Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Byrådet i Oslo har sagt blankt Nei til bønnerom på osloskolene. Jeg er tilbøyelig til å være enig, og tenker at be kan man gjøre på fritiden. Bønn fem ganger om dagen er uansett gitt som et påbud som gjelder "om man kan" eller noe, er det ikke? (forbehold her)
Jeg er imot andakter i skoletiden også, for ordens skyld, og gudstjenester.
Jeg mener masse om dette, og har nærmest stått oppi en sånn sak, men nøyer meg med å si at jeg er totalt motstander av bønnerom på skolen, hovedsakelig på grunn av utfordringer nok rundt sosial kontroll allerede.
Det er forøvrig viktig å merke seg at det ikke sies nei til bønn. Det er mange som, i perioder, ber "for seg selv" på skolen, men da ikke i bønnerom og ikke i organiserte forsamlinger.
Bønnerom på skolen ser jeg ikke helt at jeg synes om nei.
Men skolegudstjeneste har jeg ikke store problemer med, og har andakt på jobb (vel, de har andakt, jeg sitter stille) så jeg er vel ikke den som er mest skeptisk til religion da. Men jeg ser en stor forskjell på at min religiøse arbeidsgiver har valgt at det leses litt fra ei sånn bok på slutten av lunsjen, og at elever skal stikke av fra undervisningen og inn på et bønnerom flere ganger om dagen?
Hvis de mener de skal be, stikker de likevel. Det er ikke sånn at de venter på bønnerommet for å få bedt. Det er mer snakk om hvorvidt skolen skal tilrettelegge for det, og også at i det man har et bønnerom blir det hele mer organisert, slik at man blant annet vil "vite" hvem som ber og hvem som ikke gjør det.
Jeg tenker at den offentlige skolen bør være en arena fri for religiøs utøvelse - det være seg andakter, bønner, forkynnelse, ergo mener jeg det er feil å tilrettelegge egne rom for religionsutøvelse i offentlig skole.
Jeg tror og at et bønnerom kan virke som et press på/mot ikkepraktiserende muslimer - det blir veldig synlig om du er den ene av de kanskje fem muslimene i klassen som ikke går inn i det rommet og ber til fastsatt tid. Ergo, kan det kanskje bli en form for religiøs kontroll i ungdomsflokken, og et fokus på hvem som er mest riktig og troende i gruppa.
Tja. Det kommer an på hvor dette kommer fra tenker jeg. På barneskoler klart nei. Sannsynligvis på ungdomsskoler også, der er jeg litt mer usikker. Men hvis eldre elever selv kommer og spør om de ikke kan få låne et rom sånn og sånn tenker jeg at det er greit hvis skolen har et rom å låne bort. At skolen skal merke et rom med bønnerom blir vel helt feil? Da får de i såfall lage et nøytralt stillerom slik det er på flyplasser.
Helt enig med Polyanna. Storesøster og jeg diskuterte dette ganske inngående i dag.
Enten så har vi religiøs aktivitet i skolene (som gudstjenester) og da virker det rart å si nei til bønnerom, hvorfor er det greit å utøve en religion og ikke en annen. Eller så har vi ingen religiøs aktivitet i skolene og da sier vi også nei til bønnerom.
En helt annen ting er at videregående skoler kanskje godt kunne hatt et "stillerom" slik man nå finner på flyplasser. Som kan brukes til ettertanke, meditasjon eller bønn. Ikke tilegnet en religion, men stillhet og tanker.
Jeg kunne vel i grunnen ikke brydd meg mindre i prinsippet. Men siden skoler ikke renner over av ressurser og man må velge hva man skal ha og ikke ha så blir det sterke meninger av det likevel.
Så lenge det ikke er nok steder å sitte i stillhet å gjøre lekser på mange skoler så er det helt ufint å prioritere ressurser til religiøse lokaler. De som trenger å be får be der de finner det greiest uten særlig tilrettelegging.
Hadde skolene hatt alt de trenger og null problem med noe som helst - be my guest.
Når det er snakk om videregående skole tenker jeg at man selvfølgelig må ha regler for bruk av dette rommet som hindrer at noen "eier" det, men så lenge dette kommer fra elevene selv ser jeg ikke problemet med at skolen tilbyr et sted hvor man kan trekke seg tilbake og be eller meditere i fred hvis man føler behov for det. Jeg synes imidlertid det er veldig viktig at dette må være noe som kommer fra elevene selv og ikke fra noen eksterne som vil inn og drive religiøs aktivitet på skolen. Jeg tenker det samme om politiske samlinger, jeg har ingen problemer med at elever får låne rom til politisk aktivitet, men jeg får problemer med det idet det er noen eksterne som er inne for å verve.
Barne- og ungdomsskoler er jeg usikker på om bør ha et sånt rom i det hele tatt, det må i såfall bemannes og det synes jeg ikke skolen skal bruke ressursene sine på.
"Thank the Lord"? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don't have a place within an organized religion. (Superintendent Chalmers)
Skolene er som regel for små som de er og mangler grupperom og spesialrom og alt med seg til undervisning. Å skulle sette av plass til at noen elever skal ha plass for å be ville være helt hull i hodet. Kjære vene for et idiotisk forslag!
Andakt er for meg noe annet enn skolegudstjeneste, som jeg altså ikke egentlig har noe mot (at er frivillig, selvsagt)
At vi har andakt på jobb, ansatt i en privat bedrift eid av en religiøs organisasjon kommer for meg i en helt, helt annen kategori en bønn eller andakt eller gudstjeneste på skolen.
Dette gjaldt en videregående skole som selv så et behov for et slikt rom ettersom det var mange elever som ba i kjelleren og andre steder. Jeg ser ikke problemet og blir særs skeptisk når dette forbudet er noe som er truet fram av ingen ringere enn Carl I Hagen. Han var i nyhetene i dag og snakket om at å tillate slike rom er snikislamisering. :rolleyes:
Videregående elever er nesten voksne og man forventer at de tar selvstendige valg i sine liv og da må man også tillate at de gjør nettopp det. Det som står over her om at det kan skape ett bønnepress har jeg vanskelig for å se for meg. Når elevene ber uansett blir det neppe mindre press fordi de må be i kjelleren eller i en krok i gangen.
Det er vel ikke snakk om organisert bønn er det, som i at noen skal lede den? Jeg synes det er stor forskjell om elever selv ønsker å be (individuelt) og det ha en felles andakt altså. Organisert forkynning har ingenting i skolen å gjøre.
Jeg synes det er problemtatisk at det skal gjøres så mye utav det. Så be, da, men må det settes av eget rom til det? Jeg tenker hvert fall om kristendommen at man skal kunne be inni seg hvor og når som helst. Egne rom skaper et uheldig skille, synes jeg.
Nei, tjall er såvidt jeg vet ulovlig, men hvis du vil be eller meditere så hadde jeg helst sett at du satt på et eget rom så jeg slapp å snuble over deg i gangen.
Det er noe av det skumleste som finnes. Men skolen her i Norge er ikke et sted for religionsutøvelse, derfor er den også tilgjengelig for alle. Jeg jobber på en arbeidsplass der vi har hatt mange forskjellige kulturer og religioner representert, det ville ikke falle noen inn å forlange å bruke arbeidsdagen til religionsutøvelse allikevel. Jeg mener at det er en selvfølge å sette samme kriterium til skolene. Er man nesten voksen, så får man behandles som voksne, og i vår kultur skal du jobbe på en svært så spesiell arbeidsplass for å bruke arbeidstida på religion.
Nei til religionsutøvelse på skolen, uavhengig av hvilke/n religion/er. Enkelt og greit.
(Og til den som lurte litt oppi her: man kan samle opp bønner og slå dem sammen, men helst ikke ettermiddagsbønnen).
