Jeg skulle sende en nissepakke idag. De hadde ikke Smartpostkonvolutter, så da ble det en boblekonvolutt som trengte litt porto. Når jeg kommer fram til kassa begynner plutselig ekspeditøren å måle konvolutten. Joda, den var for stor. Heldigvis kunne den brettes litt sammen og tapes slik at den ble mindre. Jeg kjenner at jeg blir frustrert, ikke nok at de har innført dette ... formattillegget, de legger i tillegg ut snubletråder for oss for å få sendt ut litt straffeporto. :gaah:
Er det bare meg eller hadde det vært naturlig for Posten å ikke selge konvolutter som er for store? Greit nok med de som er ALTFOR store, men jeg tenker på de som er A4 + noen cm.
Jeg sendte to pakker i dag jeg. en stor sak i ei diger kasse som jeg nesten ikke klarte bære. (Den veide ikke mer enn 5-6 kg, men var ganske stor, ei "standard pappeske" med mange pakker i.) Den andre var ei konfekteske og et bilde. Men den var litt lang den konfekteska (kong haakon) og sammen med bildet som hadde ei ramme, så passerte det en kilo.
så jeg betalte 150 kroner for hver av dem. den lille puttet hun da inn i en smartpostboks, for det ville koste det samme som å sende den som egenemballert. Bare beskytte pakken (som jeg bare hadde pakket i gråpapir) litt bedre. Ja den gikk ikke inni da, men huntapet den godt igjen, så gikk det på et vis..
Minn meg neste år på at mannen får finne noe annet enn den fysisk store Kong Haakoneska og sende til sin bestefar! En dobbel sfinx eller noe sånn, den bygger litt i høyden, men er ikke så diger. (For jada, den var nemlig en cm for bred, så det var formattillegg på den om dem skulle gå som brev... så det var bedre å sende den som pakke...) eller forresten, det er jo formatkrav i høyden også...
Men ja, et hadde vært greit om de tingene posten sendte ikke var for store. eller rettere sagt, at de satte kravene til å være så store at "A4 pluss noen cm" sånn at man har plass til A4-store ting, gikk finfint innenfor grensene deres.
36 cm lang, 26 cm bred eller 7 cm tykk er maksimummål for brev, ellers må man betale tillegg. Disse målene kunne stått der konvoluttene ligger, men jeg syns da absolutt de skal selge ukurante formater. Jo flere forskjellige ekser og konvolutter, jo bedre.
Enig i at mangfoldet må være der United, men synes nesten at det er søkt at ene konvolutten deres er 2 cm (tror jeg det var) lengre og bredere enn grensa.
Jøss. Takk for opplysningene her, greit å vite når jeg skal avgårde og sende mine julepakker. Har de ferdigfrankerte boblekonvolutter? Eller skal jeg bare bruke en som jeg har liggende her, og kanskje stappe den inni en "vanlig"?
Hva koster det å sende pakker med andre transportører enn posten?
Men altså finfint om de ikke sånn direkte legger opp til formatavvik likevel.
Sånn f.eks ha målene der konvoluttene er, og merket hvor store de enkelte er... (eller sortert i "over og under grensen" på et vis. For jeg har ikke øyemål på 26 cm jmf 27 cm i alle fall. (Men kontrollmåling av tidligere nevnte konfekteske viste 27/28 cm bredde, altså formattillegg. Jeg oppdaget det hjemme da, fordi jeg kom på å måle. Men hadde jeg sett en konvolutt den gikk inn i på posten, hadde det ikke falt meg inn sånn i utgangspunktet, da hadde jeg trodd at "den er sikkert innenfor"....
Posten er som regel billigst, det jeg har erfart. Av og til slått av lokale bud eller taxi. Dessuten må du ha avtale hos de andre, vil jeg tro. Ellers blir det i hvert fall dyrt. Vi hadde et firma i Norge som prøvde seg som konkurrent til Posten; Pakketrans. De ble kjøpt opp av Nor-Cargo, som igjen ble kjøpt av Posten. Så nå er de uten ordentlig konkurranse igjen. :snill:
Jeg glemmer aldri den gangen jeg skulle være kjempeschmart å pakke pakken som en sylinder. Jeg måtte betale dobbelt på grunn av formen. Forklaringe var at den ble liggende å rulle på båndene deres og måtte flyttes manuelt :tilber:
Jeg fikk giro med straffeporto i dag. På en pakke de veide og satte frimerke på på posten. :gaah: Jeg skal ta klage til de på posten her, slik at de skjerper seg. Sikkert noe formattillegg de gutvottene som jobber på Post i butikk her på den lokale Kiwi-en ikke hadde fått med seg.
