Jeg så første episode i går, og må si det er lovende! Og så er det jo en veldig spennende historie om noe som så til de grader har gjort Norge til det det er!
De finner selvsagt på mye, men mye er relativt autentisk, tror jeg.
Jeg likte den veldig godt! Mannen også, så vi skal følge med videre. Jeg er ikke fra regionen, men farssiden i familien min er, så jeg har jo vært der mye, om enn noen år etter handlingen i serien. Tenker en del på faren min når jeg ser det, han var vel 24 da og ble tobarnsfar samme dag som det store oljefunnet i 1969.
Elsker den så langt! Har jo jobbet for oljeselskap og bodd der i mange år, så det var mye kjent. Gleder meg til fortsettelsen.
Det var også litt trist og sårt at min far ikke får sett dette. Han var en av oljepionerende her i byen på starten av oljeeventyret og han hadde definitivt likt å sett serien.
Både mannen min og jeg synes det var festlig å se. Vi har jo bodd "oljenæringsnært" og har begge nære familiemedlemmer som har jobbet i bransjen siden det tok av. Og ikke minst er innblikket i bedehuskulturen på den tiden både litt morsomt og litt skremmende. :knegg:
Jeg synes den virker veldig lovende. :jupp: Jeg er ikke fra regionen, men har bodd her en stund nå og inntrykket mitt er at serieskaperen tar en del ting på kornet. Jesus lever-skiltet finnes enda blant annet og er fortsatt en del av bybildet.
Virker lovende. Synes faktisk første episode var en smule kjedelig ( :sjokk: ), men hadde muligens høye forventninger.
Det var få og begrensede utendørs-scener, jeg hadde gledet meg til å se mer av byen. Jeg la også merke til bedehusmiljøet, og siden jeg overhodet ikke er vokst opp med kjennskap til det miljøet, så var det overraskende og kanskje litt skremmende, som en over her nevnte. Altså, visste jo at området tilhørte bibelbeltet, men likevel...
Gode skuespillerprestasjoner, særlig Vegar Hoel. Per Kjærstad har fått skryt for dialekten, men man hører på tonefallet at han ikke er siddis. : pirkete: Pia Tjelta burde snakket penere, ingen «fine damer» snakket sånn på 60-tallet.
Selve historien er jo historien om byen min, og meg selv, på en måte, så det er kjekt å følge med på. De bruker også mange lokale skuespillere, folk jeg kjenner godt til fra andre sammenhenger. Det er kjekt, har liksom et annet forhold til skuespillerne da.
Ja, Pia Tjelta burde snakket mer «Egenes-Stavangersk». Er det forresten passende å nevne her at jeg synes Pia Tjelta bare blir flottere og flottere? Noen kler å passere 40, altså!
Kan du ikke fortelle litt mer om filmingen? Jeg leser flere steder at anmeldere synes at den er sjeldent godt klippet. Jeg prøvde spesifikt å legge merke til det, men skjønner ikke hva de mener... Det eneste jeg noterte meg, var at det er mer «nærfilming» enn jeg satte pris på, siden jeg som nevnt ønsket å se mer av byen.
Det er vanskelig å forklare akkurat hva som gjør den godt filmet og klippet. Det er mye lettere å sette fingeren på dårlig filming og klipping. Jeg syns rett og slett det var behagelig, det var god dybde og romfølelse i bildene, fin fargepalett og det passet rett og slett godt til perioden og følelsen de portretterer.
Og så syns jeg han advokaten er et skikkelig godt påhitt! Og jeg digger de rullene utover gulvet! Jeg går daglig forbi store skjermer med fargerike utsnitt av reservoirmodeller der de basically sitter og gjør det samme som da: prøver å tolke veldig begrenset informasjon om til veldig detaljert kunnskap om noe som ligger dypt, dypt begravet og ble dannet for millioner av år siden, og der hva som helst kan ha skjedd og laget en lekkasje av de hydrokarbonene som kanskje var der. Selv i dag borer man jo stort sett tørt. Det er dødsspennende!