Nå er det engang sånn at bønn foregår ulikt i ulike religioner. Kristne kan ofte be inni seg, mens muslimene har andre ritualer som er viktige for dem. Jeg ser bare ikke hvorfor man trenger å gjøre så mye utav det. Å lage et forbud virker helt tøvete på meg. La skolene avgjøre det selv slik at de kan ta hensyn til de elevene de til enhver tid har og eventuelle ledige rom. Om noen elever kjemper for å få lov til dette og skolen har ett ledig rom hvorfor skal man nekte dem å låne det? Det plager jo ingen og det er bedre at de ber for seg selv enn at de ber i gangen eller i kjelleren og er i veien for andre. Det handler litt om integritet også tenker jeg.
Teori: Jeg er buddhist, og trenger bjeller og trommer for å be. Skal jeg ha et rom for det? Jeg tråkket nemlig ihjel et insekt nettopp, og må gjøre bot.
Dette er ikke snakk om annet enn segregering av en gruppe som ønsker å bli segregert. Jeg mener at man ikke skal legge til rette for denslags. Det får foregå på privaten. Og det er ikke nødvendig å hitle diskusjonen selv om man ikke liker Carl I. Hagen.
Jeg er skeptisk til bønnerom på skolen, iallefall hvis det defineres som bønnerom.
Jeg er generelt skeptisk til å blande skole og religionsutøvelse- og forkynnelse. Jeg må si at jeg himlet vel så mye over Våler kommunes politikere, som har overstyrt en rektors avgjørelse om å avvikle skolegudstjeneste, og innført gudstjenestetvang på alle grunnskolene i kommunen. Dette er så vidt jeg husker ikke den eneste kommunen som har innført dette.
Jeg jobber nesten på en så spesiell arbeidsplass. Men det er ikke atbeidstida egentlig, siden det er de siste 5 minuttene av den ubetalte lunsjen. Det er vel sånnsett fritt frem til å gå derfra da, men også vi som velger å ikke delta i den velger å sitte stille disse minuttene.
Den vesentlige forskjellen her er at jeg har valgt en arbeidsplass som har denne praksisen. (Og som i takt med inntaket av "utenforstående" jevnlig vurderer om praksisen skal opprettholdes, men det betyr mye for en del av dem som har vært der lenge, og ettersom det ikke plager oss (vi visste det jo, og kunne valgt å ikke jobbe der) og vi er jo fri til å gå ut også, så opprettholdes det fortsatt.
Men selv i en såpass spesiell bedrift er det ikke snakk om bønnerom, eller å legge til rette for ytterligere religionsutøvelse i arbeidstida.
Meissa: Det går rett og slett på prinsippet at om det dreier seg om en minoritet, har de sikkert rett, og alle andre har feil, og derfor er man nesten på grensen til nazi om man er uenig. Det har vært en del offentlige debatter i den byen jeg bor i som effektivt har blitt korrumpert fordi diskusjonene har blitt hitlet i stedet for at man har sett på sakens fakta.
Mener du virkelig at det er greit å ha felles andakt i fem minutter i sin ubetalte lunsjpause, men ikke greit om noen hadde ønsket å be for seg selv i den samme pausen? :confused:
For seg selv er en ting, Meissa, organisert religionsutøvelse er noe helt annet. Og bønnerom er i min bok organisert religionsutøvelse, om den er styrt eller ikke.
Qe? Skal ingen få si deg i mot fordi da blir det hitling? Jeg har nå den meningen jeg har og jeg dro inn Carl I Hagen fordi dette forbudet er en direkte følge av hans press på byrådet. Jeg har ikke sammenlignet verken deg eller han med Hitler.
Eksempel: Her i byen hadde vi en ekstremt opphetet offentlig debatt i forhold til å innføre samisk forvaltningsområde eller ikke. Diskusjonen var preget av til dels svært ubehagelig retorikk, der enkelte ble beskyldt for å være rasister fordi de ikke ønsket dette (vi har en samisk befolkningsandel på under fem prosent). Fakta i saken, altså hva denne innføringen ville innebære, ble galant oversett, og motstandere ble beskyldt for å være rasister m.v. Og det parkerte diskusjonen.
Hvorfor er det relevant? Carl I Hagen uttalte med egne ord på nyhetene idag at det var uaktuelt å være med på budsjettforhandlingene om ikke det kom et
forbud.
Jeg tror ikke pressen er nøytral, men jeg har stor tro på NRKs journalistiske integritet.
Det har ikke jeg. NRK har blitt felt i PFU for brudd på presseetiske retningslinjer før. Det jeg derimot er sikker på, er at et ansvarlig byråd aldri ville tillatt at en gruppe fikk bruke skolen til religionsutøvelse i skoletiden, all den tid religionsutøvelse og/eller forkynnelse ikke har noen plass i offentlig norsk skole lenger. Dette ligger i det norske lovverket. Carl I. Hagen kan ta så mye ære han vil for det, men jeg er nokså overbevist om at loven går foran hans pressekåthet.
Tenkte jeg også. :nemlig: Mange skoler på østlandet er jo så fulle at det knapt er plass til spesialrom for undervisning, så skal man lage eget bønnerom? Om det er plass nok så kan de sikkert låne et rom, men å avsette en bestemt plass for religiøs utøvelse på skolen, og kun det, det er jeg helt i mot.
Det er da ingen (meg inklusiv) som klarer å holde seg relevant eller saklig når CIH er inne i bildet? Stryk ham fra diskusjonen, og se heller på prinsippene.
Man kan ikke nekte noen å be på skolen. Om skolen skal legge til rette for det er en annen sak. Om det i ett eller to friminutt gis mulighet til å bruke ett av skolens rom til stillerom synes jeg det høres ut som en fin løsning som kan være god, ikke bare for muslimer.
Det gjøres på en del arbeidsplasser uten at rom er merket bønnerom.
Jeg tror dette også kan være en ok løsning for dem som ikke ber. Ikke sikkert de ønsker at en gruppe muslimer eller andre velger å be i fellesområdene.
Det er helt uaktuelt å ha bønn av noe slag i fellesområdene uansett. Dersom man ønsker å be på skolen, må man gjøre det diskret, alene.
Jeg er usikker på om dere som synes dette er helt ok, er klar over hvordan en del av de videregående skolene i Oslo ser ut mtp minoritetsspråkligandel, og hvor utfordrende det er å få til en noenlunde jevn sammensetning. Det er ikke snakk om at det er 1-2 i hver klasse som ønsker å benytte seg av et slikt rom. Det er snakk om store grupper som allerede har et forhold til hverandre, grupper hvor det allerede er omfattende sosial kontroll. I tillegg er det snakk om til dels få som står utenfor dette, slik at det fort vil virke svært ekskluderende. Det kan være vanskelig nok som det er å få til gode og inkluderende miljøer med slike rammer. Vi kan ikke i tillegg støtte opp rundt religionsutøvelse hos enkeltgrupper, der det naturlig nok vil bli slik at enkeltgrupper dominerer bruken, selv om det i utgangspunktet er åpent.
Hvordan tenker du at man skal bøye seg og be mot mekka på en diskret måte?
Religiøse mennesker ber på ulike måter. Noen bøyer hodet før måltidet, noen ber inni seg, noen synger, min bestemor, for eksempel, nynnet stadig på ulike salmer når hun arbeidet og noen ligger på knærne og bøyer seg mot mekka.
Fellesnevneren er at det ikke er snakk om organisert religionsutøvelse eller forkynning. Det er snakk om en person som har en indre dialog med den guden han eller hun tror på. Man kan ikke forby bønn uten å forby religion i seg selv, men det er det heller ikke snakk om her. Muslimene kan be i ganger, kroker og på kalde kjellergulv og det er forsåvidt greit, det er religionsfrihet det også. Jeg ønsker ikke et påbud om å ha slike rom, og finnes det ikke ledige rom, så er det ikke mulig, men dersom skolen har ett rom til overs og elevene ytrer ønske om å få låne det til dette formålet i ett friminutt, skal man nekte dem det? Skal man faktisk lage et forbud mot dette. Hva sier det i såfall om oss som samfunn og om hvilke verdier de fleste av oss ønsker at vårt samfunn skal være tuftet på? Slike som toleranse, likeverd og respekt. Klart at vi kan la muslimene ligge å be på skitne gulv, i kroker og kriker, men er det i det hele tatt anstendig om det finnes alternativer? Jeg synes ikke det!
