Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Anbefal oss en familiebil!

#1

M&amp;S sa for siden:

Vi har 2 biler, en -98 modell og en -02 modell(konebil). -98 modellen er god å kjøre og går bra, men vi kunne tenke oss en nyere bil med bedre comfort og sikkerhet og større plass.
-02 modellen er nok den som ryker av disse 2 da vi har hatt utrolig mye problemer med den. Håper på å få 50 000 for den i innbytte.
MEN, hvilken bil kjøper vi?
Vi skal til å bygge hus til våren og innser at vi ikke burde gjøre denne investeringen nå, men vi har såpass mye problemer og utgifter på konebilen at det nesten er verdt det. I tillegg er familiebilen gammel og må nok skiftes ut innen et par - tre år uansett.

SÅ, over til saken. Hvilken bil kjøper vi? Vi bør jo ikke bruke så mye penger på bil nå, men vil gjerne ha en forholdsvis ny en med nybil garanti for å ha forutsigbarhet i noen år (er lei av dyre verkstedregninger...). Tenker kanskje max 350 000, selv om det også i utgangspunktet er for mye.
Har 2 barn, ønsker flere. Jeg har lyst på 7-seter og sikler litt på Ford S - max eller Mitsubishi Outlander, men disser overskrider vel budsjettet. Jeg liker å sitte høyt når jeg kjører :)
Mannen har lyst på Volvo V70.
Har studer litt Mitsubishi ASX, men mange sier denne er liten.

Har dere noen anbefalinger?


#2

Lommelun sa for siden:

Leste i NAF bladet at dem har testa Renault Grand Scenic og denne får mye skryt...
Verdt å ta en titt på denne ivertfall.. Prismessig så får du en spill ny bil innnefor budsjettet du nevner.

Selv har jeg nylig kjøpt en Citroen Berlingo. Med kampanjen som ble kjørt i høst så fikk jeg med masse utstyr og en ny bil for 265 000,-
Berlingo er hverken den mest fancy bilen eller en stor syv-seter, men den jeg tror det er en ok bil for pengene.
Foreløpig så har jeg alt utstyret jeg trenger og bilen er bra på vinterføre. Men drømmer enda om plassen som er i en Caravelle da.....
God plass i passasjersetet selv med bakovervendt BeSafe izi combi X3 i liggestilling i høyre baksete.

Ift. Volvo V70 så er dette en bil med fantastisk sikkerhet, men den er også grufullt dyr spør du meg....
Bagasjeromsplassen er også svært skuffende ift størrelsen på bilen.
Har en kollega som har en nyere V70 og det er tom trangt i passasjersetet når det står bakovervendt barnesete i baksetet.


#3

Tjorven sa for siden:

Vi kjøpte en helt ny Peugeot 5008, 7 seter, for 340 000. Vi sitter høyt og fint. I baksetet er det plass til bakovervendt sete, beltestol og passasjer (evt. Enda en beltestol). På bakerste rad er det plass til to barn, men da er det ikke noe bagasjeplass å snakke om. Det er ikke den aller mest fancy bilen, men ikke den verste prisen heller.


#4

mrc sa for siden:

ASX er en bil som i praksis er på størrelse med Golf o.l., bare med store hjul. Hvor mange barn har dere? Alder på disse?

Det man kan se på er jo også nye Ford Grand C-Max. Litt mindre enn S-Max, men fortsatt 7-seter. Mer i størrelse med Touran, Zafira o.l.


#5

vestlandsfanden sa for siden:

Har 2010modell Grand Scenic og er veldig fornøyd. Men jeg angrer litt på at jeg ikke hadde is i magen og ventet på den som ble testet i siste NAF-blad, dvs med den kritikerroste drivlinjen 1.5DCI 110hk / EDC dobbeltkløtsj automat. Man får den for kr 330 000,- (godt utstyrt versjon) med 5 års nybilgaranti.


