Fyr med temmelig provoserende sveis: tygg, slafs ja, kan jeg hjelpe deg?
m^2: ja, nå har jeg lett og lett. Jeg skulle hatt lampettledning
FmTPS: hæ? hvadda?
m^2: :skeptisk: lampettledning?
FmTPS: æhm... hva er det forno? tygg, slafs
m^2: ja, eh, en ledning da. Til lampett. Til strøm du vet? :confused:
FmTPS: nei, det er ikke noe vi har hos oss. tygg Har du prøvd IKEA?
m^2: :dåne: Ja jeg skal hvertfall prøve et annet sted. (elkøp my A**)
En annen dag, på Narvesen:
Kvitrejente med hvitblondt hår - også hun med tyggis: kvitre ja, det blir 75,50! :slafs:
m^2: ja, jeg skulle gjerne hatt ut 50 kroner i tillegg.
Kvitrejente: Ja, det skal gå greit! eh, uh, (hun leter rundt). Øhm... (hun leter litt mer rundt, lettere frantisk) slafs, tygg
Kvitrejente: nei, det kan du ikke få
m^2: :confused: ikke det?
Kvitrejente: ja, for jeg finner ikke kalkulatoren. Så da vet jeg ikke hvor mye penger jeg skal trekke på kortet ditt
m^2: :dåne: 125,50, kanskje?
Kvitrejente: ja, nei, jeg må ha kalkulator for å være sikker
m^2: det ER 125,50 altså.
Kvitrejente: ja, det er ikke det at jeg ikke stoler på deg, altså. slafs, slafs, tomt blikk Men når jeg ikke er sikker på at det stemmer kan du ikke få pengene.
m^2: ( :gaah: ) kan du ikke bare regne i hodet da?
Kvitrejente: nei, det blir for vanskelig
:gaah: Det er sjelden man kommer i en butikk (spesielt kjedene) der noen av de som jobber der kan noe som helst (inkudert å oppføre seg). Jeg tror de har hengt seg for mye opp i lønnskostnadene, og glemt at service har noe med inntektsnivået å gjøre.
Hva er det med enkelte ungdommer i serviceyrker?
Jeg hadde en interessant opplevelse på 'nille her om dagen også, der den unge damen sto med halvåpen munn og fingret med håret sitt og nistirret ut i gangen mens hun ekspederte meg, jeg tror ikke hun så på meg en eneste gang mens jeg var der.
I tillegg hørtes hun helt fraværende ut.
Jeg hadde lyst til å snakke med sjefen hennes, rett og slett.
Men at de ikke har ledninger på Elkjøp, da ... :knegg:
Jeg tror ikke det bare er ungdommen som er slik. Jeg er sikkert preget av mine opplevelser de siste ukene, der jeg ikke får vite hvor produkter selges fordi jeg kan misbruke informasjonen.
At elkjøp ikke har ledninger er jo fasinerende, men faktisk ikke usansynlig. (IKEA har iallefall)
Det er nå sant.
Slett service er slett service, uansett alder på ekspeditøren.
Men jeg lar meg sjokkere hver gang, jeg også.
I løpet av mange år i diverse servicejobber har jeg alltid satt servicemindedness og skikkelig kundebehandling høyt, og stiller tilsvarende krav når jeg er på andre siden av disken.
Man må kunne forlange et minimum av folkeskikk av mennesker som står bak en kasse ...
Ikke lampettledning på IKEA heller :mumle: (det var der jeg kjøpte lampene jeg skulle ha ledningen til nemlig)
Men jeg fant en helt genial en på noen meter med påmontert lampettstøpsel og uten bryter på Clas Ohlsson. Og det var jo akkurat det jeg skulle ha :D
Provoserende sveis er litt for mye ... hår, for mye voks, hår som stikker ut i rare retninger, som ser ut som noe man har sovet i men som skal være akkurat sånn, som man åpenbart har brukt mye tid foran speilet for å få til. Men som får meg til å tenke "men så gå og ta en dusj og FRESH deg opp da menneske!!!" alternativt "gurimeg, du har åpenbart for lite å dille med i livet" :nemlig:
litt sånn, men mer liksom:
Det slo meg ikke før etterpå faktisk.
