Etter en intens jakt på strømslukere i huset, fant jeg ut at det var berederen som var defekt og hadde tappet husholdningen for x-antall tusen over de siste par årene :(
Vel. Jeg ringte til rørlegger og ba om hjelp til en kvinne i nød. Rørlegger kom, hadde med seg noen komplimenter på tungen som; Jøss! Har du fem barn!!! Du med DEN kroppen!!! Og startet arbeidet med å finne ut av pengeslukeren i kjelleren.
Han tegnet og forklarte for meg at det var to alternativ.
Det ene alternativet var å bytte berederen. Det ville ha kostet 8.000,- inkl arbeider. Jeg spurte om det fantes andre løsninger. Les; nyseparert, fem barn, student osv osv... Han fortalte at jo. Det kunne løses på en annen måte og da ville prisen bli billigere. Etter endel frem og tilbake ble vi enige om at alternativ 2 ville funke greit og han anbefalte meg dette. Jeg spurte om pris og han anslo et sted mellom 4.000,- og 6.000,-.
Jobben ble utført og den lykkelige huseier, meg, kunne konstantere at måleren responderte umiddelbart og nå ville strømregningene igjen bli humane.
Jepp. Det blir bra.
MEN! I dag kom regningen fra rørleggeren. Hold dere fast!
Det er ikke mulig. :dåne: Premiedust. Han må holde seg til avtalen. Klag, klag, klag. Trasig når det blir sånn irritasjon og ekstra arbeid. Skjønner godt at du er sur.
Å fyttifaenihelvete jeg hadde klikka i vinkler! :mad:
Idioten ga deg vel pris UTEN moms, men alikvel så skulle det ikke blitt så mye.
Vær tøff dame nå, ikke gi deg uansett hva de sier. Det der går ikke ann. Si at han ga deg et tilbudd også på 8000 kr for å skifte berederen og det var inkl. arbeid.
Vi har akkurat byttet bereder i huset, og betalte litt over 6000,- MED jobb. Hva slags ågerkar er dette da??
Ikke gi deg - han kan ikke gi deg en muntlig pris, og så doble den etter eget forgodtbefinnende!
Dæsken, for en fyr! Jeg synes nesten det verste var at han kommenterte kroppen din jeg da, er det mulig!? Er nysgjerrig på hva konkret han har gjort, så kan jeg spørre min rørleggermann om han synes prisen høres riktig ut. Uansett så var jo prisen han forespeilet helt på trynet. Håper at en klage vil hjelpe.
Ja. Jeg må jo bare klage. Det er flere brudd på håndverkstjenesteloven her.
Og ja...i forliksrådet blir det nok ikke så morsomt å forsvare hans kompliment til meg ;)
Alternativ 1 var altså å bytte berederen. Han oppga en pris på 8.000,- inkl arbeider. Mva ble aldri nevt. Jeg tok det som en selvfølge at denne prisen var inkl.
Alternativ 2 og utført er; Montering av reduksjonsventil (det var altfor høyt trykk inn i dette huset. For de som har greie på sånn, så slo det i bånn på målerapparatet hans og det stanset på 7 bar (skrives det sånn tro?). Vel. Det skal ligge på under 4). I tillegg er det montert et ekspansjonskar på berederen. Det har kommet til endel biter av rør og overgang og ventil for å få utført arbeidet. Forespeilet pris var altså mellom 4 og 6.000,-. Igjen tenkte jeg aldri tanken på annet enn at det var inkl mva. Man oppgir da aldri priser uten moms? Er det lov?
Min mann spør om dere har hatt trøbbel med berederen, og om det har vært lekkasje på den? Han syntes løsningen hørtes litt snodig ut, fordi man ikke bruker mindre varmtvann selv om man setter inn reduksjonsventil. Han mener at det sannsynligvis ville vært mer strømbesparende å skifte til en ny bereder. Hvis berederen er gammel og ikke har blandeventil skal man visstnok kunne spare inn berederen på ikke så alt for mange år.
Her gikk det litervis med vann ut av berederen rett i sluket pga overtrykk. Det er ikke forbruket i seg selv det har vært noe galt med, men at vann har "forlatt" berederen pga trykket... Forstår han hva jeg sier tro? :cool: Jeg har jo ikke greie på dette...