#6

Drømmedama sa for siden:

Jeg anbefaler som vanlig s-max varmt og inderlig. En knallgod bil, har faktisk ingenting å utsette på den.
M.Outlander er også en fin bil, men krøkkete med at de to bakerste plassene er ett sete (litt buss), dermed utgikk den for vår del. Kanskje de har forandret på dette, forresten? Tre år siden jeg prøvekjørte denne. Kjenner forresten flere som har den og som klager på mye støy også?
Mitt beste tips er å prøvekjøre selv. Det er lett å se seg blind på tester og andres anbefalinger, flott og viktig med bakgrunnsinfo, men veldig viktig å sjekke virkeligheten nøye også. Prøvekjør flere biler, dere vil sikkert få nye favoritter underveis. Vi trodde f.eks vi ville ha en Touran da vi skulle kjøpe ny bil for tre år siden, helt til vi prøvekjørte en. Lykke til!


#7

mrc sa for siden:

De tidligere motorene støyet litt. Det er ikke verdens beste støyisolasjon i disse bilene. Det er imidlertid en annen og mer stillegående motor som benyttes i dag i dieselversjonen. Ellers blir det ganske mange biler i det segmentet hvor man har en del hjulstøy, men det blir naturligvis også avhengig av hvilke dekk man har valgt (da også med tanke på felgstørrelse og dekkbredde - større felg gir gjerne også bredere dekk. Mindre gummi gir mer støy, samt at bredere dekk gir mer støy).

Tredje seterad er fortsatt den samme så vidt jeg har forstått. Men kanskje de har fått på plass lengderegulering av ratt?

Det flotte med Outlander har jo vært at det på sett og vis har vært en "rimelig" 5+2-seter med firehjulstrekk. Har nesten mer sett på den som en flerbruksbil enn SUV pga. dette. Rent designmessig synes jeg den er råtøff sammenlignet med f.eks. CR-V, X-Trail og andre modeller i samme klasse (men som ikke er 5+2-seter).

Støyreduksjon har etter hvert nå blitt en viktig balanse for produsentene. Det øker vekten og prisen (og videre økt vekt = økt forbruk = økte avgifter), og i mange markeder er det ikke et like stort "problem" osm i Norge pga. kvaliteten på asfalten.


#8

Erica sa for siden:

Jeg anbefaler også S-max. Kjempegod bil! Du får en brukt til den summen du snakker om, kanskje en 2 år gammel bil.


#9

mrc sa for siden:

Evt. en heelt ny Ford Grand C-Max, hvis man klarer seg med en bittelitt mindre bil - fortsatt 7-seter. Grand C-Max har forresten skyvedører bak.

www.klikk.no/motor/bil/biltester/article616092.ece
www.dinside.no/853179/ganske-rimelig-familielosning
(obs! omtaler både C-Max og Grand C-Max - vanlig C-Max er litt mindre og er bare 5 seter, så det er viktig at man skiller dem litt på noen områder når man leser)

Grand C-Max med Titanium-utstyrsnivå og 115HK diesel (burde absolutt holde for de fleste) koster fra 315 000. Selv med litt tilleggsutstyr, vinterdekk, leveringskostnader osv. burde man være under 350 000 for en heeelt ny bil, som da kan være mer forutsigbar når det gjelder at man har 5 års reklamasjonsrett fra dagen man kjører ut fra forhandleren.

Ut i fra bildene vil jeg imidlertid si at jeg i hvert fall rent visuelt sett liker interiøret i f.eks. Touran bedre. Det er mer konservativt, men samtidig vil jeg da på en måte si at det kanskje ser bedre ut enn 4-5 år enn ting som skal se mer "fancy" ut. Nå er det imidlertid en trend fra Ford med dette, samt hos en del av de japanske merkene.


#10

vestlandsfanden sa for siden:

Jeg vil nok si at i denne prisklassen ville jeg heller kjøpt flunkende nytt enn brukt med tanke på garantier/reklamasjonsrett. Det er alltid en risiko ved å kjøpe brukt, selv en lett brukt bil. Man vet ikke hvordan den er kjørt eller behandlet. En kompis av meg kjøpte en to år gammel Avensis nylig, og (Toyota av alle bilmerker) har det vært trøbbel fra dag én med den bilen. Han fikk til slutt hevet kjøpet, takket være en grei forhandler, men det var et h... styr et helt år. Bilen hadde forøvrig perfekt tilstandsrapport da han kjøpte den.

