Jeg tar det i egen tråd, sånn at jeg ikke spammer hybridtråden. Men jeg skal altså ha ny firmabil om et års tid, og slik markedet er nå, må jeg bestemme meg hvis det ikke skal bli en dieselbil igjen.
Vi kjører svært lite i hverdagen, jeg vil gjette maks 2 timer i uken. Til gjengjeld kjører vi 2x25 mil nesten hver helg i vinterhalvåret, så jeg tror jeg har landet på at hybrid ikke lønner seg miljømessig for oss (driftsutgifter er ikke et tema, siden vi har firmabil, men jeg må antagelig bære kostnadene for å installere ladere selv, så jeg må få reelt bedre miljøsamvittighet for det).
De fleste elbiler er fortsatt for små og med for liten rekkevidde, så vidt jeg har skjønt, men det er visst mye på vei. Tesla er selvsagt bra, men foreløpig har gjenkjøpsavtalen vært så dårlig at den blir for dyr.
Er det noen andre som har elbil som familiebil, der man får fint plass til ski og bager til 4, og fortrinnsvis med 4WD? Noen som vet noe mer om Audi e-tron, f.eks.? www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/
Jeg har også flere kollegaer med iPace som er veldig fornøyde. :jupp: Men den koster vel også litt? Jeg mener kollegaen min sa han betalte rundt 830 000. Men da var det med alt mulig av stæsj - kan sikkert få den billigere.
Jeg kan ikke noe om ski og bagplass, men vi venter på den nye til Mercedes (EQC, tror jeg den heter.) Den skal ha rekkevidde på 40 mil +, kommer med tilhengerfeste og 4WD. Den kommer også med induksjonslading, slik at du kan spe på med solcellelading. Jeg TROR den er litt mindre enn Audi sin, og det er vårt største ankepunkt. De skal begynne å levere til sommeren, og har fått veldig gode reviews.
Hyundai kona vant over Tesla i en test fra Oslo til Trondheim. Jeg er usikker på hvor stor den er. Kjenner flere med Tesla som kjører den på fjellet hver helg.
Jeg ser også mange mange av dem. :mumle: Det er fristende å dra frem den sjarmerende «Alle som kjører Tesla er ikke drittsekker, men alle drittsekker kjører Tesla.»
Ampera virket jo som en god bil, men som bare i praksis ikke kan leverss på... en evighet, sist jeg leste om den.
Kunne godt tenkt meg elektrisk som familiebil selv jeg, men vi skal ha tre unger i bilstol inni der, og da er utvalget pr i dag ganske smalt, så mens vi venter og tenker så vokser ungene så kan vi kanskje smette inn storebror uten om noen år ;)
Det er helt mulig, men dengang den ble lansert hadde den langt bedre rekkevidde enn en golf kunne skilt med. forskjellen er at golf får man jo faktisk kjøpt... og rekkevidden er ikke like "unik" lenger. Så ampera fremstår liksom som bilen det aldri ble noe av.
For vår del er det nå størrelse som i å få inn alle ungene som er utfordringen. Min far har golf og min bror har golf, men min bror har to unger, vi har tre og det er en bilstol i forskjell som... vel... ikke går inn i golfen. Som nok ellers er en bra bil.
Hundai Ionic eller Golf med gigant skiboks på taket - uten 4WD
Audi er like dyr som Jaguar. ionic har lang leveringstid.
Lite erfaring med audi etron siden det ikke er levert ut ennå i særlig grad.
Spør meg om Ipace.
Det ryktes ellers at det kommer en Ioniq med større batteri i 2020. Jrg kjører denne selv. Den er ikke stor, men heller ikke liten. Dagens utgave går pluss minus 200 km. Mer om sommeren litt mindre om vinteren.
Hvis batteriet øker vesentlig så vil detvære en god elbil for mange.
Andre aktuelle mellomklassebiler er hyundai Kona (bra rekkevidde, men ganske kiten og lang leveringstid) ampera somme pro og cons som Kona tror jeg. Og så finnes det en fra Kia tror jeg, Niro eller noe sånt i samme klasse.
Jeg titter litt rundt nå, og man får ikke en gang sette seg på venteliste for Audien. Og enklere blir det ikke med den nye regjeringsplattformen. Blir nok diesel en runde til, gitt. :rolleyes:
Jeg anbefaler Tesla. Det er en super familiebil med massevis av plass. Jeg elsker min.
