Dere som har elbil, hvilke kriterier la dere til grunn når dere valgte modell? Kjørelengde, innkjøpspris, komfort, annenhåndsverdi? Jeg sliter med å finne modell. (Tesla, BMW og Leaf er uaktuelle pga image. :knegg: ).
E-golf er den jeg ønsker meg, men jeg synes den er dyr. Renault Zoe kan være et alternativ, men har de ordnet opp i problematikken rundt det å lade i vanlig stikkontakt? Kia Soul er fantastisk kul, men det er Kia. Erfaringer?
(bilen skal være en nummer to og mest brukes til bykjøring).
Vi har landet på at jeg skal ha meg en e-up. Jeg ville gjerne hatt en som var litt større, men jeg liker den godt og så har prisen litt å si for oss også.
Ser ikke "imageproblemet" med Leaf? I hvert fall ikke i den retningen som med Tesla og i3. At Leaf egentlig er mindre pen blir en litt annen sak...
Uansett hvem av disse man nå velger, mener jeg fortsatt man skal kunne omtrent regne "nullverdi" når bilen har blitt noen år gammel. Tesla blir slik sett ikke spesielt lønnsom, og også i3 har med sin noe høye pris og "litt spesielle type bil" trolig ha et høyt verditap.
Leaf på sin side har hatt en solid prisnedgang allerede. Det finnes en god del på bruktmarkedet også.
eGolf kan potensielt holde seg noe bedre i pris enn både Leaf og i3. Men så er den også noe dyrere enn Leaf i utgangspunktet. Kontra i3 blir den i praksis mer anvendelig og har bedre rekkevidde.
Renault Zoe og Kia Soul tror jeg i hvert fall man kan regne svært lav bruktverdi på etter hvert.
Viktig blir det også å se på garantivilkårene. F.eks. Renault har 5 år / 100 000 km på batteriet. VW har 8 år / 160 000 km. Dette vil også være noe som kan ha meget stor betydning hvis bilen skal selges etter 4-5 år.
VW eUp! kan også være en av de som er mest økonomisk. Men blir naturligvis ganske liten. iMev og søsken lige så, men da er man over på ting som ikke er spesielt pent å se på i hvert fall...
Focus og B-klasse mangler hurtiglading, hvis det er viktig. Focus er også en elektrifisert bensinbil.
Selv om du sier nei til i3 ber jeg deg om å vurdere den en gang til. Vi har hatt vår i 1 år i dag og er utrolig godt fornøyd. 17700 km og den holder det den lover. Også er den styggfin, i motsetning til Leafen som bare er stygg. :knegg: Den er også hovedsaklig laget av materialer som ikke ruster. 170 hester er også deilig.
Hvis Zoe faktisk har fått ordna opp i problemene så rykker den opp et par hakk.
Jeg ville lukket øynene og kjøpt ny Leaf til 220.000,- med åtte års garanti. Kia er sikkert et godt kjøp, men koster 270.000,- med litt ekstra oppvarming og utstyr. Da hadde jeg valg E-Golf.
Det spåes en ny generasjon elbiler med 30 mils rekkevidde på slutten av året, også Leaf. Sammen med mulige endringer for bruk av kollektivfelt og bompengefritak i statsbudsjett til høsten, vil bruktverdien synke mye, hvis det er av betydning.
Kjøpte nylig iMiew, eller hva den nå heter. Helt perfekt. Liten og lett å manøvrere, billig i innkjøp (160), i praksis en gratis bil for oss. Ingen ladeutgifter hos oss, gratis bom, mer enn nok kjørelengde, tja, jeg har i grunnen ikke mer å si. :knegg:
Hadde egentlig tenkt å kjøpe Leaf, men gadd ikke betale 100000 mer for omtrent det samme. Forresten hadde jeg ikke fått med meg at Leafen har et kult image? :undrer:
Og for å svare på spørsmålet. ;) Valgtr VW fordi det er merket vi har kjøpt på biler stort sett og kjenner godt til de. Pris hadde jo også litt å si.
Rekkevidde var ikke så viktig, da jeg behøver den bare noen mil om dagen. Det det har endt med hos oss er at bil nummer 1 står mye i ro. Vi bruker elbilen mye. Veldig glad i den!
