Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
De siste par åra har elevene hatt rett på å få strøket 10-14 dager av fraværet hvis mamma og pappa søker om det. Det har ikke vært krav om dokumentasjon av noe slag. Nå er dokumentasjonskravene kommet, og Aftenposten og andre aviser slår det stort opp, og sier at "uten legeerklæring regnes fraværet som skulk". Hørt på maken til tull!? Det er jo bare langvarig fravær som man ønsker skal fjernes fra vitnemålet det er snakk om. Det er ingen som forlanger at elevene skal vise legeerklæring for hver minste ting.
Skulk er IKKE hovedproblemet på de skolene jeg har vært. Den mest problematiske årsaken til fravær er heller ikke langvarig sykdom. Det er alle de meldingene man får fra foreldre om at fredag skal de til syden, poden måtte sove lenge fordi han har vært på fotballturnering, gullungen hostet i hele natt så hun var for trøtt til å komme til førstetimen, osv osb. Nå får man ikke lengre "skrive av" håndballkamper og besøk til oldemor. Det er bare sykdom med legeerklæring som vil gi slike rettigheter. Spør du meg, så er det helt riktig og nødvendig å komme med en slik klargjøring.
Med et barn som har vært sykt i en lengre periode, og som på grunn av dette har fått et stort fravær fra skolen i høst spør jeg meg selv om nødvendigheten i forhold til dette. Rett og slett fordi det jeg opplever er at jeg ikke kan få time hos legen for barnet mitt når vi har behov for det lenger, fordi alle lister er stappa fulle. Om vi kommer oss til legen, eller drar ned dit uten å ha time er venteværelsene stappa fulle av barn!!! Og drar vi til sykehuset får vi beskjed om at vi først må til fastlegen for å få en henvisning, og fastlegen er drita lei av å skrive ut erklæringer om at gutten er under utredning og fortsatt vil ha fravær fra skolen på grunn av sykdom. Skolen på sin side gnåler om dokumentasjon, og jeg opplever en mistenkliggjøring av meg som forelder. De forlanger til og med å få utskrift av alle legejournaler på sykehuset og hos fastlegen for de siste to årene.
Men... i min visdom har jeg oppdaget at han har da faktisk en kronisk sykdom som han har flere legeerklæringer for, som er levert på skolen. Så da får vi vel skylde på det i stedet for å forsøke å være ærlige og faktisk informere skolen om hvordan han har det og hva han er borte for. Og hvilke undersøkelser samt behandling vi venter på.
Legen vi var hos sist erklærte at hun ga jevnt f.. i hva skolen ville ha papirer på og endringer i lovverket. Hun hadde virkelig syke pasienter å ta seg av og ikke en som står på venteliste for utredning og som hun ikke kunne gjøre mer for i øyeblikket. Voksne mennesker kunne faktisk være sykemeldt i et år for samme lidelse, og hennes inntrykk var at skolen "fulgte opp" elevene kun for å holde seg innenfor rammene for lov om opplæring og de kravene denne stiller, både til barn og skole.
Jeg som mor derimot vil fortsatt bli mistenkeliggjort. Kanskje skolen tror jeg holder sønnen min hjemme slik at han kan gjøre husarbeid og lage middag til meg. At han faktisk er syk det har jeg i allefall ikke inntrykk av at de tror på. Til tross for flere erklæringer fra sykehus og fastlege.
Synes reglene som kommer er helt greie jeg.
Den dagene ungene skal ut i arbeidslivet er det greit at de har erfart at de må dokumentere at de er syke om det varer mer en et par dager.
I tillegg har det jo også blitt slik at fravær fra 8. og 9. klasse også kommer på vitnemålet.
Nå vil de fleste gå mere på skolen før de går ut i arbeidslivet, men når de kommer på vidregående så er det ganske så strengt der også. Der er det faktisk slik at man kan stryke i et fag om man har for mye fravær.
Selvsagt vil det slå uheldig ut for noen få, slik som for dere Perhonen, men da får man nok bare gi skolen beskjed om at de må forholde seg til den legeerklæringen de har fått. Dette er nytt for skolene også, så de må få litt innkjøringsslækk synes jeg.
Jeg vil signere dette innlegget, både når det gjelder måten man som foreldre blir mistenkeliggjort og måten legene reagerer på dette dokumantasjonshelvete på.
For vårt vedkommende har skolen nå så mange legeerklæringer fra ulike leger på ulike ting på Lillemor at de vet faktisk ikke om de trenger nye erklæringer for fravær.
Forbannet latterlig er det :mad:
Kommentaren on gullungen som hoster hele natten og trenger å sove lenger orker jeg knapt kommentere, da enhver som har hostet uavbrutt en hel natt kan tenke seg til hvordan prestasjonsevne et barn har dagen derpå.