: avsporing : Og så ergrer jeg meg litt over at jeg lar meg såre pittelitt av at så mange tror Tesla-eiere er drittsekker. Og rattjævler. På alle våre turer til og fra hytta er det de som kjører stor (dyr) Volvo, Audi, BMW og Merce. Det er de som grisekjører. Jeg kan telle på en hånd de gangene en Tesla har grisekjørt forbi oss.
Vi er også fornøyd med Tesla (og klarer heldigvis å la alle fordommer mot Tesla-eiere prelle av - det er jo, som de fleste andre fordommer, et resultat av uvitenhet og/eller misunnelse, og jeg føler meg ikke nevneverdig truffet :knegg: ).
Masse plass, men det store minuset (med model X, som vi har) er at du ikke kan ha noe på taket på grunn av de tåpelige dørene. Men ellers er den en super familiebil, med masse plass inni, som sagt.
Det er så klart drittsekker med BMW også. Men drittsekker med veldig kjapp aks er enda verre enn de med bare sterke biler. Jeg ser virkelig mange av dem.
Jeg skulle gjerne hatt Tesla, jeg, men jeg er ikke mer eller mindre misunnelig på dem enn andre med biler som er morsomme å kjøre.
Uansett, det vil alltid være folk som har meninger og bare må ut med dem. Om Teslaeiere, om Oslofolk, om vestkantfolk, om hytteeiere i Trysil, om Trøndere, Sunnmøringer og Nordlendinger … Det beste er uansett å bare ikke bry seg, og kjøpe den bilen som passer en selv og ens behov best (ment til Beckett). Tesla har jo blitt mer og mer vanlig som familiebil, så jeg tror de holdningene er på vei til å dø ut (husker den tiden man hadde fordommer mot folk som snakket i mobiltelefoner, ute på gata, :humre: de gjorde det for å se viktige ut ).
Det er uansett oppløftende at det begynner å komme flere og flere elbiler på markedet, som er sterke nok, og har god nok rekkevidde til å kunne brukes på lange kjøreturer i bratt terreng, med en hel familie med full oppakning! Bare så synd at det er så vanskelig å få tak i dem. Kjenner ingen som har den Audien og har ikke hørt noe om den, men den virker jo veldig bra.
Fniser voldsomt av de som velger bort en bil pga merket, om det nå er pga snobberi den ene veien eller den andre veien. :humre:
Vår neste bil er et par år unna, jeg ser for meg at når eldste får lappen så går vi fra en diger diesel til en mellomstor og en ørliten elbil. Kjøring av eldstemann rundt i hele regionen er en vesentlig del av både dieselbruk og tidsbruk i familien, så det tror jeg blir en bedre løsning for både miljø og familieliv.
Jeg driver å diskuterer med meg selv om det kanskje holder med en Leaf, og så heller ha bilkollektivbiler de ganske få gangene i året vi trenger bil en størrelse. Jeg tror vi skal klare å komme oss på hytta med en Leaf.
Vi har Tesla model S som familiebil og er kjempeglad i den. Men hadde det eksistert et reelt alternativ, med tilsvarende rekkevidde, plass og utbygget superladesystem i Norge og Europa, hadde vi valgt det. Så jeg vil egentlig bare anbefale Teslaen på tross av dine innvendinger i hovedinnlegget, Candy Darling.
(Innerst inne lar jeg meg også såre bittelitt av å bli "dømt" som trafikk-drittsekk av "folk flest". Jeg kjører penere i Teslaen enn jeg gjorde før, jeg har blitt mer oppmerksom på økonomisk kjøring (= rolige akselerasjoner etc.). Jeg benytter meg av cruisekontrollen som holder meg på fartsgrensa i 40-sone og på fartsgrensa eller litt over (for å følge trafikken) på motorvei. Jeg har blitt en "bedre" sjåfør i Teslaen, og kan ikke tro at det gjelder bare meg i det ganske land. Men jeg er ukomfortabel med å kjøre rundt i en bil som får frem sinne og irritasjon i omgivelsene, og som stempler meg som en som er opptatt av statusbilmerker, hvilket jeg ikke er. Lag en tilsvarende Toyota eller noe så tar jeg heller den. Inntil det kommer kjører jeg Tesla.)