Til under 350 000 ville jeg prøvd Grand Scenic 1.5 DCI/EDC automat Dynamique, Touran 1.6 TDI, Grand C-Max 115 hk tdci, PEugeot 5008 og også nye Mazda 5.
Flotte biler alle sammen men med ulike kvaliteter og egenskaper. Umulig å si at en er bedre enn en annen, det kommer helt an på hva dere vektlegger. Mitt beste tips er å prøve kjøre alle sammen og også sjekke tester.

Nevnte Touran og Grand Scenic er forøvrig veldig avgiftsgunstige biler og dermed hete importobjekter. Jeg tror du kan få nevnte Grand Scenic til rundt 280 000,- ferdig importert fra Sverige med 5 års garanti (Renault har 5 års garanti i Sverige). Touran tipper jeg vil koste rundt 300 000 ferdig importert. Den har vel 2 års garanti. 5 års reklamasjonsrett gjelder ikke ved import, så det er en risiko man tar - så sant dersom det ikke er 5 års garanti i landet man kjøper fra. Xtrautstyr er også billigere i Sverige, dvs jo mer du har tenkt å plusse på jo mer sparer du. En svensk forhandler nær grensa gjør alt det praktiske for kunden i forb med papirarbeid/eksport.


#11

mrc sa for siden:

Hvor lang kjøres bilen i året? Er det mye langkjøring, eller svært mye småkjøring? Dette blir et element å vurdere i henhold til om man bør velge bensin eller diesel.

Bensinmessig er det vel Touran i 7-setersegmentet som framstår med den beste motoren. Her må man ikke se seg blind på antallet hestekrefter, men hvordan de hentes ut og også egenskapene til motoren når vekten på bilen øker. Årsaken til at jeg nevner Touran her er pga. 1.2-litersmotoren på 105 hester, som pga. turbo i praksis kan virke mye sterkere og har høyere dreiemoment i de turtallsområdene man faktisk bruker.

Med andre ord: Hva bensinmotoren leverer av kraft i praksis mellom 1500-4000 omdreininger er mer interessant enn toppeffekten som kan være ved f.eks. 5800 o/min. Når man kjører til vanlig kjører man ikke på så høyt turtall, og det kan ta tid å komme opp i det turtallet i en del gir.

Fordelene med å velge bensin framfor diesel er flere. I dag trenger de fleste dieselbiler å bli "brukt hardt" ved jevne mellomrom for å blåse rent partikkelfilteret. Bensin kan være mer "lettkjørt" i vanlig bytrafikk, blir raskere varm (imidlertid avhengig av om dieselbilen leveres med tilleggsvarmer eller ikke) og rent forbruksmessig er det ikke helt de samme forskjellene som tidligere. Hos en del dieselmodeller er tilleggsvarmer standard, f.eks. hos VW og Toyota. Helt hvordan det er hos de andre har jeg ikke helt oversikt over. Hos noen er det tilleggsutstyr (riktignok får man da gjerne samtidig en mer avansert tilleggsvarmer som også kan brukes som forvarmer).

Slik mange små moderne bensinmotorer med turbo er, f.eks. i størrelsesorden 1,2 til 1,6 liter og med ca. 100 hk, kan bilene i praksis framstå som sprekere eller mer i klasse enn f.eks. 1,8-2,2-liters bensinmotorer med 120-130 hk. Pga. turboen hentes mer effekt ut på lavere turtall - dette av samme årsak til at dieselbiler, som normalt sett har turbo, også kan føles sprekere/sterkere enn bensinbiler med tilsvarende antall hestekrefter.

Sett i forhold til eget bruksmønster hadde jeg i dag valgt bensinbil i stedet for diesel. Når jeg sist kjøpte bil var diesel imidlertid langt mer aktuelt pga. hvordan avgiftene var og hvordan bensinmotorene som ble levert var. Her har det imidlertid skjedd utrolig mye de tre siste årene.

Det er imidlertid ikke alle produsentene som er helt klare med sine små konkurransedyktige bensinmotorer, som er turboladet.


#12

Syrin sa for siden:

Eg har absolutt ingen peiling på bil, men vil berre pipe ut at vi er veldig fornøgd med vår Touran (2004). Når vi kjøpte den trudde vi at vi måtte gjere eit eller anna smart for å få motoren til å yte meir (noko ekstra greier ein kan montere??), men det har vist seg heilt unødvendig. Freser opp dei brattaste bakkar i full marsjfart.