Jeg digget første episode. Ordføreren og embetsmannen som talte Phillips Petroleum midt i mot og stod på sitt med den norske oljemodellen, bedehusmiljøet, klippingen, fargepaletten, følelsen av at det var ganske så traurig i Stavanger før oljeboomen. Jeg er spent på fortsettelsen! Jeg jobber også i bransjen, og blir alltid like forundret over hvordan de fikk til det de gjorde på 60-70-tallet med stor sett kun manuelt arbeid. Verden før autocad, liksom.
Jeg stusset også over at Per Kjerstad skulle spille siddis. :fnise: Han er jo fra min kant av landet (Nord-Norge) og vi gikk faktisk i samme klasse hele videregående. Jeg snakker bedre stavangersk enn ham, men så hører jeg jo det fra mannen hver dag også da (jeg må faktisk rette på ham innimellom når han knoter for mye :knegg:). Mannen min var forøvrig med på bygging av Trollplattformen. Han var egentlig nyutdannet innen IT, men akkurat da var det dårlige tider for den slags så i påvente av en relevant IT-jobb drev han med dette. Litt kult synes jeg. :jupp:
Men, uansett, denne serien må vi nok se mer på ja. :jupp:
Helt rå bilder! Tenk, 50 år etter funnet av Ekofisk så dundrer og går det fortsatt for fulle mugger, over 2000 milliarder kroner inn, der det meste går rett i statskassa, for ikke å snakke om alle arbeidsplassene på land knyttet til alle utvidelsene av feltet. Bare Ekofisk 2 tror jeg var 10 milliarder norske kontraktskroner. Boreprogrammene der er helt rå, grunnen er jo helt gjennomhullet. :knegg:
Åh jeg gleder meg til å se. Jeg er fødd i Stavanger i 1968 og bodde der mine første år.Pappa er fra Stavanger og jobbet i Nordsjøen fra 1975 og resten av sin tid.
Er alle episodene lagt ut på en gang eller må man vente på hver av dem?
Vi liker å kunne bestemme selv når vi skal se på, så vi velger å vente til alt er tilgjengelig før vi ser på en ny serie. (Og jeg klarer knapt å huske hvordan vi forholdt oss til analog tv.)
Kun den første episoden som er lagt ut. Er litt som deg, liker å se flere episoder i slengen, men her klarer jeg ikke vente i ukesvis, så det blir nok til at jeg kommer til å se dem på søndagen når de legges ut.
Må innrømme at etter å ha sett andre episode så syns jeg fortsatt den er litt kjedelig og «flat» - klarer ikke helt å tro på karakterene. Litt sånn typisk norsk TV-serie. Sikkert mer interessant om en har tilknytning til Stavanger eller oljebransjen.
Jeg må innrømme at jeg nok kan bli lei av melodramaet med Torill, som jeg også synes er litt dårlig spilt. :sparke: Anna synes jeg ble mer interessant denne episoden. Not just a pretty face, liksom.
Jeg synes det skjer litt lite. Men jeg koser med alle de lokale skuespillerne som jeg «kjenner» godt fra andre settinger, jeg merker at det er morsomt å se hvordan de tolker rollene sine.
Vegar Hoel som Arne Rettedal er helt rååååå! Han snakker likt, har samme faktene og kroppsspråk. Han må ha gjort research fra her til evigheten. Og så Pia Tjelta da. Fantastisk skuespiller!
Jeg er fullstendig enig! Vegar Hoel er en utrolig dyktig skuespiller. Pia også, for all del. Jeg liker også Anne Regine Ellingseter(?), men hun kjenner jeg ikke spesielt godt til fra før. Rollefiguren hennes blir mer og mer interessant.
De to førstnevnte er jo fra min generasjon og veldig kjente lokalt, men også nasjonalt, kanskje Pia Tjelta mer enn Vegar, riktignok.
Selv om jeg ikke synes at Toril er den som er best spilt, så er jeg spent på hvordan ting utvikler seg for henne i serien.
Ingrid/Pia Tjelta, tror dere hun har opplevd noe traumatisk? Mistet et barn? Bare spekulerer...
Og Christian. Hva tror dere om det kommende ekteskapet mellom ham og Anna? Det kan virke som de kan ta litt ulike retninger i livet. Ikke helt på bølgelengde? Eller overtolker jeg?
