Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Feilbestilt tøy ...

#1

Muad'Dib sa for siden:

Jeg bestillte noen Odd Molly plagg fra en engelsk nettbutikk. Det ble litt krøll med bestillingen, så jeg måtte fylle handlekurven om igjen et par ganger.

Da jeg fikk bestillingsbekreftelsen (1 minutt etter at jeg bestillte) så jeg med en gang, at jeg hadde bestillt den ene toppen i feil størrelse. Jeg sendte straks mail for å bytte men hørte ingenting. En time senere fikk jeg bekreftelsen på, at orderen var sendt av sted. Jeg mailet igjen med en gang, men nei den kunne ikke stoppes mer.

Butikken foreslår at jeg returnerer toppen i feil størrelse når jeg har fått forsendelsen (antakelig om en tre ukers tid), så kan de bytte den til plagg i riktig størrelse som de har reservert til meg.

Min bekymring er nå: hva med fortolling ? Pakken fortolles jo idet den kommer inn i landet, og når den nye toppen kommer skal jeg ut med ny toll og fortollingsgebyr. Vi snakker her om en topp til 1190 NOK, dvs. den i feil størrelse vil koste en 300 kr. i MVA, og den i riktig størrelse 500 kr (blir jo fortollingsgebyr på over 200 kr). Er det en eller annen prosedyre jeg kan følge for å få tilbake toll over toppen som jeg sender i retur ? Ellers blir jeg nødt til å la hele forsendelsen ligge uavhentet - jeg gidder ikke betale dobbel toll og vil ikke kunne bruke toppen som er i feil størrelse.




#4

Jålebeinet sa for siden:

Dersom du lar være å hente ut den som er i feil størrelse så vil den bli returnert butikken skulle jeg tro. Og da slipper du vel å betale mva og fortollingsgebyr? Vil butikken da refundere deg beløpet på pakken uten noe styr?


#5

Muad'Dib sa for siden:

Ja, det sier de at de vil (de skrev akkurat at de likevel ikke har noen str. 3 til meg). Men jeg vil nå gjerne ha de andre tingene som er i pakken. Så betaler jeg returporto samt m.v.a., ialt en 400 kr. Kan prøve å selge toppen her først, da.


#6

Daisy sa for siden:

Jeg har nettopp byttet noe fra en engelsk butikk. Fikk tollkrav, og etter at jeg sendte dialogen med butikken til [email][email protected][/email] ble pakken frigitt på dagen.


#7

Muad'Dib sa for siden:

Takk ! Dette var topp ! Da kan jeg igjen glede meg litt over de andre tingene...


#8

Muad'Dib sa for siden:

Jeg kan skrive fortsettelsen:

Rett før nyttår kom hentelappen med heftig tollregning (ikke bare gebyr og mva men også tollavgift, ialt NOK 1150 for en bestilling på GBP 2650, d.v.s. 43%). Jeg spurte mitt regionale tollkontor om hvordan jeg skulle gjøre m.h.t. plagget som jeg ikke ville ha, og fikk som svar at jeg skulle be speditøren om å ta det ut og returnere til avsender, og så innfortolle resten.

Siden posten nok næppe tilbyr den slags service, lar jeg pakken ligge uavhentet, så hele herligheten returneres til avsender og jeg får refundert hele kjøpesummen. Tror jeg dropper å la dem sende resten om igjen, med disse grådige tolltariffer.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.