Jeg forsøker å få mannen til å bli med på tanken om å bytte ut bilen vår med en Nissan Leaf. Han er skeptisk.
Jeg ser for meg at utgiftene man sparer ved å kjøre Leaf til hverdags gjør at man med god samvittighet kan leie seg en annen bil en helg hvis man, mot normalt, skulle ha behov for å forflytte seg et lengre stykke, eller vi skulle hatt to biler en helg.
Pr dags dato bruker vi godt over 5000 kroner i måneden på diesel og bompenger.
Er jeg helt på jordet når jeg tror at vi, en familie på 4, skal klare oss med en el-bil?
Dere som kan litt og vet litt om slikt:
Kan dere liste opp fordeler og ulemper for meg?
Jeg ser for meg store økonomiske gevinster og miljøbesparelse. Og kul bil.
Jeg klarer ikke se forbi det. :knegg:
Vi har bare én bil i dag også, og det er uaktuelt å ha to biler på mange år enda, tror jeg.
Bilen vil bli brukt hver dag, da det ikke er veldig praktisk å ta buss til jobbene våre fra der vi bor.
Med såpass høye utgifter på drivstoff og bom per måned høres det lønnsomt ut å gå for elbil. Her må man vel nesten også si at de månedelige utgiftene er såpass høye at det å ha en nr. 2-bil i tillegg kan være mer lønnsomt enn å bare ha én vanlig bil.
Samtidig - hvis det brukes så mye på diesel og bompenger, så kjøres det vel ganske mye? Hvilke avstander er det til jobb etc? Eller er det bompengene som er svært dyre?
Husk at man ikke kan regne med de kjørelengdene bilen markedsføres med - spesielt på vinteren vil det være en del lavere, og på motorvei/ladevei med høyere hastighet.
Det spørs jo veldig kor langt du kjører for dagen.
Den har rekkevidde på ca 15 mil, litt avhengig av temperatur ute, dvs meir om sommaren. Når det er minus 10 grader ute er rekkevidden nede i 10-12 mil. Tomt batteri tar 10 timar å lade. Med andre ord må bilen lade heile natta for å bli heilt full dersom du har kjørt 15 mil dagen før.
Vi har to bilar, ein Leaf og ein Touran. Leaf er bil nr. 1. Den er meir behagelig, rask, sterk, etc. (Touran er jo tross alt diesel, og meir "traktor"). Leafen er også trafikksikkert - kjem veldig bra ut i cap-test (trur eg det heiter).
Dersom de til vanlig ikkje kjører meir enn 10-15 mil for dagen, kan ein klare seg veldig bra med ein Leaf. Men ein må vere førebudd på at dersom du faktisk har kjørt 15 mil ein dag, så kan det hende at du på kvelden ikkje kan gjennomføre biltur på kvelden for å sjå solnedgangen. Det kan også oppstå dagar der ein faktisk har så mange planar at ein har behov for å kjøre 20 mil eller meir. Det spørs jo veldig korleis ein bur.
Vi sparer enormt på den bilen. Årsavgifta var vel 400 kr eller noko slikt. Ingen utgifter til drivstoff merker vi veldig. Men vi betaler sjølvsagt meir strøm, utan at eg kan seie at eg ser det på rekningen. Ein ladar gratis hos f.eks IKEA eller i kjøpesenter.
mrc har rett om det med ladestasjon. Enkelte har ikkje komme så langt enda :sparke: Vi ladar berre med den dingsen som fulgte bilen, i vanlig stikkontakt. Bilforhandlar sa ingenting om at vi treng noko anna, men ser jo at Nissan sjølv oppfordrar til å skaffe meir skikkelige ting i garasjen..
Det er ca 2 mil (litt i underkant) til Sambos jobb. Jeg og Stesnuppa hopper av på veien. Vi har da minst 4 bompasseringer hver dag i forbindelse med til/fra jobb. I tillegg blir det jo en del kjøring og henting av barn, og så raskt vi skal ut av døren må vi igjennom minst 4 bompasseringer. :knegg:
TO mil!! Det er jo ingenting!! Eg pendlar 4,5 mil ein veg. Eg kjem meg fram og tilbake, også vinterstid i sterk kulde, men i vinter var det litt nervøst. Nå har eg endelig fått mulighet til å lade på jobb, så da har eg fortsatt halvt batteri når eg kjem heim, og kan dermed kjøre ungar til og fra fritidsaktivitetar.
