Dette er kanskje egentlig en liten spinoff fra tråden om lærernes arbeidstid, der det bl. a hevdes at man gjør oppgaver som ikke ligger til stillingsinstruks og utdannelse.
For meg er det litt vanskelig å svare på dette ettersom jeg er sykepleier og skal se hele mennesket, men jeg skifter lysrør og tennere, lager mat, utøver pedagogikk langt utover det jeg har lært i grunnutdannelsen, tidvis jobber mye mer miljøterapi enn jeg har utdannelse og erfaring til å gjøre og føler meg på gyngende grunn ifht det jeg plutselig står i.
Jeg må lese meg opp på medisinteknisk utstyr og plutselig være kappabel til å fikse det når det svikter.
I tillegg har jeg en jobb nr 2 i det private næringsliv innenfor kultur, med svært få ansatte og veldig begrensede midler.
Ut fra stillingsbeskrivelse skal jeg administrere, men faktum er at også her er jeg lystoffrørskifter, gråteskulder, heiaroper, grøftegraver og i det hele tatt.
Det jeg lurer på i dag er egentlig om man utfører andre oppgaver enn det man er satt til innenfor stillingsbeskrivelse og har formalkompetanse til.
Jeg gjør selvsagt mange oppgaver som ikke hører innunder stillingsbeskrivelsen min. (Uprolematisk så lenge jeg også har tid til det jeg har i stillingsbeskrivelsen - men det er ikke alltid sånn).
Selvfølgelig. Jeg vasker spy, vasker vegger, mopper gulv, gir medisiner, setter sprøyter, leker psykolog og familieterapeut, bærer møbler, fikser pulter og alt annet som følger med å jobbe med unger. Det er uproblematisk med nåværende arbeidstidsavtale, men litt komisk når renholdspersonalet ikke har lov til å håndtere oppvask og blodsøl, og jeg må gjøre det.
Ja, jeg er litt vaktmester, litt rengjøringspersonell og litt husmor. For ikke å glemme kjøkkenassistent. Innimellom litt fysioterapeut og. Er egentlig sykepleier.
Massevis. For tiden er ca 80 % av det jeg gjør utenfor "stillingsbeskrivelsen". Deler av det er greit nok, noe av det er litt kjedelig og noe av det gjør at jeg ser meg om etter en annen jobb.
Det har vel i grunnen alltid vært en del av jobben min å sette meg inn i og fikse ting jeg ikke kan i utgangspunktet. Så ja, jeg gjør ting jeg ikke er utdannet til hver eneste dag.
Men jeg gjør omtrent bare spennende, morsomme eller givende ting, så jeg klager ikke. Tvert i mot, så er det noe av det som gjør jobben min så bra.
Jeg gjør sjelden noe som burde være noen annens jobb da, bortsett fra når det gjelder datamaskiner.
Himmel, det glemte jeg i min oppsummering i HI.
Hadde jeg kunnet bruke tiden jeg bruker på data, software og hardware som jeg ikke skjønner et fnugg av hadde min verden vært et adskillig enklere sted å være. :knegg:
Jeg har vel ikke en veldig spesifikk stillingsbeskrivelse, men jeg gjør mye rart som ikke er direkte relatert ja. Bestiller flybilletter, rydder i skap, bretter kluter, driver ammeveiledning, skifter bleier, vasker leker, tar bilder, driver voksenopplæring på data... i det hele tatt. Det som oppleves som et problem er der det systematisk er arbeidsoppgaver som burde blitt ivaretatt av andre og som man på regelmessig basis bruker veldig mye tid på. Som når man ikke har sykepleier eller sekretær og må ivareta hele kjeden, da tar alt veldig mye mer tid enn det burde.
Og jeg synes vel egentlig at det å sette seg inn i programvare som man trenger i jobben er en ganske viktig del av jobben, selv om det ikke står i stillingsbeskrivelsen og selv om man ikke er IT-utdannet.
Absolutt, men det er en vesentlig forskjell mellom det å skjønne hvordan ting fungerer og det å få ting til å fungere.
Det førse er jeg absolutt i stand til, men alle operasjonene for å komme dit hen er jeg ikke i stand til uten å bruke massevis av tid og energi jeg heller kunne brukt på oppgaver som er mer nærliggende mine stillingsbeskrivelser.
Jeg jobber i hjemmesykepleien. Med andre ord vi kan og gjør alt ute hos brukere. Vi er skifter lyspærer, vasker opp, skifter på senger, hjelper folk med TV-en, pc-er, telefoner, er psykolog osv. Nevn den ting vi ikke gjør ute hos brukere, i tilegg til alt vi skal gjøre da. På kontoret kan og gjør jeg mye som langt utenfor min stillingsbeskrivelse. Jeg er som poteten kan mye om mye og brukes til alt.
