IdaM sa for siden:
Kjære vene. ser dere på tv2-nyhetene eller? Dette er jo helt hårreisende!:eek:
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
IdaM sa for siden:
Kjære vene. ser dere på tv2-nyhetene eller? Dette er jo helt hårreisende!:eek:
Irma sa for siden:
Hva er hårreisende?
Stompa sa for siden:
:gruble:
Siri sa for siden:
Ja, jeg så det og kjenner at det opprører meg at man i en så fortvilt situasjon blir møtt på en så arrogant måte.
IdaM sa for siden:
Tv2-nyhetene sendte et lydopptak av en nødsamtale hvor AMK ikke tar innringerne på alvor. Innringerne var innvandrere og opprørte; ikke alltid like greit å gjøre seg forstått eller å forstå i en slik situasjon. Samtalen avsluttes da AMK ikke får den kontakten de ønsker og sender IKKE bil... Hele 9 ni samtaler har de før ambulansen er på plass
IdaM sa for siden:
Ja, jeg blir helt sjokkert. Tenk for en fortvilt situasjon å være i :mad:
Siritk sa for siden:
Jeg regner med at det er denne samtalen det er snakk om. NRK har nettopp kjørt en lignende sak, dog ikke med innvandrere, hvor de også slet med å få ambulanse.
Jeg kjenner jeg er oppgitt på alles vegne, mest på de stakkarene som er i en så fortvilet situasjon.
apan sa for siden:
Og jeg tenker at man får sjelden høre hele historien bak noe som helst av denne typen.
Tuttan sa for siden:
Men no på NRK1 var det ein nordmann som hadde ringt inn til AMK ettter å ha komt over ei eldre dame so viste alle tegn til hjerneslag eller liknande. Og det tok 30 mintutt før ambulansen kom og når mannen som ringt ringde oppatt for å purre på dei, fekk han ei overhøvling. :eek::eek:
Jinx sa for siden:
Hvis alt har kommet frem er det forferdelig trist. Jeg ringer ofte etter ambulanse og har alltid fått den hjelpen jeg har bedt om.Synd det ikke er sånn alle steder.
Siri sa for siden:
Hva mener du med det? Har du lest lydloggen?
Pelle sa for siden:
Jaja. Leste at de i fjor fikk 120.000 telefoner, og 12 klager. Klarer ikke helt å opprøre meg, enkeltfeil gjøres vel alltids i alle yrker. Ble ikke opprørt av Ali-saken heller.
Siri sa for siden:
Det hjelper vel fint lite for familien som er rammet denne gangen.
IdaM sa for siden:
Det kan være at alt ikke kommer fram, men vi hører jo at personen som sitter på AMK sier at det sikkert bare er en bagatell da hun snakker med ambulansepersonalet. Slik jeg forstår det, tas ikke innringeren i dette innslaget på alvor og det skal ingen behøve å føle i en slik situasjon.
Pelle sa for siden:
Selvsagt ikke, men det er noe med proposjonaliteten av nyhetsformidlingen. Som om dette er en systematisk feil som gjøres, eller en generell rasistisk holdning eller noe.
apan sa for siden:
Nei, og jeg skal selvfølgelig ikke si sikkert at det aldri begås feil - det gjør det vel overalt og det er selvsagt tragisk, men det er sjelden alt som kommer fram i media rundt hvorfor ting blir som de blir når det gjelder slike "sensasjoner".
IdaM sa for siden:
Poenget her må vel være måten vedkommende blir møtt på i forhold til situasjonen som har oppstått. At dette ikke er en systematisk feil er for meg ganske åpenbart, men når det er sagt skal heller ikke slike "feil" oppstå. Kjenner faktisk at det byr meg i mot å kalle dette for en "feil". Her er det mennesker, som jobber med mennesker i krisesituasjoner og det å velge å ikke sende ut ambulanse... Neineinei!
Irma sa for siden:
Jeg satt med en skikkelig uggen følelse da man på nett og på nyhetene viste film av familiemedlemmer i krise, før liket var kaldt. Uansett hvor bedritent familiemedlemmene oppførte seg, og hva de måtte ha gjort synes jeg ikke at det forsvarte videofilm av familiemedlemmer i krise nærmest på direkten. Jeg sitter med samme følelse nå etter å ha hørt opptakene på TV2, jeg ønsket ikke å få høre disse samtalene - jeg mener at det er mat for de som skal avgjøre ting-og-tang. Iallefall såpass tidlig i prosessen.