Og kjemepfin å ha når svigers frå utlandet besøker. Dei blir gjerne ei stund når dei først kjem, og det er supert å sleppe å ha leigebil når dei er på besøk.


#13

vestlandsfanden sa for siden:

Jeg ville anbefalt en bil med dobbeltklkøtsj automat - det gir en utrolig god komfort, og forbruket går faktisk ned. Pr idag er det Grand Scenic og Touran blant kompakt-mpvene som har slik type gir. Mulig Grand C-max får det (powershift). Ønsker du bensinmotor ville jeg anbefalt Touran. VAGs nye bensinmotorer er veldig fine, og jeg vil si de beste på markedet. Kjørte tidligere i år 1.4 TSI 122hk med DSG-gir og det var en KANONbra drivlinje. Synd at den ikke føres i Touran, av en eller annen merkelig grunn. 1.2 TSI 105hk er sikkert en bra motor, men jeg tror den kan bli andpusten i en så tung bil som Touran. Renault sin 1.4 TCE 130hk er også en veldig fin motor, men har for høyt forbruk og er kun å få med manuellt. Det er mange fordeler med en god og moderne bensinmotor (lydnivå, billigere vedlikehold, registerkjede, kultivert gange, varmeapparat og ikke minst: muligheten til å konvertere til gassdrift og på den måten halvere drivstoffutgiftene).

Velger du diesel er det flere muligheter. VAGs motorer er fine og DSGkassen er kritikerrost. Jeg tror det knappt finnes noen i Norge som kjenner til Renault sin 1.5 DCI/EDC drivlinje, men den er virkelig knallbra. Motor med skikkelig dreiemoment og trøkk og superbra girkasse. Les Motor sin anmeldelse denne uken.
Jeg har også hørt mye positivt om Ford sin nye Powershift automat. Blir spennende å se om den kommer sammen med 115 hk dieselen.


#14

Trulte sa for siden:

Vi har Nissan 200v syvseter som koster under trehundre ny. Skyvedører slik at ungene ikke smeller opp døra i annen bil. Vi har tre barn. Med to barn var vi veldig fornøyde med mindre bil, men når man har tre barneseter ogvogn må man opp i str.


#15

Erica sa for siden:

Hvor mange barneseter skal dere ha inn samtidig, forresten? Hvis dere trenger 3 begrenser det seg endel hva dere kan velge mellom.


#16

mrc sa for siden:

Nissan NV200 heter det vel? Da snakker man vel om en varebil laget i en enkel personbilversjon. Komfortmessig og kjøreegenskapsmessig stiller jeg meg litt skeptisk med det i utgangspunktet, men ingen tvil om at det kan være en praktisk løsning på mange måter - spesielt når man skal gå i gang med husbygging. Men på mange områder blir det nok "enkel" sammenlignet med biler i utgangspunktet bygget for å være personbiler.


#17

Agent Scully sa for siden:

Vi så på denne. Og ja, den hadde mange kule, fikse detaljer. Men praktisk? Midtsetet i 2. rad er knøttlite. En voksen får neppe plass mellom 2 barneseter her. Og det går (neppe) 3 barneseter i bredden, og i så fall kan man bare glemme isofix.
Hvis man skal bruke 3. rad, så er man NØDT til å ha setene i 2. rad i fremre posisjon, hvis de som sitter bakerst skal ha noe benplass what so ever. Og med mindre man har 2. rad i bakerste posisjon kan man bare glemme bakovervendt posisjon. Dersom man bruker 3. rad er det 0 bagasjeplass ...

Så ja, den har plass til 7 svært små personer, men ikke 7 barn, da barneseter ofte tar større plass enn voksne ...

Konklusjonen var i hvertfall at det var en håpløs bil for vår famile, med 3 voksne, 2 bakovervendte og 1 forovervendt.


#18

Trulte sa for siden:

Ja stemmer. Vi har hatt den siden mars. Er veldig fornøyd med komfort og den er svært praktisk. Mannen er også veldig fornøyd. Men fancy er den jo ikke. Mer som en liten Toyota hiace.