Dere som sier dere jobber utenfor stillingsbeksrivelse og utdannelse, - det hadde vært fint å høre hva dere tenker om det, er det greit og en del av jobben eller føles det ugreit på et eller annet vis?
Det er helt greit så lenge jeg får betalt for det. Blir sur hvis jeg må bruke arbeidstiden min på ting som ligger utenom, og så jobbe gratis på kvelden for å få unna det egentlige arbeidet mitt.
Det er ikke greit å ha overtatt andre yrkesgrupper sine oppgaver slik at alt går tregere når dette medfører at det hoper seg opp. At man må gjøre litt småplukk som er langt fra stillingsinstruksen nå og da gjør ingenting.
Åjoda. Hvis man med "fritida" mener etter klokka 16. Men jeg får overtidsbetalt for det.
Ja. Det er bare å starte programmet og prøve og feile. Er man heldig får man kurs etter noen måneder.
Jeg er overhodet ikke utdannet til det jeg jobber som. Utdanningen min ble utdatert i forrige århundre, og yrkesbetegnelsen finnes ikke mer. Har svennebrevet hengende til pynt, det ser pent ut på kontorveggen.
Eller hei, vent, jeg har jo tatt noen samlingsbaserte greier på universitetet noen ganger. Som jeg i halvparten av tilfellene har betalt selv, og gjort ved siden av full jobb (med overtid), hus og familie.
Det er jo greit, synes jeg. Det er i min egeninteresse å stå på, ellers hadde jeg vært arbeidsledig eller hatt en mye kjedeligere og ensidig jobb.
Men jeg har forresten vært flink å sette grenser også. Det jeg gjør kunne fint falt inn i en stillingsbeskrivelse. Jeg har ikke vært "snill pike" og fikset alt, ikke noe mer enn menn jeg har jobbet sammen med. Og jeg har nesten alltid jobbet i mannsdominerte firmaer, det har antakelig gjort meg veldig bevisst på å ikke bli kaffekokeren.
Ja, hele tiden. Eller kanskje ikke. Jeg jobber som lærer, men er også utdannet sykepleier. I læreryrket utøver jeg veldig mange sykepleierlppgaver, men de er jo egentlig ikke i den stillingsbeskrivelsen jeg har nå som pedagog. Jeg er ikke så nøye på stillingsinstrukser egentlig, jeg gjør jobben min slik jeg mener den bør gjøres og til den tiden det tar. Jeg jobber langt mer enn jeg skal og er disponibel for elever også på fritiden, i helger og i ferier, men jeg mener jeg vinner på det. Selv om enkelte (ganske mange) av kollegaene mine mener at jeg jobber dugnad for kommunen.
Det er veldig lite i jobben min som er relatert til den formelle utdannelsen min. Stillingsbeskrivelsen min er forholdsvis dekkende i forhold til det som er mine spesifikke ansvarsområder, men det er klart jeg gjør masse som ikke er spesifisert der - både ting som alle må dele på, ad hoc-ting som dukker opp og ting jeg må (eller vil) overta for andre, dessuten deltar jeg ofte i prosjekter og tjenester som kolleger har ansvar for.
Jeg synes det er helt kurant, og kan vanskelig se for meg at jeg noen gang kommer til å ha en jobb der jeg utelukkende skal gjøre ting som er detaljert og presisert i en stillingsbeskrivelse.
Arbeidsbeskrivelsen og oppgavene spriker lite. Det jeg gjør mye av, og som tar av tiden til ungene og familiene er rent kontorarbeid. På store helsestasjoner har de ansatte som tar seg av logistikken og papirarbeidet, det hadde vært en drøm!
Jeg går utenfor oppgavene mine når jeg tar en telefon til barnevernet på en fridag, eller en viktig samtale når det virkelig trengs selv om jeg bare har halv stilling.
Ja jeg gjør veldig mye som ikke egentlig dekkes av arbeidsbeskrivelsen min og mye av det gjør jeg ut over det som er normalarbeidstid. Overtid kan ikke skrives. Noe synes jeg er ok og noe jeg tar på meg frivillig fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb. Andre ting, som for eksempel vikaroppdrag og funksjoner som ellers burde vært dekket av andre kan være belastende, særlig når de oppgavene sprenger arbeidstiden fullstendig.