En nødløsning fra Ford fordi de ikke hadde noe elbil. Tung i ræva pga. batteripakke i bagasjerommet, og da dårlige kjøreegenskaper og begrenset bagasjeplass i forhold til segmentet bilen egentlig er i (normalt sett plasseres batteriene "under setene" for vektbalanse og lavt tyngdepunkt, samt plassutnyttelse). En bil det har blitt solgt svært få av.
Vi har e-up. Veldig fornøyd med den. Vi har hatt den i ett år. Grunnen for at vi har den var mye pris og litt at vi ikke ønsket leaf. Har pris vært uviktig har vi valgt BMW, tror jeg. KiA har jeg lite tro på. Den er fin fra siden, men grufull forfra + at det er kia den har dog fått "årets elbil" pris...
Men ville i ditt tilfelle (ett barn mer) kanskje seriøst vurdert Golf. Det viser seg at elbilen ofte blir den foretrukne bilen og da kan man raskt spare inn de ekstra kronene ved å kunne bruke den mer.
Men det er du som vet hvor ofte dere er ute og kjører alle mann.
Jeg er knallfornøyd med min e-Up. Tips er å sette seg skikkelig inn i dette hvor du kan lade bilen, og også med en gang skaffe seg ladebrikker fra de aktuelle leverandørene (Fortum og Grønn kontakt om jeg skal gjette) Det koster noen kroner å få ladet den opp innimellom, men det er utrolig greit å ha det tilgjengelig når man får bruk for det.
Jeg hadde kanskje sett en gang til på Leaf. Det er bil med mye plass for pengene. Den er i alle fall penere enn Kia-en synes jeg. Den ser ut som en fryseboks på hjul.
Du sparer den inn om du kjøper den og slutter å fylle bensin. Eller det spørs hvor mye du kjører da. Jeg sparer 100-150 kroner dagen i bensin og bompenger.
Hvis du ikke har råd til Golf nå, men har råd til Leaf, så bør du vurdere det nå.
Det eneste jeg angret på da jeg kjøpte min, var at jeg ikke hadde gjort det før.
Jeg synes Leaf er litt dyr også. Jeg har ikke lyst til å ha billån, det er derfor jeg henger på gjerdet. Jeg selv har bare 3,5 km til jobb (og kunne forsåvidt brukt beina hvis det ikke hadde vært for familielogistikken), så jeg sparer nok ikke inn så innmari mye. Det er mannen (som har 3 mil en vei til jobb) som kunne spart mest.
Skriver under på denne. Vi har hatt 3 barn med barneseter, 2 voksne OG barnevogn inni. Sitter trangt, men helt overkommelig til for å kjøre 3-4 km til byen f.eks.
Da bør han bruke bilen om dere kjøper elbil (synes jeg) Det er en helt perfekt elbilavstand. Og dere kan så godt som slutte å fylle drivstoff. Så kan du sykle og bli sprek og flott og bruke den andre bilen dersom det er mye du skal ha med deg.
Ikke meninga å blande meg, jeg blir bare litt ivrig når jeg kan være med å omvende noen til å bruke elbil.
Ja, det er også en ting. Jeg burde ha plass til rullestol. Da er det vel bare Leaf og Golf som leverer.
Jeg kan nok ikke likevel dessverre, men det er selvsagt et poeng at han burde kjøre elbil. Det er dog jeg som er mest ivrig. :knegg: (og det er ikke gitt at jeg jobber 3 km unna hjemmet bestandig heller, det må med i betraktningen).
Og Nissan Evalia. Som nå også kan leveres som 7-seter snart. Bil som nok kanskje bør sees i virkeligheten, for på bildene ser den nok kanskje litt større ut enn den egentlig er.
Godt poeng, men om man uansett har bestemt seg for å anskaffe en så er det ikke noe å vente på.
Jeg har beregnet at jeg skal ha min bil i mange år, 5-7 år håper jeg den holder, og da er den vel "avskrevet" uansett. Ët verditap på ca 3000 per måned. Men jeg "må" ha bil til jobb, så jeg ville vel hatt et verditap okke som.