Nå vet jeg ikke hvor dere har hytte og hvordan infrastrukturen er der, men det er også verdt å tenke på hva som skjer om du blir stående og vente på stengte vinterveier, eller hvis det skjer noe annet uforutsett. Tenkte på det i forbindelse med at svogeren min skulle ta med ungene til Møre forrige helg, da det var uvær over hele fjøla, og fare for stengt E6 over Dovrefjell. Ikke gøy å gå tom for strøm i snøfokken på Dovre. Han kjørte med fulladet Tesla, og regnet ut at han kunne bli stående der til neste dag og fortsatt ha strøm.
Ja, her er jeg faktisk enormt lite snobbete! Jeg skulle gjerne hatt en Tesla, jeg. Jeg har jo tross alt et crush på Nikola Tesla. Se bare her, favorittband med favorittdings i film av favorittregissør:
Jeg er veldig glad i eGolfen min (300 km) og kommer nok til å fortsette å kjøre den. Mannen gleder seg dog uhemmet til i-Pacen endelig skal komme i hus. (Vi bestilte den etter påske :gaah: ).
Jeg er veldig spent på om det vil fungere med kun ebiler, da.
For å være ærlig, Candy, så tror jeg ikke teknologien har kommet langt nok på et år til å nå alle kravene dine. El-biler med størrelse og rekkevidde kommer til å komme, men jeg tror det tar mer enn et år, gjerne to-tre år. :sorry:
Det er vel ingen som har sagt i denne tråden at de ikke vil ha Tesla? Utfordringen når man leaser er at alt annet enn de absolutt mest lettsolgte merkene blir kjempedyre, fordi gjenkjøpsverdien er usikker, så selv om listeprisen er den samme er leaingprisen langt høyere. Det er også ganske vanlig at kjente luksusmerker ikke er in-policy, bare pga customer perception.
Ja - eller, det ser ut som den kommer for fullt neste år, men man får jo for pokker ikke levering. :gaah: Hvis man virkelig mener at elbiler er Svaret på miljøutfordringene, er det noen som ikke tar ansvaret sitt - og det er ikke kundene.
Dette er det vi også står og lurer på. Det er et års tid siden vi begynte å lete aktivt etter en større elbil, men vi har hele tiden blitt fortalt at det "snart" kommer flere aktuelle modeller.
Men når kommer de?
Og ikke minst - når kan de leveres?
Så da står vi der og lurer på hybrid kontra liten elbil (kombinert med bilkollektiv). Egentlig burde vi sannsynligvis lease en hybrid privat, og håpe at ting har løst seg om 3 år. Vi kjører ekstremt lite og har lading i garasjen, så vi kommer ikke til å ha noe drivstoffutgifter å snakke om.
Jeg tenkte da vi kjøpte S-maxen, at om 5-8 år, når vi ikke skal ha denne mer, da kommer jo tilbudet til å ha blitt FANTASTISK, men helt i mål er de jo ikke enda, nei.
Dere som skal kjøre "til hytta", er det slik at kravet er at dere kan kjøre uten ladestopp på veien? Vi kjører til hytta ofte med e-Golf, i praksis betyr det Oslo - Ringebu-ish. Vi lader på IKEA på Hamar, og mann og barn får tilfredsstilt behovet for Max burger. :knegg:
Jeg kjenner en toppsjef i et ikke-navngitt firma som skulle på sustainability roadshow. Han kjører bil av typen luksus, diesel og diger motor. Han fikk noen andre til å kjøre etter han i en leaf, så stoppet de ti minutter unna og byttet bil. Perception is everything. :nemlig:
De er ikke det at jeg ikke VIL ha en Tesla, men de er jo veldig DYRE da, jeg trenger en bil med plass til tre unger og det FINNES vel en tesla (lagd eller kommer? mistet oversikten) som er sånn stor nok til et, men den koser jo... ei lite hus...
Vi er mange som står på ventelister, på flere av bilene som kommer. Som EQCen og e-tron. Jeg vil tro halvparten faller bort, når pris, leasingmuligheter osv blir klart. Da er det ikke sikkert du må vente så lenge på å få bil.
Norge ligger ekstremt lang fremme når det gjelder elbil, og dette har ikke de europeiske bilfabrikantene helt kalkulert inn. Norge og Island er de to landene i verden som har høyest andel av elbiler av nye biler, med unntak av Kina, tror jeg. Og de klarer rett og slett ikke produsere fort nok og bra nok enda, så selv om de nå sier at det vil være på markedet om et år så tror jeg realistisk sett at det vil gå 2-3 år før vi ser en reell utvikling i kategorien "stor bil/lang rekkevidde".
