Jeg har dårlig råd (skilt huseier), og tenker derfor at jeg vil verken legge penger i innkjøp eller vedlikehold av en bil. Jeg vet ikke hvilken prisklasse jeg bør legge meg på, vanskelig å si hvor langt jeg gidder strekke meg opp i pris.
Jeg tar tog til jobb, det jeg trenger bilen til er småturer på fritiden. Handle mat, fritidsaktiviteter med barna, besøke slekt og venner sammen med barna, ferie- og helgeturer. Det kommer sikkert ikke til å bli så mange kilometer, og bilen kan risikere å bli stående ubrukt en hel uke av gangen når jeg er alene hjemme.
Barna mine er snart 4 og 7,5 år, så vi snakker beltestoler i baksetet. Ikke behov for noe spesielt stor bagasjeplass. Kanskje jeg ikke trenger mer enn 3 dører, der kan jeg vel spare litt.
Min mor har mitchubitshi colt.. 2008 mod. Og den er det utrolig mye plass i selv om den er liten. dessuten bruker den lite bensin.. Vi elsker den. hehe..
småen sitter bakovervendt i den uten at det tar noe plass.(sånn bare for å ilustrere plassen) vi har til og med vært på ikea og kjøpt MYE med den bilen.
Jeg kan låne andre biler hvis jeg skal på IKEA. Har venner med store biler, jeg trenger noe å farte rundt i som koster lite. Jeg blir helt gal av å ikke komme meg til svømmehallen, til morfar på middagsbesøk, på kjappe ettermiddagsbesøk til venner som bor mer enn en kilometer unna (max gangavstand hjem igjen for minste).
Jeg har kjørt en gammel golf i fem år nå. Ga 60 000 for den og den har kostet veldig lite å holde. Min bilmekanikersvoger sier at golfer er driftsikre og de gamle er billige å holde, ettersom ting er enkelt å bytte.
Ellers sier han vel Toyota, Toyota, Toyota til spørsmål som ditt.
Vi fikk vår helt nye Yaris ifjor for litt over 200 tusen, men de holder seg godt i pris. Ettersom jeg har skjønt er den billig i bensindrift (1,1 eller 1,3 l) og Toyota har vel billige deler så det ikke er så dyrt å reparere. Kundeservicen virker veldig bra her hos oss. Den er fin å kjøre, særlig småturer, ikke like behagelig i over 120. :knegg: Liten bagasjeplass, men holder til weekendtur uten ski og utstyr and so on
Vi så også på Kia Picanto og fikk et veldig godt inntrykk, den virket litt større og solid uten at jeg kan underbygge det
Jeg er også alene med barn og tar tog til jobb, bruker bilen til omtrent det samme som deg. Jeg er godt fornøyd med min Skoda Fabia stasjonsvogn. Bagasjeplassen blir faktisk brukt ganske ofte, både på ferie- og helgeturer og når jeg kjører barn og venner f.eks. på speidertur. Jeg hadde VW Polo før, den ble for liten.
Se på denne, f.eks. Nå er det ikke noe mål å ha en så gammel og billig bil, altså, men den har gått 450 000! Det sier litt om disse bilene. Hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje ha dratt og kikket på noe slikt som denne.
Jeg hadde tenkt meg en bil jeg kunne leve med som bare min og barnas bil et par år fram i tid. En billig bil som jeg heller kan bytte ut i en nyere stasjonsvogn eller en VW Multivan alt etter hva som skjer på privatfronten (antall framtidige familiemedlemmer).
Den Toyotaen som du viser, Elinblu, den ser jo veldig fin ut tenker jeg (den er sikkert polert :knegg: ). Den har kjørt 102.000 og er fra 1999, er det vanlig kjørelengde på elleve år? Er det vanlig å kjøre 10.000 i året hvis man har kort vei til jobb og småkjører en del?
Prisen på den er 60.000, jeg hadde vel tenkt meg at jeg kanskje kan få noe greit noe for 30-40.000?
