Hot Lips sa for siden:
...og det med rette, synes jeg. Snakk om (i beste fall) klønete svar å komme med i intervju med og for barn. Jeg gremmes. :sur:
Blogginnlegget er verdt å lese:
husfrue.wordpress.com/2013/09/05/hei-erna-jeg-syns-du-er-ei-ku/
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Hot Lips sa for siden:
...og det med rette, synes jeg. Snakk om (i beste fall) klønete svar å komme med i intervju med og for barn. Jeg gremmes. :sur:
Blogginnlegget er verdt å lese:
husfrue.wordpress.com/2013/09/05/hei-erna-jeg-syns-du-er-ei-ku/
Madicken sa for siden:
Jeg tror svaret til Erna var mer klønete enn dumt, og tar det som et utsagn om at hun vil satse mer på skolen/utdanning av lærere. Jeg synes derimot det er litt dumt å forveksle damer og kyr.
Hobbes sa for siden:
Det er ikke første gangen det har blitt uttalt at vi skal ha "bedre lærere" i denne valgkampen - både av Erna og andre. Det provoserer meg. Virkelig.
Madicken sa for siden:
Jeg vet at det finnes veldig mange lærere som gjør en kjempegod jobb, all ære til dem! Men siden lærere gjør en så kjempeviktig jobb, gjør det vel ingenting om man satser litt ekstra på denne gruppen? Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i statistikk over hvor "gode" lærere vi har i Norge, altså, men det er vel et stykke igjen før vi kan si oss strålende fornøyd med samtlige?
gajamor sa for siden:
Det er noen virkelig gode lærere som klarer alt, uansett klassestørrelse. Og så er det mange gode, og middels gode, som vil gjøre en helt ok jobb hvis jobben var litt mer overkommelig.
De virkelig gode, geniene, finnes det ikke nok av til å dekke hele lærerbehovet. Derfor må vi la vanlige mennesker, som gjør så godt de kan, få best mulig forutsetninger. Løsningen er en blanding av flere voksne i skolen, færre elever pr lærer, etterutdanning, og status gjennom lønn og framsnakking.
Jeg har en fantastisk dyktig kollega. Selv gjør jeg så godt jeg kan. Løsningen er ikke å si opp meg og laste oppgavene mine over på kollegaen min.
annemede sa for siden:
Det å få bedre lærere inn i skolen handler vel så mye, i mitt syn, på å legge forholdene til rette for at de som er lærere skal få bedre "rammevilkår" . Mulighet for faglig oppdateringer. Ikke la en lærer ha ansvar for 60 elever, satt på spissen. Jeg synes bloggereen bommer.
Syrinx sa for siden:
Jeg synes bloggeren tar skolelivet på kornet.
Tallulah sa for siden:
Jeg syns det var et dumt formulert svar som rammer alle lærere i Norge. Det motiverer ikke, akkurat. Jeg leste om det for litt siden og fikk lyst til å sende vår lærer en melding om at han er super! Det er forholdene rundt ham som må bli bedre.
Billa sa for siden:
Jeg er farmasøyt. Jeg er aktiv i fagforeningen. En av mine fanesaker er at utdannelsen blir bedre og at kravene til de som gjennomfører blir strengere. Både for å komme inn og å komme ut. Jeg ønsker meg bedre farmasøyter i Norge, og det handler ikke om at de som finnes generelt sett ikke er bra. Jeg ønsker meg selvsagt de beste kollegaene i verden, og mulighet for at vi kan oppdatere oss underveis. Jeg merker jo selv at verden har endret seg på snart 15 år. Det er viktig! Mulig jeg også oppfattes som en ku blandt mine kollegaer når jeg uttaler dette i felles fora.
Chanett sa for siden:
Billa: Om du hver eneste dag hadde lest nedsettende ting om farmasøyter i media tror jeg nok at du hadde sett annerledes på det.
Jeg er lærer. Jeg trenger ikke videreutdanning. Ikke fordi jeg er perfekt, men fordi videreutdanning ikke vil løse utfordringene jobben som lærer har. Jeg ønsker meg klassestørrelser som er håndterbare for å møte alle elevene der de er, jeg ønsker å bruke tida mi på undervisning, ikke rapportering, rengjøring og papirarbeid og jeg vil ha mer tid med elevene. Ingenting av dette får jeg med videreutdanning.
Blondie sa for siden:
Det er ikke uviljen mot å bli bedre som er rådende i klassemiljøene jeg ferdes i, hvertfall. Det er spm Chanett beskriver over her, vanskelige rammer og en stadig hakking på arbeidet som gjøres.
Candy Darling sa for siden:
Jeg har veldig lite til overs for nedsettende personkarakteristikker generelt, og kjønnsladede spesielt.
Utover det, skjønner jeg godt at kommentaren fra Solberg oppfattes som irriterende. Jeg mener vi helt klart må ha høyere kvalitet på skolen, men jeg har bare gode erfaringer med lærerne så langt.
Darth sa for siden:
Jeg er så møkk lei av hele Erna Solberg og hennes holdning til skolen.
Hobbes sa for siden:
En ting er å si at man ønsker en bedre skole. At man ønsker å legge forholdene til rette så lærerne kan gjøre en enda bedre jobb (uten å bli utbrent før de er 30). At man beholder de gode lærerne. Det finnes de lærerne som virkelig får det til, men de fleste av dem gir seg som lærere eller blir utslitt. Og det Chanett sier. Og Tallulh og Blondie.
Mjau sa for siden:
Jeg syns det er ca like teit å kalle Erna en ku som det var klønete å svare et skolebarn slik i et intervju.
