Perhonen sa for siden:
- Generell diskusjon:
Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.
Er lekser overgrep mot barn?
Husfruen sa for siden:
Ja.
Floksa sa for siden:
Nei!
Darth sa for siden:
Nei!
Observatøren sa for siden:
8år gammel artikkel?
Jeg er usikker. Siden det er store forskjeller mellom ulike skoler bryter lekser med likhetsprinsippet. Leksehjelp fungerer relativt dårlig synes vi, mest fordi de som har størst behov ikke får nok hjelp.
Pøblis sa for siden:
Nei, det synes jeg virkelig ikke. :nemlig:
Men jeg hadde gjerne sett at man hadde heltdagsskole, og da ville lekser vært unødvendig. :ja:
Observatøren sa for siden:
En del av tiltakene i artikkelen er for øvrig allerede innført.
Susse sa for siden:
Nei, ikke så lenge de er tilpasset den enkelte.
Harriet Vane sa for siden:
Helt enig. Fri burde være fri.
Perhonen sa for siden:
Det er jo flott at det har blitt bedre enn i 2005. Nå har jeg ikke barn i grunnskolen lenger, men hører av kollegaer med barn at de har travle hverdager med lekser og fritidsaktiviteter for barna. Man kan også lese om ungdommer som sliter seg ut med skole, lekser, fritidsaktiviteter og gjerne jobb også.
Maverick sa for siden:
Ungene mine mener definitivt det. :knegg: Jeg skulle ønske leksene hadde vært i et litt annet format. Heldagsskole hadde vært fint.
Divine sa for siden:
Jeg ønsker en leksefri skole, men OVERGREP?! :gaah: Kan ikke folk SLUTTE å misbruke det ordet snart!
Pelikan sa for siden:
Jeg kjenner at jeg har blandede følelser ang lekser. Jeg som forelder vil gjerne se hva barnet mitt holder på med, hva hun strever med og hva hun mestrer. Og jeg vil gjerne være med å hjelpe henne på vei. På den andre siden så er det til tider slitsomt når man kommer hjem og mat skal lages, jenta skal på aktiviteter, eller hun er trøtt og sliten som oss voksne og er langt fra lysten på lekser.
Maverick sa for siden:
Ja. Helt enig. Og så teit at jeg fjaset selv. :sparke:
emm sa for siden:
Overgrep blir alt for drøyt å nevne i denne sammenhengen. Men jeg mener man burde kutte drastisk i leksene til barna. Slik vi opplever her vi bor sitter vi hjemme med et enormt stort læringsansvar. Senest i går skulle jeg lære min 11 åring og multplisere med desimaltall. De har ikke hatt et minutt om det på skolen, vikar i to uker, og alt skulle leveres i dag. Jeg foreslo at hun kunne si de måtte lære det først, men det var ikke et alternativ en gang å møte "uten å ha gjort det man skal!".
Så da fikk hun den 100 % upedagogiske innføringen fra meg, med litt rustne kunnskaper på området. Og slik er det, uke etter uke. Jeg blir så oppgitt. :gaah: Takk for at du orket lese så lang. :knegg:
skyfri sa for siden:
Jeg ønsker meg heldagsskole og leksefri, i allefall for de minste barna. Jeg tror ikke lekser (ut over leselekse, kanskje) er hensiktsmessig, siden de fleste av barna er på SFO til langt ut på ettermiddagen, kommer hjem og skal rekke middag, fritidsaktiviteter, henge med venner og bare være. Det er for travelt og for mange krav, synes jeg. Og nei, vi har ikke mange fritidsaktiviteter. Fotball på søndag, turn på mandag.
Jeg synes selvsagt ikke lekser er et overgrep.
Kirsebær sa for siden:
Overgrep? :himle:
Nei, det syns jeg virkelig ikke.
Men jeg skulle også ønske at ting ble lagt opp litt annerledes.
Jeg syns det er viktig at barn og ungdom har tid til å være aktive, slik som hverdagen er nå så er det vanskelig å få tid til leksegjøring, foreldreoppfølging og aktivitetsgjennomføring.
Jeg er for heldagsskolen i et eller annet format.
Hos oss er leksehjelpen helt fantastisk. Ikke fordi hjelpen er så bra, men fordi det er satt av tid der Poden kan gjøre lekser. I 3. klasse har han så langt ikke hatt behov for å bruke hjemmetiden til lekser. Men vi ser over sammen da, for å være sikker på at alt er gjort.
Heilo sa for siden:
Jepp.
emm sa for siden:
Når de bruker ordet overgrep ødelegger de hele debatten. Fryktelig synd.
Neket sa for siden:
Nei.
Men jeg er absolutt positiv til alternative løsninger. Skolen vår har hatt leksefri-prosjekt i ett år nå. Eller ikke leksefri, men ingen skriftlige lekser - de må lese. Første klasse har skrivelekser.
Perhonen sa for siden:
Hvilket begrep kan man bruke i stedet? Hva ville du kalt det hvis din leder gav deg beskjed om å jobbe to timer hver kveld 4 dager i uka? Med innlevering neste dag.
Maverick sa for siden:
En behagelig arbeidsuke. :knegg:
emm sa for siden:
:haha:
Che sa for siden:
Jeg synes godt at ungene kan få litt lekser jeg - ikke av typen "fire timer hver kveld", men litt - kanskje mest fordi jeg som foreldre ønsker å vite hva barnet mitt driver med/hvordan han jobber. Nå skal det sies at jeg er på mitt 3. år som skolemor og har en sønn som får relativt få lekser - gjør de ferdig på 20 minutter.
Trixie sa for siden:
Nei, ikke et overgrep.
Men jeg er mer for en heldagsskole.
Også er det jo dessverre slik at det er veldig ulik praksis ang lekser og mengde rundt omkring, og det hjelper jo ikke akkurat på motivasjonen.
Perhonen sa for siden:
Ok så da kan man omdefinere til at barn med lekser har behagelige arbeidsuker? For dette er ikke i perioder der det er mer å gjøre, det er barns arbeidshverdag gjennom hele skoleåret. Og der et barn bruker 20 minutter på leksene sine kan et annet bruke mye mer.
Jeg har også hjemmearbeid både med og uten lønn. Jeg syns ikke det er et overgrep, men føler noen ganger på begrepet utnyttelse. Noen andre skal enten tjene eller spare penger. Men jeg kan si nei. Dette orker jeg ikke, kan jeg ikke prioritere, eller har jeg ikke tid til. Jeg må få lov å jobbe med dette i morgen eller neste dag. Kan barn si det? Hvorfor må åttende klassingen forberede seg på arbeidslivet, gjennom masse lekser? Og litt på siden, men som lærere og ledelse på mine barns skole sa, forberede seg på arbeidslivet også ved å tolerere å bli mobbet.
him sa for siden:
Lekser skal være tilpasset barna sitt nivå, jeg er helt sikker på at det ikke blir overholdt bestandig, men dette gjelder jo også arbeidsmiljøvernloven. Det er nok slettes ikke all overtid som er like lovlig.Når det er sagt så synes jeg to timer hver kveld 4 dager i uka er ALT for mye tid budnet opp i lekser. Vår eldste går i 7 og her ser jeg et vannskille med tanke på lekser, de har nå rimelig mye tid på skolen til å arbeide med "leksene" (blir litt vanskelig å kalle det lekser når det gjøres både på skole og hjemme, men i mangel av noe bedre ord). Dette gjør jo at noen barn får mye lekser, mens andre får ingen.
Billa sa for siden:
Jeg tror en av de største faktorene som skaper ulikheter er lekser og behovet og kravet om å gjør skolearbeide hjemme. Forskningen er vel ganske enig? Min 7.klassing kom faktisk her om dagen hjem og ønsket at alt skolearbeide foregikk på skolen, mot at de var der lengre. For, som hun sa med et sukk, ikke alle har mammaer som synes matte er kjempegøy :nemlig:
Maverick sa for siden:
Nei, man kan ikke omdefinere til det, men jeg synes det blir et teit argument. I min verden er det vidunderlig om jeg har to kvelder i uken (hele uken, mandag/søndag), jeg ikke trenger å jobbe.
Barn, skole og lekser er en annen verden. Barn skal i tillegg til pensum også lære seg studieteknikk, der er lekser et poeng. Jeg synes det er mye underlig som skjer i skoleverdenen, men jeg synes ikke at det er et spesielt stort problem at unger må jobbe med skolestoff en time et par ettermiddager i uken.
Bokormen sa for siden:
Sjetteklassingen begynner å få en del lekser, men til gjengjeld er hun hjemme før 14.00 hver dag. Og skoledagen er bare fem timer. Da synes jeg det er verre med de små som kanskje er lenge på SFO og også legger seg ganske tidlig enda. Da blir tiden knapp.
Husfruen sa for siden:
Her går det to timer hver dag til lekser, av og til mer også. Og den tiden på ettermiddagen er ikke stort mer enn de to timene. Da skal det også spises middag og diverse annet.
Eldste går i 4.klasse og er skoleflink. Så det er kun mengden som er problemet her.
Hadde veldig gjerne sett at de hadde en time lengre skoledag og så mye mindre lekser å gjøre hjemme.
Leksehjelpen er en vits her. Det er en assistent som skal hjelpe dem. Eller hjelpe og hjelpe. Vedkommende bare sitter der og kan ikke hjelpe. H*n forstår ikke oppgavene, og om vedkommende prøver så blir det heeelt feil. Skulle ikke tro noen av disse har gått på skole selv. Allerede i 1.klasse var dette et problem. Og det ungene lærer da er jo rimelig simpelt. Såpass at jeg forventer at denne assistenten kan hjelpe om de står fast. Men der tok jeg feil.
Mitt barn går ikke på leksehjelp mer. Men flere barn jeg kjenner gjør det. Og det er ikke akkurat blitt bedre med årene.
Anne C sa for siden:
Nei.
Anne C sa for siden:
Jeg er heller ikke noe for heldagsskole.
Hyacinth sa for siden:
Jeg skal ikke definere dette begrepet, men jeg synes at systemet lekser er helt på trynet. Hilsen lærer.
Hyacinth sa for siden:
Vi har forresten hatt offentlige læreplaner siden 1939, og lekser er ikke nevnt i en eneste av dem. Lekser henger igjen fra den gangen man hadde omangsskole. Lekser er en kultur-greie og gis primært fordi samfunnet (foreldre?) forventer det.
Bloppy sa for siden:
Så det betyr, at det i teorien er den enkelte lærer som avgjør om elevene skal ha lekser eller ikke? Eller er hele systemet lagt opp på en måte som likevel krever det for å få til måloppnåelse?
emm sa for siden:
Jeg mistenker at noe ligger her ja, uten at jeg skal bli helt konspiratorisk. :nemlig:
Hyacinth sa for siden:
Nja, det er jo ikke slik at en lærer bestemmer alt alene i undervisningen. Som regel vil det være slik at systemet er slik på en skole, og at slike avgjørelser tas på trinnet, for eksempel.
Magica sa for siden:
Dette er også mitt synspunkt.
rine sa for siden:
Nei, selvsagt ikke.
Inagh sa for siden:
Helt enig.
Å kalle lekser et overgrep, er i seg selv, i mine ører, feil språkbruk og et tramp på alle de barna som opplever overgrep, det være seg fysisk og/eller psykisk.
Jeg skulle likevel gjerne sett at barn slapp bruke så mye av sin fritid på lekser. Dette, skal jeg dog tilstå, er farget av at jeg har en sønn som bruker så store krefter på å komme seg gjennom skoledagen, at han er veldig sliten når han kommer hjem. Etter hvile og litt mat, sitter han så i snitt et par timer hver ettermiddag med skolearbeid, og dette er bare femtetrinn. Jeg syns dette er temmelig mye, rett og slett.
nokon sa for siden:
Eg meiner elevar i tidleg alder burde få meir trening i studieteknikk, slik at dei faktisk hadde utbytte av sjølvstudier og lekser. Eg trur det er viktig at den elevgruppa som skal studere på høgskular og universitet lærer seg å arbeide effektivt og systematisk på eigahand og at lekser kunne vore eit viktig verktøy for å lære dette. Om dette skjer gjennom organiserte sjølvstudier i heildagsskulen eller innanfor dagens skule-/fritid-modell, er ikkje så viktig for meg. Eg synest imidlertid tilfeldige og usystematiske lekser, slik ordninga er i dag, er ein uting.
Overgrep? :herregud: Det går ikkje an å bruke så sterke ord om ein slik ting. Skal vi koble inn barnevernet, då?
Anne C sa for siden:
Nå har ingen av barna mine noen problemer av noe slag, men de er som mange andre unger når det gjelder lekser. De synes det er kjempekjedelig, og noen ganger kan de bruke veldig lang tid på det. Spesielt med eldste har vi hatt mange lange kamper. Men jeg synes ikke akkurat synd på de som har lekser. Hvis de er ferdige med lekser kan jeg godt finne på noe annet de kan jobbe med.
Nextlife sa for siden:
Nei, lekser er ikke et overgrep mot barn, og jeg blir helt koko av at man kan tenke tanken på å kalle lekser dette.
Dixie Diner sa for siden:
Nei, overgrep blir nok litt sterkt. Men jeg er VELDIG intenst imot lekser og synes det er helt fjernt. Fri bør være fri, i dag sitter mange barn til langt på kveld med leksene, og ikke alle har foreldre som evner å hjelpe dem, dermed henger de kanskje langt etter.
Ja til lenger skoledag og vekk med de faders leksene.
nokon sa for siden:
De som vil ha bort leksene. Korleis tenker de at elevane skal klare seg med forelesning og sjølvstudier, når dei kjem på høgare nivå, dersom dei ikkje har metodar for å jobbe sjølvstendig utan oppfølgjing?
Anne C sa for siden:
Jeg lurer mest på hvordan man skal organisere en heldagsskole jeg. Hvem skal være der? Det er ikke akkurat lett å få tak i kvalifiserte lærere i alle områder nå om dagen.
nokon sa for siden:
Viss du legg inn 10-12 timar meir undervisning i veka, med det det inneberer av for og etterarbeid, ender vi opp med 60-timarsveker pluss ubetalt overtid. Kombinert med karakterar i grunnskulen, slik at etterarbeidet blir meir krevande og obligatorisk vidareutdanning istadenfor avspassering i feriane, trur eg verkeleg vi har eit godt rekrutteringsgrunnlag etter valet.
Anne C sa for siden:
:nemlig:
Nasse sa for siden:
Da blir det som i Danmark: jobbe mer for samme lønna.
rine sa for siden:
Tror ikke akkurat den løsningen ville fått kvalifiserte lærere til å bli i skolen. :knegg:
Dronningen sa for siden:
Ikke et overgrep, men slitsomt. Vi merket trøkket fra 4. klasse spesielt (men da kunne hun gjøre ting på leksehjelp). Det er ytterligere mer i 5. klasse, og da ikke leksehjelp. Men de har ukeslekse i 5. her. Da kan hun posjonere det litt. Mandag er knallhard f.eks, og onsdag så og si leksefri. Men så har vi jo en i tredje som også skal gjøre sitt. Vi ser de er slitne og tidvis noe ukonsentrerte. Det gjøres fordi de må. Ikke har de samme 'interesse' for når vi forklarer som når lærer gjør det. Det er en 'vil bare bli ferdig'-holdning.
Så har vi dager det er fotballkamp eller bursdag eller en av oss voksne er på noe. Der det gjøres litt her og litt der, og leses litt på do og i senga, minstemor får ubegrenset tv-tid, og man legger seg med følelsen av at man kom på en måte i mål, og det blir likar i mårra. :gal:
Det krever mye innsats, interesse og engasjement fra oss. At vi er ferdige med lekser kl. 19 er ikke uvanlig, og da har ikke eldstemor lest sine 20 minutter enda. Det kan hun heldigvis gjøre selv på senga. Men det er en kamp mot klokken.
Katta sa for siden:
Heldagsskole trenger ikke nødvendigvis å være skoletimer med lærer hele dagen. Idag er det for eksempel ikke rom for en skikkelig økt med fysisk aktivitet og en god spise- og lekepause midt på dagen. Jeg tenker at en helintegrert SFO slik vi ser starten på her og der hvor fritidsaktiviteter og leksehjelp er en integrert del av dagen er mer veien å gå.
Jeg synes ikke lekser er barneplaging, men det er i overkant mye på de lavere klassetrinnene der ungene er på SFO og har lange dager. Jeg synes man kunne vente med lekser til minst 5. trinn. Unntaket er leselekse.
Fibi sa for siden:
Jeg er helt med på tanken om at leksene er en måte å få foreldre mer involvert i barnas utdanning, og at det kan være greit å ha litt lekser slik at en får repetert stoffet litt i matte, eller forberedt seg til neste naturfagstime ved å lese noen sider i en bok. Men selv har jeg sitter i opp til to og en halv time med en tiåring som er sliten og trøtt, og kjempet for å komme gjennom alt. Å bruke en time på matteleksa er litt lenge, og når man da har leselekse i to fag, samt lesing og skriveoppgave i engelsk, så blir det mye. Jeg er ikke prinsippielt i mot lekser, men mengden kan godt reduseres.
Puslingen sa for siden:
Eg personleg synest ikkje lekser er ei plage, men er nok sterkt farga av å ha ungar som sjelden set meir enn 30 min. På skulen vår er dei veldig opptatt av at småskulen ikkje skal ha meir enn 30-40 min leksearbeid kvar dag, og foreldre skal gje beskjed dersom borna brukar lengre tid. Dessverre køyrer dei "alle for ein"- prinsippet, noko som betyr mindre arbeid for heile klassen i staden. Så no er lillesøster nede i 5 min lekse, og ingen ekstraoppgåver.
Eg veit ikkje heilt om eg er for heildagskule med undervisning heile dagen, men kunne tenkt meg leksehjelp (for alle trinn) som fungerte meir som "open skule". Ein stad der ungane kunne lest lekser saman, og fått hjelp av kvalifisert personell om dei stod heilt fast. Og at dei kunne gått heim/ på SFO når dei var ferdige.
I dag er det dessverre mange born som sliter fordi foreldrene ikkje er i stand til å hjelpa dei. Leksehjelp som den er i dag er ikkje noko godt tilbod. Personal som ikkje forstår oppgåvene, og ingen tilbod når det verkeleg tek som opp med skulearbeid. (Frå 5. klasse og oppover.)
Blå sa for siden:
Nei. Lekser er ikke et overgrep. Men når barnene kommer hjem med lekser der ting i utgangspunktet ikke er godt nok forklart på skolen, slik at det krever hjelp fra foreldrene hjemme, så bygger det opp under de forskjellene som allerede er der. Og det synes jeg er unødvendig.
Jeg ønsker meg en lengre skoledag, der det er plass til mer enn 15 minutter til å spise, til en lengre pause med fysisk aktivitet midt på dagen og til egne timer til selvstendig arbeid med fagstoff, men med mulighet til å spørre voksne eller til å samarbeide med de andre elevene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så saliggjørende at selvstendig arbeid gjøres hjemme med svært ulik tilgang på hjelp og støtte.
Dronningen sa for siden:
Hos oss kjører de forresten steg 1, steg 2, og steg 3 i 5. klasse, dvs. man (barn og foreldre) kan velge selv hvor mye man gjør i enkelte fag, ut fra hvilket nivå man er på. Det er også ekstra ark med i matematikk, for de som trenger mer utfordring, og for de som trenger repetisjon.
oslo78 sa for siden:
Nei.
Jeg har et utall grunner til at jeg mener lekser er viktige, og jeg mener at leksehjelp burde tilbys dem lærerne ser at trenger det pga foreldre som ikke kan eller vil hjelpe - fortrinnsvis fra 5. trinn og oppover. Da kan resten få hjelp av foreldrene.
(Kan hende jeg skriver et lengre innlegg senere, orker ikke nå).
Nasse sa for siden:
Nei, sannsynligvis ikke - hvis det da fins en annen jobb å gå til. I Danmark er de ikke så heldige at de har et valg.
Årsaken til at lærerne har fått mer jobb og ingen økning i lønna er fordi arbeidstidsavtalen skulle reforhandles. Partene ble ikke enige, dvs Lærerforeningen ville ikke gå med på det som er blitt resultatet og dermed så stengte de ut lærerne fra deres arbeide, altså Lockout. Den avtalen de har nå er en avtale mellom den danske regjeringen og arbeidsgiverforeningen KL. Dere kan lese mer her: www.unio.no/kunder/unio/cms2011.nsf/pages/alvorlig-skole-lockout-i-danmark?OpenDocument
Og her:
lockout.monkysoft.dk/dr-2/konflikten-mllem-laererne-og-kl-skader-samarbejde-i-skolen/
Sånn sett er vi heldigere her i Norge der regjeringen ikke har tradisjon for å gripe inn i en konflikt på samme måte.
Det var kanskje ikke et svar på om lekser er overgrep mot barn, men mer et svar hva som kan skje.
emm sa for siden:
Men er det gitt at man er en god pedagog som forelder? Jeg har barn som går helt i vranglås om jeg skal lære dem noe, jeg synes fort det blir litt for lettvint å dumpe mye over på hjemmet. Og forskjellene fra kommune til kommune latterlig store.
Da bør man i alle fall ikke i neste omgang hyle over at folk med midler søker private alternativer som kan tilby full pakke i løpet av en skoleuke. Jeg synes litt lekser er ok, men skal man med rette ha en enhetsskolen bør mye ligge hos de som kan drive skole.
Fluke sa for siden:
Nei, overgrep er det ikke, men jeg ønsker meg også heldagsskole uten hjemmelekser. Å gi oppgaver som skal løses i løpet av skoledagen, er jeg absolutt for, og tror da at de vil kunne lære studieteknikk på den måten - om man nå tror at studieteknikk er noe som læres fra første klasse (eller andre klasse? Jeg vet ikke når barn i offentlig skole begynner med lekser :flau: ).
apan sa for siden:
Nei, jeg synes lekser er viktig og tenker at man må utjevne forskjeller på en annen måte.
Tjorven sa for siden:
Jeg personlig synes lekser er en god ting. Det gir meg en mulighet til å se hvordan ungene mine jobber, hva de trenger hjelp til og hva de er gode på.
Ungene mine, særlig min eldste, er nok ikke særlig enig. Hun synes lekser er djevelens verk i sterk kontrast til hvor glad hun er i skolen. Og med det konfliktnivået det skaper i heimen er jeg etterhvert tilbøyelig til å være enig.
For ikke å snakke om de ungene som har foreldre som ikke følger opp leksene. Jeg vil anta at det skaper ytterligere forskjell.
Katta sa for siden:
For min del har ikke dette noe å gjøre med å utjevne forskjeller, det har med det å gjøre at samfunnet har endret seg og ungene har veldig mye lengre skoledager enn før selv om de ikke tilbringer hele dagen med skolearbeid. Ettermiddagene er korte, ungene er slitne og lekser blir dermed ikke akkurat noe positivt innslag i hverdagen. Dette gjelder de minste barna, jeg synes godt de kan ha hjemmelekser når SFO-alderen er over.
Billa sa for siden:
Minner meg om min kollega som kunne fortelle at hennes sønn anklaget foreldrene for ønske å DREPE ham med matte ;)
skyfri sa for siden:
Jeg er helt på linje med Katta.
Input sa for siden:
Dette er jeg enig i. Vi har stort sett maks tre timer forelesning hver dag, likevel er det flere som forteller at de ikke kom seg gjennom pensum til forelesningen fordi de sovnet på kvelden. Altså har de ikke lært å disponere tiden sin i det hele tatt. Etterhvert er det også ganske mange jobber som ikke er 8-16 og så ferdig, og for å overleve med en slik jobb må man i hvert fall ha lært å disponere tiden sin.
Mex sa for siden:
Katta er klok og sier som vanlig mye bra. :)
Lekser blir fort en utfordring når ettermiddagene er korte og fylt med fritidsinteresser.
oslo78 sa for siden:
Ok, her er mine argumenter FOR lekser:
-
Lekser gjør at barn har fokus på oppgaven og blir ferdige med ting. Enkelte barn prøver å gjøre minst mulig på skolen fordi de vet at når timen er over, er de ferdige - selv om ikke oppgaven er ferdig. Hjemme må de derimot ferdigstille et arbeid før de kan avslutte.
-
Pensum i norsk skole er stort - mye større enn det var da "vi" var små. Slik skoledagen er nå, rekker vi ikke gloseøving, gangetabellpugging, lesetrening, osv i de mengdene det trengs på skolen. Ikke får elevene den nødvendige arbeidsroen heller - mange elever klarer rett og slett ikke å pugge gloser med mange andre elever rundt seg.
-
Det er en utrolig motivasjonsfaktor for elevene i forhold til å jobbe effektivt på skolen at de vet at dette kan bli lekse hvis de ikke jobber skikkelig. Jeg snakker om at de gjør opptil fire ganger mer på en time enn hvis de ikke vet at det kan bli lekse.
-
I skolen i dag har læreren mange elever i hver time og særdeles liten tid til en-til-en oppfølging. Jeg ser som forelder at barna mine har enormt stort utbytte av veiledning akkurat på sitt nivå hjemme, nettopp fordi jeg er en voksen på to elever hjemme og kan drive fullstendig individuelt tilpasset veiledning akkurat i forhold til hva mine barn er sterke og svake i.
-
Heldagsskolen kan aldri, aldri erstatte lekser. Der vil det fremdeles være en lærertetthet langt, langt lavere enn det er hjemme - hvis det blir snakk om lærere i det hele tatt.
-
At det blir så travelt med fritidsaktiviteter (ja, vi er der vi også) er et problem - altså må vi minske på fritidsaktivitetene dersom vi ikke får tid til alt.