Ja, jeg vet, og jeg tenker også at det blir litt ketchup-effekt, men når man ikke en gang får satt seg på liste, får jeg ikke inngått avtale, og da må jeg bestille noe annet. Sånn for mitt helt spesifikke problem, siden jeg er HI.
Det er vanskelig å kjøpe bil nå. Man må tåle Mer usikkerhet og det er ikke gøy med et så dyrt et kjøp. Hvis du vil ha elbil om ett år og ikke er innstilt på å tåle forskjell ift diesel så er mulighetene små, ja. Med mindre du kjøper Tesla. Jeg prøvekjørte 6-seter med midtgang og elsket den, men den er uaktuell pgs pris.
Jeg kjøpte ioniq i jula. Bestemte med torsdag og hadde bilen tirsdag. Så den ventelista som jeg hadde hørt om vet jeg ikke hva er.
Kanskje fordi alle vil vente på Kona i stedet nå.
Jaguar. Bli med på prøvetur da?
Fra et annet forum: "Forbruksrapport: Trysil - Lillestrøm, fullstappa bil, 2 voksne 2 barn, ski på taket. Start 100% uten forvarme, 32% rest.(90km) 28kwh/100km. Just sayin
Vi vurderer å sette oss opp på en Tesla model 3 nå. Da blir det helektrisk for oss. Ikke så stor som den store, men stor nok for oss, og nok rekkevidde for oss i 98% av tilfellene.
Vi har Tesla model X som familiebil og syns den er helt perfekt. Det eneste er jeg syns den er et herk å parkere i sentrum da den jo er noe større enn de fleste andre biler, og den har stor svingradius. Vi vurderte også Jaguar, men den er ganske mye mindre, og vi ville ha en med god plass da vi allerede hadde stasjonsvogn med god plass fra før. Snart kommer Audi e-tron, og den tror jeg også blir veldig bra, men den er også en del mindre enn X'n.
Geitrams, Tesla x, er det den som skal ha plass til tre unger i bilstol? er det det, og er det da plass til noe særlig annet? Har pr nå to i beltestol og en bakovervendt, om et par år skal vel den bakovervendte snues og den eldste av de i beltestol kunne sitte uten, det aner meg at vi kasnkje skal vente med elbil minst så lenge, i alle fall som hovedbil. Vi kunne byttet ut andrebilen med en elektrisk, men mistener den kjøres til den skrotes, det er vel tross alt mer miljøvennlig og økonomisk enn å kjøpe en ny bil
Ja, det vil jeg tro at det er plass til. Vi hadde bare en i beltestol da vi fikk den, men vi hadde tre beltestoler i den gamle Suzukien, og Teslaen har mye bedre plass enn den. Kommer sikkert an på hvilke stoler du har da. Vi hadde en annen type i midten, da tok de mindre plass fordi de var bredest på ulike steder. Men det var som sagt i en bil med dårligere plass enn teslaen.
Jeg har ikke lest hele tråden, men mannen min sier at Audien har lite utstyr med i grunnprisen. Vi vurderte den, men venter trolig heller litt til med å bytte våre to elbiler. Men vi står foreløpig i kl for den.
Det går nok fint med 3 bilstoler. Vi har en beltestol og en pute i bilen nå, og det er endelig så stor avstand mellom guttene i baksetet at de ikke rekker å fike til hverandre lengre :riktig: Man kan også kjøpe den som 6 eller 7-seter, men det går på bekostning av bagasjerommet.
Og så slipper man å bøye seg når man skal inn i baksetene på grunn av falcondørene.
Tipper du får bra mye utstyr med på Audien for å nå opp til prisen av en X. Nå selges den ikke med 75-batteriet lengre, og gapet opp til X har blitt enda større fordi den kun selges med 100-batteriet.
Vi har jo 7 seter pr i dag (s max) og liker egentlig å kunne ha med oss et menneske eller to ekstra, helt klar over at vi da nesten ikke kan ha baggasje, men av og til er det praktisk. Om det er så verd det at vi kjøper en x er dog en helt annen sak, men den bilen er egentlig ikke moden for å skiftes enda uansett. Jeg bare er i tenkeboksen.