Å ikke ønske seg at alle barn har en drømmelærer er bare rart, og å ikke ønske seg bedre lærere likeså, enten man selv er lærer eller ikke. Jeg kjenner utrolig få, som ikke ønsker seg å kunne videreutvikle seg og bli bedre i yrket de jobber i. Det syns jeg og i så fall er en rar ting å ikke ønske.
Og så må man slutte å være så hårsår på alt. Å være hårsår bidrar veldig lite til bedring og endring i de hårsåres favør. Det eneste som høres er da sutring, og ingen liker sutring.
gullet sa for siden:
Det er helt i orden å ønske seg en bedre skole, men det må gå an å være litt smart når man til stadighet uttaler seg om temaet.
Å nedsnakke noen er ikke å dytte i riktig retning.
Jeg synes Erna Solberg har vært spesielt lite smart i denne saken.
Blondie sa for siden:
Jeg nekter altså å kalle Erna Solberg vår kommende statsminister. :skremt: Det er ikke over enda!
Olympia sa for siden:
Forbanna ipad, jeg ga deg en rødprikk jo!!! Beklager så mye!
Darth sa for siden:
Jeg syns det å kalle uttalelsen klønete er å redusere den til ubetydelig. Det er ikke en ubetydelig uttalelse, det er nemlig akkurat dette Høyre og Erna Solberg mener.
Olympia sa for siden:
Statsminister eller ei, hun er og forblir Gærna Ku Solros for meg.
Adrienne sa for siden:
Jeg synes hun taper diskusjonen i det øyeblikket hun tyr til kallenavn.
Ja, så er det kanskje dårlig formulert av Erna, kanskje hun er feilsitert, men å kalle henne en ku?!? Det er så barnslig og unødvendig at jeg ikke har ord.
Skolen har utfordringer, det viser skolestatistikk og målinger over mange år. Norsk skole klarer ikke å holde følge med de beste landene i Europa. Det har vært endring på endring på endring i skolen, reformer her og reformer der og mye har blitt bedre og noe har blitt dårligere. Jeg tolker Erna og Høyre til at de vil legge til rette for at vi får lærere som yter bedre. Jeg tror at det er ikke så mye lærerutdannelsen i seg selv som må endres, det er like mye rammebetingelsene som skolen har og lærerene får.
Blondie sa for siden:
Forøvrig satt jeg på foreldremøte til niendeklassingen min her en kveld og måtte høre en tordentale fra en ivrig pappa som var uenig omtrent alt lærerne bedrev. Jeg var hylende uenig med han, men vet av erfaring at det tåler han ikke. Lærerne måtte da stå og høre på dette og regelrett bli utskjelt i plenum fordi denne pappan hadde så høye tanker om sin arving at han måtte "sette dem på plass". I hvor mange andre yrker opplever man slikt?
Darth sa for siden:
Internasjonal testing viser vel strengt tatt at norsk skole er på rett vei?
Adrienne sa for siden:
Å, jeg kan komme på en god del andre yrker som opplever å måtte ta usaklig kritikk, det gjelder vel de fleste andre yrker som har med andre mennesker å gjøre. Hvis det er der du ønsker vi skal dra diskusjonen.
Jeg er så himla lei av at lærere tror de er så himla unike. Nei, for tenk, de er ikke det. De har ikke en unik arbeidssituasjon i forhold til alle andre, de møter ikke på unike problemsstillinger ingen andre har møtt på, nei de er faktisk ikke de eneste som jobber mer enn normal stilling for å få jobben gjort.
Olympia sa for siden:
Jeg syns lønnsaspektet blir det fokusert alt for lite på i debatten. Med de utfordringene lærerne har allerede, er det få som ønsker enda lengre utdanning (mer studielån osv) så lenge lærerne er så håpløst dårlig betalt som de er per i dag.
Adrienne sa for siden:
Nå er det en tre-fire år siden jeg jobbet tett med dem som jobber med skolestatistikk i Norge, så det kan være det har endret seg etter det. Men det de fortalte meg og viste meg og forklarte meg sa at Norge ligger etter andre land vi burde kunne sammenligne oss med.
sindrome sa for siden:
Men var det ikke det som var litt av poenget hennes? At hun oppfører seg like usaklig som Erna? Ikke at det er helt "riktig", men at hun ville demonstrere hvor usaklig hun oppfatter Ernas uttalelser?
Blondie sa for siden:
Jeg synes ikke lærere er noe mer unike enn alle andre mennesker, jeg synes det går an å diskutere uten å gå helt bananas. Poenget mitt var at det er en ganske gjengs oppfatning at politikere og foreldre gjerne kan snakke nedsettende om late lærere med altfor lang ferie i ganske stor grad. Jeg skjønner godt at det kan renne over for mange, som her med husfrue.
Hobbes sa for siden:
Her er en annen som går litt dypere, uten navnekallingen. www.bt.no/meninger/debatt/Om-flesk-og-virkelighet--2950972.html#.UimB08saySM
Så får de som er lei av sutring la være å lese.
Adrienne sa for siden:
Jeg deler ikke oppfatningen av at det er gjengs oppfatning at det er greit å snakke nedlatende om lærere, verken fra foreldre eller politikere. Jeg synes heller ikke det er nedlatende å si at man ønsker at lærerene skal bli bedre. Hadde hun sagt at hun ønsker at lærere skal bli bra så ville jeg blitt sur. Men å si at de skal bli bedre, hva er så innmari galt med det? Jeg også vil bli bedre i yrket mitt, jeg vil lære mer, få til mer, yte mer, det er det som gjør at jeg står opp og går på jobb hver dag. Hadde sjefen min sagt at "nå er du god nok, nå trenger du ikke utvikle deg mer" så hadde jeg byttet jobb på flekken.
Mjau sa for siden:
Men hvor langt kommer man om man sutrer og demonstrerer på denne måten?
Jeg tror dessuten at folk som har barn i skolen er mer opptatte av at skolen skal bli bedre, enn at lærere skal tjene mer enn de allerede gjør. Grunnen til det tenker jeg kan være at man kanskje ikke tror at skolen automatisk vil bli bedre av at lærerne får enda øyene lønn enn de allerede har. Kanskje man vil se det bli bedre før man mener man kan forsvare høyere lønninger?
Jeg er nær venn med flere lærere, og jeg syns ikke de tjener så dårlig jeg? Jeg kjenner også godt til mange av utfordringene man står ovenfor som lærer, og det er helt klart et enormt utfordrende yrke. Men det er det jammen meg mange yrker som er!
Jeg tror man kommer mye lengre på veien mot bedring i skolen om man fokuserer litt annerledes, og unngår sutring mest mulig. Hold det saklig og ryddig.
Adrienne sa for siden:
I mine øyne så kommer man absolutt ingen vei, annet enn at man bekrefter oppfatningen om at lærere sutrer.
Jeg savner konstruktivitet fra lærere i denne debatten, jeg opplever at enhver diskusjon polariseres av lærere som sutrer og peker på alt som er galt. Men hvordan mener de at ting skal bli bedre, hvordan mener de at arbeidsdagen skal brukes bedre og mer effektivt? Hvilke tidstyver må fjernes for at man skal få bruke tiden sin der den er mest effektivt? Hvordan skal man sikre god samhandling mellom lærere uten at den samhandlingen skaper merarbeid? Hvilke ting kan man gjøres felles og likt for alle uten at man mister unikhet og individualitet?
Hyacinth sa for siden:
Jeg er enig i dette og reagerte ikke da jeg selv leste den nevnte artikkelen for ungene mine.
Det betyr ikke at jeg er enig med Erna, altså, så langt derifra, jeg synes skolepolitikken er på trynet. Ikke at dette var relevant her, men jeg måtte bare presisere det...
Chanett sa for siden:
Jeg ønsker å bli bedre, og det er jeg sikker på at jeg blir om jeg får bruke tida mi på undervisning og elevene og ikke alle de andre tingene rundt. Jeg ønsker at mine barns lærere skal bli bedre, og da må de få lov til å bruke tida på barna og undervisningen.
Rød prikk og aplaussmily går opp i opp. Knis.
Hyacinth sa for siden:
Og dette er også sant.
Mjau sa for siden:
Jeg er helt og holdent enig med deg i at lærerne bør få mere tid på barna og undervisningen. :jupp: men hva skal til for å få til det?
Jeg tipper det hjelper veldig lite at Erna blir kalt en ku, og at lærerne sutrer over dårlig lønn. :nemlig:
Men å sette fokus på hva som kan forbedres med så enkle grep som mulig, og ta det derfra med saklig fokus. Ja det tror jeg ville hjulpet så meget mere.
Hobbes sa for siden:
Det er ikke en eneste lærer her som har nevnt lønn nå - det var det Olympia som tok opp. Det er mange som har nevnt hva man trenger for å få bedre skole. Slutt å la alle diskusjoner handle om det samme - at lærerne sutrer over dårlig lønn. Og hvis du er så lei av sutring, så kan du slutte å sutre sjølv. :dødslei, sikkert superhårsår og usaklig, og trekker seg ut av diskusjonen:
Olympia sa for siden:
Huffameien, ja det var bare meg som nevnte lønn, og jeg er ikke lærer altså. Men mitt inntrykk etter å ha pratet med mange lærere og lærere-to-be er altså at det ikke vil trekke flere til å velge dette yrket (som allerede har et "dårlig"rykte) når kravene går opp samtidig som lønna er der den er nå.
Mjau sa for siden:
Ja, og lønn nevner jeg både på generelt grunnlag fordi det ofte er oppe til debatt, og fordi et innlegg her var viet temaet.
Og jeg snakker om sutring fordi jeg er lei av sutring selv ja, så jeg kan godt slutte av her. Jeg har fått frem det jeg mener tror jeg. Men at jeg sutrer? Hva sutrer jeg over? Lærersutring? Syns jeg var relativt saklig jeg.
Skremmern sa for siden:
Jeg skjønner ikke hvordan man som hardtarbeidende lærer kan unngå å ta seg nær av en sånn kommentar. Hvilket inntrykk av lærere gir Erna denne tiåringen, egentlig? Hold ut med de du har, jeg skal skaffe deg noe bedre hvis jeg blir statsminister?
Erna passer ikke som statsminister i mine øyne, politikken til side uttaler hun seg ofte lite gjennomtenkt og det er ikke rent sjelden hun blir sur og furtete og forlater intervjuer.
Candy Darling sa for siden:
Man trenger ikke å være dårlig for å kunne bli bedre, er slagordet vårt.
torsk sa for siden:
My take på bloggposten: Anonym bloggende lærer føler seg snakket nedsettende om som yrkesgruppe av politiker, skriver bloggpost for å argumentere for at det som trengs er fremsnakking av lærere og skolen, ikke nedsettende omtale. Har tydeligvis ikke spesiell tro på fremsnakking likevel, og velger å spisse innlegget ved å bruke nedsettende og kjønnsladet kallenavn på den navngitte politikeren. Lover å vurdere å slutte med å kalle politikeren stygge ting om hun begynner å snakke positivt om skolen, fordi det er fremsnakking og positivt fokus som hjelper.
Jeg syns godt politikerene generelt og gjerne Høyre og Erna Solberg spesielt skal vokte seg for å spisse skolebudskapene sine slik at det man til slutt hører er «Skolen er dårlig, lærerene er dårlige». Og jeg syns man har et ansvar for å formidle positive holdninger til skole og lærere til barn, og at Solberg burde tenkt seg om hvem målgruppa var når hun ble intervjuet av Aftenposten Jr. Syns likevel navnekalling som virkemiddel er tåpelig, spesielt når man argumenterer for fremsnakking, selv om tanken nok var å vise «hvordan det føles». Jeg tror nok politikere er godt kjent med hvordan det er å være utsatt for gjentagende negative karakteristikker og forakt for egen yrkesgruppe fra før.
Skremmern sa for siden:
Og det at hun ikke ser det, bekymrer meg.
Candy Darling sa for siden:
Solberg har generelt et problem med å uttale seg folkelig. Hennes normalspråk er av typen "høyere kvalitet i alle ledd i skolen". Det funker dårlig med Aftenposten jr.
ingling sa for siden:
Hvis du leser linken Hobbes la ut lenger oppi her, står det en del om det. Jeg synes det var en betydelig bedre tekst, og uten personkarakteristikker som jeg også er enig i at er helt unødvendige, uavhengig av hva jeg synes om politikken.
torsk sa for siden:
«Enda bedre lærere» hadde jo vært det fornuftige å si til en publikasjon rettet mot barn, om man følte for å si noe om å øke kvaliteten på lærere generelt. Litt googling tyder jo på at Høyre bruker den frasen i valgkampmateriellet sitt også, men også at de spisser skolebudskapet veldig på «det trengs gode lærere» og «bedre skole, bedre lærere».
Adrienne sa for siden:
Jeg har lest artikkelen, og synes den var velskrevet men fortsatt ikke konkret på hva som må endres for at man skal få en bedre arbeidshverdag som lærer, med unntak av at hun mener 30 elever i klassen er for mye.
Hvordan skal man få bedring i skolen? Hvilke endringer skal gjøres for at lærere føler de bruker tiden sin til det de vil bruke tiden sin til? Det har jeg sett fryktelig lite til i valgkampen, både fra lærersiden og fra politikersiden.
rine sa for siden:
Enig med deg. Jeg er nesten like lei av lærer-sutring som jeg er av dumme Høyre-politikere, (for Erna Solberg følger jo bare i f.eks Kristin Clemets fotspor der det gjelder å rakke mest mulig ned på lærerne) og har absolutt noen tanker om hva som skal til for å gjøre skolen bedre.
-Større lærertetthet i småskolen. Det gir bedre oppfølging, gjør det lettere å oppdage ting som lese-og skrivevansker f.eks.
-Så bør hver skole ha sin spesialpedagog (som skriver IOPer og hva har du, slik at læreren kan konsentrere seg om å undervise) og hver sin helsesøster som er der fulltid + hver klasse en assistent som kan ta seg av bråkebøttene når det blir for ille. En vaktmester på hver skole som kunne tømme søppel og skifte lyspærer slik at lærerne slapp, hadde også vært veldig greit.
Det høres kanskje råflott ut, men det er bare snakk om omdisponering av midler- få flere til å lykkes på skolen i ung alder, i stedet for å pøse på med midler til skoletrøtte seksten/syttenåringer som det er veldig vanskelig å få "snudd" etter 10 år med nederlag i skolesammenheng. Eller bruke masse penger på ungdom som faller ut av arbeidslivet fordi de ikke har fullført videregående skole.
Videre: Bare en kartleggingsprøve i året, da i de tre basisfagene. Slutt på den vanvittige mengden med papirer som man fyller ut for å kartlegge hver eneste flik av utvikling eleven gjør i løpet av året.
Lønnen er forsåvidt grei nok, synes jeg. Jeg tenker at en lærer i det offentlige ikke nødvendigvis skal konkurrere med en ingeniør, men selvfølgelig ikke bli hengende altfor langt etter. (Noe vi heller ikke gjør.) Det er likevel mulig lønnen må litt opp for å trekke flere søkere til studiet, da går snittet opp og vi trenger at flere virkelig flinke mennesker ønsker å bli lærere. (:sorry: )
Bare noen forslag fra meg. Jeg vet det hadde funket. :nemlig:
Darth sa for siden:
Jeg er enig med rine, i mye.
Det brukes enorme ressurser på ungdommer som faller ut av videregående skole. Man burde ha gjort en bedre jobb i grunnskolen.
Og så bør det nevnes - lærere i videregående skole har en enklere jobb enn lærere i ungdomsskolen, på flere områder. Så at lærere på videregående så kjekt setter seg i hylekoret og sier at lærerne må slutte å sutre så fælt, det er litt usjarmerende.
Blondie sa for siden:
Det er jeg dypt uenig med deg i, Darth. Hva er bakgrunnen for at du mener at man i videregående skole har det så mye enklere i arbeidshverdagen?
Darth sa for siden:
Vel, jeg jobber der selv.
Blondie sa for siden:
Og hva er bakgrunnen for påstandene dine? Jeg er også tilknyttet videregående skole, har undervisningsrett ned til 8. trinn. Hvorfor mener du at vgs-lærere har det lettere? Tenker du faglig? Aldersgruppe? Krav?
Jeg synes det er vås, rett og slett.
Milfrid sa for siden:
Det finnes mange gode lærere. Det finnes noen dårlige lærere. Problemet (i tillegg til de tingene Rine nevner - og vi hadde jo egen vaktmester på skolene før, i alle fall den han jeg var ung (som ikke er lenge siden altså!!). Problemet er vel også måten lærere ansettes på (skyt meg om det er endret nå). Men min søster, læreren, har aldri vært på et intervju. Kun ansatt på ansiennitet og fagkrets. Det burde virkelig vært intervjuer av lærerne, slik at man kan sile ut de som virkelig ikke egner seg. Og sted på de beste. Eller i alle fall de som absolutt er gode nok.
Jeg har vært borti dårlige lærere, både som elev selv og på ungens skole. Og jeg har vært borti helt fantastiske lærere.
Forøvrig synes Adrienne sier mye klokt. Og at det er ekstremt barnslig å kalle noen en ku.
Adrienne sa for siden:
Konstruktivt, det liker jeg. :D
Jeg er enig i at det kunne vært lurt å se på hvordan man fordeler arbeidet som faktisk gjøres og som ikke blir borte bare man fjerner vedkommende som gjorde jobben i utgangspunktet. Mitt inntrykk er at man i sin iver etter å effektivisere har kuttet ut støttetjenester, men hvor det som støttetjenesten gjorde ikke har blitt borte. Som f. eks. å drive vedlikehold, veldig mange kommuner har nå en vaktmester som mange skoler deler på og tiden pr. skole blir knapp, dermed må småoppgavene gjør av "noen andre" og det stjeler tid. Det samme med IOP, hvor smart er det ikke å la noen som kan det, har erfaring med det og kunnskap om det skrive dem, med innspill fra læreren. Det er bedre ressursutnyttelse, som også vil frigjøre tid fra læreren.
Det er sikkert mange sånne småendringer som kunne blitt gjort, hadde man bare hatt det som fokus og ikke å effektivisere (også kalt rasjonalisere).
nolo sa for siden:
Blondie: jeg har jobbet i barneskole og nå jobber jeg i videregående, og jeg er ikke i tvil om hvilken jobb som er mest krevende: Den i grunnskolen! Nå har jeg gigantiske rettebunker og større krav til faglig kunnskap, men det er likevel noe helt annet å ha med barn og yngre ungdom og foreldrene deres og ppt og barnevernet og flere instanser å gjøre, og å skulle tilrettelegge til du brekker nakken, enn å undervise nesten voksne mennesker som har valgt en utdanningsvei.
Maverick sa for siden:
Jeg synes rine har strålende forslag, og er veldig enig med Adrienne. (Ingen bombe det, så klart.)
Vi er mange som skjønner godt at det er mye som bør gjøres i skolen for at lærerne skal få mulighet til å gjøre en enda bedre jobb som faktisk lærere, men hvor skoen trykker mest er det lærerne som må fortelle. Og da helst uten furteleppe og sutrestemme.
rine sa for siden:
Jeg har jobbet begge steder (litt på barnetrinnet, mye på ungdomstrinnet og mye i vg.skole) og jeg vil gi Darth delvis rett. Arbeidsmengden (som i antall timer man bruker på jobben) er like stor begge steder, men jeg vil påstå at det som skiller er stressnivået. (I mangel av et bedre ord.) I vg. skole har man mindre undervisning, dvs. at man disponerer en større del av arbeidsdagen sin selv. Man tilbringer mindre tid ute i "felten" (selvsagt fordi man trenger mer tid til forberedelse for en time i videregående og iallfall mye lenger tid til etterarbeid) og det gjør arbeidsdagen roligere på mange måter. I tillegg er elevene eldre, noe som gjør at man har mindre kontakt med foresatte og det er også roligere i klasserommet. Vg.skole har andre utfordringer, f.eks fravær, rus og utstrakt PC-sløving, men elevene har falt mer til ro når de er tenåringer enn de ofte er som åtteåringer.
Hvilket skoleslag som er mest "slitsomt" er jo vanskelig å måle og ganske subjektivt, men de fleste lærere jeg har snakket med som har prøvd begge deler, er enig med meg, altså.
Blondie sa for siden:
Men det går på aldersgruppen, Nolo. Det i seg selv er jo grunnen til at jeg har valgt å jobbe med høyere trinn. Jeg er helt enig i at det er stor forskjell, men jeg vil ikke være med på at det ene er mye lettere enn det andre. Jeg synes vel ikke alltid 16-åringene er så voksne (og ikke alltid har de valgt vei heller, men morsomme og flotte å jobbe med er de selvsagt likevel.
annemede sa for siden:
Jeg likte også rine sine forslag.
Og ja til sosiallærere og helsesøstre og vaktmestere på alle skoler.
Teflona sa for siden:
Her intervjues lærere og det har vært praksis de siste 15 årene, tenker jeg. Nytt de siste årene er at de må ha en "prøvetime" der en erfaren lærer er til stede for å vurdere egnethet.
Darth sa for siden:
Lærere på vgs har i større grad mulighet til å være fagpersoner, det forventes større bredde av lærere i ungdomsskolen. Elevene begynner å falle til ro rent fysisk - man kan vanligvis forvente mindre utfordringer i forhold til klasseledelse på vgs enn i grunnskolen. Nå har jeg jobbet både med stud. spes. elever og på yrkesfag, og vet at det er store forskjeller fra fagområde til fagområde. I klasser med store adferdsutfordringer, der må jeg ta frem andre sider ved meg selv. Fordelen - og av og til ulempen - er at det ofte er mange i samme båt i de respektive klassene på yrkesfag. Yrkesfagklassene er halvparten av det elevene er vant med fra ungdomsskolen, noe som i seg selv gjør klasseledelse til en mindre utfordring selv om elevmassen til tider har mange utfordringer å by på. De samme 15-gruppene gjør det også overkommelig å faktisk drive individuell tilrettelegging.
På studiespes. er vanligvis den største andelen av skolesliterne fjernet - de går på yrkesfag. Dermed er grupper på 30 mer håndterlig enn de var på ungdomsskolen da alle elevene var samlet i samme system.
Foreldrene er ikke en pressgruppe i samme grad som i grunnskolen, jeg har inntrykk av at de fleste foreldre er ganske fornøyde med vgs. Det er mobbing på vgs også, men i langt mindre grad enn i grunnskolen - av den enkle grunnen at elevene er eldre og mer modne rett og slett.
nolo sa for siden:
Ja, det er klart det går en del på aldersgruppen, men som rine sier, så disponerer du mer tid selv i videregående. I tillegg slipper du unna en del oppdragerfunksjoner og fredsmekling og frustrerte eller redde foreldre, eller beint ut dustete foreldre som krever oppfølging. Du har til en viss grad høyere status i videregående, siden "folk flest" tror du er bedre utdannet.
Selvsagt kommer det an på hvilken aldersgruppe du trives best med, og hvilke undervisningsformer du liker og mestrer best, men jeg er enig med Darth i at når det går direkte på slitsomt yrke, så tror jeg baren- og ungdomsskolelærere scorer høyere enn oss som jobber i videregående.
emm sa for siden:
Jeg priser meg egentlig lykkelig over at det skjelden er læreren som er utfordringen ved vår skole, og jeg har et bestemt inntrykk av at mange rundt meg mener det samme. Vi har utfordringer ved å få inn faglærte, dårlige skolebygg, og så absolutt ingen penger til noe som helst. Oppe i dette står altså lærerene.
Selvsagt kan det være at lærere ofte får støyten for alt som er galt ved skolen, foreldre som har barn som har utfordringer i hverdagen, enten det være seg lærevansker, sosiale problemer osv. vil jo ofte ha en mye mer følelsesladet tilnærming til disse tingene. Det er jo barna deres! Om dere skjønner hvor jeg vil. Det er vel få her i verden vi foreldre kan engasjere oss og jobbe så hardt for som dem. Og da er det fort gjort at læreren blir hoggestabben for hele situasjonen. Jeg mener bestemt at mye av det som ikke er bra i norsk skole kan bli bedre ved å endre lærerenes arbeidsvilkår, gi dem mye mindre ansvar for alt rundt og holde fokus på fag. Gode skolebygg mener jeg også sender signaler til elevene for viktigheten av det de jobber med, også må det mer ressurser inn på de som sliter i skolen. Vi kan ikke ha en enhetsskole, og la en lærer sitte med ansvar for en kjempeklasse, hvorav endel burde hatt assistent og ekstraundervisning. På bakgrunn av dette synes jeg uttalelsen til Erna er helt på jorde!
rine sa for siden:
Var det meg du siktet til? Det er da nok av lærere i vg.skole som sutrer også, så jeg tenkt absolutt ikke spesielt på grunnskolelærere da jeg skrev det om sutring, altså. Synes for øvrig det neste innlegget mitt gir mye kred til barneskolelærere.
VG-lærer sutring er dog litt annerledes: "Og her går vi og har 5-6-7 års høyere utdanning og så tjener vi ikke mer enn en halv million...::leppe:
Gjerne framført av den delen av kollegiet som tilbringer desidert mest tid på pauserommet med kaffekoppen. :hehehe:
Matilda sa for siden:
Jeg er enig i det du påpeker i siste innlegg, Darth, men det er forskjeller i vgs også. I år har de slått sammen YF-gruppene på VG2 i alle fellesfag hos oss. 30 umotiverte tømrere, 90 minutter i uka - det er mildt sagt en utfordring. Jeg har en dag i uka jeg griner når jeg kommer hjem, men heldigvis er jeg strålende lykkelig og elsker jobben min alle de andre. (Jeg har nemlig tatt meg råd til å jobbe 80 % i år, så jeg blir rimelig ferdig om jeg jobber 8-16 hver dag.) :lykkelig:
Ellers veit jeg nesten ikke om jeg orker å kommentere debatten. Jeg synes det er teit å kalle folk for ku, men jeg skjønner veldig godt hvorfor.
Darth sa for siden:
Nei, den var ikke spesielt til deg. Den var generelt ment, men forsåvidt utløst av ditt innlegg.
Jeg er også ganske lei av lærersutring, særlig fordi jeg syns de sutrer om alle de feile tingene - i stedet for å være litt mer strategiske og heller presse skoleledelse og politisk ledelse i kommunene til å drive en bedre skole. Jeg får helt dånedimpen av enkelte diskusjoner om arbeidstid når lærere sitter sammen, jeg skal ikke en gang begynne å refere eksempler.
rine sa for siden:
:dulte: Veldig enig, men jeg tror den generasjonen som kommer i harnisk av å ha en dag i uken bundet til arbeidsplassen sin til 16.00 snart er på vei ut. Jeg hører iallfall svært få i generasjonen 30-50 som klager over at vi har en del bundet tid. Vi er her jo som regel til (minst) fire uansett og skjønner ikke helt hva fuzzet er om, liksom. :knegg:
Bunkesnuerne, gjerne menn i fra midten av femtiårene og eldre, vil derimot gjerne gå hjem kl. 14.00 som de alltid har gjort. :nemlig:
Milfrid sa for siden:
Godt å høre. Da håper jeg at det er innført eller skal innføres andre steder også.
Milfrid sa for siden:
Det er forresten et stort kompliment til lærerne som yrkesgruppe når jeg mener at ikke hvem som helst egner seg, og bør være lærere. Det krever noe å være en god lærer, ut over utdannelse gode karakterer.
Adrienne sa for siden:
Så definitivt.
Snippa sa for siden:
Jeg har også vært på intervju til alle mine lærerjobber, den første i 1999. De to siste med caseløsing i tillegg til intervju.
Diskusjon om det er mest slitsomt med det ene eller andre skoleslaget blir litt meningsløs. Belastningen er skjev på ulike felt på de ulike trinnene. Alle mine barneskolelærervenner har svært korte arbeidsdager. De jobber sjelden kveld og helg. Men selve arbeidsdagen er svært intens, og med så godt som ingen pustehull. Ungdomsskolelæreren har mer etterarbeid, ganske hektiske arbeidsdager og en psykisk utmattende arbeidsdag. Ungdom er givende å jobbe med, men også slitsomme og grensesprengende... Videregåendelæreren jobber ekstremt mye med dokumentasjon, forarbeid og etterarbeid. Men arbeidsdagen er gjerne "enklere", og med mindre tilstedeværelse med elever. Litt avhengig av fag jobber de likevel hver helg og svært mange kvelder.
Å kalle Erna ei ku er vel ikke særlig konstruktivt. Men å fortsette en språkbruk som indikerer at lærerne ikke er gode nok, er heller ikke så smart.
Jeg opplever at vgs-læreren stort sett oppleves som faglig god nok. Jeg mener vi må bort fra allmennlærertanken hvis vi vil heve den faglige statusen til lærere i barneskolen. For meg er det en selvsagt ting at en person ikke brenner like mye for alle fag, og jeg synes ikke det er rart at det resulterer i at noen lærere oppleves som for lite faglig sterke i enkeltfag.
Hyacinth sa for siden:
Denne provoserte meg også. Jeg er så inni hampen dødslei av å bli beskyldt forå sutre!
Candy Darling sa for siden:
Har ikke alle skoler sosiallærer, vaktmester og helsesøster? :what:
Jeg skal aldri, aldri flytte.
Darth sa for siden:
Det er vanlig at flere skoler deler på en vaktmester og en helsesøster. Sosiallærer tror jeg de fleste skoler har uten å dele.
Olifant sa for siden:
Inspirert at uttalelser i valgkampen og denne tråden tror jeg jommen jeg skal bake en kake i helga og sette fra meg på lærerværelset på mandag. Vi er kanksje heldige med nyoppstartet skole, men jeg kunne egentlig ikke vært så mye mer fornøyd enn jeg er med de av lærerne jeg er i kontakt med.
Jeg tenker vel at litt øking i lønn kan føre til bedre kvalifiserte søkere til lærerstudiet, men i det store og hele handler vel dette om å ha en fornuftig lærer - barn - ratio?
Hot Lips sa for siden:
Jeg skal stemme på deg i år, rine! :cool:
Kanina sa for siden:
Jeg har ikke sett noe sted i valgkampen at helsekøene foreslås løst ved å få bedre leger. Eller at problemer med veistandard rundt omkring bør løses med bedre ingeniører. Eller kollektivkapasiteten med bedre bussjåfører. Eller soningskøen med bedre fengselsansatte (?).
Etterutdanning er jo en fin ting, (sier jeg som har 9-årig universitetsutdanning og i gang med en 5-årig etterutdanning), men om det er verd kostadene versus å ansette flere lærere, vet jeg ikke om jeg tror på. Har noen gjort noen analyser av dette? I mange andre sammenhenger går man jo mer og mer for mindre spesialisert direkteoppfølging under veiledning av høyere utdannede faggrupper, f.eks. i kommunene (i en grad man jo også kan stille spørsmål ved), det er derfor litt overraskende at dyrere og mer spesialisert arbeidskraft foreslås av Høyre som virker som noen som liker å kutte kostnader ved hvert eneste "overflødige" hjørne.
Candy Darling sa for siden:
Men helt alvorlig, dere som synes Erna er en dust, synes dere virkelig at et begrep som ku er greit å bruke? Jeg er helt sikker på at det aldri hadde kommet opp hverken på en mann eller en mer petite kvinne. Jeg synes det er langt over streken, og jeg er ikke så lett opphissbar egentlig.
Kanina sa for siden:
Jeg synes ikke man skal blande inn læreres lønnskamp i dette og kalle det for sutring. Enhver yrkesgruppe må få fremme argumenter for høyere lønn uten at det skal kalles sutring (til og med toppledere, hvis de har gode argumenter! :hehehe: ). Og hvis lærere skal få enda mer utdanning, har de jo gode argumenter for å be om høyere lønn også!
Kanina sa for siden:
Litt på linje med han politimannen som kalte Stoltenberg for et krapyl, kanskje? Jeg synes heller ikke noe om ordbruken "ku" i denne sammenheng. Det hadde vel holdt å anklage henne for å fornærme lærere og undergrave tilliten til skolesystemet.
Hot Lips sa for siden:
Jeg oppfattet det i grunnen bare som at bloggeren bevisst synker ned på Ernas nivå, og gjør et poeng av hennes manglende respekt og saklighet.
Skremmern sa for siden:
Jeg synes ikke det er greit å kalle noen for ku (bortsett fra kua), og jeg synes heller ikke at Erna er en dust. Jeg er ikke enig i politikken til H og synes ikke at hun oppfører seg spesielt sjarmerende i mange settinger. Det virker ikke som hun takler press eller ubehagelige spørsmål spesielt bra.
Darth sa for siden:
Jeg syns ikke at det er greit å kalle Erna ei ku, og jeg tror heller ikke at bloggskriveren bevisst bruker begrepet ironisk for å understreke et poeng. Det er merkelig å kreve framsnakking av noen man kaller ei ku.
Darth sa for siden:
Thomas Nordahl har vel sagt noe om dette. At så lenge læreren kan nok - så er det lite å hente på å videreutdanne læreren faglig, elevene kommer ikke til å lære mer av det.
Hot Lips sa for siden:
Jeg er enig med med Skremmeren, altså. Men i denne konteksten må jeg innrømme at det ikke var ku-uttalelsen som fikk meg til å se rødt.
Candy Darling sa for siden:
Jeg synes faktisk ku er verre i denne sammenheng, fordi jeg mener det spiller på å være dum, stor og kvinne.
Krapyl mener jeg er på linje med pøbel, og seff temmelig usjarmerende.
Nessie sa for siden:
Min mor, som jobber med å lage mat på flyplass, får jevnlig overhaling/kjeft fra passasjerer som tydeligvis mener at det er kokkenes feil at flyene er forsinket. :nemlig:
:knegg:
Men seriøst. Det er mange «besserwissere» der ute når det gjelder skole. Jeg tror at lærerne må få tid til å gjøre det de er gode på, og drive god pedagogikk. Det er jo nye opplegg hele tiden, og med alle de «gode» reformene som skal gjøre alt så fantastisk fint og flott, så forsvinner jo fokuset helt.
Samtidig så er det nok også en ny generasjon foreldre, som er krav-fokusert, og roper høyt når/om de mener de er snytt for noe de har rett på. Så jeg tror det er mye forstyrrelser i jobben mange lærere gjør, som tar bort gleden i å undervise. Dessverre.
Men alle yrker har godt av oppjustering av krav og kompetanse innimellom, det tror jeg blant annet barnehagelæreutdanninga har også. :nikker:
ingling sa for siden:
Nei, jeg synes overhodet ikke det er greit. Jeg synes i grunnen ikke hun er en dust heller, jeg er bare veldig uenig med henne i det meste, men det blir noe annet. Jeg skjønner godt frustrasjonen som førte til innlegget, men bruken av "ku" synes jeg var unødvendig og ikke bidrar til saklig diskusjon. Resten av innlegget synes jeg var ok, men jeg tenker en ødelegger litt for seg selv når en trekker inn sånne karakteristikker.
Adrienne sa for siden:
Det er lov å være uenig i politikken og det er lov å være uenig i måten budskapet blir presentert på. Men navnekalling hører ikke hjemme i offentlig debatt, enkelt og greit. Jeg kjenner på den samme harmen som CD.
Blondie sa for siden:
Jeg ville nok aldri kalt noen for ku eller krapyl i en debatt hvor jeg mente noe, rett og slett fordi det skaper støy. Jeg kunne kanskje sagt det på en tøysete måte, men da selvsagt ikke ment nedsettende.
Jeg tror fokus på etter- og videreutdanning kan være greit, men jeg føler ikke at det er der problemet egentlig ligger. Læreren må få jobbet med undervisning!
Og til dette med vgs-lærere, jeg underviser stort sett grupper på ca 40 elever så argumentet om at det er færre å bry seg om kjøper jeg ikke. Jeg vet jo selvsagt at mange yrkesfaglige studieretninger har 15, men vi jobber altså praktisk med mye større grupper. Det er stor forskjell på hvordan den enkelte fylkeskommune organiserer videregående opplæring. (og det har selvsagt innvirkning på pedagogenes hverdag. Det også.)
torsk sa for siden:
Nei, men så er det vel kvaliteten på undervisningen man mener man skal forbedre når man snakker om (enda) bedre lærere?
Hadde kvalitetsproblemer på utføringen av operasjoner, byggingen av nye veier, kjøringen til bussjåfører eller behandlingen av innsatte vært tema i valgkampen, så regner jeg med at noen ville snakket om behovet for bedre leger, ingeniører, bussjåfører eller fengselsbetjenter.
Kanina sa for siden:
Ja, jeg vet jo det. Men det er vel der lærerne og Erna er uenige, da. At dette er et kvantitetsproblem og ikke et kvalitetsproblem. (Og når jeg tenker meg om har jo forholdet mellom kvantitet og derav følgende kvalitet vært oppe i diskusjonene om AHUS og feilbehandlinger, hvor både kompetanse hos relativt unge leger, men mest mengden pasienter pr lege/sykepleier, har vært tema).Til støtte for Ernas påstand er jo mattekarakterene til lærerstudenter, som har vært tatt opp i media mang en gang. Jeg er likevel usikker på om dette dermed dikterer løsningen på problemet i skolen, man må jo gjøre en faktisk vurdering av tiltak som har effekt, og se de ulike faktorene i sammenheng med hverandre.
Snippa sa for siden:
Hvis vi bare hadde hatt allmennleger, ville nok "bedre leger" vært et valgkamptema. Feilen i lærerdebatten er i mine øyne at man blander begrepene "bedre" med "mer spesialiserte", som jeg da tror ville vært en mer fruktbar løsning.
Tenker dere at ku var en betegnelse som går på kropp, altså? Det var ikke i mine tanker engang. Sikkert skada av mange år som fotball/håndballtilskuer, der dommeren er en ku aldri har noe med kroppsfasong å gjøre. For meg betyr begrepet "ku" sagt om en person at den er dum og uten god dømmekraft.
Hyacinth sa for siden:
Jeg assosierte det heller ikke med kroppen. Jeg kunne like gjerne kalt Siv for ei ku som Erna.
rine sa for siden:
Ja...?
:knegg: Sorry, jeg måtte bare, Høyre irriterer meg slik om dagen.
:sorry:
Hot Lips sa for siden:
Han her går ihvertfall langt over streken. :mumle: Hva ER det med politikere og impulsiv bruk av sosiale medier?
tb.no/nyheter/ap-politiker-angrer-pa-erna-sjikane-1.8054361
Candy Darling sa for siden:
Jeg synes ikke "jeg ønsker at en gruppe skal bli bedre i jobben sin" og "du, helt spesifikt du, er en ku" er på samme (u)saklighetsnivå. Jeg synes faktisk det krever en hel del skills i skylappbruk å se på det på den måten.
Filifjonka sa for siden:
Helt enig.
Nasse sa for siden:
Det er intervjuer over en lav sko i skolen i dag. Vanlig praksis.
Chanett sa for siden:
Jeg ble intervjuet da jeg fikk den jobben jeg har nå, ja. Og de sjekket referanser.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.