Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
For noen uker siden åpnet en kaffesjappe på Løkka som het The Secret Coffeeshop. De var superaktive på Insta, og hadde en veldig hyggelig, jovial og morsom stil. Jeg begynte å følge dem, og siden jeg syns det er et stort poeng å støtte små, uavhengige butikker og kafeer framfor kjeder tenkte jeg å gå innom. Det gjorde meg, men siden de ikke hadde min melketype ble det ikke kaffe på meg fra dem. Smaken aner jeg derfor ingenting om.
Et par dager senere viser det seg at hele kaffesjappa er et markedsføringsstunt fra Coop, med basis i at folk på løkka er de største kaffesnobbene, men vil de egentlig merke forskjell? Jeg fniste litt, men etterhvert så har fnisingen gått over til grubling. Jeg vet ikke om jeg syns dette er så ålreit. Av flere årsaker.
For det første så tror jeg det er mange som meg, som ønsker å støtte opp om et mangfold, små "mom&pop shops", og lokale initiativ. Da er det ikke så kult å bli driti ut av en stor, markedsterk kjede. For det andre så er jeg opptatt av rettferdig handel. Mange av de små kaffeprodusentene er veldig gode på dette. Jada, Coop har noe rettferdig produsert kaffe, men de gir også forbrukeren mulighet til å velge det bort. Og selvsagt handler smak om alt rundt også. Jeg liker å vite hvor kaffen min kommer fra. Jeg digger Kaffebrenneriets (jada, jeg vet de er en kjede) små historier fra kaffebøndene sine, informasjon om hva de støtter i lokalmiljøene, kreative navn kokt sammen på bakrommet i stedet for av et reklamebyrå osv.
De påstår at deres intensjon ikke var å gjøre narr av noen, men selvsagt var det det. Det er gøy å gjøre narr av hipstere, og alle utenfor Løkka syns dette er rasende festlig. Man overbeviser ikke målgruppen ved å gjøre narr av dem. Dette var selvsagt ikke en kampanje som hadde løkkahipstere som målgruppe, men alle andre som syns (kaffe-)snobber er teite.
Jeg ser at jeg ikke er den eneste som tenker i disse baner, hva syns dere? Syns dere slike stunt er helt ok?
Jeg ser at det er litt vanskelig å legge frem dette uten å havne i løkka-hipster-med-lange-tær-båsen, men det er i hovedsak ikke det "smaklige kaffesnobberiet" jeg prøver å forsvare, men det å bruke folks ønske om å støtte små, rettferdige foretak til å lure-markedsføre seg selv.
Jeg reagerte på dette stuntet med de samme tankene som deg. Jeg er nok i målgruppen også, og kjøper bønner hos Coop, men dette ble for negativt for meg.
Jeg er enig med deg, og synes peke-nese-av-snobbene-tilnærmingen var ufin. Jeg har mange ganger før på dette forumet sagt klart og tydelig at jeg ikke synes det er det minste greit å sparke hverken opp eller ned, og dette synes jeg var betenkelig, fordi man førte folk bak lyset. Og det synes jeg ikke er greit. Selv om det var de kule hipsterne som fikk gjennomgå.
Jeg har også tenkt på at det er uredelig/ugreit å utnytte folks vilje til å støtte små, uavhengige foretak på den måten.
Jeg er ingen løkkahipster, men synes også det var ugreit.
Jeg har en opplevelse av at Coop står mye sterkere i Trøndelag enn i Oslo. (har "alle" Coop medlemskort i Oslo f.eks - det har så godt som alle jeg kjenner her) Jeg underer meg derfor over hvorfor de valgte Løkka som sted for kafeen sin. Ønsker de å få Løkkafolk som kunder? I såfall er stuntet mislykket, tenker jeg. (og dessuten er noe av greia med kaffebar den "hverdagsluksusen" man unner seg - selv om man godt kan ha god kaffe hjemme også) - Om målet var at folk andre steder i landet skal få øynene opp for kaffen deres, så kan det jo være at det funker på sitt merksnodige vis.
jeg kan ikke helt hvorfor Coop ønsker å "ta kunder" fra små, selvstendige kaffesjapper heller?
(sånn personlig liker jeg godt blå Coop, men foretrekker definitivt spesialblandingene ved kafe dromedar her i barteby)
Var det ikke en av foreleserne ved BI som mente at denne gimmicken var mislykket?
Jeg syns det var litt begge deler. Det ER morsomt å gjøre narr av snobberi og selvhøytidelighet, og kaffesnobberi finnes det nok av, både her og både der. Og jeg tror det var det de var ute etter, ikke de som genuint støtter de små og uavhengige, av prinsipp. Og grupper som aktivt velger en veldig synlig gruppetilhørighet, om det er vannkjennet sveis og marineblå vaffelsøm, eller skjegg og tatoveringer, er velkomne "mål" for humor. Se reklamene til Kamille, for eksempel, som tar for seg både fisefine vestkantberter og sinnafeminister.
Det sagt:
Jeg ser "stor kjempe gjør narr av dem som liker de små og uavhengige"-poenget ditt, altså, og det er ganske bøllete, uavhengig om det var ment sånn.
Det de ønsket å vise var vel at kaffen deres var god nok selv for "Hipsterløkka"? Og hvis de fikk mye positive tilbakemeldinger på instagram osv. på at kaffen er god, så fikk de frem poenget sitt?
Jeg betaler jo avsindige summer for kaffe på kaffebar hver dag. Det er godt mulig at jeg hadde blitt litt mer snurt om denne hadde vært på vei til min jobb og jeg hadde betalt veldig mye for "vanlig kaffe". :vetikke:
Jeg er litt mer her - jeg forstår ikke helt hva de ønsker å oppnå.
Men at jeg synes at de "sparker" noen vei det vet jeg ikke. Hvis ikke hipsterne tåler denne spøken så tar de seg selv litt for høytidelig. Hvis man er opptatt av fairtrade-kaffe så bør man vel sjekke om kaffen er fairtrade enten man handler hos små eller store aktører. De fikk oppmerksomhet - men om noen kjøper mer eller mindre coop-kaffe på bakgrunn av dette er ikke greit å si. Jeg opplever ikke at de har snakket til målgruppen.
Coop er ikke nærheten så stort her på Østlandet som i Trøndelag. Her er OBS greit nok store butikker, men i Obs på Lade er jo en institusjon nærmest. Og samme med mangt et "samvirkelag".
Jeg tror ikke de ønsket å ødelegge for kaffesjapper, men at de sikkert håpte at noen "kule mennesker" skulle like og skryte av kaffen.
Som ikke-kaffedrikkende er jeg vel inhabil, og jeg kan jo forstå et par av innvendingene, men en ganske stor del av meg synes likevel dette var forholdsvis festlig, på "smaklig kaffesnobberi"-planet.
Jeg tror jeg lander på at en ressurssterk og kjøpekraftig gruppe som "løkkehipstere" rett og slett må tåle å bli tullet litt med. Jeg ser at det er irriterende å få et genuint ønske om å støtte uavhengige aktører og en genuin glede av mangfoldet små kaffebarer gir, fremstilt som "jåleri".
Men: Det er sikkert ikke noe kulere for dem som genuint kjøper en LV-veske for 20 000 for å eie den i 30 år og la barna arve den da, å bli satt i bås med idjått-fjase-duckface-berter som kjøper dem fordi, vel, fordi.
De sier selv at de ønsket å overbevise det mest kresne kaffepublikumet om at de kunne måle seg. Men jeg tror helt ærlig at det ikke var det de egentlig ville. Jeg tror de ønsket å gjøre narr av kaffesnobbete hipstere (som poly sier, folk som går i flokk er veldig takknemlige å gjøre narr av), for å selge mer av kaffen sin andre steder enn på løkka. Men jeg syns de har bommet, fordi det de ender opp med er å markedsføre sg selv på bekostning av folk som velger smått, ikke fordi det er hipt (det er en forsvinnende liten andel altså, virkelig), men fordi de ønsker å støtte mangfold, rettferdig handel og folk osm brenner for det de driver med.
jeg vet ikke hvor mye positive tilbakemeldinger de har fått på kaffen sin i sosiale medier. De sier at folk sier at den er god, og baristaene har visstnok spurt folk i sjappa. Jeg hadde jo aldri i verden svart "nei. æsj!" på et slik direkte spørsmål, så det er jo ikke overbevisningen som er greia her, det er avsløringen og den påfølgende latterliggjøringen som er stuntet.
Ja, og de syns jeg er festlige, selv når de treffer meg. Fordi de er laget med mye humor, de tar for seg flere grupper, og de ender ikke med å sparke etter noen de kanskje ikke i utgangspunktet ønsket å ta.
OK; nå misforstår du akurat slik jeg var redd for. :sukk: Jeg syns det er helt greit at løkkahipstere blir tullet med, om det er på bekostning av noe som er litt sånn fnisesnobbete. Jeg tåler også godt å bli tullet med. Men jeg syns de tillegger publikumet sitt feil intensjon, jeg tror nemlig at de aller fleste som kjøper kaffen sin på f.eks. Supreme Roastworks gjør det fordi de ønsker å støtte små uavhengige sjapper, de ønsker å vite hvor kaffen deres kommer fra, de ønsker at nabolaget skal være mangfoldig, og de liker rett og slett stedet.
Jeg reagerte på troverdigheten i stuntet, skal jeg si. Jeg tenkte at de umulig kunne ha fått noen ordentlig ærlige svar, da skulle kaffen ha vært VOND, altså!
(Og så minnet den meg om en historie jeg syns er ganske festlig, fra da kaffebarer var nytt og trendy i Norge. I det staselige firmaet der jeg jobbet så var det en del av sjefene som sendte sekretærene sine for å handle kaffe på den nyåpnede kaffebaren litt oppi gata, for den var jo såååå mye bedre enn den fra maskinen, og det eneste som gjaldt. Nå hadde vi da en FANTASTISK kaffemaskin i kantina, stelt etter alle kunstens regler, og med gode bønner og en god og alltid nyrenset steamer og en heltidsansatt kokk som sørget for at alt var i tipptopp stand. Så forskjellen var, i beste fall, mikroskopisk. Etter hvert ble sekretærene lei, slo seg sammen og tigget til seg pappkrus og lokk fra kaffebaren og begynte å ta seg en liten pause hver gang de ble sendt ut for å handle, og så hente kaffe i kantina på vei tilbake. Og det funket som gull, og sjefene fortsatte å snobbe over denne kaffen som var såååå mye bedre enn kantinekaffen. Det ble ganske komisk. :knegg: )
Jeg er nok noe naiv, men jeg tror faktisk ikke at Coop har tenkt over at de tråkker de som ønsker å støtte opp om de uavhengige aktørene på tærne.
