Jeg har dell-pc. Det er ikke det at den har vært et problemfritt bekjentskap, tvert imot. Men jeg må skryte litt av servicen, den har nemlig overrasket meg positivt flere ganger nå.
Først oppdaget jeg at strømforsyningen var død etter jeg pakket den opp av sekken. Sikkert et brudd i ledningen uten at jeg vet hvordan det oppsto. Uansett, jeg ringte og klaget min nød. Og 2 dager senere hadde jeg ny strømforsyning i posten. Uten kostnader.
Så har den begynt å få typiske bærbar-problemer. Den ble varm og slo seg plutselig av innimellom. Dette økte på, og igår ringte vi support. De dro oss gjennom et feilsøkingsprogram som slo ut. Idag kom det en mann på døra og byttet hovedkort og vifte. Da han kjørte test på maskina etterpå, fant han ut at det er en feil på disken også. Denne har ikke jeg merket noe til, men ny disk kommer i posten over helga.
Det er ikke så ofte man blir positivt overrasket over service-opplegg, men her ble jeg altså det. :) Og det øker sannsynligheten for at jeg kjøper en ny pc fra dem på tross av at denne her har hatt sine problemer.
Gubben har hatt Dell-pc via jobben i flere år, og er veldig fornøyd.
Svigers, på sin side, holdt på å le seg dønn skakk. De bodde dengang, som nå, pokker i vold innpå skaugen - og der de bodde da var det atpå til en vanvittig bratt bakke for å komme seg opp til huset. Denne bakken var et lite Helv(piip) å komme seg opp på vinterføre.
Nuvel. En vakker vinterdag gikk svigers tom for blekk til skriveren. Skriver og pc var fra Dell. Svigers gikk online, og bestilte nye blekkpatroner fra kompaniet. De antok blekket ville komme i postkassa noen dager seinere.
To dager senere sto en kjempediger lastebil i tunet - fra Dell. Egenhendig levering av to stk blekkpatroner til skriver'n. Sjåføren av lastebilen hadde vært noe svett etter kjøreturen.
Greit å vite!
Det er aldri ok at det er feil på ting man kjøper, for jeg ser nå helst at alt virker som det skal når jeg vil at det skal virke.
Når det nå en gang ikke alltid gjør det, er det jo greit å ha med å gjøre et firma som er så proffe at de faktisk ordner opp!
Jeg kommer ikke til å kvie meg for å kjøpe Dell nå i hvert fall.
Det er så morsomt! Samme opplevde vi - en diger varetrailer, og ut kommer mann med to blekkpatroner. Han syns det var litt morsomt selv også da jeg bemerket det.
For en del modeller er "on-site-service" standard hos Dell - for andre modeller må man betale ekstra for det. Men det er viktig å forstå at dette er ikke noe som gjelder alle Dell-pc-er.
HP, Fujitsu, Lenovo m.fl. tilbyr også on-site-service - enten at det er for en del modeller eller som et et "tilleggsprodukt".
Gjerne er det litt mer high-end bedriftsmodeller dette er standard, og det kan også være avhengig av hvor man bor. Dell har vel også on-site som standard på en del XPS-modeller.
For bedrifter spesielt kan rask respons og on-site-service være svært viktige elementer når man velger pc, og det er derfor helt vanlig at det er slike opsjoner.
Gamlingen hadde hjemme-pc-avtale gjennom jobben med Dell, der on-site-service var inkludert. Da høyttalersettet sluttet å fungere kom det en fyr en fyr med fly med nytt høyttalersett - tok taxi til der min far bodde, og koblet opp nytt høyttalersett mens taxien ventet utenfor - så bar det rett tilbake til flyplassen, hvor han fikk tatt samme flyet tilbake...
Neste gang høyttalersettet sluttet å fungere ba han spesifikt om å få det tilsendt per post - enklere da han ikke trengte å være tilstede hjemme for å ta i mot servicemann egentlig. Å plugge i en minijack og en strømledning skulle han da klare ;)