Jeg tror jo det blir Torill og Christian og Anna og han amerikaneren etterhvert. Med tilhørende drama.
Spesielt det der med Pias Tjeltas karakter og sitte med barnet når mor styker. Hun sa også at hun gledet seg til barnebarn. Overklasse, lite å holde på meg, ulykkelig i alkohol og pillerus. Mange overklassefuer som følte seg unyttige, sikkert. Minner om Nina-karakteren i Vår tid er nå på et vis.
Jeg tenkte smått tanken i dag. For Christian strålte og lo i hennes selskap, og Toril har vi vel ikke sett le overhodet før i dag. Samtidig kan det jo hende han bare har dårlig samvittighet for det med faren hennes, at det er derfor han er grei. Men jeg følte det var noe mer.
Når det er sagt, så fatter jeg ikke at det ee mulig å ta så lett på dette som han gjør. Fyllekjøringen, altså. Andre folk hadde fått depresjoner av mindre.
Jeg synes det virker som Christian har veldig dårlig samvittighet for å ha kjørt ned faren til Toril. At det plager han veldig, men han prøver å holde en fasade. Så jo hvordan han reagerte etter å ha benektet at han hadde drukket til Toril og hun sa at om han hadde drukket så hadde hun ikke følt at det var bare hennes feil.
Denne begynte jeg på i går. Jeg har vært med på å bygge flere av betongplattformene i Jåttåvågen og Vats og gleder meg vilt til å se videre. Første episode var så vakkert filmet, det er herlig å høre dialekten igjen, og å få vite mer om starten på oljeeventyret som jeg og Norge har nytt så godt av. Dette er et eksempel på noe som gjør at jeg elsker NRK!
Jeg tror også det blir Torill & Christian og Anna & Jonathan. Men så blir det sikkert masse kluss på veien, spesielt med han ekle fyren som Torill er gift med. Og så tror jeg Anna kommer til å ta over (eks-?)svigerfarens bedrift, eller iallefall jobbe med forretningsutvikling der. Hun har forretningsteft.
Jeg lurer også veldig på hva som har skjedd med Pia Tjeltas karakter. Jeg tror det ligger mer bak enn ulykkelig-rik-frue-tomhet.
Som en som jobber i bransjen er det veldig gøy å se dramatiseringen av det som skjedde da Ekofisk ble funnet og det hele startet. Jeg ler godt av alle de manglende sikkerhetstiltakene offshore og ikke minst av hvor mange tilfeldigheter som har spilt inn hele veien.
Anna får meg til å tenke på mamma, som var kontorutdannet, fra en ørliten gård, på samme tid. Reiste til byen og bort fra bygdelivet. Lurer på om hun hadde så fine drakter. :humre:
(Så havnet hun i uløkka og havnet tilbake igjen på bygda, jeg har ikke helt tenkt over hvor mye av et tilbakesteg det må ha vært for henne)
Jeg tror også at den påkjørselen er viktig for handlingen - og jeg synes de skildrer det godt - han drikker, han er skjødesløs, han har veldig dårlig samvittighet. Han blir nok verre før han blir bedre. :erfarenTV-seer:
Hah, ja, jeg syns de er flinke til å ta med ulike "fads", også de som med god grunn ikke har overlevd. :knegg:
Og så er der helt vilt å se hvordan man tenkte på sikkerhet. Kontrasten til hvordan sikkerhet nå gjennomsyrer alt, nesten inntil det latterlige, er slående.
Det har vært en voldsom snakkis om denne sosiolekten til Pia her i det siste. Flere er i harnisk, og det kan jeg forstå, for ingen ville snakket sånn på den tiden! En ting er at det er lite autentisk, men det ødelegger faktisk for fortellingen, for klasseskillet var tydelig på den tiden, og språket var en del av det. Og det som gjør det ekstra spesielt, er at dette skillet forsvant med «oljå», i motsetning til i Bergen, Trondheim og Oslo. NRK tok et bevisst, men etter manges syn et feil valg. Språket er en utrolig viktig del av dennne historien, og de burde ikke tuklet med dette.
Apropos språk. Per Kjærstad har gjort en god jobb med å lære seg stavangersk. Men man hører det syngende nordnorske tonefallet, og i går slo det meg at han høres ut som Gjert Ingebrigtsen. :knegg: (Han er jo forøvrig også nordfra, så det er ikke så merkelig.)