Slik jeg ser det så har de ønsket å vise at kaffen deres er god nok også for de skikkelig kresne. Men jeg er nå stadig vekk sånn at jeg velger å tro at alle har de beste intensjoner.
Jeg tror egentlig ganske mange som som gruppe fremstår som litt lattervekkende "gruppete", som individer har ganske gode intensjoner og slett ikke er så latterlige. Inkludert LV-handlere, golfere, yogafantaster, bikere eller hva det måtte være.
Jeg ser det nok litt annerledes, jeg tror det ligger et ønske om å bevise at deres merke er like bra som merker som er dyrere, hippere og kulere og som da drikkes av kaffehipsterne.
Hadde jeg hatt en bra vare som hippe og kule folk så ned på fordi det er fra en gammel og utrendy produsent ville jeg gjerne kunnet gjøre noe liknende.
Jeg er ikke sikker der, altså, kampanjen var veldig "hipsterne trodde de drakk fancy kaffe, og så var det bare coop, haha!". Noe som, når jeg tenker meg om, ikke kan ha vært så smart, for det blir litt sånn "pssjt, SÅ stor forskjell er det ikke på god og dårlig kaffe, kjøp dårlig fra oss, dere!", og ikke det du sier: "selv de kresne like den". Det kan hende det er Dagbladets versjon som har festet seg hos meg, da. Den var veldig "haha, dumme hipstere".
Jeg er enig i at artikkelen jeg leste lett tolkes sånn. Men vi vet ikke om det var coop sin versjon eller om det var slik avisa valgte å vinkle pressemeldingen som ble sendt ut.
Jeg er nok litt farget av å ha jobbet med Coop og følt at de er veldig "ordentlige" i det de gjør.
Coop er vel også med på å jobbe for en mye bedre global organisering av kaffeproduksjon og -handel, etter det jeg husker, noe som vil være både langt mer omfattende og effektfullt en prisverdige, men små "fair trade"-initiativer.
Selvfølgelig. Og som sagt, jeg tåler å bli tullet med, jeg tror de fleste løkkahipstere tåler å bli tullet med, men det er noe med finesse, glimt i øyet, og det å le med, ikke av osv. Igjen; Kamillespottene er jo kjempemorsomme, sikkert fordi de drar det så innmari langt.
Da ville jeg heller funnet en kul kjendisbarista som kunne frontet dette på en fin måte. Også kunne du byttet ut all kaffen sin med fairtradekaffe, ikke bare litt for syns skyld. Det hadde vært mye hyggeligere om de brukte markedskreftene sine til å faktisk gjøre en forskjell, ikke peke nese av en gruppe for å trekke publikum fra en annen.
De har vel ikke sagt at det er et mål å støte de fra seg?
Jeg velger å tolke dette som en blindtest som er dratt lengre enn vanlig, og at denne er lagt til det mest kaffebartunge området nettopp for å nå denne målgruppen.
At hipsterne velger å bli snurte (til tross for at konseptet ligger i navnet på sjappa) og føle seg lurt synes jeg sier mer om hipsterne enn om Coop.
Jeg vet ingenting om snurte hipstere. Det jeg har sett av tilbakemeldinger til Coop har vært seriøse innsigelser, lik dem jeg kom med i HI. Det er ingenting ved navnet The Secret Coffeeshop som sier at det er Coop, er det vel? Hadde jeg visst at det var Coop så hadde jeg ikke gått innom. Ikke basert på at jeg trodde det smakte dårlig, men fordi jeg ikke besøker Waynes eller Espresso House heller. Totalt uavhengig av smak.
Nei, ikke at det er Coop men at det er en hemmelig kaffeprodusent, kom innom,smak og døm selv.
Jeg mener altså at dette konseptet ikke er å gjøre narr av Løkkahipstere eller å sparke oppover, men en måte å gjøre en målgruppe kjent med et produkt uten at de er forutintatt pga merkevarenavnet.
Jeg fniser av dette, og jobber med løkkehipstere som også fniste. Men jeg tror ikke et øyeblikk på at mine kaffesnobbete kolleger ville gått på den blindtesten. Vi har supreme roastworks-kaffe på jobb, og selv jeg smaker forskjell på det og coop-kaffen, laget i samme feinsmecker-brygger. Forskjellen er bare at jeg godt kan finne på å drikke coopen uten å få rykninger i ansiktet, enten jeg er advart på forhånd eller ikke.
Jeg syns det er helt ok å prøve å si noe om at kaffen man driver med er god, og det er relativt ok å sparke oppover også. :knegg:
Det er jo dette Evergood har gjort i reklamene sine i alle år, bare uten å henge ut noen.
OK, jeg la virkelig ikke noe slikt i navnet, og det tviler jeg vel på at andre gjorde også. Da de dukket opp fikk jeg inntrykk av at de var en av de små som prøvde seg ut litt sånn forsiktig i starten, derav navnet. De sa at de hadde eget brenneri, og det var ikke noe som tilsa at kaffen skulle "testes". Den kostet det samme som all annen take away-kaffe.