Jeg har ingen erfaring med å snakke med pårørende med døende familiemedlemmer, men jeg har måttet håndtere en del trusselsituasjoner og mange samtaler med skrikende folk i krise. Ut i fra det lille jeg hørte syntes jeg det snarere ble kastet bensin på bålet, framfor å roe situasjonen ned. Det forsvarliggjør selvsagt ikke drapstrusler. Men det framsto ikke særlig profesjonelt slik jeg oppfattet det. Det at AMK påpekte at det var snakk om "en pakistaner eller noe sånt" var ikke noe sjakktrekk, det er ikke så lenge siden AMK var i hardt vær med heftige rasismebeskyldnigner. (Den gang var ikke jeg av de som hev meg på rasismebeskyldningene, det har jeg heller ikke tenkt til å være nå. Men det hørtes ikke bra ut.) I tillegg var ikke kommentaren om at det sikkert er snakk om en bagatell særlig tillitvekkende.
En ting jeg har tenkt litt på etter at denne saken dukket opp er episoden hvor jeg måtte ringe 113 i en nødsituasjon. Jeg var fryktelig redd, og kjente det der og da litt provoserende at det ble brukt mye tid på å kartlegge - jeg ble ikke noen gang under samtalen informert om at ambulanse allerede var på vei. Først etter å ha snakket med en sykepleier med erfaring fra AMK en stund etter hendelsen fikk jeg vite at det var normalt å påkalle ambulanse i løpet av kartleggingen, og at ambulansen sannsynligvis ble sendt ut umiddelbart. Jeg forsto det slik at kartleggingen ble dratt ut i det vide og brede for å finne ut om saken var ambulanse-worthy. Hvis dette er normalt (det vet jeg ikke) så har iallefall jeg erfart at akkurat dette å ikke være trygg på at hjelpen kom opplevdes ganske provoserende og angstskapende for min del. (Jeg må legge til at jeg bare har positive erfaringer med AMK sånn ellers altså, det var bare den mekanismen med manglende informasjon og betryggende kommentarer som skapte ytterligere redsel for min del jeg har fundert litt på når det gjelder denne saken.)
Totalt sett føler jeg at jeg ikke har grunn til å gjøre meg opp noen bestemt mening i denne saken, til det har jeg alt for lite informasjon. (Men at drapstrusler sjelden er en Lur Ting, det føler jeg meg ganske sikker på.)
Pelle sa for siden:
"Feil" eller ikke, det er semantikk. Ingen fagfelt er feilfri ihvertfall, selv om det hadde vært ønskelig.
Å Velge å ikke sende ambulanse, er det samme som å prioritere vekk å sende ambulanse. Og i noen yrker må man prioritere hardt hver dag. Det kan selvsagt slå svært uheldig ut.
Tragisk for denne familien, og sikkert noe som burde påklages. Det ville antakelig jeg ha gjort, ihvertfal.
Men jeg er drittlei saken allerede. Familien har jo alt fått ørten oppslag om alt fra at det er uretferdig at moren som var illegal innvandrer ikke har fått samme helseoppfølging som andre, til hva svigerdatter er utdannet som til at Tyrkias utenriksminister er på banen. Nå mangler snart bare hva de spiste til middag i går.
Azi sa for siden:
Dere kan høre loggen på TV2. Jeg synes virkelig synd i dem og ja så arrogant dem på AMK er. Jeg blir flau på deres vegne.
Irma sa for siden:
Jeg må understreke at jeg ikke har fått med meg all den informasjonen Pelle viser til her, og ikke har lest noe om hva familien til den avdøde eller helsepersonell måtte ha uttalt. Jeg har så og si kun fått med meg videofilm og loggen som var på TV2 nå. Jeg synes i grunn det var mer informasjon enn jeg strengt tatt behøver.
baltie sa for siden:
Personlig hadde jeg satt piggene ut hvis noen hadde snakket slik til meg i telefonen. Nå har jeg ingen trening i å håndtere situasjoner som de som jobber på AMK må håndtere hver dag, og føler ikke noe behov for å forhåndsdømme dem. Og for den saks skyld, de er ikke supermennesker der heller. Man kan alle ha en dårlig dag på jobben.
Denne saken kan helt klart virke opprørende, men nå synes jeg ikke det er så innmari smart å komme med trusler ovenfor de du ber om hjelp. Og når de ikke en gang klarer å forklare for AMK hva som er galt med damen og heller ber dem sende "den forpulte ambulansen" for så å tørne over i trusler... Vel, min oppfattelse er at det ville kreve veldig mye trening for å være rolig og fattet i en sånn situasjon.