Dette lille stikket får meg også til å undre om Gajamor er lærer, og om dette er holdninger som er gjengs på lærerværelsene rundt omkring :(
Det er mange latterlige grunner til fravær rundt på skolene, og jeg blir både
:haha::rørt::skeptisk::gal::sjokk::neiognei: av å lese noen av meldingene jeg får. Å ikke komme på skolen fordi man har hostet hele natten, synes jeg- i utgangspunktet. er en OK grunn. Når der er sagt, foreldre er jo ofte utrolig godtroende; etter at man har fått melding om at Pål har hostet hele natten, går man gjerne opp i klasserommet der Per knegger over at Pål ikke er på skolen fordi de har spilt WOW hele natten.
Det kreves for øvrig dokumentasjon på fravær utover ti dager, og så mye mer en 10 sykedager burde ikke en normal, frisk skoleelev ha. Elever med kroniske diagnoser, har jo ofte legeerklæringer på dette, og burde vel ikke ha behov for å gå til lege hver gang de er syke. Fraværsreglene har for øvrig gitt skoletrøtte elever blancofullmakt til å skuke ti dager, slik at mange som i utgangspunktet ville gått på skolen, nå tar disse "gratis" fridagene uten å blunke. Fantastisk tiltak fra en kunnskapsminister som er bekymret for fraværet i vg. skole. :rørt:
Perhonen - jeg ville bedt legen skrive noe ala "tilstanden vil medføre fravær i perioder, legekontoret kan ikke belastes med å dokumentere hvert tilfelle og dokumenterer med dette at det for voksne kan medføre full sykemelding i inntil et år for denne lidelsen" ved neste legebesøk. Så hadde jeg brukt den samme erklæringen om igjen og om igjen.
Er det ellers vanlig at man nå søker om fraværsfjerning? Jeg gjør ikke det på mine barn - enda de som regel er borte en dag eller tre i løpet av et skoleår hvis de har vært syke. (Mine får ikke ha fritidsaktiviteter som medfører fravær medmindre det er snakk om at de skader seg på trening eller lignende.)
Siden jeg har sett på dette fraværet som helt normalt har jeg aldri tenkt på å søke om sletting. Men hvis alle nå automatisk tenker at fraværet er fratrukket ti dager og det man ser er det overskytende så må jeg jo ordne med sletting? :gruble:
Det er vanlig, ja. På vg. gjør elevene det selv, og veldig, veldig mange tolker de ti dagene som gratis fridager, som ofte er greie å benytte seg av på prøver og slikt. :nemlig:
Så da bør jeg sørge for å få nullet fraværet hvert år da?
Æsj. Jeg har jo i likhet med legene annet å gjøre enn å slepe en unge med feber men ellers ingen store problemer til legen for å få attest. :sukk:
Men jeg undrer i forhold til de som gikk ut fra skolen tidligere, når man ikke fikk strøket noe som helst fravær, selv om man hadde sykemelding/ legeærklæring, er ikke det litt urettferdig når man skal ut i arbeidslivet? Jeg lå nesten 14 dager i 2 klasse på vgs på sykehus grunnet Kyssesyken, har et heidundranes fravær det året som selvsagt står oppført til punkt og prikke. Nå har jeg jo fått meg jobb, og har utdannelse etter det også, men er det en eneste liten ting man bruker vitemål fra vgs til så er det å se hva slags fravær søker har. Så nå lurer jeg på om det fortsatt er slik at fraværet kommer på vitnemålet, eller faktisk blir strøket nå?
De ti dagene blir vel strøket? :undrer: (Ble litt usikker, plutselig...) Annet fravær kommer som dokumentert eller udokumentert fravær. (Det som tidligere het gyldig og ugyldig.)
Nei, på tidlig 90-tall ble alt fravær ført, uansett grunn. Man fikk snarere beskjed om å legge ved legedokumentasjon når man søkte jobb, for det er jo en sikker vinner i jobbmarkedet. :knegg:
Ok, da bli tidligere elevere faktisk diskriminert med denne regelen da?
Jeg vil tro det er de nyere elevene som vil diskrimineres. Jeg ville som arbeidsgiver temmelig rolig sett fraværstallet og lagt til ti dager.
Det blir jo teit for sånne som meg som ikke søker fritak for fravær fordi jeg mener det er uproblematisk at en unge er hjemme når han har feber. Mine vil jo da få lagt på ti dager som ikke er riktig.
Da er det jo greit å bare opplyse om det om de skal søke sommerjobb, at dette er reelle fraværstall. Og har man fått en jobb og har gjort den bra så trumfer attesten fra den alt av fravær på skolen. For det er forskjell på hvor nøye man er på å være på jobb og skulke skole.
Jeg stod i fare for å ikke få vitnemål fra gymnaset fordi jeg bare så mye borte, jeg syntes det var så bortkastet tid å bruke en hel dag på noe som jeg leste meg opp på selv på et par timer. Men jobb har jeg aldri skulket, fordi da har jo noen betalt meg for å møte opp og da er det svindel om jeg ikke gjorde det.
Nei, jeg sitter snarere på andre siden av bordet og ansetter. Derfor er dette interessant. Og det overrasker meg litt dette, fordi jeg overhodet ikke er borte i systemet slik det er nå, det har ikke blitt nevnt og jeg har ikke tenkt på at det kunne være slik. Det som derimot ble nevnt av en kollega som saumfarte attester og vitnemål i en runde vi hadde tidligere i år er at de unge må da stå på mer med skolen fordi fraværet generellt er mye lavere nå enn med de som er en 10-15 år eldre. Så klart det gjør utslag. Og jeg vil igjen nevne at vitnemålet fra vgs stort sett brukes til en ting i slike prosesser, se på fraværet.
Jeg synes det er helt greit, jeg ante ikke at man fikk fjernet fravær hvis foreldrene søkte om det heller. Gjelder dette både grunnskole og videregående? Jeg synes vel at skolen på lik linje med arbeidslivet skal akseptere en legeerklæring om kronisk sykdom hos barn og ikke kreve hvert tilfelle dokumentert, det er sløsing med ressurser.
Jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillingen med fravær i forhold til arbeidslivet heller. Man har mye fravær. Og så skal man få strøket det for at potensielle arbeidsgivere ikke skal se det? Det eneste man oppnår ved denne typen regler er at fraværsregistreringen ikke kan brukes til noe som helst og at potensielle arbeidsgivere regner med at alle har 14 dager mer enn det som står der.
Man kan ikke lenger stryke noe fravær, det er nytt i år. Alt fraværet kommer på vitnemålet allerede fra 8. klasse. Dette fikk vi oppgitt på foreldremøtet i høst, enern har akkurat startet på ungdomsskolen.
Jeg har ikke lagt vitnemål fra vgs ved en eneste jobbsøknad siden jeg fikk min første universitetsgrad. Gjør man det, altså?
Så til saken: Jeg kan ikke noe om fraværsføring og stryking av fravær ungdomsskolen, men en del om videregående. Det første jeg kan si er at det som gajamor snakker om her er ikke relevant for elever med kronisk sykdom hvis de leverer dokumentasjon på denne. Da skal de ikke trenge å levere legeattest for enkeltfravær. Det står svart på hvitt i Kunnskapsdepartementets pressemelding om de nye fraværsreglene.
Ellers er det sånn at "stryking" av fravær er noe som kom midt på 90-tallet (?) for å motivere skoleelever til å delta i politisk arbeid. Det hadde altså ikke noe med sykdom å gjøre i starten. Dette kom til etter hvert, etter press fra elevorganisasjonene som syntes det var urettferdig at fravær pga politisk arbeid ikke kom på vitnemålet mens sykdomsfravær gjorde det. Dessverre har dette ballet på seg og ballet på seg, og reglene har vært uklare og derfor ulikt tolket og praktisert. På min skole har vi f.eks. bare strøket fravær pga kronisk sykdom, mens andre skoler har strøket alt sykdomsfravær opp til 14 dager uten annen dokumentasjon enn underskrift fra foreldre for elever under 18 og egenerklæring for elever over 18. I fjor (som i forrige skoleår) så departementet seg nødt til å presisere reglene, og det førte til at alle elever kunne få disse 14 dagene strøket. Jeg satt i to hele arbeidsdager i vår og jobbet med å stryke fravær for de 28 kontaktelevene mine, også fravær som jeg visste var pga oppkjøring eller skulk, fordi de hadde fått foreldrene til å skrive "melding".
I høst har reglene blitt endret. Nå kan bare 10 skoledager strykes ila. skoleåret. Ifbm sykdom kan man ikke stryke enkeltdager fordi man har innført karensdager sånn at fraværet strykes fom. fjerde sykdomsdag, og da bare ved levering av legeerklæring. Etter min erfaring betyr det at det bare er et fåtall elever som faktisk vil få fravær strøket, for de færreste er borte mer enn tre dager sammenhengende. Jeg synes dette er helt ok. Svært mange elever har uansett lite fravær, og for en "normalelev" er det helt udramatisk og fullstendig normalt med noen dager fravær pga kortvarig sykdom ila. et skoleår; det har jo gjerne vi voksne også. Samtidig ivaretar reglene elever med lengre sykdomsfravær på en grei måte uten at de samtidig "legger til rette" for at det fåtallet av elever som skulker kan få strøket fraværet ved et pennestrøk.
Nei, i søknaden hos oss legger man ikke ved noe som helst, i rundene med intervju blir man bedt om å ta med vitnemål tom vgs. Dette er privat næringsliv.
Ansetter du da folk som er rimelig nært videregående skole i alder eller der det har gått noen år? Jeg har nemlig aldri selv måttet ta med noe vitnemål fra vgs og jeg vet ikke om noen andre som har fremvist det etter at de har hatt minst en jobb. Det er forøvrig litt snodig fordi noen av elevene med høyest skolefravær har dette nettopp fordi de er litt for trofaste mot en eller annen jobb.