Ellers så er det en 1.6 liter med 110 hester. Det er da mer enn nok for en som ikke skal på autobahn? Altså, hvis jeg vanligvis kjører med meg selv og to barn i bilen, da er vel det nok?
Det er en temmelig beskjeden kjørelengde, ja. Jeg tror vi kjørte noe sånt da vi var studenter og bare brukte bilen et par ganger i uka pluss kjørte hjem til jul. 1,6 liters motor er godt nok, ja. :jupp: Alternativet for disse bilene er nok 1,3.
Jeg kjøpte akkurat en 4 år gammel yaris for 120 000. De aller fleste banker låner deg penger til bilen er 10 år, dvs at om du kjøper en 3 år gammel bil så kan du betale på den over 7 år. Jeg ville ikke ha kjøpt en bil som er eldre enn 5 år, hvis du skal ha den en stund. Når min gamle bil ble 9 år begynte mange dyre ting å skje med den. :knegg: Dumme meg beholdte han i 2 år etter det... :mumle:
ca. 10 000 km i året i snitt er for småbiler ganske vanlig kjørelengde. Det man imidlertid skal være klar over for Toyota Corolla av denne generasjonen er det svært er mye rust. Mekanisk sett kan bilene gjerne fungere topp, men rusten spiser dem. Samme gjelder for Avensis fra slutten av 90-tallet.
Vi har én vennefamilie som kjører to franske biler. Nesten hver gang vi ser dem, synes jeg den ene har havarert ett eller annet sted langs veien. :fnise: Mammas franske bil er også et sorgens kapittel. Det var noe annet da hun hadde en gammel Corolla. :ensporet:
Joda men det betyr ikke at alle er sånn. Det har vært noen horrible årganger på tidlig 2000-tall men bilene er kraftig forbedret fra ca 2005. Eller hva sier du til statistikken jeg viser til?
Fordommer (som gjerne bunner i uvitenhet) er hovedårsaken til at man idag kan gjøre kupp på veldig gode og nyere franske biler .
Jeg ville gjerne betalt noen tusenlapper eller 10 for å få en bil som går av seg selv uten alt for dyre serviceomganger. Det lønner seg økonomisk og frustrasjonsmessig, om du ikke kan mekke selv altså, eller har en god venn/mamma/onkel som fikser sånt.
Jeg skjønner det, altså - jeg bare erter litt. Det er helt sikkert riktig som du sier (men det hindrer ikke at jeg kommer til å kjøre japansk bil resten av livet :humre: ).
Vi skal kanskje legge ut lillebilen vår til salgs i januar, du er ikke interessert i en pent brukt ti år gammel Peugeot 206? :knegg: :tuller:
Jeg ville tenkt kanskje en Toyota Yaris eller noe i den dur, den er vel ca. på samme størrelse som 206-en vår, og den holder plenty i størrelse for oss. Men du må vel ut med bittelitt mer enn 40', kanskje strekke deg så langt som til 60'-70'.
Jeg anbefaler som alltid SEAT, den er billig og svært enkel å ha med å gjøre. Det er golf/audi-deler (enkelt og rimelig å få tak i).
Jeg kjøpte min 96-modell Cordoba for 5,5 år siden for 40 000 og den har gått som ei klokke siden, bare vanlige slitasjebytter på EU-kontroll (støtdemper etc).
Det sa "alle" når jeg kjøpte meg en Clio. Teitinger tenkte jeg. Jeg hadde bilen i under ett år, den var mere inne på service enn i garasjen og på veien. Var det ikke det ene så var det det andre.Solgte den tilbake til bilbutikken jeg kjøpte den av.
Etter det så har jeg bare hatt Toyota.
En annen av fordommene mot franske biler, er at de ikke er særlig gode på vinterføre.
Jeg har en del erfaring med billige, eldre japanske småbiler, og alle har vært driftssikre biler som er greie å ha med å gjøre. Det har bl.a. vært Toyota Corolla, Carina og Starlet, Mitsubishi Carisma samt Nissan Almera. Jeg har en bilmekanikerbror som satte japansk (helst Toyota) som forutsetning dersom han skulle være min personlige mekaniker. :knegg:
En kompis av meg kjøpte i våres en 2 år gammel Avensis, og det har bare vært tull fra dag én. Han har til slutt fått heve kjøpet. Men jeg sier selvfølgelig ikke at alle nyere Toyota er d..biler for det - selv om mange sikkert vil skjære alle nyere franske over én kam hvis naboen har masse problemer med sin franske bil.
Når det gjelder vinterføre kan jeg si at min franske bil er uendelig mye bedre enn min forrige bil, Mazda (som det forøvrig var masse tull med).
Som det blir nevnt her, det er ett av "ryktene" . Et rykte er nettopp et rykte.
Det er ikke mer problemer med en 3 år gammel fransk bil enn en tilsvarende gammel Toyota, snarere tvert imot. Det har skjedd mye i bilbransjen de senere årene. Men på en Toyota risikerer du svindyre rustreparasjoner selv etter et par år. www.aftenposten.no/bil/article3925741.ece
Det slipper man å tenke på hvis man kjøper en Clio. Så man kan ihvertfall si at en Renault sitt karosseri tåler norsk salting og norsk klima, i motsetning til japanske biler. Kjenner flere her på vestlandet som har japanske biler som har alvorlige rustangrep etter to år, og som ikke dekkes av garantien. Skrekkeksempelet er Norgesbilen Legacy: www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-subaru-legacy-20i-awd-12132
Ellers så lurer jeg på om noen kan gi meg et godt svar på hvorfor Clio har vært en av Sveriges mest solgte biler i en årrekke. Er vinterføret så mye bedre der, bilene dårlige eller eierne mindre tilfredse siden de stadig kjøper bilen? (den erpå topp 10 over mest solgte i 2010 i Sverige). Egentlig syns jeg den norske nedrakkingen på Renault er litt komisk, når man tenker på hvilken storhet merket er i resten av Europa. Ellers, hyggelig at eiere av nye Renault i f eks Danmark, Sverige og England ikke er så misfornøyde: bilmagasinet.dk/article/39321 www.vibilagare.se/autoindex/renaultagare-ja-till-nytt-nja-till-gammalt-249 www.carpages.co.uk/renault/renault-29-06-10.asp
Beklager at det er litt sommerlig temperatur i dette innlegget, men jeg synes det er helt greit å svare med dokumentasjon og opplysning når det alltid noen som "advarer" mot franske biler uten å vite så veldig mye om utviklingen som har skjedd de siste årene.
Jeg hadde en 2002 modell som jeg kjøpte i 2004.
Det er like mange meninger som bilmerker der ute. Svigerfar har kjørt franske biler i mange år og er kjempefornøyd.
Mannen min mener at vår lille, franske bil er særdeles god på vinterføre. Jeg er inhabil, siden jeg i utgangspunktet ikke er glad i å kjøre på vinterføre. Men jeg har satt meg fast med Forden flere ganger enn med Peugeoten.
Når det gjelder franske biler på vinterføre så har det skjedd litt fra gamle, gamle dager til i dag. Flere franske modeller er faktisk slett ikke så verst på vinteren.
Nå skal du jo ha en bil som rett og slett virker. Ikke trenger du plass og ikke trenger du fart, right? Men den skal virke.
Jeg ville sett på noen av de minste småbilene jeg. Men minimotor på 1,2 og sånn. De koster omtrent ingenting selvom de er nesten nye - med garanti. Så har du den til garantiperioden er over også kvitter du deg med den. Samme hvilket merke omtrent - det skal være ille før det ikke holder garantitiden. (Om det er noen ekstreme verstinger så har garantert mrc kontroll på dem - han er kjempekyndig på bilmodeller.)
Jeg har en Mitsubishi Lancer 2005 modell som går og går, har hatt den i to og et halvt år uten at den har vært på verksted for annet enn EU-kontroll (som den forøvrig gikk gjennom uten anmerkning) og service.
Svigerfar har samme bil og er like fornøyd som meg.
Så jeg slår et slag for Mitsubishi. :nikker:
Vi kjører Toyota Yaris og Aygo på jobb og jeg må innrømme jeg ikke liker de i det hele tatt, spesielt Aygo'n er forferdelig. Har dessuten hørt at Toyota holder seg kunstig høyt i pris pga. godt rykte og dermed betaler man kanskje litt mer enn man burde for en bruktbil. (Men desto enklere å selge videre etterhvert kanskje.)
Akkurat sånn er det. Problemet mitt nå er at jeg har noen penger som skal fungere som backup, og jeg må bestemme meg for hvor stor andel av dem som kan gå til bil. Det jeg investerer i en bil vil jo "forsvinne", det er penger jeg ikke får tilbake igjen når jeg selger bilen videre.
Løsningen for meg må bli
a) Bestemme endelig budsjett
b) Spørre nede på bilverkstedet lokalt hvilke modeller de anbefaler spesielt varmt og som de gjerne reparerer og skaffer billige deler til
c) Sjekke annonser, få med meg en som vet noe om biler, kjøpe.
Akkurat punkt c) blir det verste. Jeg kan ikke mye om biler og sjekkpunkter ved kjøp, så her må jeg overlate ansvaret til andre - ikke noe jeg gjør veldig lett.
Kjøp fra forhandler, det er tryggest - og du står sterkere ved evt klage. Ta NAFtest hvis du er usikker (tilstandsrapport fra forhandler kan være litt som "bukken som passer havresekken). Kjøp aldri fra privatperson uten NAFtest. Ellers ville jeg helt klart anbefalt en viss kollisjonssikkerhet ved kjøp av småbil, ikke minst med tanke på barna, og gått for en bil med 5 stjerner i Euroncap. En bekjent av meg er blitt invalid i bena for resten av livet etter en ulykke med en 2002 Avensis. Tro meg når han i ettertid har sagt at han er evig bitter over at han ikke valgte en Renault Laguna fra samme år istedet. Man vet aldri om man kommer ut for en ulykke.
Vet ikke hva budsjettet ditt er men jeg mener Clioen jeg har linket til er et meget godt alternativ. Så får heller folk med fordommer si hva de vil. Som regel er dette folk som baserer synspunktene på gamle skrekkhistorier, og knappt vet noe som helst om bilene de kritiserer. Kom gjerne med dokumentasjon av problemer med Clio 3. Clio 2 er uinteressant. Det er to helt forskjellige biler, og det er ikke Clio2 dette forslaget gjelder. Statistikkene fra Dekra, ADAC og TÜV ville jeg vurdert som noe tyngre faglig sett enn historier om at "en nabo av fettern min har visstnok en kollega som har masse trøbbel med sin franske bil".
Skal du få en vurdering av Clio 3 fra et verksted, ring et svensk verksted. Clio 3 har solgt nesten ingenting i Norge men masse i Sverige, og norske mekanikere vet mest sannsynlig absolutt ingenting om bilen.
Det er jo et forholdsvis dårlig argument, ettersom sjansen absolutt er til stede for at eieren en eller annen gang vil ha behov for hjelp fra norske mekanikere for å fikse bilen. :knegg:
det hun spør etter er erfaringer om bilen. Det går helt sikkert prima med bilen på verksted selv om mekanikerne ikke har tatt i den før. Jeg har f eks ikke hørt om voldsomme problemer med den nye Avensisen etter at Toyotateknikerne skrudde på den for første gang.
Er du sikker på du vil ha en tre-dørs ? Jeg syntes det ble veldig tungvint da mine var små. Nå har jeg en bitte liten bil. Firhjulstrekk og akkurat passe for oss. Det eneste kjipe med sånne bitte små biler, er at ting (forhjuls-bla-bla,), er EN del, og blir derfor dyrere å bytte om det skulle dukke opp.
Ellers så stiller jeg meg bak - nei vent, foran den som sa kjøp aldri fra privatpersoner. Sånt er kun for dem som kan biler. Snakker om dyrkjøpt lærdom her. Og med den lærdommen har blitt skeptisk til verksted som du har et kundeforhold til, de skal kanskje tjene på deg også. Altså de vil ikke være upartiske i sine råd.
Morsomt med dem som er så tvilsomme til franske biler...
Også er det veldig rart at Renault som er årets bil ditt og datt og mest solgt i europa kan være så fryktelig dårlig her i Norge.... (???)
Eller er det bare som bl.a. Veslandsfanden sier at når en folkevogn, audi eller toyota må fikses på så er det slikt som skjer, men når Renault'en havner på verksted så er det "den jævla franske bilen"....
Nå har jeg bare vært eier av fransk bil i et par måneder så blir spennende å se hva jeg sier om et par år.. :)
Jeg elsker min Nissan Micra. Den er overraskende stor inni (har fem-dører). Ser ut som en skoeske på hjul, men fikk fint inn barnevogn i bagasjen og har to barneseter bak (en beltestol og en bakovervendt). Det går til og med å sitte i forsetet foran det bakovervendte.
Jeg har en godt vedlikeholdt 98-modell med 1.3 liters motor, og den går som bare tusan, kommer frem overalt, er en drøm å parkere og god å kjøre. Hadde vært null problem å dra på ferie med den.
Sjekk tråd: "trenger biltips". Nissan Primeraen jeg linker til der koster bare 60 000 og bør være aktuell også i denne tråden. Fin bil med lite problemer og som bonus klart bedre plass enn småbiler. Plutselig trenger man jo litt bagasjeplass og kanskje en xtra passasjer.
Jeg er skeptisk til Volkswagen. :sorry: Svigerforeldrene mine har kjørt det i mange år, ymse modeller, og jeg har knapt sett biler det har vært så mye rart med selv om de er forholdsvis nye. Ellers kjørte vi selv en 84-modell Polo i en årrekke (vi kjøpte selvsagt en av svigers' avlagte :knegg: ), og den funka for så vidt greit.
Husk at eldre, små biler har meget dårlig kollisjonssikkerhet. Jeg ville anbefalt Honda Accord mellom 1998 og 2002, og med lavest mulig kmstand: utrolig driftssikre og fine biler man får for en billig penge idag. Samt god sikkerhet ihvertfall til biler fra samme tid.
Søs har yaris. Den fungerer veldig greit, men for all del ikke tro at det ikke spiller noen rolle på en liten bil om du har servo eller ikke. Det er tungt å vri rattet også på små biler uten servo. :knegg: En av nabofamiliene har også en yaris, de er to voksne og to barn på 4 og 10 år, ett bakovervendt sete. Fungerer kjempegreit.
Skulle jeg hatt en "konebil", ville jeg hatt en yaris.
"meget dårlig" er faktisk en underdrivelse....
Dem har en SKANDALØS DÅRLIG sikkerhet sammenlignet med nyere biler...
Jeg jobber som ambulansearbeider og med nyere biler og mindre kollisjoner så er svært ofte folk tilnærmet uskadde. ("Beltesmerter" er vanlig uansett)
Mange av de ulykkene jeg har sett det siste året ville personene i bilene hatt betydelig alvorligere skader (og kanskje verre) om dem hadde sittet i en eldre bil med dårligere sikkerhet.
Forøvrig så har jeg prøvekjørt en Fabia engang og som stasjonsvogn så er det både en snerten småbil og en stasjonsvogn med litt plass når du har vært på IKEA...