Ellers veldig enig med Irma. Dette er mer informasjon enn jeg behøver.
Azi sa for siden:
Vi hører jo bare bruddstykker i fra samtalene. Så hva vet vi egentlig hvor mye dem har forklart seg om hun som var syk.
Pelle sa for siden:
Ingenting.
Og vi vet heller ingenting om hva AMK har sagt til dem og mellom seg, som er klippet bort (men jeg antar at de verste tingene er tatt med...)
Selv er jeg ihvertfall glad ikke alt jeg sier om kunder på jobb lagres og kan bli sendt på tv. Flott at man lagrer akuttsamtaler, altså, er jo gode grunner for det - sånn som nå. Men jeg tror ihvertfall man lett fpr en annen sjargong når man jobber med kriser dagen lang.
Men det er selvsagt ikke bra å opptre arrogant.
MissS sa for siden:
Oi! :sjokk: Hva skal jeg si. Jeg fikk et helt annet inntrykk av å lese lydloggen enn å høre den. For en hoven holdning på AMK. Jeg er faktisk rystet!
Irma sa for siden:
Ja, og det samme gjelder hvor mange beroligende ord som har kommet fra AMK. (Mulig alt er lagt ut i loggen dere snakker om. Jeg har ikke lest disse.)
Gardenia sa for siden:
Ble ganske sjokkert og rystet jeg også :(!
Ikke sikker på om jeg hadde vært noe serlig roligere om min mor eller svigermor , eller et annet familiemedlem holdt på dø eller trengte akutt medisinsk hjelp ! Jeg hadde nok også blitt fortvilet og forbannet om jeg hadde blitt motatt med samme arrogant holdning når jeg ringte !
Hasselnøtt sa for siden:
Jobber du på AMK, bør du tåle en del. Oppvaska kan du ta i ettertid.
safran sa for siden:
Etter hva jeg har forstått, så sendte de ambulansene - men ikke helt frem til adressen. De sendte politiet først fordi de oppfattet det som en risiko for ambulansepersonellet å gå inn i situasjonen. Jeg er temmelig sjokkert over at pårørende skjeller ut AMK-ansatte på den måten og drapstruer dem?! Vanskelig situasjon eller ei, søren heller.
Pelle sa for siden:
Jeg sitter igjen med motsatt mening.
www.tv2nyhetene.no/her-er-hele-lydloggen-fra-amk-i-tekstversjon-3100121.html
For en måte å snakke på når man vil ha hjelp. Skjønner at folk er i krise, men ærlig talt.
AMK kunne klart ha holdt seg til saken litt bedre noen ganger, men når jeg leste loggen ventet jeg stadig på hvor det virkelig ille skulle komme - men her var det etter mitt syn ikke AMK som tabbet seg ut. De trenger jo INFO!?
baltie sa for siden:
Nå synes jeg ingen burde tåle noe som grenser mot drapstrusler, selv om moren ligger for døden. Ville dere likt å få fremsatt drapstrusler fra vilt fremmede pga jobben du gjør? Enkelte er såpass forstyrret at de faktisk gjør alvor av truslene... Hvordan vet du at dette ikke er en sånn person?
Synes det var helt riktig av AMK å koble inn politiet utifra det lille jeg har fått med meg. At ambulansepersonellet også oppfattet situasjonen som for truende sier jo litt, og de er nok vant til litt av hvert...
apan sa for siden:
Det tenker jeg også. Jeg tror ambulansepersonellet i Oslo har vært ute en vinterdag før.
MissS sa for siden:
De fikk jo info. Både en, to og tre ganger - uten at de sendte ambulanse. Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er helt uhørt med slik oppførsel og språk fra innringer også, men AMK trenger virkelig ikke å snakke så nedlatende heller.
Selv hadde jeg freaket helt ut om mamma lå på gulvet med hjertestans og AMK ikke sendte ut ambulanse. Ikke at jeg hadde klikket på samme måte, men jeg skjønner desperasjonen.
Tallulah sa for siden:
Når sure pendlere mener at NSB kan brenne i helvete så blir jeg ikke så veldig overrasket eller sjokkert over at fortvilte pårørende tyr til enda verre ordbruk når de føler at de ikke får hjelp ved et dødsfall.
