Jeg er normalt ikke veldig hissig i trafikken, men akkurat nå fråder jeg! :mad:
På vei til jobb var det rett før jeg fikk ei dame som ikke overholdt vikeplikten sin i fronten, og så sitter det dumme neket der og gestikulerer og 'kjefter' på meg! :dåne:
Jeg prøvde å peke på vikepliktskiltet som sto to meter bak henne gjentatte ganger uten hell.
Til slutt ga jeg opp og gjorde noe som ligger fryktelig langt fra min natur, jeg viste den flotte midterste fingeren. Og så kjørte jeg.
Men jeg kjenner at jeg aller helst skulle likt å få henne ansikt til ansikt for å ta en liten alvorsprat, fader så irritert jeg er!
Kjenner til det. :rolleyes: Forrige helg lå vi bak en som tydelig trodde han hadde vikeplikt fra høyre i rundkjøringer. Trenger jeg å si at han laget et helvete i rundkjøringen? Jeg var helt sjokkert.
Noe av det som irriterer meg mest er når folk som har vikeplikt, kjører som rallyer mot kryssene og bråbremser rett ved avkjørselen, slik at vi som kjører der får hjerteinfarkt og ikke tror de skal stoppe. Hva fader tenker de med?
Det er tydeligvis mange idioter som ikke burde hatt lappen. Skjønner godt du ble forbanna!
En av mine elever (hun er 18) ble påkjørt (over foten og slo armen i speilet) av en bil når hun krysset veien og dama i bilen viste fingern og kjørte videre. Er det mulig?
Det er også veldig bra med de som er svært hensynsfulle og stopper selv om de ikke har vikeplikt. Det får ikke akkurat trafikken på gli det heller, selv om det er hyggeligere.
Nemlig. Og så ser de surt på MEG når jeg bremser i rundkjøringen. Hallo, jeg tar da virkelig ikke sjansen på at de skal stoppe når det vitterlig ser ut som om de overhodet ikke har tenkt å gjøre det. Jeg foretrekker selvsagt å bremse framfor å få en bil brasende inn i sida. Man SKAL jo også gi vise at man har tenkt å stoppe, denne fort-fort-fort-BRÅRBREMS-kjøringa irriterer meg grenseløst.
Jeg irriterer meg på trailere som kliner seg innpå bilen min. Da hender det jeg viser dem bremselyset, som et tegn på at jeg kan faktisk bremse. Dette gjorde jeg noen ganger til en nederlandsk trailer. Jeg hadde bilen full av barn og ville ikke ha han i bakstussen. Etter en mil fant jeg ut at jeg fikk kjøre av på ei avkjøring og komme unna denne traileren som lå konstant opp i bakstussen på bilen. Jeg blinket av i god tid og da jeg skulle svinge inn på avkjøringen viste jeg ham pekefingeren. Han ble tydelig så provosert at han hev traileren delvis innpå avkjøringen, men han ble likevel stående delvis ute i kjørebanen og dermed sperret han trafikken. Må si at da ble jeg redd. Jeg tenkte at nå er han sint og jeg får bank. Har jo hørt om slike tilfeller. Heldigvis så innså han nok at han ikke kunne stå der, så mens jeg rygget bak i "lomma" for å komme meg unna, så begynte han å kjøre. Hele resten av veien så ventet jeg at han skulle stå rundt neste sving og vente på meg. Heldigvis gjorde han ikke det.
Den dagen lærte jeg barna mine om fart og bremselengde på biler og trailere. Vi telte 1001-1002-1003 og for trailere helst ...1010....
Jeg er en italiener i trafikken. Jeg viser finger og tuter på jevnlig basis.
Særlig på folk som kommer kjørende i kollektivfeltet og så vil legge seg inn foran meg når jeg står i kø. Da limer jeg meg inn på bilen foran, og sier klart ifra hva jeg mener.
Jeg forstår veldig godt at du viste fingen i en slik situasjon.
Meg og sambo var ute og kjørte, og skulle gjennom et lyskryss. Da kom det en kjøren gjennom lyskrysset fra høyre i en veldig høy fart på rødt. Hadde vi kjørt ut to sek tidliger eller ikke bremset, hadde vi nok havnet i en veldig stygg ulykke. Sambo ble så forbanna at når han kjørte etter bilen at han både blinket og tutet :rolleyes:
Tuting i trafikken er en uting. Stiller dere på lik linje med tullingene dere tuter på. Kan skape uoppmerksomhet og uheldige situasjoner. :viser fingen:
Det er mange nek i trafikken. Det er helt sikkert.
Jeg viser sjelden fingeren, det tør jeg ikke. :knegg:
Men jeg har blitt så sint en gang, at jeg stoppet opp, gikk ut av bilen og spurte hva vedkommende holdt på med.
