Stå og gå. :gruble: Litt selvmotsigende, men det burde ikke herske noe tvil om hva jeg mener.
Og lar du den i så fall stå lenge? 5-10 minutt, kanskje? Mens du skraper is eller spiser frokost? Lar man den stå lenge nok slipper man å skrape. Er du med andre ord ein miljøsyndar?
Nei. Vår bil har en tidsinnstilt motor- og kupevarmer som slår seg på så bilen er varm og isfri til klokka 8 og 16, den går på diesel så vidt jeg har skjønt. Men motoren går jo ikke. :) Veldig greit når man ikke har garasje.
Ja, jeg lar den stå og gå mens jeg skraper.
Jeg har stor bil og er bitteliten, jeg rekker ikke opp så jeg får skrapet frontruta midt på så jeg må vente til bilen har tinet den.
Det hender jeg starter den før jeg går ut for å skrape is, men som oftest ikke.
Det er som du antyder unødvendig forurensning. Dessuten bor vi slik til, at å starte bilen på parkeringsplassen her, og latt den gå en stund ville forstyrret de i den nærmeste blokka som ikke behøver å stå opp før småfuglene fiser.
Så det skal være svært mye is for at jeg ville vurdert det. Det går helt fint uten egentlig.
Vi har garasje. :stolt:
Om bilen likevel har stått ute hele natten og er gjenfrosset, så ville den nok muligens stått på tomgang mens jeg skrapte. Dog bare hvis guttungen var med, for å få varme i bilen. Om det bare var meg, hadde jeg skrapt først og startet etterpå.
Om morgenen trenger jeg ikke å skrape, for jeg har garasje.
Det hender dog at jeg kjører den ut av garasjen, mens ungene kler på seg på iskalde dager.
På ettermiddagen når jeg skal hjem fra jobb starter jeg den før jeg skraper is.
Aldri!
Jeg skraper og kjører, den står kun på tomgang mens jeg skarper dersom det er veldig mye is på den ellers står den ikke på tomgang selv når jeg skraper. Man tenker da litt på miljøet til tross for at man kjører gammel dieselbil.
Jeg gjorde det i dag, er -16 ute og jeg skulle kjøre storesøster i barnehagen OG ha med meg lillesøster. Men satte på kupevarmer først, og så startet jeg biilen rett før jeg hentet ungene. Ikke mye is heldigvis. (Måtte få den LITT varm før jeg satte ungene inn :nemlig: )
Den står på tomgang de par minuttene mens jeg skraper. Tipper naboene hadde blitt lite fornøyde om jeg startet bilen for oppvarming og avvising en halvtimes tid klokken halv sju om morgenen. :knegg:
Når Leo skal være med i bilen lar vi den stå fem-ti minutter før vi setter ham i bilen, slik at bilen ikke skal være for kald. Ellers får den gå mens mannen skraper. De dagene det er noe å skrape, da. :vestlandsvinter:
Det har hendt, ja. Dersom det er kaldt her, hiver me over eit teppe når me setter frå oss bilen. Det er imdlertid ustabilt klima her og temperaturen kan svinge mykje i løpet av natta. Dersom det setter seg sånn type is som er utruleg vrien å få av, lar eg bilen stå på tomgang medan eg skrapar.
No har me kjøpt bil med kupévarmar. Det er alldeles genialt. Trykker på fjernkontrollen litt før me skal ut og vips! isfrie ruter og ein fin lunk inni bilen.
Mannens bil har kupévarmer, så den brukes på kalde dager. Min bil må startes mens jeg skraper, da dørene foran ikke går igjen før det er blitt litt lunk i kupeen. :snill: (Den er på service i dag, så da regner jeg med at det blir fikset.) Hvis jeg har barn i bilen mens jeg skraper, og det er veldig kaldt, så pleier jeg å starte bilen mens jeg skraper. Hvis jeg da kjører full guff på ventilasjonen så slipper jeg dessuten å skrape frontrute og bakrute.
Hvor kaldt KAN det liksom bli hos dere da. :humre:
Her settes barna i bilen til tross for minus 20 ute. De har da på godt med klær, og jeg legger i tillegg pledd over Peder. Bilen blir jo ganske kjapt varm. :ja:
Hvis bilen har stått ute står den og går mens vi skraper. Så sitter vi inne i bilen til den har fått varmet opp såpass at vi faktisk ser noe før vi kjører. Altså, vi skraper av isen og så står den til dampen på innsiden har forsvunnet. OK, det forurenser litt, men jeg vil tro det er bedre enn å kjøre ned noen....
Husker jeg sa fra til hver pokkers bilist den gangen sønnen min hadde barneastma og ikke kunne gå ut de kaldeste dagene. Det er altså ikke bare forurensning dere driver med, men forsurer livene til mennesker som har plager de faktisk ikke kan noe for.
Vi har garasje, men de få gangene i året den står ute og får is på seg så lar jeg bilen gå det ene minuttet eller så, ja. Det er jo peanuts i forhold til selve kjøringen. Ikke mer enn å bli stående på ett rødt lys på veien.
Vi har garasje, så den er isfri når jeg drar om morgenen. OM ettermiddagen skraper jeg før jeg starter, men er det is inni bilen må den gå noen minutter så det får tint. Jeg lar bilen stå og gå minst mulig. Det er vel egentlig ikke lov heller?
Jeg er fullstendig klar over det, men bilen er faktisk ikke kjørbar før man har sikt... Unødig tomgang - nei. Jeg setter ikke bilen på tomgang for å varme den opp for barna. Men hvis den ikke har stått i garasjen (noe den vanligvis gjør) er den faktisk umulig å få isfri innvendig og utvendig uten at den går noen minutter (og ja, vi skraper både på innsiden og utsiden :knegg: ). Neste bil skal være en med kupévarmer eller noe.
Dvs. nesten hver dag for tiden. :sur:
Jeg starter bilen og går ut og skraper mens varmen står på fullt. Det tar ca. 1-2 minutter. Jeg fryser meg ihjel og takler ikke mer av vinteren, jeg dauer snart!
Dessuten dogger det jo på vinduene, så man kan jo ikke kjøre før man har litt sikt?
Varierer om jeg skraper med motoren av eller på, men jeg lar aldri bilen stå og avise seg selv.
Gud, som jeg gleder meg til alt oppussings-greiene er ute av garasjen slik min bil kan stå der.
Siden jeg ikke finner nøkkelen til garasjen står jeg ute.
Og jeg starter bilen, skraper, setter meg inn og kjører.
Står aldri lenge på tomgang og står aldri på tomgang der det er tett bebyggelse.
pappa sin må jeg skru på og sette på tinne forntrute knapp. han har sånne varmetråder i frontruta så man skal ikke skrape den :(
Så da skrur jeg den på å skraper resten om det er noe.
Om jeg låner den har jeg oftest sånn aliminiums ting tang ove frontruta.
Vi har ikke kontakt på veggen ute så får ikke brukt motorvarmeren på bilene uansett.
Kom aldri så langt å montere en på veggen etter at vi reiv garasjen.
Men når det uansett er minus 14 grader ut sånn som nå så MÅ ungene ha masse klær på seg uansett, så mann hiver de bare inn i bilen og kjører. Den blir jo varm før mann er på jobb :knegg:
Må bilen skrapes så gjør han dette etter at ungene er satt i bilen
Om bilen min står ute og er nediset, så lar jeg den stå på tomgang mens jeg skraper ja. Starter aldri opp og går inn mens den tiner selv, for det anser jeg som å innby til at noen bare kan stikke av med bilen.
Nå har vi garasje, så jeg er kjapp med å kjøre min bil inn der, så det er skjelden jeg må skrape is.
Har hatt biler med dieselvarmer før, og det er utrolig deilig å komme ut til ferdig oppvarmet bil, og siden dieselvarmeren avgir eksos (ergo ikke særlig miljøvennlig det heller), så kan den ikke stå inne i garasjen, så da parkerte jeg bevisst ute.
Ja. Vi har ikke garasje, og den går mens jeg skraper. Jeg kan ikke kjøre før heller, for den må tørke for dugg inni, og det skjer bare når den er varm.
Jeg og starter bilen før jeg skraper. Er en frysepinne og hater å sette meg inn i kald bil. Men jeg starter den bare rett før jeg skal skrape og da er det jo bare snakk om et minutt eller to.
Når minsten gikk i barnehage irriterte jeg meg grønn over alle som lot bilen gå mens de var inne og hentet/leverte. Og det var slettes ikke bare midt på kalde vinteren, verstingene gjorde det om sommeren og (sikkert med aircondition på full guffe). :rolleyes: Og selvsagt kjørte de store, tunge 4 hjulstrekkere.
Apropos kulde, jeg har aldri vært ute for en slik kulde som i Oslo. Aldri! Så har jeg ikke vært så langt nord heller da, hehe, men fy faen så kaldt det er i Oslo!! Jeg var der i går. Jeg trodde det var iskaldt her, men da jeg og krystallklart gikk ut av Oslo sentralstasjon, mistet vi munn og mæle altså. Vi frøs sånn at vi trodde vi skulle begynne å grine, og ble enige om at selv om vi/jeg alltid har hatt lyst å flytte dit, forsvant den drømmen der og da! Seriøst, vi har jo TROPEVARME her om vinteren i forhold til der.
Ja, det gjør jeg. Den nye bilen min har ikke varmetråder i frontruta, så jeg må skrape i lang tid for å få rutene isfrie, så det er et must. Men skal få kupevarmer, for jeg virkelig hater å la bilen stå på tomgang.
Et virkelig luksusproblem i forhold til livet jeg levde før jeg fikk lappen og bil. Selvmotsigende så det holder. :rolleyes:
De få gangene bilen ikke har stått i garasje, må den nødvendigvis bli isfri sånn at man ser ut av vinduene. Og mens jeg skraper, går motoren med varmetrådene i bakruten. Maks et par minutter. Jeg lar aldri bilen stå på tomgang ellers, det er faktisk ikke lov.
Vi har garasje, men de gangene bilen har vansmektet utendørs i kulden så lempes barn inn først (hvis jeg er alene) og så starter jeg bilen som går på tomgang mens jeg børster/skraper. Denne tiden ville jeg uansett brukt til å sitte inne i bilen og vente på fri sikt.
Jeg lærte nylig hvordan man reduserer tiden det tar å få duggfrie vinduer ved å bruke anlegget riktig. Sånn i tilfelle jeg ikke er den eneste amøben her inne så skal man altså resirkulere luften i bilen inntil bilen er varm for å kjappest mulig få duggfri bil.
Jeg lar bilen gå viss minsta sitter i bilen, mens jeg henter den andre. Så hun ikke fryser, og hun begynner å skrike viss den ikke går. :fy:
(er vel fy å forlate ungen å!)
Aha! Det skal prøves i morra tidlig. Jeg trodde liksom at nyere biler skulle være relativt fri for duggproblem, men syns den nye (2002-modell) er nesten like treg som den gamle (1987-modell), så det har ant meg at vi gjør noe feil ...
Hiver inn veska og starter bilen. Trykker inn knappen for tining av frontruta (har sånn i nerkanten av ruta), på med bakrutetineren og vifta på full guffe, og så ut med skrapa. Pip klatrer inn mens jeg skraper eller koster.
Ja, deg gjør jeg.
Og jeg har hybridbil, så motoren kobler ut og lar batteriet jobbe innimellom.
Itillegg kjører jeg mer miljøvennlig med hybridbilen hvis den er varm før jeg begynner å kjøre.
Hvorfor denne negative holdningen til store 4 hjulstrekkere?
Det er faktisk ikke slik at de nødvendigvis er verstingene på veiene, noe svært mange tror.
Mange nyere store biler bruker faktisk mindre drivstoff enn mange mindre biler, og de er utstyrt slik at CO2 utslippene er små i forhold til mange andre biler.
Jeg innrømmer at akkurat der er jeg et miljøsvin. Lar den stå å gå i 10 minutters tid om morningen, mens jeg tar meg en kaffe. :legger hodet klar til hogg:
Når jeg tenker meg om: I høst, før vi hadde fått tømt garasjen og det var noen snømorgener, så sendte jeg ut 6-åringen mens jeg kledde de to minste. Når jeg kom ut så var det meste av bilen skrapet og kostet. :D
Jeg lar bilen gå på tomgang mens jeg skraper om den står ute, men nå er det jo plass til (den ene) bilen i garasjen, det er utrolig deilig å slippe å skrape bil. :lykkelig:
Det kommer helt ann på, husker en gang jeg hadde vært i Harstad på fjellet i 30 minus og reiste hjem til vestlandet med 11 minus. Trudde jeg skulle fryse fordervet og ville tilbake til 30 minus. :humre:
Åh? Jeg synes det er helt omvendt og har diskutert dette med andre som har samme erfaring. Oslo er et kuldehelvete, her er det tropevarme om vinteren i forhold til der, synes jeg/vi. Jeg og krystallklart ble fort enige om at vi aldri mer frivillig reiser til Oslo om vinteren, det var helt grusomt i går. Vi frøs sånn at vi nesten ikke klarte å snakke. Da vi kom hjem til Stavanger igjen var det jo fremdeles kaldt, men i forhold til i Oslo var det nesten som å komme til syden. :eek:
Helt uenig. Stvgr er bra når det ikke blåser og er regn, men hvor ofte skjer det, liksom? :snill: Temperaturen oppleves mye kaldere med en gang fuktighet og vind er involvert.
Minusgrader i tørr og stille luft er definitivt mykje meir behageleg enn minusgrader her på vestlandet med høg luftfuktighet og konstant vind av variabel styrke.
Den står ikke på nei. Dvs skulle gjerne hatt den på mens jeg skrapet, men iom at jeg klarte låse meg ute av bilene en gang, så har jeg slutta med det også. Har altså ikke noe med miljøet å gjøre, kun egoistiske motiver. :knegg:
Hehe ja, det er jammen ikke ofte det ikke blåser og regner her. Men jeg synes altså det er EKSTREMT mye kaldere i Oslo enn i Stavanger, har vært i Oslo de tre siste vintrene og har nesten følt det som å komme til syden når jeg kom hjem. Grøss! Husker godt da jeg reiste til Oslo for å opereres, da dro jeg hjemmefra (i januar) i tynn jakke med t-skjorte under, og kom til et kuldehelvete som ikke kan beskrives med ord. Jeg grein nesten da jeg gikk ut av bilen i Oslo. Jeg får frysninger bare jeg tenker på det.
Jeg er enig med Veronal. :nemlig:
I Oslo oppleves kulden mye "greiere" enn i Stavanger. I Trøndelag er kulden også "greiere", så jeg tenker Guniss kan få se en overraskelse i Bergen.
Men altså: -10 er KALDT uansett hvor man er.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.