Mye snakk om at full likestilling er en myte og diverse statstikk på at kvinner ikke går løpet ut i toppen av arbeidslivet. La oss snu på det. Min påstand er, vi har ikke full likestilling i dette landet før:
50% av alle taxisjåfører er kvinner og halvparten av dem igjen er "fler"kulturelle.
50% av alle hjemmeværende er pappaer.
50% av alle rengjøringsassistenter er menn og av dem halvparten av etnisk norsk opphav.
50% av alle horer er menn som tilfredstiller kvinner. Minst halvparten må være av etnisk norsk opphav.
-50% av alle imamer må være kvinner. Av dem må det være 50% lesbiske.
Jeg har kjørt taxi.
Mannen var hjemmeværende med yngste lengst.
Rengjøring tok jeg meg av, men imamer og horer har vi ikke vært innom enda. Jeg kan ikke hjelpe til der.
Nei, det tror jeg ikke hadde vært en jobb for meg. Kanskje på dagtid, men ikke på kvelden. Jeg er en mørkredd pysete katastrofetenker uten lappen og stedssans.
Ja, vurderte å ta med den. Når dette blir en medisinsk tilgjengelig løsning bør man reise dette opplagte kravet. 50% av de menn som som nedkommer må da være homofile. Eller vent nå litt...:eek::eek::eek:
jeg har en gang seriøst vurdert å ta kjentmannsprøven jeg - som fin-fin biinntekt til studiene. Har jeg blitt arbeidsledig har jeg nok ikke ansett det som det verste yrket å gå for nei.
Er ikke 50% av alle rengjøringsassistenter menn? Jeg har ikke sett snurten av en kvinnelig rengjøringsassistent på 10 år minst? Andelen etniske norske er en helt annen sak. Har ikke sett en norsk heller på 10 år.
Taxisjåfør kunne jeg aldri ha vært. Jeg liker å kjøre bil, men bare når jeg får spille musikk på full guffe og synge med. Det tror jeg ikke nødvendigvis at ville blitt en suksess i taxibransjen. :knegg:
Det kunne jeg nok, men så fort klokka passerte 16.15 så hadde jeg vært ferdig for dagen.
Og jeg hadde nok vært mest komfortabel med å kjøre gamle damer hjem fra sykehuset etc.
Imam for en dag måtte jo vært kult. Jeg kunne sikkert hatt noen interessante tolkninger av en sure eller to.
Hore? Njaei. Eller - hvis det var siste utvei for å skaffe barna mine mat, så hadde jeg nok gjort det også.
Nå har jeg grublet over frokosten, og jeg tror jeg kunne gjort alt for en periode. Det er ingen jobber, jeg kommer på, som jeg ikke kunnet drevet med. :gruble:
Jeg tror at i et nødstilfelle så kunne jeg ha jobbet med det meste. Jeg har vel forsåvidt gjort mye rart også, men kjøre taxi, lastebil, anleggsmaskin og sånt har jeg ikke prøvd meg på. Imam... vel, da måtte jeg kunne hatt 50% stilling som prest i statskirka også - sånn at jeg kunne oppveie den ene løgnen med den andre. :knegg: Jeg kunne ikke vært lesbisk da. No can do.
[surpomp]
Dette er bare tull. Likestilling handler om verdi. Ikke om millimetermåling av alt mulig tull. Den dagen menn og kvinner sorteres på personlige egenskaper og ikke på kjønn er det likestilling mellom kjønnene. Den dagen folk av alle etnisiteter sorteres på bakgrunn av personlige egenskaper og ikke på bakgrunn av etnisitet er det likestilling mellom etnisiteter. Det har ingenting å gjøre med at halvparten av alle taxiførere skal være muslimske kvinner. Forøvrig kan man heller ikke dele i halvparter. Skal du dele etter etnisiteter eller religioner så må du da strengt tatt dele i forhold til spredningen i befolkningen ellers blir det ikke nok av minoritetene til å likestilles med noen som helst på noe område.
Forøvrig mener jeg av hele mitt hjerte at man skal ta likestillingsproblematikk på alvor. Jeg mener også av hele mitt hjerte at løsningen ikke er å si at alle frisører skal tjene det samme som alle bilmekanikere fordi de har like lang utdannelse. Ja - eller sykepleiere og ingeniører da - om man nå vil ha et annet eksempel.