To mil er jo ingen verdens ting. Da har du mulighet til masse kjøring på kveldstid i tillegg, før du pluggar bilen i for kvelden.
Dersom de beheld den gamle bilen som bil nr. 2, slik vi har gjort, vil de oppleve at den stort sett berre blir ståande. De betaler årsavgift, og litt diesel i ny og ne.
Vi brukar vanlig støpsel. Men vi burde ha skaffa eigen sak. Den kostar ein del tusen, montering inkludert, men gir raskare lading trur eg. Vi får vel få ordna det i løpet av sommaren..
På jobb er det berre eit eilt vanlig støpsel på veggen. Det er det også på mange kjøpesenter.
(ein må ha med seg ledning i bilen altså - derfor kan det vere fint å ha to sett ledningar - eit som ligg i bilen, og eit som er heime. Det følger berre eit med bilen)
Jeg jobber med en som bor på 7 mil fra byen som kjører Leaf tur/retur jobb hver dag - han er skrotnisse og har ørten vrak i tillegg, men jeg vet ikke om han regner andre biler som fremkomstmidler - jeg har trua jeg altså, gitt at man får ladet bilen i løpet av dagen
Den lades forøvrig i vanlig støpsel, men jeg er usikker på hvor mange ampere den må tåle.
Finnes det en oversikt over hvor man kan lade i det offentlige rom/butikker/kjøpesenter og slikt, eller kjører man på lykke og fromme og håper på det beste?
:gladspøkels:
Jeg har så rett. Vi skal selvsagt ha en Leaf.
Jeg sendte meldinger til Sambo i går (for det var i går jeg fikk det for meg at vi måtte bytte bil)
Melding1:
Sambo, hvorfor har vi aldri vurdert el-bil? Hvorfor har vi aldri snakket om Nissan Leaf? Jeg vil ha Nissan Leaf.
Melding2:
Seriøst, jeg er helt oppsatt på at vi må ha en Nissan Leaf. Nå.
Melding tilbake fra Sambo:
Nei, nei, nei... Ikke si sånn. Erfaringsmessig betyr det at vi har en slik bil om en måneds tid. Og jeg har tapt ASX'en. Slutt å få ideer!
La oss merke oss datoen. :nemlig:
I'll be back. :cool:
Dere som har bilen: Hvordan er det med plass?
Min mann er en stor mann. Både i høyde og bredde. (Jeg er forsåvidt også rimelig stor, men jeg er ikke så nøye på komfort på korte kjøreturer...) Får han plass?
Eg opplever bilen som av vanlig størrelse. Har vel ikkje prøvd den med spesielt store passasjerar, men setet går sjølvsagt an å justere bakover. Bagasjerommet er greit det også. Vi har berre hatt Touran (som jo er større enn vanlig), og ein BMW 3-serie. BMW'en opplevdes som mindre. Men har aldri prøvd å ta vogn i leaf.
Den er elbil til hverdags så har den en bensinmotor som slår inn når/hvis batteriet blir tomt.
Kinderegg-bil med andre ord, men myndighetene er litt kjipe med å skru ned avgiftene, og jeg skjønner det ikke, for dette må jo være fremtiden. En bil som kan gå på strøm 90% av tida, som man kan ha som familiens eneste bil, men som tar deg til hytta med bensin om du behøver det.
Kommer litt an på det totale regnestykket i dag. Slik jeg ser det for egen del, så har vi nedbetalt bil per i dag. Om jeg skulle kjøpt elbil kunne jeg beholdt denne og kostnaden sånn sett med den hadde vært et videre verditap, forsikring for lavt antall kjørte kilometer og noe mer begrensede servicekostnader ettersom bilen brukes også ganske lite. Samtidig hadde det vært noen praktiske elementer ved å ha to biler.
Med besparelsen dere nevner bare i form av drivstoff og bompenger, trenger det nødvendigvis ikke å bli den enorme forskjellen i kostnader med å ha en annen rimelig bil i tillegg. Såklart, for en del kan den gamle bilen også være et viktig egenkapitalinnstudd ved kjøp av ny bil.
Poenget blir jo at kostnaden til bil nr. 2 i hovedsak vil være veiavgift, forsikring og verditap eller lån - dette vil tildels kunne betales med det man sparer ved å kjøre elbil ellers. Det er et helt individuelt regnestykke, men en bil nr. 2 trenger ikke være så dyrt som man kanskje tror - nå man ellers også har besparelser. Men jeg forstår jo at også elbilen skal betales for....
Må betale bompenger på plug-in-hybrider. I en del kommuner får man heller ikke lade på kommunale ladestasjoner, og knapt nok kanskje på en del private ved kjøpesenter etc (har ikke EL-reg.nr..).
Men ja, plug-in-hybrider er etter min mening langt smartere for svært mange enn elbil. Det er en bedre løsning for dem som ønsker å ha bare én bil. Den kan kjøres på langtur/ferier, men i det vanlige er det en elbil. Personlig tipper jeg at over 75 % av min bilbruk hadde vært bare med elektrisk drift med en plug-in-hybrid.
Disse bilene får ikke den avgiftsletten som elbiler har, dermed blir Ampera og lignende dyre biler. Man må fortsatt betale effektavgift og vektavgift - selve co2-avgiftsbiten blir liten, men vektavgiften er ganske høy pga. Ampera er en vanlig personbil med forbrenningsmotor, elmotor og tunge batterier.
Jeg mener at plug-in-hybrider hadde vært veien å gå for å få flere til å kjøre elektrisk - og da får med alle som ikke velger elektrisk per i dag for det vil i komplikasjoner når man skal på hytta, på ferie, på familiebesøk, på lengre turer i jobben osv. Det gir en langt større fleksibilitet - er bilen tom for strøm, kjører man med bensin. Men for mange blir totalen man kjører med dette liten.
Avgiftene på bil i Norge handler ikke om miljø slik jeg ser det - for da skulle man ønsket plug-in-hybrider (og seriehybrider, som praktisk talt er det samme) velkommen i stedet for å drepe interessen for dem med avgifter.
Om de så ikke hadde hatt fordelen av kollektivfelt og gratis bomring, hadde man i det minste kunne fått høyt salg pga. bilene var rimelige og rimelige i drift - og at det for svært mange ville vært stor overvekt av kjøringen som ville gå på strøm.
Hm, interessant lesing. Jeg så en Nissan Leaf i dag på vei til jobb, og den så veldig fin ut, og like stor ut som min Polo. Kanskje noe jeg bør tenke på til neste gang jeg skal bytte bil?
Sånn Tesla hadde vore noko ja.. den har langt betre rekkevidde, har den ikkje?
Når det gjeld langkjøring - eg er glad vi har ein annan bil i tillegg - det må eg innrømme, sjølv om den veldig sjeldan er i bruk. Det er nok tilfelle at det er mulig å leige ein bil i staden, når behovet oppstår.
Jeg er helt enig MRC - å satse på slike biler gir jo mye mer mening, og jeg fatter ikke hvorfor de ikke prises mer fornuftig. Jeg er litt i markedet for en ny bil og har sett på Leaf, men jeg synes det virker utrolig kjipt å bli stående 5 km hjemmefra med tomt batteri hvis jeg var i et kundebesøk på vei hjem. Og jeg synes prisforskjellen opp til en Ampera er for stor. Jeg tenker opptil 50 000 ekstra kunne være fornuftig.
Tingen med Leaf er jo at den er ikkje ein bil som ein kjører på måfå med. Ein kan dra på kundebesøk, men må jo vite at ein kjem seg fram og tilbake. For dei fleste er slike problemstillingar ikkje aktuelle - dei fleste pendlar mellom heim, jobb og fotballbanen temmelig forutsigbart, og da duger bilen i massevis. Men om ein har ein bilbruk som betyr at ein kan ha behov for 20 mil i det daglige - da utgår denne bilen!
Eg bruker bilen mykje meir enn tenkt. Den blei kjøpt til mor, for å pendle heime-jobb, men er endt opp som familien sin faste bil. Til handleturar, kjøring av ungar, til plasser vi skal gå tur, men dette skjer da innafor kommunen. Eg har gjerne 2-3 mil igjen "til gode" når eg parkerer. I dashbordet ser ein kor mykje som gjenstår. Og ein får varsel når ein bør begynne å tenke på å finne ein kontakt.
Og noen steder i landet selger de dem med 20 dager leiebil inkludert, slik at når det er de store turene, så har man mulighet til å ha annen bil. Genialt!
De prises ikke mer fornuftig ettersom det ville ført til ganske store inntektstap for staten.....
