Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Ryanair

#1

007 sa for siden:

Er de så ille som ryktet sier? Må vi stå tur-retur Italia, og er det sant at vi må betale for å gå på do? Selger de mat ombord og måler de håndbagasjen med målebånd og kjøkkenvekt?

Erfaringer?


#2

Filifjonka sa for siden:

Jeg syns det er helt greit å fly med Ryan Air. Har aldri måttet stå (er det lov?), og sist jeg fløy med dem (i fjor sommer) måtte man ikke betale for å gå på do. Mulig man må det nå? Jeg har aldri opplevd at de har veid og målt håndbagasjen. Og de selger noe enkel mat ombord (sandwicher og sånt tror jeg).

Har forresten aldri opplevd forsinkelser eller bagasje på avveie med Ryan Air.


#3

Sitron sa for siden:

Nei.


#4

Anne C sa for siden:

Jeg har ikke kjørt med Ryan Air på ett år, men i fjor var det i allefall helt ok.


#5

Tallulah sa for siden:

De har vurdert å sette inn myntapparat i doene, men jeg tror ikke det er gjort. Foreldrene mine og svigers flyr mye med Ryan Air og det er visstnok helt greit, men det er ikke slingringsmonn med størrelse og vekt på bagasjen.


#6

Snippa sa for siden:

Ryanair er ille, men man overlever. Null service, fullstendig kunnskapsløse medarbeidere, som heller ikke er hyggelige, og veldig firkanta regler. Så lenge du har ALT i orden, fra papirer til mål og vekt, går det greit.


#7

Filifjonka sa for siden:

Jeg har også sett at det ikke er slingringsmonn på vekt på innsjekket bagasje, men har ikke opplevd kontroll av håndbagasjen for min egen del.


#8

Veronal sa for siden:

Jeg har bare reist med Ryan air en gang (t/r London) og det var helt kurant, men de var veldig strikse med håndbagasjestørrelsen (både størrelse og vekt - men jeg husker at de droppet å veie mannen sin håndbagasje fordi den var så mye mindre enn tillatt størrelse - det var like greit ettersom den inneholdt 6 flasker vin :sparke: ).


#9

Petronella sa for siden:

... og for ikke å glemme at de kjører siiiinsyk høy reklamemusikk før take off.. Vi satt og ropte til hverandre!! Som tidligere nevnt her, sure folk og utrolig strenge på bagasjen (er vel det de tjener penger på, at folk ikke er god til å pakke riktig)!


#10

Stikka sa for siden:

Tidligerer var det veldig greit å reise med Ryanair, men ettersom årene har gått har de blitt mer og mer kronglete synes jeg. Siste tur med dem var i januar og da var de virkelig blitt superstrikse på dette med kun ett kolli håndbagasje. Da mener jeg kun en ting inn på flyet. Pose med taxfree eller andre ting telte ikke utenom. Alt måtte puttes oppi en ting som man bar med inn på flyet. Legg til gebyr for å få sjekke inn, gebyr for å få sjekke inn bagasje og lav bagasjekvote så blir det lenge til jeg flyr Ryanair igjen.


#11

007 sa for siden:

Vi har skjekket inn 3 kolli og 5 håndbagasjer (vi er 5 i familien), og ser at vekten ikke blir noe problem, heldigvis.


#12

007 sa for siden:

Vi betaler forøvrig nesten like mye for bagasjen som for billettene. :humre:


#13

Stikka sa for siden:

Bare husk på at vekten gjelder per kolli. Man kan ikke ha felles bagasje, altså en koffert på 10 kg og en på 20 kg.


#14

Filifjonka sa for siden:

Jeg har mange ganger tenkt på at jeg skulle hatt en sånn liten vekt (fiskevekt?) å ha med på tur, for å kunne beregne bagasjevekten på hjemturen uten å basere seg på veiing og ompakking på flyplassen. Fikk ikke tak i det sist jeg prøvde, men det ser jeg for meg at ville være en veldig lur ting å ha.


#15

007 sa for siden:

Maxi: Takk for tips! En slik en skal jeg kjøpe meg.


#16

Gremli Skremli sa for siden:

Greia med Ryanair er at man får det man betaler for. Jeg synes det mest irriterende med å reise med dem er sure medpassasjerene som ikke er innenforstått med baggasjereglene. Og det med å betale for å gå på do var vel en aprilspøk?


#17

thnp sa for siden:

Jeg jobber i flybransjen og har følgende å si: IKKE FLY MED RYR!!

Dette er ikke først og fremst fordi man mottar dårlig service og lite slingringsmonn, men fordi personellpolitikken er helt for jævlig.

Bl.a ansettes piloter fortrinnsvis i et underselskap (som er heleid av Ryr) og leies deretter ut for å fly Rynanairs fly. Dette fører til at personellet sitter med tilnærmet NULL rettigheter... Forbanna

Altså, vær bevisst, og DROPP RYANAIR!

/TH


#18

007 sa for siden:

For seint! Har bestilt og reiser i helgen.

#19

Retz sa for siden:

Hm, luftens Lidl, altså?

Jeg har flydd én gang med RyanAir, det opplevdes helt greit. Har aldri problemer med for mye bagasje, min pakking er minimalistisk magi. :stolt:


#20

Chablis sa for siden:

Jeg har reist med Ryan air flere ganger, aldri hatt noen problemer.
007: God tur.


#21

Sundae sa for siden:

Nettopp. Og hvis man bare følger den haugen med regler (om bagasje etc) som man får sammen med billettene så er det ikke noen problemer. Vel, og så må man stå ut med litt ekstra reklame og loddsalg ombord. Ryanair er så å si alltid i rute og som regel litt før tiden.

#22

trøtt sa for siden:

Myntapparat på do har de ikke innført enda, men de skal innføre det. Etter det jeg har lest skal de kun innføre det på flygninger som er kortere enn 1,5 time. Ståplasser er det ikke enda, det er kun på tenkestadiet enda.

Jeg har flydd med Ryanair og hadde ingen problemer med det. Regler er regler på bagasje uansett hvem man flyr med.


#23

Candy Darling sa for siden:

Jeg kommer ikke til å fly med RA hvis de innfører myntinnkast på do. Ærlig talt. Jeg er cm i fra å boikotte Norwegian, i hvert fall der de har reell konkurranse, med alle de helsikens ekstragebyrene. :gaah:


#24

Stikka sa for siden:

Jeg har heller ikke hatt problemer sånn sett, men synes alle ekstra gebyr og firkantet følging av regler er irriterende så velger derfor å bruke andre selskaper der jeg kan. Ingen andre som er så firkantet på bagasjereglene som Ryanair. Jeg har vel aldri opplevd å bli nektet å bære med meg pose med taxfreevarer inn på flyet. På Ryanair måtte jeg putte dem oppi håndbagasjen før jeg fikk lov til å gå ombord i flyet.


#25

Bada-Bing sa for siden:

Nettopp. Å velge flyselskap handler om mer enn bare å skaffe seg den billigste billetten synes jeg. Ryan Air er kjent for å ha en pill råtten holdning til sine ansatte:
www.nito.no/Aktuelt/Nyheter/Nyhetsarkiv/Samferdsel-og-infrastruktur/Vil-boikotte-Ryanair-/


#26

trøtt sa for siden:

Den skjønner jeg. Jeg har ikke blitt nektet å ta med meg noe ekstra inn på flyet, men det er et par år siden jeg brukte de.


#27

Candy Darling sa for siden:

Vanligvis teller håndvesker, stellevesker og tax-free-poser utenom håndbagasjekolli, men altså ikke på Ryan Air.


#28

Stikka sa for siden:

Ja tidligere var ikke dette noe problem. Tror det ble strammet hardt inn nå på nyåret.


#29

Tallulah sa for siden:

Nope.

De gangene jeg har sjekket Ryan Air opp mot andre selskaper så kommer de ikke ut så veldig mye billigere på grunn av alle gebyrene. Når man da legger til kronglete reisevei, lite vennlighet og et selskap som syns det er helt greit å selge nakenkalendre med sine kvinnelige ansatte, så er ikke de så veldig ofte med i beregningen når jeg skal bestille flybilletter.


#30

Candy Darling sa for siden:

Og her fra Oslo: det ER langt til Torp, særlig når flyet går 06:30. :gal:


#31

Elisabet sa for siden:

Har ikke lest svarene du har fått, men jeg har i alle fall reist med Ryan Air flere ganger og fått det jeg forventet. Dvs. at jeg forventet ikke mye, men alt var greit. Har ikke reist med dem nå de siste månedene, så akkurat dobetalingen vet jeg ikke noe om, men går bestandig på do på terminalen for avgang uansett fordi jeg hater trange flydoer.

Når det gjelder bagasjen så er de strenge. Koffert maks 15 kg. Det lønner seg aldri å ha mer enn 1 koffert pr.person pga. at totalvekten på 15 kg gjelder uansett om du har to kolli. De kan også være strenge på håndbagasjen. Følg målene, står kasser på flyplassen du kan måle oppi, og maks 10 kg håndbagasje. Jeg har bestandig med reisevekt når jeg reiser med Ryan Air. :knegg: En liten kjekk sak med krok som veier.


#32

007 sa for siden:

Vi har kjøpt en slik i dag etter tips fra Maxi. :)

#33

Elin sa for siden:

Helt enig! ELENDIG og ikke-eksisterende personalpolitikk er enda en god grunn til å ikke fly Ryanair. Aldri i verden hadde jeg betalt for å fly Ryanair!


#34

007 sa for siden:

Trist med kjip personalpolitikk, men nå har jeg allerede bestilt og betalt billettene. :knegg:


#35

Snippa sa for siden:

Pass på å trippelsjekke utskriften av innsjekkinga. Siste jeg fløy med Ryanair, mangla 2 siffer i passnummeret på utskriften til en av de i reisefølget. Han fikk ikke være med flyet, og måtte bestille seg ny billett en annen dag. Selv om alt stemte på skjermen til damen -der sto rett passnummer, og han hadde med seg både pass, bestillings- og betalingsbekreftelse.


#36

007 sa for siden:

Vi har ikke skjekket inn med passnummer, kun navn. Ingen i reisefølget vårt (tilsammen 20 stk) har oppgitt passnr. da vi bestilte billettene.

#37

Elin sa for siden:

Hvor har du hentet den punktlighets-statistikken fra??:confused:


#38

Elin sa for siden:

Egentlig ikke, men andre flyselskaper er mer rundhåndet med håndbagasjen ettersom det er en del av billettprisen. Hos Ryanair, EasyJet, Norwegian m.fl. så må man betale for alt man vil ha i tillegg til flybilletten.


#39

Elin sa for siden:

God tur, og velg noe annet enn Ryanair neste gang! ;)


#40

007 sa for siden:

Neste gang blir det USA og da blir det nok et annet selskap enn Ryanair, ja. :)

#41

Snippa sa for siden:

Ikke ved bestilling, men ved nettinnsjekk. Du må sjekke inn på nett før du kommer på flyplassen nå. Man er til og med så heldige at man får betale for å gjøre det :humre:


#42

007 sa for siden:

Må man betale for å skjekke inn, ja? Og hvorfor er jeg ikke overasket? :rolleyes:


#43

Snippa sa for siden:

Ingenting er som et godt gebyr :niks:


#44

Grøten sa for siden:

Vi flyr med Ryan air til lørdag.
Vi har bestilt billetter og kjørt ut en slik lapp med bekreftelse osv.
Må jeg inn på nettsiden dems å sjekke inn enda en gang før vi kommer
på flyplassen?? :confused:


#45

Stikka sa for siden:

Det spørs når dere bestilte billettene og om dere har bestilt flyplassinnsjekking.


#46

Grøten sa for siden:

Ser på utskriften at jeg har betalt for air port chek-in.
Da bør jeg vel ikke tenk på det?


#47

Stikka sa for siden:

Det stod at bestilte man før en viss dato (husker ikke når) og man hadde betalt for innsjekking på flyplassen, så kunne man benytte seg av det. Man kunne også, helt gratis :knegg: , sjekke inn online, hvis man ville. Så du kan velge om du vil sjekke inn selv eller gjøre det på flyplassen.


#48

Grøten sa for siden:

Ja ikke sant..gratis..:fnise:


#49

007 sa for siden:

Da har vi skjekket inn og det var, utrolig nok, gratis.


#50

Stikka sa for siden:

Ikke sikkert. Noen billetter har gratis online check in mens andre får 100 kr i tillegg. Sjekket akkurat tur-retur til London og bort fikk jeg gratis men hjem kostet det 100kr. Det betales da når man bestiller billettene.


#51

Stikka sa for siden:

Kan man bestille bagasje etter at man har bestilt billetter? Noen som vet? orker ikke lete


#52

Toffskij sa for siden:

Jeg synes ikke Ryanair er noe spesielt sjarmerende flyselskap, og velger dem heller sjelden, men jeg har helt greie erfaringer med dem så langt. Men jeg er jo typen til å lese ting med liten skrift og rette meg etter naziregler, da. :knegg: Sist jeg brukte dem klarte de til og med å være fleksible mht. bagasje i en krisesituasjon (reisefellen min skaffet nødpass i aller siste liten etter veskenapping tre timer før avgang, og jeg fikk faktisk lov til å sjekke inn begges bagasje selv om bare en av bagasjekvotene formelt sto på meg).


#53

Stikka sa for siden:

Det blir nok mer Ryanair på meg, og ganske snart regner jeg med, siden de nå flyr fra Rygge. Bagasjevekten blir ikke noe problem da, når man kan reise ofte. Shoppe ofte men lite passer meg bra.


#54

livit sa for siden:

Jeg har flydd med ryanair både til london, glasgow og dublin fra Torp, har aldri hatt problemer med de, er litt gærne på dette med håndbagasje, en kolli osv, men synes det er greit, forventer ikke mer enn å kommer fra a-b og det gjør man jo.


#55

Pia sa for siden:

Ståplasser? :skeptisk: Hvordan kan det være lov? Selv kabinpersonellet må jo sitte ved take-off og landing?


#56

Stikka sa for siden:

Det blir ikke helt frittstående, men en slags skråbenk man hviler seg mot. Seler må man ha ved avgang og landing. Tingen er jo at det i dag ikke er lov. Så det vil jo ikke skje før det blir en lovendring, som sikkert Ryanair jobber hardt for å få igjennom.


#57

Grøten sa for siden:

Det kan du, men det blir dyrer. Ganske mye dyrer. Uten at jeg har tallene i hodet.


#58

Stikka sa for siden:

Det jeg kan se er at det er en pris hvis man bestiller online og en pris hvis man ringer/kjøper på flyplassen. Men ingenting om man kan bestille online i etterkant.


#59

Hobbes sa for siden:

Vi har reist med dem en gang til London, og det var ikke en så stor avskrekkende opplevelse. Det må ha vært ganske ok, siden vi reiser med dem igjen nå i begynnelsen av august når vi skal besøke Forskerens bestemor i Skottland. Det er som flere sier, at man får det man betaler for. Vi har ingen forventninger for service i det hele tatt, og når man er klare over regler/whatever på forhånd kan man ikke bli helt overrasket heller. Vi betaler mer for bagasjeinnsjekkingen enn for billettene.


#60

Hobbes sa for siden:

007 og Maxi, hvor har dere forresten kjøpt den reisevekta? Er det noe Clas Ohlson har, kanskje?


#61

Elin sa for siden:

Bare renspikka tullball fra Ryanair-sjefen O'Leary. Han sier mye og det aller meste han sier er tull og løgn. Det vil aldri bli tillatt med ståplasser ombord i passasjerfly.


#62

thnp sa for siden:

For ikke lenge siden ble dette tatt opp og diskutert i Kina. De som promoterte ideen hevdet at de kunne komme opp med en løsning som ville gjøre "ståplassene" minst like trygge som sitteplasser.

Jeg er ganske involvert i flybransjen selv, og kan i utgangspunktet ikke se at dette skal utgjøre en uoverkommelig hindring. Ser da for meg at man beholder "seteradsystemet", men hvor man står med ryggen inn mot en vegg (der hvor man har setet i dag) og spenner seg fast med 5-punkts sele (som brukes i cockpit idag). Da halverer man effektivt plassen som tas opp av hver passasjer.

På kortere innenriksruter (opp til ca. 1-1.5 time) kan nok dette konseptet fungere greit.

Et annet problem man dog må tenke på er evakuering i tilfelle en nødssituasjon. Hele flyet skal kunne evakueres i løpet av 2 (korriger meg gjerne?) minutter, og med dobbel passasjerlast kan jo dette skape problemer :)

/TH


#63

Stikka sa for siden:

Det har vel vært snakk om å fjerne de fem bakerste seteraden og bytte ut med slike stående seter.


#64

Gremli Skremli sa for siden:

Da må man, etter det jeg har forstått, gjøre det på flyplassen ved avreise i en spesiell skranke. Jeg gjorde det sist: Fløy til London uten bagasje, og fløy tilbake med bagasje.


#65

Stikka sa for siden:

Ok. Takk. Like greit å bestille med en koffert med en gang da.


#66

Grøten sa for siden:

Nå er det en uke til vi skal reise, jeg fikk en mail fra dem i dag.
Der kunne jeg gå inn, sjekke hva jeg har bestilt, evt legge til
bagasje, endre info osv. Så du har mulighet til å endre på den billetten du har kjøpt.

Hvis man har bestilt billetter etter 21 mai må man chek-in på internett
før man kommer på flyplassen.
Jeg bestilte 6 januar, så har betalt 768 kr for å ta det på flyplassen. (8 stk)
Så da gidder jeg ikke ta de på nettet tror jeg. Da kan dem vel ta jobben, for får vel ikke pengene tilbake uansett. :rolleyes:


#67

Stikka sa for siden:

Ja da er tur bestilt. Men det koster å få lov til å betale. Vi er 4 voksne, et barn og en baby, det kostet oss da 500kr for å få lov til å betale. For å få lov til å sjekke inn, som vi må gjøre selv online, må vi også betale 500kr. Bagasjen kommer i tillegg. Så ikke rart de tjener penger selv om billettene er på noen kroner bare. :knegg:


#68

Nenne sa for siden:

Vi har akkurat kommet hjem fra London etter å ha fløyet med Ryanair. Flyturen koset totalt ca. 4400 kroner med alle gebyrer og what not, selv om selve billettene kostet 8 kroner pr. pers. på turen ut og 40 kroner pr. pers på veien hjem.

Jeg synes 4400 kroner for fem personer tur-retur er en helt grei pris, men ville heller hatt opp denne prisen på direkten enn å få dynget på gebyr etter gebyr etter gebyr.

Det jeg i grunnen reagerte aller mest på var dette at man ikke fikk faste plasser. Det er jo helt uansvarlig å la små barn sitte sammen med fremmede, kanskje til og med andre barn, i en nødssituasjon. Hvem skal da ta ansvar ved en evakuering eller hvis oksygenmaskene skal på plass? Jeg kan ikke fatte annet enn at det må være i flyselskapets interesse at foreldrene tar dette ansvaret, men er man ikke tidlig nok ute, risikerer man jo å ikke få sitte sammen med ungene. Jeg lurer rett og slett på lovligheten av en sånn policy.


#69

Elin sa for siden:

Dette er jo ikke en diskusjon på om det teknisk sett går an eller ikke å stappe inn ståplass-seter i et fly, men litt mer alvorlige og nødvendige hensyn som G-krefter osv. må også taes.

Et fullt passasjerfly skal evakueres på 90 sekunder.


#70

Elin sa for siden:

Hva betaler dere inkludert alle billetter, skatter og avgifter?


#71

Elin sa for siden:

Lovlig er det nok, for ellers hadde de nok ikke fått lov til å lande i Norge, men at det ikke er spesiellt forsvarlig eller lurt, er det vel ingen tvil om. Slike hensyn tar ikke Ryanair. Ryanair bestemmer hvordan de vil ha det, ikke kunden. De vil jobbe minst mulig for passasjeren selvsagt, og de vil alllikevel tjene nok til å dekke kostnadene sine. Derav legger de ut lave priser med masse tillegg for all ekstra-service. De betaler sine ansatte luselønn og de ansatte har elendige arbeidsvilkår. Gjennomtrekket av ansatte er høyest i hele flybransjen. Det forklarer litt av seriøsiteten til Ryanair.


#72

Stikka sa for siden:

Rett under 5000 kr endte vi på.


#73

Grøten sa for siden:

Mye gebyrer osv, men vi sjekket før vi bestilte i Januar da også SAS, Norwegian og Sterling.
Ryanair kom absolutt billigst ut på tidspunktete vi sjekket.
Og vi får fly fra Torp. Bor i Larvik, så det er jo perfekt.
Vi er 6 voksenbilletter og 2 barn, 15000kr ink alt, tur/retur.
Mot rundt 25000kr med feks SAS på samme strekkning og tidspunkt bare fra Gardemoen.
Flyturen er på 2-3timer, og bruker med glede 10000kr på noe annet og flyr med Ryanair. Til toss for dårlig arbeidsmiljø osv.
Vi drar til Lørdag, som vil gleder oss. :D


#74

Knerten sa for siden:

Ryanair er så greie at man kan bestille prioritert boarding for 30,- pr.pers eller noe, så får man gå ombord på flyet blant de første. Har man med små barn og ønsker å være sikker på å sitte sammen med dem, punger man sikkert gjerne ut enda litt mer penger når man først er i gang med å tømme lommeboken på gebyrene til Ryanair.


#75

Nenne sa for siden:

Jeg tror det er atskillig mer enn som så, Knerten og hvis alle skulle finne på å kjøpe det, så er vi jo like langt. Da har man igjen problemet med å ikke få sitte sammen.


#76

Stikka sa for siden:

Det koster 60 kr for tur/retur og kun 90 personer per flight kan kjøpe det stod det.

Men hvor vanskelig er det egentlig å få plass sammen med barnet sitt? Hvor mange barn reiser man med per voksen? Skulle det mot all formodning ikke være to ledig seter ved siden av hverandre når vi skal fly, så kommer jeg bare til å spørre om noen kan bytte plass slik at jeg og storesøster får sitte sammen. Tviler på at det blir et problem. Jeg hadde gjerne flyttet meg, også delt meg med reisepartner (voksen) om noen hadde spurt meg om det samme.


#77

safran sa for siden:

Vi har faktisk opplevd at det ble et problem. Ingen hadde lyst til å flytte seg da helten ikke fikk plass ved siden av enern, som da var to år (hvis jeg ikke husker skammelig feil). Ikke alle er like villige.


#78

Candy Darling sa for siden:

Dette blir jo det samme problemet ved Norwegian, når stadig flere kjøper sete på forhånd. Og er grunnen til at jeg velger SAS.


#79

Stikka sa for siden:

Hva gjorde dere da?


#80

Knerten sa for siden:

Vi har fløyet Torp - Stansted - Sevilla og samme rute i retur den siste måneden med Ryanair. Uten prioritert booking. Med mindre man sørger for å komme ombord nesten helt sist, får man sitte samlet.
Jeg antar at vi sto midt i køen av de som ikke hadde prioritert booking, og det var omtrent 15 helt ledige rader igjen når vi kom på flyet.

Og jo, det er så enkelt at det bare er å kjøpe seg prioritert booking hvis man er avhengig av å sitt sammen med barnet sitt og ikke stoler på å få seter sammen ellers. På de tilsammen 6 turene vi har tatt med Ryanair i sommer for å komme til og fra Spania, har det vært omtrent 40 pr. fly som har kjøpt seg prioritert booking.
Men det er egentlig ikke nødvendig hvis man sørger for å ikke stå bakerst i den vanlige køen ved gaten.

Foreldre med barn burde selvfølgelig bli sluppet ombord aller først i flyet i utgangspunktet og det er jo helt i Ryanairs ånd at de skal dra enda mer penger ut at de som føler de må ha prioritert booking grunnet barna.


#81

safran sa for siden:

Flyet var helt fullt, det var bare noen få enkle plasser ledige. Førstemann helten spurte, svarte nei. Da han så spurte den andre, svarte denne at han egentlig ikke hadde lyst, men sikkert måtte likevel - siden den andre svarte nei. Tenk det! Her snakker vi om en kort tur fra Oslo til Stavanger. Jeg blir fremdeles irritert av å tenke på det.
Det ordnet seg altså, men ikke på den enkle måten.


#82

Stikka sa for siden:

Men det ordnet seg. Det er vel det viktige. Ingen vil vel bli sittende ved siden av andres små barn med det ansvaret som følger.


#83

Stikka sa for siden:

Da har jeg bestilt nok en tur. Denne gangen for to personer. Billettene koster 1kr hver vei. Gratis online checkin, ingen flyavgifter. Det som kom i tillegg var to stykk bagasje tur/retur, 200 kr x 2, og så avgiften for å få lov til å betale, 50 kr per pers per flystrekning. Så totalt 604 kr tur/retur for to personer. Det kaller jeg billig.

Og jeg hadde gjerne valgt et annet selskap om de gikk herfra, men det gjør det ikke ennå.


#84

Divine sa for siden:

Vi reiser en del til England, og reiser stort sett med RyanAir. Jeg håper hver gang at de andre flyselskapene skal komme med en pris som er like gunstig, men det har bare skjedd én gang. Jeg har ingen direkte dårlige erfaringer med Ryan Air, og jeg er så vant til dem at jeg vet hva jeg (ikke) får.

Vi reiste tur/retur i sommer, og billettene kostet i utgangspunktet 0,- hver vei (særlig ... tror de vi er dumme? :knegg: ), men selv med alle de idiotiske gebyrene ble turen likevel 3000 kroner billigere for oss fire enn hva det nest billigste selskapet kunne tilby. Så da får personalpolitikk være personalpolitikk. Jeg har ikke råd til å betale 3000 ekstra for å være lojal.

Men begynner de med myntinnkast på toalettet, så klarer jeg ikke å ta dem alvorlig lenger. Det var ille nok med reklame for kalenderen med lettkledde kabinansatte og salg av røykfrie sigaretter om bord.


#85

Isa sa for siden:

:jippi:


#86

Elin sa for siden:

Man betaler ikke for å være lojal hos andre flyselskaper heller, men man betaler for ekstra service som f.eks. muligheter til å endre billetten, muligheter for gjennomgående billetter hvor bagasje blir sendt videre automatisk , hjelp dersom det skulle skje noe uforutsett som f.eks. forsinkelse som skyldes flyselskapet. Eks.Du skal til f.eks. USA. Du flyr Ryanair til London fordi det er billig. Dersom Ryanair er forsinket til London, og du skal videre med British Airways fra London og ikke rekker det flyet, så hjelper ikke Ryanair deg med noe som helst og du må betale ny billett hos dem. Hadde du derimot fløyet f.eks. SAS eller British Airways så ville de sørget for hjelpen videre (evt. hotell og mat) og ombooking av billettene osv.
Jeg forstår selvsagt at ikke Ryanair har mulighet til å gi slik service med de lave flyprisene de har, men som sagt, det er en grunn til at prisene er lave. Elendige arbeidsforhold for de ansatte og null service er bare to av grunnene til at jeg ALDRI kommer til å fly med dem.


#87

Divine sa for siden:

Jeg ville IKKE ha reist med Ryan Air hvis jeg skulle videre med et annet selskap. Det har jeg ikke nerver til. Men jeg bruker de KUN til og fra Stansted, og da skal jeg aldri videre, så da er det greit.

Jeg må dog innrømme at da jeg ble syk på flyet i fjor, var jeg sjeleglad for at det var en av de få gangene da jeg reiste med BA og ikke RyanAir. De kabinansatte var skikkelig profesjonelle, men jeg lurer på hvor mye hjelp jeg hadde fått hos RyanAir.


#88

Elin sa for siden:

Jeg liker ikke å si det , av fare for å skremme mannskiten ut av noen, men jeg tror du skal være glad for at du fløy BA for å si det slik.....;) Godt at du fikk god hjelp, det er ikke noe hyggelig å bli syk i et fly.


#89

Divine sa for siden:

Men ALLE kabinansatte, uansett flyselskap, er vel opplært i å behandle folk som blir syke? Da jeg ble syk, var det to stk. som tok seg av meg, hvorav én ALLTID var i nærheten av meg. De var virkelig proffe. Ringte lege på Heathrow som skulle vente på meg når jeg landet, og tok meg veldig på alvor. Jeg tror ikke de kabinsatte hos RyanAir ville latt meg dø, eller noe sånt, altså, men de ville kanskje bare gitt meg en oksygentank i hendene og så fortsatt som vanlig. Ikke vet jeg. :vetikke:


#90

Elin sa for siden:

De kabinansatte hos BA gjorde nøyaktig hva de skal og som vi alle er trent til. De ansatte hos Ryanair ville neppe latt deg dø de heller;)

Ryanair ansetter svært unge. Aldersgrensen er 18 år (hos andre 23). De får luselønn det første året, må selv betale for kurset, vaksinasjoner, id-kort, uniform osv. Man skal ikke betale for å få lov til å få jobbb noe sted!! De vet å utnytte det faktum at mange unge i denne alderen ønsker å jobbe som cabincrew. Når de ansatte nærmer seg den tid at de etter "reglene" kan søke jobb som purser/kabinsjef (kall det hva man vil) så får de fleste sparken uten videre forklaring. Jobben som purser innebærer nemlig høyere lønn og det vil ikke Ryanair være med på...

Litt mer Ryanair-kjøtt på beinet...

www.itfglobal.org/campaigns/ryan-be-fair.cfm

blogs.mirror.co.uk/investigations/2008/09/ryanair-cabin-crew-left-in-tea.html

www.dailymail.co.uk/news/article-494403/Ryanair-cabin-crew-girls-strip-charity-calendar.html


#91

Elin sa for siden:

I den første linken over så er det henvisning til en dokumentar om Ryanair. Jeg anbefaler alle å se den.

Ryanair - The movie


#92

Elisabet sa for siden:

Jeg reiser med Ryan air uansett så lenge de får lov til å fly så følger de jo tydeligvis reglene. En får aldri mer enn en forventer, men jeg betaler aldri mye i avgifter når jeg reiser med dem. Jeg pleier og bestille billetter når det er sånne kampanjer som nå at en hverken betaler sjekkinn eller avgifter. Da er det kun kofferten og betalingsavgift en må betale i tillegg. Vi pleier å betale rundt. kr 1000 - 1200 totalt for alle når vi skal 3 stykker til f.eks. London.


#93

Tallulah sa for siden:

Det som er litt synd er at de ulike flyselskapene flyr til ulike flyplasser. Vi fløy til London med Norwegian nå (også et billigselskap, men jeg føler allikevel at de er i en annen kategori enn Ryan Air), og måtte derfor lande på Gatwick. Det var i motsatt ende av byen enn vi skulle, så når vi skulle hjem måtte vi bo en natt på flyplasshotell for å i det hele tatt rekke det. Det hadde vært veldig mye mer behagelig å fly til Stansted, men siden vi bor i Oslo er det for mitt vedkommende for pesete å dra til Sandefjord.

Jeg betalte for øvrig omtrent det samme med Norwegian til London som jeg ville gjort med Ryan Air, og jeg fikk bedre betingelser.


#94

Elin sa for siden:

Norwegian er en HELT annen kategori flyselskap enn Ryanair. Begge er forholdsvis rimelige selv om Norwegian ofte er minst like dyrt som SAS, men Norwegian er iallefall proffe på service og behandling av egne ansatte.

Flyselskapene flyr til forskjellige flyplasser alt etter hvor mye passasjerene er villig til å betale bruker f.eks. Oslo i markedsføringen, når man i virkeligheten lander på Rygge eller Torp. De bruker Stockholm, når man i virkeligheten lander på Skavsta eller Västerås og i Frankfurt lander de på Hahn-flyplassen som ligger 130 km fra Frankfurt... Dette er fordi de små flyplassene ikke krever landingsavgift. Legger man til de kostnadene man som passasjer bruker til å ta seg frem og tilbake til byen fra disse ugunstige flyplassene, så er man ganske kjapt oppe på prisen til de mer seriøse flyselskapene som flyr til større og mer sentralt beliggende flyplasser. Men nok en gang, man får hva man betaler for og tid er også penger. Mange synes å glemme det når flyprisen bare er billig,billig, billig.


#95

Tallulah sa for siden:

Det jeg mener er at når jeg skal til London så vil jeg helst lande på Stansted, fordi det er enklest i forhold til hvor jeg skal. Der er det bare Ryan Air som lander, og de vil jeg jo helst ikke fly med. På samme måte skjønner jeg at folk i Sandefjord-distriktet flyr med Ryan Air, Torp er jo mye mer sentralt for dem enn Gardermoen. Hadde Norwegian (eller SAS) flydd til disse flyplassene også, hadde kanskje flere valgt dem i stedet for Ryan Air.


#96

Chablis sa for siden:

:nikker:. Vi bestiller også når det er kampanjer. Sas skal ha mye mer for flybillettene å jeg er ikke villig til å betale det de skal ha. Så mye bedre er det ikke å fly med de.


#97

Elin sa for siden:

SAS får ikke lov til å lande på mange av disse småflyplassene. Det legges ut anbud osv. og fordi SAS er et nettverks-flyselskap så skal det også være mulig å komme seg videre ut i verden til de flyplassene de flyr til, og da helst med en samarbeidspartner fra samme allianse. Slike problemstilllinger har ikke lavpris-selskapene. Dessuten er det ikke å legge skjul på at dersom man skal til London,så ønsker de aller fleste å lande på Heathrow eller Gatwick pga. reiseavstanden inntil London sentrum eller videreforbindelse til andre flyplasser omkring i verden.


#98

Elin sa for siden:

Jeg ville uansett hvor jeg hadde vært bosatt aldri lagt igjen en krone på å fly Ryanair. Aldri.


#99

Tallulah sa for siden:

Neida, jeg skjønner jo at de aller fleste turistene vil til sentrum. Men Norwegian fløy til Stansted tidligere, jeg skulle ønske de fortsatte med det i tillegg til Gatwick. :megmegmeg:

Du er nok litt mer opptatt av dette enn de fleste andre. ;) Jeg unngår også Ryan Air så langt jeg "kan".


#100

Elin sa for siden:

SAS har også kampanjer. Bestiller billetter når det er kampanjer så matcher SAS ofte prisen til lavpris-selskapene. Akkurat nå har de en kampanje på f.eks. Amsterdam, fly og to netter på hotell til 2045,-. Det er veldig billig. Dessverre sitter folk med et inntrykk av at SAS er dyrt, og alle andre er billige. Slik er ikke tilfelle. Fløy til Tenerife for noen måneder siden. Vi hadde et reisefølge på 7 ombord som hadde spart 25000,- ved å fly SAS fremfor Norwegian. Det tror ingen om man forteller det, men Norwegian er svært dyktige på sin "bare lave priser-markedsføring" . All ære til dem for det.
En som flyr mye, ofte og langt vil ikke være enig i din påstand om at SAS ikke er bedre enn andre. SAS har et langt mer effektivt og bra servicenivå enn de fleste av sine rimeligere konkurrenter. SAS er Europas mest punktlige flyselskap (hvem liker flyforsnkelser?) og de har topp-plasseringen på flyselskap i Norge, Grand Travel Awards, og den får de ikke uten grunn...
SAS tilbyr billetter som kan forandres, gratis innsjekk på mobil, nett, automat eller skranke, valg av sete, bonus-program på utenlands-flyreiser, nettverkssambarbeid med allianse-partnere gjør at du kan kjøpe en SAS-billett til 120 destinasjoner verden over m.m. Så ja, SAS er nok bedre enn du ønsker å tro;)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.