Og som sagt, jeg er ikke snurt, jeg er ikke hipster heller, for den saks skyld, men jeg syns de har vurdert gruppen det gjør dette på bekostning av feil. Fniste gjorde jeg også, men jeg syns det er interessant å diskutere slike stunts, mye fra et faglig perspektiv.
Jeg syns for øvrig kampanjen de hadde før de åpnet og frem til de avslørte seg var veldig god! Og en av baristaene kjenner jeg og syns er veldig hyggelig. Sånn sett skulle jeg gjerne sett at de var en ekte uavhengig kaffesjappe, for de er både hyggelige og flinke i sosiale medier. :)
Hovedhensikten var nok ikke å rakke ned på Grünerløkkas kaffedrikkere. Coop ønsket nok to ting, markedsføre kjeden i Oslo by, og vise forbrukere at de har god nok kaffe til å lage kaffedrikker med melk.
Coop har en liten andel av dagligvarehandelen i Oslo, nå har de kjøpt ICA og fått flere lokaler, de nye Coop butikkene trenger nye kunder. Coop er traust, og Oslo folk er nok ikke kjent med kaffeutvalget deres, og ikke er Coop første sted å oppsøke for hjemmekaffe heller.
Vi har brukt Coop bønner merket med styrke 4. Vi maler bønner selv og lager god filterkaffe. Men nå er Zoega favoritt.
Det står litt mer om markedsførings tanken i Kampanje.
"En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Coop viser at så få som 14 prosent av Oslos befolkning kjenner til Coop-kaffe. Til sammenligning er tallet 45 prosent i Trøndelag.
Kaffebar-prosjektet ble gjennomført for å øke kjennskap til og kunnskapen om Coop-kaffe i Oslo."
Jeg synes det var et morsomt påfunn av Coop, de har tatt tak i en trend og laget rammer rundt coopkaffen som ingen forventet. Jeg kan ikke se at noen er latterliggjort og synes det eneste latterlige i denne saken er hvis eventuelle løkkabeboere snurter. Ingen har vel driti ut noen, djeezes, det er jo bare kaffe. Og Coop ønsker å få oppmerksomhet rundt kaffen sin og det har jo funket?
Jeg har tenkt litt til for å prøve å få tak på hva jeg ikke liker med kampanjen. Det er ikke egentlig latterliggjøringen tror jeg, mer det uttalte ønsket til en stor aktør til å ta kundene til små uavhengige aktører. Jeg syns det er usjarmerende.
Men er det det da? Er ikke Coop sitt uttalte ønske å selge mer kaffe til sånne som meg, som lager kaffen min sjøl og ikke kjøper den ute, ikke å drive kaffebar i en eller annen sentral bydel i Oslo?
Jeg fniser litt, siden jeg ofte kjøper kaffebønner fra Coop til vår innebygde kaffemaskin hjemme. Jeg pleide å kjøpe på Stockfleth, siden jeg liker kaffen der veldig godt. Men jeg må si jeg ikke merker forskjell.
Grunnen til st Coop ikke er sørlig kjent i Oslo er jo fordi de har én stor butikk særdeles kronglete plassert, og en reke små underbrands som ofte er fulle, trange og med dårlig service.
Da er vi jo tilbake til utgangspunktet. Ikke overbevise folk som liker god kaffe om at Coop også er god, men å fnise av dem som liker god kaffe/har lyst til å støtte lokale tiltak for å gjøre seg mer salgbar for resten av Norge.
Og så? Det er vel mangt og mye med gode hensikter vi fniser av?
Jeg fniser forøvrig godt av parodier på arrogante, elitistiske akademikerdamer.
Og trønderparodier. :nemlig: Herrefred, så mange produkter og merkevarer som er blitt frontet av å radbrekke trønderdialekt. Burde jeg være sår på vegne av ungene mine?
Jeg har da allerede sagt at jeg har fnist av den selv. Jeg syns det er vanskelig å få frem akkurat hva det er som gjør at jeg reagerer på akkurat denne reklamen. Jeg syns absolutt kaffesnobber, løkkahipstere, Louis Vuitton-mødre, trøndere og akademikerfruer bør tåle å bli tullet med og fnist av. Men det er altså noe litt anderledes med denne kampanjen, uten at jeg greier å sette fingeren på det. Jeg føler meg ikke spesielt truffet av den engang, og ikke har jeg smakt kaffen.
For min del er det selve lureriet som er ugreit. De ga seg ut for å være noe annet enn det de var, for å markere et poeng. Å forske på den måten, regnes som uetisk. Å drive reklame/markedsføring på den måten er ikke underlagt regler på samme måte, men ingen liker å bli lurt. Det er ikke pent å lure folk først og :pekele: le av dem etterpå.
Jeg synes det er greit å tøyse med andre, både merkeveskefolk, trøndere, hipstere og harrytasser. Å få folk til å føle seg litt dumme, er ikke så greit, synes jeg.
Jeg ser ikke at Coop ler av de som kjøpte kaffen, kun tabloide overskrifter som sier at de gjør det.
