Left sa for siden:
Hva kjøper vi, og hvorfor?
Sambo skrur lite selv, og litt bagasjeplass i tillegg til 7 seter er bonus.
Vi har nå Skoda Roomster, og vil ha noe større.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Left sa for siden:
Hva kjøper vi, og hvorfor?
Sambo skrur lite selv, og litt bagasjeplass i tillegg til 7 seter er bonus.
Vi har nå Skoda Roomster, og vil ha noe større.
trøtt sa for siden:
7 seter av typen sharan, galaxy eller alhambra er bruksvennelige. Der har man 7 ordentlige seter og du kan ta ut et og et sete akkurat som det passer deg.
Hvis du trenger litt mer bagasjeplass så er Renault grand espace samme type bil, men med større bagasjeplass. Jeg ville nok valgt den om vi skulle hatt "ny" bil nå.
Left sa for siden:
Vært inne på finn og sett nå, og den Renaulten så fin ut. Skal testes.
mrc sa for siden:
Er det viktig at det er bagasjeplass igjen når det er 7 seter i bruk? Med andre ord, trenger der en "ekte 7-seter" eller 5-seter med to nødseter?
Galaxy/Sharan/Alhambra (samme bilen får de årsmodellene som her er aktuelle..) regnes ikke som så veldig driftsikre. Samme kan sies om Grand Espace.
En mulighet er jo også litt mindre biler, som f.eks. Zafira og Touran. Zafira får man her med en del lavere kilometerstand enn Touran av samme årsmodell. Peugeot 307SW får man også rimelig og med ganke lav kilometerstand, men seteløsningen er ikke spesielt fleksibel (setene legges ikke ned i gulvet, men bør vel heller stå i garasjen når de ikke e ri bruk...). Zafira og Touran er 5-setere med 2 "nødseter". Renault Grand Scienic fra 2003-2005 går også inn i prisklassen, men stiller meg noe skeptisk til kvaliteten for denne.
Left sa for siden:
Jeg ønsker meg noe større enn vi har, og Roomsteren er romslig i forhold til bagasjerom.
Jeg tror jeg vil ha noe på størrelse med Hyundai H-1 e. liknende.
Lommelun sa for siden:
Dette tror jeg kan være en glitrende bil i den prisklassen du sikter til...
www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=25200268
Dette er ivertfall driftssikre biler som går langt og har god bagasjeplass..
Toyota Hiace er en knallgod bil...
Selvsagt bedre kjøreegenskaper om du velger 4x4, men da går jo prisen opp...
Edit: Så nå at det stod minimum 7 seter... Klarer du deg med 6 kan Hiace være et alternativ...
mrc sa for siden:
For Hiace, så bør man absolutt ha 4x4. Dette er en bil med bakhjulstrekk og omtrent ikke vekt bak sammenlignet med foran. Den er uten stabilitetskontroll, antispinn osv. Hiace blir slikt sett, sammen med en del andre biler i samme segment med bakhjulstrekk, noe herk på vinterføre.
90hk diesel uten turbo er heller ikke akkurat noe å rope hurra for - et helvete å kjøre med i en større bil, lastet, og uten aerodynamik.... 0-100? Jeg vil tro et sted godt over 30 sekunder!! (dagens Hiace med 95hk turbodiesel bruker 23 sekunder etter spesifikasjon, så vil godt tro at det kan være godt over 30 for en eldre med dårligere motor. Og husk at det er med tom bil. De ter stor forksjell med og uten turbo selv om antall hestrekrefter er det samme...).
Spesielt i en så stor bil må man med dieselmotor også sjekke at det er tilleggsvarmer (Eber eller Webasto) slik at man har en sjangs til å få varme i bilen om vinteren, samt at bilen faktisk holdes varm under bruk (f.eks. kan man ha kupevarmer før man starter, men så går temperaturen ned etter hvert - med påfølgende dugg osv).
Hiace og H1 er ikke akkurat komfort, og ei heller sikkerhet på en del områder, selv om størrelsen kan ha sine fordeler. Du kan imidlertid lettere havne i en situasjon der du setter sikkerheten på prøve.
Jeg kan i hvert fall ikke anbefale denne typen kassebiler uten at man virkelig trenger det. Da vil en større flerbruksbil gjerne være et langt bedre valg, både med tanke på kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort.
vestlandsfanden sa for siden:
Jeg er faktisk enig med mrc i at kvaliteten på Scenic fra årgangene 2003-04 kan være problematisk, selvfølgelig uten at jeg skjærer alle scenicer over en kam! :) Jeg vil likevel ikke utelukke den hvis historikken er god og km er lav. Bilen ruster aldri og er sikker som banken.
Ikke mange andre biler fra denne tiden kan skilte med slik sikkerhet og rustbeskyttelse.