Dvs "må og må". Vi greier oss akkurat nå greit med bare en bil. Mannen er uten kjøretillatelse i minst et halvt år. Så nå har vi to biler, men bare 1 sjåfør. Men vi beholder nok begge bilene i påvente av at mannen får lov til å kjøre igjen. Så kjører jeg elbil til hverdags og diesel til eventuelle langturer.
Vi har en Leaf som vi kjøpte i November 2013 og en E-Golf som jeg fikk for et par uker siden så jeg kan si litt om mine erfaringer.
Når jeg vurderte ny bil nå så var det kun 10.000 i diff på pris Leaf og Golf. Jeg betalte 265.000 for golfen, men det er en helt annen bilfølelse i den en i Leafen, det kan ikke sammenlignes. Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i Leafen vår, men Golfen er et par hakk over i kjøreglede og ikke minst kvalitetsfølelse. Og så har den noe mer rekkevidde. Vær obs på at den har en ladestandard (CSS Combo) som ikke er voldsomt bra utbygd ennå, ChaDeMo standarden til bl.a. Leaf er mye vanligere.
Leaf har bedre plass i bagasjerommet dersom det er viktig i forhold til rullestol. Det er ikke allverdens bagasjerom i Golfen selv om du kan ta ut bunnplaten.
Kia Soul er utsolgt ut året så den får du uansett ikke tak i :) Mitsubishi i-Miev og de andre modellene der er vel fryktelig billige nå, jeg ville kanskje sett på dem dersom prisen er det viktigste.
Som det er blitt sagt over i tråden, jeg ville ikke kjøpte elbil nå uten og regne med og avskrive den over levetiden. Jeg regner med at det i løpet av et par år kommer mange nye modeller med 30+ mil rekkevidde som standard, og da vil bruktbilprisene være lave for biler med 12-15 mils rekkevidde.
Ja ikke sant. Jeg har lyst på elbil, men må ikke nok til at det på noen måte blir et godt regnestykke. Ikke at bil noengang har vært lønnsomt, men i mitt hode skal elbil være mindre dyrt.
Vi har el-bil, sparer ca 2000 i mnd i bompenger og bensin, dette utgjør lånekostnadene på bilen + så vi har mye mer penger tilgjengelig nå enn før vi byttet til el-bil.
Hva dere kjører. ;). Vi har brukt ca 4000,- i drivstoff på ett år, og 2300,- i bompenger på ett år. Kjørt ca 6000 km. Og er usikker på om vi trenger bil.
Vi har ingen bil nå, men jeg ser på ww e-up. Det er litt usosialt for barna at vi er uten bil når de skal på vennebesøk og aktiviteter. Vi er de eneste de kjenner som er uten bil. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å parkere på jobb.:jupp:. Kunne spart litt på Ruter, selv om jeg sykler tre dager i uken åtte måneder i året.
Ingen som har gode parkerings tips for Grønland med områder?
Vår elbil er nå ett år og fem dager gammel og har kjørt 17998 km. Før vi kjøpte elbilen brukte vi over 20000 på bom på et år. Nå har vi brukt 4000 mener jeg mannen regnet ut. :jupp: Regnestykket går aldri i pluss, men fra en slapp Mazda 2 til en komfortabel og sprek i3 er det enorm forskjell. :D
Vi prøver å få solgt vår bil nr.2 nå, og tenker å erstatte den med en elbil. Vi har bare 2 barn, og i dag så jeg e-upen live, og likte den veldig godt. :jupp:
Jeg pendler og bruker over 4000,- i måneden på diesel og bom. Det ble en helt ny hverdag med el-bil, der vi nå faktisk sparer penger selv med lån på bilen.
Ja, mannen kjører 6 mil hver dag med tre bomstasjoner og hadde også bensin på en liten Yaris før, vi sparer mange tusen på null bompenger, gratis lading på jobb og noen hundrelapper i årsavgift istedenfor 3000 i året.
Jeg parkerte ved siden av en e-Golf i dag med min Leaf og Leafen er både høyere og har større bagasjerom, så jeg tror den alt i alt er en romsligere bil, sånn hvis det skulle ha noe å si.