#19

mrc sa for siden:

Ja, flere biler i dette segmentet er for så vidt slik i baksetet. Lurer på om ikke skyvedører kanskje tar litt ekstra plass, for det blir slikt på Mazda 5 også (som i likhet med C-Max-serien er basert på Ford Focus).

Selv har vi Touran - der går det helt greit med bakovervendt + to beltestoler. To bakovervendt m/ISOFIX + noe annet tror jeg ikke hadde gått. Med ISOFIX blir man litt mer låst i seteplasseringen.

For OP var det to barn til vanlig som var det aktuelle, men et ønske om plass til litt ekstra folk.


#20

Irma sa for siden:

Vi har to stykk Volkswagen Touran m/DSG (:hjerter:) og er superfornøyde.



#22

mrc sa for siden:

De ønsket vel et så å si ny bil for mest mulig forutsigbarhet. Voyager er ikke forutsigbarhet, og en (lite moderne) 3,3-liters bensin-V6-er på 183hk er temmelig tørst.


#23

Lykken sa for siden:

Hva er det som ikke er forutsigbart?
Ellers sluker jo 3,3-litern bensin ja, men så er det "litt mer driv" i forhold til en mindre da, litt kjedelig når du føler bilen sliter med å komme i fart i bakkene.


#24

mrc sa for siden:

Nå er det samtidig en bil på 2,2 tonn og en ikke så veldig "effektiv" automatgirkasse.

Har selv kjørt mye Voyager med 3,3L V6 - da i versjon hvor det var hentet ut 163hk. Det imponerte vel egentlig ikke direkte "sprekhetsmessig". Også kjørt med 2.4-liters-bensin med 143HK - det ble temmelig slapt, og også stor forskjell fra den første Voyanger-en vi hadde med 3.3L V6 på 150HK, noe som nok skyldes lavere dreiemoment på lavere turtall enn det V6-en har.

Forutsigbarhet går da i retning potensielle problemer - noe som ikke akkurat er ukjent for Voyager. Samtidig innenfor budsjettet blir det en bil som er en del år gammel og har gått et godt stykke. Ved å kjøpe ny bil har man forutsigbarheten i garanti/reklamasjonsrett i fem år.


#25

Lykken sa for siden:

Ja, dette har jo du ekstremt mer peil på enn meg. :knegg:
Vi har faktisk en 2001-modell 3,3L V6 (163 eller 184HK, er litt usikker) og synes den er ganske sprek til hvor tung bilen er, vi prøvekjørte en del 2,0 og 2,5 og syntes det var stor forskjell, mannen ville ikke ha dem. Vi har ikke hatt trøbbel med automatgirkassa i det hele tatt, trodde det var mer på modellene før. Fordelen som jeg elsker med denne er stor bagasjeplass, vi har kombi, og disse 7-seterne kan man jo legge ned seter ved behov for mye bagasje. Mtp store barnevogner du kan kjøre rett inn uten å legge den ned i det hele tatt, hive inn 16 par ski, noen legokasser, sykler og whatever. :) Veldig behagelige seter og å sitte så høyt. Selvfølgelig enig i at det er lurere med nyere bil.


#26

mrc sa for siden:

Vil tro 163HK. Egentlig litt overrasket over å se den bilen med 182HK. Tror ikke Chrysler-ene som kom igjennom offisiell importør ble levert med dette. Dette var en Dodge som ble linket til, så vil kanskje tro den på det tidspunktet kanskje var importert av firmaer som drev med import av slike eller at det er bruktimport.

Ja, de største problemene med automatgirkassene rent driftsikkerhetsmessig forbedret seg. På de to første Voyager-ene vi hadde, 91 og 95, ble girkasse skiftet tre ganger på begge - dette i løpet av perioder på 4 år / ca. 100 000 km.

Det jeg mener i henhold til effektivitet er kjapphet/respons og i den grad girkassa klarer å gi utnyttelse av effekten/momentet i motoren.

Men ingen tvil om at de rent størrelsesmessig et praktiske biler. Kjørekomfort kan også være god for de som liker "den typen bil" ("amerikansk" - myk...). Kjøreegenskapene er mer så som så.

Siden dere har en 01-modell kan dere jo ved 10 årsdagen sette inn andre bakseter og fjerne veggen avgiftsfritt....


