Noen som ser på denne? Vi har sett de første 7 episodene, og liker en god del, og syns andre ting er litt oppskriftsmessig.
Jeg liker særlig design, klær og arkitektur, og det fremstår som veldig kredibelt. Bortsett fra en elskerinne med noe som ser ut som en silikonpupp, og en vanlig. :skeptisk:
Det er også gode skuespillere, og jeg er veldig fascinert av historien. Det er litt kostymedrama gone wild. :knegg:
Jeg sliter riktignok litt med å få med meg hvem alle karakterene er, det er et ganske stort persongalleri, særlig så går endel av gangsterne litt over i hverandre for meg. Jeg liker at de blander inn historiske personer, og syns spesielt Al Capone er interessant fremstilt. Steve Buscemi er (som alltid) genial, og Prohibitionagenten Nelson Van Alden (spilt av Michael Shannon) virker som er løselig basert på Agent Cooper fra Twin Peaks, men uten kulheten og tilliten.
Det jeg mener med oppskriftsmessig er all volden, all nakenheten, lesbesex, og en skuespiller som kun er ni år eldre enn skuespilleren hun spiller moren til. Jeg syns ingen av de greiene er noe å reagere på, sånn isolert sett, og skjønner at endel er gode virkemidler til å få fram historien, mens andre deler av det virker påtatt og "typisk hollywood". Det virker som det er mer med for å tilfredstille en stor seergruppe, enn for å fortelle en god historie.
Jeg har sett første episode, og har andre episode klar på opptakeren. Synes det virket veldig lovende! Kostymedrama, ja, det er jo helt enormt hvor mye de har satset, kulisser og alt - hvor gjennomført det er! Bra skuespillere, bra regissør, det lover bare kjempebra.
Jeg er forsiktig optimistisk; å sammenligne med The Sopranos er jo nærliggende, men slik jeg ser det har seriene veldig lite til felles utover det overfladiske. Mens The Sopranos var veldig realistisk virker Boardwalk Empire veldig stilisert, teatralsk og innimellom overtydelig; på meg virker hve scene som et tablå – nesten som en brutalisert utgave av en Wes Anderson-film – med Atlantic City Boardwalk som sentral kuliss. Introsekvensen understreker også dette; en drømmeaktig sekvens der byshiluetten Buscemi går mot på slutten heller ikke ser helt ekte ut. Jeg syns dette stort sett har fungert bra da, designet er upåklagelig. Men jeg er ikke overbevist om at dette kan fortsette å fungere på denne måten gjennom flere år; hovedproblemet jeg ser er at persongalleriet også i stor grad virker stilisert og todimensjonalt. Men samtidig er jo både Steve Buscemi og Kelly Macdonald så gode skuespillere at de ikke lar seg redusere til overforenklede rollefigurer.
Ja, det er historien rundt Nucky og Margaret som blir spennende å følge. Jeg håper de kan bruke det litt på samme måte som Mad Men bruker sine interne historier - som en måte å fortelle samfunnshistorien rundt på. Forbudstiden er jo veldig interessant som historisk backdrop, sammen med den gryende kvinnekampen som den hang sammen med.
Serien er relativt forutsigbar syns jeg, alle de "store" hendelsene og dramatikken blir lagt opp så oppskriftsmessig at jeg har forutsett alle sammen. Boardwalk Empire har ikke greid å gi meg jaw dropping moments.
Hor langt har du sett, BM? Jeg syns de sentrale personene har fått mer dybde, nå mot slutten av sesongen.
Vi har sett de to første, og det ser bra ut så langt. :nikker:
I det siste har vi sett veldig mye på Chuck (og verdens beste spioner :gal: ), så da skal det ikke så mye til for å imponere. :knegg:
Jeg tror jeg kom til 3 episoder før jeg ramlet av. Jeg lar meg rett og slett ikke engasjere av hverken typene eller plottet. Og ragtime-musikken er til å bli gal av.
Jeg har sett fem episoder, så det er jo noen igjen. Jeg liker utviklingen til Margaret, og jeg håper jo absolutt at den fortsetter i en interessant retning. Og jeg har absolutt ingenting imot stilisert og teatralsk i utgangspunktet, men noen av valgene i de episodene jeg har sett gjør at jeg er bekymret for at dette rett og slett kan bli kjedelig, og selv om det ikke har vært kjedelig så langt så er det veldig lite å gå på; dyktige skuespillerer, flott design og godt håndtverk er rett og slett ikke nok.
Jeg får en assosiasjon til Studio 60 on The Sunset Strip, serien Aaron Sorkin fikk lage bare en sesong av etter at han fikk sparken fra West Wing. Studio 60 så veldig bra ut til å begynne med, men i ettertid mener jeg at det var mest fordi så mange ønsket at Sorkin skulle greie å lage noe bra og visste at han hadde laget bra ting før; i virkeligheten var serien helt forferdelig. HBO får på samme måte noen frikort når de lager en ny mafiaserie; de skal få tid på seg til å utvikle konseptet, fordi vi vet at de kan få til dette, men likevel, selv om det jeg har sett absolutt har vært bra så langt; jeg mener det må bli enda litt bedre for å være godt nok til å holde interessen min over flere år.
Ben "This is America; who the fuck is stopping you?" Murphy
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.