Flere store overraskelser, spesielt på DEKRA (som tar for seg også så ny biler som et par år).
Opel gjør enorm fremgang på begge rapporter. Insignia vinner sin klasse. Alle nyere Opel gjør det veldig bra på DEKRA. Vectra overrasker stort på TUV. Det må sies at det er meget tett mellom nesten topp og nesten bånn på TUV. 5% skiller nr 13 fra nr 108. Kvalitetsforskjellene mellom merkene minsker nok for hvert år som går.
Tradisjonelle kvalitetsmodeller som Avensis og Legacy blir satt kraftig på plass av Insignia.
På DEKRA viser Peugeot 308 sensasjonell fremgang kontra 307 med samme kmstand.
Moralen får være at byggekvaliteten varierer med ulike årganger. Ett enkelt bilmerke kan utvikle seg positivt og negativt.
Skulle jeg valgt en bil i familieklassen til 200 000 utifra disse rapportene ville jeg valgt en 2007 Vectra med 1.8 liter 140 hk bensinmotor. Enormt rommelig bil med gode kjøreegenskaper, komfort, superpålitelig motor og nå dokumentert topp kvalitet. Samt kraftig verdifall (rabatt til bruktkjøpere) pga ufortjent dårlig rykte. 2. håndsverdien de neste årene vil påvirkes positivt av gode statistikker.
Eks www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25201803
HAr man 450 000 til rådighet og skal kjøpe ny stasjonsvogn vil Insignia 160 hk diesel/automat/4x4 være det kanskje aller beste valget, og sannsynligvis med meget lavt verditap. De gode statistikkene vil høyst sannsynlig fortsette for denne bilen.
TÜV tar ikke hensyn til kilometerstand?
Ellers var det overraskende mye hos DEKRA som ikke hadde tall for 50-100K og 100-150K. Forstår det ikke helt, for mener det tidligere år har vært tall for modellene på den kilometerstanden. Og det er biler som har vært på markedet en del år....
TUV tar ikke hensyn til kmstanden nei - og det gjør resultatet til Vectra spesielt imponerende.
Det er vel nyere modeller som ikke har statistikk over kmstand mer enn 50 000 på DEKRA.
Så gjennom igjennom siste utgave av Autobild idag, som er viet TUVrapporten. Den aller største overraskelsen vil jeg si finner vi i kategorien 4-5 år gamle biler. Dvs 2005-årgang.
Der havner Opel Zafira på 17.plass. På fjorårets TUV over like gamle biler havnet den på 70.(!) plass. Altså en klatring på 53 plasser ila. ETT år. Årsaken er naturligvis at nye Zafira kom i 2005. Men at en første års modell skal gjøre det så skarpt er likevel overraskende.
Det var mange som lo av de som i 2005 og 2006 påsto at nye Opel hadde veldig bra kvalitet. Nå begynner vi å se hvem som hadde rett. Skal ikke trekke det for langt men de som hevder at dagens modeller fra f eks PEugeot, Kia og Renault har bra kvalitet kan fort blir de som ler sist og best når DEKRA og TUVstatistikkene tikker inn de neste årene. Det er en klar parallell til Opel a la 2005 og 2006. Nye modeller med nye produksjonsteknikker og en helt annen kvalitetskontroll.
Utifra Zafiras resultater på TUV vil jeg si at pr dags dato må det være blant de aller beste kjøpene man kan gjøre av en 7seter til under 200 000,-.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.