Coop skal ikke ta fra de små og begynne i kaffebar næringen. De skal fortsatt selge tørr kaffe i poser.
Jeg er vokst opp i bartebyen, et stenkast fra OBS Lade, bor i Bærums bygda, jobber i kooperativ bedrift og undres over storbyfolks motstand til kooperativ bedrifter. Det har vært tilfeller i Oslo og Østlandet hvor Coop ikke fikk overta butikkene de kjøpte fordi utleiere var skeptisk til Coop, Bunnpris og REMA fikk overta kontraktene på leieavtale forhandling.
Jeg har ikke noe i mot Coop som butikk. Jeg vet at de ikke skal starte en konkurrerende kaffebar. Men de har lurt folk til å tro at de støtter et lite lokalt tiltak ved å kjøpe kaffe der, og de sier at folk like gjerne kan lage kaffen sin hjemme på coopkaffe.
Men jeg tror de ansvarlige ikke har tenkt tanken en gang at det handler om noe annet enn kaffesmaken og det med at man støtter små uavhengige kaffebarer er for mange en helt fjern tanke.
Jeg vil tro at stuntet er ment for de som kjøper kaffen sin på matbutikken, langt unna Løkka. "Denne kaffen er så god at det gikk greit å servere den på en kaffebar der nerri Oslo"
Det er akkurat det jeg mener Esme; at de har feilvurdert dem som kjøper kaffen sin på små uavhengige kaffebarer. De har trodd at det bare dreier seg om et snobbete smaksargument og evt. en påtatt uavhengighet, men så er det altså mye mer enn det. Lokalmiljø, mangfold, rettferd osv. Og det syns jeg det ikke er helt kult å lure folk på.
Jeg tror ikke jeg vet hva en hipster er, men jeg kjenner noen ekstreme kaffesnobber. I den forbindelse synes jeg Coop sitt stunt var både morsomt og tankevekkende, siden det faktisk finnes folk som ikke hadde drukket kaffen om de visste det var Coop-kaffe på forhånd.
Det hadde ikke jeg heller, dvs. jeg hadde ikke betalt 47,- for en latte med Coop-kaffe. Det er fordi jeg vil gi de pengene til noen som er oppriktige i det de gjør og fordi jeg vil ha dem i bybildet.
Stuntet tror jeg er myntet på slike som meg som egentlig ikke fatter at folk betaler 47,- for å drikke kaffe blandet ut i melk uansett merke eller kaffe. :humre:
Beklager, jeg har ikke sett at de fremsto som liten og lokal, og sikkert tjente godt med penger på akkurat det. De burde støttet en god sak med overskuddet. Produktene er kjøpt og drukket, så kundene har fått noe for pengene sine.
Ut over det har de selvsagt lurt forbrukere som virkelig misliker Coop, jeg har møtt de som nekter å ta imot gratis bare fordi det er en bestemt avsender, de er lurt.
Men de som nå liker en enklere og billigere kaffe synes jeg ikke er lurt, det er jo bare en sann oppdagelse.
Jeg synes det var morsomt.
Det ville vært lkke morsomt om de hadde gjort det samme i vår Coop-dominerte kommune litt mindre urbant (underdrivelse) enn Oslo.
Jeg lurer på hvor mange helt unike bittesmå, direkteimporterende kaffebarer det er rundt omkring? Når jeg vandrer i Oslos gater er inntrykket mitt at det virkelig domineres av kaffebarkjeder, delvis av samme type som finnes i andre byer, med overpriset kaffe.
Det er jo nettopp det, det er ikke så mange, og det blir vanskeligere og vanskeligere å være uavhengig. Kaffebar, butikk, whatever. Jeg vil ikke ha en by med bare kjeder, og da hjelper det jo ikke at Coop mener at det bare er tull med små spesialistsjapper.
Coop viser jo bare at deres enkle bøgda-konsept ikke skiller seg nevneverdig ut fra annet som slår an i hovedstaden. Jeg synes det var litt gøy og fortsetter å kjøpe kaffebønner på coop, kanskje med en følelse av av å kjøpe et hakket bedre produkt. Jeg tror ikke coop tenkte på å konkurrere ut småaktører over hodet. Dette er reklame mer enn noe annet. Litt mer praktisk utgave enn den kuttisme-reklamen til Rema for noen år siden, men visse likhetstrekk.
Noen som vet hva som skjer med den kaffebaren nå? Har de tatt den vekk?
Jeg kan heller ikke se at det var hensikten. Poenget var vel at Coop-kaffen kunne være like god som spesialkaffe, samme hvor den serveres. Og tilbakemeldingene de fikk tyder jo på at det stemmer.
Jeg synes du leser Coop med veldig fiendtlig innstilte briller nå. Hvor har de uttalt at de har noe imot disse små spesialistsjappene? De ønsket å fremme sin egen kaffe, og jeg tenker at de i etterkant av dette stuntet har lyst til å si: "Se! Selv de kresne kaffesnobbene på Hipsterløkka synes at kaffen var er god. Da er den vel bra nok for deg også?"
Ikea hadde jo også nylig et stunt med en "ta med dine egne ingredienser og så lager vi middag til deg" på Grünerløkka, og selv om de var klare på hvem de var helt fra starten av, så ser jeg ikke helt forskjellen.
