Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Ja, er det den som kan få opp temperaturen her? :humre:
Jeg bor jo sentralt i Oslo, har god tilgang på kollektivtransport og er generelt positiv til tiltak som sørger for at biltrafikken går ned, og sykkelmuligheter og kollektivløsninger øker. Vi har bil og rammes selvsagt selv også, både av innskrenkede parkeringsmuligheter og de nye bommene. Men vi overlever helt fint. Jeg skjønner selvsagt at virkeligheten ikke er den samme over hele Norge, og har forståelse for dem som ikke har et godt kollektivalternativ. Men motstanden i Oslo har jeg null forståelse for. I tillegg hører jeg ikke noe fra motstanderne om hvordan de mener veier m.m. skal finansieres? Bortsett fra å tømme oljefondet, seff.
Og til slutt tenner jeg et lys for FrPs Aina Stenersen, som har valgt Østre gravlund som sit hjertebarn i bompengedebatten. Gravlunden som ligger tvers over veien for Oslos nest største kollektivknutepunkt, og som kan nås med utallige busser fra både by og land, flybuss og t-bane.
Den eneste konsekvensen av alle alle bompengeringene er at jeg begrenser turer til Oslo til minimum. Det vil si at jeg så og si bare drar til Oslo når jeg skal i Operaen.
Her jeg bor er vi omringet av bommer- og om vi skal besøke min familie på andre kanten av byen og kjører må vi gjennom 2-3 bommer.
Jeg mener at når de først har satt opp disse bommene og vil folk skal ta kollektivt må også kollektiv prisen ned. For oss en familie på 5 er det ikke billig med kollektivt med unntak i helger.
Nei, jeg er ikke happy med bommene i Oslo, men som vanlig de som bor innenfor ring 2 er jo det.
Som togpendler fra periferien rundt Oslo, er jeg veldig skeptisk til togkapasiteten framover. Alle endringer som gjør det vanskeligere å kjøre bil gjør at folk tar tog, som jeg i utgangspunktet er veldig for. Det finnes ikke noe bedre resultat enn at flere kjører kollektivt, prinsipielt sett. Men for oss som allerede står tettpakket i svette, smekkfulle tog og ikke er sikre å få plass på ønsket avgang hjem, føles det litt kjiipt likevel.
Jeg er for bompenger, og alle bilpendlere har mulighet til å få skattefradrag, men jeg skjønner også at regningene er dyre.
Me blir vel snart omringa heilt her av bomringer. For å få ungane til fritidsaktivitetar må eg betale i ein. Samme om eg skal ha noko meir enn mat. Skal eg få dei til reguleringstannlegen må eg gjennom to ulike.
Kollektivtilbodet er ikkje noko å skryte av. I helgane går det berre to-tre busser. Kan hende me får det til å stemme for ungane til fritidsaktivitetar, men det går dessverre ikkje heim igjen.
Jeg er for bompenger, men mener det kanskje burde vært løst på en annen måte enn flat avgift, lik for alle. Det som forundrer meg er denne ekstreme motstanden mot denne egenandelen, når man ikke samtidig mobiliserer motstand mot alle andre former for egenandel. Også synes jeg det er snålt at ikke bilister ser at bedre kollektivtrafikk og flere gang- og sykkelveier faktisk også gjør bilveiene bedre å kjøre på, f.eks. ved mindre kø når flere kjører kollektiv/sykler/går.
Jeg synes kollektivtrafikken i Oslo fungerer veldig bra, nærmest uavhengig av hvor man skal til og fra, og jeg synes ikke det er spesielt dyrt innad i Oslo. Faktisk synes jeg at jeg betaler veldig lite for et månedskort for voksen. For friske personer uten noen spesielle utfordringer, synes jeg det er veldig rart at de baserer seg på bil i hverdagen dersom de bor innenfor ring 2.
Jeg er oppvokst i en kystkommune på Nordvestlandet og er vant med å betale for å komme noen vei, enten det er med ferge eller bomstasjon ved en tunell eller bro(er). Og kollektivtilbudet var skolebussen og 3-4 andre bussavganger fra fergekai og rundt i kommunen. Aldri buss etter kl 18.
Nå bor jeg i Stavanger som jo har fått sine bomringer og synes folk syter vel mye. Ja, det koster å kjøre bil (om du ikke her elbil). Kollektivtilbudet der bommene er kommet er godt og det begynner å komme gode sykkelveier til områdene med flest arbeidsplasser.
Det er godt mulig jeg er farget av egen situasjon der det koster mindre med månedskort med bussen enn det koster for bare parkeringsplass på jobb, og det er kort vei til buss som går flere ganger i timen.
Twitterkontoen @AinaStenersen er absolutt verdt å følge (parodikonto).
Jeg bor ikke i Oslo, men vi har bomring her også. Jeg er utelukkende positiv til den, fordi det pr i dag er den eneste muligheten som er for å få rustet opp kollektivtilbud og gang- og sykkelveier. Det gjør at det fremstår som en reell mulighet.
Skjønner fortvilelsen for de som er avhengige av bil, men faktum er at det må bli svært dyrt for at majoriteten skal velge den bort. Tror vel det er svært få som mener at biltrafikken ikke må reduseres kraftig fremover?
Jeg synes kanskje det største problemet med dette er at de ikke er gode nok til å ruste opp kollektivtilbudene for oss som bor utenfor feks Oslo-gryta som jeg kan relatere meg til. Hvis de vil at jeg skal ta tog til Oslo så synes jeg prisene på togturen bør være litt billigere enn det er per i dag. Og jeg synes ikke togtilbudet er bra nok.
Jeg forstår at bilister ikke liker at det blir dyrere å bruke bil. Hva de derimot anser som nødvendig bilbruk er jeg mer overrasket over. Vi er vant med at det koster 70,- å kjøre 7 km i retning Oslo, og har innrettet oss deretter. Men pappa derimot har ring meg to ganger for å spørre om det er riktig at jeg har belastet brikken hans med 131,- på en dag for kjøring i Oslo, joda det er helt riktig. Men uvant for han.