Tuting gjør jeg kun om det er faresituasjon. Om jeg kan bruke det ordet. Aldri når jeg er forbanna.
Jeg synes trafikken har blitt bare mer og mer hissig, folk tar store sjanser og dette liker jeg så absolutt ikke.
Politi burde vist seg mer, og flere fotobokser burde vært satt ut.
Ikke mange kjører i fartsgrensene lengre, og til og med i 30 soner med barnehager og skoler liggende rett ved veien -kjører folk forbi de som følger grensene. :dåne:
Jeg synes rett og slett det er en skremmende utvikling.
Det er jeg helt enign i, og jeg tror nok ikke sambo hadde gjort det om det var andre på veien. Det var bare oss og den andre bilen en veldig tidlig søndagsmorgen.
Jeg har aldri sett sambo oppføre seg slikt verker før eller etter. Men når er så nærmt en stygg ulykke så gjør man ikke helt det som er riktig, ren afekt.
Jeg skjønner at du blir irritert over det som skjedde. Samtidig er jeg overrasket over hvor mange som tuter og "viser finger'n" når de blir oppgitte over andre bilister. Jeg tror det er med på å gjøre trafikken mer agressiv og hissig.
Nå liker jeg ikke banning heller jeg, så det er nesten så jeg tuter og viser finger'n til overskriften din. :nemlig:
Jeg kjører audi. Jeg er en som irriterer andre. :moahaha:
Men det er sjelden ved å lusekjøre altså.
Jeg gir ikke fingeren, men det hender jeg kjefter veldig om jeg er alene i bilen, eller bare har med drømmers. Særlig når noen synes det er koselig å kjøre i 60 i 80-sonen.
Da er det mangen som ikke skulle vært i trafikken. Og stå på fløyten og blinke ser jeg ikke som non gale når en vildmann omtrent kjører på oss i noen som virker ut som 100 km i time i 60- sone.
Sambo er en trygg og flik sjåfør, som overholder alle trafikkregler.
Uansett vær og vind? Når det snør vannrett og det er dritglatt og mørkt, så kan jeg finne på å ligge i 60 i 80-sonen. Jeg kjører til side sånn innimellom for å slippe forbi folk, men problemet er jo ofte at jeg ikke ser hvor ev. avkjørsler er.
Noe som irriterer MEG, er når jeg ligger litt over fartsgrensen, men folk likevel vil ha meg til å kjøre til side for å slippe dem forbi. Hallo, men når jeg kjører i mer enn fartsgrensen, så er det ikke mitt problem at folk på død og liv skal forbi, altså.
Nei, det har jeg ikke innrømt. Jeg sa han den gang blinket og tutet på den personen som var cm fra og kjøre rett inni oss. Jeg har ikke skrevet noen plass at det er noen han gjør til vanlig. Og vist du oppfattet det som at det var noe han gjør til vanlig så har du lest for mye inni i det.
Vet du sikkert hvor mye feil speedometeret på bilen din viser? Vi har en bil som viser 10-11 km/t feil når man kjører i 70-80. Jeg hadde hatt bilen en stund før jeg skjønte det (sånne målere ved veien som viser "Din fart" er en fin ting). Jeg hadde fram til da ligget 5-6 km/t over det bilen viste, og jeg endte opp med en litt irritert kø. Bare som tips altså.
Jeg føler med deg. Jeg har jo nettopp kjørt opp, men er tydeligvis født med "road rage".
Jeg legger ikke opp til farlige situasjoner "fordi jeg har rett", jeg har sittet på med slike personer i mitt liv og det har blitt veldig farlig mer enn en gang.
Men jeg pleier å gjøre folk som bryter trafikkreglene oppmerksomme på det de driver med ja :flau: Det irriterer meg rett og slett grenseløst at noen mener at de ikke trenger å overholde verken vikeplikt eller andre trafikkregler.
Bruk av horn er jo egentlig ganske strengt regulert og skal kun brukes til å gjøre andre trafikkanter oppmerksomme på farlige situasjoner. F.eks. i går, da noen kom busende inn i en rundkjøring fra høyre(som jeg allerede har kjørt inn i) samtidig med at de snakker i tlf. og opptrer utrolig kjipt og rett og slett trafikkfarlig (for flere enn bare meg), da tuter jeg, viser fingeren og gestikulerer bak rattet osv.
Jeg skjønner heller ikke hva Sitron vil frem til her.