De fleste i denne tråden mener det er helt greit at kristne ber, for de gjør det inni seg og er diskret, men de gjør ikke dette for å skåne omgivelsene. Det er dette som er tradisjonen innenfor kristendommen. Det er derimot problematisk at muslimene ber. Hvorfor? Er det rett og slett fordi deres form for bønn er mer synlig og fordi de har en religion mange av oss kanskje har dårlige assosiasjoner til eller ikke forstår? Det er ikke en god grunn til å forby noe. Skolen i dag består av de elevene som til enhver tid er der. Utdannelse bør være tilgjengelig for alle og alle bør oppleve å være velkommen uavhengig av tro, livssyn, etnisitet og legning.
Man ønsker ingen velkommen ved å henvise dem til kroker og kriker for å gjøre noe de anser som hellig. Man viser ikke forståelse, toleranse og respekt på denne måten heller. Dette er verdier som er utrolig viktige i et pluralistisk samfunn som vårt. Vi burde verne om dem og styrke dem, ikke drukne dem i generelle forbud som ikke tar hensyn til enkeltskolers behov eller enkeltmenneskers liv.
Mener det var i lokalavisa at et korps ikke lengre kunne lagre instrumentene på ei skole pga. plassmangel. Man får da heller bare registrere korpset som trossamfunn. Selve spillingen kan man kalle et religiøst rituale. Og mon tro om det ikke finnes bedre statsstøtte som trossamfunn enn som korps...
Jeg sitter i driftsstyret på vår skole (1.-10.skole med barn fra ørten nasjonaliteter), og vi har klart og tydelig sagt nei til spørsmålet om bønnerom, ut fra en holdning at skolen skal være en arena for alle, uavhengig av religiøs bakgrunn.
Enkelt og greit, og helt uten noen form for FrP-holdninger.
Derfor irriterer det meg at dette er blitt en sak der det ser ut som at det er FrP som har fått stoppet "styggedommen" i Osloskolene (uten dem hadde det blitt bønnerom overalt, lizm. :himle: ).
Da jeg gikk på videregående (dette var riktignok i prekambrium:knegg:) hadde det kristelige skolelaget "Laget", et eget rom under trappa der de hadde møter i storefri opptil flere ganger i uka. Det ble ikke kommunestyresak av den grunn.
Husker også at denne organisajonen var aktiv på universitetet.
Et kjapt søk på nettet viser at Laget fortsatt er aktivt rundt om i det ganske land, og det er litt interessant å lese hva kunnskapsministeren mener om Lagets aktiviteter: www.nkss.no/index.php?kat_id=607&art_id=987
Alså, jeg er enig med dere i at skolen bør være nøytral, men registrerer likevel at dette først ble et problem da "De andre" også ville praktisere sin religion i friminuttene.
Og for å holde seg til fakta: det var snakk om et "stillerom for bønn" i dette tilfelle, ikke et muslimsk bønnerom. Hørte dessuten rektoren på den aktuelle skolen på radioen i går, og på henne hørtes det ut som det var kombinert stillerom og bordtennisrom det var snakk om, altså ikke sløsing med verdifulle undervisningslokaler.
De får det til stadig vekk der jeg jobber, jeg legger meg ikke opp i hvordan.
Jeg ser ikke hvorfor man skal ha tilrettelegging for religionsutøvelse i en religionsnøytral skole, særlig ikke når denne bidrar til vanskelige situasjoner i forhold til svært mange elever.
Men poenget er jo at all den tid den norske skolen organiserer gudstjenester i skoletiden, inviterer kirkekoret inn i SFO tiden etc så er den ikke religionsnøytral.
Hadde den vært religionsnøytral, som jeg mener at den burde være, så hadde det vært veldig mye lettere å si nei til bønnerom også.