Utifra loggen som jeg har lest på TV2s sider så syns jeg ikke AMK oppfører seg som de burde, selv om de pårørende selvfølgelig heller ikke gjør det. Problemet er at AMKs oppførsel får større konsekvenser enn hos andre som har en dårlig dag på jobb. Jeg hadde ikke taklet å bli snakket til å den måten, men så jobber jeg heller ikke i AMK. Ambulanse vs. politi, hvem som kom først, hva man burde sendt osv. har jeg ingen formening om er løst riktig eller kritikkverdig.
Pelle sa for siden:
Man kan ikke bare beordre en ambulanse, og ikke svare på de spørsmålene man faktisk blir stilt. De må jo finne ut om man faktisk trenger det.
Her var det mange spørsmål AMK ikke fikk svar på, mye banning og ufin oppførsel. Når det da topper seg med trussler hjelper det lite vil jeg tro.
Når situasjonen da til slutt ender truende og sjikanerende skjønner jeg godt at man vil ha politi. Selv om man antakelig da har skjønt at noe alvorlig er fatt.
Hilda sa for siden:
Det er så utrolig trist.
Hva var problemet med og snde en ambulanse første gang.
:neiognei:
Left sa for siden:
At politiet ble tilkalt, for å være der når ambulansen kom, det skjønner jeg godt. Jeg skjønner også at de pårørende til damen var ganske så desperate når de opplevde å ikke bli hørt, og måtte ringe så mange ganger for å komme igjennom. Jeg hadde nok ikke vært så rasjonell om jeg hadde opplevd noe tilsvarende. Sekunder virker som timer når man venter så intenst på å få hjelp. Da innbiller jeg meg at ting kan ta av litt, og at man ikke alltid er så bevisst på hvordan man ordlegger seg. Nå skal man ikke godta drapstrusler, det er ikke det jeg sier, men litt kjeft må de tåle.
Pelle sa for siden:
Enig i at de må tåle en del kjeft, folk i krise er irrasjonelle. Men de må også vurdere når det blir for usikkert for dem å dra til stedet. For hvor mye kjeft og trusler skal man måtte tåle når man er på selve stedet?
Nå er ikke jeg medisinsk personell - men her gis det da fint lite info. De tar imot telefoner fra et område som favner 1 million personer. De må da få noen tegn på hva som feiler personen før de sender ut en sykebil med blålys? De ble bedt om å forklare hva som skjer på stedet, men velger altså å banne og smelle og legge på telefonen. Jaha.
1. samtale KL 11.31.57 - 11.33.29
Hilda sa for siden:
ok, ja jeg skjønner det var forvirrende første gang. men når de sa hun ikke hadde puls.
De kunne likevell ha sent ambulanse for sikkerhetsskyld etter andre samtale.
Irma sa for siden:
Nå har jeg lest loggen. Usj, det var ikke bra på AMK sin vegne altså. Veldig konfliktskapende uttalelser, og så vidt jeg kan se fint lite beroligende uttalelser. Jeg ser for meg helt andre scenarier dersom man hadde vært opptatt av å berolige, framfor å drive med oppdragelse sånn i starten med "forpult ambulanse". Jeg har stor forståelse for at man føler behov for å "ta igjen" når noen snakker stygt, men i en slik situasjon mener jeg at man faktisk har et ansvar for holde konfliktnivået nede og ikke la seg provosere av noen stygge ord. Framfor å reagere på ord som "forpult ambulanse" så kunne man ha sagt "Jeg forstår at du er både fortvilet og sint nå, men hvis jeg skal få hjulpet deg så raskt som mulig så (..)." Det å be folk slutte å grine, ta seg sammen, lære de opp i at det ikke er pent å si "forpult ambulanse", true med at ting tas opp på bånd, at vedkommede ikke må tro at han får hjelp når han holder på sånn, åpent beskylder vedkommede for å lyve for "en død person gråter ikke", for ikke å snakke om "tror du andre nordmenn holder på som det der?" ( :sjokk: ). Dette framstår veldig uprofesjonelt. Og jeg synes selvsagt at drapstrusselen er like ille, og at så lenge man møter truende adferd så må politiet kobles inn for å bistå, men jeg mener at man som profesjonell i en slik situasjon faktisk har ansvar for å holde konfliktnivået nede - framfor helt direkte å øke det.
Hilda sa for siden:
At de sente politi før ambulanse er jo utrolig.
Men kan tro de på amk som tokk i mot samtalene ikke føler seg så bra nå. Utrolig kjjip situasjon.
At hun dama sa det var en "bagatell" sier jo litt om oppfattningen av hele situasjonen.
Men det og få vite etterpå at et liv gikk tapt p.g av dårlig komunikasjon og litt "uproff" oppførsel kan ikke være lett å ha med seg vidre i livet.
MissS sa for siden:
At AMK ber om bistand fra politiet i situasjoner der de føler seg truet synes jeg er helt riktig, men i denne saken tror jeg alt kunne løst seg dersom de ikke hadde gått sånn i forsvar tidlig i kommunikasjonen.
Pelle sa for siden:
De sendte ambulanse raskt, men den avventet å komme til stedet før politiet ankom. Så vidt jeg har forstått.
Hvorvidt et liv gikk tapt eller ei pga dette er jo uaiskkert og ike opp til oss å bedømme. Det dør folk i Norge hver dag, selv om ambulansen kommer på stedet med en gang.
Hilda sa for siden:
At de sente politi skjønner jeg.
Det er nåkk en vanskelig situasjon og sette seg inn vil jeg tro uansett.
Left sa for siden:
At AMK ikke kan sende ut ambulanser i hytt og gevær forstår jeg jo selvsagt, altså uten at de er sikre på at det er nødvendig, men etter 2-3 samtaler burde noen ha begynt å lukte lunta kanskje?
Å være pulsløs er visst en uheldig tilstand. I hvert fall over noe tid. Har jeg hørt.
Pelle sa for siden:
De sendte jo ambulanse...
men da hadde jo allerede truslene begynt å hagle.
(Men burde helt klart formidlet dette tydligere)
Left sa for siden:
Ja ser dette nå. De burde sagt det ja, for det er jo mye av årsaken til at dette tok av så inderlig.
Slettet bruker sa for siden:
Det AMK faktisk gjorde i saken er jeg enig i at ser rimelig ut. De sender ut ambulanse til stedet, avventer bistand fra politiet før de går inn. Situasjonen er usikker, det er høyt stressnivå og innringer er tydelig under sterkt stress. De har ansvar for folka sine og sikrer disse først. Helt greit.
Samtalen som rusler og går. :sjokk:
Ok. Det er ingen tvil om at innringer, spesielt på slutten, tar langt mer av enn det som kan forklares selv med størst tenkelige velvilje. Men jeg ser ikke at det hadde vært nødvendig å komme helt dit.
Poenget med jobben på amk-sentralen er vel å få ut info om hva som skjer i andre enden sånn at de kan avgjøre om det er behov for ambulanse, isåfall trenger de en nøyaktig beskrivelse av hvor.
Å belære noen på første banneord når de har en de er glad i som ikke puster på et sted de ikke er selv men har fått i oppdrag å hjelpe til med - unødvendig. At de eskalerer derfra er ikke så merkelig. Ikke greit - men ikke så merkelig heller.
Slettet bruker sa for siden:
Det å true noen med å drepe bestemora deres for at de banner er vel også litt i overkant.
For når bestemor ikke puster og man er Sjefen Av Ambulansen så er det faktisk det man sier når man sier "tror du at du får hjelp når du snakker sånn" eller hva vedkommende nå sa.
Siwa sa for siden:
Min første reaksjon på dette var faktisk hvorfor ringte han som satt på Bjerke etter ambulanse, når den som trengte ambulanse var på Tøyen??
AMK sender jo som regel ambu med engang, men vil sende nødvendig info til personellet i bilen, evt hjelpe de som er sammen med den trengende for å "lette situasjonen" .. Han som ringte sier at de ikke har mobil, men de har jo ringt til han, så noen form for tlf må de jo ha tenker jeg...
Synes også AMK kunne ordlagt seg litt anderledes til en hysterisk og redd pårørende, men synes ikke innringer taklet situasjonen særlig bra heller ...
Lykken sa for siden:
Jeg er egentlig mest sjokkert over oppførselen til innringeren.
apan sa for siden:
Såvidt jeg har skjønt, skyldes dette (enda) dårlige(re) norskkunnskaper hos dem som var på Tøyen, iallfall at de på Tøyen på et eller annet vis anmodet familien på Bjerke om å ringe for dem.
Jeg synes selvsagt ikke alle uttalelsen til AMK virker særlig ok her. Jeg har imidlertid forståelse for at AMK ikke kan sende ambulanse i hytt og pine uten ordentlige opplysninger. Jeg tipper AMK i Oslo får en del snåle henvendelser, og må sortere litt - dette er jo et ressursspørsmål. Hvis man stadig sender "galt" går det ut over andre det også. Det ER faktisk kronglete i en slik situasjon hvis man ikke er istand til å redegjøre ordentlig for tilstand og adresse. Det er synd, men sant.