Selvsagt har de ikke uttalt det. :himle: Jeg syns det er STOR forskjell på et stunt hvor du er ærlig om hvem du er, og et hvor du ikke er det. Selvfølgelig. Og spesielt i reklame, og spesielt hvor du får folk til å kjøpe varen din og markedsføre den videere i tro om st det er noe annet. Ikea sitt stunt var ærlig, og gratis.
Jeg tenker som deg. Det er jo snakk om to ulike markeder, hvor det ene gjør et poeng av at det andre ser ut til å like deres produkter også. Jeg tror ikke det er Cielo Nidar føler de konkurrerer mot heller, for å snakke i trønderbilder, akkurat som Coop neppe ser en økokaffespeltdonutsbar i Oslo som en konkurrent til å selge kaffebønner til de tusen hjem.
(Hvis vi skal ta Coop for noe, så la oss heller ta dem for den intense kredittkortpushinga de bedriver.)
Bare så det er klart; jeg tror ikke Coop har hatt onde hensikter med dette. Jeg tror ikke de har et uttalt ønske om at små kaffesjapper skal forsvinne. Men jeg syns de har vært ubetenksomme, de har hyret reklameselskapet Gutteklubben Kjekk&Grei som har kommet opp med en genial idé, for det er det virkelig, og de har ikke tenkt noe lengre enn det. Jeg syns det er et uhyre godt gjennomført stunt, og jeg syns det er interessant i fagsammenheng for jeg vil tro det er første gang noe slikt i denne skalaen er gjennomført. Men jeg er ikke med på prinsippet med at hvis noe ikke er uttalt, hvis intensjonen var en annen og hvis det er gøy så er det greit. Spesielt ikke i reklame. De har solgt kaffe under dekke av å være noe annet enn det de har fremstått som. Når de har blitt konfrontert med at de tar samme priser som en småskalaprodusent uten Coops markedskrefter så sier de at de måtte dekke husleie, lønn osv. Jeg syns det er feil. Dette er et reklamestunt, og da kan man ikke få kundene til å betale for det. Har du ikke råd til det dyre reklamestuntet må du finne på noe annet. Litt lenger ned i veien ligger Peloton, som mange kvelder i uka donerer mat og kaffe til flyktningene som står og fryser på Tøyen. Helt uten å være av Coops størrelse. Jeg skulle likt å se Coop gjøre det samme med pengene folk har gitt dem for kaffen de har servert.
Og nei, jeg har ikke noe opphøyet bilde av Coop som et godt gammeldags kooperativ som deler alt med alle småeierne sine. De er en av Norges tre største matvarekjeder og bør derfor holde seg for gode til å lure folk til å betale for reklamestuntene sine. Eller lure dem til å tro at det er økonomisk smart å benytte seg av kredittkortene sine.
Jeg surner mange hakk når min lokale matvarebutikk feilmerker varer som norske.
Jeg hadde ikke ledd en mm om noen hadde gjort et slikt stunt og fått meg til å kjøpe kjøttvarer produsert i utlandet kamuflert som norske, selv om kvaliteten sikker hadde vært like bra. Nettopp fordi det ikke bare er kvaliteten som gjør at jeg kjøper kun norskprodusert. Pakka handler om mye mer enn det. Samme med EMV (butikkenes egne merkevarer)
Jeg hadde blitt dritsur om de pakket Landlord som Gilde for å "overbevise" meg om at det var samme kvalitet. Jeg vet at kvaliteten er tidvis lik. Og driter i det. det er andre grunner til at jeg skyr EMV som pesten.
Men, jeg tror ikke de store kjedene forstår det konseptet i det hele tatt. At det handler om mer enn pris og kvalitet på varen. Så den effekten er vel utilsiktet.
Jepp, der illustrerte du poenget, Floksa. Eksakt slik opplever jeg det. Og for meg blir det ikke mer akseptabelt å lure folk bare fordi det denne gangen gikk ut over pasjonerte kaffeelskende hipstere som folk mener har godt av å bli dratt ned av den høye kaffesnobbehesten sin.
Ang. kaffekvaliteten, baristaen selv syns ikke kaffen nødvendigvis holder mål, eller syns stuntet var helt uproblematisk. :humre: Så Coop bør takke henne for all positiv feedback. En god barista har faktisk en større verdi enn man (coop?) skulle tro.[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Jeg vet ikke om du spør meg, men jeg synes det er uetisk, rett og slett. Både å lure folk ved å utgi seg for å være noe annet enn man er, for så å jublende påpeke at folk uansett ikke skjønner forskjellen i ettertid.
Jeg kjøper bare økologiske egg og ditto kylling. Jeg gjør det av dyrevernhensyn, og jeg tror ikke jeg ville kjent noe forskjell i smak hvis jeg hadde fått ikke-økologiske egg. Men det er ikke poenget i det hele tatt. Akkurat som Tally som ønsker å støtte opp under uavhengige småbedrifter i nærmiljøet sitt - klart det ikke er OK at Coop kler seg ut som uavhengig, kul småskalakafe, for etterpå å stå frem å si: Haha! :pekele: Dere merker ikke forskjellen engang!