Ja, pr nå har jeg ikke kompetanse til den jobben jeg gjør, men jeg gjør så godt jeg kan, og tror jeg lykkes sånn rimelig greit. Dvs at det gjelder før lunsj, etter lunsj har jeg kompetanse til den jobben jeg gjør.
Egentlig ikkje. Eg er tilsett i 50% i undervisningsstilling. Og eg underviser, gjer for-og etterarbeid, og det som følger med å vere kontaktlærar. Skulen er stor, it-avdelingen hyggelig og hjelpsom, og eg driv ikkje med rengjøring og slikt.
Stort sett så gjør jeg bare ting som går under det jeg regner som naturlig for jobben min (er lærer). Jeg syns det hører med til jobben at jeg må hjelpe ungdom med ting som er vanskelige for dem, og som jeg har liten kompetanse på. Det beste er når jeg får koblet inn andre instanser, men det er ikke alltid at ungdommen vil det. Noen ganger har det blitt belastende for meg personlig, fordi jeg blir sittende i en situasjon jeg ikke mestrer, og som jeg vet ikke er optimal for ungdommen. Jeg prøver å dra grenser, men det er ikke alltid så enkelt de gangene man blir gitt rollen rollen som "halmstrået" til eleven.
Ellers så hender det at jeg vasker ut av et kjøleskap i klasserommet, hjelper bibliotekaren med å sjaue bøker, etc. Jeg gjør det fordi jeg liker det, ja - ikke å vaske, men å hjelpe til. Det eneste jeg ikke gjør er rene vaktmester- og renholdsoppgaver. Vi har både vaktmestre (ja, flertall) og renholdere på huset som gjør en glimrende jobb. Mitt bidrag er å sørge for at alle elevene treffer søppelkassa og tar med seg bananskallet i vindusposten.
En god del som jeg ikke har direkte utdannelsen til, men får da tid til å lese meg opp. Stillingsbeskrivelsen er relativ åpen, men alikevel dukker det opp arbeidsoppgaver som er utenfor, uten at det gjør så mye.
Utenfor stillingsinstruks er vanskelig å si, for det har jeg ikke, men i de åtte årene jeg har jobber samme sted har jobben min utviklet seg masse, og jeg har blitt kastet ut i nye utfordringer uten å nødvendigvis ha formalkompetanse på det jeg gjør. Det er vel en av grunnene til at jeg fortsatt er der. Men jeg gjør ikke jobb som burde vært gjort av andre, og jeg jobber ikke uten å føre timer, så det blir jo noe annet enn det du spør om, kanskje. Jeg tørker selvsagt opp søl og sånt da, men der er jo naturlig. Skifte lyspære og henge opp ting får vi ikke lov til. It-support er delvis innenfor jobben, men jeg gir det ofte i andre programmer enn "mitt" også.
Jeg er ikke utdannet til det jeg gjør, og strengt tatt er jeg vel ikke helt kvalifisert til det heller. :knegg: Men arbeidserfaring og stor interesse - samt at jeg lærer fort, gjør at jeg utfører arbeidsoppgavene uten problemer.
Jeg utfører langt mer oppgaver enn stillingsinstruksen tilsier, siden selve arbeidsoppgavene svært ofte drar med seg andre oppgaver, som ligger utenfor instruksen. Dette er oppgaver som f.eks. utvidet personalansvar, IT-support, tømrer, analytiker, controller og ikke minst psykolog. :knegg:
Dette var jeg klar over da jeg søkte på stillingen, og var en av de viktigste grunnene til at jeg søkte.
Skulle jeg bare utført de oppgavene som lå i stillingsinstruksen, så hadde jeg kjedet vettet av meg. :gal:
Ja, jeg er lærer. Vasker gulv, tørker støv og skal snart vaske vinduene også. Det koster skolen 70 000,- at andre enn vi lærere vasker vinduene, så da gjør vi det.
Har dere regnet på hva det koster å bruke lærere til renholdsoppgaver? Faktisk timelønn (inkludert feriepenger, arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader) ganger antall timer ganger antall personer. Jeg hadde lagt et slik regnestykke på bordet ganske kjapt om noen hadde foreslått noe slikt på min arbeidsplass.
Jeg skjønner meg ikke helt på lærere altså. Hvis min sjef hadde bedt meg om å vaske vinduer, så hadde jeg bare ledd av ham og sagt "ja, det må du tro". Altså, man må jo stille krav selv og sette ned foten, ikke bare si "ja vel".
Noen lærere, må du skrive. Eg hadde og begynt å le. Eg hadde aldri gått med på å vaske og gjere slike ting. Eg arbeider i vgs - kanskje det er forskjell på kva skular ein jobbar på.
Dette provoserte meg skikkelig altså. Ikke minst provoseres jeg av lærere (eller andre viktige yrkesgrupper, for den del) som sier ja til slikt. For det man gjør når man aksepterer den slags, er å undergrave alle argumenter om at man ikke har tid til å gjøre jobben sin skikkelig. Ved å si ja til vindusvask, for at skolen skal spare penger, så signaliserer man jo nettopp at man har tid til overs i timeplanen sin og at det arbeidet man gjør som lærer ikke er viktigere enn at man like godt kan vaske litt vinduer i stedet for å gjøre sin lærerjobb.
Jeg hadde blitt drittsur om sjefen min ba meg om å vaske vinduer (eller å koke kaffe til møtene hans, som er mer realistisk på min arbeidsplass), men jeg hadde blitt like drittsur på kollegaer som sa ja til slikt og som dermed bidro til å nedgradere arbeidet vi gjør, ved å akseptere at det er viktigere for skolen at vi prioriterer vindusvask enn elevene våre.
Og ja, det funker å si nei. Også som den eneste. Man blir ikke universelt populær av det, men man blir respektert for det. Og neste gang blir man neppe spurt.
Hvis rektor mener at rene vinduer fremmer læring mer enn at lærerne bruker tid til elev- og undervisningsrelaterte oppgaver, ville jeg bedt om at hun eller han la fram forskning for å underbygge dette. Noe jeg er 99,99 % sikker på at ikke finnes.
Det er faktisk å undergrave egen profesjon å si ja til slike oppgaver.
Veldig enig med Teofelia jeg også. Ett er at man undergraver egen profesjon og jobb, et annet moment er faktisk at man undergraver den andre yrkesgruppen, som her vil være renholdere.
Da jeg jobbet på en liten ungdomsskole, fikk vi beskjed om at vi hadde ansvar for å rydde (ta ut alle pulter og stoler) og vaske klasserom, pulter, garderober osv. før sommerferien. Alle tok i et tak, ingen protesterte.... Nå jobber jeg i vgs, og det ville ikke falt meg inn å gjøre noe lignende. Jeg gjør stort sett det som ligger innenfor "stillingsinstruksen" nå.
Det som er litt trist er at siste året har presset med ekstraoppgaver som ikke naturlig hører under meg ( var adminoppgv tidligere) blitt lagt til mine oppgaver. Dette fører til at jeg nesten utelukkende gjør for- og etterarbeid hjemme og derfor går over tidsrammen min.
Valget er jo kopipapir, blyanter, viskelær, kulepenner, tilgang på diverse læresider fra forlag, dopapir, tørkepapir, såpe osv. og vindusvask. Vi vasker i fellestid og sånn ellers utenom, og vi har nok ikke regnet på hva det koster, for vi gjør det vel egentlig gratis.
Ja, men vi bruker ikke mye fellestid, får kanskje 20-30 minutter en gang. Men vi har nå en dugnadsånd på skolen, da. Sikkert dumt og vi er litt enige i det. Vi har også sponset diverse ting som har med det pedagogiske opplegget å gjøre, som vi ikke har penger til. Kun snakk om en hundrelapp til sammen kanskje. Og ja, det undergraver nok oss selv, men samtidig vil vi jo gi elevene fullverdig tilbud, og jeg vet det er dobbeltmoral altså.
Dette er selvsagt på begge skolene jeg har jobbet - lærere og elever vasker klasserommene før sommeren før de overlates til neste trinn. Har ikke falt meg inn som unaturlig en gang...
Det er jo nettopp sånn det er. Lærere føler seg medansvarlige for at budsjettet skal gå opp rett og slett. Egentlig positivt da - hvis bare arbeidsgiver ikke hadde tatt det for gitt og utnyttet det stadig mer.
Og enda er det noen som lurer på hvorfor folk synes lærerne har for lang ferie ...
Seriøst altså, hvis man skal komme noen vei med arbeidstidsforhandlinger, så må lærerstanden slutte å gjøre renholdsoppgaver, sy gardiner og male vegger på dugnad.
Den eneste logiske reaksjonen på "vi bruker arbeidstiden på å rydde og vaske", er "ja, men da stemmer det jo at dere har for mye fritid i arbeidet deres. Da er det klart det er rom for innstramminger i arbeidstid".
Man kan ikke på den ene siden klage over at det er for lite tid til retting, forberedelser og kontakt med elevene, og på den andre siden si ja til dugnadsarbeid. Enten så har man tid nok i jobben sin til tilleggsoppgaver, og da kan man slutte å klage, eller så har man det ikke, og da er et av de viktigste stegene å rydde bort oppgaver som spiser av tiden til kjerneoppgavene. Og akkurat den kampen må man ta selv, om så på individnivå, hvis det ikke funker på avdelingsnivå.
Ta det med ro - dugnadsånden kommer til å bli kraftig redusert i den nærmeste framtid.
Men saken er jo den at det amylin beskriver føles som en del av jobben for å drive en skole, ikke som dugnadsarbeid. Det er bare en av alle tingene som må gjøres - som å plastre elever, tørke spy hvis noen kaster opp, følge til legen hvis noen skader seg, skru i en skinne til en skuff som er løs, osv.
Dette gjøres jo ikke i arbeidstida, dette er dugnad som utføres utenom arbeidstid for at skolen har for lite penger. Disse arbeidstidene gjør at vi f.eks. er på jobb 12 timer hver dag en uke også drar man hjem og retter prøver og planlegger undervisning. Det er noe med at hvor lenge har du lyst til å jobbe med vinduer du ikke kan se ut av pga skitt? Hvor store skal hybelkaninene på gulvet være før det gjøres noe med det? Hvor mye støv skal dekke hyllene før det blir vasket vekk? Noen ganger står det stygge ord med lim på vinduene? Det er snakk om miljøet elevene og lærer skal tilbringe dagen i. Ja, det er fritida mi, men jeg har ikke lyst til å jobbe i et klasserom hvor elevene kan sparke fotball med hybelkaninene og sola ikke skinner gjennom vinduet fordi vinduene er for møkkete. Da låser jeg meg inn med vaskebøtte og fille på lørdag og vasker. Og jeg vet jeg ikke burde, men jeg skal faktisk jobbe i det klasserommet.
Men på hvilken måte er vindusvask utført av lærerne med å gi elevene et fullverdig tilbud? Jeg synes det blir llitt vanskelig å ta læreres problemer med for stort arbeidspress på alvor, når dere forteller i neste åndedrag at dere tar på dere slike oppgaver - og kaller det dugnadsånd.
Samtidig håper jeg at det dere forteller er enkelthistorier og ikke gjeldende for norske lærere generelt.
At klassene rydder ut av rommet før sommerferien er jo en selvfølge, men som renholder ville jeg oppleve det som usolidarisk hvis dere i tillegg tok støvtørking og annen vask. Det samme med vindusvask.
Renholdere har i sin stillingsinstruks om ikke å vaske over en viss høyde, og over den høyden er det hyller og skap. Vindusvask inngår heller ikke i en renholders stillingstruks ei heller å tømme papirsøppel og plastsøppel. Vasking av spy og bæsj er heller inn under deres stillingsinstruks.
Hvis dere gjør det utenom arbeidstid, i tid dere ellers ville hatt fritid, så gjør dere det gratis. Og da er jo det opplagte spørsmålet: HVORFOR??
Hvis dere gjør det i tid dere ellers ville brukt til å være lærere, så er det ikke gratis. Da er det arbeidstid, og arbeidstid koster, både i form av lønn og i form av tid som tas fra elevene.
Fordi det koster meg mindre å bruke timer på vindsusvask, enn det koster meg å kjøpe papir, blyanter, kulepenner, tusjer, dopapir, tørkepapir og bøker.
Det finnes noe helsetilsyn evt barnevern man kan melde til hvis ungene må jobbe i uhygieniske lokaler, gjør det ikke? Dere dekker jo over problemet, amylin.
Og - sponse jobben med en hundrelapp hver? Haha.
Jeg har betalt for "kontorkunsten" min selv, og de bildene tar jeg selvsagt med meg når jeg slutter en gang.
Å trøste en andreklassing som har slått seg, måtte tørke opp hvis en småskoleelev kaster opp et annet sted enn i do (jeg tipper at dette er mest vanlig i de yngste klassene) og følge til legen hvis en elev skader seg, det haster og foreldrene ikke er i nærheten (dette kan da umulig forekomme veldig ofte?) er elevrelaterte oppgaver, er det ikke? Reparere skolens inventar er en vaktmesterjobb, med mindre det kan fikses på noen sekunder.
Det koster i form at man får mindre tid til å gjøre for- og etterarbeid - og timene blir dårligere.
Jeg skjønner at man på de fleste andre arbeidsplasser føler mindre ansvar for at ting skal gå rundt enn man gjør på de fleste skoler, og jeg tar det virkelig til meg. Dette er noe jeg virkelig må øve meg på. Det er skikkelig vanskelig å la magre budsjetter gå utover elevene i form av å nekte å gjøre oppgaver som trengs å gjøres, men jeg innser at det er det vi må gjøre.
Jeg skjønner også det, og det er derfor jeg ser etter annen jobb. Innser at jeg er med på å ødelegge ved å si ja, og jeg kommer nok ikke til å klare og holde meg til 15.30 og legg vekk oppgavene.
Vi føler ikke mindre ansvar for at ting skal gå rundt, men vi lar ansvaret være hos de som har det: ledelsen. Og vi tar ikke jobben fra andre yrkesgrupper. Må de på rådhuset vaske selv?
Som forelder ville jeg bli opprørt om jeg hørte lærere på skolen betalte for nødvendig materielle selv, eller utførte renholdsoppgaver av den typen dere skisserer. Det er med å undergrave skolen på sikt. Hvis skoleeier vet at dere ordner opp uansett, er det lett for politikerne å kutte i skolebudsjettet.
Jeg ser det som en selvfølge å legge til rette for at renholderen skal ha en grei jobb når hun vasker der der jeg jobber, så generell rydding, holde sko og andre greier unna golvet, ta med meg søppelposen osv, men å gjøre jobben hennes gjør jeg altså ikke.
Om jeg ikke fikk det nødvendige renholdet ville jeg uten å tenke meg om meldt til rett myndighet om forholdene.
Hvis lærere "dekker over" slik at magre budsjetter ikke går ut over elevene, hvordan skal dere da få hjelp fra oss foreldre? Vi merker jo ikke det? For det går jo ikke ut over barna våre. Vi vet ingenting.
I skolen har man medbestemmelsesavtale - lærerne er med og styrer over driftsbudsjettene og andre typer administrativt arbeid. Kanskje det er medbestemmelsen som gjør at vi føler et så stort ansvar for å få det til å gå rundt? I tillegg til at vi jobber med mennesker selvsagt.
Jeg hadde aldri noe problem med å holde meg til arbeidstider og oppgaver da jeg jobbet i butikk, i gatekjøkken eller som jordbærplukker liksom.
Men hvor havner avviksmeldingene? Hos ledelsen?
Jeg mener å melde til Arbeidstilsyn, kommunelege eller annen ekstern myndighet som faktisk må ta dette på alvor og som ikke har noe med budsjett og drift å gjøre.
Slike kommentarer gjør meg skikkelig sur. Dette er ikke å føle ansvar for at ting skal gå rundt.
Hvis ledelsen på min arbeidsplass hadde sagt at vi fra nå skulle vasket vinduer og husvask over 1 meter, hadde jeg nektet. Både fordi det ville være med å undergrave egen jobb, men også fordi det er usolidarisk med de som har dette som arbeidsoppgaver. Renholderne tar ikke denne typen oppgaver når de ikke får flere timer til å utføre dem. Selvfølgelig kan ikke dette legges på toppen av daglig renhold. Det må kompenseres. Fy søren så sint jeg hadde blitt om jeg hadde sett at lærere med sin "dugnadsånd" og "ansvar for at ting går rundt" hadde gjort oppgavene! Renholdere er av de lavest lønnede yrkesgruppene vi har altså.
Jeg føler et enormt ansvar for at min jobb blir gjort på en skikkelig måte. Det skjer ofte at jeg sitter oppe til langt på natt for å forberede neste dags presentasjon eller for å hale i land et prosjekt. Mange, mange av mine kollegaer sitter mange timer på kveld og natt for å forberede morgendagens undervisning eller for å rekke en prosjektfrist.
Men hvis noen ber meg om å vaske vinduer, eller fikse dørhåndtak (eller mer realistisk, da jeg ble bedt om å påta meg en del IT-supportoppgaver, langt utenfor mitt arbedsområde), så har jeg noen enkle standardsvar til den som spør:
"Ok, hvilke arbeidsoppgaver ønsker du at jeg skal legge til side for å gjøre dette?"
"Er dette virkelig en oppgave du ønsker å prioriterer høyere enn [min egentlige jobb]?"
"Er det helt sikkert at det er økonomisk fornuftig å bruke en seniorrådgiver til den type arbeid?"
Det er mitt ansvar å prioritere oppgavene mine fornuftig, alternativt er det mitt ansvar å gjøre min sjef oppmerksom på at han eller hun nå er i ferd med å prioritere oppgavene mine på en måte som jeg finner uklok.
Det er definitivt ikke min oppgave å sørge for at budsjettet på jobb går opp eller at dører og vinduer virker som de skal og at renholdet er godt nok utført.
Ulempen med all snillismen er at ingen må ta ansvar for å få budsjettet til å få rundt, for de ansatte vasker jo og når det ikke er mer dopapir så kjøper de det og. Hadde alle lagt ned snillismen måtte en eller annen faktisk fått budsjettet opp på et normalt nivå, for hverken foreldre eller pårørende ville sett på at elever og pasienter ikke fikk tørket seg i rumpa.
Jeg er sykepleier på et tildelingskontor, og skal egentlig tildele plasser på et sykehjem, dagplasser og hjemmesykepleie. Må da ta hjemmebesøk og er med på noen samarbeidsmøter.
Men vi veileder både leger og personalet, tar demensteter, tester mtp evt. Førerkortforlengelse, flytter for pasienter, handler, kjører de til dagopphold de første gangene, bistår med mat, toalett, hygiene ved hjemmebesøk ++++ ja jeg gjør veldig mye utover det som er tiltenkt stillingen.
Problemet er at Osloskolene allerede går i flere hundre tusen minus hvert år. Rektorer blir innkalt på teppet, får beskjed om å si opp folk, kutte ned på stillinger for å spare penger, kutte ned på innkjøp av skolemateriell osv. Det er store minustall, og det som skjer er kun at ledere får beskjed om nedskjæringer. Det blir ikke noe mer penger til budsjett om en skole er tom for dopapir.
Men hvis lærererne skal fikse dette ved å kjøpe dopapir selv eller vaske vinduene, så er dette en øvelse på linje med å tisse i buksa for å holde varmen. Det blir bedre der og da, men på sikt blir det bare verre.
Dette med at lærerne bidrar til budsjettet er jo ikke noe man gjør for å dra lasset i en vanskelig periode. Det er en ukultur som har befestet seg over mange, mange år.
Min mor var barneskolelærer på 70-, 80- og 90-tallet, og allerede da kjøpte hun inn formingsmateriell og skolesaker for egne midler. "Fordi det var enklere enn å få dem bevilget fra skolen" og fordi "skolen har så dårlig råd akkurat nå".
Så lenge lærerne finner seg i å sponse skolene med dugnadstimer og skolemateriell, vil man ALDRI få et budsjett som gjenspeiler de faktiske kostnadene ved å drive skole. Hvorfor skulle man få det? Lærerne er jo mer enn villige til å betale for undervisningen som gis, og de har vært det i en mannsalder.
De skolene hvor lærerne utfører renhold, er det ikke ansatt renholdere? Hvor er i så fall renholderne ansatt? Jeg er renholder på en skole og i en barnehage. Er ansatt i kommunen, teknisk drift (heter noe annet langt ord). Min stilling belaster ikke skolens budsjett men teknisk drift sitt. Samme kommunale eining holder toalettpapir/tørkepapir, såpe, søppelposer osv. Jeg tørker støv, vasker pulter/stoler, tømmer søppel, vasker vinduer min. 2 ganger i året. Vi vasker storrent på sommeren når elevene har ferie. Tydeligvis store forskjeller rundt om i kommunene. Jeg utfører små vaktmesteroppgaver også selv om det ikke ligger til min stilling. Type oppgaver det er fortere å få utført selv, enn å tilkalle kommunens vaktmestere.
Denne artikkelen om forskjellen i hvordan en videregående skole og en ungdomsskole vedlikeholdes syns jeg var god: www.smp.no/nyheter/article8356447.ece
Når jeg leser om Amylin og hvordan klasserommet hadde vært dersom hun ikke vakset, blir jeg virkelig månebedotten. Hos oss har vi mange renholdere, og alle klasserom og ganger blir vasket HVER dag. Alle kontorene én dag i uken og gymsalene hver 14.dag. Garderobene én dag i uken.
Jeg er overbevist om at enhver forelder med litt interesse av hvordan avkommet har det på skolen hadde laget rabalder både for skoleledelse og kommune dersom det kom frem at barna ikke kunne bruke toalettet på skolen i mangel av toalettpapir. Det samme om det kommer frem at renholdet er mangefullt.
Her vi bor har skoleforfallet vært massivt de siste årene. Vi har akkurat fått en fantastisk ny skole, og er glade for å flytte fra en skole som bærer preg av manglende vedlikehold over mange år. På tross av den elendige tilstanden, så har renholdet vært bra. FAU har vært på banen kjapt dersom det har vært mangler, og det har blitt rettet opp i. Det hadde det jo ikke blitt dersom lærerne (med gode hensikter) tørket over gulv, og kjøpte toalettpapir.
Stillingsbeskrivelse finnes ikke og jeg gjør ganske mye forskjellig på jobb som jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre da jeg var under utdanning i hvert fall.
Dere lærere som jobber dugnad/gratis: gjør vaktmestre og renholdere det samme? Hvorfor/hvorfor ikke? De kunne vel tatt ungene med på en eksklusjon eller noe mens dere har vaskedag?
Jeg tror det handlet om en utbredt offerkultur. Den kulturen sitter hardt hos mange og er i ferd med å ødelegge mye, ikke bare for læreres arbeidshverdag, men også hos mange andre offentlig ansatte.
Det må en holdningsendring til, ikke bare hos den som tror at de får lønn i himmelen av å strekke seg langt for de kommunale budsjetter, men også blant dem som leder mennesker som er preget av kulturen.
Jeg svarer på Mail og telefoner på fritiden uten å verken føre timer eller få overtid for det. Men så har jeg en fleksibel arbeidsgiver som ikke blander seg i hva jeg gjør og når jeg gjør det, så lenge det jeg skal gjøres blir gjort.
Noen av skolene jeg jobbet på hadde ikke denne "dugnadskulturen". Felles for dem var at de fortsatt hadde enkelte eldre mannlige lektorer i staben. Husker en gang rektor ønsket å innføre en ekstra kartleggingsprøve. Det var noenlunde enighet om at det sikkert var lurt, helt til en eldre sur gubbe på bakerste benk hevet stemmen og spurte "og hva får vi betalt for dette, da?". Det endte med at kartleggingsprøvene ble lønnet etter sensortariff, og at det ble frivillig hvem som ville ta på seg oppgaven. Som student og løsvikar hadde jeg ingenting imot ekstra penger, og fikk de mesteparten av rettebunkene.
For min del handler det ikke om offerkultur, men om å dra et lass i samme retning. Men som sagt, vi har god renholder- og vaktmestertjeneste, så de gangene jeg gjør slike oppgaver så er det fordi a) jeg har anledning, eller b) det kan ikke ligge (har noen knust ei flaske så må det nesten ryddes opp, har syndebukken forsvunnet så gjør jeg det heller selv enn å la det ligge til renholderen kommer neste dag.
Jeg tror ikke noen av vondt av å hjelpe renholderen litt. Jeg jobbet som renholder i starten av studietiden min, og alle mine illusjoner om hvordan mennesker oppfører seg mot hverandre ble blåst til side relativt kjapt. Renholderen er nobody, somebody og anybody. Kyllingrester som ligger slengt utover kontorpulten, menn som dusjer i dusjen mens du vasker den(!!), eller tisser i pissoiret mens du holder på å vaske på toalettrommet, søppel som ligger rundt søppelkorga og ikke oppi, toaletter som bærer preg av dårlig mage, folk som ikke gidder å flytte seg når de ser at jeg holder på å vaske, humoristiske kommentarer (med åpenbare nedlatende undertoner), etc. etc. Jeg kan love dere at ingen av mine elever får grise rundt uten å rydde opp etter seg etterpå, det er absolutt ikke renholderens jobb å plukke opp etter folk. Det står neppe i deres stillingsinstruks at de skal rydde på kontoret ditt, at de skal plukke opp matpapir, at de skal trekke ned på toalettet...
(Sorry, mange innestengte følelser som kom ut her nå.)
Jeg tviler ikke på at noen renholdere har det slik, men på begge mine arbeidssteder har renholdspersonale høy status, og det er veldig klart hva de skal gjøre og hva vi skal gjøre, og vi andre leger til rette for at de skal gjøre jobben sin, og ikke plukke opp dritten etter oss.
Å rydde knuste flasker tenker jeg ikke på som noe som er utenfor det man kan forvente å måtte gjøre på jobb.
Det er snakk om noe som ikke kan vente og som jeg tenker at enhver bør ta tak i om det skjer på en arbeidsplass.
Det man ikke bør ta på seg er vindusvask, støvtørking, sørge for at det er nok dopapir. Rett og slett oppgaver som ikke er akutte og som andre skal være ansatt til å utføre.
Jeg tror noe av dilemmaet lærerne kjenner på ligger her. I det å ofre noe på kort sikt, for å vinne noe på lang. For det blir elevene som må betale prisen.
For å snu en så hardt befestet kultur, plassere ansvaret krystallklart der hvor det hører hjemme, samt oppleve at faktiske resultater når klasserommene, kommer til å ta tid. Og i mellomtiden får elevene dårligere arbeidsforhold (hvis klasserom blir svinestier og materiellmanglene blir enda større) og læringsutbytte (hvis lærerne faktisk legger ned planleggings- og vurderingsarbeidet når de blir pålagt andre oppgaver). Hvilke elevkull skal ta denne støyten?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.