Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

#1

Balanse sa for siden:

Hva synes dere om Kjellbjørg Lundes uttalelser? Jeg satt nesten og freste i bilen på vei til jobb (i mitt nye og bedre liv er jeg på jobb kl 8.05 og rekker dermed akkurat nyhetene. Når jeg har fordøyd det litt skjønner jeg ihvertfall hva hun prøver å si. Hva mener dere? Likhetstanken for langt eller smart måte å utjevne sosiale forskjeller?

www.bt.no/utdanning/article786705.ece


#2

Nenne sa for siden:

Hvis dette utspillet betyr lengre skoledager og ingen lekser er jeg helt enig. Det er en uting å dra med seg jobb hjem, men jeg velger av og til å gjøre det. Ungene kan ikke velge.


#3

Esme sa for siden:

Jeg synes det er en ganske fornuftig tanke at barna er heller lengre på skolen og så har fri når de kommer hjem.
Selv om man kan jo ikke forby barna og de foreldrene som er interesserte å jobbe ekstra med skolemateriellet heller, bare fordi naboen er en alkoholisert gjøk som ikke hjelper sine barn.


#4

Avatar sa for siden:

Ja, jeg er helt enig.

Leste akkurat en artikkel i stad, hvor de sies at dette med lekser henger igjen fra "gamle dager" hvor elevene hadde kortere skoledager (den samme artikkelen som over, bare i en annen avis).


#5

Tuneland sa for siden:

Helt enig.


#6

him sa for siden:

Personlig er jeg veldig uenig i utsagn som at "Skolene overlater for stor del av læringsarbeidet til elevene og foreldre". Jeg merker at jeg får piggene laaangt ut av slike utsagn. Jeg er enig i at man kanskje kan diskutere hvorvidt man skal ha lekser eller ikke, og jeg er helt enig i at lekser forankrer sosiale forskjeller - og jeg er opptatt av alle skal få like sjangser. Men personlig liker jeg leksene fordi jeg opplever at de gir et verdifullt innblikk i skolehverdagen for meg som forelder.


#7

rine sa for siden:

Skal leksene bort, må skoledagene bli lengre, og/eller skolene må kunne tilby kvalifisert leksehjelp på ettermiddagen. Slik det er i dag, med stappfulle klasser og èn lærer, har man ikke mulighet til å få gått gjennom alt fagstoffet på en forsvarlig måte uten å la elevene jobbe med det på egen hånd (repetere) hjemme. Jeg ser på lekser som en nødvendighet slik skolehverdagen er pr.dags dato. At lekser forsterker de sosiale ulikhetene, er det dessverre ingen tvil om.


#8

Tallulah sa for siden:

Jeg tror jeg er enig med Esme, Him og Rine på en gang.

Når glitterbarnet begynner på skolen, litt avhengig av hvilken skole han begynner på, så vil vi være hjemme mellom 17 og 17.30, og spise middag i 18-tiden. Nå vet jeg ikke helt når førsteklassinger legger seg, men jeg ser for meg i 20-tiden? Da er det ikke mye tid til lekser.

Når vi gikk på skolen var det ingen SFO, og jeg gjorde lekser når jeg kom hjem i 14-tiden.

Så jeg syns det er fint hvis det blir mulighet til å gjøre lekser på skolen, evt. ikke lekser i det hele tatt, men da må skolen ha mye mer ressurser. Skolen fungerer jo ikke slik den burde allerede.

I tillegg må man styrke samarbeidet mellom hjem og skole, slik at foreldrene ikke havner "bakpå" i å følge utviklingen til barna.


#9

Sitron sa for siden:

Jeg har lenge vært for en heldagsskole med matservering og er det nok fremdeles. Og selvsagt ingen lekser.


#10

Skilpadda sa for siden:

:nikker: Det er sånn vi har det, tidsmessig, og Poden legger seg senest 19.30. Vi er veldig glade for at de har opplegg for å gjøre leksene på SFO, og de få gangene han ikke har gjort dem der, merker vi at selv om det er få og enkle oppgaver, tar det mye tid å skulle gjøre dem sent på ettermiddagen når han er sliten i hodet og lite motivert.


#11

løve70 sa for siden:

Jeg er enig med Sitron, Jeg ønsker meg en leksefri heldagsskole med matservering og rikelig fysisk aktivitet.


#12

Tonjemor sa for siden:

Jeg er for lengre skoledag med lekser.
Hos oss har de leksehjelp på skole/SFO, dette syns jeg er kjempefint. Vi er sent hjemme i hverdagen og spiser middag rundt 17.30. Når vi er ferdig med det er eldstejenta på 6,5 alt for trøtt og sliten til å gjøre lekser. Da har hun hatt en lang dag på skole og sfo og trenger å få koble av.


#13

ElinM sa for siden:

Jeg er enig med Him. Jeg syns det er greit med lekser, fordi det gir et verdifullt innblikk i hva ungene gjør på skolen. Eventuelt gir det også innblikk i om ungene strever med noe spesielt. Det som kanskje kan diskuteres, er hvor mye lekser ungene skal ha. Det bør ikke være så mye at de bruker "timesvis" på det. Jeg syns forøvrig ikke at leksebyrden til ungene mine er spesielt stor. Mellomsøster i 1. klasse skal lese/leses for hver dag, hvilket vi gjør uansett, og så har hun kanskje et par ark med matte eller norskoppgaver i tillegg, som skal gjøres i løpet av en uke.


#14

leliane sa for siden:

Jeg er enig. Og jeg tror heldagsskolen kommer. Skoledagene er jo allerede vesentlig lengre enn de var da SFO-ordningen trådte i kraft på tidlig nittitall. Og hvor lenge vil foreldre betale dyrt for en dårlig fritidsordning og bortkastede ressurser? De timene kunne vært utnyttet på en mye bedre måte. Gjerne i en heldagsskolemodell. Er selvsagt farget av at vi ikke er helt fornøyd med SFO-tilbudet. :sparke:


#15

Gremli Skremli sa for siden:

-Lengre skoledag. Mer tid til leksehjelp og individuell oppfølging på skolen
-Færre hjemmelekser


#16

Dixie Diner sa for siden:

Ser den, men om foreldrene legger litt innsats i det, er det fullt mulig å få et innblikk i hva ungene gjør på skolen uten at det må innebære lekser.
Jeg er helt enig med Sitron.


#17

Snuppa sa for siden:

Synes det er flott at oppfølgingen kan gjøres på skolen jeg. Det er ikke alle foreldre som er supre i skolearbeid selv og de stiller da ikke like sterkt til å hjelpe barna.

Synes også det er positivt at vi som familie vil få mer tid hjemme etter jobb og SFO.


#18

him sa for siden:

Jeg er helt enig i at det er mulig å få et innblikk i skolehverdagen til ungene på en annen måte, men jeg er ikke enig i at dette er noe foreldrene kan styre. Du må huske på at hvis barna blir hentet og levert på skolen er det ingen lærer der, så det er ikke mulig å finne det ut via personlig kontakt. Klart at skolen kan kommunisere med foreldrene (via fronter, "ranselpost", e-post, sms), men det vil jeg tro er mye merarbeid for lærerene. Hvis denne informasjonen skal være relevant for mitt barn må den skrives spesifikt., og hvis læreren har 10-15 barn så baller det på seg. Når barna gjør lekser hjemme, så hører jeg hvor godt hun leser, jeg ser om hun regner mye feil etc.

Og man kan selvfølgelig kommunisere via barna, men det er veldig variabelt hva ungene er opptatt av. Min eldste går i 2.trinn og jeg tror ikke hun har nevnt skolearbeidet i det hele tatt siden hun begynte på skolen. Hun snakker en del om SFO, turene, hva de har lekt med, vennegruppene, bursdagene og lærerene. Men ikke skolearbeidet.


#19

Carrera sa for siden:

Må egentlig skoledagen bli lengre for å få bort leksene?

Ungene her har hatt ukelekser. Får ukeplan på fredag, og der står hva som skal gjøres hjemme, og dette skal leveres ved ukeslutt. Et helt ok opplegg som har funket bra her, egentlig.

Men, ved skolestart i høst, så kom jenta mi hjem med en ukeplan som så helt vanvittig ut ved første øyekast...

En hel A4 side, tettskrevet med hva de skal gjøre i løpet av uka. Dette inndelt i tre grupper: Skal, bør og fordypning.

Jeg ble helt satt ut, og så for meg timer med leksegjøring daglig, for å i det hele tatt ha sjanse til å komme gjennom dette her.

Men, etter litt oppklaring fra lærer, så endret jeg syn...

Den planen inneholder det som ungene skal gjennom totalt sett i løpet av uka, og det er da opp til dem selv egentlig hvor mye som blir hjemmelekser. Effektivitet på skolen = lite hjemmearbeid.

Etter litt tid til å innarbeide det nye opplegget, så har jenta mi knapt gjort lekser hjemme, og det hører jeg er gjenganger i klassen også. De er motiverte til å stå på på skolen, nettopp for å slippe å gjøre noe hjemme.

En gang i mellom er det oppgaver som må gjøres hjemme. Forsøk, små intervjuer av oss foreldre, og slike ting. Men det er lekser hun bare synes er moro, og som vel vil bli aktuelle uansett hva som måtte komme opp av forandringer når det gjelder lekser.

Så min erfaring hittil er at det faktisk går an å bli kvitt leksene og alikevel opprettholde den skoletiden som er i dag.


#20

Lita sa for siden:

Signerer, kunne ikke sagt det bedre selv! ;)


#21

Sitron sa for siden:

Det spørs jo på barnet. Eldste min gjør enormt lite lekser hjemme. Hun blir ferdig med alt på skolen, jobber veldig effektivt. Jeg sa dette til læreren på foreldresamtale, at jeg syns det var rart at mengden ikke økte i takt med trinnene. Men det gjorde det, sa han, og at noen elever brukte både 1 og 2 timer på lekser, der min bruker 10 minutter.


#22

Acsa sa for siden:

Når en betydelig del av skolearbeidet blir lagt til hjemmene, så reproduseres det sosiale skiller. Og da tenker jeg både på de mer tradisjonelle klasseskillene, og jeg tenker på de som i tillegg har foreldre som ikke snakker godt norsk - og som ikke kjenner alle aspekter ved det norske samfunnet som reflekteres i skoleoppgaver. Jeg ønsker meg minimum kvalifisert leksehjelp på SFO (på storesøsters skole får de knapt nok lov til å gjøre lekser der! Hun gjemmer seg på loftet for å få fred til skolearbeidet, lille geeken min!), og helst en heldagsskole, oppdelt med matservering, "fritidsaktiviteter" med valgmuligheter integrert i skoledagen osv. Jeg skal da som forelder klare å titte i bøker og snakke med ungen min og følge opp kontakten med skolen uten å sitte å gjøre lekser med henne hver kveld.


#23

Kråka sa for siden:

Helt enig. Her har poden på 6 år så mye lekser at han blir drittlei. Jeg må lokke og lure han til å gjøre dem. Nå er han ikke sent hjemme, men likevel synes han lekser er dønnkjedelig.


#24

Pasta sa for siden:

Jeg ønsker meg som flere her at ungene gjør skolearbeidet på skolen med oppfølging av pedagogisk personell.

Hjemme vil vi som foreldre uansett være opptatt av skolearbeidet og se over hva som er gjort på skolen slik vi uansett gjør allerede.


#25

Teofelia sa for siden:

Jeg synes det er hyggelig å gjøre lekser sammen med Frøkna, og jeg synes lekser gir et verdifullt innblikk i skolearbeidet hennes. Enn så lenge er arbeidsbyrden minimal (første klasse); det er mulig jeg hadde sett annerledes på det hvis hun hadde måttet sitte i timevis med leksene hver dag.


#26

oslo78 sa for siden:

Jeg håper ikke lekser kuttes ut. Det er fordi jeg vet at den repetisjonen trengs for å lære skikkelig. Det er foreldrene som har hovedansvaret for barnas opplæring, og leksene er etter mitt syn det desidert mest effektive tiltaket for å engasjere foreldre og informere dem om hvordan ståa er samtidig. I tillegg er det uvurderlig for barn å få den en-til-en hjelpen som de sjelden får på skolen. At noen få barn ikke får den hjelpen, får vi heller bøte på med leksehjelp enn å frata alle andre barn den muligheten.


#27

Blånn sa for siden:

Jeg er både lærer og mor og må si at lekser har jeg ikke sansen for. Min sønn strever litt på skolen og fy søren så mye tid vi bruker på ham og leksene. En til to timer hver dag. Jeg har elever som strever og det er veldig stor forskjell på om de blir fulgt opp hjemme eller ikke. En av mine svakeste elever oppdaget jeg ikke hvor svak var før det var gått en lang stund. Jeg ble faktisk overrasket da jeg fikk rapporten fra PPT. Grunnen til at eleven hadde klart seg såpass bra var en enorm innsats fra foreldrene. Han er heldig, mange andre er ikke like heldige.

Heller lengre skoledager som også inkluderer "fritid" og en type leksearbeid (selvstendig arbeid med veiledning av pedagoger).

Og de som blir fulgt opp i dag vil uansett bli fulgt opp om de ikke kommer hjem med lekser. Foreldrene vil uansett engasjere seg.


#28

Left sa for siden:

:riktig:


#29

Hyacinth sa for siden:

Signerer.


#30

Alfa sa for siden:

Eg er og har alltid vore motstandar av lekser.


#31

Simone sa for siden:

No har ikkje eg ungar i skulealder endå, så eg veit ikkje heilt kor mykje lekser det er vanlig at dei får på barneskulen. Det er godt mulig at mengda heimelekser bør reduserast, men litt bør det vere. Lekser er også med på å lære elevane studieteknikk, lærer dei å disponere tid og forbereder dei på skulelivet seinare. Eg ser for meg at ein som aldri har hatt lekser vil få problemer når han plutselig må lese til eksamen i tiende. Men kanskje tilhengarane av leksefri også vil kvitte seg med prøver og eksamen?
I så fall trur eg problemet vil forplante seg vidare til arbeidslivet. Før eller seinare må elevane lære seg å forholde seg til tidsfristar og lære at ein av og til må ta eit skippertak på ein søndag for å få gjort ting ferdig.


#32

Sitron sa for siden:

Hvorfor er det slik at ved å fjerne lekser fra hjemmet, så lærer man ikke studieteknikk ved å måtte gjøre de på skolen?

Jeg har forøvrig hatt lekser i 12 år på skolen, men studieteknikk kan jeg likevel ikke. :datapunkt:


#33

cora sa for siden:

Sønnen min i 2.klasse får også en slik plan for hele uka, men det er likevel et pes for å rekke gjennom alt. De har 7-8 sider med matteoppgaver i løpet av en uke ( i tillegg til norsk, engelsk, naturfag osv.) og ofte gjør han svært lite av matten på skolen, så vi må lokke og lure for å få ham til å gjøre disse oppgavene hjemme. Læreren presterer å si at hun ikke har gitt lekser på 30 år! "Dette er ikke lekser, dette er en del av en arbeidsplan!" Hva er forskjellen i praksis? Vi har tre barn som skal følges opp med lekser og ettermiddagene blir svært hektiske siden det er jeg som følger opp dette og samtidig lager middag. Personlig synes jeg det er travelt å få dette i hop og det er en kjensgjerning at lekser favoriserer de sterkeste. Jeg ønsker meg leksehjelp på skolen av kvalifiserte personer, særlig på barnetrinnet.


#34

Aiza sa for siden:

Jeg synes ikke det blir diskutert her
"Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene". Jeg lurer på hva dere mener om dette?


#35

Lisa sa for siden:

Det er vel et typisk tegn i tiden at foreldre også ønsker å bli fritatt for å gjøre lekser med barna hjemme. Kjenner flust av lærere som er oppgitte over sms'er på kveldstid av foreldre som skal ha råd og veiledning om alt mulig rart angående barnet sitt (inkl soveproblemer!!)

Jeg ser problemstillingen med at sosiale forskjeller opprettholdes ved at noen barn selvfølgelig ikke har foreldre om kan eller ønsker å hjelpe til med lekser.

Men når det argumenteres med mangel på tid så lar jeg meg provosere. Folk syter over alle aktiviteter som barna er med på som er så tidskrevende. Stress med middag og så ut på aktiviteter. Vel hvis så er tilfelle så blir det jo selvfølgelig liten tid til lekser. Men ønsker ikke foreldre å følge med på barnas utvikling på skolen? Er ikke lekser nødvendig i denne prosessen? Eller vil vi bare helst levere barnet klokken 0800 og hente 1630 og alt av "læring" skal være gjort i regi av skolen? Dette er jo svært convenient og passer fint inn i dagens livsstil der ansvaret for oppdragelse og læring i økende grad ser ut til å legges over på skolen.

Nå har ikke jeg skolebarn men får det fra høsten. Jeg ser på timetabellen at i 1 klasse så har de skole fra 0845 - 1245, så vil det bli SFO til 1630. Da er det jo lek hele ettermiddagen og ikke noe skole. Skulle bare mangle om det ikke burde være mitt ansvar å gjøre lekser med barnet mitt etter skoletid, det må jo være en unik måte å sette seg inn i skolehverdagen til ungene våre på og ikke minst følge med på utviklingen til barna våre.

Dette høres ut som et klassisk duste SV forslag for meg og tipper ingen andre partier vil støtte opp om forslaget :D


#36

Tallulah sa for siden:

I vår hverdag regner jeg med at det blir lite tid til lekser, uavhengig av fritidsaktiviteter. Jeg ønsker ikke å bli "fritatt" for et ansvar, men i en familie med fulltidsarbeidende foreldre og litt lengre skolevei enn gjennomsnittet så blir det ikke mange timene til overs i døgnet. Jeg syns det er mange andre måter å være en god forelder som følger med på barnas utvikling enn å tvinge et trøtt og slitent barn til lekser hver kveld.


#37

Gri sa for siden:

Skulle gjerne vore lenger skuledag (viss det fulgte med nok lærartimar), så barna kunne sleppe lekser. Det som er dumt med dette er at eg trur mange foreldre ikkje vil sette seg inn i barna sitt skulearbeid på denne måten, og foreldre er jo medansvarlege for barnas utdanning.


#38

Harriet Vane sa for siden:

Det er ikke latskap som gjør at jeg ønsker leksefrie ettermiddager.

Klart det er forskjell på hvordan vi med 11 års høyere utdanning tilsammen kan hjelpe med leksene i fht de som har foreldre uten utdanning, som kanskje ikke kan norsk engang, som hatet skolen selv, som er dyslektikere. Dette fasttømrer forskjeller og gjør dem større.

Lekser virker jo ikke, jfr forskere. Elevene blir rett og slett ikke bedre av det. Og vi som er interessert i ungenes skolegang greier uansett å få det med oss.


#39

Anne C sa for siden:

Jeg lurer mest på hvordan man tenker seg lenger skoledag blir organisert jeg....
Elevene mine vil slippe lekser fordi de trener så mye. Det synes jeg ikke er noe godt argument. Men de går på ungdomsskolen.

Sønnen min går i 1. klasse og både jeg og mannen min liker at han har litt lekser. Vi synes det er hyggelig å hjelpe han og se fremgangen hans.
Men som lærer vet jeg jo at det er enormt stor forskjell på hva slags og hvor mye hjelp elever får hjemme.


#40

Ru sa for siden:

Mim og Acsa og Sitronen har i grunnen sagt det.

Jeg er mot hjemmelekser.

(Selv gjorde jeg ikke en døyt av det, og det gikk bra med meg. :filer: )


#41

Lita sa for siden:

:riktig: Enig!! Jeg tror at dersom det vil bli heldagsskole, vil det sikkert bli noe flere tilstelninger på skolen der vi som foreldre får se hva de arbeider med, fremvisning av prosjekter osv. Dette er mer positivt enn lekser, ungene har mer glede av å vise oss frem hva de har lært enn å sitte med trynet ned i lekser i 18 tiden etter en lang skoledag og sfo.


#42

Teofelia sa for siden:

Min ærlige mening? Jeg har så lite tiltro til skolen vil få innvilget tilstrekkelig med ressurser til leksehjelp, at jeg heller vil ha leksene gjort på hjemmebane. Jeg har null tiltro til at lærertettheten i Trondheim kommune kan komme opp på et slikt nivå at en ansatt på skolen vil bruke like mye tid og kreativitet på leksehjelp for hvert barn som det jeg gjør i forhold til Frøkna. Det skal være en temmelig kostbar lærerstab før tilbudet på skolen kan måle seg med tilbudet og fagkompetansen her hjemme. Så på 100 % egoistisk grunnlag, er jeg glad for at leksearbeidet blir gjort her hjemme.

I et samfunnsmessig perspektiv, og helhetlig sett, ser jeg selvsagt at det er med på å underbygge ulikheter når leksehjelp overlates til foreldrene.


#43

Estrella sa for siden:

Er helt enig her.


#44

him sa for siden:

Du motsier deg selv her. Du kan ikke si at det å ha lekser fasttømrer forskjeller og gjør dem større, samtidig som du sier at leksene ikke virker.

Det er bare en av disse tingene som er riktig. Selv er jeg ingen pedagog, og mine følelser rundt lekser er mine personlige. Jeg tror jo at jeg og mannen skal makte å lære ungene ett og annet - selv uten lekser. Og hvis barna mine hadde havnet i en skole uten lekser, og med elendig undervisning hadde jeg gjort det systematisk. Og da kan man jo spørre seg om det er eksisterer noen reell gevinst.

Jeg er også veldig enig med Teofelia sitt innlegg. Jeg vil se at skolen får ressurser før jeg tror det. Jeg vet hva som hadde gjort norsk skole mye bedre. Høyere lærertetthet. Bedre lønn til lærerne. Mer penger til matrialer. Høyere inntakskrav til lærerutdanningen. Flere mannlige lærer (i alle fall i barneskolen) og sist men ikke minst - en annen ledermodell for lærer, extreme teatching. Fokus på hvordan det oppleves å være lærer. Og dette vet jeg helt uten å være pedagog. Men dette tror jeg ikke før jeg får se det.


#45

rine sa for siden:

Enig med Teofelia og him her. En forlenget skoledag med kvalifisert leksehjelp er helt klart det beste, men det kommer ikke til å skje anytime soon. (Jeg er forøvrig irritert på SV som mener at det er mat som mangler i norsk skole. Hvis de er så opptatt av utjevne forskjellene mellom elevene, bør de satse på flere lærere, ikke fiskepinner. )

Jeg synes også det er rart at man har kommet fram til at lekser ikke "virker." Min eldste går i en klasse der det i perioder har vært mye bråk. Han kan komme hjem og si at han ikke har fått med seg ting de har gjennomgått på skolen. (Lar seg lett distrahere, men slik er vel de fleste barn?) Han har i alle fall behov for å jobbe med f.eks matte i fred og ro hjemme.


#46

Harriet Vane sa for siden:

Him: det er to forskjellige ting.

På generelt nivå så fasttømrer det forskjeller mellom de ressurssterke og de ressurssvake.

På individnivå så gjør det ikke Per flinkere i matte eller er gunstig for Marit i norsk. Uansett hvilket nivå de er på. De er akkurat like flinke enten de gjør lekser eller ei.
Dette med individnivået sa de på radio i går.


#47

Teofelia sa for siden:

Det har jeg vanskelig for å tro på. I går hadde for eksempel Frøkna vanskelig mattelekse. (Overraskende vanskelig, faktisk, i forhold til nivået de er på i dag.) Hun skjønte overhodet ikke hvordan hun skulle gjøre oppgaven. Etter å ha sittet sammen med henne en halvtime, klippet ut små figurer i papir som hun kunne regne med og vist henne hvordan ting hang sammen, skjønte hun hvordan oppgaven skulle løses. Det må da være ganske klart at ekstraundervisning på et slikt nivå har noe for seg?

At ungene ikke lærer noe av å sitte alene med leksene og gjøre dem på egen hånd, kan jeg lettere gå med på.


#48

him sa for siden:

Ja, da skjønner jeg ikke hva du mener. Ja, det er jeg enig i. Det tror jeg alle (i denne diskusjonen) er enig i. Nei, barn får ikke en høyere IQ av lekser, hvis det er det du mener. Men det får man strengt tatt ikke av å gå på skole i det hele tatt, mest sannsynlig er IQ en medfødt egenskap. Men man får mer kunnskap av å gå på skole, man lærer seg metoder, man trener opp evnene sine. Og da er det som med idrett at man lærer godt av å trene helt opp mot grensen av hva man klarer. Og leksene er en del av den treningsmengden.

Så alt avhenger av hva du mener med "flink" i denne sammenhengen. Men klart at leksene gjør en forskjell på individnivå også! Hvordan vil du ellers forklare at det slår ut på et generalisert nivå? For å si det slik: Så lenge man ser en forskjell på et generelt nivå og jo større den forskjellen er, jo mer sannsynlig er det at den gjelder på et individnivå også. Det er akkurat som om trening er sunt og forlenger livet på et generelt nivå. Alikevel er det folk som ramler dau om på joggetur når de er 40. Men dette gjelder ikke de fleste.


#49

Harriet Vane sa for siden:

Jeg hadde lite lekser, for jeg lå stort sett langt foran i alle fag og medisinen var uansett bare mer av det samme og ekstraark med flere like regnestykker, les så langt du vil osv.

De få leksene jeg hadde var særdeles lite fristende å jobbe med etter 6 timers skoledag + 3 timers reisevei. Men jeg gjorde de jo. Det brakte meg hverken fremover eller bakover faglig, det bare stjal tid. Foreldrene mine kunne hjelpe meg ut ungdomsskolen og delvis litt på vgs, men så var det slutt. De har ikke høyere utdanning.

Det er flott at folk med kjempelang utdanning og pedagogiske evner kan lære ting til barna sine, slik at det fortsetter å være forskjell på folk.


#50

Bokormen sa for siden:

Jeg lærte mye av å gjøre lekser alene. Men jeg var i utgangspunktet skoleflink, og jeg vil tro at det kan bli helt håpløst om man henger etter resten av klassen. Matte var det faget jeg lærte mest av å streve litt, tenke, gjøre masse oppgaver, og til slutt skjønne det. Men også i norsk lærte jeg veldig mye av å skrive stiler, stryke ut, forbedre og gruble.


#51

Teofelia sa for siden:

Jeg uttrykte meg klønete. Det jeg egentlig mente var at jeg overhodet ikke tror på at lekser ikke hjelper når de fungerer som ekstraundervisning, la det Frøkna fikk av meg i går. Jeg har lettere for å godta en en del kan få lite igjen for lekser når de må gjøre dem på egen hånd, og ta tenker jeg typisk på slike som ikke skjønte oppgaven da den ble gjennomgått på skolen og som fortsatt ikke skjønner den når de sitter hjemme alene med oppgaven.

#52

Esme sa for siden:

Jeg skjønte ikke helt den setningen her jeg. Det vil si om du var ironisk eller ei.


#53

Blå sa for siden:

På vår skole opererer de også med såkalte ukelekser, men når leksene blir delt ut på mandagen og skal leveres på torsdagen, så er den uken i realiteten tre ettermiddager. Min datter har ikke mange fritidsaktiviteter, men i løpet av den perioden har hun en ettermiddag med trening. Og da har hun igjen to ettermiddager til å få gjort leksene. Hun har hver uke en mattelekse, som hun gjør med stor iver, men som aldri er noe annnet enn å gjøre om igjen ting hun allerede kan, og en skrivelekse, som hun må mases i gang med. :rolleyes:

Jeg ville heller ha ønsket lenger skoledag og mer tid til å jobbe selvstendig, med hjelp på skolen.

Jeg synes også at ordningen med arbeidsplan der arbeidet må tas hjem dersom man ikke er ferdig på skolen høres horribel ut, særlig i barneskolen. Skal de som ha mest problemer også straffes med at "du har somlet, så du må jobbe hjemme", og er det ikke meningen at de skoleflinke skal utvikle seg videre? Dersom man altså mener at man utvikler seg videre ved å gjøre lekser. Jeg ser feks at min åtteåring ikke lærer noe av leksene, utenom at håndskriften etterhvert blir penere.


#54

Harriet Vane sa for siden:

Nei, nå skjønte jeg den ikke selv heller. :svimmel: jeg har drukket kaffe og spist frokost siden jeg skrev den. Kanskje, hvis jeg skriver den hundre ganger? Eller øver gjennom helgen?

:knegg:


#55

Java sa for siden:

Jeg trenger ikke å skrive noe i denne tråden, Teofelia har sagt det jeg skulle sagt.

Jeg har ingenting imot leksene min datter som går i 2. klasse skal utføre. Rent egoistisk liker jeg å være tilstede når hun jobber med oppgavene slik at jeg vet hvor hun er i de ulike fagene. Selvfølgelig kan jeg oppdatere meg på dette uten at hun gjør leksene, men at jeg får henne til å regne, skrive og lese på egenhånd utover leksene gjør jo ikke de sosiale forskjellene noe mindre.

Hjemme bedriver vi tilpasset opplæring. De tingene hun er flink til lar jeg henne slippe, eller lar henne lese én gang i stedet for fem som det står på planen (f.eks). De tingene hun ikke mestrer like godt setter jeg meg ned med henne og forklarer og tegner. Noen ganger går det da opp lys og hun vil utfordres mer, da gjør vi det der og da. I den idéelle verden burde dette skjedd på skolen, men den verden vi lever i er ikke idéell. Derfor er jeg per dags dato fornøyd med lekseordningen slik den er.


#56

Kråka sa for siden:

Så da er det bare de med høyere utdanning og som er HØYSKOLERT som egentlig kan hjelpe ungene sine med lekser da? Alle andre har for LAV utdanning til å kunne hjelpe dem? Hvorfor må du brife med at du er så høyutdannet Madam Mim? Er verden kun lagt for alle med HØYSKOLE??
Man bør ikke få egne barn før man er utdannet på høyskole?? Tror du mener det helt seriøst jeg.


#57

Esme sa for siden:

Jeesus. Det er virkelig ødeleggende for debatter når man leter på denne måten etter ting å bli fornærmet på. Jeg er ikke Mim, men jeg tror virkelig ikke det var det hun mente.


#58

Teofelia sa for siden:

Selvsagt er det ikke automatisk slik. Selvsagt finnes det mange foreldre uten utdannelse som kan gi ungene god leksehjelp. Det er likevel ikke til å komme fra at det statistisk sett er er en fordel for barnets resultater på skolen om foreldrene har høy utdannelse. Dette er statistikken helt klar på; det er ikke noe man trenger å synse om. (Man kan derimot godt synse om årsakene til at det er slik.)

Sånn på generelt grunnlag synes jeg altså ikke det er en hårreisende påstand å hevde at folk med høyere utdannelse ofte har bedre forutsetninger for å hjelpe barna sine med lekser. Dette henger sammen med flere faktorer: delvis at folk med høyere utdannelse kan være faglig flinkere, men kanskje like mye fordi de gjerne har et mer positivt forhold til skolearbeid selv og muligens synes skolegang er viktigere enn folk som ikke selv har utdannelse.


#59

Skilpadda sa for siden:

Nei. Selvsagt ikke. Men skoleflinke foreldre har jevnt over et bedre grunnlag for å hjelpe barna sine med lekser enn foreldre som hatet skolen, ikke kan norsk eller ikke kan lese. Jeg tror absolutt ikke man trenger høyere utdanning for å greie å følge opp barna sine på skolen, men det er forskjeller på hvor mye foreldre kan og vil bidra med ved leksearbeid. (Å være interessert tror jeg egentlig er en viktigere faktor enn om man har høyere utdannelse eller ikke.)

Og fordi noen foreldre er flinkere til, og/eller mer interessert i, å hjelpe til med leksene, så mener Mim det er problematisk å overlate en del av undervisningen til foreldrene. På skolen kan alle elevene få tilnærmet samme oppfølging, men hjemme har man ingen mulighet til å sikre dette.


#60

him sa for siden:

Det er kanskje ikke flott, men jeg tror jo det vil være slik uansett om barn har lekser eller ikke. Tror ikke du? Du skriver alltid glitrende og morsomt, men det stemmer nok (heldigvis/dessverre) at folk blir bedre av å øve seg. (Om de øver seg hjemme eller på skolen betyr nok ikke noe som helst, derimot, så der er vi helt enig. :humre: )

#61

Skilpadda sa for siden:

Det tror i alle fall jeg. :nikker: (Og minnes en svunnen NM-diskusjon om hvorvidt man skulle nekte barn å ha ekstra flotte matpakker i barnehagen, siden ikke alle hadde det ...)


#62

Kråka sa for siden:

Kan man ikke norsk, så bør man få norskopplæring.

Det finnes da de med høyskole utdanning som har ungene lengst i sfo, og som egentlig aldri har tid til verken lekselesing eller tid sammen med ungene, fordi jobben-kurser-møter-jobbreiser ect er viktigere. De har også gjerne aupair eller nannys hjemme, og skal da de fungere som lærere?

Jeg er for litt lekser, men mye mindre lekser til 6 og 7 åringene. Jeg er ikke høyskole utdannet, men har da såpass IQ at jeg hjelper han med leksene hver eneste dag. De har utrolig mye lekser til bare å være 6 år.


#63

Skilpadda sa for siden:

Jeg er ikke sikker på hva du argumenterer for eller mot her? Mim sa bare (som jeg prøvde å klargjøre) at det er forskjell på hvor mye hjelp foreldre er til når det gjelder leksearbeid, og det sier jo du også her. Som jeg også sa, så tror jeg interesse hos foreldrene er minst like viktig som hvor høy utdannelse de har, og det bekrefter du jo egentlig i det siste avsnittet ditt. Og det er klart man bør kunne få norskopplæring hvis man trenger det, men det er da helt på siden av denne diskusjonen?


#64

him sa for siden:

En digresjon: Det verste ved å være på FP (eventuelt er det at jeg er blitt eldre og mindre idealistisk) er at jeg kjenner at jeg sklir fra SV og over til Venstre. Dette er en ambivalent sak. :gruble:

#65

Skilpadda sa for siden:

Ja, ikke sant? :hyper:


#66

Kråka sa for siden:

Ja, jeg skrev bare det som mim nevnte, at de som ikke kunne norsk osv. Kan man ikke det norske språket så bør man få kurs. Jeg er for litt lekser, men ikke lekser hver dag og flere ark eller mange lesestykker for 6 åringene. Mulig å redusere lekser til 1-2 ganger i uken på alle klassetrinn.
Og de bør få lære alle bokstavene først før de får utdelt dikt eller småbøker de skal pugge.


#67

Slettet bruker sa for siden:

Jeg har ett viktig innspill om det med lekser.

Nemlig at selv om mor her i huset har en hel del vekttall i matte - flere enn lærerne på skolen, så er det likevel en bedre løsning for barnet mitt om han kunne gjøre leksene på skolen med hjelp derfra. Fordi jeg ikke forklarer med samme modell, måte å sette opp stykker på osv som de gjør på skolen. Dermed blir min leksehjelp ofte en forverring av problemet istedenfor en hjelp.

Med årene har jeg vent meg til å sjekke hvordan skolen gjør ting og følge de samme metodene, men akkurat det er det faktisk ikke alle foreldre som behersker. Og min store går i sjette klasse, allerede der er mange foreldre falt av lasset. Hvordan skal de da forventes å kunne hjelpe barna sine? Eller hva med de som har flere barn? Kanskje en lillebror på tre med adhd, aleneforelder og full jobb?

Skal disses barn straffes for sin mangel på tilgang til voksen hjelp med riktig kunnskap? Jeg synes ikke det. Jeg synes at dette landet har råd til å spandere nok undervisning på ungene jeg. Og jeg synes at når ungene kommer hjem så skal de få ha fri. Dessuten at ingen unger burde sitte timesvis med lekser hver dag. Storebror satt opp til fem timer med leksene i hele femte klasse - det var rene torturen og ikke egnet til noe som helst annet enn å utdanne en skoletaper.


#68

Kråka sa for siden:

Husk Mim skal hjelpe meg, ungene mine og alle de med LAV utdanning. Å få prikk om at man er dum er bare så lavmåls. Ja, jeg synes du Mim brifer ofte om at du er så HØYSKOLE utdannet. Du får sette i gang med prosjektet ditt å hjelpe dumme meg, ungene mine og alle andre som er så LAVT utdannet at du føler deg bedre enn dem. :snill: Å kalle andre dumme er ikke dumt det altså?


#69

Esme sa for siden:

Milde måne. Kan du dra til deg de lange tærne dine og blende oss med innlegg som viser hvor smart du er da?


#70

Kråka sa for siden:

Hvorfor det? Og Mim kan sikkert svare for seg selv. Eller trenger hun barnevakt?


#71

Esme sa for siden:

Når du skriver så sutrete og usaklig så må du forvente at andre svarer deg også.


#72

Tallulah sa for siden:

Ja, nå fremsto du jo som lynende intelligent. Kom heller med ordentlige innspill til debatten.


#73

Kråka sa for siden:

Javel, deg om det. Det er bare så trist at noen mennesker faktisk har fordommer og føler seg hevet over alle de som ikke er høyskole utdannet. Tipper det er mange ufaglærte som jobber i barnehagen til ungene hennes. Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek. :snill:


#74

Lykken sa for siden:

:humre:
Kråka, nå har du virkelig dratt det igang. Til ditt forsvar, så er du nok ikke den eneste som opplever en del av Mims innlegg som noe nedlatende og en smule overfokusert på utdannelsen til tider, dog tror jeg ikke det var intensjonen å være nedlatende her. Jeg tror, sånn utenom hva diskusjonen gjelder, så glemmer "enkelte" at folk uten høyere utdannelse også har krevende og utfordrende jobber i alle mulige slags bransjer og yrker, og at de selvfølgelig kan være like "smarte".


#75

Slettet bruker sa for siden:

Kråka, jeg tror ikke det var det som var det mente budskapet.

Jeg tror det heller var det at på FP sitter det sikkert mange som synes det er lett å følge opp lekser osv, men man må da ta høyde for at det ikke er et gjennomsnittlig utvalg av foreldre man finner her - her er det mange med gode forutsetninger for å følge opp lekser blant annet fordi utdanningsnivået er høyt.

Og for egen del la jeg da til at selv for de av oss som da skulle ha alt tilrettelagt med kunnskaper og så videre, så er ikke det med å følge opp lekser nødvendigvis noe som går bra. Siden det også handler om å vite nøyaktig hvilke metoder som brukes der hvor det er flere valgbare måter. For eksempel notasjon i matematikk. Det er fort gjort å ødelegge alt barnet har forstått om divisjon - i beste mening - ved å ha en annen notasjon enn den de bruker på den skolen med den læreren.

Og for mange foreldre så er det ikke viljen eller kunnskapene det står på heller. Noen har liv som ikke gir rom til å følge opp leksene flere timer hver dag.

Dessuten så er det mange foreldre - gode foreldre - som ikke sitter og fremdeles husker alt av geometri osv. Jeg har mange venninner som er flotte mødre, men som ikke kan dele et linjestykke i tre eller to ved hjelp av passer. Jeg mener deres barn burde få den hjelpen de trenger de også.

Dermed støtter jeg forslaget om at det er bedre at ungene gjør unna læringen inklusive repetisjon på skolen.


#76

Harriet Vane sa for siden:

Jeg har spilt i mange år, og øvde 4-6 timer om dagen for å bli god. Fordi jeg hadde lyst. Øve på skoleting hadde jeg god tid til å gjøre på skolen.

Kråka: Latterlig. Virkelig latterlig. :skuffet: Hvis du tror jeg brifer, så må du plastre kompleksene dine, altså. Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen, men jeg VET jeg har lengre utdanning enn mange. Og noe plukket jeg opp mellom fylleslagene på universitetet. Jeg prøver bare å påpeke at kanskje det er litt forskjell i hva en analfabet født på den pakistanske landsbygdaog en professor kan lære ungene/hjelpe ungene med. Fordi jeg vil at alle skal ha like muligheter uansett utgangspunkt.


#77

Harriet Vane sa for siden:

Akkurat det jeg mener også. :nikker:

#78

Harriet Vane sa for siden:

Jeg er hjemmeværende husmor, jeg. Jeg koker suppe og strikker.

Hvorfor skulle jeg bruke en privat barnevernspedagog til å passe ungene, forresten? Er alle andre enn barnevernspedagoger nek? Kaller du meg et nek? Kaller du meg i tillegg en dårlig mor? :snurt:


#79

rine sa for siden:

Jeg synes at alle burde gjøre som meg: Skrive hvor mange års utdannelse man har i avatar/signatur. Da slipper man nemlig å gjenta det i annenhver tråd. Smart, ikke sant!

Min mann og jeg har til sammen 12 (og et halvt :knegg: ) års høyere utdannelse. Strengt tatt trenger ikke våre barn gå på skole i det hele tatt, så smarte er vi. :nemlig:


#80

Sitron sa for siden:

Kan jeg da telle alle de gangene jeg har begynt på høyere utdannelse? For da er jeg jaggu meg oppi over 5 år jeg også!


#81

Kråka sa for siden:

Assistenter har da ikke høyskole og tenkte derfor de ikke var godkjent til å passe ungene dine når du ikke er hjemmeværende mer da (når de er i barnehage).

Så fint du er hjemmeværende forresten. Virkelig koselig at du er det. Er det ikke fint?

Jeg har ikke kalt noen nek eller dum, og synes ikke noen bør kalle andre for det heller. Uansett hvor uenig man er med dem. Man kan diskutere uten å kalle hverandre stygge ting. Jeg tror også at høyskole utdanna muligens er litt mer klokere og kan undervise sine barn litt bedre enn narkomane eller alkoholikere, og de som aldri har lært en bokstav selv (analfabeter) Jeg tror forresten det ikke finnes så mange analfabeter her i Norge. Jeg HÅPER de ikke er så mange. Uansett utdanning eller yrke så vil vel alle det beste for ungene sine!? :)


#82

Harriet Vane sa for siden:

Klokskap har ingenting med utdanning å gjøre, Kråka. Og jeg har møtt mange flinke assistenter, men jeg setter pris på at de som har ansvaret i barnehagen har førskolelærerutdanning, eller tilsvarende, ja. Gjør ikke alle det?

Narkomane og alkoholikere bør ikke ha ansvar for barn i det hele tatt og bør være ute av denne debatten i fht leksehjelp.


#83

Harriet Vane sa for siden:

Nei, det er der du tar feil. Alle foreldre er ikke gode foreldre og alle vil ikke det som er best. :har jobbet i barnevernet: Tro meg.

#84

Kråka sa for siden:

MM: ja, enig med den, men de finnes i alle yrkesgrupper. Er det jeg vil frem til.


#85

Mjau sa for siden:

Etter å ha lest tråden er jeg faktisk gått fra å mene at å kutte ut lekser er ren idioti til å faktisk se at det ikke trenger å være så dumt likevel. Men å kutte det helt ut vet jeg ikke om er så lurt. Det kan kanskje være fint for foreldrene å følge gankse tett med på hva det jobbes med på skolen, og eneste måten å få til det på tror jeg er at barna gjør noe arbeid hjemme som foreldrene hjelper til med.

Det er utrolig synd syns jeg, om barn går glipp av hjelp hjemme fordi foreldrene ikke klarer å hjelpe. Jeg tenkte dette kanskje var vanskeligst for de med ikke-norske foreldre, men jeg ser feks helt klart at foreldre med dysleksi eller andre hindringer kan syns det er vanskelig.

Nå tror jeg det å kunne hjelpe barna i grunnskolen med lekser ikke handler om hvor høy utdannelse man har da. I dag har vi så gode muligheter for å finne informasjon på internett at jeg tror det handler mest om graden av engasjement blandt foreldrene, og det tror jeg ikke kan settes i sammenheng med hvor høy utdannelse man har. Det har vel også mye med hvor lett man har for å lære selv også. SÅnn som i matematikk feks. Jeg er helt håpløs og kan ike engang gangetabellen i hodet. :mattenek: Mens mannen min er utrolig god i dette faget, og det er jeg selvfølgelig glad for. Han har ikke høyere utdannelse, men er en lynende smart kar allikevel ;) Det er jo egentlig litt rart at jeg er så dårlig i matte da, siden min far er knakende god i faget og satt mange timer med meg ved kjøkkenbordet gjennom hele barne- og ungdomsskolen uten at det ga særlig gode resultater. :flau:

Poenget med dette lange innlegget er at jeg ser at det er både positive og negative ting i forhold til å kutte ut lekser og heller jobbe mer på skolen. Positive mener jeg er at alle får lik hjelp. Det negative mener jeg er at foreldrene ikke får like mye innsikt i barnas skolearbeid, og at de som sliter ekstra på skolen kanskje ikke alltid får den hjelpen de trenger der, og da heller ikke hjemme, og resultatet blir at de faller utenfor...?


#86

Teofelia sa for siden:

Det tror ikke jeg heller, sånn helt direkte, men jeg tror det kan ha ganske mye å si hvor godt forhold man selv har til skolearbeid og ikke minst, hvor viktig man synes det er. Og der er det at foreldre med høyere utdannelse som oftest stiller sterkere (statistisk sett), nettopp fordi det gjerne er de som likte å gå på skolen selv som tok høyere utdannelse. Og folk med høyere utdannelse mener også oftere at skolegang og utdannelse er viktigere enn folk som ikke har høyere utdannelse.

Men hvis noen hevder at det ikke er nødvendig med mastergrad i historie eller fysikk for å kunne gi leksehjelp til en seksåring, så er jeg helt enig i det.


#87

Dronningen sa for siden:

Det er forskjell på folk. Det vil det alltid være. Man kan ikke detaljstyre alt her i verden. Foreldre vil være ulike, interesser vil være ulike, inntekt vil være ulik og prioriteringer vil være ulik. Vær glad for alle de foreldre som kan og vil bidra i ungenes liv og virke. Ikke syt over deres involvering. Kom heller opp med forslag til løsninger for de som evt. trenger det, men angrip ikke bestandig de som klarer seg greit, som om det er en uting. Og det handler ikke om nødvendigvis om utdannelse. Det handler om interesse og omsorg, og å ville ta del i den biten av ungenes liv.

Unger blir slitne på skolen. Konsentrasjonen synker. Å jobbe litt etter en god hvil og middag kan være en god økt både for foreldre og barn.


#88

Dronningen sa for siden:

Ja det er godt mulig. Jeg er selv oppdratt med fokus på at skole og utdannelse var viktig. Men i det lå også en interesse for det jeg drev på med og det var av betydning at de fulgte med på ting.

Litt usikker på hva du mente her, og om det var ironisk. Men det er jo fint om folk har interesse og evner til å hjelpe ungene sine best mulig. Det er synd at noen svikter i å ta seg av ungene sine, men det endrer ikke at det gode man kan bidra med i egne ungers liv er en bra ting. Man kan ikke nivilere involvering eller omsorg, for at alle skal få det "like dårlig". :sukk:


#89

safran sa for siden:

Enig!

Enig.

Hvorfor må repetisjonen på død og liv skje hjemme? Den kan vel like gjerne skje på skolen? Jeg syns skolen skal ordne med 1-1-hjelp. Det vil utjevne forskjeller og gi barna større opplevelse av fritid når det faktisk er fritid. Fritidsaktiviteter er også viktig læring, og bør få plass i hverdagen til barna.

I går måtte jeg si til elleveåringen at hun ikke fikk gjøre mer lekser - da hadde hun sittet i mer enn fire timer og var utslitt. Hun var ikke ferdig med prosjektet, så jeg skrev melding. I dag forteller hun at andre i klassen hadde sittet tilsvarende og mye lengre, en hadde brukt åtte timer på lekser i går og ikke lagt seg før etter midnatt.

De har fått beskjed om at de MINIMUM skal sitte en time hver dag.

Enig. :hyper:

#90

Kråka sa for siden:

Håper ikke vi må ha det. Godt de bare lærer tall og bokstaver enda + litt diktpugging da. :knegg:


#91

Slettet bruker sa for siden:

Det går fort før de er oppe i mer avansert matte enn mange foreldre behersker. Ikke fordi det er så vanskelig, men fordi det er for lenge siden foreldrene drev med denslags og dermed husker de ikke noe av det. :)


#92

oslo78 sa for siden:

Jeg synes det er interessant å se hvilken klokkertro mange har på at vi kan ansette lærere som kan bidra med leksehjelp i et 1-1 forhold utover ettermiddagen. Det er allerede på vei til å bli lærermangel i Norge, er dere klar over det? De klarer ikke å rekruttere nok lærere til å dekke opp for dem som går av med pensjon en gang. Også skal de ha lærere som skal jobbe utover ettermiddagen med leksehjelp i samme skala som at hvert barn får hjelp av en voksen hjemme. Ingen sjans i havet - beklager.

Repetisjon bør skje hjemme fordi:

  1. Da får foreldre sjanse til å bidra til opplæringen.
  2. Da får barna en pause først.
  3. Arbeidsforholdene hjemme er ofte en helt annen i forhold til tilgang til PC, et stille rom, osv.
  4. Enkelte oppgaver egner seg best hjemme - for eksempel å pugge engelske verb og gloser.

De elevene som ikke har mulighet til å få hjelp hjemme, ikke har nødvendig utstyr, osv bør det derimot organiseres leksehjelp til på skolen. Det er et mer overkommelig antall.


#93

rine sa for siden:

Helt enig med deg. Det beste hadde jo helt klart vært èn lærer pr. elev - i alle situasjoner, men det er jo greit å forholde seg til realitetene også. :humre:
Klart det enkleste hadde vært om bare de som virkelig ikke hadde mulighet til å gjøre leskser hjemme fikk hjelp på skolen, men jeg ser at det ville vært vanskelig å få gjennomført dette: Leksehjelp på skolen= ressurssvake foreldre. Kanskje en merkelapp man ikke trenger? I tillegg ville jo selvfølgelig alle Tårnfridene og Tårnfredene meldt seg på sporenstreks- de som har ressursene, men som liker å "outsource" det meste som har med barna å gjøre til andre.


#94

Maz sa for siden:

Her var de noe lange tær gitt.

Jeg ser argumentene for å begrense lekser og ha mere hjelp på skolen, men jeg tror ikke det vil fjerne alle forskjeller.

Det handler ikke bare om hva en kan hjelpe barna med (selv om jeg etter å ha lest tråden begynte å mimre om passerferdigheter...) men hvor interessert en er og hva som vektlegges hjemme.

Foreldre som leser, får vel ofte barn som leser, foreldre som vektlegger kunnskap påvirker barna.

Hva slags svar barn får på spørsmål de stiller er vel så viktig som lekselesing.

Det nevnes her at metodikk kan ødelegge barns kunnskap. For meg var det motsatt å lære to måter å sette opp et regnestykke på ga meg mer forståelse ikke mindre. Noen av de beste minnene mine fra barndommen er med matematikklekser sammen faren min. Jeg trengte nok ikke hjelpen, men jeg koste meg og følte et samhold med ham da som man ikke alltid gjør i tenårene.

Men jeg ønsker heldagskole, med individuell hjelp til barna. Jeg hadde fulgt med uansett. Og hadde vel syntes det var OK å være et bonus heller enn en nødvendig del av opplæring.


#95

oslo78 sa for siden:

Det er allerede mange skoler som tilbyr leksehjelp. Da er det stort sett lærere som anbefaler hvilke barn som skal få tilbudet. Helt uproblematisk på begge de skolene jeg har jobbet på ihvertfall. Burde det være et problem?


#96

gajamor sa for siden:

Et problem med leksehjelp på skolen er de umotiverte elevene. De som får neller av skolebygget og er luta lei av at lærerne maser. De gidder ihvertfall ikke bruke tida på leksehjelpen effektivt. Kanskje kan foreldrene få dem til å jobbe litt?

Jeg har alltid fortrukket å jobbe hjemme i ro og fred. Både da jeg gikk på skolen, studerte, og nå når jeg jobber. På skolen er det alltid så mye uro. Det er synd hvis systemet for å fange opp de svake, skal legge hindringer i veien for de faglig sterke. Jeg fikk med meg begynnelsen av kvalitetsreformen før jeg gikk ut av universitetet, og det var utrolig irriterende å ikke få legge opp løpet selv. Jeg hadde tenkt å ta flere studiepoeng enn normalen, men kunne ikke pga oppmøteplikten.


#97

safran sa for siden:

Du fikk visst ikke helt med deg hva jeg mente før du fant frem sarkasmegenet. Ja, jeg er for en heldagsskole og ingen lekser hjemme. Repetisjonen kan skje på skolen, og ikke nødvendigvis utover ettermiddagen. Jeg ser poenget med repetisjon, men jeg ser ikke at det skal være nødvendig å lesse barn ned med timevis av lekser hver kveld.

Greit nok - elleveåringen er hjemme fra skolen i tretiden og gjør lekser da. Noen ganger trenger hun hjelp (ofte etter krav fra skolen) og da får hun ikke gjort lekser før etter middag. Tre ganger i uken har hun fritidsaktiviteter (som jeg mener er viktig, og opplæting som skolen ikke kan tilby), noe som betyr at disse leksene må gjøres når hun kommer hjem derfra. Dette betyr igjen at leksene blir et ork og en byrde når hun egentlig burde fått slappet av. Læreren har gått ut med skriv om at det skal gjøres lekser MINST 1 time per dag. Er man ferdig med det obligatoriske skal man gå inn på It's learning og finne ekstraoppgaver. Dette blir for meg meningsløst og firkantet. I tillegg til denne ene timen er det forventet at de leser minst 20 minutter hver dag. Akkurat den biten kan jo gjøres når som helst, poenget mitt er at dette er noe skolen pålegger barna i deres fritid, og kommer som en tilleggstidstyv. Fremmer det læring når lekser oppleves som et ork?

Åtteåringen går på SFO etter skolen, og på SFO har de ikke fått lov til å gjøre lekser - selv om de klarer det på egen hånd. Enda oftere enn elleveåringen får hun beskjed om at foreldre skal involveres i leksegjøringen. Dette vil jo si at hun ikke får mulighet til å gjøre lekser før etter middag fordi vi faktisk er på jobb. To ganger i uken er hun på fritidsaktiviteter, noe som igjen betyr at denne leksehjelpen ikke kan settes i gang før i syvtiden - på et tidspunkt hvor hun normalt burde ha begynt å roe seg ned for kvelden og stelle seg. Hun trenger mye søvn.

Man kan forsåvidt repetere hjemme, jeg ser poenget med det. Men slik det fungerer på vår skole (og på de fleste andre) så er det ikke hensiktsmessig med mengden av lekser de pålegges - hverken for dem som gjør lekser eller for dem som ikke gjør det. Jeg er heldig som er ressussterk og har ressussterke barn, vi får det til. Men jeg ser ikke at det må være så firkantet når det faktisk ikke er nødvendig.


#98

Teofelia sa for siden:

Safran: Jeg skjønner at en slik modell virker meningsløs. "Skal gjøre lekser i en time", liksom?


#99

Pusurkine sa for siden:

Jeg har ikke lest alle innleggene her...

Men jeg synes lekser er bra jeg da - gitt på riktig måte (dvs tilpasset barnet, og gode oppgaver).

Jeg opplever at det gir barnet en følelse av mestring og klare å bruke noe av det de har lært i en annen setting enn på skolen. I tillegg får jeg som forelder mulighet til å vise at jeg synes dette er viktig, interessant og morsomt, og en del av det jeg vil være med gi dem som ballast i livet.

Min erfaring er at barna bruker SFO tiden til sosialisering, knytte vennskap, til fysisk aktivitet og til krative aktiviteter sammen med andre barn. Dette er en del av barnas liv som jeg ikke kan erstatte hjemme.

Når vi kommer hjem hviler barna litt og er litt for seg selv, så spiser og så sitter vi sammen på kjøkkenet med lekser, dette er en familieaktivitet, og jeg ser på det som en viktig del av det av å være forelder og forberede ungene på det samfunnet de faktisk skal inn, der lesing og kunnskap faktisk er svært viktig.

Det viktigste med leksene er ikke engang alltid det rent faglige, men å få gode holdninger til det å jobbe med å tilegne seg kunnskap, og at det er en viktig del av livet, at det er interessant og viktig, og der mener jeg at jeg som forelder har en viktig rolle.


#100

Sitron sa for siden:

Om man SKAL gjøre lekser i en time, da må jo leksebyrden være ulik fra barn til barn.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.