"det er ikke det at jeg ikke stoler på deg, asså, men" - satte meg helt ut :rofl: (jeg måtte jo passe meg for ikke å ende i en våt hysterisk fnisende bylt på gulvet)
Neste gang sier du at du vil ha ut 125,50 totalt. :humre:
Det burde jo ikke spille noen rolle for henne hvor mye penger du ville ta ut eller ikke, det er jo ingenting som skjer med oppgjøret hennes, pluss at det står på kassen etterpå hvor mye du skal ha igjen. :humre:
Jeg blir også rimelig sjokkert over servicenivået rundt i butikker, det ser ut til at de store kjedene skifter ut sine "dyre" ansatte som innehar kompetanse og er serviceminded med unge billige studenter som egentlig ønsker alle kunder dit peppern gror.
Jeg ser tendensene over alt her jeg bor, irriterende.
Men hvorfor i all verden vil du ha det? Osteskiver med riller smaker ... annerledes. Gammel dame-aktig. :nemlig: Som i gammel dame som ikke vasker seg ordentlig, ikke som i bollebakende, rødmusset og velduftende bestemor. :traumer fra barndommen:
Vi traff på en servitør på Dolly Dimple's i går som påsto at det var helt umulig å få ananas på den italienske pizzaen med pepperoni dersom det ikke sto i menyen. De kunne BARE servere pizzaene slik de var i menyen, nemlig. :nemlig:
Like bra som når du kommer inn, og ekspeditøren snakker med en venninne i tlf., og ikke har tid til å ekspedere deg nesten. Da pleier jeg å slenge på "Du får hilse" i det jeg betaler. Da ser de himmelfallen på deg, og du kan se det fyker små lyn rundt i hodet deres. "Kjenner du henne lizzzzzom".
Jeg for min del syns som regel ungdommen er stort sett både fin og veldig serviceinnstilt, men det finnes utrolig mange sure, gamle kjærringer i butikkene som burde hatt både smile og høflighetskurs! Spesielt på Meny! :nemlig:
Personlig så elsker jeg den unggutten med provoserende sveis som hjalp meg på Elkjøp Megastore i går. "Nei, selvsagt skal ikke iPoden gå i stykker etter tre uker. Selvsagt skal du få en ny, og nei, det spiller ingen rolle om du ikke har øretelefonene eller emballasjen. Bare hent deg en ny, du" :elsker:
Jeg testet på jentene mine akkurat nå, og de så bare dumt på meg før de omtrent svarte i kor: 125,50! Og "hva var vanskelig med det, mamma?". :confused:
Legger til at yngste er 10.
Jeg skulle ringe og bestille pizza hos den lokale italienske bakeren og opplevde følgende:
B: Jeg vil gjerne bestille en vegetarpizza uten oliven, men med bacon.
Pizzamann: Men det er ikke vegetarpizza ...
B: Jeg vet, men jeg vil gjerne ha det for det, den har så mye godt på og så vil jeg ha kjøtt i tillegg.
Pizzamann: Nei, det kan du ikke få, du kan få en pepperonipizza.
B: Men jeg vil gjerne ha en vegetarpizza uten oliven, med bacon.
Pizzamann: Nei, du kan få pepperonipizza, jeg har ikke tid til å lage vegetarpizza med bacon, det er så mange som ringer nå, det er fredag og mange som skal ha pizza.
B: Du kan ikke behandle kundene dine på denne måten, bare glem det, jeg kjøper pizza et annet sted, ha det fint.
Siden har jeg ikke handlet der og det er 8 år siden.
WTF!?? Tenker da spesielt på det ytterst kompliserte regnestykket ... :rolleyes:
Lampettledning kan jeg ellers fortelle deg at du får både som metervare og ferdig på 1.5-3 meter med støpsel, jordet eller ikke-jordet, med eller uten bryter hos bl.a Lampehuset og Lampemagasinet. Men ja, CO har som regel alt! ;)
Fantastisk :knegg:
Hang meg opp i slafsinga jeg da. Har ikke hatt lov til hverken snakke i telefon eller spise de gangene jeg har jobbet på den siden av disken.