Vi sparer ca. 5000,- i mnd. Og det kun i bom og drivstoff som er dyrt. Baller fort på seg når man pendler. I tillegg bor vi slik til at det blir en del kjøring i forbindelse med barnas aktiviteter. Leaf er kanskje ikke kult imagemessig, men en stor innsparing for oss kontra diesel/ bensinbil, som er alternativet.
Vi selger den nok til sommeren, og kjøper en e-golf utpå høsten, har prøvekjørt den og den virket veldig god.
Vi venter til høsten og på statsbudsjett lekkasjer før vi kjøper. Vi har lite behov for bil og lite å spare på elbil. Jeg har spurt på P plass på jobb. ;).
E-up er liten ser jeg, og Leaf er stor. Skal se på nye Mercedes også.
Vi lader stort sett bare hjemme, og det er greit med ladestolper vi kan bruke rundt oss, om vi må lade på tur. I tillegg kommer det en bedre ladeløsning for vanlig stikkontakt nå.
Vi har plass til alle fem, pluss greit bagasjerom. Plass til to kofferter eller en barnevogn.
Prisen var også viktig. Den kostet oss 60 000 mindre enn en e-golf ville kostet oss. Mulig e-golf har bedre gjensalgsverdi, men vi har tenkt til å ha bilen noen år og da er tror jeg ikke forskjellen er 60 000 lengre.
Vi har hatt leaf noen år. Jeg er veldig fornøyd med bilens kjøreegenskaper og plass, men UTROLIG misfornøyd med Nissan som leverandør. Det har vært en del feil med bilen, som takstmenn og verksteder har dokumentert er garantisaker, men Nissan dekker ikke en d****. Vi har kranglet med ansvarlige i Norge og i utlandet, og dokumentert absolutt alt opp og ned og i mente, uten hell. Vi skal aldri noengang ha Nissan igjen. Aldri.
Jeg har også hørt en dårlig historie om Nissan, men det var en vanlig bil. Vår forhandler for Nissan her vi bor har dårlig service, så mannen forholder seg direkte til der han kjøpte Leaf'en og de er supre.
Vi har kjøpt importert bil med garantihefte og fått god service på Birger N Haug på Rud. Varmeelementet røk i fjor vinter og det gikk på garantien (produksjonsfeil), ble byttet raskt på Rud.
Leaf - for stor synes jeg. Den er omtrent i størrelse som den vi har nå, som er familiebilen. Den var rett og slett litt for mye "vanlig bil" for meg. :knegg: Nei, vet ikke helt hva det var, men den traff oss ikke.
VW e-up! Helt fantastisk snerten liten bybil, jeg ble helt forelsket. :hjerter: Det drar ned (for mannen) at det er 4-seter, selv om vi bare er 4 i familien og jeg ikke ser behovet for flere seter, vi har tross alt en annen bil som jeg tenker vil være "familiebilen". :vetikke: Den var utrolig god å kjøre. Vinduene i baksetet kan ikke åpnes ordentlig, det var lik type åpning som de bakerste vinduene på Ladaen jeg vokste opp med på 80-tallet. :humre:
Renault Zoe. Du nevner "problematikken" med at en ikke kan lade i vanlig stikkontakt. Det selgeren sa til oss er at den bruker den type lading som er satt som EU-standard, lik som Tesla bruker, noe som betyr at det er den typen som blir mest utbygd og dermed er (eller blir) lettest å finne. I tillegg følger det med installasjon av ladepunkt hjemme. :riktig: Den var veldig god å kjøre.
Selgeren hos Renault sa at bagasjerommet på Zoe har større volum enn Leaf. Det var vanskelig å vurdere på øyemål, men det er iallfall helt annerledes form enn på Leafen, og jeg vil absolutt tro det er mulig å få plass til rullestol baki der (men jeg har ingen erfaring med rullestol, altså).
Vi er impulskjøpere de luxe, og jeg synes det er rart at vi ikke har kjøpt en bil allerede i dag. :knegg: Men vi prøver å ha litt is i magen, vi skal i teorien kunne klare oss med 1 bil frem til september, nå som sykkelsesongen er i gang. :jupp:
På både Leaf og e-up kan en velge hvor mye den bremser (og dermed lader) når en slipper gassen, noe en ikke kan på Zoe. Selgeren så ikke ut som han hadde hørt om det engang, da vi spurte.