Det er jo ingen følelse, det er jo reelt. Om man f.eks. rett etter folk hadde fått kaffen sin (til en betydelig redusert pris) spurte hva de syntes og avslørte hva det faktisk var de drakk så syns jeg det er mer akseptabelt. Men jeg syns virkelig det er problematisk med lureri i reklame. Hva om de var helt ærlige på det, ansatte en så dyktig barista som de har gjort, og viste hva man kunne få til med kaffen med teknikker folk kunne få til hjemme?
Jeg spurte Tallulah, sånn i hodet mitt, men er like interessert i svaret ditt, altså. :p
Jeg skjønner akkurat den, altså, men jeg syns kanskje at to uker med litt lureri ikke var en så stor greie, men det er selvsagt godt mulig det er fordi jeg 1) ikke klarer å identifisere meg så godt med "saken" eller 2) ikke har noen så sterke prinspper på noe område at jeg helt klarer å sette meg inn i det. Jeg kjøper også økologiske egg, men legger såpass lite følelser og engasjement i det valget at det hadde blitt litt sånn "meh, jaja" om jeg oppdaget at jeg hadde blitt lurt.
Men Tally: Etter bare 4 sider så skjønte jeg i det minste at du ikke var snurt for å ha blitt gjort narr av, i det minste. :p
Ja, det var inderlig godt jeg ikke prøvde å forklare det i første innlegg på noe vis. Eller gjentok det til det kjedsommelige. :nemlig:
:p
(Jeg har satt innlegg pr side på maks og er fremdeles på første side)
[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Det er ikke første gang noen har gjort et slikt stunt, reklamebyrået har hentet betydelig inspirasjon (eller kopiert, som jeg ser enkelte i bransjen kaller det) fra en kampanje som gikk i Sverige for et par år siden, hvor Lidl åpnet en pop-up-gourmetrestaurant som sourcet alle varer fra Lidl. Det ble bare litt bråk i etterkant, kan du si.
Og problemet er det samme, man lurer en gitt brukergruppe som man føler er lette å "ta" og prøver å skape forretning av det hos andre brukergrupper, ved delvis å gjøre narr dem som gikk fem på. Personlig synes jeg det ikke er greit, og satte kaffen delvis i halsen da jeg så at flere aviser gikk fem på og laget nyheter av dette, når det helt åpenbart var content marketing fra ende til annen.
Eg tenker kanskje at dei som står bak denne kampanjen har bomma, fordi dei tenker at kaffesnobberi bare handler om smak. Og eg tolker dette stuntet til å vere eit forsøk på å demonstrere at smaken ikkje er så ulik.
Det dei misser er akkurat det Tally seier i HI og som Floksa og får godt fram: Bevisste forbrukarar som ønsker å ha eit etisk forbruk, vite kven og kva dei støtter og så vidare er opptatt av meir enn smak. Det er ikkje smaken som får ein til å velje bort dei store internasjonale konserna og velje økologisk eller fair trade. Det er eit ønske om å vere ein etisk forbrukar.
Det er ikkje sikkert dette aspektet er klart for dei som står bak kampanjen i det heile tatt. Eg har inntrykk av at ein god del folk i pr-bransjen rett og slett ikkje forstår folks ønske om å velje etisk. Ein blir heller bare sett på som sær, viss ein oppgir andre grunnar enn pris og kvalitet når ein gjer forbrukervalg.
Du er tydeligvis ikke den eneste som ikke har skjønt det, så du er i godt selskap, i det minste.
Jeg er dog forundret over at flere går ut i fra at "hipstere har blitt snurte" og at "coop har fått gode tilbakemeldinger". Dette er virkelig ikke en målbar test av kaffen, altså. Heller at alt rundt faktisk spiller inn på opplevelsen. Flink barista, hyggelig betjening, fine lokaler, inviterende profil i sosiale medier etc. Så egentlig burde vel ikke coop være så himla fornøyde med seg selv. :knegg:
[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Se der ja! De har laget en veldig nyhetsvennlig kampanje, det skal de ha. Jeg er som sagt imponert over den, sånn isolert sett (jeg har jo til og med laget en tråd om den!), men liker den fremdeles ikke.
Det er ikke noe "jaja" i mitt hode om noen hadde lurt meg ifht ting jeg har et dyptfølt engasjement for altså. Jeg er sånn som blir rasende av norske flagg på utenlandske produkter og jeg kjøper ikke sukkererter om det ikke står på hvor de er produsert.
Hadde noen lurt meg slik hadde jeg blitt veldig, veldig oppbrakt.
Det er jo ikke bare "to uker med litt lureri". Det første bildet på Insta ble sluppet for 47 dager før åpningen 1. september, og sjappa har vært åpen i en måned uten å informere kundene sine om at de egentig er et reklamestunt. De brukte lang tid på å bygge opp en morsom og inviterende profil, som skulle passe til segmentet. Man fikk følge oppussingen, møte baristaene, de var flinke til å svare de som kommenterte, de har rett og slett lagt ned mye arbeid i merkevarebygging av en falsk profil.
[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Hm. Denne måtte jeg tygge litt på, kjenner jeg. I et markedsføringsperspektiv (forutsatt at målgruppen ikke er løkkahipstere eller andre som genuint ønsker å velge småskalaprodusenter) så er jo konseptet genialt, typ: "Se! Kaffen vår er så god at selv kaffesnobbene velger den!" Men jeg ser absolutt argumentene til Tally og jeg er enig i at de nok ikke har tatt med i betraktningen at "kaffesnobberi" ikke bare handler om smak, men om fairtrade og støtte til småskalaprodusenter.