-
Og sist men ikke minst: Lekser øker forskjellene. Alternativet med heldagsskole er at alle blir like dårlige - vi minsker muligheten foreldrene har til å vite hva barna driver med, daglig oppfølging, naturlig prat om skolearbeidet, osv. Foreldre sitter på en enorm kompetanse, og å si at de ikke skal bruke den fordi det finnes noen som ikke har den, blir feil. Heller skikkelig leksehjelp til dem som trenger det på skolen i regi av lærere med små grupper, så kan resten få hjelp hjemme.
Det ville koste enorme summer for samfunnet å erstatte lekser med heldagsskole, å sørge for pcer på skolen slik at alle elevene kunne gjøre alt arbeid på nett der, å ha personale der som dekker opp alle timene, osv. Det er selvsagt en prioriteringssak om politikerne ønsker å bruke penger på dette - men jeg mener at fordelene med lekser er mye større enn ulempen ved at barna kanskje må ha en fritidsaktivitet mindre i uka.
Og nå har jeg ikke en gang kommet inn på studieteknikk, disponering av tida, å ta ansvar for å sette seg med lekser selv, å ha ansvar for å gjennomføre et arbeid på egen hånd, osv.
rine sa for siden:
:gal: Kanskje _en_del_foreldre burde sett litt mer på hva de fyller ettermiddagene til ungene sine med? Trenger Ole på 8 å være med på fotball to ganger i uken, speidern, korps og svømmekurs? For ikke så snakke om at det blir stress for pappa å hjelpe med leksene når han tross alt bør sykle tre ganger i uken for å trene til Birken... Jeg synes argumentet med korte ettermiddager er latterlig. Sosiale forskjeller derimot, er et mer akseptabelt arguement mot å fjerne lekser på de laveste trinnene. Jeg er likevel for lekser på høyere trinn fordi det er god repetisjon, øvelse i planlegging og strukturering av hverdagen (hva når de begynner å studere?) for å nevne noe.
Darth sa for siden:
Er veldig enig med rine. De travle ettermiddagene lager de fleste familier selv, og skolen prioriteres lavt sammenlignet med aktiviteter som oppleves og fremstilles som mer høyverdige.
Jeg syns dog at leksetrykket er for høyt på småtrinnet - de tre første årene er veldig mange barn på sfo, og det blir lange dager. Å begynne med lekser etter å ha vært sammen med så mange mennesker en lang dag på skole og sfo, og etter fotballtrening og speidern, det er ikke det mest læringsrike jeg kan se for meg. Samtidig så dannes vanene her. Jeg registrerer med sjokk at i det mitt andre barn har begynt på ungdomsskolen, så skjer det samme - lekse- og læringstrykket faller dramatisk. De bruker utrolig lang tid på oppgaver før innlevering, ei lekse forrige uke i norsk var å lime et ark inn i skriveboka - da mister de meg altså. Det arket kunne de like godt ha limt inn i boka på skolen. De har nesten ikke lekser sammenlignet med tidligere. Ungdomsskolen kaster bort muligheten til å holde trykket oppe på elever som er vant med et ganske strengt regime. Jeg er i sjokk og syns det er virkelig trist. For en skole som overhodet ikke har hjemmearbeid, det tror ikke jeg er en god skole. Man bør få muligheten til å jobbe med stoff alene, man bør må muligheten til å lære seg gode studievaner, og man bør la foreldre få innsikt i hva barna driver med på skolen (noe man får gjennom lekser).
Og til slutt, en liten kommentar til oslo - jeg syns vektleggingen av at man har muligheten til ekte individuell tilpasning hjemme er litt trist, for det er jo akkurat her at de sosiale forskjellene virkelig gir de barna som ikke får leksehjelp hjemme et skudd for baugen. Jeg syns samfunnet har plikt til å ivareta denne gruppen på en bedre måte enn i dag.
(Paradoksalt nok så har vi leksehjelp på min videregående skole, med en lærer fra oss som er betalt fra jobben, noen pensjonerte lærere som gjør det for glansbilder og knappenåler, og av og til noen sterke elever ved skolen som får betalt for å være hjelpelærere. På ungdomsskolen til ungene mine eksisterer det ikke noe leksehjelp-tilbud i det hele tatt. Skammelig.)
Dronningen sa for siden:
Så rart, dajeg vil tippe dette gjelder veldig mange. :gruble:
Mine har en aktivitet hver. Begge faller nå på onsdag. Vi begge velger trening når ungene legger seg. All tid er dedikert til ungene. Jeg og barna er som regel hjemme 16.30-16.45. Mannen pendler, og er her 17.15 som regel. Vi spiser middag da, og er vel ferdig 17.45. Da er det rett i gang med lekser for to. Minste må gjerne klare seg litt selv. Er som regel ferdig 18.30-18.45. Kanskje har de en liten pause etter middag, og tida flyttes tilsvarende. Heldigvis har 3. klassingen fortsatt en del mindre enn hun i 5. Men han er ikke så selvgående, og må ha mye bekreftelse. Da har de under 2 timer til dusjing, spising, soving. De to minste burde lagt seg 19.30. Det skjer aldri. Men vi skynder oss det vi kan. Som sagt tidligere, så kan eldste ta lesing på senga.
Tida er jo som den er.
Men ja, vi kunne endret det ved at mannen byttet jobb, og jeg gikk ned i stillingsprosent. Men det skal vel ikke være nødvendig.
Blå sa for siden:
Jeg er helt for lekser på videregående. Men jeg mener at i grunnskolen bør det være et godt tilbud om oppfølging av barnenes arbeid og det er det ikke å sende dem hjem og gi dem beskjed om å klare seg selv. Slik lekser er for mange.
Ellers er jeg helt enig med rine i at korte ettermiddager ikke er et argument mot lekser og at fritidsaktiviteter bør vike heller enn leksene. Men jeg vil altså ikke ha leksene i utgangspunktet.
Om vi skal ha lekser så bør det være et reelt tilbud om leksehjelp. "Leksetid" som det kalles på vår skole, i et fullt rom med ufaglærte assistenter er ikke det.
Tjorven sa for siden:
På skolen vår har de nå todelt leksehjelpen. Det er en reell leksehjelp med pedagogressurser. Og så er det en leksetid hvor det er satt av en assistent til å passe på at det er rolig. Førstnevnte er for de som trenger hjelp, og den andre for de som klarer seg fint selv. Dette for at det skal være mulig å utligne noen av forskjellene.
Snuppa er selvstendig og relativt skoleflink (hun bare hater å bruke fritiden sin på å gjøre lekser), så hun er påmeldt "leksetid". Siden dette er et forsøksprosjekt, så har vi fått garantier om at det skal være mulig å bytte over til leksehjelp hvis ordningen ikke fungerer.
Toffskij sa for siden:
Jeg kjøper mange av oslo78s argumenter for lekser. Jeg vil gjerne at ungene skal venne seg til å jobbe selvstendig og utholdende fra ung alder. Dessuten liker jeg at jeg kan følge såpass tett med på hva de lærer, og setter pris på muligheten til å gi egen oppfølging, særlig i situasjoner der jeg bare er måtelig fornøyd med lærerens opplegg og tilpassing til min unge (les: jeg krever MER av ungen enn læreren ville gjort). Derfor vil jeg helst ikke ha dem på leksehjelp heller.
Vi har for øvrig aldri hatt problemer med for mye lekser så langt.
Nessie sa for siden:
Klart man må være bevisst ift ettermiddagsaktiviteter også. Samtidig så synes jo de fleste at fysisk aktivitet er viktig, og den biten er det ikke akkurat mye av på skolen, ift organisert gym iallefall. :niks:
Om vi skulle få litt bedre tid på ettermiddagen så burde bursdagsfeiringer forbys. :gal: Herregud så mange bursdager det er i perioder! :gaah:
Men seriøst. Jeg har ei jente som gjør leksene uten å mukke, og hun er ferdig ganske fort også. :nikker: Men jeg ser at pjokken, som skal starte på skole neste år, er en annen type. Og det er ingen tvil om at det vil bli en del krangling om lekser med han. Og når begge foreldre jobber fullt, og ikke er i hus før 16-17 på dagen, så går ettermiddagene fort. Uavhengig om man er på aktiviteter eller ei.
Snuppa er ikke med på leksehjelp, men jeg tror nok pjokken skal. Synes det er et fint tilbud.
Skremmern sa for siden:
Jeg synes folk må slutte å ta så store ord i munn når de skal de beskrive noe de reagerer på.
Jeg er for heldagsskole og leksefri. Førsteklassingen har naturligvis ikke mye lekser enda, femteklassingen har mye, men hun er en racer og tar det meste relativt fort. (Hvis hun er i humøret til det, riktignok.) Men vi merket en endring fra rundt fjerde med en betydelig økning i arbeid.
Nenne sa for siden:
Overgrep er drøy ordbruk, men jeg synes ikke det er gøy å måtte ta med jobb hjem, så jeg skjønner godt at ungene ikke er så begeistret heller.
Jeg synes de bør ha lengre skoledager og gjøre seg ferdige på skolen sånn i det daglige. Altså at det vanlige var å ikke ha med noe hjem etter endt skoledag. Ekstra lesing til prøver/tentamen/eksamen måtte naturlig nok komme i tillegg.
oslo78 sa for siden:
Ja, det er trist - og jeg hilser enhver økning av lærertettheten på skolen velkommen. Også leksehjelp til dem som ikke kan få hjelp hjemme - ekte hjelp altså, ikke overvåkning av arbeidsro. Men å ikke utnytte den kompetansen foreldre sitter på i forhold til elever, det er misbruk av ressurser i min bok, så det store flertallet kan få hjelp hjemme i hvert fall ut barneskolen.
Enig med deg i forhold til ungdomsskolen for øvrig.
nokon sa for siden:
Eg ser absolutt argumentet med korte ettermiddagar heime, etter SFO-tid. Men er ikkje dette noko famliane bør finne ei løysing på?
Mi erfaring med leksehjelp i grunnskulen, er at eg som lærar har hatt ansvar for 45 elevar som jobber med ulike fag, kor eg ikkje har kompetanse i meir enn halvparten. 1/3 gjer leksene fint på eiga hand, 1/3 skriv av dei som klarer seg fint (og ville nok hatt større utbytte av å jobbe aleine) og 1/3 blir fulgt opp i forhold til uro, slik at dei andre skal få jobbe. Den modellen vi har nå, fungerer etter mitt syn veldig dårleg, særleg viss målet med lekser er innlæring gjennom repetisjon og trening på studieteknikk.
Det er ein del grunnleggjande ting som må lærast gjennom pugging. Oslo78 er inne på gangetabell og gloser. Eg trur ikkje det er mogleg å lære "I am, you are..."-remsa i løpet av to engelsktimar i veka, slik fjerde klasse har nå. Ein må repetere slike "remser" dagleg over lengre tid, for å hugse dei. Eg kan og skrive under på at elevar bruker tida på skulen betre til å jobbe, viss dei veit at dei må gjere ferdig resten heime. Det er eit svært effektivt verkemiddel for å få arbeidsro i timane.
Eg har størstedelen av mi undervisningserfaring frå vidaregåande skule, og eg har observert at elevane i stadig mindre grad godtar at læraren stiller krav til dei, det vere seg med tanke på oppmøte, innleveringar og lekser. Det er eit relativt stort problem ved ein del skular, som eg har peika på i tidlegare skulediskusjonar, for eksempel i trådar om ferie utanom skuleferiane. Det er problematisk at elevar i stadig mindre grad tar ansvar for eiga læring. Det er problematisk at elevar kjem til vidaregåande med store hull frå ungdomsskulen og utan grunnleggjande ferdigheiter og det er problematisk at elevar ved studieforberedande synest det er vanskeleg å lese ein avisartikkel og trekke ut hovudssynspunkt i teksten, fordi artikkelen er så lang! Eg trur på ingen måte at løysinga blir å stille mindre krav til elevane. Elevane må få ansvar for eiga læring tidleg, for å kunne lære seg både arbeidsvanar og studieteknikk. Dette må dei drillast i tidlegare.
Eg er for lekser, men eg er for meir gjennomtenkt bruk av lekser. Lekser bør vere direkte knytta til læring, enten i form av forberedelsar eller repetisjon og lekser bør bli fulgt opp i undervisninga. Eg er einig i at "Lim inn arket"-lekser framstår som tøysete. Men arbeidsplanar av typen dette skal du gjennom denne veka, saman med konkret oppfølging av arbeidsvanar har eg trua på. Og eg meiner at både skulen og foreldra har mykej å gå på på det siste punktet, det som handler om ansvarleggjering av elevane.
oslo78 sa for siden:
Jeg krever også mer av barna mine enn læreren gjør - ikke fordi læreren har noe dårlig opplegg, men fordi barna mine er langt framme og kan få litt ekstra utfordringer hjemme. Og da er det kjekt at de har med bøker og arbeidsoppgaver hjem som vi kan jobbe "utvidet med" sammen.
skyfri sa for siden:
For de minste barna som er på SFO til langt ut på ettermiddagen er det ikke antall aktiviteter som gjør at ettermiddagene blir korte og det blir lite tid til lekser. Det er rett og slett ikke mange timer fra hjemkomst til leggetid, og det skal lages og spises middag f.eks. Og det er ikke sånn at alle barn jobber raskt og greit og gjør leksene unna på 10 min mens foreldrene lager middag og steller småsøsken.
Derfor mener jeg fortsatt at det ikke er hensiktsmessig med lekser til de på lavere trinn. Det er en helt annen sak når de er større, kommer hjem tidligere og kan jobbe selvstendig, og er mer modne for konsekvensene av å ikke fullføre skolearbeidet i skoletiden eller på tidlig ettermiddag. F.eks. at man må sitte med skolearbeidet utover ettermiddag og kveld og kanskje ikke kan gå i den bursdagen, eller være med de andre på kino.
Jeg forstår at det er mye pensum som skal gjennomgås og at det ikke er tid i skoletiden slik dagene er organisert i dag. Men da er det kanskje på tide med utvidet/hel skoledag, med tid til pugging, selvstendig arbeid, innøving av detaljer osv.
oslo78 sa for siden:
Det er ikke bare tid til pugging det står på. Det handler også om at barn sliter med å pugge stille (noen trenger å si det mange ganger, noen trenger å snakke sammen to og to, noen trenger å bli hørt, noen trenger å ha det helt stille og skrive ordene om og om igjen), og at forholdene ikke ligger til rette for at en hel skoleklasse skal klare å pugge samlet i et klasserom på skolen. Det er lurere å kunne gjøre det på sin måte hjemme.
nokon sa for siden:
Korleis skal dei plutseleg få inn gode arbeidsvanar når pensum blir større, dersom dei ikkje har trent på konseptet å jobbe sjølvstendig med skulearbeid?
Skremmern sa for siden:
Hvorfor kan de ikke lære det på skolen?
nokon sa for siden:
Viss du les innlegga eg har skrive over, har eg skrive at skulen må fokusere meir på dette i tidleg alder. :nikker: Men mange lekser er av typen "Innen slutten av veka skal du ha gjort..." Og viss ikkje elevane må gjere ferdig det dei ikkje får gjort på skulen, heime, er det ei stor gruppe elevar det er vanskeleg å motivere til å jobbe i timane. Både i høgare utdanning og arbeidsliv er det jo slik at ein må ta med seg det ein ikkje får gjort mellom 8-16 heim. Eg trur det er vanskelegare å trene opp denne typen tenking om ansvar og effektivitet i høgare alder.
I tillegg kjem dette med bemanning som og er diskutert over, som problematisk med tanke på heildagsskulen. Det er ikkje bare-bare å få tak i kvalifisert pedagogisk personale til skulane. Nå har lærarar 44 timars arbeidsveker, i henhold til arbeidstidsavtalen, kven skal undervise frå 13-16? Og viss læraren skal undervise frå 8-16, kven skal då følgje opp alle møter med foreldre, PPT, lage IOP til elevar med særskilde behov? Når skal ein førebue undervisninga? Og når skal ein rette og sette karakterar? Læraren gjer allereie mykje meir enn å undervise. Eg trur ei innføring av heildagsskule vil skape ein ganske prekær bemanningssituasjon, noko som ikkje vil gjere rekrutteringa til yrket lettare.
Nessie sa for siden:
Men må det starte fra 1.klasse? :gruble:
Mange av de som går de første åra på skola er også på SFO, og ikke hjemme før 16 tiden iallefall. Hvorfor kan ikke hjemmelekser være noe som gradvis innføres fra de går i 4. eller 5. klasse?
Anne C sa for siden:
Det med bemanning av heldagsskolen er et veldig viktig poeng. Jeg er ikke egentlig i mot heldagssskole, men det kan ikke gjøres med de rammene som er i skolen i dag.
Anne C sa for siden:
Hvofor skal man vente til 4. klasse med å innføre lekser? Jeg synes det er veldig bra at 2. klassingen min har litt lekser hjemme. Det er jo ikke nytt stoff han driver med hjemme, men øve på det de har gjennomgått på skolen.
Nessie sa for siden:
Jeg synes til tider de har ganske mye lekser hjemme jeg, både i norsk, engelsk og matte på samme dag. Min jente klarer det fint, men hun er nok over gjennomsnittet "skoleflink" fra hun startet i 1.klasse. Men jeg vet også de som må sitte sammen med barnet i 1-2 timer hver dag (etter middag), for å få gjort det som kan betegnes som "lite" lekser. Og når de barna kanskje ikke har foreldre (som av ulike årsaker), ikke klarer den oppfølgingen, så er det lett å falle av - tror jeg. Iallefall er det lett å miste skolemotivasjonen i ganske tidlig alder.
nokon sa for siden:
Det kan godt innførast frå 4. eller 5. klasse, ja. Og gjerne med systematisk opplæring i arbeidsvanar. Men det bør ikkje innførast mykje seinare.
Eg er veldig redd det skal komme heildagsskule og obligatorisk vidareutdanning i sommarferien på toppen av 44 timars arbeidsveke. Dei siste tiåra har det blitt lagt til enormt mange oppgaver til læraren sitt ansvar, som kjem elevane til gode, utan at det er gjort endringar som påverkar arbeidstida. Blant lærarar utdanna etter 2006, har 1/3 skifta yrke. Ein kan ikkje legge fleire plikter, fleire undervisningstimar eller fleire store endringar inn i læraryrket nå, utan å endre betingelsane markant.
(Viss skulen blir ein institusjon med lærarar som driv med undervisning, miljøarbeidarar som tar seg av det sosiale og spesialpedagoger som følgjer opp dei elevane som treng oppfølgjing utover den kompetansen ein som fagutdanna lærar har, kan vi begynne å diskutere heildagsskule. Eg kunne gjerne bytta PPT-møter og papirarbeid med undervisning).
Neket sa for siden:
I forbindelse med skolen vår sitt lekseprosjekt har de nevt at ved å fjerne leksene frigjør de mer tid til å lære mens de er på skolen. De trenger ikke bruke tid på å sjekke lekser, jakte på bøker som ligger hjemme osv.
Akkurat hvor mye tid det er snakk om aner jeg ikke, da. Rektoren vår er veldig mot lekser, så jeg tror han overdriver litt i blandt. :humre:
skyfri sa for siden:
Jeg innser at mange lærer mener de har for mye å gjøre sånn som det er i dag, men jeg tror ikke det kan gjelde alle. Kanskje den danske modellen med at arbeidsgiver får en sterkere styringsrett over tiden til lærerne kan være løsningen? Så kan de organisere slik de synes det er best. Det krever selvsagt en god ledelse, men det gjør jo enhver arbeidsplass.
Når det er sagt, jeg har bare skummet den danske modellen som ble innført mot lærernes vilje, så jeg har for all del ingen dybdekunnskaper om dette. :forbereder meg på å bli fiskedasket: :knegg:
Men jeg kan ikke tro at det er umulig å lære seg å jobbe selvstendig på skolen, og det er ikke slik at alle barn har optimalt miljø for læring hjemme heller, så argumentene for ulike behov for læringsmiljø hos barn som gjør at enkelte ting ikke kan læres inn på skolen, utgjevnes av at det er ulike læringsmiljø hjemme hos barna også.
Men mest av alt er det tidsfaktoren på korte ettermiddager som er problemet for kanskje de fleste av de minste barna som strever med å komme gjennom leksene.
nokon sa for siden:
Problemet mitt, dei åra eg har jobba som lærar, og hovudgrunnen til at eg ikkje søker meg tilbake til yrket, er at det ikkje er praktisk mogleg å gjere alt ein er pålagt innanfor normert tid. Ting tar rett og slett lenger tid enn det arbeidstidsavtalen sett opp. Og fiskedasking eller ikkje - det er eit reellt problem at folk slutter i jobben, fordi det ikkje er mogleg å få gjort alle arbeidsoppgåvene på dei 44 timane i veka som er sett av til det.
I min timeplan var det for eksempel sett av 0,75 time til å vere kontaktlærar i veka og vi hadde ei ordning med utviklingssamtalar 3*20 min. kvar veke, altså 15 min. meir enn det som stod på kontaktlærar. I tillegg kjem fråversføring og kontakt med heimen og oppfølging av elevar med særskilte behov.
Utviklingssamtalar er jo ein slik ting som ser fint og flott ut på papiret, alle elevar skal ha fire samtalar i året, kor dei skal kunne snakke om fagleg og sosial utvikling. Det er jo heilt glimrande, for å unngå at stille elevar blir oversett, fange opp fråfall og så vidare. Mange gode intensjonar, pålagt frå leidinga med deira styringsrett. Problemet er bare at det er vanskeleg å gjennomføre 60 min. pålagte arbeidsoppgåver på 45 min. Det seier seg jo sjølv. Dette er bare eit av mange eksempler.
Eg er ikkje negativ til heildagsskule med integrert arbeidsvane-trening i og for seg. Men eg er veldig negativ til at det og skal skvisast inn i allereie sprengde arbeidstidsavtaler.
rine sa for siden:
Det gjør det nok. Men så er det også veldig mange latterlige foreldre ute og går, som synes det er status å ha barn som er med på fjørtn aktiviteter hver uke og som selv jogger hysterisk rundt fotballbanen mens poden trener for å få inn treningsøkt nr. 5 den uken. :)
Hyacinth sa for siden:
Hvorfor tror du ikke det?
Jeg har lyst å si noe om ettermiddagsaktiviteter. Dette er en ting jeg veldig ofte synes blir rakket mer eller mindre ned på og problematisert av mange, også her inne. Da snakker jeg selvsagt om tidsbruken, og ikke innholdet. Selvsagt trenger ikke poden å gå på fem aktiviteter i uka, langt i fra. Men jeg er ikke uten videre med på at skolearbeid på ettermiddagstid er viktigere. Jeg er veldig overrasket, positivt sådan, over hva aktivitetene betyr for mine barn, kanskje spesielt det med ekstra utfordringer. Jeg kan ikke ramse opp alt engang, men det dreier seg om langt mer enn fysisk aktivitet. Det er en mestringsopplevelse og selvfølelsesbygging som skolen ikke er i nærheten av å kunne tilby. Det er sosiale relasjoner på et helt annet plan. Slik mine barn har vokst personlig, og ikke minst lært, er i alle høyeste grad med på å bidra til høy måloppåelse i skolen, det skal ingen komme og fortelle meg at det ikke har. Det kommer skolehverdagen tilgode i så enorm grad at jeg heller foretrekker at de driver med dette enn å sitte over ei bok om ettermiddagene. Mine går på hvv svømming og korps/ fotball. Spesielt svømmingen har forandret livet til den ene, og korps har jeg ikke ord for å beskrive hva har betydd for den andre.
him sa for siden:
Jeg synes denne balansen er vanskelig, fordi: Her i Trondheim er vi nødt til å ha ungene på svømmekurs hvis de skal bli svømmedyktige, den svømmingen de får i skolen er rett og slett for lite (og starter etter min mening for sent) til å bli "gode nok" svømmere. Jeg har også ei jente som setter veldig stor pris på rolige aktiviteter, og da føler jeg at hun trenger mer fysisk aktivitet. Samme gjelder egentlig sosial omgang, jeg opplever i alle fall at mye av det sosialet er flyttet fra gata og inn i organiserte aktiviteter (men der kan jeg selvfølgelig ta feil)Nå er jeg heldig og har unger som ikke opplever at de har uforholdsmessig mye lekser så det går greit, men jeg ser at det lett kunne ha vært anderledes.
skyfri sa for siden:
Blant annet fordi jeg har snakket med noen som er kontaktlærer men som ikke har opplever det slik som beskrevet flere steder her. Godt voksne mennesker med arbeidserfaring fra andre bransjer, og som ikke kjenner seg igjen i at det er for dårlig tid til alt alltid.
Jeg tror absolutt at mange/flertallet har det så travelt som beskrevet her, men jeg tror ikke det gjelder alle lærere.
Ellers er jeg veldig enig i dine (Hyacinths) betraktninger rundt fritidsaktiviteter.
Hyacinth sa for siden:
Hm. Det er så langt fra min erfaring som man kan komme, ihvertfall.
mrc sa for siden:
Jeg er usikker rundt det hele. Jeg ser klart at det tar veldig mye tid.
Jeg er for en heldagsskole, men det er klart her også at man klarer ikke å presse inn så mye mer skole i løpet av en dag - dette må kombineres med avkobling i løpet av dagen også.
På en del områder er det også såpass behov for mengdetrening at det å få gjort det på skolen, der noen skal følge med den enkelte eleven hele tiden, kan bli vanskelig å la seg gjennomføre.
Kan mangelen på lekser føre til at flere setter seg ned med barna og hjelper dem? Jeg ser argumentasjon fra politikere at det omtrent er et "problem" at en del får såpass mye hjelp hjemme, som andre ikke får. Spørsmål er om kanskje en del av de svakere elevene er de som kan trenge leksen mest?