På den Zoen vi prøvde var det isofix, det så jeg ikke om det var på de andre.
Jeg blir ikke helt klok på det med ulike ladestasjoner, prøver å lese meg opp på det, men det synker liksom ikke helt inn.
Tja, ser poenget til mannen din. Vet jo ikke hvordan deres dagligliv er, men hos oss kjører vi til stadighet i nærmiljøet med både en og to venner av ungene, til trening etc, samt hunden vår og kunne ikke hatt en mindre bil enn Leaf, synes jeg. Vi prøver jo å ikke bruke Volvoen så mye på småkjøring når vi har el-bil.
Joda, jeg ser at det vil være en begrensning i enkelte tilfeller, men vi har sjelden 3 unger baki bilen. Det skjer jo, men da vil vi kunne bruke den andre, tenker jeg. :vetikke:
Jeg prøvde å lufte tanken for mannen at vi kunne se for oss at elbilen skulle være "familiebilen", og dermed gå for Leaf og så bytte ut Focusen vi har nå med en mindre som han kan bruke til/fra jobb. Han syntes ikke det var en strålende idé.
Nei, det er nok Zoe som er mest aktuell, føler jeg. :gruble: Samtidig tenker jeg at det er veldig pluss på VW at det er 8 års batterigaranti, da.
Det er visst gjort avtale med både Kiwi og McDonalds om utbygging av ladestasjoner på alle disse i løpet av 2016 eller når det var. Ja, av den typen som Zoe bruker, var det...
Det er nesten sånn. Tesla og Zoe kan bruke samme løsning, men tesla har to ladeløsninger og den ene løsningen som tesla bygger ut selv, kan ikke Zoe bruke.
Det er isofix i e-up. Ikke tro at den andre bilen forblir hovedbil når du kan velge å kjøre e-up altså. Fine bilen! De gangene vi kjører flere unger, er sjelden to voksne med.
Vi har endt med å bruke eupen mye mer enn det vi trodde på forhånd. Hovedbilen står i ro mange dager i uka.
Nå skal vi pusse opp, så mulig eupen må selges. Det sitter litt langt inne, for jeg er blitt veldig glad i den. Så har er lite håp om å beholde den. ;)
Jeg lader 95% av tiden hjemme. Forstår jo at ikke alle har samme kjøremønsteret som oss, men funker bra det.
Men selv om den viser kapasitet på 120 km når den er fulladet, er vi stort sett nede på 60-70 nå på vinteren med 20 km kjøring på 1 dag. Det går fort nedover.
Ja, det stemmer, men jeg vil balansere bildet litt. Den bruker mest strøm i starten. Og hvis man er litt rekkeviddeutfordret så lærer man seg å kjøre økonomisk. Anbefaler alle å sette seg inn i lademuligheter i nærheten samt å skaffe seg ladebrikker og nøkkel til ladestasjoner. Selv om man ikke har bruk for det så ofte så sparer man mye tid når man først behøver det
Ja, jeg ser også for meg at i det daglige vil det være kun hjemmelading, og at borte-lading vil bli i spesielle tilfeller. :jupp:
Vi veksler veldig mellom Zoe og E-up, men dere er jo ikke de eneste som sier at elbilen fort blir hovedbilen. Da tenker jeg det er lurest å kjøpe Zoe, og så heller bytte ut den vi har med en bitteliten annen bil. Men det er mannen skeptisk til, i forhold til hypotetiske danmarksturer langt inn i fremtiden.
Zoe virker på flere måter som det lureste valget, men følelsene sier at e-upen var klart den kuleste. Den er jo sånn vi leter etter - en snerten liten spretten bybil. :jupp:
Zoe er kanskje på en måte en litt undervurdert bil. Og generelt mener jeg at når man kjøper elbil i dag, må man tenke at verdien om noen år vil være bortimot 0.
Dette tror jeg i større grad kan være gjeldende for Zoe enn for f.eks. Leaf og eGolf som jeg ser den mer aktuell å sammenligne med på en måte, selv om de er noe lengre og bredere. eGolf blir jo imidlertid en del dyrere i utgangspunktet.
Renault har i utgangspunktet høyt verditap og elbiler ligger an til å få høye verditap. At de trolig får høye verditap kan imidlertid være helt ok for mange, ettersom driftskostnadene gir store besparelser.
