Vi planlegger logistikken for uken, og siden det er dieselforbud fra tirsdag, og vi bare har en dieselbil, må vi undersøke og planlegge. Vi bor nesten i Bærum og skal stort sett ut den veien. Kjører "aldri" til sentrum, heldigvis.
Bymiljøetaten har såvidt jeg vet lagt ut et kart - eller et lenke til et kart. Har du dem på Facebook?
Det er rett og slett nesten alle veier i Oslo. Unntatt er Ring 3, E6, E18, RV4, RV163, Rv190 og deler av Ring 1. Man kommer seg ikke ut av sitt eget hus hvis man bor i Oslo, såvidt jeg kan forstå, med mindre huset har en veldig spesiell lokasjon nær en av de nevnte veier.
Vi kommer ingen vei, for å si det sånn, og har allerede jobbet med logistikken.
De vet ikke selv. De vurderer fortløpende. Avblåser når det ikke er nødvendig, men kan da sette det igang igjen. Avhenger helt av luftkvalitet/værforhold fra dag til dag. Det er noe med omløp/sirkulasjon i lufta. Sist jeg leste oppdateringen stod det at de forventet at onsdag ble en bedre dag enn tirsdag, men så stillestående igjen torsdag. Men det er jo bare prognoser.
Om dere går inn på Bymiljøetaten på FB og klikker på artikkelen de har lagt ut der, så finner dere ut av både hvilke veier det gjelder, hvilke unntak som gjelder og hvor lenge de regner med at det vil vare.
Du kommer deg i realiteten ikke ut på veiene hvor det er tillatt med diesel hvis du bor i Oslo. Du må eventuelt parkere utenfor bygrensen og ta kollektiv dit bilen står. (Jeg er veldig, veldig glad for at vi har en bensinbil, kjenner jeg. Hvis det fortsatt er forbud onsdag morgen, hadde det blitt en lett krise i heimen, hvis vi ikke kunne kjørt.)
Forbudet gjelder altså bare kommunale veier? :gruble: Så jeg som bor utenfor byen kan kjøre gjennom Oslo på E18 eller Ring 3 hvis jeg skulle få behov for det?
Hva er straffen for å bryte forbudet?
Jeg skjønner absolutt behovet for å begrense kjøring, men det er vel litt rart å bare velge en type drivstoff og veier, vel?
Og Oslo kommune har vel ikke myndighet til å nekte kjøring på veier som ikke er kommunale? Og dieselbiler har høyere utslipp av NO2, og det er det som er problemet når det er kaldt i sentrum og varmere i høyden og lite vind, sånn som det blir de neste dagene.
Jeg lurer på om de slår til med sånn 250-kroners bompassering i samme slengen, jeg, det var vel snakk om det og ved dårlig luftkvalitet? (eller var det mer?
Noen som vet om det også gis varsel til skoler og barnehager ift utetid? Jeg vet at bydelsoverlegen tidligere gjorde det på dager med mye forurensning, men aner ikke hvordan rutinene er nå.
Det fikk de vel ikke lov til, tror det var noe med at det måtte en lovendring til? :gruble:
Vi har byttet ene dieselbilen til hybridbil, men lar nok uansett bilene stå og tar tog til jobb denne uken. Jeg jobber midt i sentrum, og merker godt at det er mye forurensning for tiden.
Jeg mener å huske at da vi kjøpte ny bil i 2013 så var diesel mer miljøvennlig enn bensin. Var det ikke sånn at det var andre avgasser de var bekymret for tidligere? CO, kanskje? Eller er det juksingen med utslipp på dieselbiler som har vært problemet, så de får framsto mer miljøvennlige enn de var?
Er det ikke sånn at Diesel totalt sett forurenser mindre, men de har større lokal forurensing? :vetikke: Jeg har også Diesel, mener å huske det var de sa.
Jeg mener også at det var slik det ble forklart. At i den type vær vi har i Oslo akkurat nå, så skader dieselbilene lufta relativt mye. Men at totalt utslipp er mindre for dieselbiler (sikker CO2 og sånt).
Det blir litt tynt med utstyr på fotballtreningene denne uka, men ellers kommer vi til å klare oss helt fint.
Ruter får litt inntekter på ungene mine da. Ungene pleier ikke å reise så mye kollektivt på hverdagene, men det blir de nødt til nå. (Komme seg til og fra treninger av forskjellige slag.)