Post i Norge er latterlig dyrt sammenlignet med de aller fleste andre land i verden. Vel har har vi et mindre kundegrunnlag og en vanskelig infrastruktur, men likevel.
Jeg bestilte et fjernstyrt helikopter fra Hong Kong for 144 kroner inkludert porto. Det virket ikke, men absolutt billigste returmåte var 125 kroner som uregistrert brev, og 183 kroner som pakke. Det endte til slutt med at de sender meg et nytt, uten retur av det gamle.
Neida, jeg tar kostnaden, jøss og bevares. Synes bare det er litt i overkant å betale 160 spenn for en sylinder tilsvarende de man får vinflasker pakket inn i nå til jul, men adskillig lettere.
Jeg skjønner ikke denne klaginga over at folk bruker posten mindre nå enn før, og at de derfor må sette opp prisene. FP alene (med salg og julenissetråder) burde jo gjøre opp for de stakkars kjærlighetsbrevene folk sluttet å sende?
Jeg bruker i alle fall posten en del, det er derfor jeg visste om formattillegget og målte hjemme. Men likevel ikke nok til at jeg hadde kommet til å tro at konvolutten de solgte på posten var 1-2 cm for stor, så det synes jeg det er greit om de oppga. I det minste skrev størrelse på dem, siden fåtallet av oss vandrer omkring med målebånd i lomma.
Dagens tur på posten kostet meg godt over 500 kroner, men da fikk jeg med flere julefrimerker enn jeg trengte, jeg ba om det (ville heller ha julefrimerker enn at hun skulle frankere dem, og jeg skal nok sende mer post så jeg tenkte det var greit å få med meg litt flere enn det antallet julekort jeg hadde med meg.)
Men dyrt er det ja, og er det virkelig 31 kroner dyrere for posten at pakken er mer enn 26 cm bred? Nei, BREVET, for når den sendes som pakke er det ikke slike regler, og da fikk jeg den dessuten inn i en boks den ikke passer i på kjøpet. Til gjengjeld tar det et par dager lenger å få den levert enn som brev, men det er en grunn til at jeg var på posten i dag, som forøvrig er et par dager etter min private postsendefrist... jeg har vært på posten deres offisielle sendefristdag et år, og det gjentar jeg ikke, jeg setter min frist 4-5-6 dager før postens, sånn at når jeg ender opp 1-2 dager forsinket, som jeg alltid gjør, er jeg godt innenfor julefristen. For det stresset orker jeg bare ikke.
De som jobber i posten har fått beskjed om å være mer nøye på formattillegget. At de som jobber i post i butikk ikke har fått det med seg er ingen overraskelse, jeg har opplevd at de glemmer å ta betalt for å sende i oppkrav.
Jeg blir helt :svimmel: hver gang jeg ser denne tråden. Jeg leser Postfrustrasjon som Etter-frustrasjon og formattillegg som strukturalisme. :med nesa dypt ned i litt.vit-pensum:
:lykkelig: Jeg ringte kundeservice nå og forklarte situasjonen. De sa at de i Post i butikk hadde glemt formattillegget, og at jeg bare skulle kaste giroen. Han ha også at han skulle "legge inn sak" på det, hva nå det betyr. Regner med at det betyr at butikken får refs for dårlig opplæring eller noe.
Jeg jobber i post i butikk. DESSVERRE lar en del butikker ansatte uten postkurs bevege seg inn i postområdet.
Alt dette om priser som dere klager på; det LIGGER brosjyrer med priser på diskene på posten. Det er LITT slitsomt å ramse opp alle priser for hver kunde.
At dei kan ta feil ein gong i blandt er forståelig. Det eg ikkje forstår er at krav om straffeporto skal komme til meg. Det er da ikkje eg som har gjort feilen. Dette burde dei ta opp internt. Berre tull å involvere kunden i ei sak der den tilsette har bomma.
Ehh, fint om det ligger priser hos dere, på min post i butikk står det ikke priser der det står: pris: på beholderen for smartpostkonvolutter engang.
Men prisene er en ting, en annen ting er dette med formatet. At det gjerne kunne vært oppgitt at konvolutten som er 27 cm bred altså medfører formattillegg. Post-i-butikken min har ikke skriftlig oppslag av formattilegg eller regler for dette i alle fall. Det er egentlig tomt i den der brosjyreholdere også, så faktsik er det ikke så lett å sjekke dette rent fysisk i butikken uten å spørre.
Men til gjengjeld er de som jobber der veldig hjempsomme da, i går fikk jeg uten sure miner hjelp til å finne postnummeret, jeg hadde glemt å skrive på adressa, og jeg kan ikke postnummeret til "ytre gokk" der bestefaren til min mann bor, men jeg kan navnet på poststedet, derved fant hun postnummer til meg (og siden stedet ers å lite at adressa bare inneholder navn og postnummer/sted, og jeg jo vet hva mannen heter, så ordnet det seg :) ) Hun var velvillig nok til å putte pakken oppi en smartpakkeboks og tapet den godt igjen siden pakken ikke gikk oppi (jeg visste jo faktisk det, at den var et par cm lenger enn boksen. Det hadde jeg sjekket kvelden før, og derfor pakket den i gråpapir, men hun gjorde dette mens jeg skrev adresselappen på den første pakken)
Post-i-butikk-folka hos oss er greie. skriftlig informasjon i skranken er der dårlig med. Men der er en finfin greie hvor det er tegnet inn mål "i 3D" for bredde, lengde og høyde på de smartpostboksene så man kan legge pakken sin på benken og se om den går inni, den er ganske fiffig. Om dehadde merket av format-tillegg-grensene i tillegg på denne, hadde vi vært enda et hakk nærmere :)
Menmen, jeg har egentlig konkludert med at jeg pakker mine pakker ferdig hjemme, sjekker posten.no (der står alt) og bruker målebånd og vekt, så får jeg det hele i orden på et vis. Men det er hakket lettere dersom man faktisk finner gråpapiret når man trenger det... (Innpakking baki baggasjerommet i bilen, som allerede inneholder ei barnevogn, mens det snør inn i bilen, er ikke egentlig direkte festlig. Men det lar seg gjennomføre...)
(om de nå faktisk snart hadde registrert at pakkene hadde flyttet på seg i løpet av de relativt mange timene det er siden jeg leverte dem inn også, så hadde jeg kanskje senket skuldrene litt med tanke på at de skal komme frem i tide, men det er nå en annen sak. Helt annen sak. Absolutt min feil at jeg ikke sendte dem før helga. Og forsåvidt også min feil at jeg ikke husket fra i fjr at Kong Haakon er en fysisk litt for stor konfekteske, at svigerbestefar må få noe annet neste år...)
Ja, når jeg straffes for den feilen, så sier jeg ikke bare pytt pytt, nei. Jeg ber ikke folka om å brenne i helvete, akkurat ( :fnis: ), men jeg synes at de som gjør feil, bør gjøres oppmerksom på det, slik at man kan unngå unødvendige tabber i fremtiden.
Jeg regner ikke med at dere kan hjelpe meg heller, men det er da sånnsett ikke derved urimelig å nenve det i tråden, er det?
Altså, at posten min ikke evner å ha priser på ting oppført, det har jeg sånnsett nevnt for dem altså... Men siden jeg er sånn der som ikke liker sånn uvisshet, pleier jeg ha klart for meg hva jeg skal ha, hvilke pakker som evt passer i hvilke bokser, hva de veier og hvordan de bør sendes, før jeg kommer dit. Så da vet jeg også hvilken smartpostkonvolutt jeg evt skal ha, og hva den koster, fordi jeg har sjekka om det er rimligere enn å sende den som brev med frimerke etter vekt ;)
Det gjør de nok. Man får tilbakemelding (brev) fra Posten Norge om slikt. Det som IKKE er ok er at kundene må betale straffeporto. Hos oss har det vørt enselvfølge at kundene får gjennomslag for en slik reklamasjon.
Du blir nok ikkje straffa for dette, eg tippar dei ettergir straffegebyret sånn som dei gjorde i mitt tilfelle. Men Posten bør virkelig slutte å legge dette ansvaret over på kunden når det er dei tilsette som har bomma.
Det er lov. Men det er jo litt barnslig også. All den tid de fleste av oss til tider trenger posten. Det finnes mange organer man kan sende klager/forslag gjennom. Prøv DET, heller. Så blir alle så glade og får en fin jul. :glitterstøv:
Det hjelper finfint å bare blåse ut litt frustrasjon.
Å bytte postkontor er litt upraktisk da det er så langt til det neste... Dvs, jeg må da dra med meg pakkene på toget til jobb for å gå det det i sentrum, og ikke søren om jeg synes det er praktisk, med pakker jeg knapt klarer bære... da finner jeg meg heller i at jeg må sjekke opp i priser og hvordan jeg vil ordne ting før jeg kommer, og som sagt er de som jobber der egentlig stort sett informative og greie, det er bare det å skrive ting på plakater de visstnok ikke klarer fordele ansvaret for, eller noe sånn... Men de er mye, mye, mye mindre sur og vanskelig i sine kommentarer enn det de var de som jobbet på posten dengang vi hadde postkontor.
Egentlig er sånne "blåse ut"-tråder ikke så dumme, for da får vi blåst litt, også legge vi det bak oss.
for ja, vi trenger posten.
(Så får det heller være at det egentlig er en særdeles lite fruktbar ting å stadig sjekke pakkesporingen på pakkene jeg sendte, som ikke er registrert flyttet på. Jeg mener, de ER sikkert flyttet på... så det gir meg jo lite nytte å bare se på at det ikke oppdateres...)
Jeg klaget til kundeservice hvor kravet om tilleggsporto kom fra.
Høres ut som du har truffet på samme greie jeg gjorde. Ei anna på forumet måtte sende inn skriftlig klage og masse styr mener jeg å huske. Jeg tar bestandig vare på kvitteringen jeg får for ting jeg sender på post i butikk. De gjør ofte feil, og det er ikke mitt problem. Jeg tror jeg kan portotakster og format tillegg bedre enn de som jobber der, men sier de for lite porto så betaler jeg det og tar vare på kvitteringen. At de ikke kan jobben sin er ikke mitt problem.
Porto i Norge er dyrt. Til naboen koster det da kr 8,50 å sende et vanlig brev. (Bare for å ta et eksempel.) Ofte sender en jo litt lenger enn naboen. ;) Men julekortet vi sendte til langt nedi Spania skulle de bare ha kr 11,- for. Billig flytur. :humre:
Eg måtte sende formell klage, ja. Derfor er eg (positivt) overraska over at det ordna seg over telefon. Det tok nokre veker før eg fekk svar, meinar eg å hugse.
Betyr det at eg skal straffast for ein bommert ein av Posten sine tilsette gjer?
Har eg levert pakke, fått den frankert av ein tilsett, betalt og takk skal du ha, så har ikkje eg lengre eit ansvar. Da bør dette gå på Posten sin tabbekonto, og er det eit stort problem så får dei stramme opp funksjonærane sine.
Eg har sjølv jobba i butikk, og det har hendt eg har oppdaga at eg har tatt for lite betalt. Det hadde aldri rabla meg inn å kontakte kunden for å få han/henne til å komme tilbake og betale resten.
Tabbar skjer jo i alle yrke, den er grei. Det er Posten si handtering av desse sakene eg stussar på. Dei gjer meg ansvarleg for ein tabbe ein av deira funksjonærar har gjort.
I dag har jeg fått en liten pakke i postkassa mi. Med fint rødt klistremerke på. "Porto kontrollert. Underfrankert sending."
Nå er jeg spent, nå. Vil det si at jeg får regning på ekstraporto nå? Det står ingen avsender på pakka, kun min adresse.
Nei, men i butikken kan ikke vi kunder slå inn varene selv. Det kan vi når det gjelder Posten, altså sette på (for lite) frimerker selv. That's the difference.
Ja, men dei har openbart ein policy som gir kunden ansvar for feil som Postens eigne tilsette har gjort, i mitt tilfelle straffeporto som følge av at den tilsette ikkje vog pakken nøyaktig nok. I mitt tilfelle var det snakk om pakke sendt som brevpost. Smartkonvoluttar har eg aldri brukt.
Men det går jo ikke an. Jeg kan jo ikke lastes for at andre sender meg post som ikke er tilstrekkelig frankert (og hva vet jeg om de har fått frimerkene satt på i Post i butikk, det kan jo godt hende avsender er i god tro).
Hvis det er slik, så kan man jo "terrorisere" sine uvenner ved å sende underfrankert post uten avsenderadresse, sånn dann og vann. :snill:
Du kan nekte å ta imot pakka og levere den tilbake uåpnet til posten og streke over adresse og skrive ukjent. Få bekreftelse på innlevering hvis du får ei regning senere. Jeg hadde ikke klart å la være og åpne ei pakke som hadde kommet til meg, til tross for manglende porto og kravbrev etterpå. :humre:
Smartkonvolutter klarer man vel ikke gjøre feil med, med mindre den ansatte tar feil betalt for den, men det medfører ikke straffeporto i alle fall, og disse er innenfor formatgrensene også, og så lenge den kan lukkes kan ting veie hva de vil. Så der går det aldri galt.