Lavt salgsvolum kan også være et element som på sikt også kan gjøre bilen generelt mindre populær. Det kan også ha betydning for kostnader for deler o.l.
Leaf, som vel i utgangspunktet er ganske likt priset, kan jo sies å være et mer uttestet produkt også. Det har vel vært så om så med erfaringene med Renaults forhandlere. Selv om importør nå ble endret for noen år siden, er det vel fortsatt mange av de samme forhandlerne.
Om man skulle selge bilen om f.eks. 5 år vil vel ellers da VW sin 8 årige garanti på batteriene nok være litt mer verdifull på bruktmarkedet.
Det er zoe som ikke har lademuligheter andre steder enn hjemme, er det ikke?
Vi har hatt e-up'en i et år nå. Vi har en skoda stasjonsvogn i tillegg til "kjøpe ting på IKEA, kjøre med henger, dra på langtur osv osv" Jeg er glad for at vi har den og altså.
Vi lader hjemme og på mannens jobb. Jeg kan og lade på min jobb, men jeg må spørre om det er greit først. - Det er utrolig greit å kunne lade når vi er på besøk hos folk f.eks også - ikke at det er normen, men godt å ha muligheten. Likedan på Ikea og lignende.
Vi har brukt hurtiglader kun en gang - og da var det mest for å ha prøvd det.
Jo, Zoe får en ladet mange plasser, og "alle" nye punkter som kommer, vil ha lading for zoe. Type 2, heter det vel. (Hvis jeg har forstått det rett...)
mrc, takk for svar. Ja, den 8 års batterigarantien hos VW er et veldig pluss. Og up finnes jo som diesel eller bensinbil i tillegg, noe som gjør deler lettere tilgjengelig enn for zoe.
Men er det ikke slik at man må ha med seg en (ikke så helt liten) trafo når denne skal lades på en del typer elnett? Det har vært litt fram og tilbake på disse bilene med løsninger. Eller har de lagt om hele greia nå for å gjøre det enklere?
Det at man enten må drasse med seg denne trafoen fortsatt gjør det jo litt tungvindt. Hjemmeladerinstallasjonen er vel inkludert i prisen, men det er jo også et element som kan gjør det litt vanskeligere når man skal selge bilen og det da ny eier helst bør få installert hjemmeboksen.
Den nye ladertypen som Zoe kan lade på har blitt veldig raskt utbygd, ettersom jeg skjønner. Tesla bruker samme type, noe som har sammenheng med den raske veksten, troooor jeg. Dessuten kan flere andre biler også bruke den typen, uten at de får like god effekt. (Tror Zoe kan dra 22 kw mens f.eks e-up kan dra 7 kw fra samme.)
Men dette med lading er fortsatt en jungel, føler jeg.
I dag er vi begge mest gira på e-up. :knegg: Tror vi må prøvekjøre begge en gang til.
Nå finnes det bare en ganske stor trafo for lading på vanlig el-nett, men det kommer snart en ny som er liten, omtrent bare som vanlige ladeledninger. På de type to ladepunktene bruker man bare vanlig ladeledning. (Type to finnes ved en del Kiwi og Mcd nå, og vil bli bedre bygd ut.)
Vi leter og leter. :sukk: Eller vi tenker og tenker, er vel mer riktig.
Har en e-up hjemme på prøving nå i kveld, så vi har fått prøvd den litt "ordentlig". Jeg kunne fint levd med den, men mannen synes den blir litt enkel, pinglete og litt svigermoraktig.