Mellomrom mellom tall og prosenttegn! :skingrestemme:
Jeg har fått høre at jeg hadde vært tidenes rikeste taxisjåfør. Det er ikke evnen til å finne korteste vei mellom A og B som er min mest fremtredende egenskap. :sparke:
Nja. De sier alltid "alle mann" eller "sette av en mann" eller noe sånt. Jeg regner med at jeg er med i det utvalget de som regel henviser til. Også prøver jeg å fremstå som litt yngre med å si "gutta". :tross alt dame:
Jeg har jobbet på gølvet som mekaniker, og håndtert ganske artig verktøy, momentnøkler som er nesten like lange som meg, for eksempel. Festlig jobb, selv om det tok en måned å få slitt av all oljen på hendene etterpå. :jupp:
Tja, jeg har vel aldri helt skjønt hvordan man demonstrerer likestilling ved å fremstille seg som en "mann". (Legg merke til hermetegnene.)
Firmaet jeg jobber i er svært mannsdominert, bransjen jeg jobber i er mannsdominert, men det er allikevel godt innarbeidet at det ikke lenger blir sagt "jeg trenger fire mann der" eller "åtte sterke menn, takk!" eller noe i den dur. Vi bruker stillingsbetegnelse eller "person". Både fra kundens side og vår.
Det er helt klart bedre med "person" enn med "mann". Men noe sier meg at å endre vaner nok går bittelitt fortere i ditt firma enn i mitt.
Dermed har jeg valgt "if you can't beat them - join them" og lagt vekt på at skal jeg først være en slags mann så skal jeg for svingende være en kjempesuper sådan.
Jo, det tror jeg :nemlig: Ja til mer gauling i taxibransjen.
Jeg kunne gjerne kjørt taxi, men siden jeg har null stedsans er det usikkert hvor lenge jeg hadde beholdt den jobben. Dessuten kunne jeg ikke tatt jobber som krevde bykjøring
Bill. Mrk: Livredd for trikken.
Taxi?!? Nei er du gal? Med min evne til å krasje så tror jeg ikke at noen parter hadde vært tjent med det. Fulle folk hjem fra byen er heller ikke hyggelig.
Men jeg er utdannet elektriker så jeg gjør min del for likestillingen alikvel.
Jeg kunne ikke ha vært taxisjåfør. Jeg hadde klart taklet bilkjøringen og finne fram og sånt, men problemet er jo det at jeg har ikke gått på taxisjåførskolen hvor man lærer hvordan Ting Egentlig Er. Om man lurer på om hvordan man burde endre miljøpolitikken i Norge, bare spør en drosjesjåfør, h*n vet svaret. Spør om hva som er problemet med innvandringspolitikken, no problemo, drosjesjåføren vet svaret.
Jeg pleier alltid å spørre drosjesjåfører om sånne ting om de begynner å slå av en prat (holder de kjeft så er jeg lykkelig for det) og jeg har til dags dato aldri hørt en drosjesjåfør si "Dette vet jeg ikke noe om, det er utenfor mitt fagfelt". De kan alt! Virkelig! Og det kan ikke jeg. Så det hadde ikke gått.
Jeg er jo enig med smilefjes jeg også altså - kjønnene må skilles på personlige egenskaper før det blir full likestilling.
Jeg har gått Maskin og mek. f.eks (Abeidsmarkedstiltak), og fant jo fort ut at det ikke var noe for meg, for de schvære dreiebenkene var skumle, men det var bedre enn å gå arbeidsledig. Og jeg er overhodet ikke redd for å bli møkkete, men i det store og hele var det morsommere å bølle med gutta jeg gikk sammen med, enn å lage alskens hageporter i smijern og malingskrape. Jeg har dog laget mitt eget rørsnitt :stolt:
Og sambo er den som baker marsipankake her i huset, fordi han er flinkest av oss til det. Så vi tenker ikke på hvem som er mannen og hvem som er dama når oppgavene skal fordeles. Det er likestilling i mitt hode.
Jeg har ikke kvalifikasjoner til å være taxisjåfør. Hater lukeparkering, elendig på å finne frem, liker ikke å kjøre bil, blir engstelig av brautende mennesker og går lei av nonsenseprat i løpet av kort tid. Fløyel derimot :knegg: - du har rett, du kjører som en taxisjåfør. Ment på best mulig måte. :hjerter:
Kunne sikkert kjørt taxi jeg, selv om det ikke er en yrkesvei jeg kunne tenkt meg. Det jeg derimot aldri kunne blitt var lege, eller sykepleier. Jeg blir svimmel bare jeg tenker på hva vi har inni kroppen av diverse organer. Eller blod, huff. :redd:
:knegg:
Så kommer oppfølgingsspørsmålet. Hvilke kjønnsstrukturer er det vi må bekjempe for at flere menn, som ser ut til nådeløst å bli sosialisert inn i taxiyrket, skal bli sosionom, tannlegeassistent eller byråkrat? Her må likestillingsombudet på banen får å få kartlagt landskapet.
Ikke en eneste en, såvidt jeg kan skjønne. Mange av de som kjører taxi ender jo nettopp opp som andre yrker fordi de jobber med taxikjøring under studiene. Prosjektet er med andre ord i gang allerede.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.