Men ganske irriterende når man står på andre siden av disken og hjelper en kunde iherdig og som da tar litt tid for man må lete, så blir kunden bak sur og gir en sleivete kommentar for så å legge igjen varene å gå :himle:
Sveisen til folk henger jeg meg aldri opp i, for jeg kan vel ganske forsiktig antyde at jeg har hatt min andel av mer eller mindre provoserende sveiser oppigjennom tiden sjøl. :knegg:
Men service... Jeg har glatt lagt igjen varer og gått fra butikken pga dårlig service og/eller sleivkjeft fra den ansatte, uansett alder på vedkommende. Husker ei dame - godt oppi femtiårene. Jeg skulle av en eller annen grunn kjøpe hveteaks noe dekorasjonsstyr. I samme butikken hadde de endel annet fint, så jeg plukket bl.a. med meg en bunt med rug, mens jeg gikk og lette etter hveteaksene.
Samtalen gikk omtrent som følger:
Damen: "kan jeg hjelpe deg?"
Jeg: "ja, jeg skal ha noe hvete..."
Damen - med en høyst nedlatende stemme: "ja, det du holder nå er i hvertfall ikke hvete!"
Jeg: "takk, det vet jeg faktisk!"
Dumpet rugen på disken og gikk. :mumle:
En annen gang gikk jeg faktisk tilbake til butikken mandag og henvente meg til daglig leder, etter å ha vært i en klesbutikk lørdagen. Dette var en av de butikkene hvor plaggene henger så høyt på veggen at man enten må være 2.50 høy for å få dem ned, ha en trappestol i nærheten, eller altså få tak i en av disse hendige stengene, som alltid er gjemt på et obskurt sted, i tilfelle kunden vil titte på et plagg...
... Og la kunden titte på et plagg, nei det har vi altså ikke tid til, når vi er et sted under 20 år, blond og lekker, og veldig opptatt av å spise pizza med venninna som er på besøk, og slarve med henne, der vi står bak disken. Å se at det er en kunde i butikken, og registrere at den kunden prøver oppnå kontakt - tenk, frekke kunden driver og avbryter pizzavenninnetreffet der bak disken! :dåne:
Akk ja. Jeg lot jakke være jakke, og henvendte meg altså til daglig leder mandagen etter. Daglig leder sukket dypt, og mumlet noe om at jeg var vel ikke første kunden som hadde klagd på vedkommende. :knegg:
Handler om opplæring, krav til kvalifikasjoner, og syn på kunder. For hvis man tenker at man har gjort et godt salg hvis man har hatt et salg tar man ganske så feil. Målet er å få kunden tilbake, med nye kunder på slep. Grunnleggende hoderegning hadde vel heller ikke vært så dumt.
Generelt råd, ha med kalkulator når du skal ut å handle, eller en lommeregnemaskin med papirrull på. Samt en sånn stang med krok på eller gardintrapp slik at man får sett på de klærne som henger øverst.
Jeg observerte følgende på Byens Kjøpesenter i går.
Alarmen går på en kjede-klesbutikk, to av byens "rufsete" menn setter opp farten mot utgangen. En av ansatteblondinene kommer løpende etter på stilettosen og griper fatt i den ene. Han river seg løs og løper så fort han kan.
Hun løper tilbake til butikken og henvender seg til Godt Voksen Ekspeditrise bak disken i kosmetikk: "Hva skal jeg gjøre, han tok det og det og jeg prøvde å stoppe han!"
Godt Voksen: Neeeei, sukk, sdu får gå i kassa på dame, det er kø der nå
Blondine: Øøøøh, jeg må kanskje ringe vaktene...?
Godt Voksen: Ja, da får du gjøre det fra kasse på Dame for der er det kø av kunder nå (tydelig irritert)
Blondine: Eh, skal jeg ringe fra kassen? Han tok masse klær altså...?
Godt Voksen: Ja, det er kø altså!!!!!!!!!
Jeg kjente jeg ble skikkelig svett på Blondines vegne som faktisk prøvde for så å bli utskjelt av Godt Voksen Megge. Jeg hadde fryktelig lyst til å si noe! Høyt.
Regnemaskin vet ikke disse ungdommene hva er.
Har friskt i minne M som elsket den han fikk av morfar; det kom meter på meter med papir ut av den, med tall på!!
Stang med krok=fiskestang
Fiskestang ja. :-) Da kan man fiske tak i pizza og tyggisspisende ekspeditører som står bak disken.
Jeg har jobbet i handelsbransjen i hvertfall 20 år, og ble engang nær oppsagt fordi sjefen min hadde fått en klage på meg. Jeg hadde bedt en kunde om å hente en lyspære selv, ut fra anvisninger om hvor den var.
Årsak, jeg hadde forstuet ankelen og klarte ikke å gå og satt bak disken på en stol. Så jeg må si kravene har endret seg. Den sjefen hadde ikke godtatt hverken tyggis eller pizza og hadde antagelig fått hjerteinfarkt bare av å høre om det.
Ojoj, burde alle syvåringer klare denne? Min syvåring hadde aldri i livet klart den, jeg tror ikke jeg kjenner noen syvåringer som hadde tatt den der heller, egentlig. I tillegg er nok min jente sin mor opp ad dage når det gjelder matte. :sukk: Jeg måtte også tenkt litt på den faktisk, for jeg er skikkelig tall-blind og får blackout hver gang jeg tenker på noe som helst som har med matte å gjøre. Det er pinlig, skikkelig pinlig. Men jeg hadde selvsagt aldri i livet behandlet en kunde på den måten, det er jo helt hårreisende. Jeg hadde selvsagt gitt igjen riktig beløp uten å mukke (kanskje etter å ha bøyd hodet litt og spurt i skam om kunden visste hvor mye det ble ...).
Seriøst? :sjokk: Dette skulle du sendt mail eller ringt til ledelsen om altså, det er jo grovt?
I nærbutikken her vi bor jobber det faktisk veldig flinke folk, både de garvede voksne damene som har vært der noren år, og ungdommer som har ekstrajobb. En av gutta som står i ferskvaredisken på lørdager kommer med anbefalinger i det vide og brede og gir gjerne tips til tilbredning osv. Jeg er imponert.
Men for all del, særlig i Oslo hvor det er veldig mange servicejobber å velge i er det mye rart. Mulig man tar det litt mer på alvor om man vet at jobbene er få og at man er heldig å ha fått en i gangavstand til der man bor? :undrer:
Man skal aldri forsøke å holde igjen og pågripe noen som stjeler i butikken ens. Helt sant, det er instruksen på de kjøpesenterene jeg vet om. Man bør selvfølgelig ringe vakten, med en gang, men å pågripe selv når tyven setter seg til motverge og ikke blir med frivillig. No way.
Har selv sett dame sette på datteren sin nye joggesko for så å gå ut av butikken og senteret. Lite betjeningen kan gjøre hvis ikke vaktene kommer til unnsetningen.
Jeg er med på den, altså. Men å utvise en smule respekt for Blondine som faktisk prøvde i stedet for å drite henne ut foran hele kundemassen er jo en fin ting!
Ung Mann bak disken holder på med sitt, han pakker ut ett eller annet og snakker samtidig i telefonen. I det vi stiller oss foran disken for å spørre om ting, så snur han seg demnstrativt vekk mens han peker på telefonen med "Jeg er i telefonen!"-mimikk. Samtalen er nok privat, for han sier ting som "Ja, i hææælvete, det var dritkult" og sånn. Omsider legger han på.
Vi: Har du en veldig enkel og billig telefon til en 8-åring?
Han: Ænkel? Ka' ænkel?
Vi: Bare sms og ringing, ikke noe fancy.
Han finner frem tre ulike telefoner som alle er av typen spill/walkman/multimediatelefoner.
Vi: Eh...nei? Den enkleste og billigste du har?
Han: Eg tro'kkje vi har sånt, hvis du har dårlig råd kan du gå på Clas Ohlsson.
:dåne:
Og ja, vi gikk på Clas Ohlsson og fikk akkurat en sånn telefon som vi var ute etter, det tok 5 minutter og 300,- med service attpå og helt uten implikasjoner om at vi var fattige.
Jeg jobbet på et lite kjøpesenter uten securitas vakter eller lignende og når noen stjal noe der ja, så tok man dem. Holdt dem tilbake med mindre de motsatte det seg veldig og ringte politiet. Kunne ikke politiet komme ble det tatt personalia, levert en anmeldelse og i de tilfellene at tyven var under 18 år ringt foreldrene. I de tilfeller hvor tyven var over åtti år ringte vi gjerne nærmeste foresatte.