Jeg er delt. Jeg er helt med på argumentene til flere her, om gruppepress, og det vil bli veldig synlig hvem som er "gode muslimer" eller ikke. På den andre side liker jeg ideen med stillerom tilgjengelig for alle, uansett trosretning. Men jeg ser at det ikke eliminerer skepsisen min. Jeg syns skolen skal være religionsfri, og syns det er teit av FrP å hyle opp om forbud mot muslimske bønnerom, men samtidig syns gudstjenester er flotters.
Nenne sa:
Skolene er som regel for små som de er og mangler grupperom og spesialrom og alt med seg til undervisning. Å skulle sette av plass til at noen elever skal ha plass for å be ville være helt hull i hodet. Kjære vene for et idiotisk forslag!
For å klargjøre: det er ingen som har kommet med et slikt forslag. En skole gjorde et rom tilgjengelig fordi de opplevde at elever gikk ned i kjelleren og andre steder de ikke hadde oversikt over for å be. Det er ingen som har krevd, eller bedt om et bønnerom.
Hos oss var det et krav fra en del muslimske elever, det var sogar tilløp til streik da de fikk nei. Men det roet seg, de fleste forstod nok argumentene når de fikk tenkt seg om.
Det er altså opp til hver enkelt skole å bestemme selv, og jeg vil anta at de fleste skolene med mange muslimske elever har vært nødt til å ta stilling til spørsmålet. Så sier én skole ja, og dermed må Byrådet inn og overstyre fordi FrP protesterer.
Joda, men det hørtes ut om man trodde det var et massivt krav fra alle muslimske menigheter, og det er det altså ikke. Og i denne saken vg skriver om har det ikke vært et krav. Siden dere har sagt nei til bønnerom regner jeg med at dere ikke går til gudstjeneste heller? :)
Har du noe som helst praktisk erfaring med denne problemstillingen?
Hvis du spør en som selv er i Osloskolen, tror jeg alle vil være enige i at dette forbudet nettopp tar hensyn til enkeltskolers behov og enkeltmenneskers liv. Det er vel akkurat dette hensynet som bør være hovedgrunnen til forbudet.
Ikke som en del av skolen i den forstand, nei. Men de elevene som vil, kan delta på julegudstjeneste. Synes ikke det er noe annerledes enn at muslimske elever får fri når de feirer Id.
Hvordan kan du skrive det. Forbudet tar jo ikke hensyn til denne skolen som nevnes i artikkelen, for eksempel? De hadde et ledig rom og de ønsket å bruke dette rommet til et stillerom med mulighet for bønn fordi de hadde elever som ba på kalde kjellergulv. Så kom byrådet å la ned forbud. Da er ikke hensynet til enkeltskoler tatt i betrakning, ikke til enkeltelever heller. Dette forbudet er tuftet på frykt. Hvis en skole får ja, så må alle få og da snikislamiseres vi og våkner opp en dag med hijab alle sammen.
Dette kunne da lett ha vært opp til skolene. Kunne ikke elevrådene og ledelsen tatt stilling til det? På noen skoler finnes det ledige rom og skaper få problemer og på andre skoler passer det ikke.
En annen sak, man kan ha religionsnøytral undervisning i skolen, men skolen kan ikke i seg selv være nøytral i og med at det er forskjellige mennekser med ulike livssyn der. Det viktigste er allikevel at skoler ikke under noen omstendigheter kan være verdinøytrale. Så da må vi reflektere over hvilke verdier vi ønsker å fronte i skolen. Det er tross alt her at unges sinn i stor grad formes.
Jeg synes det er vrient å kommentere enkeltsaker, men det er garantert at det er opptil flere enkeltmennesker også på denne skolen som ikke ønsker et slikt bønnerom, og som det ikke vil være ok for. Det er da heller ikke gitt at det er ønskelig for skolen, sett som helhet? Osloskolen er ikke en haug med enkeltbedrifter der man kan regne med at alt kan styres på den enkelte skole. Tidligere har det vært saker der skoler har blitt frontet hardt i media for å si nei til bønnerom, dette har gitt enormt med støy, tatt enormt med tid. Dette er dårlig ressursbruk for enkeltskolene samt gir enda skjevere fordeling mellom skoler, og det gir et fokus som virkelig ikke er er ønskelig for noen.
Jeg synes det er fint at det er tatt en overordnet avgjørelse på dette, så slipper man at det går mer tid til det på enkeltskoler.
Du er rimelig naiv i forhold til både elevgrunnlag og hvordan ting fungerer på videregående skoler der dette har vært diskutert hvis du tror at det alltid er mulig å forutse graden av problematikk dette vil skape, og også om du tenker at elevrådet vil kunne ta opp dette på en nøytral måte.
Hvis du har en skole hvor anslagsvis 60% er muslimer, minst, så er det alltid veldig varierende grad av utøvelse og "muslimskhet", det kan være hos familie eller hos eleven selv. Det utøves allerede sterk sosial kontroll på atferd hos enkelte, særlig jenter, hvor det sladres til familie om atferd som man tenker at ikke er samsvarende med hva som er ok. Det kan være alt fra lebestift til at man prater med en gutt til at man ikke går med sjal. Å synliggjøre og legge et ytterligere press ved å innføre et bønnerom hvor det blir mer synlig hvem som er en "god muslim", er noe som virkelig ikke er ønskelig.
Videre kan man plusse på noen elever med andre religioner og man står kanskje igjen med 20% etnisk norske. Å tilrettelegge for organisert virksomhet innenfor noe som i stor grad vil utelukke deler av elevgrunnlaget, inkludert de som faktisk er etnisk norske, er noe som på ingen måte fremstår gunstig i et skolebilde der man allerede sliter med situasjonen rundt fritt skolevalg innenfor byen og å få skoler som har omtrent lik fordeling av elevmassen ift nasjonalitet.
Dette kunne man sagt mye om, men jeg synes det er viktig å si noe om at denne avgjørelsen er tatt i et skolebilde som er noe helt annet enn mange skoler andre steder - både ift enkeltskoler og situasjonen mellom skoler.
Jeg syns det er anderledes. Fri på julaften og fri på id kan sammenliknes. Da har man mulighet til å gå i moskeen og kirka. Å gå til kirken i samlet flokk en ekstra gang i skoletiden er ikke det samme. De andre får jo ikke fri.
Det kan også være verdt å merke seg at den skolen som sa nei til bønnerom ifjor (i alle fall den ene, det kan være flere), der avgjørelsen BLE tatt på skolen, fikk utrolig mye kommentarer i sosiale mediar, enorm mengde drittslenging og i det hele tatt mye ufint. Også i personangrep mot rektor. Dette er ikke en avgjørelse på nivå med typen melk som skal serveres i kantina eller musikk i storefri, og det er ikke alltid man ønsker å gå ut i media med alle grunner til at man sier nei.
Derfor synes jeg også det er fint at dette er hevet bort fra skolens eget ansvarsområde nå.
Nettopp og her ligger hele kjernen i dette spørsmålet mener jeg. Så lenge skolen ikke er en religionsfri arena kan man ikke prinsipielt forskjellsbehandle mener jeg.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Muslimene får fri når det er Id, mens de andre elevene er på skolen og har vanlig undervisning.
Den ene dagen i året når en liten gruppe elever får delta på julegudstjeneste og er borte fra skolen et par timer, så har de andre elevene undervisning.
Fri på julaften har jo alle.
Men det er jo ikke sånn at "en liten gruppe får lov til å delta i julegudstjenesten". Skolen organiserer en religiøs seremoni. På de fleste skoler må man aktivt gi beskjed dersom man ikke ønsker å være med og, som det har kommet frem flere ganger her, mange mener at det som skal være av alternativt opplegg på skolen skal være så kjedelig at man ikke skal bli "fristet" til å ikke være med i kirken.
I tillegg kommer foreksempel kirkekoret inn i SFO på vår skole. På mange ungdomsskoler kommer de inn i skolen med informasjon (og verving) til kirkelig konfirmasjon. Arrangementet "lysvåken" får komme inn og "verve" på barneskolene ogsåvidere.
Den norske skolen er på ingen måte religionsnøytral. Vi er bare så vant til de kristne arrangementene at vi ikke regner med dem.
Hvis det hadde vært fri til å delta på julegudstjeneste for de som ønsket, hadde det vært sammenlignbart. det er ikke det. Det er skolen som organiserer utfart til gudstjeneste, men som ønsker å forby bønnerom. Jeg er enig i at det skurrer selv om jeg ikke er motstander av skolegudstjenester.
Likevel skjønner jeg etter det Apan skrev at dette er et spørsmål om mer enn minoriteter og religionsfrihet. Denne kontrollvirksomheten er veldig fremmed for meg og det er litt vanskelig for meg å se for meg at det blir mer synlig eller mer tilgjengelig for kontroll ved å åpne for muligheten til å bruke et rom til formålet, men det kan jo hende. Og så vet jeg for lite om islam i praksis. Vi hadde en muslimsk lærer på videregående, og hun sa at det var helt greit å tilpasse dette bønneopplegget ganske mye slik at det var greit å forskyve bønnene og det var greit å gjøre det stille på lesesalsplassen sin hvis det ikke lå til rette for å bruke bønnematter og full pakke. Men det er kanskje forskjell mellom grupper der?
På vår skole er det frivillig å delta på julegudstjenesten, og de som vil delta, må si fra om det ved starten av skoleåret (dvs vi foreldre melder fra om vi vil at barna skal delta). Skjønner at det er forskjellig praksis rundt omkring.
Hos oss er det også valgfrihet hvorvidt man ønsker at barna skal i kirken eller ikke. De barna som ikke går i kirken før jul har man andre alternativer til. Dette gjelder uansett etnisitet.
Det er fremdeles et religiøst arrangement, i skolens regi, i skoletiden. Og det sosiale presset om å delta der kan være ganske stort det også.
Hos oss er det for eksempel sånn at klassene får ansvar for å forberede opplegg til skolegudstjenesten. Det vil si at om du ikke skal på gudstjenesten så er du også utenfor en stor del av et klasseopplegg i ukene før.
Ja, jeg ser at det kan bli et tema hvem som "møter opp" på bønnerommet og ikke litt slik det var her til lands før i tiden da man ble konfrontert med om man kom i kirken eller ikke. Jeg er forsåvidt enig i at skolen ikke skal stå for noen ordninger som fører til religiøst press eller kontroll.
Det er ikke lett dette, ut fra ståa her oppe er det lettere å se for seg behovet for et rom å stikke seg bort på for de få det gjelder.
Det er stor forskjell mellom muslimer hvordan dette praktisere og jeg antar det er stor forskjell på hva som aksepteres. På samme måte som at mange kristen ikke går i kirken hver søndag, mens det er utenkelig for andre å droppe det.
Et bønnerom vil gjøre det enklere å følge med på hvem som går dit. Det vil også føre til at de som egenlig ikke ønsker å be i skoletiden kan ha vanskeligere med å argumentere med at de ber senere. De kan ikke bruke argumentet med at det ikke er tilrettelagt dersom de egentlig ikke ønsker å be i skoletiden.
På vår skole må man melde elevene på skolegudstjeneste, så det er ikke de som ikke ønsker å gå som får en ekstra jobb.
Det må være mye riktigere. Ikke på grunn av hvem som får ekstra jobb, men fordi det blir veldig feil at man skal søke om/be om fritak fra et religiøst arrangement. At man får tilbud om en julegudstjeneste i skoletiden synes jeg er greit, men det er noe med hva slags status denne skal ha.
Det er også noe med hvor mye det griper av dagen før. Hos oss er det et enkeltstående arrangement, og jeg tror ikke det brukes skoletid for å forberede det. De som ikke er med har ikke undervisning, men et annet arrangement.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.