Anyhows: Å tute for annen grunn enn å HINDRE fare, er å bryte trafikkreglene, så å gjøre det fordi andre bryter trafikkreglene blir ganske, ...teit. Men jeg er teit av og til. :flau: Jeg rettferdiggjør det med at hvis jeg gjør folk oppmerksomme på at det er livsfarlig å gjøre det de gjør, så forebygger jeg fare, på sikt. :p
Men jeg skjønner HIs irritasjon, altså, over at den (/&% damen ikke bare kjørte feil, men OGSÅ skjelte ut den som kjørte riktig. Og det er så UTROLIG irriterende å bli skjelt ut i en situasjon der man ikke kan få forklart at det er DEN ANDRE som er dust, og hvorfor. :p
Divine: Det er vel ganske alment anerkjent at man skal slippe andre forbi om man lager kø, også om man følger fartsgrensen. En grunn er at speedometer kan være feil. En annen, og mer vanlig, er at man TROR man følger fartsgrensen, og det gjør man, i og for seg, på alle rette strekk. Men bremser litt ned i svinger. I tunneller. Dersom det er et stort tre i veikanten. :p Men da ser man jo ikke på speedometeret.
Hvis alle mener at 60 er riktig så er det jo ingen som prøver å kjøre forbi heller. Men hvis noen mener at 60 er maks, andre mener 80 går fint og det er lov med 80 så bør man slippe frem folk. Gjør du det så er det jo null problem. Jeg skjønner at noen kan for eksempel ha gråtende unger baki, dårlig nattesyn eller lignende altså. Men da må de slippe frem de som ikke har dette. (Synes jeg).
De som virkelig irriterer er de som setter opp farten på slettene for å liksom være flinke - sånn at bilene bak ikke kommer forbi. Da blir jeg rett og slett sur. Vil man ligge i 60 i svingene så holder man det på sletta så de bak kommer forbi også.
Speedometeret ditt er ikke riktig. Jeg har enda ikke sett en bil noensinne som viser riktig tall. De er justert noe opp alle sammen - for å gi litt margin og å unngå fartsbøter.
Ok, da, flisespikker. :p Så riktig som det kan bli, da.
Og jeg slipper folk forbi, altså. Jeg hater nemlig å lage kø. Men jeg er jo faktisk avhengig av enten 1) en rettstrekning der de kan kjøre forbi eller 2) av avkjørsel jeg kan svinge inn på. Og noen mener visst at dette skal være tilgjengelig på et nanosekunds varsel.
Men altså, om JEG kjører 90 i en 80-sone, og alle bak meg ønsker å kjøre i 120? Er det da min plikt å stoppe for hver 200 m for å slippe dem forbi når jeg tross alt allerede kjører over fartsgrensen?
Så lenge man holder fartsgrensen så skal vel man ikke stoppe for og slippe de som kjører over fartgrensen forbi. I mine ører hører det merkelig og stoppe for de som kjører for fort.
Sånt er skummelt. Jeg ble skikkelig redd her en kveld da jeg skulle kjøre inn på motorveien. Det var to eller tre biler foran meg som også skulle svinge inn på motorveien, men den første av dem var en skikkelig lusekjører. Det var passe luke til alle bilene, bortsett fra at jeg ikke hadde tatt høyde for at den første bilen ikke ville aksellerere. Og bak meg kom en trailer i full fart. Da var jeg ganske redd, og egentlig ganske glad for at jeg ikke hadde den andre bilen i "vise finger"-avstand. Fikk hivd bilen over i venstre felt hvor det ikke var noen, da.
Men en venn av meg har blitt påkjørt fra siden, av en bil som ikke overholdt vikeplikten, og det sliter han med i dag. :(
uuuh! Det er derfor jeg hater å kjøre ute på landet. Folk som kjenner veien og kjører som svin, blir antakelig dritirriterte på forsiktige meg som forventer minst to elger og en skoleklasse rundt hver sving. :skremt: Sist jeg kjørte på en svingete landevei med 80-grense, møtte jeg stadig syklister rundt neste sving. Jeg skjønner ikke at folk kan kjøre så fort når det er slike forhold. At det virkelig er jeg som er unormal?
Nei, det synes jeg ikke. Da tenker du zen og prøve rå slappe av i stedet. Hvis de da ønsker å kjøre forbi, får de selv vurdere når og hvor det er trygt og hensiktsmessig. Jeg er enig i at man skaper farlige situasjoner dersom man kjører for sakte, men ikke når man holder seg til fartsgrensa, evt vipper litt rundt grensa.
Hvis man flisespikker, kan man jo si at man nesten bidrar til lovbrudd ved å slippe forbi folk som vil ligge over fartsgrensen. Høy fart er årsak til mange ulykker.
Hvis Divine (eller jeg eller hvem som helst) kjører i 90 i 80-sonen, ser jeg ingen grunn til å stoppe og slippe forbi andre.
