I et stresset øyeblikk rygget jeg dessverre inn i en bil idag (ryggesensor er allerede bestilt!), og bilen min traff registreringsskiltet på bilen bak meg, som fikk en tydelig bulk. :((( En bil kom raskt imot meg utfra en parkeringsplass og jeg rygget i litt panikk uten å rekke å se i speilet.
At min splitter nye bil fikk riper bak får så være. Det får jeg ta på et mikroverksted sammen med annet småtteri før bilen skal selges.
Verre er det med evt egenandel/tapt bonus etc, eller skyhøye regninger på merkeverksted på den andre bilen HVIS skade utover registreringsskiltet er oppstått. Dere som er bilkunnige: hva befinner seg bak registreringsskiltet - og hvor lang klaring er det? Dette var en Passat av dagens generasjon. Det blir nok noen søvnløse netter hvis jeg ikke beroliges :((
Ellers: må bilkosmetiske skader i slike tilfeller utbedres på merkeverksted - eller kan det gjøres på mikroverksteder til 1/10del av prisen og med tilnærmet samme resultat? www.klikk.no/motor/bil/article606606.ece
Jeg har kjørt Passat, dog den forrige karrosserimodellen, og den hadde bulker i registereringsskiltet (heeeelt sikkert min feil), uten at det var noe verre enn nettopp det; bulker i registreringsskiltet. Og ikke noe skader bak.
Jeg vet ingenting om hva som befinner seg bak skiltet, eller hva det vil koste å ordne det, men jeg har egentlig tenkt at bulket skilt er noe man må regne med. Alle bilene i Oslo sentrum er bulkete og bøyde, det er en av lukeparkeringens priser.
Hvis det stemmer har jeg griseflaks. Men det forundrer meg ikke om Møller vil bytte hele forskjermen til kr 30 000,- hvis det er en mikroskopisk bulk der. Dessverre.
Husker ikke farten men det kan ha vært oppunder 10 km t. Ihvertfall var det kun registreringsskiltet som var påført skader av det vi sa. Når de demonterer det på Møller og evt. finner en bitteliten skade bak det vil de helt sikkert kreve å bytte hele støtfangeren til den nette sum av 30 000,-. Jeg er forberedt på det verste.
Om du hadde rygget inn i mitt skilt fremme, (subaru Forester) sånn at det var bulk i skiltet. Måtte jeg ha skiftet frontskjermen og leppa og måtte ha spesial lakert den.Sånn er det når man ikke har orginal svart farge :knegg:
Jeg har av gammelskiltene som du kan nesten slå i hjel noen uten at det blir merke i skiltet...
Noen har vært borti meg på ene siden bake, og det er en stor rift på en 5 cm i lengde i "plasten" som er under lakken .Klarte heldigvis å fikse den selv med lim og lakk (som jeg har en box av i bilens farge)
Tja... vi ble kjørt inn i bakfra. Det var så vidt det var synlig skade bak, en liten bulk. Vi leverte bilen inn til naf for takstering. Endte med reperasjoner for 14000,-
Sprekk i den ytre støtfangeren, bjelken innenfor var bulket.
Dette skjedde i ca 10-15 km/t, vi sto stille.
Vi har akkurat solgt bil, og siden vi tidligere bodde et sted hvor det var lukeparkering så var registreringsskiltene ganske bulkete. Dette ble overhodet ikke bemerket da vi fikk takstert bilen. (Dette var en Skoda Fabia hvis det har betydning.)
Jeg fikk en bil i bakfangeren på min Touran i en bomstasjon. Liten smell. Måtte bytte plastikkdekselet, samt at de sjekket noen sensorer.
Gamlingen har Passat, av dagens generasjon, og ble også påkjørt bak når han stod stille - liten brist i fangerdekselet som de "sveiset" og ellers bare lakkering.
Så, det virker som man skal få en litt hardere smell før det er noe mer som blir ødelagt.
Slik smådulting i støtfangere er jo i en del markeder en del av hverdagen omtrent. Mener det skulle bare mangle at støtfangerne faktisk fungerte litt uten at det ble veldig dyrt....
Det jeg lurer på i et slikt tilfelle er om det er merkeverksted (Møller) som "bestemmer" hva som skal repareres? Det er det jeg frykter mest. Se link i startinnlegget. Jeg ønsker å være ydmyk i forhold til hun som fikk bulken, men jeg lurer på om jeg kan be om å få dobbeltsjekket det hos NAF? Og evt om skaden kunne blitt tatt hos mikroverksted?
Jeg hadde ikke dratt med en ny bil til NAF hvis noen hadde kjørt på meg....
Men ellers irriterer det meg litt at ikke flere merkeverksteder kan tilby micropaint-reperasjoner. Jeg klarer på en måte ikke å se at de skal tape så mye penger på det - det er jo samtidig jævlig mye mindre arbeid. Her burde forsikringsselskapene kunne legge press på verkstedene også.
Hvis noen hadde kjørt på meg, spesielt på en nyere bil, ville jeg ha krevd å få fikset ting via merkeverksted også for at det ikke skulle bli noe tull i henhold til rustgaranti o.l. senere.
Da jeg fikk fikset skadene bak på min bil mener jeg det ble 8 000 kr elns. Litt usikker på om de fikset støtfangerdekselet jeg hadde eller om de brukte nytt. Hoveddelen av dette var vel lakkering. Det som her også undrer meg litt, er hvorfor de ikke lagrerfører ferdig lakkerte deler sentralt hos produsenten. Ta f.eks. VW, der sikkert 75 % av bilene som selges i vesteuropa er sølvgrå, grå, koksgrå eller sort. Eller i Norge utgjør vel dette raskt 98 % ;-)
Hvis Passaten hadde ryggesensorer er det mer ting i fangeren. Riktignok er ingen av sensorene rett bak skiltet.