Vi har bil som har betegnelsen EcoNetic og husker at jeg sjekket hvorfor vi ikke fikk rimeligere årsavgift pga det men det var ikke noe å hente der.
Luremerking. :wacko:
Da vi kjøpte bil i 2013 så var vi i hvert fall klar over at det ville kunne komme dager da vi ikke kunne bruke bilen. Jeg må tilstå at jeg trodde det ville gjelde sentrum, eller innenfor Ring 3, og her ute i gokk, men er det sånn så er det sånn.
Tror det er mange av "dem". Har en mann som jobber ubekvem arbeidstid, og hvor det ikke er så veldig praktisk kollektivt på kveldstid. Usikker på hva han gjør.
Politiet sa vel at de ikke skulle sette opp ekstra kontroller, så sannsynligheten for å bli tatt er vel ganske lik null.
Jeg syns egentlig hele opplegget er teit. De har jo så mange unntak at de aller fleste fint kan kjøre, og så går politiet ut og informerer om at de hvertfall ikke har tenkt til å sjekke (jeg vet de ikke sa det - men det er jo den beskjeden man sitter igjen med). Hvis man skal ha et forbud må det jo få konsekvenser for de som bryter det?
Jeg er veldig ambivalent til tiltaket. Ettersom det er fritt frem å kjøre gjennom Oslo så har jeg vondt for å tro at effekten av forbudet er så god som den burde vært. Samtidig kjenner jeg jo at luften er dårlig.
Men de skal gjøre målinger nå, skal de ikke? Det blir veldig interessant. Jeg synes jo det er verdt å la bilen stå noen dager i løpet av vinteren dersom det gir ønsket effekt. Men det gjenstår å finne ut hvordan vi skal få Storesøster og to venninner hjem fra trening kl 21, det tar ganske lang tid å reise kollektivt så det er et dårlig alternativ så sent.
Det er ikke noen parkeringsplasser rett over grensen, egentlig, for det er langs enten Bærumsveien eller Griniveien, så det blir et godt stykke ekstra. Det blir nok lettere med buss og bane.
Det er i grunnen verre med eldste som skal motsatt vei, til Gressbanen og Sogn, for han har så sinnsvakt mye utstyr at det er ikke bare-bare å sende ham på offentlig transport. Men der er foreldregruppen i gang og arrangerer samkjøringsdugnad, så det løser seg nok.
Det er egentlig en tanke, når jeg tenker meg om, vi kan i alle fall parkere den nær nok grensa til at de skal være VILT urimelige om de står der og deler ut bøter.
Jeg må ta taxi til svømmingen frem og tilbake, ergo dobbelt så mye kjøring enn hvis jeg svipper ned selv. Og hvordan jeg skal komme meg til legen med astmakiden har jeg ikke løst enda.
Jeg skjønte det, men da er det kun for å unngå bot man går de 500 m. Ikke for å forurense mindre. Hvis bilen allikevel ikke skal stå ville jeg tatt sjansen på å kjøre de 500 m.
Selv er jeg regelrytter på grensen til det absurde. Så å kjøre dieselbil når der forbudt er utenkelig, men siden det ikke er forbudt i Bærum er det i min verden helt greit.
Da fikk jeg sms fra Røhne Selmer. De gjorde oppmerksom på at man kan kjøre bil inn i Oslo hvis man har verkstedsavtale. Og, sånn forresten liksom, så har de ledige verkstedtimer de neste dagene. Noget usmakelig. :rolleyes:
Så dere tar sjansen på å kjøre altså. Ja man blir jo ikke fengslet heller da..
Mannen må igjennom hele byen til andre siden og han sa at han hadde tenkt å ta en feriedag i morgen. Men det blir jo dumt om det også er forbud på onsdagen.
Og de stenger vel ikke av hele ring 3 for å rekke å bøtelegge alle på veien. :cool:
Jeg skjønner at det er pesete å måtte la bilen stå når man vanligvis baserer seg på bil for å få logistikken til å gå opp, men jeg synes allikevel at det er bra med strakstiltak når været tilsier det, og er det helt pokkerns krise kan man leie en el-bil eller bensinbil på Nabobil.no, lissom.
Ironisk nok skal vi inn på drop-in time som vi fikk streng beskjed om måtte tas denne uken for at vi skal komme i gang med astmamedisinen. :knegg: Men vi løser det på et vis.
Mens jeg er mer pragmatisk, og sykler til Asker på tirsdag - men synes det er høl i huet å ta taxi 3 km derav 90 % er på ring 3. Fordi det er poengløst ift miljøgevinst.
Alle som har kundemøter hos oss har fått bekreftelse på at de trenger å kjøre bil av jobbgrunner. Det er helt reelt også, alternativet ville vært å gitt dem fri.
Vi har vare en selger i Oslo som har dieselbil (egentlig en til, men han har leiebil som er bensin) og han har booket om møtene i Oslo til andre kunder utenfor Oslo. Han bor utenfor selv.
Da kan jo alle få det da? Det synes jeg blir for dumt. Vi har en som ikke kommer seg på jobb i morgen, hun gjør så godt hun kan hjemmefra, men bør egentlig være der. Har ikke falt meg inn at slike skal kunne kjøre med mindre det står om liv og helse.
Hos selgerne hos oss er det kun det de gjør, ja, så alternativet er fri og tapt fortjeneste. Her er bookingene minst 6 mnd frem i tid, så det er ikke aktuelt å booke om.
Jeg synes ikke det er noe forskjell på det og en varelevering hos Elkjøp.
Som har møte i Oslo og ikke i Asker eller Lillestrøm helt tilfeldigvis i morgen, eller som ikke har tilgang på en annen bil? Det vet jeg ikke, men potensielt 10 stk selgere og 5-10 med andre funksjoner? De andre har lettere for å booke om.
Jeg sykler, som sagt, selv om jeg også har papir fra arbeidsgiver.
Men hva med alle andre som får vært kortere på jobb i morgen? Jeg synes det blir patetisk hvis alle med store økonomiske tap snor seg unna mens andre jobber vannet av seg med logistikk og små barn for å få det til. Samt at servicenivå og tilgjengelighet blir dårligere mange steder.
Ja, men det er klart det er dumt? Alt er ganske dumt for alle. Men når de har en så vag instruksjon at man bare må kunne dokumentere nødvendig kjøring i næring, så er det jo det de legger opp til? De aller fleste synes jo at jobben sin er ganske viktig.
A propos kjøring i næring, jeg så en sånn Clear Channel reklamebil - sånn med skilt som bare kjører rundt og rundt - og tenkte at den reklamen hadde jeg avbestilt nå, ass.
Byrådet har nok i overkant mye tro på at ikke alle firmaer bare skal velge letteste, billigste løsning uten å vise kollektiv og sosial samvittighet, ja.
Jeg skal i morgen kjøre i et kundemøte sammen med en som driver enkeltmannsforetak. Nå har han riktignok elbil, men han kunne altså skrevet erklæring for seg selv? Det hadde jo vært mulig å ta bussen.
Men nå snakket jeg om denne fyren, som altså driver sitt eget selskap og det han skal ha med er sitt eget hode og en pc. Kan han utstede fullmakt for seg selv? Hvem bestemmer hvem som kan utstede fullmakt til næringsformål?
Jeg sitter bare på og jobber for et kjempeselskap som vil være uhyre forsiktige med å tøye regelverket. Og så skal vi jo uansett kjøre elbil som gjør det hele lovlig.
Og at neste eksperiment blir å anmode alle om å la bilen stå når forurensningen er som verst, men uten å kalle det forbud, som begrenses til noen veier og biler.
Litt fler biler på veien enn til vanlig hos meg. :(
TV2 hjalp jo ikke akkurat til gjennom å si at politiet ikke skulle gjøre noe og at mange de hadde snakket med ikke skulle la være å kjøre.
En kollega tar tidlig tog fra Asker hver mandag, i dag var det tre personer ekstra i vognen (det er så tidlig så folk har faste plasser). Det var tre håndverkere, ikke nordmenn. Noen hørte at folk hadde tatt bensinbilen i stedet for å ta toget som vanlig for da slapp de fulle tog.
En kollega har levert barn på skole i Oslo sentrum, og hun sa det var mye mindre trafikk enn vanlig - nesten helt tomt. Så ser ut som det har en viss effekt, og det er jo bra. :jupp:
Jeg til de andre i fritidsaktivitetfølgegruppa: Da kan vi ta dem kollektivt til trening i morgen, da. Må reise tidlig, for det tar lang tid!