Vet ikke helt hva vi tenker om Zoe nå. Var der i går, og jeg fikk så dårlig inntrykk av han vi snakket med at jeg mistet lysten på hele bilen. :sukk:
Nå har vi snakket om at vi kanskje må prøve Golf... Den er egentlig uaktuell pga prisen, men en får vel gjerne til det en vil. :vetikke:
Renault Zoe-selgere kan man slett ikke stole på. De mener nordmenn må tilpasse seg bilen, ikke at bilen må tilpasse seg norske forhold. Det tok flere år å få dem til å forstå at nordmenn ikke er interesserte i å lease batteriene, de vil eie hele bilen. Det skal bygges ut mye type2-ladere, men svært få av dem vil kunne brukes av Zoe uten spesialbygd adapter. Zoe kan kun bruke 3fase-strøm, og i Norge vil det i realiteten si 400 volt. En leaf, e-UP, Tesla, mitsubishi, Peougot, egentlig alt annet enn Zoe, kan man i nøden plugge i enhver stikkontakt. Står du på Dombås og har feilberegnet strømforbruket så er jeg jaggu ikke sikker på hvor du kan gå for å få ladet med en Zoe. Med en e-UP kan du spørre på campingen, eller ringe på hos nærmeste gamle dame og smile pent. Evt kjøre til Nordfjordeid og gå på fest hos ordføreren (var det ikke Pele som fortalte om det?).
Jeg tror de fleste småbyer og tettsteder etterhvert vil ha 1-2 ladepunkter som Zoe kan bruke. Og 3-4 vanlige ladepunkt, 5 gamle motorvarmere, 20 utendørs stikkontakter, og 3 industrikontakter på baksiden av bensinstasjonen og samvirkelaget. Med en E-up vil du ha ca 30 lademuligheter, ett av dem sannsynligvis rett utenfor der du er. Med en Zoe må du kjøre til andre enden av byen og lade på den dedikerte laderen.
Jeg håper ZapTec-laderen vil endre hele bildet, men ville ikke kjøpt Zoe før
a) jeg får med ZapTec i prisen
og
b) noen andre har testet at ZapTec virker overalt hele tiden.
Personlig vurderer jeg seriøst en Nissan e-NV200 akkurat nå. Grei rekkevidde, svært romslig, behagelig å kjøre. De kan hurtiglades på ChaDeMo, normallades på alt annet, og du får dem med 6,6 kW-lader slik at du delvis får utnyttet Renault sin ladeutbygging. Finnes noen få av dem på bruktmarkedet, så prisene er ikke helt avskrekkende.
Hvis man bestiller Zoe nå, får man med universal-ladekabel som skal kunne plugges rett i vanlig stikk. :jupp: Jeg går ut fra at den fungerer, det gjør jeg faktisk. (Men den har ikke kommet enda, den kommer etter 1.august.)
Jeg er i dårlig humør over hele elbil-driten. Ja, jeg vil ha bil. Jeg vil ha ny bil. Jeg vil ha ny elbil. Men jeg er litt gjerrig og/eller fattig, og kravstor. Vi er bortskjemte med ny bil vi har hatt de siste årene nå, med nydelige seter, rask varme i rumpa, varmetråder både i frontrute og bakrute, multifunksjonsratt, bluetooth som fungerer akkurat som det skal med både telefonsamtaler, musikk og podcast-overføring til anlegg. God kjørecomfort, god plass til unger, seter og litt bagasje, selv om den er liten og hendig. Lett å parkere, oversiktlig og fin.
Ja, det er ikke det, og vi har fortsatt go-bilen. Vi kvittet oss med et vrak av en stasjonsvogn for litt siden, så det er den vi skal erstatte. Jeg trenger ikke å ha en som er så innmari lik den vi har. Men det hadde vært lettere om jeg var vant til å kjøre en 25 år gammel haug, slik jeg var for noen år siden. Da føltes ALT som var laget etter år 2005 som himmelen.
Det vil være meg som er sjåføren i elbilen, stort sett. Pga avstander og fremtidig bomring. Og som sagt kunne jeg fint funket med e-up. Men det føles litt som å gå fra koffert til plastpose, og det blir litt tassent. Men her er mannen verre enn meg, altså. Jeg kunne fint kjøpt i-miev eller en av de andre trillingene og, jeg... Tror jeg. Men det vil ikke han for alt i verden. En venner seg vel til alt.
Det er så mye å tenke på. Lading, lademuligheter, rekkevidde, komfort, gjensalgsverdi, osv. Det er spesielt rekkevidde og gjensalgsverdi som er de store hodepinene, føler jeg. :vetikke: Ja, og penger, da. (Som God Mor har jeg sagt opp SFO-plassen til yngste for å kunne forsvare bil-kjøp. :dåne: )
Hva med Leaf - da får du vel en større bil for omtrent samme pris? Og en bil som er veldig fleksibel mtp lading. Og det er relativt godt utvalg av dem pent brukt også.