Stakkars rørleggermannen, han ble sikkert så forvirret av puppene dine at han sendte deg feil regning. Fortell ham det, du, og be ham sende den riktige regningen, den på det avtalte beløpet, så blir det nok bra. :nemlig:
Ok, da sier han at han skjønner mer av tankegangen amor. Han synes at prisen du fikk for å skifte bereder på 8000,- inkl. arbeider hørtes grei ut selv om det er uten moms (hvis det er snakk om en 300l, det er en del prisforskjell på berederene etter størrelse). Han skulle selvsagt ha oppgitt at prisen var uten mva. Reduksjonsventil koster visst ganske mye, og ville trengtes uansett løsning A eller B. Ble sikkerhetsventilen på berederen skiftet også, den som sto og rant?
Reduksjonsventilen er oppgitt til å koste 1.680,-. Jeg finner ingenting i fakturaen som forteller om at sikkerhetsventil er skiftet.
Men jeg lurer på en ting; når jeg snakket om å bytte berederen så burde vel rørleggeren ha fortalt meg at reduksjonsventilen ville komme i tillegg? Når han oppgir en total pris på 8.000,-? Jeg kan da ikke gjette meg til at den prisen er uten ditt og uten datt?
Men uansett; poenget er jo at løsningen skulle være billigere enn å bytte ut berederen og at det skulle være holdbart. Det er ikke det jeg har fått:mad:
Den prisen hørtes jo helt vill ut. Vi betalte snaut 14.000 da vi byttet vår varmvannsbereder (200l). Da ble den i tillegg flyttet fra opprinnelig plass til en plass på andre siden av veggen (ekstra rør etc), han monterte helt nytt røropplegg under vasken på kjøkkenet samt armatur og i tillegg skiftet han utekrana vær som var ødelagt.
En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig, men dessverre litt vanskeligere å bevise.
Noen som har kjenneskaper til rørleggerbransjen her og kan gi meg tilbakemelding på det rørleggeren her skriver?
Ny VVB koster kr7000.-, ny ekspansjonskar koster kr3500.- ogreduksjonsventilKoster kr3200. Alt dette vil være ferdig montert.Denne jobben ville kommet på underkant av kr14000.-. En ny VVB bereder 200 liter tar vi i butikken kr3750.-Hvis vi trekker av kr3750.- minus trippelventil på kr1150.-Vil dette bli kr2600.- Han oppga jo til meg en helt annen pris muntlig, så han snakker seg vekk nå. Tilbyr meg å redusere sin regning på følgende måte; Forslag du trekker kr2600.- av regningen som du har fått av oss.Det vil bli kr9224.50 å betale. MEN jeg gir meg ikke så lett :nemlig:
Mange (spesielt håndverkere) unnlater å oppgi MVA i et pristilbud.
Sist opplevd hos catering-selskapet(!) vi brukte til min mors jubileum som oppga kuvertpris uten mva (uten at det ble sagt, selvfølgelig...). Sleipt som bare det.
Sist vi fikk rørleggerregning, nektet vi å betale, simpelthen fordi vi visste nøyaktig hvor mange arbeidstimer vedkommende hadde brukt og vi ble fakturert for det dobbelte. Vi ble enige etter et halvt år...
Dette er jo bare rør? Først skriver han at ny VVB koster 7000, og så plutselig 3750??
Tror muligens det han prøver å si er følgende:
"Hvis du skulle hatt ny VVB (7000), nytt ekspansjonskar (3500) og reduksjonsventil (3200), ville det kostet deg i underkant av 14000."
Så langt så vel. Det var jo ikke dett du fikk!
Så mener han at du skal trekke fra 3750 (som plutselig er prisen på en ny VVB) av prisen på den varen du ikke har fått, minus 1150 (for en trippelventil du kanskje har fått???).
Dermed ender han opp med en regning basert på at han hadde en utgangspris på 14.000 og så bare trekker fra prisen for de delene han ikke brukte. :snill: Og med to ulike priser på samme vare, er det jo lett å tjene penger?
:var rørlegger man skulle blitt:
Du har ikke fått noen ordentlig regning fra ham? Der han lister opp det du faktisk skal betale for, istedenfor alt du ikke trenger å betale for?
Hvis trykket inn til huset er for høyt så er det noe du burde ta opp med kommunen ifølge min kjære. Det er kommunens ansvar å holde riktig trykk sier han.
Den regningen må du uansett ikke betale. Du har fått et prisoverslag før jobben ble gjort og avviket er altfor stort.
Akkurat dette kan bli viktig for deg, amor. Håper du vinner fram med klagen din uten å måtte finregne på kronene, jeg tenker på at rørleggeren legger seg flat og sender en ny og mye hyggeligere regning.
Ja..kjære alle sammen! Jeg sitter i skrivende stund med lovverket og forfatter klage ned i den minste detalj. Han skal få se hvem han skal deale med :nemlig:;)
Tusen takk for deres svar! Jeg tar gjerne imot flere erfaringer og tanker rundt dette :)
Deler nattens mail med dere og tar gjerne i mot kommentarer. Er veldig spent på hvordan rørleggeren velger å svare på denne, men håper han tar til vett :cool: ;)
Jeg viser til ditt svar på min henvendelse til deg i går den 08.08.08.
Ditt tilbud vedrørende prisreduksjon på kr 2.600,- kan jeg ikke se meg
villig til å akseptere. Dette med begrunnelse i at det har, etter mitt
syn, blitt foretatt flere brudd på håndverkertjenesteloven fra din side.
Jeg tok i utg.punktet kontakt med deg for å få hjelp med min VVB da jeg
oppfattet av det var noe galt med den. Jeg ga deg beskjed om at det var
vesentlig for meg at reparasjonen ble utført så rimelig som mulig, men
også til det beste for meg i situasjonen som hadde oppstått.
Jeg fikk et muntlig tilbud av deg, via telefon etter befaring, på kr. 4 -
6.000,-. Jeg gjør oppmerksom på at et muntlig tilbud er forpliktende etter
Kong Christian Den Femtis Norske Lov 5.bok 1. artikkel. Loven er riktig
nok fra 1687, men fremdeles gyldig.
Videre føler jeg at du ikke har ivaretatt mine interesser etter
håndverkertjenestelovens §5 ledd 1 og 3. Slik jeg har oppfattet deg
antydet du at en ny bereder ville koste kr. 8.000,- ferdig montert og at
du her ville anbefale meg en billigere løsning. Din prisantydning var 4 -
6.000,-.
Du må jo ha sett at dette ville bli langt mer kostbart enn først antatt og
da har du plikt til å opplyse meg om at det ville koste mer slik at jeg
hadde mulighet til å avlyse videre arbeider (håndverkertjenesteloven §7
2.ledd og §8 1.ledd).
Jeg undres hvordan du kan forsvare en regning på nesten 12.000,- etter
først å ha gitt meg en prisantydning på under halvparten. Dette er sterkt
i strid med håndverkertjenesteloven §32 2.ledd, hvilket ikke tillater deg
å overstige det aktuelle beløpet med mer enn 15%.
I tillegg henviser jeg til ledd 3. i samme paragraf som gjør det klart at
et hvert pristilbud anses å omfatte merverdiavgift. Jeg som privatperson
har ingen mulighet til å godskrive merverdiavgift på kjøpte tjenester og
hadde derfor ingen grunn til å anta at ditt pristilbud ikke var inkludert
denne avgiften.
I tillegg til alt som nå er nevnt, reagerer jeg på at du i praksis ikke
gir meg mer enn tre virkedager på å betale en regning på et mye høyere
beløp enn først antatt. Dette i kombinasjon med kommentarer om mitt
fysiske ytre får meg til å oppleve at du ikke har ivaretatt min integritet
som kunde.
Jeg imøteser en snarlig tilbakemelding og håper at vi slipper å trekke
denne saken til forbrukertvistutvalget i første instans og videre
muligheter i forliksrådet.
Spennende sak.
Du er virkelig tøff, blir spennende å høre hva han svarer. Dette er jo noe man desverre ikke er alene om å oppleve, og det kan være kjekt å se hva du erfarer her, det kan hjelpe andre.
Jeg vil bare gi deg litt om hva vi har erfart. Vi hadde også kontakt med håntverkere hvor vi bare hadde en muntelig avtale (dumt, men ...). Vi fikk da en dobbelt så stor regning som vi forventet. Vi var i kontakt med forbruksrådet og fikk følgende råd:
Bare gi skriftelig beskjed om at dere bestrider kravet, og litt om hvorfor. Det trenger ikke å være detaljert, bare noe ala: "Vi har mottatt krav fra dere firma x, på sum y, med forfall z og vil med dette bestride kravet. Grunnen til av vi bestrider kravet er at det ble avtalt en helt annen pris muntlig".
Når man bestrider kravet har ikke håndverkeren rett til å sende kravet til inkasso, men må ta det opp i forliksrådet. I forliksrådet vil håndtverkeren ha bevisbyrden ... Og da står håndtverkeren veldig svakt med en muntelig avtale.
Vi betalte uansett den summen vi mente var rimelig, vi var jo ikke akkurat ute etter å snyte vedkommende. (Selv om h*n kanskje var ute etter å snyte oss ...). Hvis man velger å gjøre dette, er det greit å ha det med i brevet.
Dette her syntes jeg er på kanten av hva vi gidder å holde på med.Det er riktig at det var noen priser som ble nevnt muntlig.Var prisene inkl montering eller ikke.Vi kom til deg rask på pletten og hjalp deg med et problem.Dette løste vi uten å gi deg noen form for fastpris.Derfor er underbilagene vi har det som bestemmer prisen.Ren times jobb.OK hva vil du skal vi følge??? underbilagene våre eller hva??Vi kan dessverre ikke bruke tid på å skrive brev og holde på med detteher.Vi kommer til å kjøre saken først til forbrukerrådet og senereforliksrådet.Dette vil bare fordyre alt for deg.Forbrukerrådet er også for firmaer.Hvor du har fått disse prisene i fra vet ikke jeg.Som sagt du fikk aldri noen fastpris på denne jobben.Jeg syntes vi har prøvd å håndtere dette så godt som mulig for deg. Vis bakgrunnen til dette er at du har anstrengt økonomi, mener vi at duproduserer dette for å slippe biligere unna.Dersom det er tilfellet syntes vi det er ille.
Forbrukerrådet er ikke bare for firmaer, og de er riktig instans i dette tilfelle.
Få gjerne noen kloke damer her inne til å lese over før du sender svar, så du ikke går i samme felle som han gjør når han viser til din økonomiske situasjon.
:rolleyes:
Skriv kortfattet og saklig tilbake, presiser på nytt at du fikk priser muntlig og at det er like bindende som et skriftlig tilbud. Spør hva de forventer at du skal forholde deg, underbilag som du ikke ser før senere? Tror du skal holde deg veldig kortfattet og stå på ditt.
Jeg ringer Forbrukerrådet i dette minutt. Kommer ikke igjennom på telefonen og har lagt igjen mitt nummer. Venter på å bli oppringt. Må få noen kloke råd nå tror jeg, for dette kan umulig være en korrekt og profesjonell måte å forholde seg på.
:dåne: Litt av et svar fra han. Er det enkeltmannsforetak eller stort firma?
De og du skal selvsagt forholde seg til avtalt pris. Noe annet er jo bare ren idioti, men han som skriver her virker jo ikke akkurat som den skarpeste pæra på juletreet...
Det er simpelthen herlig av dem å trekke inn personlig økonomi i et slikt svar. På linje med å argumentere med høye utgifter for å få lønnsøkning. Jeez!
Sier som Lykken - hold deg saklig og kortfattet. Spent på hva Forbrukerrådet sier.
For en suppe ..... og det er ikke du som har laget denne saken vanskelig. You go girl!
Du må jo forholde deg til de prisene du får oppgitt i forkant, ikke det han forlanger i ettertid. Hvis det kom opp forhold som var fordyrende, så burde han tatt det opp med deg underveis.
Jeg er ganske sikker på at du har retten på din side hvis du kjører denne saken langt nok. Det er vel det han håper at du ikke skal gjøre.
Forbrukerrådet er ikke også for bedrifter. Ringer de inn til forbrukerrådet, blir de raskt sendt videre (bla til meg.. ) Forbrukerrådet hjelper IKKE bedrifter. Så der fikk de den :nemlig:
Nå har du sendt dem mail og du trenger ikke å forholde deg videre med dem før du har fått snakket med forbrukerrådet. Forbrukerrådet er for forbrukere og ikke firmaer( som ikke kan skrive norsk skikkelig og har tydeligvis glemt ut folkeskikk)
Kontakt forbrukerrådet og spør hva du skal gjøre videre. Det siste svaret er så til de grader uprofft at det bør du overhodet ikke bruke tid og krefter på å besvare.
At det er mulig. :dåne: Bare send et helt saklig svar tilbake uten masse utbrodering om at du tar saken til forbrukerrådet. Da kan vel ikke de sende det til inkasso? Noen som vet det sikkert? Men det kan de helt sikkert svare på hos Forbrukerrådet. Leit at du skal få så mye plunder. Når du får oppgitt en pris muntlig så går du jo ut i fra at det er det som det skal koste. Hvis ikke så må de jo oppgi kostnader utover det du har fått oppgitt. Husk til en annen gang og bestandig få alt skriftlig når det gjelder håndtverkere og tilbud.
For en dust. Ta vare på alle mailene hans, fordi når det gjelder til muntlig bindende avtaler så "vinner" den som har en mest overbevisende sak. Og de mailene hans styrker ikke hans sak, for å si det slik.
Fornuftig å snakke med Forbrukerrådet før du foretar deg noe nå, ja. Og ikke skriv mail i affekt - trekk pusten dypt, ta deg en kopp kaffe og ro deg ned først. Dine mail og henvendelser skal ikke ned på hans uprofesjonelle nivå.
Jeg har snakket med Forbrukerrådet. Damen lo da jeg leste opp hans siste mail til meg og sa; "så utrolig frekt!"
Det har hun jo helt rett i.
Hun anbefalte meg nå å skrive et brev og sende pr post. I det brevet henviser jeg igjen til den muntlige avtalen som er bindende. Jeg ble i tillegg fortalt at det er jeg som forbruker som bærer bevisbyrden. Jeg bør nå ta kontakt med en annen rørlegger og be om pris på arbeidet som er gjort og hva en bytte av berederen ville ha kostet meg, for om mulig henvise til at hans anbefaling ikke var til mitt beste mtp hva dette kostet meg.
Jeg spurte om jeg burde betale noe på fakturaen og ble fortalt at det kunne være lurt å vise vilje til betaling. Betale n o e må jeg jo uansett gjøre. Jeg ble bedt om å vurdere hvor mye jeg ville betale, men det å legge seg på den prisen som ble antydet er jo rimelig. I tillegg kan jeg eventuelt strekke meg med 15% for å vise vilje til å få saken ut av verden.
Ja. Jeg tenker det samme. Jeg skal rådføre meg litt til, men jeg tror at det vil være en god løsning. Jeg betaler, skriver et brev og så legger jeg saken vekk. Vil han ha en tvist ut av dette, så får han bare kjøre på. Jeg har da gjort det jeg kan. Jeg har opptrådd korrekt og vist vilje til å betale. Hvilket utfall saken da evenuelt får, får så være. Jeg kan ikke se at hans muligheter er særlig store.
Rørleggeren henviser til sine bilag samt timebetaling, men det er jo snodig at han f eks blander inn pris på VVB, hvis det er slik at den ikke er skiftet. Så det er jo alltids mulig at dere diskuterer epler og bananer?
Jeg ville ha sendt en ny mail, hvor jeg høflig påpeker muligheten for at det her kanskje foreligger en misforståelse ift hvilket arbeid som faktisk er utført (men uten å si noe om hvem som evt har misforstått), og bedt om å få spesifisert nøyaktig hvilket arbeid som er gjort (med timetall), hvilke deler som er installert (med priser), og eventuelle andre kostnader (kjøretillegg etc). Avslutt gjerne med å si at du absolutt er interessert i å betale for arbeidet som er gjort, men at du trenger denne oversikten slik at du i hvert fall vet i detalj hva du betaler for.
Da har oppnår du tre ting:
Han må gå gjennom de påståtte bilagene sine og se etter at han faktisk har levert det han har fakturert.
Du kan få en vurdering fra en annen rørlegger på hvorvidt prisene henger på greip ift bransjenormen.
Du kan, ved behov, få kontrollert at alle de fakturerte delene faktisk er tilstede og montert i din kjeller.
En litt (tilsynelatende) ydmyk holdning nå forplikter deg ikke det aller minste til faktisk å betale det han forlanger, men kan muligens påvirke ham til å sette opp et litt mer realistisk regnestykke. Dessuten vil det virke til din fordel når saken kommer opp i Forliksrådet.