Annen mamma: Neida, jeg kjører til, herlighet, jeg bor 300 meter fra kommunegrensa
Tredje mamma (som bor nærmere sentrum): Og jeg kan hente, det er jo lov å kjøre på de store veiene, bare småveiene som er unntatt
Dermed står jeg der, mer moralen min. :p
Min tur til å kjøre var det vel strengt tatt også, så nå er det andre som kjører ulovlig i stedet for meg. :skeptisk:
Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan mobilisere de som har bensin-, hybrid- eller elbil, og så la dem ta kjøringen på dager med dieselforbud. Vi har en bensinbil, og har tilbudt oss å være carpool for de som trenger det, mens det er forbud. Det handler jo bare om å være litt pragmatisk og tenke at det er en grunn til at forbudet er innført.
Merkbart mindre folk på toget i dag. :sjokk: Så enten har folk tatt et tidligere tog eller så har folk valgt å kjøre, i frykt for fulle tog. Mannens dieselbil står trygt parkert på bygda, han kunne heldigvis ta tog til jobb i dag.
Ikke en eneste, pitteliten Tesla, en gang? :skuffet:
Fra spøk til revolver: jeg så tall i dag som viste tredobling av antall dieselbiler fra 2008ish til i dag. Så jeg skjønner at det er en del som sliter.
Jeg tror det er umulig å trekke noen konklusjoner utfra noen enkeltdager, hverken på om kollektivsystemet har bestått testen eller hvor stor forbedringen på luften har vært. For det første er det så kortvarig at mange har strekt seg langt for å finne hjemmekontorløsninger eller reise utenom rushtiden, for det andre er det ikke enkelt å beregne hverken vær eller forventet forurensing nøyaktig.
Jeg hørte på D18 i går at forventet effekt var -10 %, men det var helt wild guess. Det var også intervjuet en klimaforsker fra Bergen, som mente at det summa summarum var helt umulig å dokumentere en effekt fra deres 3 dager med datokjøring fra i fjor.
Jeg er absolutt for å gjøre tiltak som virker, så vi må bare krysse fingrene for at vi får dokumentert hva som virker etter hensikten så snart som mulig.
Vi har byttet kjøredag på en av knertens aktiviteter. Det var egentlig vår tur denne uka, og jeg tilbød meg å levere til fots (det er strengt talt gangavstand hvis man vil), men jeg fikk beskjed om at vi kunne bytte dag.
Disse andre foreldrene er ikke like regelryttere som meg, så gudene skal vite om de har bensinbil eller bare velger å kjøre allikevel. Jeg velger å ikke forholde meg til akkurat det. (Og så håper jeg at dette er over innen neste tirsdag.)
Å begynne å gå eller sykle strekninger som er gangavstand ville monnet mye mer enn å forby dieselbiler én eller to dager.
Tall fra gammel artikkel, men jeg tror det er en realitet fremdeles:
Det er varige endringer i hverdagen som er viktig å få på plass. Ikke ment direkte til deg, Tjorven (du foreslo jo også å gå), men et sukk. Vi kommer ingen vei hvis vi mener bilen skal brukes over alt hele tiden. (Eller at vi mener vi kan fly på ferie flere ganger i året, men det er en annen sak.)
Greia er at treninga er ferdig kl 20.30 og det er ganske seint for 9-åringen. Så når vi kan spare 25 minutter på å kjøre, så blir det sånn. Hadde treninga vært ferdig en time tidligere så hadde vi gått med mindre det var skikkkelig drittvær.
Hos oss har alle som driver i salg fått utstedt en bekreftelse på at vi kjører dieselbiler i næringsvirksomhet og kan unntas kjøreforbudet. De aller fleste som driver i samme bransje som meg har fått tilsvarende som vi må ha i bilen.
Det er HR som har utstedt dette hos oss. Jeg vet ikke om noen av de andre har blitt stoppet i dag og fått noen problemer.
Men hvilken myndighet har deres HR-avdeling til å utstede dette? Hvor stort skal selskapet være for at de skal få lov til å utstede kjøretillatelse til selgerne sine? Enkeltmannsforetak vil kunne utstede til seg selv, eller?
Da skyter jo regelen seg fullstendig i foten. Da kan alle bare skaffe seg et enkeltmannsforetak (det er helt gratis og lett som en plett), så så har man kjøretillatelse neste gang dette inntreffer. Det eneste som stopper folk da er moral.
Jeg har en sønn som må til legevakta. Det er ikke langt, men han kan jo ikke gå når han har så vondt som han har. Og legevakt-mannen ville ikke sende sms og bekrefte at han hadde bedt oss om å komme.
What to do.
Kjøre og håp på det beste, selvsagt. Dere kan sikkert få en bekreftelse på at dere har vært der, så da er hjemreisen safe, i hvert fall.
Forøvrig synes jeg faktisk ikke man bare kan gjøre slik på kort varsel. Folk har hverdagslogistikk. Klart mange sikkert kan ta hjemmekontor på kort varsel, eller dra utenom rushtiden. Men mange må faktisk være på arbeidsstedet for å få gjort jobben sin. Kirurgen som skal operere kl 0830 og har formøter før hen kan sette igang, har også barn som skal i barnehage/SFO og reisevei til jobb. Sykepleierne må likefullt møte på jobb 0730. For mange er hverdagslogistikk noe de klarer fordi de kjører noen strekninger til og fra jobb eller skole. Å plutselig sende ut kjøreforbud, er kontroversielt. Jeg tenker at vi kanskje bør vurdere andre tiltak neste gang det blir faretruende høye verdier av forurensning. Og klart man må kompensere med mer kollektivtilbud - evt. oppsamligsbusser fra knutepunkter.
jeg skjønner at man må gjøre noe når luftkvaliteten blir dårlig. Jeg bor midt i et av de mest forurensede områdene i hovedstadsområdet, så jeg kjenner det på kroppen og ser det på huset mitt.
Men å si fra 36 timer før man forbyr noen å kjøre, er ikke spesielt kult, synes jeg.
(Disclaimer: At utspillet i tillegg kommer fra de som gir beng i all forurensingen jeg og ca 15 000 andre i nabokommunene utsettes for hver dag, kan påvirke min innstilling til hele prosjektet.)
Slike tiltak må jo nødvendigvis komme på kort varsel, Pøblis. Man kan ikke spå bæret særlig langt frem i tid og tiltaket har jo vært varslet. Og det mener jeg til tross for at vi har dieselbil selv.
Tja. Det ble varslet på søndag, så det er ikke så veldig lang varsel. Og så synes jeg ærlig talt at man ikke bare kan si til folk at de må vurdere å kjøre på andre tider/ta hjemmekontor fordi de ikke ruster opp det kollektivtrafikken for å ta av for dette. Jeg kjnner ingen som kjører bare fordi, men mange som kjører for å rekke første undervisningstime samtidig som de må ha unger i barnehagen. Det er mange som bor på en helt annen kant av byen enn de jobber. Og mange som har fast arbeidstid. Jeg stemmer for en annen løsning - slik som datokjøring, feks. SÅ mye mer forurenser ikke dieselbilene at ikke det ville hatt like bra effekt på luften.
Jeg synes også forutsigbarheten har vært for dårlig her, men det gjelder jo helt fra tidlig tid. Det er selvsagt et problem at forbrukere har vært oppmuntret til å kjøpe dieselbil av CO2-hensyn, til tross for at andre instanser også da kommenterte NOX-økningen. Det har også vært sagt at de nyeste bilene med Euro 6 skulle fritas for dieselforbud, så antall dieselbiler har økt frem til ganske nylig. Det har vært skissert fullstendig forbud innenfor ring 1, så delvis innenfor ring 2, så fossilfritt på ring 3 - også kommer dette litt merkelige kompromisset på kun kort varsel.
Jeg tror absolutt ikke det kommer som noen overraskelse på byrådet at såpass mange får dokumentasjon på at de kjører i næring. Det var akkurat det samme som skjedde i Bergen.
Det har vært varslet lenge at dette forbudet kanskje kunne komme, så veldig overraskende er det ikke. Oppfordringer om å bruke hjemmekontor og å reise utenom rushtid gjøres for at de som har alternativer kan bruke dem, og dermed frigjøre kapasitet på kollektivtransporten for de som ikke har alternativer.
Og relativt mange kjører bil til jobb uten å ha behov for det.
Det har vært varslet at det kunne komme dieselforbud, men ikke hvor og for hvem. Det kom definitivt som en overraskelse for meg at det gjaldt på Tryvann og i Sørkedalen, liksom.
Det hadde vært mye enklere å etterleve hvis det gjaldt der det faktisk er et kollektivt alternativ.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.