Jeg har verken lagt ved, blitt spurt etter eller lagt fram vitnemål fra vgs, nei. Ikke engang da jeg søkte om - og fikk - jobb på den videregående skolen der vitnemålet ble skrevet ut. :humre:
Men er fravær på videregående spesielt prognostisk for fravær i en jobb da? Det er mange jeg kjenner, bortsett fra meg, som tok lett på å være borte fra skolen fordi det går ut over en selv, men har kjempehøy terskel for å være borte fra jobb, fordi da går det utover arbeidsgiver.
Det er HR hos oss som driver prosessen, så jeg vet ikke til punkt og prikke hvordan dette foregår eller hvorfor det gjøres som det gjør. Blir man ansatt blir alle vitnemål, tom vgs, lagt inn i våre systemer så bedriften kan søke ut aktuelle kandidater til prosjekter og andre profiler i bedriften. Men der jeg har vært deltagene er på vegne av avdelingen, og da har det vært noen som har meget lang erfaring fra samme type arbeid avdelingen gjør og atter andre med bachleor eller Master men færre år i arbeidslivet. Vgs blir jo ikke brukt til noe rent faglig, men man ser på fravær i de tilfeller man ikke har vedkommene inne i bedriften fra før. Fravær er en meget stor kost for bedrifter, så jeg er ikke sjokkert over at man ser på det for å si det sånn.
Ellers er jeg enig i at man endrer seg mye etter vgs, så det som står i de papirene er kanskje ikke så veldig relevant. Men har man to likeverdige kandidater, så kan jo fravær tippe lasset for den ene.
Jeg hadde også ønsket å luke ut de som hadde stort fravær fra jobb, men jeg tror ikke vitnemålet fra vgs er det som viser det eller ei.
Jeg jobbet også mye da jeg gikk på vgs, og om skolen og jobben kræsjet så prioriterte jeg jo selvsagt jobben, de hadde jo betalt meg for å møte opp, skolen gikk jo bare ut over meg selv. Som sagt, jeg kjenner flere enn meg som skulket med lett hjerte, også på universitetet, men som har superhøy arbeidsmoral. De to tingene er ikke nødvendigvis linket fordi det er to forskjellige moralske valg.
Jeg vil tror at dersom man søker jobb rett fra videregående vil fraværet bli lagt merke til. Når man har tatt høyere utdanning teller nok ikke vitnemålet fra videregående like mye.
Du har sikkert helt rett, likevel er det altså slik at endel firmaer, og da snakker jeg ikke om de helt små heller, har dette med i beregningen sin. Dessverre. Derfor burde utgangspunktet for beregning være likt for alle.
Jeg tror arbeidsgivere lurer seg selv hvis de legger for stor vekt på videregåendefravær når de skal ansette folk. Jeg forstår de gjør det når det er snakk om jobber rett etter videregående, da har man ikke så mye annen historie å vise til. Men hvis dette skal tippe lasset for en kandidat som har vært i arbeidslivet i en årrekke blir det litt snodig siden det ikke er noen sammenheng mellom fravær fra skole og fravær fra jobb i utgangspunktet med mindre dette skyldes en kronisk sykdom som fremdeles er til stede.
Jeg synes egentlig fravær på videregående burde vært som på universitetet, noen obligatoriske kurs og resten fritt. De obligatoriske kursene må man gjennom for å få godkjent, er man syk må man ta dem om igjen. Resten synes jeg burde vært fritt og med punkter for evaluering i form av dager hvor man testes eller noe sånt. Da hadde man sluppet fraværsproblematikken. Jeg valgte annerledes enn Esme, jeg har vel hele 1 dags fravær på videregående. Men jeg opplevde også mye av det som rimelig bortkastet og var en mester i å drive med andre ting. Kroppen min var dog på plass. :knegg:
:knegg: Jeg vurderte ib-linja på katta. Da hadde jeg sluppet den evinnelige trynefaktorvurderinga i hvertfall. Men har man en far som er skoleleder så har man en far som er skoleleder og da kan man bli overtalt. Har jeg hørt.
Man må jo skille mellom yrkesfag og studiespesialiserende. For en som tar førstnevnte utdanning vil fravær på videregående være alfa og omega ved søknad om lærlingplass. For en elev på stud.spes, som skal studere etter vg.skole, betyr fravær mindre. I tillegg bør man skille mellom før og nå. Nå har alle rett til vg. utdanning, og elever av Esme-typen er det ganske langt mellom. Mange har skyhøyt fravær og lærer har plikt til å gi eleven et vurderingsgrunnlag. Det vil si at man må lage nye prøver til elever som er borte, pga av skulk eller jobb - bruke av de andre elevenes og egen forberedelsestid for å få disse elevene "up to date" når de en gang stikker innom. Hvis det virkelig var slik at det bare gikk ut over eleven selv, ville de vært hjertelig velkomne til å seile sin egen sjø for meg. :værsågod:
Jeg mener også det er naivt å tro at fravær på vg. ikke har noe å si for arbeidsmoral senere. Media er jo full av historier om studenter som jobber i tillegg til studiene, får sykemelding før eksamen etc, etc. Selvfølgelig har dette også sammenheng med at "alle" skal studere nå, også mennesker som ikke hadde funnet på å sette sin for innenfor en høyskole for 20 år siden.