Vi kjører heller to middels dyre elbiler til hytta enn en kjempestor og kjempedyr som har plass til alt og alle. Det er flest hverdager. Min Ioniq er perfekt for mitt daglige bruk. Har alltid kilometer igjen til kjøring som gjøres på etttermidagen.
Det er helt grei bagasjeplass i X 6 og 7-seter og, i og med at bilen er såpass brei, og i tillegg har bagasjerom i fronten. Der har man fint plass til 4-5 handleposer.
Men er dere i tvil, og heller mot nei, så for all del ikke prøv en Tesla. Da er det gjort :knegg:
Det er ikke "på hytta" vi evt skal ha med alt og alle da, det er på ferie. Og i hverdagen må vi ha plass til tre barnestoler. Det er flest hverdager ja.
Vår står også 90% av tiden, men det er likevel ganske ofte press på den akkurat når den brukes, sånn at det minst ukentlig skjer at vi helst skulle hatt to (men ender opp å kjøre oss - Vestre Bærum - Gressbanen - Vestre Bærum - oss - Gressbanen sånn non stop en hel kveld i stedet. :gal:
Jo, 10% er jo 16,8 timer i uka, det vil si godt over 2 timer med bilkjøring hver dag, og det synes jeg er mye. Vår bil brukes på tre til fire av dagene i løpet av ei normal uke, og da ikke mer enn kjøreturer på 20-40 minutter den dagen. Så kanskje to timer totalt sett hver uke, når vi ikke reiser bort, eller maks tre, hvis jeg tar i, og da har vi hatt en travel uke. Så vår bil står vel da ca 98% av tida, i gjennosnitt.
Men vi bor sentralt, og ingen av oss bruker bil til jobb. Det bilen brukes til er stort sett å kjøre til guttungens trening, der mannen er trener, to ganger i uka, og en handletur på lørdag. I tillegg skjer det kanskje en gang i uka at mannen har noe møter eller andre jobbgreier som krever at han bruker bilen den dagen, men ikke nødvendigvis hver uke.
Ikke har vi hytte heller, så de gangene vi kjører litt lenger er stort sett når vi skal besøke familie e.l., som bor langt unna. Rekreasjon foregår først og fremst i marka, som også bare er maks 20 minutters kjøring unna, men som like ofte nås med kollektivtransport. Sånn sett kan det egentlig ikke forsvares at vi skal ha en så dyr bil i det hele tatt, og det er også grunnen til at vi har klart oss i veldig mange år med en gammel og ukomfortabel bil, med høye drivstoffutgifter, som ikke akkurat var noe vidundermiddel for mannens vonde rygg. Da Teslaen ble kjøpt sang denne på siste verset (bilen altså, ikke ryggen, selv om den også var ute å kjøre), og det kom et kampanjetilbud via min svogers forbindelser, som gjorde at prisen ble overkommelig.
Den største motivasjonen er at de få, virkelig lange kjøreturene vi har, skal være levelige for mannen. Nå kan vi faktisk til og med ha bilferie, hvis vi vil, uten at ferien blir ødelagt av mannens ryggsmerter.
Jeg tror de snakker om andelen reiser der bil kunne brukes, men der kommunal transport/sykkel/løping/gåing/sitte på med noen brukes i steden for egen bil.
Tja, hvis man kjører til jobb vil jeg jo si at bilen er i bruk, selvom den tilbringer mesteparten av dagen på parkeringsplassen? Så vår er i bruk ca 10 timer mandag til fredag. Samme hvis vi er noe sted i helgene, bilen er jo i bruk selvom vi ikke sitter inni der hele tiden, så lenge den ikke er hjemme?
Vi ligger med andre ord på langt over 10%. :knegg:
Jeg tror 90% brukes som synonym for "det meste av tiden". :knegg:
Vår brukes ikke/svært sjelden på dagen, men fra 1630 og utover så brukes den mer. Barn med større radius på aktiviteter og leksebelastning som gjør at vi velger å ikke la dem bruke 2 timer på kollektivtransport til og fra, når til og fra kan gjøres på totalt 40 min (og jeg kan kombinere det med for eksempel en kjempebra treningsmulighet for hunden - å trene å gå pent og passere andre hunder er temmelig utfordrende ved Akerselva, der det LUKTER OG GÅR BISSEVOVVER OVERALT!!! :hyper:
Ja, jeg antok også egentlig at det bare betyr at den for det meste står i ro.
