Vi har begynt å myse på hva som skal bli vår neste bil. Vi er foreløbig godt fornøyde med vår 10 år gamle Corolla Verso, særlig at man sitter høyt og har ok bagasjeplass, uten at bilen er plagsomt stor. Den går også som en klokke.
Vi innser at vi nok må bygge på garasjen uansett, neste gang, fordi vi rett og slett trenger en bredere bil. Den vi har er ok, men neste bil skal vi sikkert også ha en 10-12 år, og det skal derfor være plass til å dra med tre tenåringer på tur, hvorav to tegner til å bli svære, bredryggede slamper.
Vi har en jente som lett blir bilsyk, og syns det hjelper å sitte høyt, som hun gjør i versoen. Jeg liker også høye biler sånn generelt. Men SUV har vi lite bruk for.
Bagasjerommet må ha plass til fx. klær og slalomstøvler i STORE størrelser (bevaremegvel for en plass de tar!).
Vi er for gjerrige til å bruke massemasse penger på bil. Kanskje 300 000?
Vi kjøpte oss Peugeot 5008 i vinter, og er superfornøyd :jupp: Det er en flexibil med 7 seter, men de to bakerste ligger helt flatt når de ikke brukes. Siden dere har tre tenåringer så synes jeg det er viktig at det er tre fullverdige seter bak (2.seterad) og dessverre så er det ikke så mange biler som har det. Siden dere også har endel utstyr som tidvis skal med så er det jo supersmart med en flexibil av denne sorten da man kan trikse og mikse med setekombinasjonen når man trenger bred eller lang plass f.eks.
Setene i 2.seterad kan også justeres individuelt fremover og bakover - veldig bra med tanke på bredskuldrede :nemlig: Man sitter også høyt og godt i bilen. Vi har alltid slitt med bilsyke barn, men nå hører vi knapt noe om det :)
Vi har samme bil som Izzi og er storfornøyd. Franske biler er helt noe annet nå enn de var for 10 år siden. Komfort og sikkerhet stiller høyt.
VW kan jeg for lite om, men jeg har et par kolleger som har kjøpt ut Touranene som som de har hatt som leasingbil gjennom jobben og de har vært veldig fornøyde.
Vi har ikke tre tenåringer enda (presiserer), men regner med å ha bilen lenge nok til at det er relevant.
Og det er sant, mange biler der folk sier at det er "god plass baki" har ikke 3 individuelle seter, og det syns jeg vi må ha når vi nå en gang har tre unger (hvorav to potensielle slamper).
Dette henger nok igjen fra gammelt av. Les endel tester så ser du at Peugeot (og andre) har gjort mye med både kvalitet og driftsikkerhet :) For endel år tilbake så var de tvunget til å gjøre noe med det. Vi var også noe skeptiske, men etter endel undersøkelser så så vi ingen grunn til å ikke velge det.
Ford S-Max er også et alternativ. Personlig likte jeg ikke den, men har mange av de samme kvalitetene. Dog også dyrere. Citroen Grand C4 Picasso er også en mulighet. Hvis dere vurderer Touran så må dere sjekke setebredden i 2.seterad. Mulig årets modell har full setebredde, men tidligere har ikke hatt det. Det samme gjelder Opel Safira og Mazda 5 (er det ikke det den heter?).
Vi er veldig fornøyde med vår Peugeot 5008 og den oppfyller alle de kravene du har. Men den er altså fransk.
Jeg vil anta at en Ford S-max gjør samme nytten (selv om prisen er høyere), men jeg har min haug med dårlige erfaringer med Ford, så det funket ikke for meg.
Og der ser jeg at IzziCreo har skrevet akkurat det samme som meg, bare litt mer utførlig.
Det samme tenkte vi. Nå var det svært viktig at vi fikk plass til 3 barneseter, men innen et års tid har nok snuppa vokst ut av sin beltestol. Men hun trenger jo ikke mindre plass av den grunn i fremtiden :niks: Hun er smal altså, men det skal være komfortabelt å kjøre bil :nemlig: Så hvorfor knipe inn på et sete?!
Touran er i praksis nesten helt lik den dere har i dag, eller 7-seterversjonen, vel og merke.
Det er en Touran i nær familie, så jeg kjenner den ganske godt og kan sammenligne. Den bilen har, meg bekjent også gått helt feilfritt til nå.
Ellers kan jeg si om 7-seteren vår, at jeg har hatt mye mindre bruk for de ekstra setene bak enn jeg trodde jeg ville få. Ikke liker jeg å bruke dem heller, for det lyser POTENSIELL LIVSFARE av dem. (Det er likt for både Versoen, Touranen og alle tilsvarende biler av samme størrelse som jeg har sett.) Det er bare bakruten og 30 cm tom luft som beskytter passasjerenes nakke og hode mot en påkjørsel bakfra. I 30-sone er det greit, men jeg lar aldri noen sitte på de setene på motorveien.
Derimot har jeg hatt masse bruk for muligheten til å legge baksetet helt ned, og ikke minst muligheten til å legge alle tre setene ned individuelt. Det ønsker jeg meg til neste bil også.
Mange av bilene har 3 individuelle seter, men midtsetet er ofte noe smalere allikevel. Mange tester sier noe om det - hvis ikke så tar man med målebånd :humre:
Som sagt: Touran er nesten helt lik den du har i dag, med mindre de har gjort noe videre de siste par årene. På Touran er det to gode seter på sidene, og et smalt i midten. Jeg ville ikke valgt den til tre tenåringer.
Da jeg kjøpte min nåværende bil, sto det mellom en Corolla Verso og en Touran. De var temmelig like i pris den gang, i alle fall.
Jeg argumenterer ikke for at du skal velge en ny Verso altså. Jeg sier bare at du ikke får noe med en Touran som du ikke allerede har i dag, bortsett fra de to ekstra setene i bagasjerommet.
Ja, 5008 har tre like brede seter :nikker: Det samme har S-Max og Grand Picasso. Verso prøvekjørte vi, men siden vi ikke kunne forstå at større barn enn 10-11-åringer kunne få plass i 3.seterad så utgikk den bilen. den virket liten og trang. Jeg er faktisk også usikker på bredden på midtsetet i 2.seterad. Husker ikke om det var fullverdig...
Usikker. Mulig S-Max har, men 5008 og GP har ikke det i de vanlige modellene ihvertfall. Det var ikke noe tema da vi var på utkikk, men mulig de har noen 'pimpede' modeller :humre:
Setene bak i Touran er ikke smale. Setet i midten er marginalt smalere enn de på siden. Komforten i baksetet er egentlig ganske god, og seteryggvinkel kan reguleres. Også midtsetet er godt å sitte i.
På bildet der får man litt feil inntrykk pga. de bruker en vidvinkelobjektiv på kameraet. Legg merke til at setet nærmest ser mye bredere ut enn de andre. Touran er jo en bil mange med behov for plass for tre barnestoler velger.
Har Touran, og tre barnestoler. Ei ikke noe problem med to banestoler + voksen.
Vår 2006-modell har vi hatt siden den var ny. Problemmessig har det ikke vært noe annet enn smådetaljer. Fikk byttet bakluke på garanti pga. en konstruksjonsfeil på tidligere modeller der vann samlet seg inne i luka. Mekanisk sett har vi vel bytte en foring i forstillingen (garanti) - andre ting har vært vanlige serviceelementer og vanlig slitasje - eneste vi har byttet var nå bremseklosser bak og registerreim. Bilen har vel så langt gått borti 100k.
Ingen av dem har 4WD. Men det var vel snakk om at Peugeot skulle komme med en Hybrid4-versjon også av 5008? Det er jo en litt spesiell løsning og ikke helt sammenlignbart med vanlig 4WD...
Vel, jeg ville prøvd. Vi voksne har sittet litt i midten bak mellom to barnestoler i vår og synes ikke det er noe problem. Det er bare marginalt smalere.
Peugeot har kommet med en 4008-modell som har 4WD, men mannen min tok en titt på denne i går og mente at den hadde langt mindre plass i baksetet enn vår 5008.
Er det noe jeg elsker med bilen er det at den er så bred i baksetet. Tre barnestoler uten problemer (og dermed også greit med plass til 3 tenåringer senere), og så kan setene legges ned individuelt. Så i vintersesongen legger vi ned det midterste setet og kan kjøre rundt med ski i bilen uten skiboks på taket.
4008 er en liten SUV - størrelsesmessig knapt større enn en ny Golf. 4008 er egentlig en Mitsubishi ASX (og 4007 er egentlig en Mitsubishi Outlander). Citroën selger jo også sin versjon av ASX under C-Crosser-navnet.
5008 har 3 gode seter i 2. seterad ja. Jeg får inn 3 barneseter uten problemer, eller 2 barneseter og en voksen i midten. Da uten å sitte i klem slik jeg gjorde i Mazda 5.
Ok. Jeg har ikke egentlig peiling på bil. Mannen min har bare fablet litt om at han ønsker seg firhjulstrekk. I går var han innom peugeot for å få skiftet lyspærer (for slikt må man visst gjøre å verksted nå), og fortalte hjemme at den nye firhjulstrekkeren deres ikke var stort nok for oss.
Vi har en Peugeot 307SW, og selv om den nok er litt i minste laget for deres behov, så vil jrg bare si at det er den bilen vi har vært mest fornøyd med. At den er fransk plager meg ikkr det pøkk.
Den har forresten tre individuelle seter bak, og den har glasstak, noe jrg først trodde bare var kjekt å ha, men som har vist seg å være noe jrg ikke vil være foruten.
Nei, forstod det, altså, og det var et veldig nyttig innspill. Vi leide en 5008 i Italia, tror jeg faktisk, og ble overrasket over hvor romslig den var bak. Men kan det ha vært en 5008, da? Den var da lav? :teflonhjerne:
Den seiler litt opp som favoritt, kjenner jeg.
Jeg syns Touran sitt midtsete ser smalt ut for store nesten-voksne mannfolkunger som skal på langtur, men jeg får ta med meg fetterne mine (det er sånn sønnene mine tegner til å bli, og de er noen digre mannfolk) på prøvekjøring. :knegg:
Min Verson er forresten en god størrelse mindre enn din, Teo. De økte størrelsen litt i alle ender når de oppgraderte modellen, tror jeg (min er 2002, uten 7 seter).
Ja, hvis de ekstra barna skal sitte på så langt som til fjellet så blir det jo noe annet. For jeg synes at de vanlige "plass til en ekstra i midten, men ikke eget sete" funker bra til mye, bare ikke til tre i praksis voksne personer, som skal kjøres langt og ha det komfortabelt.
ASX har bitteliten bagasjeplass. For oss sto det mellom den og Berlingoen, og bagasjeplass ble utslagsgivende. I tillegg er skyvedørene, tre fulle bakseter som kan slås ned separat og massevis av smarte oppbevaringsløsninger innvendig, egenskaper vi liker ved bilen. Og jentene elsker "flybordene" i baksetet. :D Men særlig sexy er den ikke, nei.
Når det gjelder estetikk så synes jeg 5008 er klar vinner. De franske bilene er dessuten utrolig flotte inni, men smarte, pene løsninger. Jeg synes da f.eks. S-Max'en ble vulgær i forhold - vanvittig maskulin og lite pen :sparke: Men dette er jo en smaksak da :humre: Grand Picasso har jo et snodig utseende på eksteriøret, men inni er den pen og gir en enorm romfølelse.
Jeg tror ikke dere så på noen 5008 i 2002. Den bilen er ganske ny (et par år gammel). Den er ikke noen BMW inni, nei. Men du ba om biler med plass til 3 slamper i baksetet til en pris på 300 000.
5008 er en ny bil, så den eksisterte ikke i 2002 :)
Hm, jeg synes den er høy, men vi hadde Opel Astra tidligere så alt blir jo opp for oss :knegg: Du må nesten teste og se om du føler den er lav eller høy. Jeg synes ihvertfall den har god 'arbeidshøyde' ift til barna bak, og svært fin og oversiktlig å kjøre. Barna føler de kommer god opp også.
Hvorfor Ford er dyrere - tja, sikkert mange meninger om det, men jeg tror det fordi de kan :knegg: Håper du får noen mer begrunnede svar enn det :knegg:
Vil absolutt anbefale godt med prøvekjøring :nemlig: Tror vi prøvde 5008 og GP 3 ganger hver seg jeg, da det mellom de to til slutt. Vel verdt det. Det er en stor beslutning som skal tas, og vikitg at den tas på så godt grunnlag som mulig :)
(ok, så brukte jeg litt over to timer på å skifte Xenon-pære på min Touran - tidkrevende, men strengt tatt ikke så vanskelig... Men tar nok halve tiden hvis jeg må gjøre det en gang til... Jeg kan tildels forstå det når det gjelder Xenon, men hvis det er en bil med vanlig halogenpærer er det rett og slett bare helidiotisk konstruksjon (hvis man må på verksted for Xenon er det halvidiotisk, men det er en mer kompleks konstruksjon av lykta.. Volvo har dog løst det veldig smart på deres nyere modeller).
Men ASX og dens søsken er en liten bil ja. Nok mer egnet for en tobarnsfamilie som ikke har de store bagasjeplassbehovene.
Det er en av de tingene jeg VIRKELIG misliker med Toyotaen: På venstre fremlykt er det så godt som umulig å komme til for å bytte lyspære om man ikke har spesialverktøy (og det var ikke BARE fordi vi er noen av verdens minst handye mennesker og først stod lenge og glodde på, og knakket forsiktig på, lykten fra utsiden, før vi kom på at den nok skulle byttes fra innsiden av motor-rommet, og at vi derfor burde åpne panseret. :flau: ).
Men da er det selvsagt fint å være Toyotakunde, for de gjør det gratis og på 1-2-3.
Altså tar det en mekaniker 45 minutter å skifte én vanlig pære på en Renault. På Golf-en gjør de det mens de ser en annen vei...
Nå skal det sies at det normalt er 5 års garanti på Xenon-pærer, så om den går før garantien/reklamasjonstiden på bilen er ute, så skal verkstedet gjøre det - om ikke kjørelengden har vært veldig lang da. Da er et slitasje. Når man så får det gjort er det 5 års reklamasjonsrett på den nye pæra og jobben. For ganske mange er det ikke uvanlig å skifte de vanlige halogenpærene omtrent årlig. Det skal sies nok å spesielt gjelde Toyota, om de ikke har fått fikset noen av problemene de har hatt inntil for noen år siden. Derfor har nok Toyota nok også tilbyd litt ekstra service pga. pærene gikk veldig raskt på flere av deres modeller (På Avensis var det vel noen årsmodeller hvor de måtte bytte lyktene så vidt jeg har forstått).
Du har nettopp sittet i en Grand Picasso. Den er romslig innvendig. Vår har oppført seg veldig pent, helt til i sommer. Nå vet jeg ikke om det er verksted eller bil jeg er sur på. Mine fordommer mot fransk bil er nesten borte, men ikke helt. Jeg har lyst på S-Max.
Jeg skal ikke ha Touran. Til det er det for mange jeg kjenner som virkelig har fått mandagsbiler. I forhold har vår Citroën vært eksemplarisk.
Hehe. De ti siste årene har det vært et vanlig tilleggsutstyr på mange biler. På de høyere utstyrsmodellene er det gjerne inkludert. Kort oppsummert bedre lys og bedre lysfarge.
Man skiller mellom Xenon og Bi-Xenon. Bi-Xenon er hvis både kjørelys og langlys er basert på Xenon-pærer. Pærene er ganske dyre hvis man skal ha fra kjente merker som Osram og Philips. Betalte 600 kr for en Osram-pære sist, men så varer de i mange år.
Slike "hva synes du om din egen bil"-undersøkelser tar jeg med en god klype salt. Det handler blant annet også om forventningene til bilen, aldersgrupper som kjøper bilene, hvem den litt mer typiske kjøperen av bilen er osv. En del handler nok også om oppfatningen generelt rundt merket kan påvirke hva man tenker om sitt eget merke fra det man hører ellers.
Det er jo litt merkelig også å se i AutoIndex-undersøkelsen til NAF hvor forskjellig eiere av Audi, VW og Skoda oppfatter sine verksteder/forhandlerne. Det er gjerne de samme verkstedene/forhandlerne...
F.eks. er Toyota Prius-eiere veldig fornøyd med sin bil. Og BMW-eiere. JEg tror det handler litt om hvordan man totalt "ser" på bilen, og jeg tipper den typiske Prius-eieren egentlig har en veldig liten interesse og generell kunnskap om bilen - mens dette er nok langt høyere hos BMW, Volvo, VW og Audi-eiere...
Interessant å se fra statistikker som Svensk Bilprovning er jo å se hvor forskjellig biler brukes. En del merker og modeller har et langt høyere snitt enn andre. Jo mer bilen brukes, dess mer utsatt blir den også for feil - og slitasje...
DinSide har brukt å gjøre en utregning på tallene fra Svensk Bilprovning der de ser feil opp i mot kjørelengde. For 2010-tallene ble det seks biler fra VW-konsernet innenfor de ti beste (med Touran på topp). Avensis ble eneste japanske på en 10. plass:
Topp 10 korrigert for kjørelengde
Volkswagen Touran diesel
Audi A3 diesel
Volvo S40 diesel
Volkswagen Passat diesel, sedan
Mercedes E-klasse diesel, stv
Audi A4 diesel, stv
BMW 1-serie diesel
Skoda Octavia diesel, stv
Skoda Octavia diesel, sedan
Toyota Avensis diesel, stv
I snittet for bilene i den svenske bilparken er det en del bilermodeller som i sitt kjøres dobbelt så langt som snittet og vel så det. En del andre ligger også godt over snittet. Typisk ser man at dieselmodeller fra VW, Volvo, BMW, Audi m.fl. er at de som kjøres mest. Mer bruk = større sannsynlighet for feil....
Dessverre er det mange statistikker som ikke tar hensyn til kjørelengde, men bare ser på bilens alder.
Når det gjelder Svensk Bilprovning sier den egentlig lite om alvorlige feil. Dette er snakk om feil funnet på EU-kontroll. Man dukker ikke opp på eu-kontroll med en girkasse som er defekt, en bil som ikke starter osv.
Ja, baksetet på ASX er trangt, både i bredde og i beinplass. Da vi prøvde ASX og Berlingoen samtidig var det virkelig et hav av forskjell. I Berlingoen er det danseplass i baksetet i forhold.
Jeg har ikke lest hele tråden, men generelt så syns jeg at franske biler er mykere i fjæringen og at man blir lettere bilstup i dem. Biler med hardere fjæring gir mindre bilsyke er min erfaring. (jeg blir ikke så mett bilen, men kan bli småkvalm noen ganger i andres biler).
5008 er 'stivet' opp. Det blir også kommentert i endel tester av bilen. Synes det var forskjell på GP og 5008 der, og jeg likte kjøreegenskapene til 5008 bedre enn GP så det var utslagsgivende.
Ettersom jenta di kan bli bilsyk så tror jeg at jeg skulle låne/leie den bilen dere ser for dere å kjøpet så dra på langtur for å sikre seg mot at dere kjøper bil som hun blir dårligere i.
Som sagt så har vi alltid måttet begrense bilbruk pga bilsyke barn, men ingen klaging etter vi kjøpte ny bil. Så det var en stor bonus for oss ihvertfall :) For første gang så har barna vært på skikkelig langtur med bil i sommer på 5-6 timer - null problem! :heia:
Da vi lette etter den perfekte familiebilen, nogenlunde samme kriteriene som du har, leste vi mange tester og snakket med venner, så på bilder og filmer på nett, og trodde vi hadde bestemt oss. Vi prøvekjørte likevel alle de aktuelle bilene, og da var det plutselig ikke tvil om hvilken vi ville ha, og det ble altså ikke den vi trodde vi kom til å velge.
Nå er vi på vår 2. s-max og anbefaler den selvsagt varmt til andre, barna har separate seter og sitter høyt og fantastisk komfortabelt på 2. seterad, det er masse bagasjeplass hvis du ikke slår opp eventuelle seter på 3.rad. Jeg opplever den som romsligere (er det kanskje også) enn f.eks Touran, bildørene har Mercedesfølelsen, den er gøy og lett å kjøre og oppleves tyngre, dyrere (er det kanskje også) enn de andre alternativene.
Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer er altså mitt råd.
Sitter med et inntrykk i senere tid at PSA prøver å differensiere Citroën og Peugeot mer. PSA er selskapet som eier begge merkene, og mange av bilene er basert på samme plattform og teknologi ellers.
Peugeot prøver med en del av modellene å nok være mindre franske og mer i retning av de tyske bilene når det gjelder oppsettet i understell.
Fikk ellers høre fra en kompis som jobber i B.O.-systemet at Peugeot gjerne har lavere delepriser enn Citroen, selv om det er akkurat samme delen. Men ellers var vel hans oppsummering at han sett ut i fra teknisk kvalitet ville ha holdt seg unna Peugeot, selv om det er altså bilene hans arbeidsgiver selger...
Google diskusjoner om 5008 og GP. Da finner du en god del brukererfaringer - de fleste veldig gode. Slikt har faktisk en god del å si synes jeg :)
Kan forresten signere Drømmedama vedr. dette med å ende opp med noe man i utgangspunktet ikke planla. Slik var det med oss også. Etter å ha lest tester opp og i mente, snakket med venner og kjente, lest på forum, spurt på forum, snakket med ulike bilselgere og ikke minst prøvekjørt så ble det en bil ikke jeg hadde tenkt i forkant ihvertfall :)
Hvorfor i alle dager ser du etter hytte på Noresund? Meningsløst, spør du meg. Skal du ha hytte får du værsågod å kjøpe med sjøen, så kan vi byttelåne.
ASX er virkelig ikke så liten som dere vil ha det til, altså. :trasser: Vi var på sommerferie med masse bagasje og alt fikk plass i bagasjerommet.
Men den er nok ikke stor nok til å dekke behovet til Polyannafamilien, med de genene til de to gutta så trenger dere en bredere bil.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.