En god 7seter til under 100 000km er en hard nøtt. Det nærmeste jeg kommer er Toyota Picnic (en av de mest feilfrie bilene fra sin tid) med så lav km som mulig, f eks www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24848567 . En av få biler fra denne tiden med godt resultat i Euroncap: www.euroncap.com/results/toyota/picnic.aspx. Såvidt jeg har forstått er det en rommelig bil også for de to lengst bak, og det er vel ok med bagasjeplass ihvertfall med 6 seter i bruk. En takboks er alltids en mulighet. Uansett, påspander en rustbeskyttelse omgående!
En annen bil jeg ville vurdert er Toyota Avensis Verso. God plass, også til 7 voksne, og bagasje i tillegg til 6 el. 7 seter. Den ble dessverre aldri ført i Norge, og de få eksemplarene som fins her er veldig overprisede. Jeg ville vurdert å bruktimportere et eksemplar fra Sverige med lav kmstand: eks www.bytbil.com/bilar/toyota/avensis-verso/8vxme2dg/?criterias=A0ABUDIAAY8QyOUAAA__!
og fått et importfirma til å gjøre et utregningsstykke for deg og vurder deretter å bruke dem. NB spør isåfall om norsk forbrukerkjøpslov gjelder. Ikke importer selv hvis du ikke greier å fremforhandle en solid internasjonal garanti, f eks 24 mnd.
mrc sa for siden:
Avensis Verso går ikke inn i grensen på 100 000 her.....
Lommelun sa for siden:
Kommer helt an på hvor du bor landet. En kompis bor på Hvaler i Østfold og han har overhodet ikke behov for 4x4 for å kjøre mellom Skjærhalden og Fredrikstad.
Jeg tok arbeidsbilen til svigerfar ut på en liten tur i sommer og det er en 4x4 utgave. Motoren var stor nok i massevis..
Jeg har ikke slik bil selv, men har både familie og kollegaer som har slike biler og dem er storfornøyde....
At en større bil har andre kjøreegenskaper enn en personbil er jo ikke noe nytt..
Men at det er en sikkerhetsrisiko å kjøre dem mener jeg er pisspreik...
Man må kjøre etter forhold og etter hva man kjører.
Til sammenligning så er det ingen av mine kollegaer i utrykningsetatene som snakker om det som en sikkerhetsrisiko at brannvesenet kjører utrykning med lastebiler som vanligvis har fartsgrense på 80km/t; mens polititet kjører volvo stasjonsvogn...
Ulike kjøreegenskaper --> absolutt....
mrc sa for siden:
Vel. Det holder at det er snø på veiene for at bakhjusltrekk i kombinasjon lett rumpe mangel på stabilitetskontroll gjør en forskjell. I tillegg kan man snakke om ren framkommelighet for den jevne fører.
Hvilken motor er det i den? Jeg kommenterte i henhold til den som det var linket til. I nyere utgaver er turbo blitt standard, slik at ytelsen hentes ut av motoren på en helt annen måte enn på den gamle 2,4-dieselen uten turbo. Som sagt - en 0-100-operasjoner ligger her trolig på over 30 sekunder, mens det i en vanlig personbil eller liten flerbruksbil gjerne litt på rett over 10 sekunder.
Dagens modell med 4x4 har vel 120hk turbodiesel som standard. Det er noe heeelt annet en en gammel 90hk uten turbo.....
Naturligvis, men samtidig snakker vi om en bil som generelt har dårligere kjøreegenskaper enn en personbil, uten stabilitetskontroll og med et understell som også er tilrettelagt for at bilen skal lastes tungt. Skulle man få en sleng eller på annen måte blir "overrasket", er det langt vanskeligere for sjåføren.
Slik biler i denne klassen blir, spesielt uten stabilitetskontroll, er at de langt langt lettere vil kunne tippe over under en unnamanøver, uten at hastigheten er spesielt høy.
Et eksempel:
www.youtube.com/watch?v=gcZBNJbu3aQ&feature=fvw
For biler med høyt tyngdepunkt blir slikt enda vanskeligere uten stabilitetskontroll. Og her er det ikke snakk om så høy hastighet heller. En kontramanøver når man får slengt i f.eks. 60 km/t, noe som skjer lettere når man har en bil med bakhjulstrekk og uten stabilitetskontroll, blir da ytterligere vanskeligere å "hente inn igjen".
Uansett hvordan man føler at man kjører etter forholdene, så kan det også være andre som ikke gjør det, og der man blir innblandet. Eller det kan skje ting som var svært vanskelig å forutse.
Det ER en risiko å kjøre utrykning med slike kjøretøy, og utrykninger generelt. Men det er også med spesielt trente og erfarne sjåfører, sirener på og med en vurdering av risikoen opp i mot "gevinsten" av å ta risikoen. En slik sammenligning blir bare helt helt merkelig å gjøre - og direkte feil.
Left sa for siden:
7 seter er faktisk mindre viktig enn god plass når jeg får tenkt meg om.
Jeg vil ha mulighet til å kunne kjøre sykler etc. uten å måtte ta ut alt av seter osv.
Lommelun sa for siden:
mrc:
Det var nok en turbodiesel i den jeg prøvde...
Så da skjønner jeg hva du mener.
Jeg mener på ingen måte at du tar feil ift. det du skriver om bakhjulsdrift ift. stabilitet og kontroll ved unnamanøver...
Og jeg ville ikke kjøpt en Hiace uten 4x4 til mitt bruk og her jeg bor.
Man kan kompensere for den lette rumpa ved å legge litt vekt bak; da jeg var liten hadde vi en gammal Mercedes Sprinter og det lå alltid 4 sekker med kull baki der gjennom vintern.
Men for noen så kan det være helt ok med en bakhjulsdrevet bil av denne typen.
sjuggerpløm;
En VW Caravelle av den lange typen som kombi utgave er jo et godt alternativ om du klarer deg med 5 seter....
Left sa for siden:
Caravelle hadde vi før vi bytta til Roomsteren, ok den.
vestlandsfanden sa for siden:
Skal du ha en stor bil til 100 000 tror jeg du må ha en bortimot 10 år gammel bil. Her er oversikt over år 2000-modeller mht driftssikkerhet:
www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2009-8-9/221
En liten overraskelse her er at franske biler ikke gjør det så verst. Espace er f eks midt på treet (nr 42 - godt foran biler fra bla a Ford, Volvo, Audi og Mercedes - og endog foran Mazda 626). Dette var ett år eller to før de elekstriske problemene eksploderte.
Ingen biler har fått så mye juling på bruktmarkedet som Renault. Av og til fortjent, av og til ikke. Dvs at kjøperne kan dra nytte av det. Jeg ville slett ikke utelukket utgangsårgangen av Espace 1, FORUTSATT perfekt tilstandsrapport, servicehistorikk og kjøpt av forhandler. Enorm plass, 7 seter, ingen rust og blant de beste sikkerhetsmessig fra den tiden er greie bonuser. Her er et eks jeg ville vurdert:
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24410517
mrc sa for siden:
Mulig man kan sjekke hvordan Pug 807/Citroën C8 (samme bilen) ligger prismessig - tror jeg hadde foretrekt det framfor Espace i hvert fall.
I Caravelle-klassen har Opel Vivaro brukt å være ganske billig på bruktmarkedet. men mulig de fortsatt ligger en del over 100K sett i forhold til når de kom på markedet. Nissan har også en variant av denne bilen, men tror ikke den har solgt all verden på det norske markedet.
trøtt sa for siden:
Men espace har vel ikke så godt bagasjeplass som grand espace? Jeg ville ikke kjøpt den med minst plass.
annemede sa for siden:
Vi har toyota previa. :hjerter:
vestlandsfanden sa for siden:
[quote=mrc;2524671]Mulig man kan sjekke hvordan Pug 807/Citroën C8 (samme bilen) ligger prismessig - tror jeg hadde foretrekt det framfor Espace i hvert fall.
Rimeligste 807/C8 ligger fra ca 200 000,-. Driftssikkerhetstatistikken jeg linker til skal vel gi en grei indikasjon på at Espace av 2000/2001årgang ikke er mer problematisk enn gjennomsnittsbilen. Men hvis man skal la generelle fordommer styre, får man heller velge noe annet. Men jeg mener at en god Renaultårgang med full servicehistorikk og god tilstandsrapport er noe av det beste bruktkjøpet man kan gjøre, pga enormt verdifall. Ville ihvertfall ikke satt en gammel Sharan el. Galaxy høyere.
Grand Espace har større bagasjeplass men Espace duger i massevis for de fleste. Her er en Grand Espace med lav km: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22996796 en med diesel: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24741479
Left sa for siden:
Den siste der er allerede lagret i "mine funn". Det er flere Grand Espace som skal sjekkes nærmere.
Lommelun sa for siden:
Grand Espace er jo en kjempestor og sikkert veldig kjekk bil.
En kompis har en slik og den er konge; men akkurat deres eksemplar har ikke vært så billig å holde på veien at det gjør noe...
vestlandsfanden sa for siden:
Nei, det skal være sikkert og visst. stor forskjell i årgangene. Det er noen katastrofale årganger hos Renault, men også noen gode. Finner man et eksemplar med god NAFtest, alle servicer fulgt og statistik ok årgang kan man få veldig mye god bil for pengene. Det skal også sies at merkeverkstedene ofte har gjort en elendig jobb for Renault opp igjennom årene, og at man ikke kan skylde på dårlig bil alene. Det er mange Renaultkunder som har fått elendig service under Volvo-tyranniet.
Nå er det imidlertid nye tider med nytt forhandler/verkstednett og importør og akkurat den biten skal ikke være verre enn på andre merker nå.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.