#27

Lykken sa for siden:

Ja, har også skjønt det at det har forbedret seg, heldigvis. Vi skiftet en del inn til girkassa nå i høst, men girkassa hadde klart seg fint. Ja, kjapphet og respons er nok sikkert bedre på andre typer biler og uten automat, men jeg som ikke er veldig bilkyndig synes bilen faktisk kommer fort opp i fart. Jeg liker nok veldig godt bilen at den enkle grunn at jeg har kjørt den i noen år nå og blitt vant til typen bil å kjøre pluss at vi har hatt enorm nytte av den store bagasjeplassen, negativt er den elendige svingradiusen og jeg sliter veldig med å få parkert den lange bilen på liten plass.
Den nærmer seg 10 år og vi vurderer å sette inn andre bakseter og fjerne veggen, de baksetene som er nå har veldig rett rygg og er ikke særlig komfortable på lange avstander slik som forsetene er. Vi får nå se hvor lenge vi beholder den, blir det mye trøbbel med den framover så tvinger det seg fram et skifte og da er jeg veldig spent på hva vi kjøper nytt. Får vel spørre her inne!


#28

vestlandsfanden sa for siden:

På Grand Scenicen vår har vi ved en anledning brukt 3 barneseter i baksetet, gikk som en kule. Jenta i forovervendt sitter i midten og har god utsikt framover. Vi bruker Britax Hi-Way bakovervendt - supert sete som ikke tar altfor stor plass. En voksen får fint plass i 3. seterad hvis ett eller 2 av de 3 midterste skyves noe fram. Med 3 voksne og 3 barn er det fortsatt en god del del bagasjeplass igjen fordi det ene av de to bakerset setene er nedfellt og det er større klaring til bakvinduet enn andre kompakt-mpver (også en sikkerhetsmessig gevinst). Men det skal sies at Grand Scenic sammen med C4 Picasso er den rommeligste av kompakt-mpvene og trenger du større plass enn dette må det bli S-Max, eks www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24808910


#29

M&amp;S sa for siden:

Takk for mange god tips!
Ungene er 4 og 7 år og eldste er så stor for alderen at han snart ikke passer i noe stort barnesete. Men det kommer nok en til etterhvert og da blir det vel en beltestol og en bakovervendt.
Det står vel mellom S-max (om vi finner en nyere "rimelig" en), V70 eller Touran, selv om jeg er meget skeptisk til VW da både vi og mange vi kjenner har hatt store problemer med disse bilene.
Citroen C4 Grand Picasso synes jeg også ser ut som et bra og rimelig alternativ.


#30

mrc sa for siden:

Som sagt - hvis Touran og S-Max er aktuell, bør det også sees på Grand C-Max - som altså er på størrelse med Touran, men ellers har mye tilfelles med S-Max. Da snakker man også om helt ny bil innenfor det nevnte budsjettet.


#31

mrc sa for siden:

Vær ellers obs på at hvis dere kjøper brukt, vil det for biler som har vært leasingbil, firmabil e.l. ikke være den opprinnelige 5 års reklamasjonsretten mot forhandler, hvilket man har når en bil ble kjøpt som konsumentkjøp i utgangspunktet.


#32

M&amp;S sa for siden:

Men var det ikke den som var så trang bake? Altså at midtsetet er så smalt at det vil bli trangt med 3 barn?



#34

Lille meg sa for siden:

Den har vi nettopp kjøpt! :D Hos vår forhandler her i Oslo hadde de noen få biler som kunne leveres veldig raskt, så da slo vi til. Det virker som en veldig god familiebil. Som 7-seter er bagasjeplass nærmest fraværende (det er knapt plass til noen handleposer), men vi vurderer skiboks for de tilfeller hvor vi må ha med 7 passasjerer + bagasje. (Det skjer ikke ofte, for å si det slik.)

Til gjengjeld føles ikke bilen spesielt stor. Det er vel omtrent som å kjøre en vanlig bil, noe i alle fall jeg satte pris på. Vi prøvekjørte en VW Sharan (som er nesten 200k dyrere), men syns den ble veldig bred på veien. Det var nok bedre plass i den, men barna likte ikke den like godt som grand Picassoen, så da endte vi opp med den.