Våre unger har også fritidsaktiviteter stort sett i gangavstand, bortsett fra på vinteren, da de trener fotball i cageballhaller på andre siden av byen en gang i uka (de to andre treningene i uka, og alle treningene i sommerhalvåret, er ute på fotballbanen i gangavstand hjemmefra). Mannen kjører dit, siden han er trener for guttungens lag, mens eldstejenta stort sett sitter på med andre. I kampsesong kjører mannen til alle guttungens bortekamper (trener, som sagt), og de gangene vi er satt opp på kjøring til eldstejentas bortekamper (maks en gang i halvåret). Yngstejenta sin fritidsaktivitet foregår på skolen hele året, og det er i gangavstand hjemmefra. Så det er ikke veldig mye kjøring til fritidsaktiviteter.
Men jeg merker at det er andre som har mye lavere terskel for kjøring enn vi har. Særlig to av kompisene til guttungen blir kjørt og hentet hos oss, selv om det i mitt hode er gangavstand. De kommer også kjørende med hva det måtte være guttene finner ut at de skulle hatt, som de glemte å ta med seg hjemmefra. Guttene ringer hjem og ber om å bli hentet når de er hos oss, og blir kjempesure hvis foreldrene ikke kan, slik at de er nødt til å gå hjem. Hos oss er det en selvfølge at guttungen går til og fra de samme kompisene, og han ringer aldri og ber om å bli hentet. Når de f.eks er på kino sammen har vi bare tatt det som en selvfølge at de skal gå dit, og gå hjem etterpå, men da er det som regel alltid en av foreldrene til en av de andre guttene som kjører og henter dem når filmen er ferdig. Det samme gjelder svømmehallen. Veldig grei vei å gå begge steder, og ingen grunn til at 11 år gamle aktive fotballgutter skulle ha problemer med å greie eller orke det.
Det er noe dritt når ungene har egen vilje. :knegg:
Eldste her har gått på turning i sentrum, da ble hun fulgt og hentet (men oftere med buss, til fots eller på sykkel, enn med bil) da hun var yngre, for jeg var ikke komfortabel med at hun skulle vase rundt i sentrum alene etter mørkets frambrudd. Men ettersom hun ble eldre syklet hun til og fra selv. Hun ble også hentet i bil en del den korte perioden da hun gikk på stuping, fordi hun var veldig sent ferdig, og gikk ut i kulden med vått hår. Det samme da hun gikk på skihopping som liten, da måtte hun kjøres pga alder (6-9 år) og utstyr, mer enn avstand til hoppbakken. De har også gått på klatring i større avstand hjemmefra. Med de to yngste hadde vi da samkjøringsordning med andre foreldre, mens eldste kom seg dit selv med sykkel eller buss (de gikk ikke samtidig).
De mest langvarige aktivitetene, fotball, judo og kulturskolen er i gangavstand, heldigvis.
Har tenkt på det, men vi er for ustrukturerte og har for mange ikke-planlagte elementer i ukene våre. Og så bor vi ikke i sentrum, tror ikke det er så mange som vil ut til oss og låne. Og så har vi en f%¤#¤# mandagsbil, og jeg hadde blitt GAL av å lure på om det var lånernes skyld at bilen plutselig begynte å hive ut alarmer uten grunn, eller bare åpne bakluka annenhver gang. :gal:
Så du går ut i fra at alle som låner bor i sentrum? :humre:
DET har jeg absolutt forståelse for at er problematisk. :nikker: Vi har heller ikke satt opp vår bil, men jeg vurderer det fortløpende. Det er jo en veldig bra ting! Vi har to venner som leier ut sine biler, og de har bare gode erfaringer med det.
Jeg har hatt min bil på nabobil i ca 1 år, men har tatt den bort nå. Synes det har vært litt styr med det, og oftest er det forespørsler på kort varsel og det er ikke så lett alltid. I tillegg er det mye rare forespørsler og spørsmål. Det har selvfølgelig gått greit og altså, men jeg synes ikke det var verdt det.
Haha, nei, jeg mente det ikke så bokstavelig, og i hvert fall ikke iberegnet natten. :knegg: Men som sagt antar jeg at vi har rundt 2 t kjøretid i uken, og bilen er ute av garasjen omtrent det dobbelte.
Vi har firmabil, så nabobil er ikke en option. Selv med privatbil med kjøregodtgjørelse er det restriksjoner på hvordan vi kan administrere det.