Helt enig. Det er de som skaper farlige situasjoner. Dessuten, hvis folk presser hverandre til å kjøre fortere og fortere for å skape "flyt", blir jo det også utgangspunkt for en farlig trafikk.
Trenger ikke å stoppe for å slippe folk forbi, som oftest er det nok å slakke litt på gassen, da detter man raskt ned til 50-60 og blinke, altså synliggjør at man slipper dem fordi, for da vet de at du er klar til å bremse om det skulle være nødvendig.
jeg har mange ganger vært i stuss om jeg skal slippe forbi noen bak meg, da ved å bremse ned så de får bedre tid på forbikjøringer. Men jeg synes også det er vanskelig å avgjøre når det er et passende tidspunkt. Hvis de ikke egentlig hadde tenkt å kjøre forbi på det tidspuntket, kan de likevel føle seg "presset" eller fristet av meg til å kjøre forbi, og da kan det også bidra til farlige situasjoner, enten fordi jeg har feilberegnet for dem, eller fordi de egentlig ikke hadde tenkt å kjøre forbi (kanskje de likte bakhodet mitt veldig godt? :blånn: )
En stygg forbikjøring nå nylig kostet jo livet til et ektepar og en liten gutt på 5 år. :( Fatter ikke at folk tar sånne sjanser. Man kjører ikke forbi en hel kø når man ikke har oversikt. Jeg fatter det ikke.
Jeg snakker jo ikke om når man har en bil eller to bak seg. Men lager man kø (type mer enn 5-6 biler), så vet man jo at det medfører at folk vil komme til å kjøre forbi. Derfor vil jeg heller legge til rette for trygge, gode forbikjøringer.
Men jeg har aldri sett at det har dannet seg kø av JEVN kjøring i 90 i 80-sonen. Problemet er at flk faktisk ikke holder jevn fart.
Hvis jeg kjørte et stykke bak i en kø som lå så vidt over fartsgrensen, og den fremste bilen hadde begynt å slakke på farten for å slippe forbi en bil eller to om gangen, hadde jeg blitt irritert, tror jeg. Det ville jo ført til veldig rykkete kjøring i en kø som i utgangspunktet holdt en helt grei fart.
Når det er mange biler på veien, vil det jo bli køer innimellom, men hvis køen ligger litt over fartsgrensen, ser jeg ikke helt vitsen med å stoppe eller senke farten for å slippe noen forbi.
Hvorfor det, hvis du ligger så vidt over fartsgrensen? Jeg ser ikke det som mitt ansvar jeg, og jeg er ikke sikker på om det bidrar til en tryggere trafikk heller.
Fra hytta og hjem en søndag ettermiddag går køen ofte i 80-90 km/t i 80-sonen. Så lenge den ikke bikker under 80, er det greit synes jeg, selv om det går litt ujevnt.
Veldig enig. Jeg tror det er mange som tror at de kjører litt over fartsgrensen og så bremser de i alle svinger. Det er sinnsykt irriterende å ligge bak de som ikke greier å kjøre jevnt.
Det er vel det som er forskjellig da, hvilke svinger man mener man må bremse i. (Jeg vet ikke hvordan du kjører altså, det kan godt være vi kjører helt likt for den del), men jeg er veldig vant til å kjøre på svingete og dårlige veier og det er ikke så ofte man trenger å bremse faktisk, det handler mer om teknikk på hvordan man tar svingen.
Jeg blir hakke gal i hvertfall når jeg kjører bak noen som bremser for hver sving og det ikke er nødvendig. Om jeg signaliserer at jeg vil forbi så bør de slippe meg forbi, det bør ikke være mitt problem at folk er dårlige til å kjøre, da får de ta støyten for det med å stoppe oftere. De får øve seg litt rett og slett.
Sitron: Det spørs jo HVA man gjør i affekt. Uoppmerksomhet er en av de store killerne i trafikken, jeg ver ikke om kjefting, skriking og fingervisninging er det samme, så lenge man har bevisstheten i situasjonen. For øvrig er jeg enig i at unødvendig tuting er en uting, det rammer som oftest bare uskyldige fotgjengere eller bilister.
Jeg kjenner følelsen!
Er sindigheten selv som oftest. Det kan koke i toppen, og jeg kan være lynforbanna, men det vises ikke på utsiden.
Men gi meg et par bilnøkler...
Jeg har nok vist fingern mange ganger, tutet og hyttet med neven, fektet og stått i, satt pekefingeren til tinningen og trukket av osv. Jauda - plomma tar ut all aggresjon i trafikken hun. :flau:
Jeg holdt på å dra på meg bank en gang. En diger skjeggete fyr, som kom litt skarpt inn i ei rundkjøring, syntes ikke det var noe kult at jeg viste han fingern. Holdt på å kjøre i siden på han. Han kjørte etter meg et stykke, før han tydeligvis ikke gadd allikevel. :puh:
Men får legge til at jeg aldri har vært innblandet i trafikkuhell av noe slag som jeg er skyld i. Jeg har blitt påkjørt av en dust i en Lada Niva panservogn, som kjørte i ræva på meg når jeg sto på full stopp.
Jeg spurte om han var full, eller bare dum. Han svarte ikke merkelig nok.
Men hvordan vet man om det er nødvendig å bremse, da? Rent bortsett fra kjøreferdigheter? Man har jo ikke akkurat god sikt rundt sånne svinger, og det hender seg jo at folk blir kjørt ned langs norske landeveier.
Jeg tuter sjelden, og de få gangene jeg gjør det, så er det for å varsle om fare. Viser fingeren gjør jeg aldri. Om jeg er den som gjør noe dumt i trafikken, og andre da viser meg fingeren, så holder jeg på å klikke av sinne. Greit at jeg gjorde noe dumt, men den fingeren er bare tåpelig, synes jeg.
Om jeg lager kø bak meg, så bremser jeg aldri ned for å slippe forbi. Om noen vil forbi, så er det deres ansvar. Skal begge parter ta ansvar i en slik situasjon, så vil det fort oppstå forvirring og farlige situasjoner. Om jeg virkelig føler for å slippe noen forbi, så kjører jeg av veien der det er rom for det.
Det kan nok hende, men jeg opplever også å lage kø på E6 når GPS og speedometer viser at jeg holder fart på 85 i 80-sonen (dvs at speedometeret viser 89-90). Jeg kjører med cruisekontroll der jeg kan, så ujevn fart er ikke et problem. Det er mange som kjører i 90 eller mer i 80-sonen, men jeg ser det ikke som min oppgave å hjelpe dem fram.
Jeg har forresten foreldre som mener det er viktig å ikke kjøre fortere enn man "klarer". Hvis det er 70 i 80-sonen på et rett strekk i godt vær og tørr asfalt, mener de likevel at det er ok. :snill: Jeg mener de bør være i stand til å holde farten i et sånt tilfelle og har oppfordret dem til å levere fra seg førerkortet.
De fleste mener jo at det ikke er nødvendig å bremse ned til 20 km/t i slake svinger, og de fleste mener det er nødvendig å bremse ned til 50 i krappe.
Grensen mellom der går mer på hvor vant man er til å kjøre enn noe annet tror jeg. Og er man en lite erfaren og dårlig sjåfør så må man innse at man irriterer på seg andre bilister om man kjører saktere enn hva som er strengt nødvendig. Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.
:what:
Man har faktisk selv ansvaret for å kjøre forsvarlig, innenfor fartsgrensa. Om det er sikt, føreforhold, eller andre faktorer som avgjør, så har man faktisk plikt til å ta hensyn til det. F.eks. når jeg kjører på et ukjent sted, så må jeg jo bare ta hensyn til det jeg selv kan vite om forholdene, de andre bilistene som er bedre kjent der, kan jo ikke tankeoverføre til meg. Og når jeg da rundt flere svinger tar igjen syklister som sykler flere i bredden, tar jeg det med i risikovurderingen. Likevel følte jeg at andre bilister syntes jeg var en sinke (de vet tydeligvis akkurat hvor alle syklistene er til enhver tid). Jeg tviler sterkt på at "fartsgrensen" er bestemt med tanke på å ta høyde for alt. Ute på landet hvor man ikke har noen andre veier å gå på, ville det antakelig være lite hensiktsmessig med lav fartsgrense i tilfelle det kommer en fotgjenger i ny og ne, men jeg mener likevel at man må kjøre forsiktig.
Jeg har kjørt på svingete skogsveier gjennom Värmland, og der var fartsgrensa 90. Vel, det var sjelden man kom seg opp i noe som lignet en slik hastighet. Jeg tror at i Sverige er fartsgrensene satt som en "maksimumsfart", og ikke en veiledning til hvor fort man burde kjøre. Man skal altså selv tilpasse farten etter hva som er forsvarlig, men ikke over fartsgrensa. På andre sida av Riksgrensa var det helt annerledes, der var det jo nye fartsgrenser for hver kilometer. 80-70-80-70-60 etc (og fotobokser). Vet ikke helt hvorfor det er slik.
Helt klart, krangler ikke på det. Det jeg mener er at ofte kjører folk saktere enn nødvendig fordi de er uerfarne eller ukjente på veien, siden du tok det som et eksempel. Jeg synes det er greit at de gjør det, men da må de ta hensyn til at de faktisk sinker trafikken for andre.
Når jeg kjører på veier som jeg ikke kjenner, og derfor kjører langsommere enn hva lokalbefolkningen gjør, så er jeg derfor mer serviceminded på at jeg er den som må stoppe og slippe folk forbi.
Nei, det synes jeg ikke. Likker du i fartsgrensa så blir iallefall ikke jeg irritert. Med mindre du bremser ned i alle svinger. Er svingen ikke ment å kunne tas noenlunde i fartsgrensa så står det de fleste steder et skilt som hinter om det.
Men som en hovedregel - har du ingen biler foran deg og ser mange i speilet så mener jeg faktisk at du skal kjøre til siden en gang i blant og slippe folk frem for da er det mye som tyder på at du ikke holder den farten de fleste andre holder. Da unngår man at folk blir småsprø bakover og begynner å foreta farlige forbikjøringer. For det er det veldig mange som gjør. Spesielt når bil nummer to i køen ikke kjører forbi.
Dette har ENORMT mye å si med hva slags bil du har, hvordan den er skodd og hvordan du er som sjåfør. Jeg skal glatt holde 50 % høyere fart av det mange mener de er komfortable med fra meg til byen - uten at en som sitter på med meg vil føle at jeg råkjører noe spesielt. Rett og slett fordi jeg har en bil med svært hyggelige kjøreegenskaper kombinert med at jeg er gammel motorsyklist.
Da er vi tydeligvis uenige om hva som er nødvendig. :humre:
Og ja, jeg vil jo gjerne vise hensyn til lokalbefolkningen, men jeg kan ikke stoppe så ofte, og ofte er det heller ikke noe naturlig sted å stoppe. Da må det være bilene baks ansvar å vurdere når det er trygt å kjøre forbi.
Og jeg er ikke enig i premisset om at når man har "en kø bak seg, og ingen foran seg", så kjører man for sakte. Det går fint an å være en lang lang rekke av bilister som følger fartsgrensa, selv om de som lå foran har svinekjørt avgårde. Eller det er trafikklys innimellom. :gladspøkels:
Jeg synes tuting er undervurdert i Norge. :nemlig: Burde brukes mye mer.
Jeg tutet senest idag, på noen som var på vei inn i butikken og sperret veien med hodeløs parkering.
Hm, det vet vi strengt talt ikke uten at vi sitter på hverandre mens den andre kjører bil. For alt vi vet så kan det være at om jeg sitter på en av Värmlandsturene dine og du freser rundt i 90 og slipper gassen av sånn at vi skrenser gjennom 90 graders svinger i 89 km/t og du sier at "Jeg mener faktisk at dette er nødvendig, Esme" at jeg prøver å si at jeg er enig, men siden sentrifugalkraften har dradd munnvikene mine over øreflippene så greier jeg ikke å si noe annet enn "Iiii. Iiii."
Eller at når jeg kjører i Telemark så er det først når vi kommer bak gamle Hølje Kåsekåsa som aldri har brukt noe annet enn 2.giret og som har blikket stivt festet på veien 0,3 m foran bilen at når jeg sier "Se, Kanina, dette kan da for pokker ikke være nødvendig" at du er enig, bortsett fra at du får det ikke med deg fordi du har irritert deg over saktekjøringa mi sånn at du holder på med selvskading sånn at du skal ha en god grunn til å rusle deg av i fart når vi passerer Notodden sykehus.
Men om du alltid synes at absolutt alle kjører for raskt så er vi nok ikke helt enige om hva som er nødvendig eller ei. Jeg synes omtrent halvparten av andre sjåfører kjører for raskt og den andre halvparten for langsomt.
Så hvorfor er bilene utstyrt med horn, mener du? Til pynt? Jeg bruker hornet for å varsle om farlige situasjoner. Igår var det f.eks en som kom i 120 bak meg mens jeg lå i tett trafikk i 90-sonen. Det var tettpakket i høyre felt, og jeg måtte passere noen før jeg fikk plass til å legge meg inn. Jeg blinker til høyre og begynner å legge meg inn, når jeg ser dusten, som ligger på bakskjermen min, vrenger inn bak meg og skal passere meg på høyre side. DA tutet jeg. Men jeg tuter ikke bare for å kjefte. Det hender jeg setter fjernlysene i rompa på en bil som akkurat har hevet seg ut på forkjørsvei rett foran meg, slik at jeg må bremse. Å vise fingeren til noen gjør man rett og slett ikke. Vanvittig vulgært. :skuffet: Det har hendt et par ganger at jeg har fått finger'n, og jeg blir vanvittig provosert av det.
Ikke jeg heller, men jeg opplever farlige situasjoner i trafikken omtrent hver eneste dag. Forrige uke var vi selv i en nestenkollisjon på samme måte. Vi kom rundt en sving og møter en lang rekke biler, hvorav en i vår kjørebane. Helten rakk heldigvis å bremse kraftig, og det gikk bra.
Men man har fremdeles et ansvar for å kjøre forsvarlig. Det er f.eks ikke så lenge siden det var 80 rett nedenfor her, i en sving det var umulig å ta i 80. Nå er strekningen nedregulert til 60, heldigvis. Det er noen som har kjørt av veien i den svingen, gitt.
"Det er ikke alltid tillatt eller forsvarlig å holde fartsgrensen" - sitat fra Veien til førerkortet som står i hyllen bak meg.
Jeg er ikke sikker på hva du mener med "fartsregulering" her. 80 km/t er standard fartgrense utenfor tettbygd strøk, og fartsgrensen blir ikke satt ned pga. svinger eller veibredde. For at veien skal få høyere fartsgrense enn 80 må den derimot tilfredsstille krav til kurvatur, bredde osv.
Jammen Kanina da, alle vet jo at han Anton går kveldsskiftet på verftet denne uka, og da er han ferdig kl 1715, og med hans vanlige sykkelhastighet er han kommet til sving nr 3 nå. Det er ingen grunn til å bremse i de to første svingene. Og det er bare Runar og Kåre som er på elgjakt i helga, og teigen deres er bak sving nr. 7, så det er veldig liten sjanse for å treffe elg de første svingene. Dessuten har ikke han Pelle politi kommer over ferja i dag, så det er ingen fare for fartskontroll.
Jeg vet om en del veier med 80-sone (riksveier og europaveier) hvor du garantert vil havne utenfor stupet hvis du holder 80 i svingen. Svingene er merket, men fartsgrensa blir ikke satt ned hver gang veien tar en bøy. Og jeg vet også om en del steder hvor det alltid legger seg is når værforholdene er på en viss måte. Der er det også 60-80, men man ville vært gal hvis man kjørte så fort der og da. Man må kjøre etter forholda, ikke etter skilta.
Hjemmefra kjører jeg alltid ut fra høyre til noe "alle" antar er forkjørsvei,
og opplever stadig vekk å få snerrende blikk og gestikulasjoner fra sjåføren fra venstre dersom jeg prøver å kjøre ut. Har de ikke hørt om høyreregelen liksom?? :gaah:
:grineler: Nå ler jeg så jeg nesten griner her! På ordentlig! Meget levende argumentasjon. :D :ser for meg at jeg kjører i 89 gjennom svingene i Värmland:
Er det et boligområdet du kjører ut i fra? For her jeg bor er det mange forkjørsveier som ser ut som og komme fra butikkområdet, men det er også bolighus der som ikke alle som ikke er kjennt vet om.
:knegg: Og her vi bor, har man vikeplikt for de som ikke må svinge. Man stopper ikke for biler fra høyre når det betyr at man i tillegg må rygge 30 meter for at vedkommende skal komme seg fram. Men ut på den ordentlige veien, er det høyreregel, og da er det litt skummelt siden de som kommer kjørende i den ordentlige veien tror de er på forkjørsvei.
Det er faktisk både industri, butikk og boligområde innenfor det aktuelle krysset, så jeg skjønner ikke at det er så vanskelig. God sikt er det også, og tydelig at det ikke finnes vikepliktskilt.
Men jeg har jo vennet meg til å ikke kjøre til det smeller, da, nødvendig nok :knegg:
Når jeg tenker over det så skjer det igrunnen stort sett aldri at jeg mener biler kjører for fort når jeg er ute og farter. Unntatt ungdommer som freser rundt i byggefelt med blacklights under bilene så det ser ut som batmobiler.
Det er ikke stil å kjøre for fort i tredvesona altså. :kjevle:
:lol: Jada.
Når jeg kjører ut fra mitt eget tun, vet jeg å holde meg innenfor til de andre har kjørt forbi :nikker:
:fikk lappen i fjor for svarte og kan alt ettersom jeg kjørte med kjørelærer i detta strøket:
Ja, du kan le, du. :knegg: Men rundt her er det endel gatetun ut mot en stor ikke-forkjørsvei, og det er helt tydelig at det er mange som ikke får med seg det store blå skiltet med kryss over rett før de kjører ut på den store veien. Flere enn én gang har jeg blitt tutet på og fått kjeft fordi jeg ikke stopper da.
Bra at du kan din teori, i alle fall.
Etter det jeg finner så settes fartsgrenser på hovedveier, dvs riksveier og europaveier og slikt, (altså, som sagt, småveier og slikt hvor man ikke ser fartsskilt har generell fartsgrense på 80 km/t) ut fra hvordan veien er utformet, hvordan lendet er, om det er oversiktilig eller ei, om det er mange avkjørsler, og det blir også til en viss grad tatt hensyn til faktisk fartsnivå, f.eks 85% percentilen, dvs den farten 85% av kjøretøyene holder seg under eller gjennomsnittsfarten.
Som trafikant på en av norges styggeste veier vet jeg noe om å gi fingeren OG tute.
For jeg gjør begge deler, jeg kan til og med rulle ned vinduet og skrike faktisk.
Den retten forbeholder jeg meg når andre mennesker velger å sett mitt og mine barns liv i fare. Det er så mye sinnsyk kjøring rundt om!
Og de som SKAL fordi, UANSETT er de som er værst.
Jeg er lokallkjent både med vei og føre.
Ligger jeg i 40 i 80 sona er det en JÆVLA god grunn til det.
Men forbi, det skal de.
Og hvem kommer da som førstemann til ulykken?
For noen må jo faktisk hjelpe idiotene som tror 80 km i timen betyr at man MÅ kjøre i 80..... uansett vær og føre....
Jada, avkjørsler er viktig for fastsettelse av fartsgrense, og noen strekninger med stor trafikk og/eller mange ulykker har fartsgrense 70 km/t, men hvor finner du reglene om utforming av veien og faktisk fartsnivå?
At dere gidder å hisse dere opp så dere viser fingeren, skriker og tuter av sinne! Det er jo slett ikke verdt det, og det gjør ikke egne kjøreegenskaper noe bedre - heller omvendt. (åh, nå kan jeg bruke :snill: -smileyen! DET er ikke ofte det!). Å tute for å gi beskjed om at "nå skaper du fare" er noe annet da.
Det er ikke ofte jeg har fått fingeren i trafikken men når det har skjedd har jeg sørget for øyekontakt, smilt, også geipet tilbake :D Også kjørt rolig videre. Hehe.
Veien jeg bor på er en forkjørsvei ut på hovedveien borti her - alle 4-5 veiene ut på den veien er forkjørsveier, men det virker som det bare er de som er lokalt oppvokste som vet det. Man ser an sjåføren - kjenner man dem igjen vet man at de stopper. Er de ukjente av utseende stopper de ikke :humre:
:rofl: Jepp, sånn var det der jeg bodde før - der vi hadde 4 naboer...
De fleste svinger er vel doserte slik at det går noenlunde av seg selv å regulere fart inn i svingen, er de ikke?
Og så tror jeg de FLESTE skjønner forskjellen på en lang bilrekke som tilfeldigvis ligger etter hverandre fra fjellet, og en kø av irriterte folk bak en fyr som ligger "akkurat i farsgrensen" (men bremser unødig ned i alt av kurver og - ikke minst - tunneler!). Man ser det på flyten, og på avstanden på bilene bak. Og på ansiktsuttrykkene, om man har godt syn. :p
Altså, nå har jeg letet meg frustert og sur etter «NA-Rundskriv 01/16 Kriterier for fartsgrenser utenfor tettbygd strøk» som skulle ha ligget på nettet et sted, men jeg finner det bare ikke.
Det som jeg finner og som er nærmest da, men jeg vet at det ikke er autoritativ kilde altså er
Det er faktisk ganske morsomt å smile og vinke når noen ligger bak og blinker med lysene og ikke har tid til å vente til jeg har passert bilene i høyre felt sånn at jeg får lagt meg inn. :knegg:
Og Esme, vi har da ikke 110 i Norge? :gruble: Sverige har.
Skulle ønske vi hadde den regelen med at man ikke hadde vikeplikt i oppoverbakker om vinteren her og (bor i bakkeby). :cool:
Ellers virkelig HATER jeg at folk ikke bruker blinklys. Det ødelegger hele trafikkbildet. :mad:
Jeg tuter svært sjelden, men ble rygget på, dvs ikke rygget på da jeg lå på hornet utenfor polet. Var ikke så fornøyd da, handlet vin med sjelvende hender etterpå. :knegg:
Jeg blinker også på alle uten kjørelys. Jeg var i en nestenulykke pga bil uten lys.
Og så har vi alle de flinke damene på rundt 50+ som står på kravene i rushtiden og nekter å flette, de er særdeles sjarmerende. :snill:
Og gud vet hvor mange ganger jeg har holdt på å få noen i siden i tofelts rundkjøringer. Enkelte tror visst at man kan ligge i høyre og kutte rett over rundkjøringen.
Jeg innrømmer glatt at jeg er altfor mye irritert i trafikken, det er for mange ELENDIGE sjåfører der ute!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.