Tybring-Gjedde spør korleis kulturministeren vil forvalte norsk kulturarv. Kan hende det er eit interessant apropos til diskusjonane om verdiar eller nøytralitet i julesanger og på barnetv.
Fantastisk svar - jeg er hemmelig forelsket i mennesker som klare forfatte slike sylskarpe, treffende replikker, med et så godt og klart innhold. Jeg liker så godt mennesker som klarer å holde seg saklige når de står overfor åpenbar provokasjon.
Utrolig bra skrevet, enkelt og godt språk, tydelig basert i solid kunnskap. Jeg vet ikke hvordan de gjør slikt på departementsnivå; det står vel en byråkrat bak, eller skriver statsrådene slikt selv?
Jeg synes at T-G faller helt igjennom sammeliknet med flinke-Tajik.
Også tenker at T-G overhodet ikke sier noe hva kultur er - han er bare fast bestemt på å trekke nisslua godt ned i øynene og lire av seg vrøvl og sjåvinistisk skit.
Eg er litt imponert over den store omsorgen Tybring-Gjedde viser for dei nye innvandrarane. Han verkar jo oppriktig bekymra for denne gruppa. Det hadde eg ikkje forventa av han. :snill:
(Eller er det eit patetisk forsøk på "smart" retorikk?)
Han er jo heilt blotta for kunnskap om kva kultur er. Det kan ikkje kokas ned til tre setningar om bunad, skihopp og 17. mai. I svaret nevner han "den norske folkesjela". Trur han verkeleg at dette kan definerast til noko handgripeleg? Han er jo heilt blotta for forståing.
Det triste ved dette er at Tybring-Gjedde skårer velgere på det, for det er mange som ikke har store kulturelle forståelsen og som føler seg mest hjemme i det TG skriver og tar det til sitt bryst. Noe jeg igjen mistenker er årsaken til at han tar debatten i det hele tatt, for han bryr seg antakelig ikke filla om norsk kultur sånn ellers. Men å få klage på utarming av norsk kultur - som han ikke definerer klart, men heller tåkelegger hva faktisk er - til en flerkulturell kulturminister, det er nettopp sånt som FRP elsker å få gjort. Og som "folk" elsker å høre om, fordi da får de en bekreftelse på at de har rett når de føler at ting ikke er som før, og ikke minst at alt var bedre før. Når "før" egentlig var er mindre relevant.
Mht slike svar; har selv jobbet i et depeartement. Når man får slike spørsmål (ihvertfall der jeg jobbet), så sendes det nedover i byråkratiet - og alle som sitter på faglig kunnskap om det aktuelle emnet kommer med skriftlige innspill, skrevet i en slik form at ministeren skal kunne fremføre det. Så sendes det oppover igjen, og siles dermed - til det kommer til toppen. der sys sbvaret sammen, man putter inn politiske poenger, vrir kanskje på formuleringene, tar inn det man ønsker om private historier osv.
Hvis det er fler enn meg som har lest Barths introduksjon til Ethnic groups and boundaries, så undres kanskje dere også over avslutningen i kronikken:
Korleis vi skal finna ut kva kultur er for noko og kva det gjer med oss, gav Barth oppskrifta på i 1969 i boka Ethnic Groups and Boundaries. Boka revolusjonerte sosialantropologien og er det mest internasjonalt siterte arbeidet av nokon norsk samfunnsforskar. Hovudbodskapen er at kultur og etnisitet ikkje i seg sjølv er essens, men eit resultat av sosial interaksjon, grenser og fråstøyting, og at det er jamføring som gjev oss innsikt.
Neste gong ho får eit spørsmål om kva norsk kultur er, kan Tajik samanlikna pakistansk og norsk kultur. Eg kjenner meg sikker på at ho vil finna skilnader. Og så kan ho fortelja oss kva for samfunnsmodell ho meiner gjev best resultat, og om folk i det minste ikkje har ein bitte liten grunn til å uroa seg.
For det første var boka en samling artikler av flere norske antropologer og Barth redigerte boka og skrev introduksjonen og et kapittel om patanene. Det er introduksjonen som er det mest siterte arbeidet av en norsk samfunnsviter. Det var flisespikkinga.
For det andre: poenget til Barth var vel nettopp at man ikke kunne essensialisere kultur og beskrive dette som noe i seg selv, men at etnisk (og kulturell) identitet er noe som oppstår i møtet med andre, når det oppstår et behov for å definere seg som "oss" i motsetning til "dere" (altså i møtet, eller i grensene, mellom grupper). "Norsk" (i kulturell eller etnisk forstand) er noe vi kaller oss i forhold til noen som kaller seg noe annet og ikke noe vi "er". Blir det ikke dermed pussig når Hustad bruker Barth til å si at Hajik må sammenlikne norsk og pakistansk kultur for å finne ut "hvilken samfunnsmodell" som er best? Det går ikke an å redusere Barths modell til å si at det handler om å "sammenligne" kulturer, og når ble "kultur" og "samfunnsmodell" det samme?
Jo, det er veldig snodig, og Jeg leste Hustads kronikk i dag og blir utrolig irritert over denne greia med å hause opp at det er skummelt at vi har en kulturminister som ikke vet hva norsk kultur er. Retorikk som "største sosialpolitiske eksperiment" er så utrolig teit. Det er så bullshit. På meg virker det som hun vet det veldig mye bedre enn de hysteriske kara der.
Noreg går no gjennom sitt kanskje største sosialpolitiske eksperiment nokon gong, og grunna innvandringa veks folketalet her prosentvis like raskt som i India - altfor fort.
1, 4 % av cirka 5 millioner blir jo litt annet enn 1, 4 av 1 milliard, men det er vel ikke så viktig.
Og om hun ikke er Jon Hustads kulturminister så er hun helt klart min. Som ung kvinne er hun det veldig mye mer enn Christian Tybring-Gjedde ville vært.
Selvsagt ikke. De ville vel aldri ha skrevet noe slik hvis hun ikke var både pakistaner og kvinne.
Men hva er det egentlig Hustad mener? Han trekker jo fram taxi-juks-saken fra Oslo. Mener han at hun ikke kan være kulturminister fordi noen andre pakistanere med vitende og vilje har lurt det norske velferdssamfunnet?
Jeg er for øvrig glad for at Tajik driver litt voksenopplæring om bruken av kulturbegrepet for disse gutta. Det er så absurd at en kulturminister skal skulle stå til ansvar for skattesnyteri blant drosjesjåfører, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Fordi man kan kalle noe en ukultur er det sikkert kulturministeren som har skylda, liksom. :knegg:
Taxisjåførene kommer fra en annen kultur. Ergo er det kulturministeren som har skylda. Simple logic. At hun tilfeldigvis har en kulturbakgrunn som ligner på taxisjåførene, er bare den store, rosa elefanten i rommet som ingen kan snakke om fordi vi er et indoktrinert samfunn, kneblet av venstrevridd massemedia. :nemlig:
Det tror jeg nok de ville hvis han hadde svart på samme måte som Tajik.
Jeg føler ellers sterkt for å være kjerringa mot strømmen her. Jeg likte Hustad sin kronikk og synes han har gode poenger, og så skriver han en nynorsk som er mye mer behagelig å lese en kulturministeren sin. Og nei, jeg er ikke redd for at muslimene skal overta landet eller at vestlandslefsa skal bli erstattet med nan-brød, men jeg synes gjerne Tajik kan gi et ordentlig svar på det jeg oppfatter som de sentrale spørsmålene her:
Finnes det en egen norsk kultur?
Hva består i så fall denne av?
Er det et problem hvis den norske kulturen (hva den nå består av-ikke vet jeg?) blir fortrengt i forhold til nye kulturer? (Jeg tror ikke nødvendigvis den blir det, men mange er redde for det, og fortjener kanskje et litt mindre nedlatende svar fra selveste kulturministeren.)
Joda, at ordet alkohol stammer fra arabisk og at kultur stadig er i endring, tror jeg de fleste vet, jeg synes ikke nødvendigvis det har så mye med denne saken å gjøre og savner rett og slett et skikkelig svar fra Tajik.
Men alt det der har hun da svart på, Rine. Hun har til og med svart på hva som er forskjellen på det sosialantropologsike begrepet og det kunst-kulturbegrepet, for å deretter svare på det som er innefor hennes virkefelt som kulturminister.
Jeg syns Hustads kronikk var eksepsjonelt dårlig (og ikke minst ekstremt nedlatende) skrevet, og det forundrer meg at til og med folk som er enig med ham, syns at den er bra. Da har de tydeligvis ikke satt seg inni hva en kulturminister egentlig driver med. Hadjiks første svar til Gjedda var ikke nedlatende, men jeg skjønner godt at hun nå svarer skarpere for å få slutt på dette tullet.
Jeg er enig i at Hunstad var litt nedlatende, og det var en av tingene jeg likte med kronikken. Jeg syntes ikke Tajik ga et ordentlig svar (og var rimelig nedtaltende selv) så det fortjente hun- rett og slett.
Slik jeg oppfatter det, blir hun spurt om å definere norsk kultur (finnes det en egen norsk kultur og hva består i så fall denne av?) og jeg synes ikke hun klarer å gjøre det på en spesielt god måte, faktisk ikke i noen av innleggene sine.
Og hva er det du definerer som tull?
Mener du kultur som i norske kunst-/kulturuttrykk? Altså det fagområdet som tilligger kulturdepartementet? I så fall, ønsker du deg da en oppramsing av norsk musikk-, håndarbeids-, litteraturtradisjoner o.l.? Hun sa noe om det i svaret til T-G.
Eller mener du norsk kultur i sosialantropologisk forstand? Altså som i norske verdier, livssyns-, samhandlings-, kommunikasjons-, demokratiske tradisjoner o.l.? I så fall, hvorfor skal akkurat kulturministeren svare på det? Hun gjør jo det også, riktignok, men presiserer at det er fordi hun interesserer seg for det personlig og allmennpolitisk, ikke fordi hun er kulturminister.
Jeg svarer for meg selv, ikke Tally, altså - men jeg synes det er tull at en kulturminister skal måtte stå tilrette for et slags kvasi-kulturbegrep som Tybring-Gjedde beleielig tar ut av hatten når vi plutselig får en kulturminister med pakistansk bakgrunn. Hun skal gjøre rede for hva norsk kultur ER, hvordan denne skal ivaretas og det blir servert som en slags kvasigreie at norsk kultur er en slags alle-bidrar-ingen-snyter-og-alle-har-vi-bunad-på-greie som plutselig er truet.
Kulturministeren i Norge har ansvar for kunst-kulturen. Ikke for at bunadene og bygdefestene skal forbli uendret. Det har heller ingen kulturminister før henne hatt ansvaret for.
Og jeg synes forøvrig også at Hustads kronikk var dritdårlig.
Huhei for en vakker dobbeltmoral. :stuart: Vi vil ikke ha sammeklumping av pakistanere på Furuset, men det er særs vakkert at nordmenn sammenklumper seg på Costa Del Sol. :gal:
Jepp, Rotevatn skriver rimelig bra, iallfall bedre enn de tre foregående forfatterene. At han i hovedsak definerer norsk kultur som flatfyll og posemat, får stå for hans regning, for meg er det også en del andre ting.
Jeg savner egentlig at begge parter er mer konkrete. Hvis Tybring Gjedde er redd for at den norske kulturen (som han gjerne selv bør definere hva er, ikke bare be kulturministeren gjøre det) skal forsvinne, så bør han si det rett ut. Hvis kulturmininsteren ikke mener at det er noe som er en særpreget norsk, at hun ikke er redd for at dette (hva det nå er) skal bli fortrengt, eller at hun ikke ser på det som kulturministerens oppgave å ha meninger om denne typen kultur, ja så bør hun i større grad få fram dette synspunktet i stedet for å gå inn på uvesentlige detaljer om hvilke språk ordene i T.Gjeddes innlegg stammer fra. Det eneste gode poenget hun hadde i sitt første innlegg, var å peke på FRPs kulturopolitikk, ellers var det meste nedlatende svada og jeg nekter hengi meg til nesegrus beundring sammen med resten av FP akkurat her.
Jeg er ingen tilhenger av Gjedde og gjengen, for all del, men det betyr ikke at jeg ikke også kan være kritisk til hvordan den "andre siden" (som jeg oftest er enig med) formulerer seg.
Men rine, jeg føler vi diskuterer med forskjellige premisser her nå. Det overrasker meg at du likte Hustad sin kronikk og synes han har gode poeng. Du har ikke bare veldig lyst til å være kjerringa mot strømmen her nå? :skeptisk: Du kan jo ikke sammenligne hvilke av kronikkene som er best skrevet", eller at den ene skriver mer behagelig nynorsk enn den andre, når de som angriper Tajik ikke er i stand til å selv forstå hva en kulturministers oppgave er?
Hvis kulturmininsteren ikke mener at det er noe som er en særpreget norsk, at hun ikke er redd for at dette (hva det nå er) skal bli fortrengt, eller at hun ikke ser på det som kulturministerens oppgave å ha meninger om denne typen kultur, ja så bør hun i større grad få fram dette synspunktet
Nei, jeg har ikke lyst til å være kjerringa mot strømmen, men jeg må. :nemlig:
Men jeg blir forvirret nå fordi jeg ikke helt skjønner om vi diskuterer hvorvidt kulturministeren har svart på det hun blir spurt om, eller om det ikke er hennes jobb å svare på dette og at hun derfor kan skrive om hva hun vil i svaret sitt.
Og, ja, jeg er enig i svært mye av det Hunstad skriver og vil iallfall ikke stemple innlegget som tullete.
:gruble: Nå tvang dere meg til å nærlese kronikken og jeg har prøvd å sammenfatte litt.
Det vi alle automatisk gjer når vi skal finna ut kva ein som kjenneteiknar ein kultur, er å jamføra. Eg gjer det, Tajik gjer det, og Ola gjer det, heile tida og meir eller mindre umedvite. Alle veit vi at det finst regionskulturar, nasjonskulturar og for den del vestlege og asiatiske kulturar og at dette gjev utslag. Ingen Ap-politikar har problem med å definera Noreg og norsk kultur når dei skal skryta av det dei har gjort
Dette synes jeg f.eks er OK skrevet. Kredittratingsbyrået Moody har laga ei rangering over dei katolske og protestantiske landa i Europa. Dei landa som har minst statsskuld, er land der fleirtalet er protestantar. Dei nordiske landa har det til felles at dei aldri har gått konkurs, anten dei har vore borgarlege eller sosialistisk styrt. Dette er kultur, og det er nær unikt i verdssorga.
Folk flest i Noreg veit at det er eitt eller anna med det samfunnet dei er ein del av som fungerer svært godt. Dette «eitt eller anna» kan vi kalla kulturen, det som bitt oss saman, det som gjer at same kor irritert vi vert på Nav eller politiet eller teknisk etat, så veit vi at vi får stort sett det vi har rett på utan å måtte betala ei einaste krone under bordet. Og folk fleste veit at slik er det av di dei andre er som dei sjølve: ukorrupte, løysingsorienterte og fleksible.
Tja, kanskje litt forenklet fordi det er andre ting enn en "ukultur" og dårlig moral som gjør samfunn korrupte. Vert så den norske kulturen truga av innvandring? Sjølvsagt vert han det. Det kjem no fleire innvandrarar til Noreg kvart år enn det vert fødd born her til lands. Og av di vi har denne tilliten til kvarandre, av di vi har bygd opp fungerande institusjonar, av di vi stort sett har halde korrupte politikarar unna makt, har vi vorte naive. Og det er særleg denne naiviteten i kombinasjon med eit lutheransk dårleg samvit for all rikdomen som gjer at vi er sårbare.
Jeg er overhodet ikke redd for at innvadrere skal komme til makten og gjøre Norge til et korrupt samfunn, men synes det er OK å ta opp spørsmålet om det er problemfritt at det antallet innvandrere som kommer til landet hvert år er høyere en antall fødte barn her , med tanke på bevarig av norsk kultur. Tappa for pengar
Aftenposten har vist at ein urovekkande stor del av vaksne pakistanske menn i Oslo var aktive i drosjesvindelen. Skattetaten, Oslo kommune og Nav vart år etter år systematisk lurte og tappa for pengar. Staten nytta hundretals millionar for å koma til botn i saka. Om ein slik kultur får fotfeste og brer seg, vil han systematisk undergrava det norske samfunnet som vi kjenner det. Christian Tybring-Gjedde frå Frp, ein fyr som ikkje alltid er lett å lika, har forstått at noko kan gå gale. Før jul spurte han kulturminister Hadia Tajik i Stortinget om han kunne få «vite hvordan statsråden definerer norsk kultur og i hvilken grad hun mener det er viktig for landet å verne om og beskytte vårt lands kultur og tradisjoner». Dette er eit legitimt spørsmål. Noreg går no gjennom sitt kanskje største sosialpolitiske eksperiment nokon gong, og grunna innvandringa veks folketalet her prosentvis like raskt som i India - altfor fort.
Dette er jeg ikke enig i, jeg vil ikke skylde på verken pakistanske taxi-sjåfører eller tyrkiske kebab-selgere for at flere og flere etniske nordmenn finner det for godt å jobbe svart eller snyte på skatten på andre måter. For å ta noen eksempler på vår egen ukultur.
Svaret frå Tajik var eit skuleflinkt svar som ikkje sa noko anna enn at kultur er i endring, som om nokon trudde noko anna, og at norsk hadde lånt ei rekkje ord frå andre språk, som til dømes at «alkohol» kjem frå arabisk. Kva så? Språk åleine skapar ikkje ein kultur. Det andre ordet i den fyrste Oxford Dictionary, var til dømes det norske ordet «aa», altså grov eller bekk. Eg tviler på at ordet har gjort noko som helst for engelsk kultur. Svaret frå Tajik var typisk for alle desse som vil ha oss til å tru at det er umogleg å definera kultur av di ein ikkje kan finna nokon unik essens, at kulturtrekk her finn ein att ein annan stad der. Men det er kombinasjonen av ei rekkje ulike element som skapar ein særmerkt norsk kultur, som i sin tur har gjort oss til eit svært så vellukka land.
Men dette er jeg enig i. Vår internasjonalt mest kjente kulturforskar, sosialantropologen Fredrik Barth, har sagt det slik: «Dersom det lønner seg å gjøre noe annet enn hva man har gjort før eller blitt fortalt man skal gjøre, ja, så gjør man det. Enhver samfunnsordning er under stadig press fra folk som vil lure seg unna eller bruke den til egen fordel. Er ikke et samfunn konstituert slik at det bestyrker seg selv, vil folk komme til å undergrave det. Samfunn blir altså dypest sett skapt på mikronivå i relasjoner mellom enkeltindivider.» Tybring-Gjedde kan ikkje formulera seg like godt, men det er dette han er redd for skal skje med norsk kultur, at den vert undergreve av den omfattande innvandringa.
Nettopp, TG kan ikke formulere seg like godt (helt enig i det) men Tajik skjønner at det er dette han er redd for, men velger å ikke svare han konkret på dette. Jeg deler ikke Tybring Gjeddes redsel, men tenker at han fortjener et ordentlig svar.
Korleis vi skal finna ut kva kultur er for noko og kva det gjer med oss, gav Barth oppskrifta på i 1969 i boka Ethnic Groups and Boundaries. Boka revolusjonerte sosialantropologien og er det mest internasjonalt siterte arbeidet av nokon norsk samfunnsforskar. Hovudbodskapen er at kultur og etnisitet ikkje i seg sjølv er essens, men eit resultat av sosial interaksjon, grenser og fråstøyting, og at det er jamføring som gjev oss innsikt. Neste gong ho får eit spørsmål om kva norsk kultur er, kan Tajik samanlikna pakistansk og norsk kultur. Eg kjenner meg sikker på at ho vil finna skilnader. Og så kan ho fortelja oss kva for samfunnsmodell ho meiner gjev best resultat, og om folk i det minste ikkje har ein bitte liten grunn til å uroa seg.
OK, innrømmer at dette var litt søkt. Det er ingenting som tyder på at vi kommer til å innføre en pakistansk samfunnsmodell eller noen annen for den del.
Greit, Hunstad er en god del mer fremmedfiendtlig og skeptisk enn det jeg er, og jeg leste nok kronikken hans litt kjapt (det gjorde jeg for øvrig med de andre tekstene også) Jeg hengte meg nok mest opp i det som sto om Tajik og skummet forbi det andre. Det forandrer ikke det faktum at jeg ikke synes innleggene til Tajik er noe å rope hurra for heller.
Det jeg reagerer mest på er bruken av kulturbegrepet til både Hustad og Tybring-Gjedde. Vet de virkelig ikke forskjell på den kulturen Tadjik har ansvaret for og den de hevder å være så bekymret for? Jeg synes jo i utgangspunktet at de retter baker for smed her. I tillegg til at de fremstår som både kunnskapløse og ekstremt fordomsfulle.
Synes denne paragrafen sier det fint;
[i][/i]
Utgangspunktet for Hustads kronikk var et spørsmål fra stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde til kulturminister Hadija Tajik om hvordan hun vil definere norsk kultur. Mange av oss synes det var et ubehagelig spørsmål: Meg bekjent har ingen norsk kulturminister tidligere blitt bedt om å svare for hva norsk kultur – ikke norsk kunst eller norsk kulturpolitikk – er eller bør være. Spørsmålet kom bare få uker etter at Norge hadde fått sin første statsråd med muslimsk bakgrunn.
Jo, men hvorfor går Tajik i det hele tatt inn i diskusjonen når hun ikke har ansvar for dette? I det hele tatt synes jeg alle tre er lite to the point (hvis jeg har forstått hva de egentlig prøver å diskutere, that is) selv om Tajik helt klart har mest snøring på kulturbegrepene.
Jeg glemte å kommentere oversikriften til Hustad. Den likte jeg ikke. :niks:
Desverre må en vel svare for seg når en stortingsrep og en journalist spør deg konkrete spørsmål om det så er i Stortinget eller gjennom media. Tror ikke det ville ha vært så heldig for henne å ikke svare.
Men du har absolutt et poeng, og kanskje vi ville ha sluppet disse fordummende debattene som aldri slutter om flere nektet å synke ned på nivå som legges som premiss for mange av disse debattene? Det hadde det jammen meg stått respekt av!
Hun ble jo spurt, da. Og hun må jo svare, i og med at hun er kulturminister og spørsmålet ble stilt til henne av representanten Tybring-Gjedde fra Frp.
Jeg har mer sans for å plukke fra hverandre argumenter som ikke holder mål, være saklig og bekjempe fordommer. Jeg synes det står respekt av måten kulturministeren svarer på, synes hun opptrer ryddig.
Hvor var det jeg leste eller så noe om at politikere burde bli flinkere til å si "dette gidder jeg faktisk ikke bry meg med" det var nå ganske nylig, tror jeg. :gruble:
Jeg synes det er flott at vi har fått ny kulturminister og deler, som sagt, ikke frykten til Tybring Gjedde, men generelt synes jeg norske politikere på venstresiden er litt vage når de svarer på denne type spørsmål. Jeg tror de hadde tjent på å enten si Dette er så dumt at det vil jeg ikke svare på, eller-Jeg skjønner at du er bekymret, men jeg tror det kommer til å gå helt fint fordi....
Jeg husker at det var en tråd på FP for en tid tilbake (tror jeg startet den) om hvorvidt vi ville latt ungene våre gå på en skole med stort flertall av innvandererbarn og de aller fleste hadde betenkeligheter med det. Sikkert av andre grunner en Tybring Gjedde, men det viser at slike ting ikke er uproblematiske og at de fortjener å bli tatt seriøst, ikke bare avfeid som fremmedfrykt og rassisme.
Jamen, det er jo en annen debatt, Rine. Og jeg er forøvrig enig med deg i at vi må ta tak i det du skisserer - poenget mitt er at det virker helt fjernt for meg at en stortingsrepresentant skal koble dette opp mot kulturdepartementet og lederen av det. Og jeg Tenker derfor Mitt når det attpåtil er en mørkeblå åpenrasistisk type som stiller dette "kritiske" spørsmålet. Og når han synes det er på sin plass å gjøre det tre år ut i en stortingsperiode, men tilfeldigvis samtidig med at vi får en kulturminister med pakistanske foreldre.
Absolutt, hun er svært ryddig og kommer ut av dette på en veldig proff måte jeg tror hun tjener mye på. Men generelt når det gjelder debatter om norsk innvandring, hva det betyr å være norsk, trusselen fra muslimer osv. så har debatten i Norge stått på "repitisjon" i altfor mange år nå. Noen utspill er så dumme og idiotiske at de ikke engang fortjener å plukkes fra hverandre. Det blir en slags fordumming av debatten som jeg tror de aller fleste blir fryktelig lei av til slutt, både de som er opptatt av dette og de som ikke bryr seg så mye. Dette er viktige spørsmål man skal diskutere, men når premissene for debatt er som de var på Holmgang for 10 år siden blir det bare rett og slett for dumt.
Det er sant, Lisa. Når Hustad og Tybring-Gjedde kommer på banen, så er det en rekke andre som ikke gidder eller orker å engasjere seg. At de lokker frem bermen av nettdebattanter, er en annen grunn til at kommentarfeltene i avisene får være i fred for meg og mange med meg, tror jeg.
Gjedda greide jo ikke å nevne ett eneste ynkelig lite eksempel på "norsk kultur". Jeg syns Hajik greide seg godt, særlig tatt i betraktning at sette er en av de første livedebattene hennes.
Jeg er klar over at jeg hopper midt inn i tråden her så beklager om det blir repetisjon.
Greia her er jo at Tybring-Gjedde åpenbart ikke vet hva mandatet til en kulturminister er, og kommer med spørsmål som er helt på viddene.
Det er helt på nivå om Tajik hadde vært energiminister og han hadde villet hatt en redegjørelse på hvordan man skal hegne om skiløping som egennorsk måte å få energi i hverdagen på.
I Know! I debatten gjorde han et stort poeng ut av å forklare forskjellen først for å vise at han visste det. Nå ja, etter at kulturministeren måtte stave det for både han og Hustad.
Jeg er skremt over at voksne mennesker som T-G og Hunstad ikke forstår at at en kulturminister har ansvar for teater, kunst og musikk og ikke alt bare det kalles kultur/ukultur.
Siden jeg nå først har begynt å legge inn lenker til bidrag i debatten, får jeg vel ta med denne og, fra DN av Kjetil Wiedswang: www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2536091.ece. Han avslutter med følgende, som jeg humret litt av:
For meg er det to ting som er en viktigste norske kulturarven, tror jeg.
Det ene er gammelt og det er det norske språket. Og det er faktisk under angrep, ikke av innvandring, men av globalisering. Jeg er blant dem som lever deler av livet mitt på engelsk, som leser mer engelsk enn norsk, ogsåvidere. Men jeg mener at det er viktig at vi verner om språket og bruker en del midler på å støtte norske forfattere feks.
Det andre er ganske nytt og det er velferdsstaten og felleskapstanken. Tanken om at vi i fellesskap ønsker å lage et system der alle bidrar økonomisk og der det du får igjen er avhengig av hva du har behov for, ikke hva du har betalt inn. Og den er også under angrep. Delvis fordi mange har så mye penger at de ikke ser noe behov for å delta i fellesløsningene. Og da er jeg redd for at det er et spørsmål om når man begynner å argumentere for at man ikke skal være med på å betale når man ikke er med på å bruke. Delvis fordi mange offentlige insitusjoner ikke har vært gode nok og ikke vært godt nok drevet. Jeg samarbeider med mange offentlige insitusjoner og med noen få private innenfor samme arbeidsfelt, og det er skummelt å se hvor mye mer samarbeidsvillige og positive de private er. Om ikke vi får den holdningen i det offentlige også så sliter vi. Og felleskapstanken angripes stadig av alle de som synes det er enkelt å sette seg selv og sine egne behov i fokus. "Jeg synes ikke at det er gøy å være sammen med andre foreldre, så jeg synes ikke at vi skal ha fellesarrangementer i klassen". "Vi vil dra på hytten akkurat den helgen, så vi synes ikke at det skal være foreldredeltagelse på det idrettsarrangementet". Selv om jeg i hvert enkelt tilfelle godt forstår hva folk mener, og av og til er enig, så undergraver vi sammen det som er noe av det sterkeste i norsk kultur med det.
Lang og kanskje litt innviklet, men konklusjonen er at jeg er enig med Hadia Tajik. De som utgjør en fare for den norske kulturen er ikke innvandrerne (selv om de trenger å bli mer deltaktige i dette de også), men Fremskrittspartiet, som står for nettopp å bygge ned alt det som, for meg, er hovedstrukturen i den norske kulturen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.