Som arbeidsgiver ville jeg nok også vurdert høyt fravær i kombo med svært gode karakterer veldig annerledes enn ordinære karakterer som burde vært bedre og stort fravær.
Jeg er enig med rine i at det er vanskelig å sammenligne før og nå, for det har skjedd store endringer i elevmassen siden 1994 da alle fikk rett til videregående. Det vises godt på studiespes., som i mange fylker blir den linja der man putter de elevene som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på yrkesfag. Det er nemlig billigst å drifte studiespes.-klasser ... I tillegg fungerer vurderingsarbeidet veldig annerledes nå enn det gjorde før; det skal være tett og fortløpende dialog mellom elev og lærer gjennom hele skoleåret. Det er vanskelig å skape en sånn dialog hvis eleven ikke er til stede.
Forøvrig forskes det nå litt på dette med sammenheng mellom fravær i vgs og yrkeslivet, og bildet er visst ikke så entydig lenger selv om det fortsatt er lite forskning på feltet: www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1832317.ece
Studiespes - er det almennfag-ish?
Er ikke det utrolig teit å putte de som ikke greier seg godt inn der isåfall? Det er jo den eneste linja som ikke fører deg frem til et levebrød. Jeg har som regel rådgitt kun de som er skoleflinke eller som vet de skal studere til å gå almenn, resten kan like gjerne ta et år på yrkesskolen om de ikke vet helt hva de skal i verden. Om man skal ende som lege så gjør det ikke noe om man kan fikse litt bil, ordne litt med strøm eller fotografere i tillegg.
Tja, jeg vet ikke helt. En del elever har jo høyt fravær, men kan uten videre få 5 og 6 på oppsamlingsprøver på slutten av året. Jeg er likevel sikker på at mange av disse vil fungere dårlig i svært mange jobber. De mangler f.eks totalt evnen til å forholde seg til avtaler, og ingen vil jobbe på samme gruppe som de på skolen fordi de når som helst og uten forvarsel kan være borte uten å gi beskjed om når og hvorfor. Jeg ser at det ikke er interessant med en kvantefysikker med 0 i fravær og 4 i matte og fysikk, men jeg vet at en del elever av denne typen sliter når de kommer ut i jobb og må forholde seg til tidspunkt, frister og andre mennesker. Karakterer er ikke nok, i mange type jobber. Dessverre, og hedigvis. (I noen tilfeller.)
I noen jobber så er alle sammen sånn som det der. :knegg:
Men klart - det er ikke automatikk i at høyt fravær er bra bare karakterene holder. Det jeg mente å si var at det kan være helt uproblematisk med et høyt fravær dersom karakterene er gode. Man må nesten snakke med vedkommende på intervju samt sjekke det med referansene om det er smart prioritering av tid som foregår eller om det er et sosialt utskudd.
Ja, studiespesialisering er det som het allmennfag før. Og jo, det er utrolig teit å bruke denne linja som oppsamling for de som ikke kommer inn på YF - men det er penga som rår. Det er mye billigere å opprette og drifte en ekstra klasse med 30 plasser der elevene kun trenger en pult og en stol enn å sette opp flere YF-klasser der man vanligvis må ha spesialrom og -utstyr i tillegg.
Mitt inntrykk er at gruppen av elever som ikke ønsker å/kommer inn på st.spes fordi de ikke er teoretisk flinke/ikke vet om/hva de skal studere, og heller ikke har noe spesielt yrke de ønsker å lære seg, øker. Veldig. Jeg er faktisk litt bekymriet for framtiden til dagens ungdom, og jeg tror vi begynner å se fruktene av tilretteleggingssamfunnet. Ting "årner seg", og det er slett ikke nødvendig med noe mål å jobbe etter, det holder lenge å leve her og nå.
Dette vil jo bli bare rot. Hvem er det som befolker yrkeslinjene nå da? Det er jo ikke kjempevanlig at folk med superkarakterer vil bli bilmekanikere? Eller har det blitt det nå?
(Ren synsing ut fra yrkesskole selv og kjennskap til de som dengangda gikk på maskin og mek - ikke ment å si at bilmekanikere er dumme.)
Nei, altså, superkarakterer trenger man vel ikke. Her er det mer snakk om at de med 3,5 i snitt kommer inn på YF men kompisen med 2,9 i snitt må på ST fordi han ikke kom inn på YF (fiktive tall, men illustrerer poenget mitt).
De som ikke er teoretisk flinke og som har høyt fravær på u.skolen- ikke fryktelig mange av dem har et inderlig ønske om å bli mekanikere eller kokker, og de som har det ønsket, klarer vi fort å ta rotta på med intensiv diktanalyse fra dag 1. :gal:
I Hordaland er det ikke så vanlig at stud.spes blir fyllt opp av elever som ikke kommer inn på yrkesfag, men det er mulig det er mer vanlig i andre fylker. :vetikke:
Jeg føler meg som en olding når jeg leser i denne tråden, men ser helt klart at jeg må lese meg opp på regler og system når jentene nærmer seg alder for dette. Eller var det slik at jeg burde la de finne ut av alt selv når denne tiden nærmer seg? :gruble:
Skal si det var fint lite engasjement fra mine foreldre rundt dette, det eneste jeg husker de peste litt på var at jeg måtte ta almennfag, det var jo grunnlaget for alt her i livet! :knegg:
Jeg håpet at det at norskfaget i YF var skjendet var bare et rykte. Til nå. :hylgrine:
Jeg skjønner faktisk poenget med å kunne språket sitt godt. Men jeg kan ikke fatte en eneste grunn i hele verden til at en bilmekaniker skal kunne noe som helst om diktanalyse dersom han eller hun ikke bryr seg om det på egen hånd.
Jeg har selv gått yrkeslinja og ikke det som da var allmenne fag. Norsken vår var da/når og/å og å skrive rapport og søknad. Sånn ca. Eksakt det vi trengte i den jobben. Det var helt greit. Jeg ble ikke en idiot på rettskrivning likevel. Derimot ble jeg ganske brukbar i matte som er en langt mer integrert del av mitt fagområde. Og det var greit. Ikke bare greit - det var virkelig smart.
Jeg gikk yrkesfag med superkarakterer. [noparse]:bidrar:[/noparse]
Og mengder med fravær. Allikevel er jeg så godt som aldri borte fra jobb. (Har bare skummet gjennom og sett at jeg er enig med Esme i at det er lite poeng i å se på fraværsstatistikken for VGS for ev. arbeidsgivere.)
I mitt tilfelle er det ringt, sendt sms, skrevet melding, levert dokumentasjon fra fastlege og sykehus, og likevel fortsetter skolen å mase om dokumentasjon slik at de kan tilrettelegge undervisningen for sønnen min. En gutt som mest sannsynlig har pådratt seg magesår og sår i spiserrøret på grunn av bruk av smertestillende, etter skader han har pådratt seg på skolen!!! Han har tre ganger blitt innlagt på sykehus i en uke i slengen på grunn av skader han har fått på skolen (Hjernerystelse, to brudd i et kne pluss en muskelskade i en legg). Og allikevel stiller skolen seg tvilende til de opplysninger som blir gitt, og må ha en diagnose. (Mens vi står på venteliste for å komme inn på gastroskopiundersøkelse)
Nå gikk det plutselig opp for meg forleden dag at gutten har astma, og det har han hatt så lenge at jeg overhodet ikke har reflektert over at det kan gjøre at jeg ikke trenger å levere legeerklæring for hver gang. Jeg kan jo bare skylde på astmaen, i stedet for å si at beklager sønnen min klarer ikke å komme til skolen i dag, han kaster opp og har magesmerter.
Uansett undres jeg på hva all denne dokumentasjonen skal brukes til. Hva skal skolen med den? Hvordan tenker de at de skal endre skolehverdagen til det enkelte barnet på bakgrunn av en hel mengde dokumentasjon? Hjemmeundervisning? Jeg ble "truet" med hjemmeundervisning på grunn av høstens fravær, og da jeg sa ja takk så ble jeg bedt om mer dokumentasjon... For meg er det mer som en såpeopera hele greia. Og på legekontoret er de mildt sagt sure...og jeg har inntrykk av at dette går ut over den hjelpen sønnen min får/burde fått.
Og det stadige styret fra skolen gjør meg stressa og sønnen min stressa og samme hvor mye de maser så blir han ikke fortere frisk for det.
Men det kan jo hende at han bare skulker da... :mad: og at jeg skriver falske meldinger fordi jeg egentlig ikke bryr meg om sønnen min, men bare tenker på meg selv og hvordan jeg gjør livet enklest mulig for meg.
[LEFT]Det er ganske likt på grunnskole (ungdomsskole) og i vgs.
I fjor var det texas i og med at man fikk søke om å trekke fra inntil 14 dager uten dokumentasjon, men det var kun i fjor, og heldigvis for det. Tidligere var det slik som under, og dette med fra fjerde dag er nytt. Smart!
For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast: a) helse- og velferdsgrunnar b) arbeid som tillitsvald c) politisk arbeid d) hjelpearbeid e) lovpålagt oppmøte f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.
For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet eller på kompetansebeviset, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag.
Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær. Innanfor ramma av 10 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet eller kompetansebeviset.[/LEFT]
Det er totalt irrelevant om jeg har sett ting i meldingsbøker eller hørt venninner beskrive hvorfor ungene deres er hjemme. Poenget er at jeg (privatpersonen) ikke syns det er greit at normalt fravær skal slettes fordi foreldrene skriver under. Foreldrene bestemmer om poden er hjemme, legen bestemmer om fraværet er av en slik grad at det skal fjernes fra vitnemålet. Veldig enkel arbeidsfordeling, som kanskje får bukt med denne automatiseringen som har oppstått.
Jeg og syns det er merkelig. Og er nokså lei av å ikke bli trodd. Gutten går på en kommunal skole, med ca 50% fremmedkulturelle elever, samt en stor gruppe fra familier med dårlig økonomi og lav utdanning. Jeg syns måten skolens ledelse behandler barn og foreldre på er nedlatende. Og opplever at svært mange av min sønns klassekamerater har byttet skole det siste året. Vi er på husjakt, og skal forhåpentligvis flytte innen overskuelig fremtid og da vil kanskje noe av problemet være løst. Hvis ikke ville jeg søkt overflytting til en annen skole.
Har fra tidligere samarbeid med skolen blitt informert om at skolens hovedfokus ikke er elevens skolegang (dette gjelder da elever med spesielle behov det være seg på grunn av sykdom, kroniske lidelser, psykiatriske problemer). Skolens hovedfokus i forhold til disse barna er å sikre at skolen ikke kan bli utsatt for erstatningskrav ved eventuelle fremtidige søksmål i forhold til tapt skolegang. (Informasjon/unnskyldning fra skolen til en representant fra barne og familietjensten/barnevernet).
Og antar det er der fokuset er denne gang også. De ønsker å sikre seg i forhold til opplæringsloven. Barnets behov er ikke vesentlige. Jeg informerte forøvrig om at gutten sammen med meg og sin stefar jobber med periode planen i gode perioder og at han er så å si ajour med denne. Dette fikk jeg beskjed om at ikke var godt nok. Eleven måtte på skolen da det kun var der, eller ved hjemmeundervisning at undervisningen ble god og målbar nok. Hva gjør man da når man har et barn som er sykt? Og som ikke blir friskere av trusler i allefall. Ei heller av endrede krav i opplæringsloven.
Dette tror jeg du har helt rett i Stompa, problemet er at lovverket ikke er tydelig nok, og slik gir rom for en heller løs tolkning. Vi ble "tilbudt" hjemmeundervisning, og jeg takket ja, og spurte om størrelsen på hjemmeundervisningstilbudet. Det kunne de ikke svare på med mindre jeg kom med mer dokumentasjon på barnets problemer. (Diagnose dokumentert ved utskrifter av sykehus/legejournaler fra 2008-2010) (Noe som sykehus og fastlege nekter å gi ut i forhold til taushetsplikt)
Opplæringsloven sier ingen ting om størrelsen på en eventuell hjemmeundervisning hos barn som av ulike grunner måtte ha behov for det. Og slik blir da skolens økonomi utslagsgivende for hvilket tilbud det enkelte barnet får. Og i dette tilfellet er det snakk om en skole med svært dårlig økonomi, som ganske sikkert ikke har hverken menneskelige eller økonomiske ressurser til hjemmeundervisning.
Lærerne på skolen gjør i de fleste tilfeller en veldig flott jobb, men skolens ledelse gir jeg ikke fem øre for.
Gajamor, hva er da en kronisk sykdom etter skolens definisjoner?
Astma er en kronisk sykdom. Men hva da med generelle mageproblemer som man ikke 100% sikkert vet hva skyldes, eller hvordan skal løses. Er magesår/spiserørssår en kronisk lidelse? Vekselsvis diare/forstoppelse med smerter, er det en kronisk lidelse? Hvordan dokumentere enkeltfraværsdager for dette, når det ikke foreligger en eksakt diagnose, men barnet er under utredning. Barnet har et stort fravær på grunn av disse "diffuse" problemene, og vil få ytterligere fravær på grunn av at han rett og slett er syk, og ikke frisk.
Og hvor morsomt er det for en ungdomsskoleelev å måtte kaste opp foran sine medelever, flere ganger i uka.
Vet ikke. Ikke ut fra de "diagnosene" han har i dag vil jeg tro, og kan ikke tenke meg at astmaen gir noen form for rettigheter i så måte. Selv om den blir et tilleggsproblem da kvalme og oppkast ofte fører til astmaanfall i tillegg.
Hvorpå jeg en dag ble oppringt og fortalt at man sender ikke syke barn på skolen.. (Ble litt stresssende for enkelte med en gutt som kaster opp og ikke får puste i tillegg).
Jeg har jo vært innom diverse skoleinstanser og det jeg mener er riktig og som praktiseres vanligvis er:
Syk elev - kroniker - etellerannet: dokumentasjon fra lege. Kontaktlærer samler inn disse og "putter i en perm". Eksempel: elev har astma, elev har ME, elev har allergier, elev er under utredning for xxx og er p.t ikke frisk.
Søknad for å trekke fra fravær gjøres på slutten av året. Rektor (eller noen han har gitt tillatelse) sjekker - fins det dokumentasjon - JA, trekker fra.
Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på trekking av fravær heller jeg da. Det jeg vil er å få barnet mitt friskt. Nå med en gang. Men det fungerer ikke slik heller. Men kommer til å ta med meg det du sier til jeg skal på møte onsdag Magica. Og sånn for ordens skyld, hva er viktigst, dokumentasjon eller helsen til barnet? Og er det fare for at sønnen min aldri vil få jobb på grunn av at han har en kronisk sykdom? Astma altså. Regner med at sykehuset innen overskuelig fremtid finner ut av mageproblematikken hans. Astmaen må han nok leve med. Og regner med at legekontorene etterhvert lager seg et generelt avkrysningsskjema som foreldrene får med seg. I hvertfall når vinteren og influensa og magevirus sesongen starter.
Skolen skal i alle tilfeller tilrettelegge. Har gutten din behov for spesialundervisning så kan han få jobbe hjemme og ikke få fravær. I alle fall fungerer det slik på VGS, jeg har selv hatt en elev med ME som jobbet hjemmefra i en del dager. Er litt på gyngende grunn her, da h*n fikk vedtak om å ta vgs over to år.
Har selv en videregående elev som sliter veldig.Dvs han var videregående elev,han valgte å avslutte til tross for tilbudet om å ta skolen over flere år. Dessverre. Nå viser det seg i etterkant at han har stoffskifteproblemer som antagelig må følges opp, han skal i allefall til lege igjen. Det kan kanskje forklare en del ME lignende symptomer. Jeg føler i allefall at VGS har vært langt mer i møtekommende i forhold til hans problemer og i forhold til tilrettelegging enn de på US i forhold til lillebroren. Veldig fornøyd med VGs
vår. Fantastisk gjeng.
Han går på ungdomsskolen, er glad i å være på skolen, sånn passe interessert i skolearbeid, men innser at det er veldig viktig. Har lyst til å utdanne seg til sykepleier, eventuelt lege. Jobber godt hjemme, men har mye fravær. Hjemmearbeidet kan ikke vurderes sier skolen. Jeg har foreslått at de tester ham/gir ham prøver for å få et vurderingsgrunnlag. For selvsagt sitter jo jeg hjemme og gjør leksene hans i tillegg til mitt eget hjemmearbeid. Jeg har jo allverdens tid til det. (For jeg er bare en førskolelærer som leker meg igjennom arbeidsdagen og ikke er sliten når jeg kommer hjem). :rolleyes:
Jeg vet at mange (de fleste) bedrifter ser på fravær når det gjelder yrkesskoleelever. Helt uinteressant å gi en ungdom med 5 i sveising og 78 udokumenterte fraværsdager lærlingplass. Hjelper lite å være flink til å sveise hvis man velger å bli hjemme halvparten av arbeidstida.
Hvis du har dokumentasjon på at sønnen din har en sykdom som gjør at han er mye borte fra skolen, har skolen plikt til å tilrettelegge for han. Jeg skjønner ikke hvorfor de maser om dokumentasjon hvis du allerede har levert det?
Når det er sagt, vi opplever ofte foreldre som kommer med en diffus legeerklæring fra 7.klasse "Per har uttalte problemer med hodepine og har derfor en del fravær fra skolen" og tror at dette er noe å slå i bordet med 6 år senere. :gal: Vi må ha oppdaterte legeerklæringer, og i tillegg hjelper det fint lite med all verdens legerklæringer hvis eleven er så mye borte at man aldri får vurdert han. Noen foreldre later til å tro at en legeerklæring i seg selv kvalifiserer til en karakter.
Jeg tror ikke de syns dokumentasjonen er god nok, og i og med at problemet kan være relatert til skader skjedd i skoletiden kan skolen muligens være bekymret for eventuell søksmål i fremtiden. Jeg vet ikke.
Og jeg er kanskje ikke en god mor når jeg sier at for øyeblikket driter jeg i både skole og karakterer. Jeg vil ha medisinsk hjelp til sønnen min. Jeg vil at han skal bli frisk. Noe som er en annen sak. Fordi byråkratiet i helsevesenet også gjør at det blir veldig mye frem og tilbake. Og man må stå i kø. Og i helse midt har ikke barn prioritet foran voksne i slike tilfeller som det her, så vi må bare ta tiden til hjelp. Hvor ille det enn er. Men ja, jeg maser. Hver dag. Er sikkert et levende marereritt.
Helt riktig. For å være attraktiv som lærling bør du ha lite fravær eller godt dokumentert dersom fraværet er høyt. Fravær vektlegges i mange tilfeller mer enn karakterer.
Vi har selv lærling med høyt fravær på vgs, men det var godt dokumentert. Uten den dokumentasjonen hadde h*n ikke kommet i betraktning. :har super lærling: