Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvilken bil? Plass til 3 tenåringer, sitte høyt, nok bagasjeplass

#1

Polyanna sa for siden:

Vi har begynt å myse på hva som skal bli vår neste bil. Vi er foreløbig godt fornøyde med vår 10 år gamle Corolla Verso, særlig at man sitter høyt og har ok bagasjeplass, uten at bilen er plagsomt stor. Den går også som en klokke.

Vi innser at vi nok må bygge på garasjen uansett, neste gang, fordi vi rett og slett trenger en bredere bil. Den vi har er ok, men neste bil skal vi sikkert også ha en 10-12 år, og det skal derfor være plass til å dra med tre tenåringer på tur, hvorav to tegner til å bli svære, bredryggede slamper.

Vi har en jente som lett blir bilsyk, og syns det hjelper å sitte høyt, som hun gjør i versoen. Jeg liker også høye biler sånn generelt. Men SUV har vi lite bruk for.

Bagasjerommet må ha plass til fx. klær og slalomstøvler i STORE størrelser (bevaremegvel for en plass de tar!).

Vi er for gjerrige til å bruke massemasse penger på bil. Kanskje 300 000?

Plass til barnestoler er ikke tema.

Tips?


#2

Mex sa for siden:

Peugeot 5008 eller W Touran kanskje?
Romslig, stort bagasjerom, sitter høyt, 3 individuelle seter bak.


#3

Polyanna sa for siden:

Jeg kjenner at jeg har voldsomme fordommer mot fransk bil, men det er kanskje ikke velbegrunnet?

Hvordan er VW på driftssikkerhet for tiden?


#4

IzziCreo sa for siden:

Vi kjøpte oss Peugeot 5008 i vinter, og er superfornøyd :jupp: Det er en flexibil med 7 seter, men de to bakerste ligger helt flatt når de ikke brukes. Siden dere har tre tenåringer så synes jeg det er viktig at det er tre fullverdige seter bak (2.seterad) og dessverre så er det ikke så mange biler som har det. Siden dere også har endel utstyr som tidvis skal med så er det jo supersmart med en flexibil av denne sorten da man kan trikse og mikse med setekombinasjonen når man trenger bred eller lang plass f.eks.
Setene i 2.seterad kan også justeres individuelt fremover og bakover - veldig bra med tanke på bredskuldrede :nemlig: Man sitter også høyt og godt i bilen. Vi har alltid slitt med bilsyke barn, men nå hører vi knapt noe om det :)


#5

Mex sa for siden:

Vi har samme bil som Izzi og er storfornøyd. Franske biler er helt noe annet nå enn de var for 10 år siden. Komfort og sikkerhet stiller høyt.
VW kan jeg for lite om, men jeg har et par kolleger som har kjøpt ut Touranene som som de har hatt som leasingbil gjennom jobben og de har vært veldig fornøyde.


#6

Polyanna sa for siden:

Vi har ikke tre tenåringer enda (presiserer), men regner med å ha bilen lenge nok til at det er relevant.

Og det er sant, mange biler der folk sier at det er "god plass baki" har ikke 3 individuelle seter, og det syns jeg vi må ha når vi nå en gang har tre unger (hvorav to potensielle slamper).



#8

IzziCreo sa for siden:

Dette henger nok igjen fra gammelt av. Les endel tester så ser du at Peugeot (og andre) har gjort mye med både kvalitet og driftsikkerhet :) For endel år tilbake så var de tvunget til å gjøre noe med det. Vi var også noe skeptiske, men etter endel undersøkelser så så vi ingen grunn til å ikke velge det.

Ford S-Max er også et alternativ. Personlig likte jeg ikke den, men har mange av de samme kvalitetene. Dog også dyrere. Citroen Grand C4 Picasso er også en mulighet. Hvis dere vurderer Touran så må dere sjekke setebredden i 2.seterad. Mulig årets modell har full setebredde, men tidligere har ikke hatt det. Det samme gjelder Opel Safira og Mazda 5 (er det ikke det den heter?).


#9

Tjorven sa for siden:

Vi er veldig fornøyde med vår Peugeot 5008 og den oppfyller alle de kravene du har. Men den er altså fransk.

Jeg vil anta at en Ford S-max gjør samme nytten (selv om prisen er høyere), men jeg har min haug med dårlige erfaringer med Ford, så det funket ikke for meg.

Og der ser jeg at IzziCreo har skrevet akkurat det samme som meg, bare litt mer utførlig.


#10

IzziCreo sa for siden:

Det samme tenkte vi. Nå var det svært viktig at vi fikk plass til 3 barneseter, men innen et års tid har nok snuppa vokst ut av sin beltestol. Men hun trenger jo ikke mindre plass av den grunn i fremtiden :niks: Hun er smal altså, men det skal være komfortabelt å kjøre bil :nemlig: Så hvorfor knipe inn på et sete?!


#11

Skremmern sa for siden:

Vi sverger til Land Rover. Har for tiden en Discovery 2:

Som vi vurderer å bytte inn i en Discovery 3:

Eller den nye 4'ern:


#12

Skremmern sa for siden:

Wæææ, det ble stort! :skremt:



#14

Teofelia sa for siden:

Touran er i praksis nesten helt lik den dere har i dag, eller 7-seterversjonen, vel og merke.

Det er en Touran i nær familie, så jeg kjenner den ganske godt og kan sammenligne. Den bilen har, meg bekjent også gått helt feilfritt til nå.

Ellers kan jeg si om 7-seteren vår, at jeg har hatt mye mindre bruk for de ekstra setene bak enn jeg trodde jeg ville få. Ikke liker jeg å bruke dem heller, for det lyser POTENSIELL LIVSFARE av dem. (Det er likt for både Versoen, Touranen og alle tilsvarende biler av samme størrelse som jeg har sett.) Det er bare bakruten og 30 cm tom luft som beskytter passasjerenes nakke og hode mot en påkjørsel bakfra. I 30-sone er det greit, men jeg lar aldri noen sitte på de setene på motorveien.

Derimot har jeg hatt masse bruk for muligheten til å legge baksetet helt ned, og ikke minst muligheten til å legge alle tre setene ned individuelt. Det ønsker jeg meg til neste bil også.


#15

IzziCreo sa for siden:

Mange av bilene har 3 individuelle seter, men midtsetet er ofte noe smalere allikevel. Mange tester sier noe om det - hvis ikke så tar man med målebånd :humre:


#16

Teofelia sa for siden:

Som sagt: Touran er nesten helt lik den du har i dag, med mindre de har gjort noe videre de siste par årene. På Touran er det to gode seter på sidene, og et smalt i midten. Jeg ville ikke valgt den til tre tenåringer.


#17

IzziCreo sa for siden:

Jepp, det er utrolig greit! På 5008 kan også passasjersetet foran legges helt flatt - vi får jo alt inn :humre:


#18

Polyanna sa for siden:

Men 5008 har tre gode seter bak, eller hvordan var det?


#19

Polyanna sa for siden:

Versoen er da mye rimeligere enn de andre?

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke går for den, men må innrømme at estetikken trekker litt ned...


#20

Teofelia sa for siden:

Da jeg kjøpte min nåværende bil, sto det mellom en Corolla Verso og en Touran. De var temmelig like i pris den gang, i alle fall.

Jeg argumenterer ikke for at du skal velge en ny Verso altså. Jeg sier bare at du ikke får noe med en Touran som du ikke allerede har i dag, bortsett fra de to ekstra setene i bagasjerommet.


#21

IzziCreo sa for siden:

Ja, 5008 har tre like brede seter :nikker: Det samme har S-Max og Grand Picasso. Verso prøvekjørte vi, men siden vi ikke kunne forstå at større barn enn 10-11-åringer kunne få plass i 3.seterad så utgikk den bilen. den virket liten og trang. Jeg er faktisk også usikker på bredden på midtsetet i 2.seterad. Husker ikke om det var fullverdig...


#22

Teofelia sa for siden:

Det er bare to fullverdige seter på 2. rad i Verso. Midtsetet er smalere enn de to på sidene.


#23

Bille sa for siden:

Har 5008, S-Max eller Grand Picasso 4WD?


#24

IzziCreo sa for siden:

Ja, mener å huske at vi reagerte på det ja, da vi prøvekjørte, men var ikke 100% sikker.


#25

IzziCreo sa for siden:

Usikker. Mulig S-Max har, men 5008 og GP har ikke det i de vanlige modellene ihvertfall. Det var ikke noe tema da vi var på utkikk, men mulig de har noen 'pimpede' modeller :humre:


#26

mrc sa for siden:

Setene bak i Touran er ikke smale. Setet i midten er marginalt smalere enn de på siden. Komforten i baksetet er egentlig ganske god, og seteryggvinkel kan reguleres. Også midtsetet er godt å sitte i.

På bildet der får man litt feil inntrykk pga. de bruker en vidvinkelobjektiv på kameraet. Legg merke til at setet nærmest ser mye bredere ut enn de andre. Touran er jo en bil mange med behov for plass for tre barnestoler velger.

Har Touran, og tre barnestoler. Ei ikke noe problem med to banestoler + voksen.

Vår 2006-modell har vi hatt siden den var ny. Problemmessig har det ikke vært noe annet enn smådetaljer. Fikk byttet bakluke på garanti pga. en konstruksjonsfeil på tidligere modeller der vann samlet seg inne i luka. Mekanisk sett har vi vel bytte en foring i forstillingen (garanti) - andre ting har vært vanlige serviceelementer og vanlig slitasje - eneste vi har byttet var nå bremseklosser bak og registerreim. Bilen har vel så langt gått borti 100k.


#27

mrc sa for siden:

Ingen av dem har 4WD. Men det var vel snakk om at Peugeot skulle komme med en Hybrid4-versjon også av 5008? Det er jo en litt spesiell løsning og ikke helt sammenlignbart med vanlig 4WD...


#28

Zulu sa for siden:

Hva med Citroën Berlingo?


#29

mrc sa for siden:

Vel, jeg ville prøvd. Vi voksne har sittet litt i midten bak mellom to barnestoler i vår og synes ikke det er noe problem. Det er bare marginalt smalere.

Baksetet fra 2002 Corolla Verso:

Her er midtsetet vesentlig smalere enn de andre.

Vs. Touran:


#30

Tjorven sa for siden:

Peugeot har kommet med en 4008-modell som har 4WD, men mannen min tok en titt på denne i går og mente at den hadde langt mindre plass i baksetet enn vår 5008.

Er det noe jeg elsker med bilen er det at den er så bred i baksetet. Tre barnestoler uten problemer (og dermed også greit med plass til 3 tenåringer senere), og så kan setene legges ned individuelt. Så i vintersesongen legger vi ned det midterste setet og kan kjøre rundt med ski i bilen uten skiboks på taket.


#31

Tjorven sa for siden:

Ramses: Jeg tror ikke du la merke til prisantydningen når du foreslår Land Rover.


#32

Skremmern sa for siden:

:flau: Lese ordentlig først. Jeg leste bare god-plass-sitte-høyt-god-bagasjeplass.


#33

mrc sa for siden:

4008 er en liten SUV - størrelsesmessig knapt større enn en ny Golf. 4008 er egentlig en Mitsubishi ASX (og 4007 er egentlig en Mitsubishi Outlander). Citroën selger jo også sin versjon av ASX under C-Crosser-navnet.


#34

Mex sa for siden:

5008 har 3 gode seter i 2. seterad ja. Jeg får inn 3 barneseter uten problemer, eller 2 barneseter og en voksen i midten. Da uten å sitte i klem slik jeg gjorde i Mazda 5.


#35

Tjorven sa for siden:

Ok. Jeg har ikke egentlig peiling på bil. Mannen min har bare fablet litt om at han ønsker seg firhjulstrekk. I går var han innom peugeot for å få skiftet lyspærer (for slikt må man visst gjøre å verksted nå), og fortalte hjemme at den nye firhjulstrekkeren deres ikke var stort nok for oss.


#36

Hyacinth sa for siden:

Vi har en Peugeot 307SW, og selv om den nok er litt i minste laget for deres behov, så vil jrg bare si at det er den bilen vi har vært mest fornøyd med. At den er fransk plager meg ikkr det pøkk.

Den har forresten tre individuelle seter bak, og den har glasstak, noe jrg først trodde bare var kjekt å ha, men som har vist seg å være noe jrg ikke vil være foruten.


#37

Polyanna sa for siden:

Sorry, for stygg. :sorry:

Nei, forstod det, altså, og det var et veldig nyttig innspill. Vi leide en 5008 i Italia, tror jeg faktisk, og ble overrasket over hvor romslig den var bak. Men kan det ha vært en 5008, da? Den var da lav? :teflonhjerne:

Den seiler litt opp som favoritt, kjenner jeg.

Jeg syns Touran sitt midtsete ser smalt ut for store nesten-voksne mannfolkunger som skal på langtur, men jeg får ta med meg fetterne mine (det er sånn sønnene mine tegner til å bli, og de er noen digre mannfolk) på prøvekjøring. :knegg:


#38

Polyanna sa for siden:

Den (eller Mitsubishi ASX) må da være en perfekt størrelse for en tobarnsfamilie?


#39

Polyanna sa for siden:

Min Verson er forresten en god størrelse mindre enn din, Teo. De økte størrelsen litt i alle ender når de oppgraderte modellen, tror jeg (min er 2002, uten 7 seter).


#40

Tjorven sa for siden:

Ikke hvis de jevnlig ønsker å ha med et tredje barn eller en ekstra passasjer (noe vi ofte har - særlig til hytta).


#41

Polyanna sa for siden:

Ja, hvis de ekstra barna skal sitte på så langt som til fjellet så blir det jo noe annet. For jeg synes at de vanlige "plass til en ekstra i midten, men ikke eget sete" funker bra til mye, bare ikke til tre i praksis voksne personer, som skal kjøres langt og ha det komfortabelt.


#42

Tjorven sa for siden:

Ikke alle har hytte på fjellet, vettø. :erte:



#44

Polyanna sa for siden:

Nå fikk du meg til å surfe etter hytte på finn. :mumle:


#45

IzziCreo sa for siden:

:skratte:


#46

Tjorven sa for siden:

Er det nå jeg skal minne deg på at du uansett ikke har tid til å bruke den?


#47

Zulu sa for siden:

ASX har bitteliten bagasjeplass. For oss sto det mellom den og Berlingoen, og bagasjeplass ble utslagsgivende. I tillegg er skyvedørene, tre fulle bakseter som kan slås ned separat og massevis av smarte oppbevaringsløsninger innvendig, egenskaper vi liker ved bilen. Og jentene elsker "flybordene" i baksetet. :D Men særlig sexy er den ikke, nei.



#49

Polyanna sa for siden:

Og dyr som fy, er den ikke?



#51

Bluen sa for siden:

Må jeg få anbefale den utmerkede Toyota Avensis Verso? :knegg: Ulempen er at jeg lurer på om de faktisk ikke lager den lenger.


#52

IzziCreo sa for siden:

Når det gjelder estetikk så synes jeg 5008 er klar vinner. De franske bilene er dessuten utrolig flotte inni, men smarte, pene løsninger. Jeg synes da f.eks. S-Max'en ble vulgær i forhold - vanvittig maskulin og lite pen :sparke: Men dette er jo en smaksak da :humre: Grand Picasso har jo et snodig utseende på eksteriøret, men inni er den pen og gir en enorm romfølelse.


#53

Polyanna sa for siden:

Vi så på 5008 da vi så på bil i 2002, men da var den veldig "raklete" inni. Mye billig plæstikk.

Nå liker jeg maskuline biler, da... Jeg hadde gjerne tatt en diger BMW-sak om jeg skulle koblet ut hjernen et øyeblikk.

Men altså :back-on-track:, jeg syns ikke 5008 ser særlig høy ut? Bare bittelitt høyere enn en stasjonsvogn?

Og S-Maxen, den er altså dyrere. Hvorfor?



#55

Tjorven sa for siden:

Jeg tror ikke dere så på noen 5008 i 2002. Den bilen er ganske ny (et par år gammel). Den er ikke noen BMW inni, nei. Men du ba om biler med plass til 3 slamper i baksetet til en pris på 300 000.


#56

IzziCreo sa for siden:

5008 er en ny bil, så den eksisterte ikke i 2002 :)

Hm, jeg synes den er høy, men vi hadde Opel Astra tidligere så alt blir jo opp for oss :knegg: Du må nesten teste og se om du føler den er lav eller høy. Jeg synes ihvertfall den har god 'arbeidshøyde' ift til barna bak, og svært fin og oversiktlig å kjøre. Barna føler de kommer god opp også.

Hvorfor Ford er dyrere - tja, sikkert mange meninger om det, men jeg tror det fordi de kan :knegg: Håper du får noen mer begrunnede svar enn det :knegg:


#57

Polyanna sa for siden:

Hvilken var det da?
Ah, kan det ha vært Renault Scenic, tro? :flau:

NESTEN det samme. :nemlig:


#58

Polyanna sa for siden:

Hey, ikke vær frekk. :snurt:

(Neida, men når vi sammenlignet Versoen og Scenic-en (som jeg tror det var) i 2002, så føltes Toyotaen mye mer solid enn den franske)


#59

IzziCreo sa for siden:

Scenic'en har jeg ikke sett irl, men har hørt andre si at den ihvertfall var litt plastic-fantastic.



#61

Polyanna sa for siden:

Det er bra jeg har dere å spørre om råd, i hvert fall!


#62

IzziCreo sa for siden:

Vil absolutt anbefale godt med prøvekjøring :nemlig: Tror vi prøvde 5008 og GP 3 ganger hver seg jeg, da det mellom de to til slutt. Vel verdt det. Det er en stor beslutning som skal tas, og vikitg at den tas på så godt grunnlag som mulig :)




#65

mrc sa for siden:

Verksted for å bytte lyspære? Ikke f...

(ok, så brukte jeg litt over to timer på å skifte Xenon-pære på min Touran - tidkrevende, men strengt tatt ikke så vanskelig... Men tar nok halve tiden hvis jeg må gjøre det en gang til... Jeg kan tildels forstå det når det gjelder Xenon, men hvis det er en bil med vanlig halogenpærer er det rett og slett bare helidiotisk konstruksjon (hvis man må på verksted for Xenon er det halvidiotisk, men det er en mer kompleks konstruksjon av lykta.. Volvo har dog løst det veldig smart på deres nyere modeller).

Men ASX og dens søsken er en liten bil ja. Nok mer egnet for en tobarnsfamilie som ikke har de store bagasjeplassbehovene.


#66

mrc sa for siden:

Baksetet til ASX:

Typisk lite godt å sitte i midten i slike konstruksjoner...

Og det er ikke rare bagasjeromsplassen:

Altså mer å sammenligne med en kompaktklassebil i størrelse.


#67

Polyanna sa for siden:

Det er en av de tingene jeg VIRKELIG misliker med Toyotaen: På venstre fremlykt er det så godt som umulig å komme til for å bytte lyspære om man ikke har spesialverktøy (og det var ikke BARE fordi vi er noen av verdens minst handye mennesker og først stod lenge og glodde på, og knakket forsiktig på, lykten fra utsiden, før vi kom på at den nok skulle byttes fra innsiden av motor-rommet, og at vi derfor burde åpne panseret. :flau: ).

Men da er det selvsagt fint å være Toyotakunde, for de gjør det gratis og på 1-2-3.


#68

mrc sa for siden:

S-Max er tildels i et større segment. Et annet alternativ i det litt større segmenet her blir Opel Zafira Tourer.

Ford Grand C-Max er jo en annen ting man kan se på kanskje. Men jeg vil faktisk tro at en del andre biler i den klassen har et bedre baksetet....


#69

Polyanna sa for siden:

Hvilke andre, tenker d på?


#70

Tjorven sa for siden:

Jeg vet hvordan ASX ser ut. Moren min har en sånn og hun synes den er akkurat passelig stor til henne. Hun er en person.


#71

Polyanna sa for siden:

Jeg tror det er meg mrc viser bildet for. Jeg liker den bilen kjempegodt, forresten, og det var litt motvillig at jeg måtte stryke den solid av lista.


#72

mrc sa for siden:

Koster et par tusen å så skiftet Xenon-pære på en nyere Avensis hos Toyota. Det er gjerne Xenon som er det vanskeligste å skifte selv.

Dette er jo ellers et godt eksempel på hvordan det skal være og hvordan det ikke skal være: www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

Altså tar det en mekaniker 45 minutter å skifte én vanlig pære på en Renault. På Golf-en gjør de det mens de ser en annen vei...

Nå skal det sies at det normalt er 5 års garanti på Xenon-pærer, så om den går før garantien/reklamasjonstiden på bilen er ute, så skal verkstedet gjøre det - om ikke kjørelengden har vært veldig lang da. Da er et slitasje. Når man så får det gjort er det 5 års reklamasjonsrett på den nye pæra og jobben. For ganske mange er det ikke uvanlig å skifte de vanlige halogenpærene omtrent årlig. Det skal sies nok å spesielt gjelde Toyota, om de ikke har fått fikset noen av problemene de har hatt inntil for noen år siden. Derfor har nok Toyota nok også tilbyd litt ekstra service pga. pærene gikk veldig raskt på flere av deres modeller (På Avensis var det vel noen årsmodeller hvor de måtte bytte lyktene så vidt jeg har forstått).


#73

Polyanna sa for siden:

Morsom snutt, da. :knegg:


#74

Polyanna sa for siden:

Og jeg aner virkelig ikke hva en Xenon-pære er. :flau:


#75

Java sa for siden:

Du har nettopp sittet i en Grand Picasso. Den er romslig innvendig. Vår har oppført seg veldig pent, helt til i sommer. Nå vet jeg ikke om det er verksted eller bil jeg er sur på. Mine fordommer mot fransk bil er nesten borte, men ikke helt. Jeg har lyst på S-Max.

Jeg skal ikke ha Touran. Til det er det for mange jeg kjenner som virkelig har fått mandagsbiler. I forhold har vår Citroën vært eksemplarisk.


#76

Polyanna sa for siden:

Ah! Se, SÅ interessert er jeg i bil. :knegg:


#77

Polyanna sa for siden:

Jeg har også en veldig mandagsbilfordom mot VW.

Sånn fra 90-tallets Passathistorie eller noe. :p

Hvem er det som ranker høyest på fornøyde bilkunder-rankinger om dagen, da?

(Unntatt de crazy BMW-eierne, da)


#78

mrc sa for siden:

Hehe. De ti siste årene har det vært et vanlig tilleggsutstyr på mange biler. På de høyere utstyrsmodellene er det gjerne inkludert. Kort oppsummert bedre lys og bedre lysfarge.

Man skiller mellom Xenon og Bi-Xenon. Bi-Xenon er hvis både kjørelys og langlys er basert på Xenon-pærer. Pærene er ganske dyre hvis man skal ha fra kjente merker som Osram og Philips. Betalte 600 kr for en Osram-pære sist, men så varer de i mange år.

Noen eksempler via Google Images kan man se her.


#79

mrc sa for siden:

Slike "hva synes du om din egen bil"-undersøkelser tar jeg med en god klype salt. Det handler blant annet også om forventningene til bilen, aldersgrupper som kjøper bilene, hvem den litt mer typiske kjøperen av bilen er osv. En del handler nok også om oppfatningen generelt rundt merket kan påvirke hva man tenker om sitt eget merke fra det man hører ellers.

Det er jo litt merkelig også å se i AutoIndex-undersøkelsen til NAF hvor forskjellig eiere av Audi, VW og Skoda oppfatter sine verksteder/forhandlerne. Det er gjerne de samme verkstedene/forhandlerne...

F.eks. er Toyota Prius-eiere veldig fornøyd med sin bil. Og BMW-eiere. JEg tror det handler litt om hvordan man totalt "ser" på bilen, og jeg tipper den typiske Prius-eieren egentlig har en veldig liten interesse og generell kunnskap om bilen - mens dette er nok langt høyere hos BMW, Volvo, VW og Audi-eiere...

Interessant å se fra statistikker som Svensk Bilprovning er jo å se hvor forskjellig biler brukes. En del merker og modeller har et langt høyere snitt enn andre. Jo mer bilen brukes, dess mer utsatt blir den også for feil - og slitasje...

DinSide har brukt å gjøre en utregning på tallene fra Svensk Bilprovning der de ser feil opp i mot kjørelengde. For 2010-tallene ble det seks biler fra VW-konsernet innenfor de ti beste (med Touran på topp). Avensis ble eneste japanske på en 10. plass:
Topp 10 korrigert for kjørelengde

  1. Volkswagen Touran diesel
  2. Audi A3 diesel
  3. Volvo S40 diesel
  4. Volkswagen Passat diesel, sedan
  5. Mercedes E-klasse diesel, stv
  6. Audi A4 diesel, stv
  7. BMW 1-serie diesel
  8. Skoda Octavia diesel, stv
  9. Skoda Octavia diesel, sedan
  10. Toyota Avensis diesel, stv

I snittet for bilene i den svenske bilparken er det en del bilermodeller som i sitt kjøres dobbelt så langt som snittet og vel så det. En del andre ligger også godt over snittet. Typisk ser man at dieselmodeller fra VW, Volvo, BMW, Audi m.fl. er at de som kjøres mest. Mer bruk = større sannsynlighet for feil....

Dessverre er det mange statistikker som ikke tar hensyn til kjørelengde, men bare ser på bilens alder.

Når det gjelder Svensk Bilprovning sier den egentlig lite om alvorlige feil. Dette er snakk om feil funnet på EU-kontroll. Man dukker ikke opp på eu-kontroll med en girkasse som er defekt, en bil som ikke starter osv.


#80

Polyanna sa for siden:

Hm, ingen franske heller, på den listen...


#81

IzziCreo sa for siden:

Men heller ingen av den typen du ser etter... Hvis jeg ikke tar fullstendig feil så har ingen av de bilene 3 fullverdige seter i 2.seterad/baksetet.


#82

Zulu sa for siden:

Ja, baksetet på ASX er trangt, både i bredde og i beinplass. Da vi prøvde ASX og Berlingoen samtidig var det virkelig et hav av forskjell. I Berlingoen er det danseplass i baksetet i forhold.


#83

Pelen sa for siden:

Jeg har ikke lest hele tråden, men generelt så syns jeg at franske biler er mykere i fjæringen og at man blir lettere bilstup i dem. Biler med hardere fjæring gir mindre bilsyke er min erfaring. (jeg blir ikke så mett bilen, men kan bli småkvalm noen ganger i andres biler).


#84

IzziCreo sa for siden:

5008 er 'stivet' opp. Det blir også kommentert i endel tester av bilen. Synes det var forskjell på GP og 5008 der, og jeg likte kjøreegenskapene til 5008 bedre enn GP så det var utslagsgivende.


#85

Pelen sa for siden:

Ettersom jenta di kan bli bilsyk så tror jeg at jeg skulle låne/leie den bilen dere ser for dere å kjøpet så dra på langtur for å sikre seg mot at dere kjøper bil som hun blir dårligere i.


#86

Polyanna sa for siden:

Det var interessan, både det om myke franske biler, og at 5008 er "strammet opp". Men nok, tro?


#87

Polyanna sa for siden:

Hun blir jo bilsyk i den vi har nå også, for den del. Kjøre mange tester og se hvor lang tid det tar før hun syter, kanskje. :p


#88

Pelen sa for siden:

For meg er det i hvert fall veldig forskjell på hvilken bil/modell det er.


#89

IzziCreo sa for siden:

Som sagt så har vi alltid måttet begrense bilbruk pga bilsyke barn, men ingen klaging etter vi kjøpte ny bil. Så det var en stor bonus for oss ihvertfall :) For første gang så har barna vært på skikkelig langtur med bil i sommer på 5-6 timer - null problem! :heia:


#90

Polyanna sa for siden:

Det var faktisk oppløftende å høre, Izzi!


#91

mrc sa for siden:

Touran vil jeg si har det. Dette selv om midtsetet er marginalt smalere enn setene på siden (se bilder tidligere i tråden).


#92

Drømmedama sa for siden:

Da vi lette etter den perfekte familiebilen, nogenlunde samme kriteriene som du har, leste vi mange tester og snakket med venner, så på bilder og filmer på nett, og trodde vi hadde bestemt oss. Vi prøvekjørte likevel alle de aktuelle bilene, og da var det plutselig ikke tvil om hvilken vi ville ha, og det ble altså ikke den vi trodde vi kom til å velge.
Nå er vi på vår 2. s-max og anbefaler den selvsagt varmt til andre, barna har separate seter og sitter høyt og fantastisk komfortabelt på 2. seterad, det er masse bagasjeplass hvis du ikke slår opp eventuelle seter på 3.rad. Jeg opplever den som romsligere (er det kanskje også) enn f.eks Touran, bildørene har Mercedesfølelsen, den er gøy og lett å kjøre og oppleves tyngre, dyrere (er det kanskje også) enn de andre alternativene.
Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer er altså mitt råd.


#93

Polyanna sa for siden:

Det var en skikkelig pitch, drømmedama! :løper inn på Finn:


#94

mrc sa for siden:

Sitter med et inntrykk i senere tid at PSA prøver å differensiere Citroën og Peugeot mer. PSA er selskapet som eier begge merkene, og mange av bilene er basert på samme plattform og teknologi ellers.

Peugeot prøver med en del av modellene å nok være mindre franske og mer i retning av de tyske bilene når det gjelder oppsettet i understell.

Fikk ellers høre fra en kompis som jobber i B.O.-systemet at Peugeot gjerne har lavere delepriser enn Citroen, selv om det er akkurat samme delen. Men ellers var vel hans oppsummering at han sett ut i fra teknisk kvalitet ville ha holdt seg unna Peugeot, selv om det er altså bilene hans arbeidsgiver selger...


#95

mrc sa for siden:

De ligger ganske lang ned på statistikken der - selv om bilene også har ganske lav gjennomsnittlig kjørelengde.


#96

Polyanna sa for siden:

Ford kjenner jeg rykker i gubbefordommene mine, forresten...

Men mrc: Grand Picasso: Word on the street?


#97

Erica sa for siden:

Helt enig med Drømmedama. Vi har også S-max, som nå er 3 år gammel, og vi skal snart bytte den inn i en ny S-max. Superfornøyd med bilen!


#98

IzziCreo sa for siden:

Google diskusjoner om 5008 og GP. Da finner du en god del brukererfaringer - de fleste veldig gode. Slikt har faktisk en god del å si synes jeg :)

Kan forresten signere Drømmedama vedr. dette med å ende opp med noe man i utgangspunktet ikke planla. Slik var det med oss også. Etter å ha lest tester opp og i mente, snakket med venner og kjente, lest på forum, spurt på forum, snakket med ulike bilselgere og ikke minst prøvekjørt så ble det en bil ikke jeg hadde tenkt i forkant ihvertfall :)


#99

Daisy sa for siden:

Ikke lest tråden, men vår Touran sluker lett tre voksne bak.


#100

Adrienne sa for siden:

Hvorfor i alle dager ser du etter hytte på Noresund? Meningsløst, spør du meg. Skal du ha hytte får du værsågod å kjøpe med sjøen, så kan vi byttelåne.

ASX er virkelig ikke så liten som dere vil ha det til, altså. :trasser: Vi var på sommerferie med masse bagasje og alt fikk plass i bagasjerommet.

Men den er nok ikke stor nok til å dekke behovet til Polyannafamilien, med de genene til de to gutta så trenger dere en bredere bil.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.