#35

Erica sa for siden:

Den var jo veldig fin. Vi har en nesten lik, vår har litt mer utstyr enn dette. Motoren er såpass stor at den er ganske kvikk for å være så stor, og det er kjekt.


#36

vestlandsfanden sa for siden:

HVorfor ikke ny Grand Scenic? :) Veldig gode tester i Norge, enda bedre i utlandet. f eks denne
www.autozeitung.de/vergleichstest/peugeot-5008-im-ersten-vergleichstest/gesamtbewertung



#38

mrc sa for siden:

Spesielt på dieselbiler kan man være litt obs, ettersom en del biler selges med tilleggsvarmer som standard i Norge, men har det ikke i enkelte andre land.
Man har vel også hatt eksempler på merker som har hatt litt ekstra rustbeskyttelse i Norge.


#39

Fløyel sa for siden:

Skoda Superb. Mye bil for pengene - og helt ny bil. Jeg har kjørt snart 30.000 i min Superb og er veldig fornøyd. Har ikke hatt noen problemer enda :)


#40

Tjorven sa for siden:

Får du plass til 3 i bredden i baksetet i den bilen? Vi har hatt Skoda før og vært veldig fornøyd, men synes det ble trangt bak (vi har fremdeles ett barn i bakovervendt sete).

Men jeg slår gjerne et slag for Skoda altså. Masse bil for pengene.


#41

Fløyel sa for siden:

Superb har veldig god plass i baksetet. Nå har ikke jeg mer enn ett barn som sitter på pute, men det er ihvertfall veldig god plass til 2 store barn og bestemor bak der.


#42

Tjorven sa for siden:

Ja. Det er sikkert knertens enorme bakovervendte sete som ødelegger. Sannsynligvis skulle vi kjøpt et mindre sete til ham, men det gjorde vi ikke. Vi kjøpte heller ny bil. Vi har hatt 7 seter i noen uker nå, og setene bak har vært i hyppig bruk.


#43

mrc sa for siden:

Det er Superb det var snakk om? Det er meget stor forskjell mellom Octavia og Superb i baksetet.


#44

vestlandsfanden sa for siden:

Forskjellen ligger primært i benplassen. Superb har enorm benplass i baksetet, enormt bagasjerom MEN ikke spesielt god bredde. Jeg vil ikke anbefale den dersom man skal ha 3 barneseter eller 1 voksen i tillegg til 2 barneseter bak. Da blir det veldig trangt i bredden. Da ville jeg heller anbefalt Ford Mondeo, som har bedre plass i bredden og absolutt stor nok plass i både bagasjerom og benplass bak.

Ellers er min erfaring med småjentene mine at de blir veldig lett bilsyke i stasjonsvogner men har ikke klaget en gang siden vi kjøpte MPV. Utsikten / sitte høyt er et stort pluss for barna. Med tanke på at TS tidligere skriver at behovet er 2 bakovervendte, 1 forovervendt , 3 voksne (var ikke det riktig) tror jeg uansett at man må opp en klasse fra kompakt-mpvene. De to bakerste setene er mer beregnet for sporadisk enn permanent bruk. Biler som Touran og Grand C-max blir ihvertfall for trange. Til dette bruket vil jeg primært anbefale S-Max, deretter Mondeo hvis man skal ha stasjonsvogn. Vil også nevne at man kan få en nesten ny Peugeot 807 til 350 000: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=18713712


#45

Tjorven sa for siden:

Vestlandsfanden har rett. I bredden er det snakk om ca 5 cm forskjell i bredden mellom oktavia og superb. Det er ben- og bagasjeplass det er veldig godt med i superb. Vi skulle altså ha inn et bakovervendt sete, en beltestol og en voksen. Det var mulig, men svært ukomfortabelt. Ikke engang bilselgerne hos Skoda synes det var noen særlig god løsning.


#46

vestlandsfanden sa for siden:

Kjøpte nettopp Bilrevyen 2011, som gir en velldig grei oversikt over samtlige biler på markedet (og mange utenom), med facts og korte vurderinger. Mondeo er den stasjonsvognen med best bredde: 189 cm, og med relativt klar margin. Superb/Passat har 182 cm til sammenligning.