«Han mener «Lykkeland» skaper et falskt bilde av fortiden.
– Det store klasseskillet som var i Stavanger blir dyssa ned når de snakker det samme språket. Noe som var utenkelig på den tiden. Vi klarer heller ikke forstå de kulturelle funksjonene som oljen har hatt i Stavanger.»
Og dette er viktig.
NRK hevder at de valgte det vekk for ikke å ta bort fokuset fra historien, men de gjør en diger blemme her. Det er nettopp tvert i mot.
Hognestad: «Det er tull hvis noen finner dette målet parodisk. Folk snakket slik i Stavanger, og veldig mange eldre snakker slik fremdeles».
Ingen ville sett på en tidsriktig sosiolekt som lite troverdig. Tvert i mot ville det vært det eneste troverdige. Språket eksisterer fremdeles, særlig blant damer født lenge før oljå kom, moren min snakker for for eksempel slik.
Med oljå kom det mange utlendinger og mange nordmenn fra andre deler av landet hit. Men det var også slik at folk fra lavere klasser fikk oljejobber, og på svært kort tid forsvant hele klasseskillet i Stavanger, og det på en måte man ikke har sett i andre byer. Språket endret seg samtidig. Og ved å være nøye på dette ville historien kommet riktigere fram.
Jeg snakker ikke stavangersk, men har bodd i Stavanger i flere år. Jeg reagerer veldig på dialekten til Pia. Hun burde definitivt snakket penere. Jeg synes Per Kjærstad har gjort en kjempegod jobb med dialekten, og flere ganger synes jeg som ikke er siddis at han er helt på merket. Men ofte skinner det jo gjennom at han er nordlending, men ikke slik at det blir veldig forstyrrende.
Vi snakker Stavangersk ja, eller Rogalandsk. Vi bor på Sola, men er ifra Egersund. Gjert bodde i Egersund i min ungdom, etter at han flyttet nordfra, og før han flyttet til Sandnes.
Jeg hører også antydningen. Jeg er ikke fra Stavanger, men har mye familie og slekt i Stavanger og omegn, så har vært der en del. Jeg har tre tanter som alle har ulik variant av stavangersk, fra nesten helt østlandsk med dialektord via en miks til en som er "kav", det er ganske artig.
Jeg synes de "fine fruene" snakker alt for bredt, i forhold til de jeg kan huske. Og er enig i at Pia Tjelta enten burde snakket jærsk eller veldig forfinet stavangersk, men ikke sånn helt "vanlig". :humre:
Ellers liker vi fortsatt serien veldig godt. Banan i skinke måtte jeg google, og det var tydeligvis en ting. :kvalm: NRK har en veldig fin side om hva i serien som er tidsriktig og korrekt og hva som er funnet på, her. I samme googlesøk fant jeg forøvrig oppskrift på banan med skinke og hollandaise, fra 2013...
Jeg hører det ikke spesielt godt hos Per Kjerstad selv om jeg har bodd 17 år i Rogaland, men hører godt at Gjert Ingebrigtsen har en vri på dialekten sin. Jeg har ikke klart å plassere den annet enn at han snakker ganske likt som en ung mann jeg kjenner som har vokst opp i Stavanger men har en trøndersk far og en østlandsk mor
Jeg har også reagert på Pias dialekt og er helt enig i at hun burde snakket mye finere. Jeg sa det faktisk til mannen da vi så forrige ukes episode at jeg stusset over at en fin frue snakket såpass bredt. Hvis nordlendingen kan snakke stavangersk kan jo hun legge om sin egen dialekt bittelitt.
Jeg synes man hører godt at Per Kjærstad ikke er fra Stavanger, selv om han er flink. Jeg synes han varierer litt. Han snakker ganske bra stavangersk, men så er det som om det sniker seg inn en setning på nordnorsk med skarre-R innimellom.
Og banan i skinke ja. :gal: Jeg får assosiasjoner til Flyvende Jacob (som jeg heller ikke har vært fristet til å prøve noen gang).