Ulempe ellers med Ampera er at det er en 4-seter, men det finnes andre plug-in-er og flere er på vei. Er spesielt spent på hva Mitsubishi Outlander kommer til å koste som plug-in-hybrid, samt om "nødsetene" forsvinner i den versjonen (f.eks. for å gi plass til batterier.
Ja, men, men, men - om de vil gjøre noe som monner for utslippene så er det jo disse bilen som er den 'nære fremtiden'. En ting er jo alle de som har to biler, da er det jo rom for en Leaf eller mIev eller hva de nå heter alle sammen. Men for de som ønsker bare en bil, så er jo en sånn bil super. Jeg ønsker meg en sånn bil, i løpet av de nærmeste par årene. Blir spennende å se hva som kommer.
Tappes batteriet mens bilen bare står?
Hvis jeg kjører på jobb, parker uten å lade, og skal kjøre hjem igjen 8 timer senere, har batteriet blitt tappet betraktelig da?
Man skal også huske at man må regne med en viss reduksjon av batterikapasiteten etter noen år. Her vil lademønster også bety en del. For en del elbiler hvor man har hurtiglading der man får ganske høy kapasitet på en halvtime, vil man ved ofte bruk av dette få redusert levetid på batteriene - det selv om det er lith-ion. Her tenker jeg man etter hvert vil se en del krangler mellom kunder og forhandlere - det er angitt/informert om ved kjøp at dette er noe man må påberegne.
Mao - hvis en bil er oppgitt med 15 mil på vinterkjøring gir 11 mil, så er det kanskje 8 mil etter noen års bruk - og gjerne innenfor det man har vil regne som "normal slitasje". Hvordan batteriene lades og brukes har nok også forhandlerne god informasjon om via diagnosesystemene i bilen.
Sist jeg sjekket hadde ikke Nissan gått ut med hva en ny batteripakke kostet, men ut i fra priser i utlandet regnet man med at det i Norge blir ca. 100 000 kr. Mens det ikke er moms når man kjøper elbil - hvor batteriene står for en stor andel av kostnaden - er det moms når batterier skal erstattes, så dette alene blir jo en del. Vet ikke om denne kostnaden var inkludert arbeidet.
Man skal huske at i de fleste land er f.eks. en Nissan Juke dobbelt så dyr som en Nissan Leaf. Vi snakker om at en Juke i Tyskland koster rett over 100 000 kroner, mens en Leaf koster der det samme som i Norge - men der er det også moms på elbiler (mener det er 19 % i tyskland?), så forhandlerne her tar seg samtidig ganske godt betalt så lenge det nå er høy etterspørsel og litt liten konkurranse. At prisforskjellen mellom en Juke og Leaf er såpass store sier litt om de kostnadene som er rundt batterisystemet, for når det gjelder det makaniske ellers (motor etc) vil en elbil på mange måter være enklere enn en bensinbil....
Jeg vet ikke om det har skjedd noe nytt etter hvert når det gjelder nissans garanti i Norge. I USA snakker man om 70 % innenfor garantitiden på 5 år (eller 100 000 km, avhengig av hva man når først) av opprinnelig kapasitet. Men faller den under 70 % kan det være at de fikser noen battericeller slik at kapasiteten er oppe i 80 prosent, og dermed innenfor kravene - mao. kan man sitte med mange slitte celler når garantien er ute, selv om kapasiteten er innenfor kravene.
Nissan har sagt at man skal forvente over 70 prosent etter selv 10 år med "normalt bruk". Men det har vært litt skriverier om at mange allerede har opplevd store fall på det amerikanske markedet. I norge vil man være dekket under 5 års garanti/reklamasjonsrett, men samtidig tror jeg man skal være skeptisk til å kjøpe bruktbiler som er en del år gamle.
At batteriprisene skal kraftig ned har man sagt i noen år nå, uten at det vel har blitt de store fallene. Man får se når kineserne kommer for fult med batteripakker som er gode....
Vår leaf er i jevn bruk ja, og eg merker ikkje at det blir mindre batteri om den står ubrukt i 8 timar.
Enig med mrc idet meste - eg har også fått med meg diskusjonen om kor mykje batteriet taper seg over tid. Eg veit at hurtiglading gir stor slitasje. Så langt har vi ikkje hatt behov for hurtiglading. Vi ladar heime og på jobb, og det er alt. Har vel kobla meg i på IKEA, men det var strengt tatt ikkje nødvendig - er nok til å komme heim med god margin uansett.
Antagelig sel vi Leaf'en om nokre år, for å kjøpe ein ny elbil. Vi er klar over at det da vil vere prisfall på brukt-leaf'en, muligens mest på grunn av batteri.
Utfordringen syns jeg er at man må tenke på at Lødingen tar tid. Man kan ikke kjøre "langt" på dagen og tro at man kan hjem og lade og så kjøre litt halvlangt igjen. Det tar tid. Vi lader på 10 ampere hjemme, vanlig stikkontakt. I Oslo finnes det gratis hurtigladere. Jeg elsker Leafen, men man må planlegge kjøringen.
Nei, det er heilt sant. Har ein kjørt 12 mil på dagen, så kan ein ikkje utan vidare kjøre 4 mil til på kvelden. Dei få gongene vi har måtte hente folk på flyplassen på kvelden f.eks, har det vore veldig greit å ha ein vanlig bil i tillegg. Gjestene kunne sjølvsagt tatt buss da.
Vi har elbil, den brukes til levering av barn og pendling til og fra jobb. Sparer passering av bomx3 daglig i tillegg til drivstoff.
Vi må ha en bil nr. 2, denne bruker vi til kjøring over litt lengre distanser. Når vi skal på hytta er vi sju stykker som skal kjøre i mange timer, da har vi sjuseter til det bruk. Elbilen er helt genial til handleturer, levere barn på trening, pendle til jobb. Anbefales!
Jeg vurderer veldig sterkt å skaffe en el-bil når vi får nye bomstasjoner på vei til jobben min på slutten av neste år. Det er også mange andre bilmerker som kommer med fine el-biler fremover nå. Jeg kan lease en el-bil til samme prisen som jeg ville betalt i bomstasjonen tur/retur jobb pr. måned, og da har jeg i tillegg gratis lading på jobb og gratis parkering i byer, lader gratis på byens kjøpesenter og gratis transport på innenlands bilferjer. Skal en ha elbil så bør en vurdere å ha sånn hurtigladestasjon hjemme, da er bilen fulladet på ca. 4 timer. En kan ofte få tilbud på sånn ladestasjon til spesialpris på kontrakten når en kjøper bilen sånn at dette ladepunktet er inkludert i kontrakten og noen kommer hjem til deg og monterer dette. På jobben så min så får en tilbud om å lease batteripakka også sånn at en aldri vil ha noe ekstra kostnader på batteriet. De batteriene er rådyre å bytte om det skulle bli noe galt med dem. Helt sinnsyk pris bare sånn at en er klar over det.
Men dette lader ikke batteriet som driver bilen vel og merke....
Solcellepanelet skal vel gi strøm til "dingser" i bilen - radio, navi etc. Samt vel sirkulasjonsvifter slik at bilen ikke blir så varm innvendig ved parkering i sola o.l. Slik jeg har forstått det utgjør det egentlig ganske lite når det gjelder rekkevidden i praksis, kontra at den vel koster litt ekstra med det.
Sa senest til mannen igår at hvorfor har ikke vi behov for 2 biler lengre??? Da kunne jeg kjørt el-bilen.. Men mannen har firmabil i jobb og vi har jo absolutt ikke behov for 2 biler lengre og foreløpig er kun el-bil ikke tilstrekkelig for oss.
I dag drar vi og prøvekjører. :gladspøkels:
Jeg har blitt litt mer skeptisk, mest i forhold til komfort, men møter vi på en dyktig selger så regner jeg med skepsisen forsvinner igjen :-)
Komfor i forhold til bilen? Den er ein nytelse å kjøre. Ingen el-blikkboks i alle fall. Men ein må sjølvsagt vurdere begrensningane ved ein el-bil. Etter mitt syn er det svært lite når ein i det daglige har eit kjøremønster på 2 mil. Gevinsten økonomisk er så stor at ein kan ha leiebil ein dag eller tre når ein skal på hyttetur.
Sjølv er vi glad for å ha diesel i tillegg, men vi bur 4 mil utanfor sentrum, og enda lenger fra flyplass. Familie er enda lenger borte. Vi kunne ikkje hatt berre Leaf.
Herlig! Grattis med ny bil. Vi har også elbil. Vi har den som en bil nr 3, men det er den jeg pendler med til jobb hver dag. Ingen Leaf da, men den duger.
Ble det inkludert sånt hurtig ladepunkt hjemme? Skal dere kun ha elbilen så kan nok det være lurt. Fikk dere noe leiebil et visst antall dager til evnt. andre turer i løpet av året inkludert? Blir jo spennende å prøve el bil da. :D
Vi ble begge svært positivt overrasket over romsligheten i bilen. Og begge følte at vi satte ossinn i bilen i stedet for ned i bilen. :jupp:
Vi droppet leiebilen og fikk 20 000 i avslag, fordi jeg får bedre leiebilpris selv gjennom en privat avtale jeg har med et leiebilselskap. Hurtigladestasjon glemte vi rett og slett å forhandle om. :flau:
Det er flere hurtigladestasjoner i nærheten, så det tror jeg går greit. Så må vi bare være flink og legge oss til gode kjøre/lade-vaner.
Fargevalgene på leafen var skuffende kjedelig, syns jeg. (Grå, sort, hvit, rød og lys blå). Vi kjøpte rød.
Ja, fargane er dølle. Eg skulle gjerne hatt gul eller grøn. Vi har svart. Hurtiglading er ikkje noko folk installerer heime! Men ein kan ha meir proff ladekabel med meir effekt. Det kan bestillast ulike plasser.
Spennende. Jeg går også og tenker på å bytte ut bilen vår med en Leaf. Men en slik fremgangsmåte fungerer ikke på mannen min. Jeg må begynne i det små.
Jeg aner ikke om han er litt villig til å bytte ut outlanderen til elbil. (Vil ikke spørre han direkte, mye bedre å så inn ideen gradvis:cool:)
Tror jeg må sette opp et regnestykke og si at pengene spart kan vi bruke til ferier.
Jeg har stilt et krav om firehjulstrekk og plass til alle fem dersom det ever skulle bli aktuelt med el-bil, og da er denne perfekt. :nemlig: Too bad at prisen gjorde at mannen sa nei, han argumenterte for hvilke "vanlige" biler vi kunne få med eco-motor til samme pris. :himle:
Her kommer det straks en Leaf i hus. Det blir "gammelmodellen" siden mannen ikke syns det var verdt det å betale såpass mye mer for den nye. Den blir brukt som transportmiddel til og fra jobb og småturer.
Tror det blir bra. Kommer til å spare en del på det, og så sparer han forhåpentligvis litt reisetid ved å kunne kjøre kollektivfelt foreløpig.
Kortversjonen er at rundt 100 endringer er foretatt. Resultatet er blant annet noe bedre rekkevidde (men samme batteripakke), større grad av gjenvinning, bedre ladekapasitet, bedre plass og mer og bedre utstyr.
Den kanskje mest betydelige endringen sett med vinterfrossent norsk blikk, er at varmeapparatet nå suger langt mindre energi, og at bruken derfor ikke lenger stjeler såpass mye rekkevidde som før.
Av andre ting som er nytt, er at du nå kan velge mellom utstyrsversjonene andre Nissan-modeller har – Visia (220 00 kroner), Acenta (242 000 kroner) og Tekna (265 000 kroner).
Tekna byr på godbiter som 360 graders monitor, 17-tommers hjul, BOSE-anlegg med syv høyttalere, ledlamper og skinnseter.
Den nordiske spesifikasjonen består for øvrig av batterivarmer, oppvarmede seter både foran og bak, samt rattvarmer og lyktespyler.
Mer bagasjeplass
Ellers er den største tekniske endringen en ny helintegrert drivlinje, som fører ladeenheten, inverteren og motoren sammen i en pakke.
Og ved å flytte ladeenheten frem til under panseret, er bagasjeplassen økt med 40 liter.
En modifikasjon av grillen bidrar til en smule redusert luftmotstandskoeffisient. Og alt i alt skal endringene øke Leafs rekkevidde fra 175 til 199 kilometer (New European Driving Cycle).
Interessant for noen er det nok også at Leaf har fått en ny innebygget 6,6 kW-lader, som gir mulighet for lading med 32 A. For den som kan installere dette i heimen, kan den konvensjonelle ladetiden halveres fra 8 til 4 timer.
Den forbedrede 2013-versjonen skal ellers ikke, som tidligere, produseres i Japan. Sunderland i England er stedet. Salget starter i sommer.
Det kommer jo an på hva man skal bruke bilen til om det er verdt det å legge i de ekstra kronene. Får oss som har to biler, og dette er en til og fra jobb-bil holder det i massevis med den vanlig modellen. :jupp: