
amylin sa for siden:
Må bli bedre til å oppdatere denne gjennom hele året.
Januar
- Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm
amylin sa for siden:
Må bli bedre til å oppdatere denne gjennom hele året.
Januar
amylin sa for siden:
Januar
Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.
Blondie sa for siden:
Tangerine sa for siden:
2024:
2025:
Katinka sa for siden:
Januar
Røverdatter sa for siden:
Januar:
Februar:
5. Kyrre Andreassen, Forøvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges
6. Thomas Korsgaard, En måtte nok ha vært der
7. Elida Åkre-Bjørnsen, Sterkere enn Gestapo
8. Frode Grytten, Dagen Nils Vik døde
9. Vigdis Hjort, Gjentakelsen
10. Anne-Britt Harsem, Naboene - 22 juli og tiden etter
11. Else Kåss Furuset, Jeg burde kanskje sagt nei
Mars:
12. Trude Marstein, Ingenting å angre på
13. Evi Bøgenæs, Toves hemmelighet
14. Evi Bøgenæs, Tove går i dekning
15. Evi Bøgenæs, Tove arbeider videre
16. Sofi Oksanen, Putins krig mot kvinner
17. Are Kalvø, Meininga med livet, eller Yes sir, I can boogie
18. Anatolij Kuznetsov, Babij Jar
19. Arnfinn Haga, Kystens partisaner - Den hemmelige nordsjøtrafikken 1943-1945
20. Gabriel Garcia Marques, Kjærlighet i koleraens tid
April:
21. Kyrre Andreassen, Svendsens catering
22. Roy Jacobsen, De usynlige
23. Roy Jacobsen, Hvitt hav
24. Roy Jacobsen, Rigels øyne
25. Egil Ulateig, Falstad - En konsentrasjonsleir i Norge
26. Sven T. Arneberg og Kristian Hosar, Vi dro mot nord - Tyskernes skildring av felttoget i Norge April 1940
Mai:
27. Per Hansson, Den farlige våren 1945
28. Erik Eikehaug, Alle elsker Kari
29. Per Hansson og Johan O. Jensen, Den farlige våren 1945
30. Jane Austen, Stolthet og fordom
31. Lars Widding, Eva Brauns forspilte liv
Polyanna sa for siden:
Liker den skikkelig godt!
Luftslottet sa for siden:
Januar
Heilo sa for siden:
Maverick sa for siden:
Jeg også, jeg også! :hyper:
LilleT sa for siden:
Fører opp alt jeg leser, også diktsamlinger, bøker for barn og ungdom og "selvhjelpsbøker" :fnis:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst
9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. ;) )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag
17. Darya Shut: Frihetens pris
18. Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth: Kul i brystet
19. Sally Rooney: Skjønne verden, hvor er du?
20. Aleksej Navalnyj: Patriot - en selvbiografi
21. Ellen Flø Skagen: Den nevroplastiske nøkkelen
22. Merethe Lindstrøm: Arkitekt
23. Cecilie Benneche: Hva føler du nå?
24. Alan Gordon: The way out
25. Rebekka Th. Egeland: Mindfulness i hverdagen
26. Martin Tilrem: Et jentebarn
27. Torkil Færø: Hvilekuren
28. Ragnhild Skari Iuell: Naturlig friskere
29. Guri Idsø Viken: Krakk
30. Tove Jansen: Det usynlige barnet og andre fortellinger
31. Dag Solstad: Genanse og verdighet (relesning)
32. Gine Cornelia Pedersen: Null
33. Eldri Steen og Liv Haugli: Når livet setter seg i kroppen
34. Lars Saabye Christensen (red.): Hjemmekontoret
35. Nikolai Torgersen: Gater jeg har levd
36. Lars Saabye Christensen: Mann for sin katt
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
amylin sa for siden:
Januar
Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.
Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.
Serafin sa for siden:
Januar.
Skilpadda sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)
Blondie sa for siden:
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Kanina sa for siden:
Januar:
1. Weronika Murek: Dyrking av sydlige vekster etter Mitsjurins metode (fortellinger/noveller, 2024)
Dette er en surrealistisk samling med fortellinger. Du møter blant annet en ung kvinne som prøver å overbevise familien (og seg selv) om at hun ikke egentlig er død. Det innebærer at moren hennes ber henne om å se sitt eget lik, antakelig for å få henne til å holde opp med å gå omkring og snakke med de levende. Fortellingene er gjennomsyret av polsk kultur, både den katolske og den kommunistiske enden av spekteret. Og polsk mat! Anbefales hvis du liker å utvide lesehorisonten.
2. Ingvild Lothe: Barnet er som skåret ut av tung silke (dikt, 2024)
Det handler om å holde liv i en hage, og om å holde liv i generasjoner av mennesker og den påvirkningen vi har på barna våre som foreldre. Diktene er nokså tilgjengelige, vil jeg si, dvs det går an å lese dem uten å føle seg dum som ikke forstår dikt, samtidig som at man kan lese mye inn i dem hvis man tar seg tid.
3. Tom Ingar Eliassen: Hverdens største tiur (noveller, 2024)
Dette er klassisk novellekunst på sitt beste. Historiene er til tider dramatiske, samtidig som mye er usagt. Det er en nerve i dem, som holder leseren fanget! Du møter for eksempel menn som snakker om tiur i stedet for følelser, to ungdommer som prøver å støtte hverandre (etter at den ene av dem mistet moren sin) ved å råne rundt i den lille byen, en mor og en sønn på vei til guttens far, som bruker mesteparten av dagene på skytespill i stua. Disse novellene tror jeg egner seg godt hvis du synes det går litt trått å komme igang med å lese. Hver novelle er såpass kort at de kan leses sammenhengende, og mange av dem er skikkelig spennende.
LilleT sa for siden:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
Toffskij sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived in the Castle
Grim, nådeløs og ofte veldig morsom liten roman om småbyondskap, hekser, stagnasjon og katastrofal endring. Alt sett med 18-årige Merricats utemmede, barnslige, upålitelige, kanskje mentalt forstyrrede, men gjennomtrengende og sylskarpe blikk.
2. Martha Wells: All Systems Red
Skilpadda fristet meg til å re-binge Murderbot-bøkene. Oppfordrer alle til å gjøre det samme!
Bayone sa for siden:
Kun lydbøker her.
Januar:
amylin sa for siden:
Januar
Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.
Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.
Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.
True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.
Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.
Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.
Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.
LilleT sa for siden:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
Kanina sa for siden:
Januar:
Weronika Murek: Dyrking av sydlige vekster etter Mitsjurins metode
Ingvild Lothe: Barnet er som skåret ut av tung silke (dikt, 2024)
Tom Ingar Eliassen: Hverdens største tiur (noveller, 2024)
4. Mary Rueffle: Alltid klar for ein sump (poesi, 2024)
For en utgivelse! Denne lille blekka/boka er en hyllest til den fabulerende, fantastiske, finurlige, lesbare poeten Mary Rueffle, bestående av gjendiktninger ved en rekke kjente norske poeter og oversettere, men også prosatekster og en transkribert samtale mellom henne og Linn Ullmann. Diktene hennes er både morsomme og melankolske, lodder dypt uten å virke pretensiøse, bruker overraskende bilder og virkemidler, og er enkle å lese. Anbefales strekt, terningkast 7! En ting jeg liker med disse diktene, er at jeg leser dem med min egen stemme, og det føles helt riktig. Noen poeter føler jeg meg ikke så hjemme i, kanskje fordi jeg tror det forventes at diktene skal leses laaaangsomt og dratt ut for å fungere, men det er kanksje bare meg. Les Mary Rueffle hvis du lurer på om poesi kan være gøy og fungere for deg.
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Blondie sa for siden:
Blondie sa for siden:
Polyanna sa for siden:
Det manglende lyset av Nino Haratichwili. Den traff meg mindre enn «the eight life» (som jeg elsket). Mye klisjeer og litt, jeg vet ikke, oppstyltet språk? Kan ha vært oversettelsen.
Da vi var yngre, av Oliver Lovrenski. Helt fantastisk. En helt unik fortellerstemme som satte seg i hodet mitt og ble værende der.
ikke mennesker jeg kan regne med, Kyrre Andreassen. Veldig godt fortalt, og jeg tror hovedpersonen er den personen jeg ville blitt til om jeg hadde blitt i bygda. Nesten skremmende. :knegg:
For Leas skyld av Marianne Terjesen. En gripende og medrivende roman om en ung kvinne som kommer til Israel like etter annen verdenskrig.
(Legger til her, siden det er siste i tråden):
5. Amy Bloom, Away. Vakker, medrivende, hjerteskjærende, nydelig.
Katinka sa for siden:
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
nolo sa for siden:
1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.
2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.
amylin sa for siden:
Januar
Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.
Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.
Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.
True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.
Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.
Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.
Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.
Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.
Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.
Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.
LilleT sa for siden:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst
9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. ;) )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
Blondie sa for siden:
Kanina sa for siden:
Januar:
Weronika Murek: Dyrking av sydlige vekster etter Mitsjurins metode
Ingvild Lothe: Barnet er som skåret ut av tung silke (dikt, 2024)
Tom Ingar Eliassen: Hverdens største tiur (noveller, 2024)
Mary Rueffle: Alltid klar for ein sump (poesi, 2024)
Februar:
5. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag (roman, 2025)
En arkitekt i midten av 40-åra planlegger (og gjennomfører) venninnekveld. Hun avspasserer etter en intens konkurransefrist, og forsøker å få livet sitt til å henge sammen i sømmene. Den nokså ferske skilsmissen, tenåringsdatteren som glipper mellom fingrene, mormor som har falt og blitt flyttet til sykehjem, og stadige meldinger fra jobben, truer med å få alt til å rakne, i sakte film: Hele romanen foregår i løpet av en dag og kveld, og er kjennetegnet av en sterk, virrende, urolig, tidvis poetisk og taktil indre monolog.
Blondie sa for siden:
Katinka sa for siden:
Blondie sa for siden:
Skilpadda sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)
2. Han Kang: The Vegetarian. Opprørende, provoserende og veldig velkomponert roman. Den består av tre deler der historien om tittelpersonen Yeong-hye fortelles, kronologisk, fra hennes ektemann, svoger og til sist storesøsteren In-hye. De tre delene belyser Yeong-hye fra ulike sider, og det bildet vi sitter igjen med, er fremdeles fragmentert, siden hun selv aldri får komme til orde. Hver av de tre fortellerne forlanger eller forventer spesifikke ting fra Yeong-hye og ender opp med å fortelle mest om seg selv. Overgrepene hun har blitt utsatt for gjennom hele livet, virker som en selvfølge i det samfunnet hun lever i. (It seemed enough for her to just deal with whatever it was that came her way, calmly and without fuss. Or perhaps it was simply that things were happening inside her, terrible things, which no one else could even guess at, and thus it was impossible for her to engage with everyday life at the same time.) Og de beskrives på en distansert måte som gjør dem enda mer provoserende for meg som leser. Hver av de tre delene inneholder en eksplisitt beskrivelse av en fysisk invaderende tvangshandling mot slutten av fortellingen. Det varierer sterkt hva som er motivasjonen for de tre overgrepene, men for Yeong-hye selv er de primært fasetter av hennes mangel på kroppslig autonomi og integritet. (It’s your body, you can treat it however you please. The only area where you’re free to do just as you like.) Og for In-hye blir det, gjennom historien om søsterens sammenbrudd, tydelig ikke bare at Yeong-hye er traumatisert av oppveksten sin, men at hun selv også er det, at hun bare har valgt en annen måte å håndtere det på. (She peers into her sister’s empty black pupils, but all that she sees reflected there is her own face.)
3. Mark Twain: Huckleberry Finn. En av de store romanene i amerikansk litteraturhistorie. En gang for mange år siden leste jeg at all amerikansk litteratur bare er Huckleberry Finn om og om igjen, noe som nok er en overdrivelse – men at den i stor grad har definert den erketypisk amerikanske sjangeren road movie er nok sant. Jeg leste boka en gang i barndommen, og mange av de spennende og underholdende scenene og tablåene gjennom historien husket jeg ekstremt godt, til tider ordrett. Men jeg fikk nok ikke med meg at boka er en sylskarp og både krass og sint satire over sørstatskultur og rasisme. Den ble skrevet i 1885, men foregår omtrent femti år tidligere, mens sørstatene fortsatt hadde slaveri. I tillegg til satiren er dette en ekstremt underholdende bok, der Huck og den rømte slaven Jim reiser nedover Missisippi, treffer en lang rekke minneverdige personer og opplever det ene eventyret mer utrolig enn det andre. På overflaten ligner den de spennende eventyrromanene Hucks venn Tom Sawyer elsker (og stadig forsøker å gjenskape i de fantasifulle lekene han finner på), men brutaliteten i slaveriet ligger under som en dyster klangbunn. Hucks eget liv er også brutalt og begrenset; han er vokst opp med en voldelig, alkoholisert og kriminell far, og han er for ung til å selv kunne velge hva han skal gjøre og hvem han vil være. Denne ufriheten, og ikke minst utryggheten, som han alltid har levd med, er nok med på å skape båndet mellom ham og Jim, til tross for at de begge er grundig indoktrinert med sørstatsrasismen. Jim fremstår riktignok som lettlurt og ekstremt overtroisk, men man må for det første innse at han er beskrevet av Huck, som riktignok er en smart og sensitiv gutt, men som likevel har veldig begrenset verdenserfaring – og for det andre er Huck omtrent like overtroisk selv. ([L]ooking at the new moon over your left shoulder is one of the carelessest and foolishest things a body can do. Old Hank Bunker done it once, and bragged about it; and in less than two years he got drunk and fell off of the shot-tower, and spread himself out so that he was just a kind of a layer, as you may say; and they slid him edgeways between two barn doors for a coffin (…)) Ser man på hva de to gjør, og ikke bare hva de sier (og hva Huck tenker), er det klarere at de er smarte, kompetente og ressurssterke begge to, og ikke minst at de begge er i stand til å tenke og handle på tvers av det de er lært opp til å gjøre. Når Tom Sawyer selv dukker opp i historien, blir det tydelig for meg (og kanskje også etter hvert for Huck) at han er en ekstremt privilegert gutt, som kan velge å finne på nær sagt hva som helst, bare fordi det er spennende, uten risiko for konsekvenser. I alle fall er det ingen varige eller farlige konsekvenser for ham, sammenlignet med den rømte slaven Jim og foreldreløse Huck. Noe av det som gjør mest inntrykk, er Hucks samvittighetskvaler når det gjelder det å hjelpe en rømt slave, noe han er lært opp til at er noe av det aller verste og mest umoralske man kan gjøre. For en følsom og ensom gutt som ikke er vant til noe særlig omtanke eller respekt fra folk rundt seg, sier det mye at han velger å kaste fra seg skruplene sine og velge vennskapet med Jim, selv om han vet at dette vil gjøre ham til en utstøtt blant sine egne dersom de får vite om det. (It was a close place. I took it up, and held it in my hand. I was a-trembling, because I’d got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it. I studied a minute, sort of holding my breath, and then says to myself: “All right, then, I’ll go to hell”—and tore it up.)
Blondie sa for siden:
Bayone sa for siden:
Kun lydbøker her.
Januar:
Februar:
4. Hans Olav Lahlum: Tåkemordet
5. Kristina Ohlsson: Kristuskransen
6. Helene Flood: Terapauten
7. Helene Flood: Elskerinnen
nolo sa for siden:
1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.
2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.
3. Haruki Murakami: Byen bak muren. Navnløs hovedperson kommer seg inn og ut av navnløs by utenfor tiden. Veldig murakamisk univers, og veldig gripende.
4. Martha Wells: All Systems Red. Jeg skjønner at man blir begeistret for den empatiske murderboten. Artig liten bok.
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
LilleT sa for siden:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst
9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. ;) )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag
amylin sa for siden:
Januar
Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.
Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.
Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.
True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.
Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.
Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.
Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.
Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.
Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.
Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.
februar
Herr Knapps uforrettede saker - Lars Saabye Christensen - Herr Knapp er en merkelig skrue. Det var til tider fornøyelig å lese, men samtidig følte jeg at jeg ikke klarte å engasjere meg like mye som jeg burde. Sånn midt på treet-bok.
Gliff - Ali Smith - En dystopi, to unger som blir forlatt og må finne veien, en rød strek som er malt rundt huset deres og en hest. Godt skrevet og med mange hint om hva som skjer i verden nå. Kommer visstnok en oppfølger i løpet av 2025, og skal definitivt lese den også.
A Sunny Place for Shady People: Stories - Mariaha Enriquez - noveller som er helt i Enriquez stil, mørke, dystre, men ikke like sjokkerende som da jeg leste henne første gang. De er fortsatt godt skrevet, og jeg kommer til lå fortsete å lese bøker av henne.
Blondie sa for siden:
amylin sa for siden:
Januar
Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.
Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.
Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.
Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.
True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.
Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.
Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.
Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.
Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.
Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.
Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.
februar
Herr Knapps uforrettede saker - Lars Saabye Christensen - Herr Knapp er en merkelig skrue. Det var til tider fornøyelig å lese, men samtidig følte jeg at jeg ikke klarte å engasjere meg like mye som jeg burde. Sånn midt på treet-bok.
Gliff - Ali Smith - En dystopi, to unger som blir forlatt og må finne veien, en rød strek som er malt rundt huset deres og en hest. Godt skrevet og med mange hint om hva som skjer i verden nå. Kommer visstnok en oppfølger i løpet av 2025, og skal definitivt lese den også.
A Sunny Place for Shady People: Stories - Mariaha Enriquez - noveller som er helt i Enriquez stil, mørke, dystre, men ikke like sjokkerende som da jeg leste henne første gang. De er fortsatt godt skrevet, og jeg kommer til lå fortsete å lese bøker av henne.
Stone Yard Devotional - Charlotte Wood - Det var deler av denne boka som fikk meg til å tro at jeg kom til å elske den, men så forsvant det igjen. Kom liksom aldri helt inn i den, og så var den slutt. Om en middelaldrende utbrent dame som drar til en slags retreat på et veldig religiøst sted.
16. We All Want Impossible Things - Catherine Newman - Som den forrige boka jeg leste av henne, sånn midt på treet. Den her er lagt opp til å være en veldig sentimental og trist bok, men jeg følte aldri at jeg kom så innpå hovedkarakteren eller de andre karakterene at den ble noe følelsesmessig for meg. Handler om døden, vennskap og kjærlighet, men for meg blir den veldig enkel.
LilleT sa for siden:
Fører opp alt jeg leser, også diktsamlinger, bøker for barn og ungdom og "selvhjelpsbøker".
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst
9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. ;) )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag
17. Darya Shut: Frihetens pris
18. Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth: Kul i brystet
19. Sally Rooney: Skjønne verden, hvor er du?
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Skilpadda sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)
2. Han Kang: The Vegetarian. Opprørende, provoserende og veldig velkomponert roman. Den består av tre deler der historien om tittelpersonen Yeong-hye fortelles, kronologisk, fra hennes ektemann, svoger og til sist storesøsteren In-hye. De tre delene belyser Yeong-hye fra ulike sider, og det bildet vi sitter igjen med, er fremdeles fragmentert, siden hun selv aldri får komme til orde. Hver av de tre fortellerne forlanger eller forventer spesifikke ting fra Yeong-hye og ender opp med å fortelle mest om seg selv. Overgrepene hun har blitt utsatt for gjennom hele livet, virker som en selvfølge i det samfunnet hun lever i. (It seemed enough for her to just deal with whatever it was that came her way, calmly and without fuss. Or perhaps it was simply that things were happening inside her, terrible things, which no one else could even guess at, and thus it was impossible for her to engage with everyday life at the same time.) Og de beskrives på en distansert måte som gjør dem enda mer provoserende for meg som leser. Hver av de tre delene inneholder en eksplisitt beskrivelse av en fysisk invaderende tvangshandling mot slutten av fortellingen. Det varierer sterkt hva som er motivasjonen for de tre overgrepene, men for Yeong-hye selv er de primært fasetter av hennes mangel på kroppslig autonomi og integritet. (It’s your body, you can treat it however you please. The only area where you’re free to do just as you like.) Og for In-hye blir det, gjennom historien om søsterens sammenbrudd, tydelig ikke bare at Yeong-hye er traumatisert av oppveksten sin, men at hun selv også er det, at hun bare har valgt en annen måte å håndtere det på. (She peers into her sister’s empty black pupils, but all that she sees reflected there is her own face.)
3. Mark Twain: Huckleberry Finn. En av de store romanene i amerikansk litteraturhistorie. En gang for mange år siden leste jeg at all amerikansk litteratur bare er Huckleberry Finn om og om igjen, noe som nok er en overdrivelse – men at den i stor grad har definert den erketypisk amerikanske sjangeren road movie er nok sant. Jeg leste boka en gang i barndommen, og mange av de spennende og underholdende scenene og tablåene gjennom historien husket jeg ekstremt godt, til tider ordrett. Men jeg fikk nok ikke med meg at boka er en sylskarp og både krass og sint satire over sørstatskultur og rasisme. Den ble skrevet i 1885, men foregår omtrent femti år tidligere, mens sørstatene fortsatt hadde slaveri. I tillegg til satiren er dette en ekstremt underholdende bok, der Huck og den rømte slaven Jim reiser nedover Missisippi, treffer en lang rekke minneverdige personer og opplever det ene eventyret mer utrolig enn det andre. På overflaten ligner den de spennende eventyrromanene Hucks venn Tom Sawyer elsker (og stadig forsøker å gjenskape i de fantasifulle lekene han finner på), men brutaliteten i slaveriet ligger under som en dyster klangbunn. Hucks eget liv er også brutalt og begrenset; han er vokst opp med en voldelig, alkoholisert og kriminell far, og han er for ung til å selv kunne velge hva han skal gjøre og hvem han vil være. Denne ufriheten, og ikke minst utryggheten, som han alltid har levd med, er nok med på å skape båndet mellom ham og Jim, til tross for at de begge er grundig indoktrinert med sørstatsrasismen. Jim fremstår riktignok som lettlurt og ekstremt overtroisk, men man må for det første innse at han er beskrevet av Huck, som riktignok er en smart og sensitiv gutt, men som likevel har veldig begrenset verdenserfaring – og for det andre er Huck omtrent like overtroisk selv. ([L]ooking at the new moon over your left shoulder is one of the carelessest and foolishest things a body can do. Old Hank Bunker done it once, and bragged about it; and in less than two years he got drunk and fell off of the shot-tower, and spread himself out so that he was just a kind of a layer, as you may say; and they slid him edgeways between two barn doors for a coffin (…)) Ser man på hva de to gjør, og ikke bare hva de sier (og hva Huck tenker), er det klarere at de er smarte, kompetente og ressurssterke begge to, og ikke minst at de begge er i stand til å tenke og handle på tvers av det de er lært opp til å gjøre. Når Tom Sawyer selv dukker opp i historien, blir det tydelig for meg (og kanskje også etter hvert for Huck) at han er en ekstremt privilegert gutt, som kan velge å finne på nær sagt hva som helst, bare fordi det er spennende, uten risiko for konsekvenser. I alle fall er det ingen varige eller farlige konsekvenser for ham, sammenlignet med den rømte slaven Jim og foreldreløse Huck. Noe av det som gjør mest inntrykk, er Hucks samvittighetskvaler når det gjelder det å hjelpe en rømt slave, noe han er lært opp til at er noe av det aller verste og mest umoralske man kan gjøre. For en følsom og ensom gutt som ikke er vant til noe særlig omtanke eller respekt fra folk rundt seg, sier det mye at han velger å kaste fra seg skruplene sine og velge vennskapet med Jim, selv om han vet at dette vil gjøre ham til en utstøtt blant sine egne dersom de får vite om det. (It was a close place. I took it up, and held it in my hand. I was a-trembling, because I’d got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it. I studied a minute, sort of holding my breath, and then says to myself: “All right, then, I’ll go to hell”—and tore it up.)
4. Percival Everett: James. Knallsterk gjenfortelling av Huckleberry Finn fra den rømte slaven Jims perspektiv. Effektiv og veldig interessant bruk av språket for å vise hvordan slavene alltid må huske å spille den riktige rollen overfor hvite, og et blikk på innsiden av den marerittaktige tilværelsen til Jim. (“We’re slaves, Norman. Where we are is where we are.” “What’s that mean?” “I don’t know. Sounded better in my head.” “I know what it means,” Sammy said. “We’re slaves. We’re not anywhere. Free person, he can be where he wants to be. The only place we can ever be is in slavery.”) Mye av historien er den samme som i Twains utgave, men på grunn av Jims posisjon i samfunnet er den langt dystrere (og samfunnet som Twain gjør narr av er her langt mer av en dystopi). Samtidig er det fremdeles en veldig underholdende roman. (“What you be doin’ on dis ilan? And why you got blood all ova ya?” “I kilt myself,” the boy said. I looked him over. “You din’t do a good job.”)
nolo sa for siden:
1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.
2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.
3. Haruki Murakami: Byen bak muren. Navnløs hovedperson kommer seg inn og ut av navnløs by utenfor tiden. Veldig murakamisk univers, og veldig gripende.
4. Martha Wells: All Systems Red. Jeg skjønner at man blir begeistret for den empatiske murderboten. Artig liten bok.
5. Edvard Hoem: Ung mann vil ut. Fin selvbiografi fra forfatterens ungdomstid.
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)
Blondie sa for siden:
Blondie sa for siden:
Bayone sa for siden:
Kun lydbøker her.
Januar:
Februar:
4. Hans Olav Lahlum: Tåkemordet
5. Kristina Ohlsson: Kristuskransen
6. Helene Flood: Terapauten
7. Helene Flood: Elskerinnen
Mars:
8. Helene Flood: Enken
9. Johanna Mo: Bråttsjøen
10. Helga Flatland: En moderne familie
11. Camilla Läckberg: Gullburet
12. Camilla Läckberg: Vinger av sølv
Blondie sa for siden:
Blondie sa for siden:
Blondie sa for siden:
Katinka sa for siden:
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker man kan regne med
Kate Atkinson: Started early, took my dog (lydbok)
Blondie sa for siden:
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
Galathea sa for siden:
Januar:
Blondie sa for siden:
isola sa for siden:
nolo sa for siden:
1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.
2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.
3. Haruki Murakami: Byen bak muren. Navnløs hovedperson kommer seg inn og ut av navnløs by utenfor tiden. Veldig murakamisk univers, og veldig gripende.
4. Martha Wells: All Systems Red. Jeg skjønner at man blir begeistret for den empatiske murderboten. Artig liten bok.
5. Edvard Hoem: Ung mann vil ut. Fin selvbiografi fra forfatterens ungdomstid.
6. Maggie O'Farrell: After You'd Gone. Ung dame er i koma, og vi får historien hennes fra ulike vinkler. Fenget ikke helt.
7. Lea Ypi: Coming of Age at the End of History. Om Leas oppvekst i Albania før og etter regimets fall. Interessant.
8. S.J. Watson: Before I Go to Sleep. Christine mister alle minner hver gang hun sover. Uhyre spennende!
Blondie sa for siden:
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker man kan regne med
Kate Atkinson: Started early, took my dog (lydbok)
Øystein Runde: ADHD: Hva er det og hva gjør du med det?
Anders Totland: Til døden skil oss
Laurie Gilmore: The pumpkin spice café (lydbok)
Tove Jansson: Sent i november
Juno Dawson: Her majesty's royal coven (lydbok)
April
isola sa for siden:
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
April:
Lars Saabye Christensen: Magnet.
Skilpadda sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)
2. Han Kang: The Vegetarian. Opprørende, provoserende og veldig velkomponert roman. Den består av tre deler der historien om tittelpersonen Yeong-hye fortelles, kronologisk, fra hennes ektemann, svoger og til sist storesøsteren In-hye. De tre delene belyser Yeong-hye fra ulike sider, og det bildet vi sitter igjen med, er fremdeles fragmentert, siden hun selv aldri får komme til orde. Hver av de tre fortellerne forlanger eller forventer spesifikke ting fra Yeong-hye og ender opp med å fortelle mest om seg selv. Overgrepene hun har blitt utsatt for gjennom hele livet, virker som en selvfølge i det samfunnet hun lever i. (It seemed enough for her to just deal with whatever it was that came her way, calmly and without fuss. Or perhaps it was simply that things were happening inside her, terrible things, which no one else could even guess at, and thus it was impossible for her to engage with everyday life at the same time.) Og de beskrives på en distansert måte som gjør dem enda mer provoserende for meg som leser. Hver av de tre delene inneholder en eksplisitt beskrivelse av en fysisk invaderende tvangshandling mot slutten av fortellingen. Det varierer sterkt hva som er motivasjonen for de tre overgrepene, men for Yeong-hye selv er de primært fasetter av hennes mangel på kroppslig autonomi og integritet. (It’s your body, you can treat it however you please. The only area where you’re free to do just as you like.) Og for In-hye blir det, gjennom historien om søsterens sammenbrudd, tydelig ikke bare at Yeong-hye er traumatisert av oppveksten sin, men at hun selv også er det, at hun bare har valgt en annen måte å håndtere det på. (She peers into her sister’s empty black pupils, but all that she sees reflected there is her own face.)
3. Mark Twain: The Adventures of Huckleberry Finn. En av de store romanene i amerikansk litteraturhistorie. En gang for mange år siden leste jeg at all amerikansk litteratur bare er Huckleberry Finn om og om igjen, noe som nok er en overdrivelse – men at den i stor grad har definert den erketypisk amerikanske sjangeren road movie er nok sant. Jeg leste boka en gang i barndommen, og mange av de spennende og underholdende scenene og tablåene gjennom historien husket jeg ekstremt godt, til tider ordrett. Men jeg fikk nok ikke med meg at boka er en sylskarp og både krass og sint satire over sørstatskultur og rasisme. Den ble skrevet i 1885, men foregår omtrent femti år tidligere, mens sørstatene fortsatt hadde slaveri. I tillegg til satiren er dette en ekstremt underholdende bok, der Huck og den rømte slaven Jim reiser nedover Missisippi, treffer en lang rekke minneverdige personer og opplever det ene eventyret mer utrolig enn det andre. På overflaten ligner den de spennende eventyrromanene Hucks venn Tom Sawyer elsker (og stadig forsøker å gjenskape i de fantasifulle lekene han finner på), men brutaliteten i slaveriet ligger under som en dyster klangbunn. Hucks eget liv er også brutalt og begrenset; han er vokst opp med en voldelig, alkoholisert og kriminell far, og han er for ung til å selv kunne velge hva han skal gjøre og hvem han vil være. Denne ufriheten, og ikke minst utryggheten, som han alltid har levd med, er nok med på å skape båndet mellom ham og Jim, til tross for at de begge er grundig indoktrinert med sørstatsrasismen. Jim fremstår riktignok som lettlurt og ekstremt overtroisk, men man må for det første innse at han er beskrevet av Huck, som riktignok er en smart og sensitiv gutt, men som likevel har veldig begrenset verdenserfaring – og for det andre er Huck omtrent like overtroisk selv. ([L]ooking at the new moon over your left shoulder is one of the carelessest and foolishest things a body can do. Old Hank Bunker done it once, and bragged about it; and in less than two years he got drunk and fell off of the shot-tower, and spread himself out so that he was just a kind of a layer, as you may say; and they slid him edgeways between two barn doors for a coffin (…)) Ser man på hva de to gjør, og ikke bare hva de sier (og hva Huck tenker), er det klarere at de er smarte, kompetente og ressurssterke begge to, og ikke minst at de begge er i stand til å tenke og handle på tvers av det de er lært opp til å gjøre. Når Tom Sawyer selv dukker opp i historien, blir det tydelig for meg (og kanskje også etter hvert for Huck) at han er en ekstremt privilegert gutt, som kan velge å finne på nær sagt hva som helst, bare fordi det er spennende, uten risiko for konsekvenser. I alle fall er det ingen varige eller farlige konsekvenser for ham, sammenlignet med den rømte slaven Jim og foreldreløse Huck. Noe av det som gjør mest inntrykk, er Hucks samvittighetskvaler når det gjelder det å hjelpe en rømt slave, noe han er lært opp til at er noe av det aller verste og mest umoralske man kan gjøre. For en følsom og ensom gutt som ikke er vant til noe særlig omtanke eller respekt fra folk rundt seg, sier det mye at han velger å kaste fra seg skruplene sine og velge vennskapet med Jim, selv om han vet at dette vil gjøre ham til en utstøtt blant sine egne dersom de får vite om det. (It was a close place. I took it up, and held it in my hand. I was a-trembling, because I’d got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it. I studied a minute, sort of holding my breath, and then says to myself: “All right, then, I’ll go to hell”—and tore it up.)
4. Percival Everett: James. Knallsterk gjenfortelling av Huckleberry Finn fra den rømte slaven Jims perspektiv. Effektiv og veldig interessant bruk av språket for å vise hvordan slavene alltid må huske å spille den riktige rollen overfor hvite, og et blikk på innsiden av den marerittaktige tilværelsen til Jim. (“We’re slaves, Norman. Where we are is where we are.” “What’s that mean?” “I don’t know. Sounded better in my head.” “I know what it means,” Sammy said. “We’re slaves. We’re not anywhere. Free person, he can be where he wants to be. The only place we can ever be is in slavery.”) Mye av historien er den samme som i Twains utgave, men på grunn av Jims posisjon i samfunnet er den langt dystrere (og samfunnet som Twain gjør narr av er her langt mer av en dystopi). Samtidig er det fremdeles en veldig underholdende roman. (“What you be doin’ on dis ilan? And why you got blood all ova ya?” “I kilt myself,” the boy said. I looked him over. “You din’t do a good job.”)
5. Kyrre Andreassen: Ikke mennesker jeg kan regne med
6. William Gibson: Neuromancer
7. Kylie Lee Baker: Bat Eater and Other Names for Cora Zeng
Blondie sa for siden:
LilleT sa for siden:
Fører opp alt jeg leser, også diktsamlinger, bøker for barn og ungdom og "selvhjelpsbøker" :fnis:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst
9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. ;) )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag
17. Darya Shut: Frihetens pris
18. Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth: Kul i brystet
19. Sally Rooney: Skjønne verden, hvor er du?
20. Aleksej Navalnyj: Patriot - en selvbiografi
21. Ellen Flø Skagen: Den nevroplastiske nøkkelen
22. Merethe Lindstrøm: Arkitekt
23. Cecilie Benneche: Hva føler du nå?
24. Alan Gordon: The way out
25. Rebekka Th. Egeland: Mindfulness i hverdagen
26. Martin Tilrem: Et jentebarn
27. Torkil Færø: Hvilekuren
28. Ragnhild Skari Iuell: Naturlig friskere
29. Guri Idsø Viken: Krakk
30. Tove Jansen: Det usynlige barnet og andre fortellinger
31. Dag Solstad: Genanse og verdighet (relesning)
32. Gine Cornelia Pedersen: Null
33. Eldri Steen og Liv Haugli: Når livet setter seg i kroppen
34. Lars Saabye Christensen (red.): Hjemmekontoret
35. Nikolai Torgersen: Gater jeg har levd
36. Lars Saabye Christensen: Mann for sin katt
Bayone sa for siden:
Kun lydbøker her.
Januar:
Februar:
4. Hans Olav Lahlum: Tåkemordet
5. Kristina Ohlsson: Kristuskransen
6. Helene Flood: Terapauten
7. Helene Flood: Elskerinnen
Mars:
8. Helene Flood: Enken
9. Johanna Mo: Bråttsjøen
10. Helga Flatland: En moderne familie
11. Camilla Läckberg: Gullburet
12. Camilla Läckberg: Vinger av sølv
April:
13. Camilla Läckberg:Drømmer av bronse
Toffskij sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived in the Castle
Grim, nådeløs og ofte veldig morsom liten roman om småbyondskap, hekser, stagnasjon og katastrofal endring. Alt sett med 18-årige Merricats utemmede, barnslige, upålitelige, kanskje mentalt forstyrrede, men gjennomtrengende og sylskarpe blikk.
2–5. Martha Wells: All Systems Red, Artificial Condition, Rogue Protocol, Exit Strategy
Skilpadda fristet meg til å re-binge Murderbot-bøkene. Oppfordrer alle til å gjøre det samme, de er veldig morsomme å lese sammen. Særlig de fire første, de er nesten én roman.
6. Martha Wells: Network Effect
Dette er nok den beste av alle Murderbot-bøkene (kanskje med unntak av den første), den er full av veldig tilfredsstillende karakterutvikling, og forholdet mellom Murderbot, ART og menneskene deres er veldig rørende. Og så er den selvfølgelig også veldig morsom.
7–8. Mark Twain: The Adventures of Huckleberry Finn / Percival Everett: James
Lest som bokklubb-double bill. Det er lett å se hvor revolusjonerende Huckleberry Finn må ha vært da den kom ut i 1884, med Twains fantastiske øre for svart og hvit sørstatsvernacular og med sylskarp satire over slaveeiere (og alle som tar dem for gitt). Men noen deler er direkte smertefulle å lese for en moderne leser, særlig slutten, hvor Tom Sawyer synes han er 100% berettiget til å regelrett torturere Jim i ukevis, som en slags kulisse i et av påfunnene sine. James, som er fortalt fra Jims synsvinkel, avkler nådeløst alle «artige historier» av den typen – her lever svarte og (de som kan passere som) hvite i helt separate verdener og verdensforståelser: slavenes dystopiske helvetesverden der de alltid kan miste alt når som helst, men gjør det de kan for å skjerme seg (inkludert å spille dumme og overtroiske), og de hvites verden, som selvsagt er koselig og velfungerende sett gjennom de selektive og selvsentrerte brillene deres.
9. Martha Wells: Fugitive Telemetry
Murderbot prøver seg som detektiv, og er ikke uventet veldig god til det. Og en fin og sår studie i hvor ofte den blir møtt med fordommer og frykt av dem den prøver å hjelpe.
10. Martha Wells: System Collapse
Ganske svak til Murderbot-bok å være, men den har også en av de mest rørende scenene i hele serien.
11. Anton Tsjekhov: Tsjajka (Måken)
Jeg måtte jo lese den siden jeg hadde vært så heldig å få billetter til Thomas Ostermeier's vilt stjernebestrødde oppsetning i London (Cate Blanchett som Arkadina!). Sikkert noe av det aller morsomste (og tristeste) som er skrevet om forfattere og skuespillere.
12. Vajra Chandrasekera: The Saint of Bright Doors
Guder, helgener, magi, timey-wimey, revolusjon, pest og drap.
13. Martha Wells: The Cloud Roads
Dette var ganske svakt til Martha Wells å være – selv om hovedpersonen er en typisk Wells-outsider (mer eller mindre den stygge andungen, i dette tilfellet), er det altfor mye tørr eksposisjon og altfor mange kjedelige actionsekvekser i denne boka. Og altfor lite moro.
isola sa for siden:
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
April:
Lars Saabye Christensen: Magnet.
Shelley Parker-Chan: She who became the Sun.
Blondie sa for siden:
isola sa for siden:
LilleT sa for siden:
Fører opp alt jeg leser, også diktsamlinger, bøker for barn og ungdom og "selvhjelpsbøker" :fnis:
Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker
1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall
6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst
9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. ;) )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag
17. Darya Shut: Frihetens pris
18. Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth: Kul i brystet
19. Sally Rooney: Skjønne verden, hvor er du?
20. Aleksej Navalnyj: Patriot - en selvbiografi
21. Ellen Flø Skagen: Den nevroplastiske nøkkelen
22. Merethe Lindstrøm: Arkitekt
23. Cecilie Benneche: Hva føler du nå?
24. Alan Gordon: The way out
25. Rebekka Th. Egeland: Mindfulness i hverdagen
26. Martin Tilrem: Et jentebarn
27. Torkil Færø: Hvilekuren
28. Ragnhild Skari Iuell: Naturlig friskere
29. Guri Idsø Viken: Krakk
30. Tove Jansen: Det usynlige barnet og andre fortellinger
31. Dag Solstad: Genanse og verdighet (relesning)
32. Gine Cornelia Pedersen: Null
33. Eldri Steen og Liv Haugli: Når livet setter seg i kroppen
34. Lars Saabye Christensen (red.): Hjemmekontoret
35. Nikolai Torgersen: Gater jeg har levd
36. Lars Saabye Christensen: Mann for sin katt
37. Erik Eikehaug: Alle elsker Kari
38. Thomas Korsgaard: Snytt ut av nesa
39. Paula Hawkins: Den blå timen
nolo sa for siden:
1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.
2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.
3. Haruki Murakami: Byen bak muren. Navnløs hovedperson kommer seg inn og ut av navnløs by utenfor tiden. Veldig murakamisk univers, og veldig gripende.
4. Martha Wells: All Systems Red. Jeg skjønner at man blir begeistret for den empatiske murderboten. Artig liten bok.
5. Edvard Hoem: Ung mann vil ut. Fin selvbiografi fra forfatterens ungdomstid.
6. Maggie O'Farrell: After You'd Gone. Ung dame er i koma, og vi får historien hennes fra ulike vinkler. Fenget ikke helt.
7. Lea Ypi: Coming of Age at the End of History. Om Leas oppvekst i Albania før og etter regimets fall. Interessant.
8. S.J. Watson: Before I Go to Sleep. Christine mister alle minner hver gang hun sover. Uhyre spennende!
9. Erika Fatland: Høyt - en reise i Himalaya. Lærerik, interessant og velskrevet reiseskildring.
Blondie sa for siden:
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
April:
Lars Saabye Christensen: Magnet.
Shelley Parker-Chan: She who became the Sun.
Shelley Parker-Chan: He who drowned the World.
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker man kan regne med
Kate Atkinson: Started early, took my dog (lydbok)
Øystein Runde: ADHD: Hva er det og hva gjør du med det?
Anders Totland: Til døden skil oss
Laurie Gilmore: The pumpkin spice café (lydbok)
Tove Jansson: Sent i november
Juno Dawson: Her majesty's royal coven (lydbok)
April
Lars Mytting: Søsterklokkene (lydbok)
Heather Fawcett: Emily Wilde's Encyclopedia of Faeries (lydbok)
Siri Pettersen: Jernulven (lydbok)
Vajra Chandrasekera: The Saint of Bright Doors
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
April:
Lars Saabye Christensen: Magnet.
Shelley Parker-Chan: She who became the Sun.
Shelley Parker-Chan: He who drowned the World.
Ali Smith: Autumn.
Bayone sa for siden:
Kun lydbøker her.
Januar:
Februar:
4. Hans Olav Lahlum: Tåkemordet
5. Kristina Ohlsson: Kristuskransen
6. Helene Flood: Terapauten
7. Helene Flood: Elskerinnen
Mars:
8. Helene Flood: Enken
9. Johanna Mo: Bråttsjøen
10. Helga Flatland: En moderne familie
11. Camilla Läckberg: Gullburet
12. Camilla Läckberg: Vinger av sølv
April:
13. Camilla Läckberg:Drømmer av bronse
14. Mo Hayder: Fuglemannen
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
April:
Lars Saabye Christensen: Magnet.
Shelley Parker-Chan: She who became the Sun.
Shelley Parker-Chan: He who drowned the World.
Ali Smith: Autumn.
Mai:
Ali Smith: Winter.
Skilpadda sa for siden:
1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)
2. Han Kang: The Vegetarian. Opprørende, provoserende og veldig velkomponert roman. Den består av tre deler der historien om tittelpersonen Yeong-hye fortelles, kronologisk, fra hennes ektemann, svoger og til sist storesøsteren In-hye. De tre delene belyser Yeong-hye fra ulike sider, og det bildet vi sitter igjen med, er fremdeles fragmentert, siden hun selv aldri får komme til orde. Hver av de tre fortellerne forlanger eller forventer spesifikke ting fra Yeong-hye og ender opp med å fortelle mest om seg selv. Overgrepene hun har blitt utsatt for gjennom hele livet, virker som en selvfølge i det samfunnet hun lever i. (It seemed enough for her to just deal with whatever it was that came her way, calmly and without fuss. Or perhaps it was simply that things were happening inside her, terrible things, which no one else could even guess at, and thus it was impossible for her to engage with everyday life at the same time.) Og de beskrives på en distansert måte som gjør dem enda mer provoserende for meg som leser. Hver av de tre delene inneholder en eksplisitt beskrivelse av en fysisk invaderende tvangshandling mot slutten av fortellingen. Det varierer sterkt hva som er motivasjonen for de tre overgrepene, men for Yeong-hye selv er de primært fasetter av hennes mangel på kroppslig autonomi og integritet. (It’s your body, you can treat it however you please. The only area where you’re free to do just as you like.) Og for In-hye blir det, gjennom historien om søsterens sammenbrudd, tydelig ikke bare at Yeong-hye er traumatisert av oppveksten sin, men at hun selv også er det, at hun bare har valgt en annen måte å håndtere det på. (She peers into her sister’s empty black pupils, but all that she sees reflected there is her own face.)
3. Mark Twain: The Adventures of Huckleberry Finn. En av de store romanene i amerikansk litteraturhistorie. En gang for mange år siden leste jeg at all amerikansk litteratur bare er Huckleberry Finn om og om igjen, noe som nok er en overdrivelse – men at den i stor grad har definert den erketypisk amerikanske sjangeren road movie er nok sant. Jeg leste boka en gang i barndommen, og mange av de spennende og underholdende scenene og tablåene gjennom historien husket jeg ekstremt godt, til tider ordrett. Men jeg fikk nok ikke med meg at boka er en sylskarp og både krass og sint satire over sørstatskultur og rasisme. Den ble skrevet i 1885, men foregår omtrent femti år tidligere, mens sørstatene fortsatt hadde slaveri. I tillegg til satiren er dette en ekstremt underholdende bok, der Huck og den rømte slaven Jim reiser nedover Missisippi, treffer en lang rekke minneverdige personer og opplever det ene eventyret mer utrolig enn det andre. På overflaten ligner den de spennende eventyrromanene Hucks venn Tom Sawyer elsker (og stadig forsøker å gjenskape i de fantasifulle lekene han finner på), men brutaliteten i slaveriet ligger under som en dyster klangbunn. Hucks eget liv er også brutalt og begrenset; han er vokst opp med en voldelig, alkoholisert og kriminell far, og han er for ung til å selv kunne velge hva han skal gjøre og hvem han vil være. Denne ufriheten, og ikke minst utryggheten, som han alltid har levd med, er nok med på å skape båndet mellom ham og Jim, til tross for at de begge er grundig indoktrinert med sørstatsrasismen. Jim fremstår riktignok som lettlurt og ekstremt overtroisk, men man må for det første innse at han er beskrevet av Huck, som riktignok er en smart og sensitiv gutt, men som likevel har veldig begrenset verdenserfaring – og for det andre er Huck omtrent like overtroisk selv. ([L]ooking at the new moon over your left shoulder is one of the carelessest and foolishest things a body can do. Old Hank Bunker done it once, and bragged about it; and in less than two years he got drunk and fell off of the shot-tower, and spread himself out so that he was just a kind of a layer, as you may say; and they slid him edgeways between two barn doors for a coffin (…)) Ser man på hva de to gjør, og ikke bare hva de sier (og hva Huck tenker), er det klarere at de er smarte, kompetente og ressurssterke begge to, og ikke minst at de begge er i stand til å tenke og handle på tvers av det de er lært opp til å gjøre. Når Tom Sawyer selv dukker opp i historien, blir det tydelig for meg (og kanskje også etter hvert for Huck) at han er en ekstremt privilegert gutt, som kan velge å finne på nær sagt hva som helst, bare fordi det er spennende, uten risiko for konsekvenser. I alle fall er det ingen varige eller farlige konsekvenser for ham, sammenlignet med den rømte slaven Jim og foreldreløse Huck. Noe av det som gjør mest inntrykk, er Hucks samvittighetskvaler når det gjelder det å hjelpe en rømt slave, noe han er lært opp til at er noe av det aller verste og mest umoralske man kan gjøre. For en følsom og ensom gutt som ikke er vant til noe særlig omtanke eller respekt fra folk rundt seg, sier det mye at han velger å kaste fra seg skruplene sine og velge vennskapet med Jim, selv om han vet at dette vil gjøre ham til en utstøtt blant sine egne dersom de får vite om det. (It was a close place. I took it up, and held it in my hand. I was a-trembling, because I’d got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it. I studied a minute, sort of holding my breath, and then says to myself: “All right, then, I’ll go to hell”—and tore it up.)
4. Percival Everett: James. Knallsterk gjenfortelling av Huckleberry Finn fra den rømte slaven Jims perspektiv. Effektiv og veldig interessant bruk av språket for å vise hvordan slavene alltid må huske å spille den riktige rollen overfor hvite, og et blikk på innsiden av den marerittaktige tilværelsen til Jim. (“We’re slaves, Norman. Where we are is where we are.” “What’s that mean?” “I don’t know. Sounded better in my head.” “I know what it means,” Sammy said. “We’re slaves. We’re not anywhere. Free person, he can be where he wants to be. The only place we can ever be is in slavery.”) Mye av historien er den samme som i Twains utgave, men på grunn av Jims posisjon i samfunnet er den langt dystrere (og samfunnet som Twain gjør narr av er her langt mer av en dystopi). Samtidig er det fremdeles en veldig underholdende roman. (“What you be doin’ on dis ilan? And why you got blood all ova ya?” “I kilt myself,” the boy said. I looked him over. “You din’t do a good job.”)
5. Kyrre Andreassen: Ikke mennesker jeg kan regne med. Etter de første kapitlene var jeg veldig frustrert over at absolutt alle i boka var usympatiske karakterer som jeg på ingen måte hadde lyst til å tilbringe mer tid sammen med. Særlig hovedpersonen Linda; hun er riktignok i en tøff situasjon med en mann som gikk fra henne til en annen dame etter 20 års samliv –*men hun omtaler ham (og forsåvidt alle andre) på en så kjip og nedlatende måte, og høres ut som om hun alltid har syntes hun var for god for ham. Han høres på sin side ut som en selvopptatt dott, og jo bedre kjent jeg ble med de to, jo mindre likte jeg ham. (En selvmedlidende mann kan aldri få nok oppmerksomhet.) Men hvorfor var de sammen i utgangspunktet? Og hvorfor har Linda blitt i den kjipe bygda hun vokste opp i, fanget i noe som for meg mest føles som en slags skrekkfilm: tenk deg at du skal fortsette i ungdomsskolen for evig og alltid, og aldri, aldri komme deg vekk derfra. Jeg fikk etter hvert sansen for boka, som uten tvil er godt og overbevisende skrevet, og ofte morsom innimellom alt det kjipe, men jeg ble aldri glad i noen av menneskene. Det blir tydeligere underveis at Linda er litt mer skadeskutt enn hun gir klart uttrykk for. (… antakelig hadde foreldra mine gitt opp hele oppdragelsen og sånn sett var skigåinga en moderne versjon av å sette den uønska ungen ut i skogen.) Når hun har så lite tålmodighet med Svein og depresjonen hans, er det antagelig i alle fall delvis av bitterhet fordi hun selv aldri har kunnet si høyt at hun sliter og fått litt sympati for det eller hjelp med det. Hun er dypt ensom og tør ikke stole på noen (derav tittelen på boka), i stedet samler hun valuta der hun kan, utnytter de mulighetene jobben og hennes egen kompetanse gir henne, og passer på at hun har noe hun kan bruke mot folk når hun trenger det. Og i 20 år har hun hatt Sveins kjærlighet og beundring som en slags basis i livet sitt. Så når den forsvinner, rakner det meste. (Jeg var glad i han, og jeg forakta han, men jeg forstår ikke hvorfor det ble sånn, når det ble normalen.)
6. William Gibson: Neuromancer.
7. Kylie Lee Baker: Bat Eater and Other Names for Cora Zeng
8. Vajra Chandrasekera: The Saint of Bright Doors.
9. Tamsyn Muir: Gideon the Ninth.
10. T. Kingfisher: The Twisted Ones.
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker man kan regne med
Kate Atkinson: Started early, took my dog (lydbok)
Øystein Runde: ADHD: Hva er det og hva gjør du med det?
Anders Totland: Til døden skil oss
Laurie Gilmore: The pumpkin spice café (lydbok)
Tove Jansson: Sent i november
Juno Dawson: Her majesty's royal coven (lydbok)
April
Lars Mytting: Søsterklokkene (lydbok)
Heather Fawcett: Emily Wilde's Encyclopedia of Faeries (lydbok)
Siri Pettersen: Jernulven (lydbok)
Vajra Chandrasekera: The Saint of Bright Doors
Siri Pettersen: Sølvstrupen (lydbok)
Mai
22. Andrev Walden: Jævla män (lydbok)
isola sa for siden:
Shun sa for siden:
Januar:
Februar:
Mars:
April:
Mai:
Blondie sa for siden:
Luftslottet sa for siden:
Januar
Shirley Jackson: We have always lived in the castle
Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn! :hjerteøyne:
Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.
Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!
Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.
Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)
Percival Everett: James (lydbok)
Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)
Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)
Kyrre Andreassen: Ikke mennesker man kan regne med
Kate Atkinson: Started early, took my dog (lydbok)
Øystein Runde: ADHD: Hva er det og hva gjør du med det?
Anders Totland: Til døden skil oss
Laurie Gilmore: The pumpkin spice café (lydbok)
Tove Jansson: Sent i november
Juno Dawson: Her majesty's royal coven (lydbok)
April
Lars Mytting: Søsterklokkene (lydbok)
Heather Fawcett: Emily Wilde's Encyclopedia of Faeries (lydbok)
Overraskende god bok, fantasy om en encyclopedist på feltarbeid på et fiktivt Færøyene. Sjarmerende hovedperson.
Siri Pettersen: Jernulven (lydbok)
Helt ok fantasybok, fenger ikke like mye som Ravneringene. Litt for mye Twilight og tenåringsjente som The Chosen One, og litt usjarmerende attpå.
Vajra Chandrasekera: The Saint of Bright Doors
Mange veldig gode idéer i en ganske kompakt bok. Likte mye, men syns det ble litt flatt fordi det var så mye Greier™.
Siri Pettersen: Sølvstrupen (lydbok)
Meh. Veldig sutrete hovedperson.
Mai
22. Andrev Walden: Jævla män (lydbok)
Morsomt, sårt, fint! Minner litt om Om det skulle komme et menneske.
Lena Andersson: Studie i mänskligt beteende (lydbok) H
Nydelig språk, litt svart menneskesyn. Koste meg!
Taylor Jenkins Reid: The seven husbands of Evelyn Hugo (lydbok)
Polert, men underholdende, bok man sluker. Ikke stor litteratur, men nok en veldig fin måte å få fortalt skeive historier for et bredt publikum.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.