Gjert har noe som høres litt Egersund-aktig ut i tillegg. Det er noe med tonefallet. Gjert snakker ikke stavangersk i mine øyne. Per Kjærstad er mye bedre. Men man hører det.
En annen ting Aslak Sira Myhre påpeker, er at måten Anna ble tatt imot på i familien Nyman aldri ville skjedd i virkeligheten. Det var aldeles utenkelig at en jente fra lavere sosial klasse fra landet ville blitt mottatt slik i en fin byfamilie.
Jeg ser ikke poenget, for, som han fyren på UiS påpeker, så er det ingenting parodisk med en sosiolekt som fremdeles er i bruk, selv om den er utdøende. Jeg synes det er veldig uheldig, men så er jeg jo født og oppvokst i byen, da, og jeg tror ikke man skal langt utenfor bygrensene før man synes «je-språget» er veldig fremmed og muligens føles parodisk. For meg er det helt normalt, selv om jeg aldri har snakket sånn selv.
Ja, kanskje. Men det var jo helt vanlig den gang. Det eneste, faktisk. (Kjenner forøvrig mange under 70 som snakker sånn, men ingen under 53, faktisk. :knegg: )
Moren min (forøvrig heller ikke 70), snakker som sagt slik. Og hennes venninner. Jeg vet hun blir lei seg når noen latterliggjør måten hun snakker på (noe jeg selvsagt aldri har gjort :lyve: ), og hun er ikke en nærtagende person overhodet. Je-språket blir jo ofte parodiert, og det er morsomt det, det synes hun også, men det betyr ikke at det er den eneste måten å bruke denne sosiolekten på.
Det er jo faktisk veldig interessant, og kunne kommet klarere frem om man hadde fokusert mer på språket. Språk er jo en veldig "synlig" klassemarkør, i større grad enn klær og utseende, for det kan jo "alle" skaffe seg. Man kan ikke nødvendigvis skaffe seg riktig dialekt.
Men jeg syns dette er å dra det litt langt. Jeg syns klasseskillet i serien er ekstremt tydelig. Det hadde vært gøy om de kunne brukt språket mer aktivt, og de kunne synliggjort kulturreiser og slikt på flere måter enn det rent visuelle, men at det fjerner all forståelse tror jeg bare de som kjenner dialekta svært godt mener. Men for all del; hadde det vært snakk om Oslo så hadde jeg sikkert vært i harnisk selv. :knegg:
Den samme kritikken husker jeg Downton Abbey fikk. Det hadde jo vært vidunderlig om overklassen var omgjengelige og behandlet tjenere og underklasse riktig så hyggelig, men det spørs vel...
I filmer fra Oslo på 50-/60-tallet snakker de heller ikke sånn som på gamle filmaviser, så jeg syns ikke det er så rart at de har valgt det bort. :vetikke:
Jeg syns klasseskillet kommer greit frem, men kunne sikkert vært tydeligere. Men den scenen der Toril står og stryker mens de andre slapper av, er veldig tydelig.
Selv om dette er en serie basert på historiske hendelser, skal det jo ikke være en dokumentar. Jeg synes det er helt forståelig at serieskaperne bevisst har valgt bort autentiske forhold for at det ikke skal distrahere for mye. De vil jo fortelle en historie og skildre en stemning og da kan – ironisk nok – for mye correctness ta bort oppmerksomheten fra det. Jeg leste en artikkel i en av nettavisene hvor de gjorde rede for noen slike valg, blant annet dette med sosiolekten, men også det at dykkerne ville hatt heliumstemmer nede i dykkerklokka og at det ville vært mye mer røyking i serien hvis det skulle vært helt realistisk.
Jeg vet ikke om jeg er helt enig i alle vurderingene (spesielt det om dialekten tror jeg hadde vært mindre distraherende om den var mer tidsriktig), men jeg forstår godt rasjonalet for valgene som er gjort.
Jeg leste en artikkel om lignende problemstilling i "Stranger Things". Om de hadde snakket slik barn og voksne snakket på 80-tallet, så ville ikke dialogen fenget oss i det hele tatt. Har dere tatt en runde i NRK-arkivet og hørt hvordan folk snakket for bare 30 år siden? Forskjellen er kjempestor. De pratet veldig sakte og omstendelig!