Ja, jeg ser at dere har et mye mer dyptgående og ektefølt engasjement enn det jeg har, og at det derfor blir mye mer provoserende å bli lurt på det enn det er for meg.
Jeg ser den, og min føste tanke var at det er jo ganske komisk å bli sur for å bli servert coop kaffe lizzm. Også byttet jeg ut kaffe med halalslaktet importkjøtt og kjente på hvor oppbrakt jeg ble av DEN tanken. Også forsto jeg greia.
Her har det vel ikke blitt kamuflert hva man serverer? Har man ikke bare servert varen i en annen form enn den man er vant til? Har det blitt løyet om kaffebønnenes opphav i dette?
Selger man halalslaktet importkjøtt og presenterer det som norsk blir det virkelig noe helt annet synes jeg.
De har vært kreative med sannheten, i allefall. De har ikke opplyst at det Coops bønner, og de har svart at de har sitt eget brenneri. Ja, Coop har eget brenneri, men det er noe ganske annet enn å gi inntrykk av at en liten selvstendig sjappe har det. Det er da ikke bare opphav som er viktig.
Men har Coop bønner?
Bønnene kommer fra et sted og jeg regner med at de ikke har lov å lyve om det opphavet. At de har eget brenneri synes jeg heller ikke er å være så veldig kreative. De har utelatt hvem som eier brenneriet, men har de benektet at det er Coop på direkte henvendelse?
Om jeg drikker kaffe på Persilleriet og får coop-bønner føler jeg meg ikke lurt. Jeg har ikke sjekket kaffens opphav og om de skriver at kaffen er fra Iguacuområdet og brent på kaffebrenneri i Stryn så er det i grunnen revnende likegyldig hvem som eier, med mindre de har markedsført at kaffen stammer fra et brenneri drevet som enkeltmannsforetak.
Sorry, det var unødvendig surt av meg. :sorry: Jeg bare føler at vi går litt i ring her nå, og jeg har i grunn sagt det jeg mener om denne kampanjen. At andre ikke er enige, ikke forstår eller syns slike kampanjer er tipptopptommeloppgøy er fine by me. Jeg syns ikke det er det.
Jeg forstår hva du sier, Tally. Og synes ikke det var vanskelig å forstå det heller. Jeg hadde ikke reagert selv, fordi jeg er ganske så bevisstløs på slike ting. Men jeg synes du har gode argumenter for hvorfor du reagerer, og synes hele greia ble grumsete når jeg så det med dine øyne.
Jeg skjønte bedre hva du reagerte på da Floksa oversatte det til andre områder.
Selv ville jeg blitt direkte forbanna hvis jeg oppdaget at en ullgenser som ble solgt som håndlaget og økologisk, med dertil hørende pris, egentlig var mulesingmerino strikket av barnearbeidere. Det har ikke med snobberi å gjøre, det heller.
Ja, Floksas eksempel var veldig godt (og Pøblis om egg), og forklarte med få ord hva jeg reagerte på. Jeg prøvde å finne et slikt eksempel selv uten hell, så jeg er veldig glad for at andre greide å sette ord på det.
Men jeg lurer på en ting. Når er det greit å lure noen, egentlig? Er det greit for å spisse et budskap? For å få frem et poeng? For å vise at folk ikke er så kvalitetsbevisste som de tror? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er så mange som synes det er greit å utgi seg (og varen man selger) for å være noe annet enn man/den egentlig er for å få folk til å gå på limpinnen eller synes at kaffen er like god.
Men ble det virkelig solgt som noe annet enn det det var?
Ble det fremstilt som økologisk, småskala eller med andre egenskaper enn at det var kaffe?
Det er lureri om man kjøper noe som blir solgt som økologisk og viser seg at ikke stemmer. Jeg kan bare ikke se at det er dette som har skjedd her?
Å selge mulesingsull under merkelapp norsk økoull blir også noe helt annet enn å selge ull under merkelappen ull uten andre attributter.
Eg skjønner kva du meiner og er einig. Eg reagerer og på det prinsippielle i dette stuntet og på at det å reagere på dette blir sett på som snobbete og skal latterleggjerast. Kaffe er ein vare kor det etiske rundt produksjonsforhold og liknande er ganske sentralt og det overrasker meg at dette ikkje er eit aspekt som blir tatt med i berekninga.
Guava: leser jeg deg rett om du ikke ser noe forskjell på å støtte en småskalaprodusent framfor en av Norges største kjeder? Om Coop ønsket å fremstå som seg selv og mente de ikke fremsto som noe snnet enn de var, hadde jo stuntet med å ikke si hvem som sto bak vært helt unødvendig.
Det blir vel litt flisespikking å lete etter det eksakte ordet "økologisk" eller "uavhengig" her. Poenget er jo at de brukte mye tid og krefter på å skape seg et visst image på SoMe og i lokalmiljøet. De SA at de hadde eget brenneri. Der hadde de jo sitt på det tørre. Men jeg mener at konteksten dette ble gjort i, er veldig nært en løgn, altså.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.