Mulig dette er i overkant, men altså. Jeg har en sønn som trår sine første skritt på skolens eiendom i disse dager. Denne sønnen er en svært, svært habil syklist. Han får lov til å sykle til og fra skolen, men sykkel på skolen er visst ikke lov før han tar "sykkellappen". Som han ikke får tatt før skolen begynner en eller annen gang.
Jeg prøver å skjønne hvorfor. :gruble:
Hadde det vært snakk om sykkelturer med SFO på annet område langs veier og denslags - fett nok. Men på skolen? Huh.
Enlighten me, og fortell meg gjerne at det er gode grunner for dette.
Hos oss får ingen bruke sykkel til, fra eller på skolen før på slutten av 4. klasse - først da får de ta sykkellappen. Argumentet er at først da er de modne nok til å vurdere trafikkbildet, og de er skolens ansvar på vei til og fra skolen. Noen sykler jo til og fra sammen med voksne, men jeg ser behovet for ett felles reglement for skoletida. Synes skolen deres er ganske liberale, egentlig, hvis han får ta sykkellappen i 1.
Her får de heller ikke lov til å sykle til og fra skolen alene før 4 klasse. De bruker ikke egne sykler på Sfo eller i skolegården ellers. Men de sånne type diverse lekesykler på Sfo.
Jeg går utifra at bakgrunnen for regelen kan være store forskjeller i ferdigheter, uvørenhet og overmot som fører til skader og ulykker for seg selv og andre elever. Pluss at en regel sjelden tar hensyn til at den er dum for enkelte elever som f.eks din som er svært habil og muligens ikke hadde skapt noen problemer. Men skal man tillate for kun noen få...så blir det så vanskelig å ha regler. Tenker jeg.
Ja, når jeg tenker meg om får vel ingen lov til å sykle i skolegården hos oss heller. Unger som ikke går på SFO og som kommer etter skoletid med sykkel blir bedt pent om å sette fra seg syklene hvis de skal være på skoleområdet. SFO har egne sykler som ungene bruker, og som de ikke får så stor fart på.
Vi fikk heller ikke lov til å sykle til skolen før i 5. klasse da jeg gikk på barneskolen. (Også bytta jeg barneskole i 5. til en skole hvor ingen fikk lov til å sykle, pga tyveri, jaja.) Vil tippe at de først får ta sykkellappen i 4-5. klasse.
Det er vel fordi skolen har ansvar for ham når han er der, og selv om mange foreldre mener at barna deres er gode syklister (og det er sikkert mange også), kan det skape kjipe situasjoner med kræsjing, nedsykling, velting osv.
På barnas skole sykler ingen i skolegården. Jeg kan ikke tenke meg at det er tillatt. De kan sykle til og fra skolen etter de har tatt sykkellappen på våren i femte klasse.
Når det er sagt er det mange som har syklet til skolen og parkert sykkelen ved en barnehage i nærheten siden slutten av tredje klasse.
Etter å ha vært vitne til at seksåringen tok salto i lufta og ramlet i bakken med bakhodet først etter å ha blitt påkjørt av en liten gutt som syklet relativt sakte, så har jeg blitt litt skremt. Det skal ikke store farten til før de kan volde ganske stor skade på andre. Jeg synes det er uheldig hvis det blir slik at de barna som ikke sykler, må passe seg for ikke å være i veien for de som sykler.
:knegg: Det finnes andre ting å gjøre i en skolegård enn å sykle altså. Det er jo ingen som nekter dem å sykle i det hele tatt, selv om de ikke får lov til å gjøre det et sted med veldig, veldig mange barn som skvetter rundt og få voksne.
Min minste (2003 barn) er også en meget habil sykler. Han får lov å sykle hjem fra SFO med sin far, men ikke alene. Selvom vår skolevei er veldig trygg, kun gangveier uten biltrafikk, er han ikke moden for å ferdes der alene. Dette har med utvikling av hørsel og å kunne beregne fart og avstander til annet rundt seg. Det er ikke ferdig utviklet hos et så lite barn.
Sannsynlighet for at de kan sykkelreglene er heller ikke så stor.
Ingen sykling til og fra skolen alene før barna begynnes i 5. sånn ca. De kan sykle sammen med foreldrene, og må låse sykkelen fast en plass utenfor skolen en plass.
Tror skolen vår begrunner det med forsikringsgreier på barn om uhellet skulle være ute.
Helt enig med Divine, Poden skadet seg ganske alvorlig i barnehagen etter å ha blitt syklet på av en noe større gutt, fingrene hans satte seg fast i hjulet. Det ble forbud mot medbrakte sykler etter denne hendelsen. Det er sykkelforbud i skolegården, han sykler til og fra skolen sammen med meg, men da låses sykkelen og står låst til han skal hjem igjen.
Det er ikke videre nytt det, altså. Jeg fikk heller ikke lov (av skolen) å sykle før i 4. klasse (og jeg er så gammel av det tilsvarer 5. klasse i dag).
På vår skole får ikke ungene sykle alene til og fra skolen før de er 10, og ingen har lov til å bruke sykkel i skolegården. Det siste er veldig lett å skjønne, synes jeg: skolegården er ikke stor, og jeg har ingen problemer med å se for meg farlige situasjoner om ungene skulle bruke den som sykkelbane.
Barn klarer ikke å vurdere trafikkbildet godt nok til å sykle alene der det kjører biler, uavhengig av ferdigheter på sykkel ellers. Det går på beregning av avstand og fart.
Sykling i skolegården er farlig. Der er et mange barn og uoversiktelige forhold.
Jeg kjenner jeg er veldig glad for regelen om sykkellappen de tar i slutten av 4.klasse (på vår skole). Det til tross for at mine barn også er veldig habile syklister.
Vi tok sykkel-lappen i tredje klasse tror jeg. Da kom Trygg Trafikk på skolen, og vi måtte sykle over vippeplanker, stoppe i kryss, sykle på riktig side og se oss for.
Sier som de andre her: tror det er helt vanlig.
Hos oss er det lov å sykle til skolen i følge med voksen, men ikke lov å sykle i skoletiden.
Da jeg var liten, lagde de grenser, og de som bodde for nærme skolen fikk ikke sykle. Ingen fikk sykle før 4. klasse (dagens 5.).
Jeg har hørt om skoler i Oslo der ingen får sykle.
Men dette er da ikke noe nytt? På min barneskole var det ikke lov å sykle til og fra skolen før etter sykkelprøven i 4. klasse. De som besto (= alle) fikk sykkelkort som bevis på at de hadde lov til å sykle til og fra skolen. Sykling i skolegården var strengt forbudt.
Enerns skole har omtrent det samme regelverket.
Vi fikk ikke sykle til barneskolen i det hele tatt (landets største barneskole og skolekretsen var kjempestor).
På skolen til ungene blir foreldrene OPPFORDRET på det sterkeste til å ikke la ungene sykle før de har tatt sykkellappen, selv om rektor sier at skolen ikke kan NEKTE foreldrene å ta dette valget selv.
Jeg ER fra bøgda og selv da for ca 100 år siden var det kun lov å sykle fra 4.klasse (var ikke snakk om noe "lappen"), men mamma forhandlet hardt og jeg fikk lov i 3.klasse. Da var jeg jo like gamle som de er når de går i 4. nå.
Ellers er det likt her som de andre skisserer over.
Her må de også gå i femte før de får sykle til skolen. Skjønner godt det kan bli mye styr hvis flere driver å sykler rundt omkring på skoleområdet der alle leker.
Her får de faktsisk ha med egne sykler på SFO (og barnehagen som bruker skolegården etter skoletid) - men de får kun brukes på SFO ikke i skoletiden. Visste ikke at det var så uvanlig? Vi bor ute på bygda og det er en liten skole (10-20 unger på SFO).
Vår barneskole fatter snaut 500 elever. Der er det ikke lov å sykle på skolens område og heller ikke til og fra før sykkellappen er bestått - i fjerde klasse på vårparten.
Men når SFO er åpent i feriene er det lov å ha med sykkel dit for alle aldersgrupper. Det er også en stor SFO - de er vel sikkert 150 barn der eller noe sånt. Det er ikke lov å ha med sykler dit når det er skole/SFO.
Hos oss er det ikke lov å sykle til/fra før man går i 4. og har bestått sykkellappen. Bakgrunnen er at skolen har ansvaret for sikkerheten på skoleveien.
Det er heller ikke tillatt å bruke sykkel i skole-/SFO-tid eller på skoleplassen for den saks skyld. Det handler igjen om sikkerhet.
Husker en tid hvor vi syklet langs E6 til skolen.......uten hjelm til og med.
Var ikke mye sykkellapp i min ungdom. Jeg har inntrykk av at barn i dag blir polstret helt til de når overvekten i omtrent den alderen den der sykkellappen skal tas. Og da er de uansett for late til å gidde sykling. Galskap.
Jeg gikk på barneskolen i Oslo sentrum på 70-tallet og vi måtte jammen ta sykkellappen da også før vi fikk lov til å sykle til skolen. Det var i fjerde klasse som vel tilsvarer femte klasse nå. :ikke polstret:
På ungenes skole (på landet) er det opp til foreldrene å vurdere når ungene er klare for å sykle til skolen. Frøkna mi begynte vel å sykle på slutten av 2., om jeg ikke husker feil. Inne på skolens område er det ikke lov med sykkel før etter SFO-tid. SFO har noen sparkesykler som brukes der. I løpet av sommeren bruker SFO å arrangere noen sykkeldager, der det er lov med sykkel, men det er vel gjerne i en periode der det ikke er fullt av unger.
På skolen jeg jobber på (byskole), får elevene sykle til skolen i 7. klasse.
Lev i fornektelse. I og med at de må ta sykkellappen, så er det stoor sannsynlighet for at de ikke får sykle TIL eller FRA skolen heller...
Men det kunne jo ikke du vite :plystre:
Her får førsteklassinger sykle til skolen alene. De har til og med bedrevet aktiv kampanje for "Ikke kjøre til skolen", for at ungene ikke skal bli kjørt frem og tilbake, men bevege seg, i tillegg til at det blir sikrere for de som allerde går/sykler.
De har gang og sykkeltsti hele veien, og trenger ikke i nærheten av biler, så det hadde vært rart om de ikke fikk sykle før i 4. klasse.
Hm. Jeg kan virkelig ikke huske noe om sykkellappen de første årene mine på barneskolen, og der var det lov å sykle til og fra skolen fra dag 1. Mulig det var så på landet at det var unntaksregler der? :knegg:
Brutus sin rødstrømpe mor holdt han sikkert bare unna sykkellappen, siden hun mente det var måten man prøvde å statlig styre ungene på. Så det er ikke rart han ikke vet noe om det.
Dette er vel et av fler tiltak som gjøres for å unngå ulykker på skoleveien. Det at man ikke kan parkere bilen sin nærmere enn et par hundre meter unna skolen er et annet. Jo færre som kommer til bens og ikke til hjuls, jo mindre ulykker?
Virker logisk nok, syntes jeg. Førsteklassinger er vel ofte ikke resere på å lese trafikkbilde eller avpasse fart heller, generelt sett.
Hjelm? Herlighet, er det snakk om å pakke ungene inn i bomull, eller? :skingrestemme: Snart kommer dere vel med at det er viktig å ha barneseter i bilen også. :tsktsktsk:
Her ta ingen sykkellappen, men de sykler like fullt fra 5. klasse. Og å sykle i skolegården er dødssynd. Selv nå når jeg er voksen hopper jeg alltid lydig av sykkelen når den usynlige skolegårdgrensa krysses. Både på ungenes skole og min skole. lydig og dydig og sånn
Hva sier dere om 3.verden? Bør det være forbudt med sykkel for dem som ikke har råd til hjelm? Bør innvandrebarn på 14, som svimer rund på støttehjul, uten hjelm, fratas syklene? Jeg venter spent
:knegg: Så fordi noen ikke har råd til/tilgang til/kunnskap om ting som går på sikkerhet, så er det tull at andre skal bruke sin kunnskap og erfaring?
Jeg syns det er greit at noen ikke står på huet og ræva for å sikre ungene i alle tenkelige situasjoner, men å arbeide imot det blir noe helt annet.
Å se bort ifra kunnskap og erfaring for å markere et poeng i forhold til sikkerhet ser jeg virkelig ikke noe poeng med.
Og nei, jeg tror ikke helt jeg skjønner deg.
Jeg er ikke spesielt opphengt i å polstre ungen min jeg altså, men bilsete og sykkelhjelm er virkelig en selvfølge.
Og ikke for at jeg vil skåne ham fra å slå seg, for all del, men for at jeg vil unngå de verst tenkelige skadene.
Og når ungen din selv har plukket opp at man må/bør (whatever) bruke sykkelhjelm syns jeg egentlig du er litt respektløs overfor han når du avblåser og avleder ham istedet for å snakke med ham om det i hvertfall.
Jeg vet den var ekkel men dog i vårt vestlige samfunn hvor vi har muligheten til å iføre våre barn sikkerhetsutstyr ser jeg ingen grunn til å ta lett på sikring av hoder. Selv om jeg også tilhører de det ble folk av selv om jeg syklet uten hjelm.
Når det kommer til paralellen du trekker er den såpass far fetched at jeg ikke kommenterer den en gang.
Jeg tenker liksom at all informasjon, testing, andres erfaringer og slikt spres i en helt annen hastighet nå enn for 40 år siden. Man klarer ikke å snu utviklingen på det. Man kan ikke se bort i fra den informasjonen man allerede har. Derfor er det for meg helt utenkelig å droppe sykkelhjelmen både på meg selv og på Poden. Det er kanskje ikke like stort behov for sykkelhjelm når man omtrent bare sitter i ro på sykkelen, men når Poden min blir 9 og sykler som en galing i skauen her oppe, så vil jeg at han skal ta på seg hjelmen helt automatisk. Jeg vil at det skal føles helt unaturlig for ham å sette seg på en sykkel uten hjelm.
At du er dum på egne vegne er opp til deg selv, men man har faktisk ikke lov til å være dum på vegne av barna sine. I tillegg lærer du ham at du ikke gidder å respektere hans meninger. What a charming parent you are!
Brutus: jeg kjenner at jeg blir skikkelig hissig over holdningene dine :mad: , jeg takker Kirsebær for å ha svart på en fornuftig måte og signerer hvert ord!!
Jeg husker da storebror var rundt 4 år og syklet på en grusvei. Så bremset han litt for brått og datt av sykkelen. Han hylte, og jeg ilte frem for å sjekke skadene. Det gikk heldigvis ganske greit, og til min store forskrekkelse så jeg at en stein på 1 cm hadde boret seg inn i siden av hjelmen hans. Langt inn. Takk og lov at dette ikke var tinningen hans.
Jeg tror ikke historier om barn som skader seg vil gjøre at Brutus skifter mening ang hjelm. Man leser jo om barn som skader seg hele tiden. Jeg tror ikke det er noe vits i å diskutere temaet av annen grunn enn å prøve å forstå hverandre. At Isbjørn (tatt som eksempel), vil overtale Brutus til å skifte mening ang hjelm er vel like sannsynlig som om at han skal klare å overbevise oss den andre veien.
(Det er litt det samme som om at jeg røyker selv om det er idiotisk og jeg vet hvor farlig det er. Det hjelper ikke å vise meg bilder av kreftlunger og alskens dritt. Det er ikke der "slutt-trigge-punktet" mitt ligger.)
Jeg skjønner selvsagt mitt syn på saken best, (duh!) og kjenner jeg må bruke mye tanker og tid om jeg skal klare å forstå/forsvare Brutus og hans likemenns holdninger.
Det kan jo hjelpe. Kan jo bruke meg selv som eksempel. Jeg kjørte alltid for fort tidligere, rundt 100 i 80-sonen og 90 i 70-sonen. Tenkte at veiene var jo fine og bla bla. Så så jeg reklamen på tv om familiefaren som ikke klarte å stoppe fordi han kjørte 10 km fortere enn lovlig. Det gjorde inntrykk og det kunne like gjerne vært meg. Nå holder jeg fartsgrensen.
Så selv om man er sta og ikke vil endre seg, så har kanskje de fleste et lite smutthull der fornuften kan trenge inn.
Jo, men akkurat det med hjelmholdning og historier om andres barn som skader seg/nesten skader seg så klarer ikke jeg helt å se at det skal gjøre den helt store forskjellen.
Om barnet til Brutus hadde skadet seg, så hadde han kanskje skiftet ståsted.
Han har mest sannsynlig hørt om andre barn som skader seg/nesten skader seg før.
Jeg er egentlig litt overrasket over at det var den "reklamen" som fikk deg til å skifte kjørestil også. Var det som om du aldri hadde tenkt på sammenhengen mellom fart og bremselengde før? :undrer:
Joda, har alt klart med bremselengde og alt det der. Vet jo helt klart at jo større fart jo større skade osv. Den reklamen gjorde noe med meg bare. Blir kanskje som med deg og røyken. Det går jo bra. Helt til det ikke går bra. I tillegg har kanskje alderen noe å si, jeg er ikke 23 og verdensmester lenger. Vettet og fornuften slår inn oftere enn når jeg var ung. Og det er aldri for sent å forandre seg, tenker jeg.
Nå blander du flere ting, føler jeg. Eller muligens jeg misforstår.
Jeg tror også alltid mennesket kan forandre seg. Alder gir erfaring og tid gir mulighet til å utvikle tanker og slikt.
Men jeg tror rett og slett ikke på at en historie om noens barn kan forandre hjelmholdningene til en voksen mann. Fordi han har hørt og sett historiene før.
Hvis du antyder at jeg er 23 og verdensmester så vet jeg ikke om jeg skal bli snurt eller smigret. :knegg:
Ånei, jeg antyder IKKE at du er 23 og verdensmester. Tenkte på meg selv, hehe. Det er stor forskjell på meg da jeg var 23 og nå som jeg er 39 :knegg: (heldigvis). Skjønner at min lille historie sikkert nok ikke vil påvirke Brutus noe særlig, men jeg ville fortelle den likevel. Kan jo hende noen andre tar den til seg om ikke annet ;)
Men man MÅ jo ikke si alt man mener om noen? :knegg:
Og selv om Brutus kanskje befinner seg på et helt annet jorde, enn foreksempel de fleste andre, så kan det jo hende at det er greit å høre om hva som vokser der også. plutselig den store metafordronningen
Nei, vet du, jeg mente faktisk ikke å være nedlatende. :sorry: Jeg syns det ER fint at du tar det som utgangspunkt, i stedet for å bare hamre på med "iddiot"-karakteristikker. Det er både mer sympatisk og mer konstruktivt.
Hei. Sykkelen til en 4-åring er av størrelsestype trehjulsykkel, bare med to hjul. Det er 500 meter til barnehagen. En trafikkert vei krysses, og der må han leie sykkelen ved siden av oss. Han har såpass fin motorikk at han klarer å sykle i rask gangfart mens vi går med ham, ikke noe villmannskjøring. Blir litt ut av proporsjoner det her når man ikke kjenner settingen godt nok. Og som alle andre 4-åringer med etnisk norsk opphav i urbane strøk, er han aldri ute uten oppsyn. Han falt og slo seg en del da støttehjula kom av i vår, det er naturlig. På en så liten sykkel er det begrenset hvor alvorlig skaden blir. Det er skrubbsår. Men så lærer man respekt for sykkelen før man kommer over på større sykkel og høyere fart. Det er meget sannsynlig at hjelm blir aktuelt da, dersom det fremdeles er like festlig å sykle som det er nå...
Jeg så en del av 6-åringene på vei til første skoledag på mandag. De fleste med støttehjul og kursen på halv tolv. Og stressende foresatte som hadde det brenntravelt. I slike tilfeller vil jeg selvsagt anbefale hjelm og polstring.
Det er noe med å innarbeide vanen, da. At man blir vant til at man aldri sykler uten hjelm.
Det er likevel bare å håpe at det varer. Ikke slik med sekstenåringen i nabolaget her som kjører elsykkel. 200 meter fra hjemmet stopper han (hver morgen, utenfor vinduet mitt), ser seg bakover, tar av seg hjelmen og legger den i bagasjerommet før han kjører videre... :himle:
En foreleser så meg en gang på sykkel i Bergen - uten hjelm (det var i de ville studiedager på nittitallet) og kalte meg Donor on Wheels... Det ga meg en vekker.
Selv på en liten sykkel kan skaden bli stor i et tenkt tilfelle. Det er absurd å mene at fordi han sykler i en voksens gangfart, la oss si 4,5 km/t for å ta et fornuftig tall, og fordi dere går ved siden av så får han kun skrubbsår. Beklager Brutus, men det er så bak mål og jeg må si jeg er litt sjokkert over at det er mulig å være så naiv. Særlig med tanke på at det er ditt eget barns helse det vil kunne gå ut over.
En annen ting, det handler ikke om strekningens lengde. Det handler om sikkerheten. Et barn kan ende på respirator selv etter fall på liten sykkel i forholdsvis lav fart.
Men når noen har påvirket 4-åringen til å si at "man må ha hjelm når man sykler" og du ikke vil svare ham skikkelig på det så er det vel gjerne for at du ikke helt kan forsvare holdningene du har til det?
Som sagt tidligere ser jeg ingen skade i at Poden bruker hjelm nå, så ved at han vokser opp med at man bruker hjelm når han sykler så håper og tror jeg at hjelmen vil være en naturlig del av sykkellivet senere.
Mener du at det har en negativ virkning på noe om 4-åringen din begynner å bruke hjelm nå?