Bomutgiftene passer meg dårligere når arbeidssted flyttes nord i Oslo, kollektivt med bytte og litt gangtid blir det 60 min hver vei. Jeg kunne reist til Eidsvoll, Rygge, eller Drammen på samme tid.
Bomutgiftene blir også en betydelig utgift når vi skal kjøre til Trondheim når også E6 Soknedal er ferdig.
Gøteborg har gratis pendelparkering, skilt på E6 hvor det står avgang tog eller buss og ledige p plasser. Rimeligere billetter. Det virker mer rettferdig.
Jeg syns ikke nødvendigvis prisen på månedskort til/fra Oslo er for høy, selv om det selvsagt ville vært hyggelig med litt billigere månedskort. Sammenlignet med bil, er dette uansett et røverkjøp.
Det jeg syns er kjipt, er at jeg gradvis får dårligere service for pengene. Kollektivtilbudet er kraftig underdimensjonert.
En annen ting her hvor jeg bor er at det kommer til å bli mye mer kjøring inne på småveiene - som igjen er ungenes skolevei i hele området.
Flere beboere her bennytter seg av kjøpesentre utenfor bommen- nå er det senter som er innen= mye mer kjøring på småveiene.
Ikke enkelt dette. I utgangspunktet er jeg for tiltak som får ned biltrafikken - spesielt i de største byene. Jeg er selvsagt også for å bygge ut et bra kollektivtilbud, samt tilrettelegge
for syklister. Hvorvidt dette skal finansieres av bilistene er mer uklart for meg.
Her vi bor fikk vi en hel haug med nye bomringer i fjor høst og det er ingen tvil om at de rammer urettferdig. Såvidt jeg vet ble det ikke gjort noen store forbedringer mtp kollektivtilbudet i forkant av innføring av disse bomringene.
Befolkningen bor ganske spredt, men veldig mange jobber innenfor en av bomringene. For mange av disse, som gjerne skal levere/hente barn i barnehage/skole, er ikke kollektiv transport en mulighet. Veldig mange er også nødt til å kjøre barna til fritidsaktiviteter utenfor bomringene.
Her vi bor; to kilometer fra sentrum og midt mellom sentrum og Forus (der veldig mange av jobbene er), går det for eksempel kun buss hver halvtime - hver time på kveldstid. Da er ikke buss nødvendigvis et godt alternativ.
Eg bur ein av dei plassane der bompengepartiet står veldig sterkt. Det er vel ein reel fare for at dei faktisk vil ha noko å sei etter valget.
Eg er ikkje overbegeistra for bompengane. Ser ikkje kva me får igjen for å betale inn desse summane. Men, eg er ikkje der at eg vil stemme på bompengepartiet for det om. Dei skal fjerne alle bompengar. Pirker ein litt i dei og spør korleis dei skal få det til, så er svaret at dei skal vekk. Eg har enno ikkje fått eit klart svar frå dei om korleis dei faktisk skal løyse det.
Og andre ting. Dei vil ha vekk mobbing i skulen. Det var det som sto i programmet under skule og oppvekst.
Grøss viss dei kjem til makta her.
Jeg er for bompenger. De gjør at jeg svært sjelden tar bilen inn til byen, men kjører kollektivt.
Vi er heldige som har kollektivt som et godt og billig alternativ, jeg ser den, men jeg ser likevel veldig mange i området mitt som ser på det som en selvfølge at de skal kjøre bil inn til jobben midt i Oslo sentrum, og det er fryktelig unødvendig, syns jeg.
Jeg ser at bompengene treffer urettferdig for enkelte grupper, men jeg tror likevel at de må til for å oppnå målsetningen om mindre trafikk i byene OG finansiering av vei- og kollektivprosjekter.
Jeg skjønner at de som bor i områder der kollektivtrafikk ikke er et alternativ til hverdagslogistikken synes at dette er kjipt. Jeg treffes ikke så veldig hardt, tror jeg. Kjører el-bil og bor ca 45 min utenfor Oslo. Tar tog til jobb og kjører ikke så ofte til hovedstaden. Som Luftslottet forventer jeg at den største konsekvensen er at toget mitt blir fullere enn før og får være takknemlig at jeg går på tidlig på ruta begge veier, slik at jeg nok vil få sitteplass begge veier.
Det er vel litt etter hva man er vant til også. Her i ferjeland så må vi ta ferje til hver eneste bortekamp f.eks. Jeg kan skjønne de som bor sånn til at kollektivtrafikk i praksis ikke lar seg gjøre og at de må gjennom bom både for aktiviteter, vennebesøk og jobb. Da blir det veldig dyrt.
Det med at buss ikke er et reelt alternativ er noe som irriterer meg ganske mye i diskusjonen om bomring eller ei. Jeg synes forøvrig bompenger er helt ok, men er mot rushtidsavgift, fordi det i første rekke er dem som ikke har noe valg mht når de må kjøre til og fra jobb, og da gjerne småbarnsforeldre som allerede har dårlig nok råd. Eller aleneforeldre. Å si at man kan sykle eller ta buss går fint for dem med liten avstand og godt busstilbud, men det er virkelig ikke alle.
For min private økonomi er det ikke noe problem. Jeg har elsykkel, elbil, fleksibel arbeidstid, god lønn og store unger. Det hadde definitivt vært et problem om jeg hadde små unger, dårlig råd og skulle hente i barnehage. Jeg har lang vei til jobb og det tar fort en liten time om jeg skal reise kollektivt. Jeg hadde ikke kunne jobbe 100% og fremdeles rukket barnehagen.
Jeg synes vel egentlig bensinavgift hadde vært bedre. Da hadde alle betalt uavhengig av når de kjørte, og de som har råd til store, feire biler hadde betalt mest. :knegg:
Som gammel transportplanlegger er jeg smertelig klar over at det koster å bygge vei, kollektivårer og sykkelstier. Jeg er veldig for at man satser på sykkel og kollektiv. Men jeg er veldig sterkt i mot at man struper for bil lenge før man får på plass alternativet. Jeg mener at «verdens rikeste land» burde forskutterer penger til kollektiv og sykkel, få bygget opp et reelt alternativ og SÅ gjort det dyrt å kjøre bil (gjennom bensinpriser, ekstra skatt whatever).
Og til slutt må jeg si at sånne «nok er nok»-grupper og bomring-partier gir meg krøller på ryggen. Når nok idioter står fram med hets og faenskap kan man bli tilhenger av både bom og rushtidsavgift på trass. :snill:
For meg er ikke bussen sånn veldig kompatibel med jobb pga ikke så hyppige avganger, men det kunne latt seg gjøre med en del tilpassinger av vaner, langt mindre fleksibilitet, som igjen påvirker mulighene for ungene fritidsaktiviteter etc.
He er ikke bomring enda men den er under planlegging, vi får se hva det blir til, men tog eksisterer jo ikke, buss er det ikke så mye av i alle retninger, og omveier finnes ikke, det er bom på en vei som sneier innom kommunen men mange skal ikke inn mot byen, etc. vi får se hva det blir til
Motstander av bompenger er jeg likevel ikke, og ser på den nei til bompenge-facebookgruppa jeg inviteres til og kjenner flere som støtter, med litt sånn "ikke helt min stil", for jeg er jo argumentet med å få ned biltrafikken altså. Men det er forskjell på oslogryta og distriktene på mange måter.
Jeg synes bomringer er ok, all den tid veiutbygging må finansieres og biltrafikk begrenses, og det er det beste alternativet pr. dags dato. Men her vi bor har vi ikke noe reelt busstilbud. Det går vel en buss i timen på morgenen, og noen timer ettermiddag/tidlig kveld, men det går for eksempel ikke buss mellom 10 og 15. Jeg kommer meg ingen steder med buss.
Vi kjører ikke i forbindelse med jobb, så jeg har ikke et stort problem med bompengene. Jeg sjekket nettopp, og bompengene for oss som skal til parkrun en lørdag morgen er 17 kr én vei - og med 4 i bilen er ikke det så galt. Jeg er en som går og sykler en del, mest i nærmiljøet, så jeg sliter mer med den høye prisen på offentlig transport for oss som ikke trenger periodebillett.
Jeg er ikke for bompenger som finansieringsordning for investeringer. Som tiltak for å begrense biltrafikk, for eksempel i Oslo og Bergen, derimot, er det effektivt.
I sum er jeg for, for begrensning av biltrafikk trumfer ulemper (med unntak av steder med elendig offentlig transport).
Jeg bor i en by der det kanskje eller kanskje ikke kommer bompenger snart. Debatten går høyt. For meg personlig kommer det ikke til å bety stort i det daglige, siden jeg i så fall bor og har jobben og masse butikker innenfor samme sentrumsområde.
Vi har bensinavgift nå, og jeg synes vi bare kan fortsette med det i stedet for å sette opp masse bommer eller ha gps-merking eller hva som nå diskuteres.
Så ja, bensinprisen er støtt over 18 kr, men heller det enn bom.
Forresten synes jeg bomavgifter kan være tidsstyrt, så det blir gratis eller nesten gratis å kjøre når det ikke går busser eller annen kollektivtrafikk.
Vi bor rett utenfor Oslo og har nå fått 3 stasjoner vi skal passere før vi kommer til Oslo, helt OK, jeg tar gjerne kollektivt hvis det passer seg sånn og har blitt flinkere til å velge kollektivt.
MEN når bussen går hver halvtime og har 17!!, ja 17 stopp på en strekning på 6.6 km, pendlerparkering ved tog er ikke beregnet for antall reisende, dvs. folk står i kø fra kl 05.30 den 1. i måneden for å sikre seg et parkeringsoblat, og finansieringen av bomringen går til t-bane utbygging på andre siden av fylket, så kjenner jeg at jeg sliter litt i velvilje. Det bor et par stykker på Romerike også.
Her i byen er luften så dårlig til tider at det er helt grusomt å bevege seg i nærheten av en vei med mye trafikk.
Jeg er for bompenger, både mannen og jeg sykler eller tar buss til jobb. Jobb er litt over 2 km med sykkel til, men det finnes faktisk folk i nabolaget som kjører til jobb. Hvis det kommer bom hit så vil de som kjører treffe på en bom til jobb.
Vi har noe som heter Tenk Tromsø som har masse tiltak som de vil gjennomføre med bompengene. Noe har de allerede begynt med som sikring av skolevei. Veldig mange kjører ungene sine til skolen siden de mener veiene ikke er trygge for de å gå, men når sikringen er gjort er ikke det et argument.
Vi har enorme mengder biler på veiene i rushtiden, og i veldig mange av disse bilene er det bare en person.
Og en ting til, vi har 2 videregående skoler som bruker samme busstransport/tog, disse 2 skolene har tilsammen 2.140 elever som starter og slutter samtidig. Tror dere kommunen har tatt høyde for at disse skal ut av byen? Mange elever kommer ikke med bussene og må vente 30 min til neste for å håpe at den ikke er full. Hvor mange tror dere blir hentet av foreldre på vei til/fra jobb i bil?
Vi har hatt bom lenge og jeg må igjennom to for å komme meg til jobb. Nå har jeg elbil, men bommene har vært mye lengre enn jeg har eid elbilen. Jeg synes bompengepartiet i Bergen, min hjemby, kan ta seg en bolle! Nå bor jeg ikke i Bergen, men i Trondheim og her har det vært særdeles lite bompengedebatt. Jeg så i avisen i dag at FrP skulle begynne å rasle litt her også nå, da. Jeg kjører til jobb fordi det tar meg nærmere en time kollektivt pga bussbytte i sentrum og det tar 15 -20 minutter å kjøre.
Som Fløyel bor jeg rett utenfor Oslo, så nå krysser jeg tre bommer for å komme til jobb. Jeg syns det er dyrt når det koster 70 ish dagen å dra til jobb, men det er ikke synd i meg, jeg har råd til det. Det er mange andre som må bruke bil til jobb, mange av grunnene er listet over og for dem er økningen fra 50 til ca 70 mye penger. Det er ikke så mange år siden bomringen kostet ca 30 pr passering (2017).
Jeg er veldig for utbyggingen av offentlig kommunikasjon, det hadde vært gull om de strekte Tbanen ut av Oslo i vår retning, men slik det er nå så bruker jeg ca 90 min fra jeg går hjemmefra til jeg er på jobb om jeg bruker offentlig transport - bil er ca 20 min.
Til sammenligning så har jeg en liten undersøkelse på gang på hva folk bruker i kantina hver dag i lunsjen (uten sammenheng med bompengedebatten). Foreløpig tall er 50-60 kr pr person i snitt, regnet ut hvor mange som jobber her og hva kantina omsetter for. Det betaler folk uten å mukke, men å bruke samme sum i bom så er det NOK er NOK.
Jeg er for bomring for å redusere trafikken inn til bysentra.
Jeg er for at de som forurenser skal betale, slik at det er mulig å bo inne i sentrum uten å bli syke.
Så er jeg for å betale for store utbygginger, Rennfast, Bømlafjordtunnel etc.
Og så tenker jeg at dersom man ønsker å ta klimasaken på alvor, så handler det også om de daglige valgene man tar som avstand mellom hjem og jobb/skole.
Nå så jeg på bompengekartet, og ser at for vår bomkjøring så blir det billigere enn i dag, selv med dieseldifferensieringen, så jeg er for. :nemlig:
Vi kjører til enkelte aktiviteter, enten fordi det ene barnets aktivitet innebærer voldsomme mengder utstyr, eller fordi det enkelte dager er den eneste måten vi kan få til felles middag på.
Vi velger å ikke kjøre til jobb, selv om det kunne spart en del tid - men kostet i parkering. Sykler og løper om sommeren, løper og tar buss om vinteren.
Jeg kan faktisk ikke annet enn å syns synd på FrP i dette. De har presset frem et GIGANTISK løft i infrastruktur, på vei, bane og annen kollektivtrafikk, men siden det nå en gang ikke hadde vært mulig uten pakkeløsninger og bomfinansiering, så får de ikke uttelling for det de har oppnådd, men får i stedet hele smellen når folk kjenner på pungen at det ikke er gratis.
Biltrafikken MÅ begrenses om byene ikke skal kveles, pluss at infrastruktur bør finansieres som en miks av skattepenger og belastning av bruk, så jeg ser ikke noen vei utenom.
Jeg syns at kollektivtilbudet vi har her er helt strålende, selv om det er elementer jeg kan syte over (det kan lett ta meg 45 - 60 minutter å komme meg de 5 km hjem med kollektivt fra der jeg jobber nå, og det er jo litt dustete. Insentiv til å sykle og løpe, da. :knegg: )
Men det burde vært langt bedre togtilbud, og det er synd at det tar så pokkers lang tid før de får bygget det som trengs å bygges. Og: Ny t-banetunnel NÅ! :kjepphest:
Jeg syns det er påfallende hva folk rundt omkring syns er "nødvendig kjøring". 2 km til jobb er gåavstand hvis du ellers er sunn og frisk, ærlig talt.
Jeg forstår frustrasjonen i Stavangerregionen, egentlig. Byplanleggingen der, både i regulering av boligområder og planlegging av infrastruktur, har vært totalt bak mål, og er en mye viktigere grunn til at boblen der kollapset, enn at oljeprisene falt.
Tjorven: Vil ikke veiprising belaste de i distriktene urettferdig hardt, eller kan man differensiere på det?
Der kjører man jo ofte lengre avstander, men på enklere og billigere veier, med mindre miljøbelastning. I byene står vi og stamper noen få kilometer, mens vi oser eksos.
Jeg har hele tiden vært for bompengefinansiert utbygging av vei, jeg synes at de som bruker veien godt kan betale deler av den. Men: når det er blitt sånn som det er i Oslo nå, hvor bompengene jeg betaler brukes til å finansiere kollektivtilbud som er helt andre steder enn der jeg får nytte for det så merker jeg at det gjør litt vondt i betalingsvilligheten. Ikke minst når de har pepret ytre ring med bommer, jeg må innom to eller tre for å komme meg til sentrum og det er helt greit, men når jeg må igjennom en for å komme meg til f.eks. IKEA (hvor det overhodet ikke går buss til og fra for min del) så kniper det litt. Ikke så mye at det kunne falle meg inn å la det være avgjørende for hvilket parti jeg stemmer for ved valg, så viktig er det ikke for meg, men nok til at jeg gruffer litt innvendig og at jeg begrenser kjøring til steder innafor bommen.
Til vanlig tar jeg tog til og fra jobb og betaler en god slump med penger for årskortet mitt, men med de nye bommene så blir det billig i forhold til å kjøre. Heldigvis har vi en pendlerparkering som det er grei nok plass på, spesielt nå som de innførte betaling på nevnte parkering, og enn så lenge så får jeg sitteplass på toget i ni av ti tilfeller. Men skal det fortsette på denne måten med mangel på utbygging av kollektivtilbudet og økt prising for kjøring så ser jeg glatt for meg at kollektivt kan bli litt mindre greit enn det er nå.
Selv om jeg til tider kjører bil inn til Oslo og nå må passere flere bomstasjoner enn tidligere, så irriterer jeg meg (fremdeles) mer over det dårlige kollektivtilbudet vi har her jeg bor enn antall bomringer og prisen på disse.
Når denne debatten komme nå, så tenker jeg på en historie jeg hørte en gang, om en mann som fikk det for seg at han skulle venne hesten sin til å leve bare på luft og vann. Han begynte veldig forsiktig, med å redusere mengden høy med ett strå om dagen. Det gikk bra, hesten klarte seg med stadig mindre høy. Noen spurte ham etter en stund hvordan det hadde gått, og da svarte han at "jo, det gikk KJEMPEFINT! Men tror du ikke den merra gikk hen og døde da vi var nede i ett strå om dagen?!"
Jeg lurer på om vi har nådd, eller snart når, "ett strå om dagen"-punktet. At folk har klaget litt, men funnet seg i, ett og ett strå mindre, og det har kanskje blitt en slags hvilepute for politikerne. Når man ikke klarer å prioritere og ta bort ting fra budsjetter for å få til noe annet man ønsker seg, så kan man bruke bompenger eller oljepenger, easy-peasy.
I Bergen har man betalt bompenger siden 1986. De første bompengene gikk til å bygge ut motorveien til Åsane. Nå har den stått ferdig så lenge jeg kan huske, og folk i Åsane ser ut til å ha glemt det. Da Bergen gikk over til rushtidavgift og differensierte bompenger for et par år siden, så gikk mengden biler inn mot sentrum dramatisk ned. Etter at ytre bomring ble satt opp i vår, har jeg lagt merke til at det har blitt mer kø langs de veiene jeg kjører. Antakeligvis fordi el-bilandelen har økt, og fordi man nå må betale bom også for å kjøre omveier som ikke belaster sentrum/området mellom Danmarksplass og Fløyfjellstunnelen.
Jeg blir oppgitt over bompengepartiet som er i mot utbygging av kollektivtrafikk ettersom det vil spare de gjenværende bilistene for kø. I dag er jeg en av de som ikke har et reelt alternativ i buss til jobb, men det har irritert meg mer at egenandelen for pendlerfradag har økt. For noen år siden fikk jeg betraktelig mye mer igjen på skatten på grunn av bompenger og reisevei, enn det jeg får nå. Jeg skal innrømme at det er kinkig at det nå kommer bom også på kjøring mellom bydelene, slik at vi må gjennom bom for å handle og for å kjøre/hente på fritidsaktiviteter for oss og ungene.
Kollektivutbygging i Bergen betyr utbygging av bybane, det må nødvendigvis skje i en bydel av gangen. Det hjelper selvsagt ikke at politikerne ikke blir enig om trase, og i mange tilfeller så har bybanen blitt en somlebane - men den binder sammen deler av byen som ikke var knyttet sammen med buss. Og i rushtiden skal alle vi som sitter i bilene våre være glad for at bybaner og busser stort sett er fulle. Tenk om de heller hadde kjørt rundt på matpakken sin, sånn som jeg ofte gjør.
Det kan være irriterende og dyrt, men jeg tror det er nødvendig med en viss form for tvang for å få oss til å endre vaner. Tenke mer nøye gjennom bosted, arbeidssted og valg av fritidssaktiviteter. Så får det heller være at det går litt hardt utover oss som ikke klarer å endre fritidssaktiviteter på 5 personer i en håndvending.
Her har vi og bomvei og har hatt det i mange år (i tillegg til piggdekkavgift). Egentlig har det ikke vært så stor ståhei for bomringen her i Trondheim som det ser ut til at det er i resten av landet. - Kanskje vi trøndere er trege, ellers så har de gjort noe riktig her. Bomveien inn til byen er jo et rent miljøtiltak - og det har blitt adskillig mange flere sykkelstier her, samt at de er flinke til å å vaske veiene (for å fjerne svevestøv).
Jeg har ingenting mot bomringer - og kjører gjennom 2 stykker daglig (dog til under 15 kroner pr stykk)
Det jeg kan synes er litt dumt (som ikke er tillfellet her) er når de plasser bommene slik at det går ut over de som faktisk er avhengig av bil pga at de bor usentralt - det er jo bedre at de da trekker bomringen nærmere sentrum slik at det også begrenser "småkjøringene" i byene, tenker jeg.
Ja, her har bompengene vært så lenge, og tiltakene er så konkrete, mange og tydelige (med store skilt som forteller at prosjektet er finansiert med bompenger), og resultatene så merkbare, at jeg tror de fleste har skjønt at det har vært en god ide. Køene har blitt merkbart kortere, leste et tall, men husker det ikke, men det er snakk om utrolig mye kø som er borte. Sykkleveinettet har blitt MYE bedre (herregud for en forskjell fra da jeg kom til byen), og nå gjøres det også mye med gangveinettet, med opparbeiding, skilting og formalisering av veldig mange uformelle snarveier. Kollektivitilbudet har også blitt relativt billigere, men tilbudet i utkantene kan definitivt bli bedre. Det er de som bor lengst unna byen som lider, der hvor det er dårlig kollektivdekning og man er avhengig av bil.
For min del bor jeg godt innenfor bomringen, og nyter godt av alle fordelene uten å måtte betale. Hvor rettferdig det er kan jo diskuteres, men jeg verken sliter på veiene eller bidrar til kø eller utslipp når jeg går og sykler til jobb. Og boligutgiftene er selvsagt tilsvarende høyere, så jeg tror ikke det er noe billigere.
Tror folk er mer opprørt over at det stadig tilrettelegges bedre for fotgjengere og syklister i sentrum, på bekostning av bilkjøring og parkering, mens det tillates bygging av stadig flere store kjøpesentra med masse parkering i utkanten. Det snakkes om sviktende kundegrunnlag og stadige konkurser og nedleggelse av butikker i sentrum, som en konsekvens av dette (kombinert med økt netthandel selvsagt).
Selv om jeg prinsipielt ikke er motstander av bompenger og selv om jeg himlet over oppstyret over bomringen på Jæren i starten, så kjenner jeg at jeg har blitt litt sint nå.
Vi ville ha måttet betale mangfoldige tusen ekstra hver måned dersom vi ikke hadde elbil, og det spørs hvor lenge den fordelen varer. Vi må gjennom bom både til og fra jobb, og begge deler i rushen (37 kr hver vei). I tillegg må vi passere bom flere ganger i uka om ettermiddagen også. Hadde kollektiv vært en mulighet, hadde vi SELVSAGT brukt det.
Men én forskjell mellom Bergen og Trondheim (som er de to byene jeg har erfaring med) er at I Trondheim er det lettere å sykle. Nå vet jeg ikke hvordan sykkelveiene i hjembyen har utviklet seg, men Trondheim er så utrolig mye flatere enn Bergen (og mindre i omfang). jeg husker hvor sjokkert jeg var da folk syklet til vors på 90-tallet! .sjokk: :knegg: Det gjør man ikke når man er bosatt oppå et lite fjell.
Det kommer an på hvor man bor i Bergen. Min venninne som bor i Fana-ish, har en fantastisk sykkelvei omtrent dør til dør inn til sentrum. Pluss bybane.
Men klart, geografien gjør Bergen til en fantastisk vakker, men ikke nødvendigvis veldig praktisk by, sånn totalt sett.
Det tror jeg du har rett i. Når selv grensen blir nådd for bompengetilhengere som meg så sier det litt om hvor langt strikken er tøyd.
I Oslo er det også blitt drøyt dyrt, jeg var i konfirmasjon inne i sentrum, med feiring på andre siden av ringen og det kostet meg deilige 80 kroner i bompenger, det var før den nye ordningen var på plass. Jeg tror faktisk jeg kommer litt heldigere ut med ny ordning, så aldri så galt etc.
Jeg bor i et område hvor ting som bompenger kan få folk i harnisk, og hvor ganske mange mener det er en menneskerett å få kjøre dør til dør.
Selv har jeg helt bevisst valgt å bosette meg sentralt, med tilgang på kommunens beste kollektivtilbud (som er ganske bra), for at vi skal slippe å leve et liv som avhenger av to biler og kjøring non stop. Ikke har jeg tatt førerkort heller, så noe her tvinger seg fram, men det er radikalt. Folk dåner nesten når de hører at jeg ikke kjører bil.
Folk her later til å ta det som en personlig fornærmelse hvis man antyder at de ikke trenger å kjøre bil til alt. Jeg kjenner det jeg vanligvis anser for å være oppegående folk som kjører det som tar to minutter å gå til og fra jobb hver dag, fordi de skal kjøre til butikken (10 minutter å gå) etter jobb hver dag. Folk som ikke engang skal rekke barnehagen. Det er galskap. Noen ganger bør folk tvinges til å ta bedre valg. :gal:
Jeg er for at de/vi som kjører skal betale for det. Jeg synes det er på HØY tid at elbilene tar sin del av kostnadene nå - her jeg bor er det mange som bruker veien til elbilkjøring. Sikkert bra for miljøet at vi slipper utslippene - men svevestøv og veislitasje er elbilene med på å generere.
Jeg synes noen av bomringmotstandreportasjene jeg har sett og hørt, er alt for unyanserte. Fint å vite hva folk må betale for å kjøre etter ny bomring - men alternativet er vel ikke gratis før og flåing nå? Det er mer interessant å vite hva det koster å reise kollektivt på samme strekning, for eksempel.
Og som Poly sier - det er store ulikheter i hva folk mener er for vanskelig reisevei kollektivt.
Jeg sitter litt i glasshus for øvrig - jeg har kjørt til sentrum en god stund. Mitt alibi har vært at det i en lengre periode har vært vanskelig for meg å gå selv korte strekninger, annet enn på skogbunn. Så fordi jeg har kunnet kjøre, har jeg fikset å være i full jobb. :ja:
Jeg er fra Fana og gått på skole på Landås og å sykle på vors var for langt og for bakkete. Bodde på en ås, som mange steder sikkert ville blitt betraktet som et lite fjell. Studerte i sentrum og det var også i overkant å sykle, syntes jeg. men det er klart. I Trondheim bodde jeg på hybel på Møllenberg og det er hakket mer sentralt enn Øvsttun. :knegg: Men er flatere her.
Jeg er geografisk litt tilbakestående, men det går en sykkelvei i et gammelt, nedlagt togspor. Over Minde. Har løpt der, men det er litt diffust for meg...
Sikkert Langs Fjøsangerveien. Jeg har jo ikke bodd i byen bor over 20 år. :knegg: Osbanen stopper vel på Nesttun, så det er sikkert gamle Vossebanen. Vi må spørre tink. ;)
Omtrent samtidig som de smeller igang med alle nye bommer, reduserer de kollektivtilbudet fra min side av Oslo, til det halve.
Tidligere gikk det buss hvert 7 minutt i rush, og hvert 15 minutt ellers. Alltid sitteplass, gratis pendlerparkering, og egentlig ingen grunner til å ta bilen.
Nå går det buss hvert 10 minutt i rush, hver halvtime ellers, og bussen er alltid smekkfull, får som regel aldri sitteplass. Fortsatt gratis å parkere da.
En merkelig ting å gjøre, når de vil at folk skal ta mer kollektivt.
Jeg skjønner at det er kjipt å bruke en time til og fra jobb med kollektivt, når det tar mye kortere tid å kjøre, men jeg lurer også på hvor grensa går, for hvor mye tid man skal mene er for mye. Det er lett for meg å si, jeg kommer til å få minst en times reisevei til jobb etter hvert uansett, og jeg har ikke førerkort, så å bytte med bil er ikke et alternativ for meg. Men mannen min må også belage seg på en times reisevei, kanskje mer, og han kommer ikke til å kjøre han heller (selv om vi planlegger å kjøpe elbil). Dette er jo litt av utfordringen med at vi i Norge forventer å bo hvor vi vil, jobbe hvor vi vil og likevel bruke kort tid mellom jobb og hjem.
Jeg lurer på en ting: hvorfor snakkes det ikke mer om samkjøring? 2 i bilen deler bompengekostnaden i to, flere enn 2 reduserer den ytterligere. Det finnes faktisk alternativer til offentlig transport som ikke innebærer sykling eller gåing. Men det nevnes knapt. Hvorfor det, mon tro?
Jeg er for de fleste tiltak som kan hjelpe klimaet, men allikevel. Bor rett utenfor bomringen, tar stort sett kollektivt, og kjører kun når jeg ikke har tid til annet, eller frakter med meg mye, og det er virkelig helt ekstremt dyrt, og er en stor belastning på en allerede småsliten aleneforelderøkonomi. Og det føles sjukt urettferdig at de som kjøper el-bil som bil nummer TO!!! kan kjøre bompengefritt.
Her jeg bor er det en fordel med de nye ekstra bommene som har kommet opp rundt Oslo, nå gikk jo prisene ned.
Det jeg har problem med er at vi som bor i dette området har finansiert mange fine tiltak på veier og kollektivt i Oslo kommune gjennom Oslo pakken, når det nå var kommet til at tiltak for vårt område skulle prioriteres så har Oslos lokal politikere blokkert disse tiltakene. Da går betalingsvilligheten kraftig ned. Og jeg bor i leaf og tesla land, så de som må kjøre har forlengst skaffet seg bil nr 3 (det er jo veldig miljøvennlig) slik at pendling til jobb blir billigere og raskere.
Traff en mann nylig som fortalte at han og konen (de hadde voksne, utflyttede barn) nå "måtte" ha FIRE biler: Hver sin SUV for å komme opp til hytta, hver sin elbil til å kjøre gratis og køfritt til jobb. :nemlig:
I Bergen må nå også El-biler betale, men her har det vært differnsiert mellom diesel og bensin et par år. El-biler betaler, men betraktelig mindre enn de andre 10 i ytre ring og utenom rush, og 20 i rush inn mot sentrum.
For oss så har ikke bompenger noe annet å si enn at mannen min kanskje blir litt flinkere til å bruke sykkel og kollektivtransport til jobben. Jeg bruker uansett aldri bil til jobb (med ytterst få unntak, men da er det fordi jeg må ha bil i jobben, og får dekket ekstrakostnaden). Ellers koster ikke kjøring til aktiviteter oss noe mer enn nå, og vi bruker uansett beina mye i fritiden, og forsøker å få barna til å frakte seg selv.
Samtidig så bor vi i et område hvor bommen rammer ganske urimelig. Og det syns jeg er ugreit. At barn skal måtte velge bort fritidsaktiviteter fordi bommen fører til at dyre fritidsaktiviteter blir enda dyrere er ganske kjipt. At butikker skal miste masse kunder og kanskje gå konkurs fordi de havner ekstremt uheldig ut ift bommen er enda kjipere.
Vi har bare 1 bil og kjører ikke enormt mye, jeg er likevel veldig usikker på om jeg synes det er riktig at vi skal gjennom noe sånt som 4 bommer for å få hentet svigermor og fått henne med i familieselskap. Nå skal vi selvsagt ikke slutte med det av den grunn, men dette rammer ikke bare småkjøring i sentrale strøk altså.
Jeg lever så godt som uten bil (bruker bildelebil 2-5 g i måneden) og har gjort et bevisst valg på å bo slik at vi ikke skal måtte bruke bil. Det betyr også at vi har forholdsvis lite plass sammenliknet med mange andre med to tenåringer. Jeg synes at regnestykket der å legge alt som nå kommer inn via bompenger på skatten, som gjør at en familie med bil betaler 13 000 mindre i året, mens vi må betale 9 000 mer heller ikke er helt rettferdig.
Fra neste år, når lillesøster begynner på vgs får vi månedlige utgifter til kollektiv på ca 2 500 i måneden, så det er jo ikke sånn at bussen er gratis heller.
Jeg er i utgangspunktet positiv til bompenger og mener at det er rettferdig at de som bruker veien mest også betaler mest. Samtidig så ser jeg at det blir store utgifter som slår skjevt ut når de nå øker. Og jeg kan absolutt være med på diskusjoner om hvor bommene skal være og hvor høye utgiftene blir
Det som er så rart her er at man plutselig blir så opptatt av småbarnsfamiliene på denne ene tingen. Det meste er like dyrt uansett hvor mye penger man har. Det er bare barnehageutgifter der de som tjener lite får noe ekstra hjelp. Fattige barnefamilier betaler like mye for buss som andre, de betaler like mye for mat som andre, foreldrene betaler like mye for lege og tannlege ogsåvidere. Jeg siterer Kjetil Alstadheim i en valgkamp for lenge siden: "De fattigste barnefamiliene betaler ikke bompenger, for de har ikke råd til bil. De fattigste barnefamilien sitter på den bussen som ikke kommer frem fordi andre kjører bil og lager kø". Og akkurat når det gjelder bompenger så er ikke poenget bare å få inn inntekten, men å faktisk få ned trafikken i de områdene der hele bydeler ellers blir tettet til av kø.
Jeg synes at vi skal hjelpe barnefamiliene. Men jeg synes ikke at vi skal gjøre det ved å la sure gamle menn som ikke gidder ta bussen slippe å betale for at de forurenser og lager kø.
Jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen for bompengeprisen her i Oslo. Men jeg testet i bompengekalkulatoren nå, og prisen er halvert for min del, med de nye takstene. :undrer: Jeg kjører til jobb, Ullern til Aker Brygge, og det koster nå bare 20 kr. Med mitt lille stinkdyr av en dieselbil. Hva er logikken i at det har blitt lavere pris? Tidligere var det 50 kr.
Hos oss opplever jeg at dette er veldig vanlig - vi har tre unger i bilen til alle treninger. Sist vi hadde bursdagsselskap på andre siden av Oslo kjørte alle med fulle biler.
Til jobb syns jeg dette er litt mer vanskelig å organisere, ikke umulig, men vanskeligere iom at det bør være noen i nærheten og jobben nogenlunde til samme tidspunkt.
Jeg tror sentrums"døden" skylder mye på bommer og parkeringsmangel, når problemet er den generelle butikkdøden. Ser at på senteret vårt så forsvinner det oftere og oftere butikker.
Er du sikker på at du betalte begge veier før? Jeg betalte 50 før og bor utenfor byen (ikke Bærumbom-siden) og krysset kun en bom på vei til byen. Nå krysser jeg tre bommer, en ny ved Oslogrensen, så den gamle ring 3 bommen og deretter en ny ring 2 bom.
Jeg bor i en drabantby til Bergen, og må betale bompenger hvor jeg enn skal. Det syns jeg er greit, og jeg velger av og til bil i stedet for kollektivtransport av bekvemmelighetsgrunner, og av og til er det nødvendig for meg å ta bil. I alle tilfellene syns jeg det er greit å betale bompenger. Jeg syns det er flaut med den oppslutningen dustepartiet har fått.
Det står for meg som en gåte hvorfor ingen politikere tar tak i den problemstillingen. Subsidiering av månedskort må nemlig skattes av. Det får jeg ikke til å henge på greip.
Definitivt. Det vil si, helst ikke! Men jo, det burde absolutt vært skattepliktig, det er jo verdt mange tusen kroner i måneden.
I følge Fjellinjen betalte jeg bompenger begge veier også før 1 juni. Men det kan være en feil i kalkulatoren deres. Det virker jo merkelig at de har mer enn halvert prisen.
Jeg tror det er slik at om arbeidsgiver stiller med gratis parkering så skal det fordelsbeskattes(?) på lik linje med andre fordeler, som feks Hjem-jobb-hjem ordningen her i Rogaland og om du bruker bonuspoeng oppspart via jobben privat. Betaler du for parkering på jobb, slipper du det.
Ja ja. Her er nå ett som åpnet i 2012, og det planlegges stadig nye. Jeg tenker ellers ikke nødvendigvis på tradisjonelle kjøpesentra, med mange små butikker inni, men store varehus som Elkjøp, Ikea, Europris, Biltema, XXL etc, som også tar kunder fra småbutikker i sentrum.
Jeg synes diskusjonen om bompenger på Askøy ved Bergen og i Oslo er to vidt forskjellige diskusjoner. I Oslo har vi et utbredt kollektivt tilbud, og de fleste vil klare seg uten bil. Her tenker jeg det er sunt og naturlig med bompenger som monner. I andre deler av landet er man avhengig av bil til alt, og det er klart det blir ramaskrik.
Det verste med bompenger er at det er litt usosialt. Som Maverick skriver over her, det er en mye hardere belastning for aleneforelderen som kanskje trenger bilen mer enn andre, fordi tid er en knappere ressurs når man er én enn to til å forvalte logistikken i heimen.
Det tror jeg og. Det er hardt å drive butikk på senter også. Men uansett, det er mye diskusjoner rundt akkurat det med bilfritt sentrum og butikkdød, mye mer enn om bompenger.
Fant ut selv, fra Skatte-ABC 2018/2019:
4.30 Parkeringsplass ved arbeidsstedet
Når arbeidsgiver stiller parkeringsplass ved arbeidsstedet til disposisjon for arbeidsta-
ker, skattlegges ikke dette i praksis. Dette gjelder selv om arbeidsgiver leier parkerings-
plassen og selv om arbeidstakeren ikke har behov for bil i arbeidet/yrket. Det samme
gjelder ladestasjon til el-bil som arbeidsgiver stiller til disposisjon for arbeidstaker ved
arbeidsstedet. Refunderer arbeidsgiver arbeidstakerens kostnader til parkering eller
bruk av ladestasjon, er dette skattepliktig.
Vi organiserer samkjøring til fotballkamper. Men du har jo de som mener at hele familien må få være med til kampen. Eller at det er greit at deres spiller kjører med noen andre til kampen, så slipper de selv å møte en time før. Så dukker de opp til kampen.
Samkjøring er ofte bra, men det krever jo litt ekstra tid.
Samkjøring til aktiviteter, bursdager o.l. er veldig mye brukt her. Nå bor vi stort sett i gangavstand til alle barnas aktiviteter, men på vinteren hender det fotballen har innetrening i andre bydeler, og da samkjøres det alltid. Det samme gjelder kamper. Mannen er trener, og kjører derfor alltid til guttungens kamper (og vintertreninger), og da sitter det alltid på andre barn.
Verken jeg eller mannen kjører til jobb, og det er vel ikke noe alternativ å ha noen sittende bakpå sykkelen. :knegg:
Vi bedriver samkjøring i stor stil til barn/ungdommers aktiviteter. Til jobb er det ikke så aktuelt for meg - dvs. hvis jeg hadde stoppet på bussholdeplassen nærmest her jeg bor, hadde noen helt garantert hatt nytte av å sitte på med meg. Men det blir jo nesten en slags pirattaxi-virksomhet, blir det ikke? Eller Uber eller noe. :vetikke:
Jeg har ikke lest alle svar, men jeg føler at bomringene går mest utover de som har barn som skal hentes i barnehage eller på SFO/AKS. Mange av dem må kjøre for å rekke. Barnehager og SFO/AKS er som regel ikke åpne veldig tidlig eller sent.
Jeg sykler en del, men skulle jeg ta kollektivt så måtte jeg gå hjemmefra kl 06.20 for å være på jobb kl 8 og jeg skulle være hjemme 17.46. Om jeg kjører så kan jeg sove en drøy time til og være hjemme 16.30 om jeg drar litt etter 16 fra jobb. Med offentlig transport tar altså 2 timer og 15 minutter ekstra per dag.
Om jeg hadde småbarn så hadde ikke sykkel eller offentlig transport vært et alternativ for å rekke.
I tillegg så ser jeg at sentrumsbutikkene mister meg som kunde. Før kunne jeg svippe innom sentrum for å utrette et ærend når jeg kjørte fra A til B, men uten parkeringsplasser i sentrum og med bomringer så velger jeg et mye kjedeligere kjøpesenter i stedet.
Avgift på drivstoff er blitt nevnt, da betaler man for forbruk. Ikke helt rettferdig det heller, siden ikke alle har like drivstoffeffektive biler eller kjører på veier hvor man har et behov for å begrense kjøring.
Jeg synes det nye opplegget i Oslo, med flere bommer, betaling inn og ut og høyere avgift i rushen, men med lavere pris per passering er nærmere det som er greit enn en enkelt bom som er dyr. I eksempelet mitt tidligere betalte jeg over 80 kroner for å kjøre fra hvor jeg bor og inn i byen, så fra byen til der konfirmasjonen var (på utsiden av bommen på andre siden av byen) og så hjem gjennom bommen. Tilsvarende pris nå ville vært 67 kroner, til tross for mange flere bommer.
Jeg synes Eia har et poeng. Er det nedgang i trafikk man ønsker dvs å erstatte bensin og disel med el og/eller kollektivtrafikk er det jo genialt. Men hvis kollektivtilbudet er ikke eksisterende og man må kjøre bil? Og pengene går til å flikke på "andre sin" vei? Mja, ikke like greit ... Det er jo heller ikke slik at det bare er bilistene som har glede av veien - hva med de som skal hentes av ambulansen? De som handler i nærbutikken (noen må jo kjøre varene ut dit)? etc
Jeg vil si at det er veldig usosialt. Hovedgrunnen til at det er det er at de som har hatt mindre å rutte med økonomisk har bosatt seg lengre ut (og "betalt" med lenger kjørevei). Nå må de samme folkene betale for diverse (det er jo ikke et en-til-en forhold mellom veien du blir belastet på og hva pengene går til)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.