Jeg har en e-Up og er kjempefornøyd, så det er ikke sånn at jeg avbefaler den, men det virker ikke helt som at det var bilen for dere.
Nå har jeg akkurat vært i Danmark, rett ved Legoland, og jeg var glad jeg ikke kjørte elbil. Med de veiene der, blir man en sinke om man skal kjøre energiøkonomisk. Det går jamt i 130 km/t. Men greit å vite at det går. Pussig nok så vi knapt en eneste elbil der.
Kanskje vi må prøve leaf igjen. Ingen av oss like den da vi prøvde første gang. Foreløpig plan nå er å prøve golf til lørdag og så prøve zoe igjen til uka. Nå når det blir varmere er det lettere å klare seg med bare en bil og, så det er ikke sååå stress med å få ny.
Jeg bare tenkte på Leaf ut fra "kravspec-en", dere vil ha mye funksjoner til en lav pris, og da er den vanskelig å komme utenom.
Når det gjelder annenhåndsverdi så tenker jeg at min elbil er inntjent i løpet av 5 år, og så lenge planlegger jeg å ha den. Den hadde sikkert vært mer verdt om jeg hadde Golf i stedet for e-Up, men den er i praksis 40-50% dyrere, så jeg sparte heller de pengene i forkant.
Du får egentlig alt det du ønsker deg i en Leaf, bortsett fra at du ikke blir unik på veien. Jeg elsker den bilen over alt på jord og gruer meg allerede til at gubben og jeg skal bytte på hvilken bil vi kjører til jobb.
Det er fordi EL-bil er dyrere enn fossilbiler i Danmark, det var det vi ble fortalt av lokale ,som for første gang så laderen i bruk.
Vi ladet i Ålborg og Viborg, kjørte motorveien til Ålborg, lå jevnt i 120km/t. Fra Ålborg og videre kjørte vi andre veier. (Vi var innom flere ladepunkter, men det er fordi jeg bor sammen med en som er overentusiastisk når det gjelder EL-bil)
Man må bestille ladekort fra [url]www.clever.dk[/url] minst to uker før man skal dra.
Kart over ladestasjoner i Danmark. services.clever.dk/pcmapr.html
Jeg er også veldig glad i Leafen vår, og har lært at når vi er på tur med EL-bil da er vi på tur. Det tar litt lengre tid,men man får opplevd plasser en ellers aldri hadde kommet til å kjøre til.
Nei, elbiler har hatt delvis avgiftsfritak i Danmark. Fossilbiler ellers er mer eller mindre som på prisnivået som i Norge - tildels faktisk dyrere for en del.
En Leaf koster tilsvarende 230 000 NOK i Danmark etter listepris. Altså omtrent nøyaktig det samme som i Norge, etter listepris. Dette selv om man betaler moms i Danmark på denne.
Tesla derimot har blir en del dyere pga. momsen utgjør såpass mye mer.
Sett ut i fra bilprisene generelt, er elbiler billige i Danmark. Men som sagt, de har ikke de andre fordelene i tillegg til avgiftsreduksjoner.
Ser at Leaf har kampanjepris nå 223 900 kr, med metallic-lakk 6000 kr ekstra, så er den fortsatt billigere enn Zoe. Og den er nok kanskje mer "safe" enn Zoe.
Litt forskjellige metoder kan benyttes. Når jeg nå nettopp solgte bil ringte vi banken og fikk veiledning for hvordan vi kunne gjøre det. I kjøpers nettbank kunne det gjøres en innstilling som gjorde at betalingen ikke kunne stoppes - fikk da veiledning hos kundeservice hos banken for hvordan denne ble aktivert.
Ikke helt den løsningen jeg ønsket i utgangspunktet, men siden det var i forbindelse med påske var det ikke "bankdager" hvor man ellers kunne få bekreftelse på at penger var gått ut av konto.
Løsning ellers da vil være å signere kontrakt og la kjøper betale, og videre ha overlevering av bilen etter at pengene er bekreftet inn på selgers konto. Har man samme bank(gruppe) kan dette i noen tilfeller gjøres på minutter.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.