Man må vel løse det slik når det ikke er vakt, men det er risky altså! At man gjør det for det man vil og tør selv er nå så, men jeg tror man ville fått et par erstatningsproblemer om det var en del av instruksen til den ansatte og noe gikk galt.
Jeg er virkelig ikke med på at det er så tøft av ansatte å gå i håndgemeng med folk som stjeler heller, hvertfall ikke når man vet hva resultatet av det kan bli. Det er ikke en haug med klær eller en mobil eller hva har du verdt.
Jeg overhørte følgende i køa på Bunnpris en gang; det er riktignok ikke ansatte men kunder det dreier seg om men den var fornøyelig åkke som:
Platinablond jente typ 18-19 år: "Hva het det vi må ha som de ikke har her? Sånn lilla grønnsak?"
Kjæreste med "provoserende hår" i samme alder: "Åh. Herregud. Du husker ingenting ass. Går det an å bli mer surrete enn deg i huet. Jeg sa det jo i stad: Det heter aboriginer."
Jeg pleier å gi tenåringer ganske mye slækk, jeg husker hvor dum jeg var som tenåring. For å ikke snakke om alt det dumme jeg sa.
Dessuten så gikk jeg kledd uhorvelig stygt også, så ikke kan jeg klage på moten heller. Tsk tsk tsk.
Jeg SA noe, jeg, da jeg skulle kjøpe bikini i sommer, og alle over 40 vet at det er traumkatisk. Jenta bare stod bak disken, leste avis, og jeg strevde og strevdem fram og tilbake, som eneste kunde i butikken.
Da jeg til slutt fant en og skulle betale, sa jeg: Ta dette som et godt råd. Når ei dame skal ha seg bikini, trenger hun mye hjelp, så spør i all fall om hun trenger hjelp, i stedet for å lese avisa.
"Ja men det gjorde jeg jo", svarte hun da. Å? Når?
Jeg liker å jobbe i serviceyrker. Du får umiddelbare tilbakemeldinger på din fremtreden hele tiden og kan justere løpende. Den beste følelsen er å snu en sur kunde til en blid en. Det er dessverre altfor få med yrkesstolthet i servicebransjen. :sukk:
Fnis. Jeg er gæmlis. I går var jeg på den lokale malerbutikken for å be dem spørre malerne om noe for å ha et litt kvalifisert gjett på noe, og ringe meg tilbake på mandag. Den unge og tyggistyggende jenta bak disken var søt, men hennes 50 år gamle kollega blandet seg inn i dialogen med noe jeg hørte som "Herregud, du må jo bare ta den ned og se". Da gikk jeg, men jeg følte meg slem kjerring etterpå, jenta var jo søt og hjelpsom.
Mannen og Poden var på Hoppeloppeland på torsdag sammen med en barnehagekompis. Da de skulle spise litt fikk de vite at de verken kunne få pølse, kylling eller hamburger, for frityrgyta til pommes frites'en var ikke rengjort. De kunne bare selge menyer MED pommes frites.
Mannen spurte om det da gikk greit å få kjøpt pizza eller toast. Joda, det skulle gå... Vel, etterhvert kom jenta tilbake og sa at de ikke kunne få kjøpt toast allikevel, for det ble også bare solgt som meny med pommes frites. :dåne: Mannen orket ikke ta diskusjonen, så det ble pizza på dem alle....
Den dårligste servicen jeg har fått på lenge sto en godt voksen mann hos Vianor for. Har brukt dem i årevis og vært veldig fornøyd, så jeg er både skuffet og sur etter den opplevelsen. Hadde planer om å fortsette å bruke dem selv om jeg ikke får de samme fordelene der lenger da konsernet jeg jobber i har funnet seg en ny dekkleverandør.
Nå blir det nye vinterdekk (i en grisedyr dimensjon) og dekkhotell hos konkurrenten som var meget behjelpelig og lydhør for mine ønsker og behov. Dårlig service klarer jeg meg veldig fint uten, særlig om den inkluderer en gretten undertone om at kvinnfolk ikke har peiling på bil eller dekk og derfor ikke skal komme med ønsker eller stille krav. Til alt overmål er han ny i jobben. :rolleyes:
Sist vi opplevde hinsides dårlig service på Meny, sendte vi klagemail til butikksjefen og fikk takkemail tilbake, samt gavekort som plaster på såret. :kry:
Interessant. Hvor er tråden om håpløst dårlig service man får fra damer i slutten av 30-årene med kjedelig sveis? Jeg mener å tro at det stort sett er det jeg opplever, men har på en måte aldri følt behovet for å presisere alder på den skyldige. Nek kommer i alle aldre.
Kroken på døren for min handling på Christiania Glasmagasin ble satt på da jeg ble beskyldt for å ha stjålet det jeg kom for å bytte, av butikksjefen. :gal:
Jeg visste ikke at dette var butikksjefen selv, så da jeg sendte mail til butikken fikk jeg svar fra vedkommende. Hun sendte en kopi av korrespondansen vår til sin sjef. Jeg fikk en unnskyldning og de ville at jeg skulle komme inn i butikken så de kunne få vise hvor lei seg de var, men jeg satt aldri mine ben der igjen. Bare å gå forbi butikken var nok til å få angst aldeles.
Ja fy, det skjønner jeg, at du ikke setter beina inn dit igjen. :klemme:
(Men redelig gjort av butikksjefen å sende mailen videre til sin sjef igjen, da - hun prøvde i hvertfall ikke skjule at hun hadde tabbet seg loddrett ut.)
Nå kom jeg plutselig på at jeg har hatt en lignende opplevelse i en annen utstyrsforretning en gang.
Kjøpte en blender til 1000 kroner i bryllupsgave, brudeparet fikk 2 stk og ville bytte den jeg hadde kjøpt, og betjeningen i butikken nektet for de mente brudeparet hadde brukt den først...
Jeg måtte stille opp i butikken og diskutere saken (med butikksjefen som heller ikke oppførte seg særlig hyggelig) før det kom fram at blenderen som jeg hadde kjøpt ble hentet på lageret og det viste seg at noen hadde satt en blender som var kommet i retur på feil sted. Jeg hadde faktisk kjøpt en brukt og defekt blender i bryllupspresang, og da da brudeparet ønsket å bytte ble de beskyldt for å ha brukt den før de byttet. :rolleyes:
Å nå kom jeg på hvorfor jeg boikottet den lokale spar butikken i sin tid.
Jeg ble beskyldt for å stjele en kjekspakke , av butikksjefen.
Han så nemlig at jeg tok en kjekspakke å fikk ikke med seg at jeg la den tilbake fordi jeg ombestemte meg.
Så han ropte høyt til meg fra andre siden av butikken når jeg var på vei ut, hei du, jeg så deg nok, betal for den kjekspakken du har tatt eller så anmelder jeg deg.
Alle fikk med seg det.:(
Kult når man er en sjenert 15 åring som omtrent begynte å gråte.
Mja... hvis jeg kunne sendt henne til Telenor for å rydde opp.
Jeg er forresten kunde hos dem ennå, og jeg kan, til tross for deres mistanker om det motsatte, sette opp et trådløst nettverk selv. Til tross for at jeg er dame, lita og blond.
Jeg kjøpte bok på salg her om dagen til 25 kr. Den gikk inn på kassa til 59,50, og damen prøvde 3 ganger før hun klarte å slå av riktig sum for å ende opp på 25. :knegg:
Vi kjøpte oppblåsbart liggeunderlag merket med stor plakat - INDOOR and OUTDOOR - altså til både innendørs og utendørs bruk. Fikk vite at den kunne blåses opp med vanlig fotpumpe. Vel hjemme viste det seg at munnstykket ikke var i nærheten av å passe. Tilbake til butikken for å undersøke byttemuligheter eller for å kjøpe pumpe.
Fikk da vite at det ikke fantes annet enn elektriske pumper til den luftmadrassen. Hvorpå jeg lurte på hvordan en skulle få blåst opp luftmadrassen på telttur? - og at det var litt rart at de reklamerte med at madrassen var til innendørs og utendørs bruk...
Damen presterte å spørre meg - kunden - om jeg hadde stått opp med det gale benet først. Damen var butikksjef.
INGEN (!) - har noensinne sagt noe lignende til meg.
Jeg handler aldri der igjen.
Jeg har forresten jobbet en del bak kasse selv, og selv om jeg er normalt god i hoderegning stoppet det en del ganger hvis dagen hadde vært lang, køen var lang eller... tja, hva som helst. Hadde kalkulator i bakhånd, og selvfølgelig er det også en del kunder som kommer med drittale kommentarer om "klarte du ikke det i hodet engang?". Doomed if you do, doomed if you don't.
Det er greit at man kan få fullstendig stopp i mattehjernen sin, og ikke klare å regne ut saker og ting på stående fot, men å si at kunden dermed ikke får ta ut penger syns jeg er litt festlig. Penn og papir er enda ikke utryddet, så vidt meg bekjent. :nemlig:
Neida, man bruker sjelden hoderegning i butikk. Kassen tar seg jo av det meste, og kalkulator fikser resten. Av og til må man jo regne litt prosenter og sånt, men som Maverick sier:
Jeg blir også veldig fort stressa og når noen står og ser på meg og venter på et svar, spesielt innenfor regning, får jeg omtrent blackout. Så jeg er en av disse Dumme Nekene som "ikke kan regne", men jeg har da klart meg som en flott ansatt i butikk i 5 år, med de beste referanser og en kundekrets som bare skrøt og snakket varmt om meg og den jobben jeg gjorde. :stolt:
Jeg hadde selvsagt aldri opptrådt slik som kvitrejenta i HI, det er jo helt hinsides.
Mens vi snakker om godt voksne butikkmegger kan jeg jo dele følgende scenario med dere:
Bussjåfør-Autofil er på jobb lille julaften som for anledningen er på en søndag. Sten & Strøm Amanda har søndagsåpent i desember, jeg har 25 minutter pause etter å ha endt ruten der, og har et par julegaver igjen å kjøpe. Tasser mot Christiania glasmagasin med uniformen på og pengeveska over skulderen. Liten tvil om at jeg er på jobb, altså.
Kikker kjapt gjennom butikken, rasker med meg tre esker fancy lysestaker og stiller meg i kø. Damen foran meg får pakket inn en gave og Gammel Megge Bak Disken prater mens hun pakker inn. Forteller hvor pyton det er å være på jobb en søndag, og at det er ekstra ille at det i tillegg er lille julaften. At folk bør få handlet det de trenger i den vanlige åpningstiden. At før i verden stengte butikkene klokken 17, det var utenkelig med søndagsåpent, og folk fikk kjøpt det de skulle ha likevel. Und so weiter. Damen foran meg svarer ikke, men snur seg mot meg og himler med øynene og rister på hodet. Tar posen sin og går uten ett ord.
Det blir bussjåførens tur. "Som du sikkert ser er jeg også på jobb i dag", sier bussjåføren. "Og vet du hva? Det er jeg samme hva dagen heter og hva klokken er. Jul, påske, tidlig morgen og sen kveld, og gjerne om natten også innimellom. Det er sykepleierne og de andre ansatte på sykehus og sykehjem også forresten, for å nevne noen. Jeg tror du bør kikke deg om etter en annen jobb. Lysestakene jeg skulle kjøpe skal jeg sette på plass igjen så jeg slipper å plage deg på en søndag." Det ble stille i fjøset. :knegg:
Det der er veldig sant.
Skal ikke nevne navn på kjeden, men her skjedde nettopp det, de fast ansatte måtte gå og deltidene ble igjen, for de kan jo sjongleres opp og ned i timer som det passer bedriften.
Jeg vet at man ikke BRUKER hoderegning mye i butikk. Jeg mener likevel det må være praktisk å kunne legge sammen 75+50 eller vite at 50% er halvparten (det siste var det nemlig en butikkansatt som spurte meg om en gang).
Og hvorfor var det et problem for henne å belaste kontoen din med det beløpet du selv ba om? Kassa forteller henne jo hvor mye vekslepenger du skal ha igjen! :hehehe:
Hvis hun skal ha ut 50,- kroner utenom så må ekspeditøren slå inn handlebeløpet + 50,- kroner i ett, så da må hun regne det ut. Sier kunden derimot at hun vil ha igjen på feks. 500,- kroner regner kassen det automatisk. Men herregud for en behandling, det er jo helt håpløst.
m^2; du skulle jo sagt 100,- kroner da heller, det burde hun vel klare. :knegg: