Hvor lenge, sånn cirka, kan vi regne med at piggfrie vinterdekk beholder egenskapene sine? De er ikke nedslitt så det synes, men naboen påstod at de byttet de piggfrie dekkene etter ca. 3 sesonger fordi gummien ble hard. Hvordan tester man slikt uten å gå til dem som selger dekk? Bukken til havresekken osv.:rolleyes:
Hvert tredje år er nok på sin plass ja. Piggene slites og gummien blir hard, noe som tilsammen gjør at dekket ikke holder mål lengre.
Hvor lang levetid dekkene har, varierer nok fra merke til merke. Vi har hatt nye dekk som har vært knallgode den ene vinteren, for så å ikke ha grep i det hele tatt neste vinter, pga at gummien var blitt hard.
For noen dager siden hadde jeg en skrekkopplevelse hvor jeg mistet grepet da jeg i en bratt oppoverbakke på våt is. Jeg måtte stoppe da bilen foran meg ikke klarte å komme opp, og mens den spant seg opp (piggdekk), mens jeg begynte å sige bakover, mer og mer i retning køen. Det gikk bra til slutt, men jeg fikk en støkk i meg. 4WD og piggfrie dekk er vel og bra på tørr snø, men måtte si takk for seg på våt is. Nå har jeg lyst på piggdekk på bilen, men det spørs hva mannen sier.
I fjor vinter kjørte vi for 4.sesong på våre vinterdekk. Jeg merker veldig stor forskjell når vi har kjøpt nye vinterdekk i år. Jeg merker at jeg kjører forsiktigere enn jeg trenger i enkelte tilfeller på vinterføre/glatt når jeg tar noe små "tester". Er vant meg dårlige dekk. :sparke:
Tja, det spørs hvor ofte du trenger å kjøre på skikkelig is? Jeg bor i en bakkeby, og kan ta andre ikke fullt så bratte veier om det er hålkeføre. Har 4WD, men tror jeg hadde valgt piggdekk om jeg bare hadde tohjulsdrift, eller ikke bodde i byen her jeg kan velge veier.
3-4 sesonger med normal kjørelengde er anbefalt skiftefrekvens. 5 år vil mange si er maks. Naturligvis en del faktorer som spiller inn, men problemet er gjerne at gummien blir hardere, og et annet element er at mange lar de piggfrie dekkene stå for lenge på bilen om våren slik at gummien blir utsatt for høyere temperaturer og kan deformeres noe og endre litt egenskaper.
Jeg vet i alle fall at en skal aldri kjøpe dekk som er eldre enn 1 år når de blir brukt første sesongen. Da er de ikke ferskvare lenger. Viktig å sjekke produksjonsdatoen i dekkene når en kjøper dem.
Tja. Hvis dekkene har vært lagret riktig er det ikke et problem. Men hvis man ikke har noen garanti for at de er lagret riktig trenger det ikke være et problem.
En del kan også selge dekk fra fjorårssesong rimeligere. Da kan det være et godt kjøp....
Selvfølgelig kan en gjøre et godt kjøpt på "for gamle" dekker. Sikkert ikke noe galt med det. Men det er nok mange som selger dekker som er for gamle til full pris. Det er ikke akkurat vanlig at en uvitende person sjekker produksjonsdatoen på dekkene for å sjekke hvor ferske de er. Så det er et tips å ta med seg når en handler dekker og kreve raust prisavslag om det skulle vise seg å være aktuelt.
Vi bor helt på toppen, og det finnes ikke alternative veier, for den andre veien som er litt mindre bratt, er stengt for biltrafikk. Nå er jo vinteren i Tromsø temmelig preget av våt is, vil jeg si, men hittil har jeg ikke merket noe til problemene, så det er mulig dekkene er synderen.