Kjørte en Mondeo i sommer og det var et hav av plass i baksetet. Tror faktisk 3 stk bakovervendt kunne gått. Skulle jeg kjøpt ny stasjonsvogn idag ville jeg uten tvil valgt en (faceliftet) Mondeo med 140 TDCI/POwershift automat. Kjempebil.


#47

vestlandsfanden sa for siden:

Kort oppsummert vil jeg si at dette er de to beste valgene blant nye biler i hhv stasjonsvogn - og mpv-klassen til ca 350 000,-:

-Ford Mondeo Trend 140 TDCI Powershift dobbeltkløtsj automat: 357 000,-
-Renault Grand Scenic Dynamique 1.5 DCI / EDC dobbeltkløtsj automat 345 000,-


#48

Lommelun sa for siden:

Den nye mondeon ser veldig bra ut ja...


#49

slaraffen sa for siden:

Vi ligger nesten 200 000 under dere i prisklasse (vi er villige til å strekke oss litt over 150 000), og vurderer en brukt grand scenic. Vi kjører akkurat nå rundt i en scenic fra 98, men har anskaffet en hund. Vi er så fornøyde med romfølelsen i scenicen at vi ikke greier tanken på stasjonsvogn. Vi har per i dag to putestoler og storebror på 12 i midten uten problem.

Med hund blir baggasjerommet akkurat for lite, og etter en runde først på nett, og deretter hos forhandler ble grand scenic vinneren for oss. En annen bil som var en stor overraskelse var peugot 307, men den tror jeg er smalere i baksetet i tillegg til at baggasjerommet bare er en tanke større enn det vi har nå. Peugoten føltes nesten som en hybrid mellom stasjonsvogn og MPV.


#50

vestlandsfanden sa for siden:

Da ville jeg helt klart gått for faceliften f.o.m. 2007. Kvalitetskontrollene ble kraftig skjerpet fra denne tiden. Prisene på Grand Scenic 2 har falt som en stein og kan gi veldig mye bra bil for pengene hvis man finner et eksemplar med den rette årgangen, full servicehistorikk og god tilstandsrapport. F eks denne: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25709497. (sjekk utstyrsnivået! :)

Ellers, med tanke på flere og flere artikler som denne:
www.aftenposten.no/bil/article3925741.ece
er det helt klart en grei bonus å ha en bil med markedets beste rustbeskyttelse.
www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-renault-grand-scenic-20-elegance-11879


#51

M&amp;S sa for siden:

Såpass ja!
Mondeo'en er jo veldig fin å se på også da :)

Takk for hjelpen :)


#52

vestlandsfanden sa for siden:

Bare hyggelig :)
Men prøv begge bilene før du bestemmer deg.


#53

kamp sa for siden:

Peugeot 5008

Helt genial bil. Enkelt å lette opp og ned seter, god takhøyde, god kjørekomfort. Bruker lite drivstoff :)



#55

mrc sa for siden:

Det er vel ikke endelig bekreftet at retro-bussen kommer i produksjon, men det er mer og mer som tyder på det. Kan bli morsomt. Ser stilig ut. Blir nok en del endringer fra prototypen, spesielt i interiøret og sikkert en del eksternt også bl.a. i henhold til sikkerhetsaskepter og mer praktiske løsninger på noen punkter, men man får håpe den blir ganske lik :-)


#56

Lommelun sa for siden:

Steike... Om den kommer så vil jeg ha slik!
Den var skikkelig kul.


#57

Mattis sa for siden:

Vi kjøpte Grand Scenic 2010 1.9dCi og er veldig fornøyd. Har hatt den ett halvt år. Vi har hatt noen langturer til og i Sverige og da er den bare topp. Liker spesielt den gode og romslige plassen forran. Det man kansje bør tenke på er hva slags sittestilling man liker. Tror stasjonsvogn fremfor MPV har en litt mer vinklet sittestilling.


#58

vestlandsfanden sa for siden:

Velkommen til klubben :)

Sitat Bilrevyen 2011:

"Grand Scenic er mer avslappende på langtur enn businessklassen på Thai Airways"


#59

Mattis sa for siden:

Takk for det! :-) Bilrevyen - det får jeg gå å kjøpe meg...


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.