Siwa sa for siden:
Det som ble sagt i lydloggen var jo at de ikke har mobil der ???
Men forstår jo forsåvidt om det var (enda) dårligere norskkunnskaper som var årsaken ..
Pelle sa for siden:
Så vidt jeg har forstått har det jo også vært mer enn 1 innringer. Mao opptil flere personer som omtrent alle har fremstått hysteriske (ikke rart) og meget vulgære/truende. Det hjelper selvsagt heller ikke på trusselbildet som AMK må vurdere.
Slettet bruker sa for siden:
Nei jeg mener også at vurderingen om assistanse fra politi er helt grei. Det er oppkjeftingen fra personen på amk jeg mener er konfliktøkende og gjør ting verre - og forhindrer at hun kunne roet ned best mulig isteden og sett om det er noe noen kan gjøre for pasienten på stedet mens de venter for eksempel.
Skremmern sa for siden:
Jepp. Hadde man hatt 1000 ambulanser til disposisjon til enhver tid, hadde det ikke vært noe problem, da hadde man i grunn ikke trengt AMK heller, da kan man bare ringe og bestille ambulanse som man bestiller pizza. AMK trenger informasjon, ikke bare for å gi nødvendig veiledning, men for å vite hvilke forhold man sender ambulansepersonellet inn i. Ambulansepersonellet trenger å vite hvilket utstyr de skal ha med seg opp/inn, og om det er behov for flere biler enn én. I dette tilfellet ble det sendt ambulanse, men pga trusler sendes politiet først. Det har med egensikkerhet å gjøre.
Stompa sa for siden:
Jeg fikk inntrykk av en plass (finner det ikke igjen, dessverre) at ambulanse ble sendt ganske umiddelbart etter første oppringing. Da tenker jeg at AMK kunne ha unngått mye av dette ved å ganske enkelt si at ambulansen er på vei og forklare at når de spør videre er det for å gi informasjonen de ber om videre til ambulansepersonalet så de er forberedt.
Skremmern sa for siden:
Er det helt utrolig? På hvilken måte kan man vite hvordan forholdene er på stedet når 1) innringer kommer med trusler, som bare underbygger behovet for politiassistanse, og 2) når de nekter å gi fra seg nødvendig informasjon? De på AMK har et ansvar overfor ambulansepersonellet, selvfølgelig kommer deres sikkerhet først!
Pelle sa for siden:
Enig i det, altså. Samtidig så fremgår det jo tydelig at AMK flere ganger stiller spørsmål for å få frem fakta, men blir avbrutt med "slutt og mas", banning og at røret blir lagt på.
Men det er absolutt ikke tiden for oppdragelse, slik det ser ut til at de forsøker på. At de derimot ber folk om å slutte å gråte, ta seg sammen osv har jeg ingen innvendiger mot, det er jo for å forstå hva som blir sagt og få frem info. Kanskje noen der kunne hjulpet kvinnen via telefon, inntill ambulansen kom?
Skremmern sa for siden:
Og hvordan vet du at det ikke ble sagt?
Left sa for siden:
Hvis loggen er gjengitt korrekt ville det vel stått der om så var?
Skremmern sa for siden:
Men det var den vel ikke?
Tallulah sa for siden:
Så vidt jeg har fått med meg så har det vært mange ulike forklaringer på dette, så jeg vet ikke helt hvem som stemmer. Jeg reagerer uansett ikke på at politi har blitt sendt, ei heller rekkefølgen det eventuelt har skjedd i. Jeg skjønner godt at ambulansepersonell føler seg sårbare i en slik situasjon, det er ingen tvil om at de pårørende oppfører seg truende. Det er meget mulig at de hadde gjort det okke som, men det er fullstendig unødvendig av AMK å kaste bensin på bålet.
Neivel? Hvor står dette?
Skremmern sa for siden:
Står det et sted at all informasjon mellom AMK og innringer er lagt ut?
Left sa for siden:
Nei, det kan godt være altså. De har vel klippet ut de mest juicy bitene. O Store Nyhet.
I det store og hele er det vel bare de som var der som vet akkurat hva som har skjedd.
IdaM sa for siden:
Jeg må si meg enig med flere av dere her jeg. Det at politiet ble tilkalt er helt greit, men det er ikke greit å drive oppdragelse fra AMK sin side. Det er selvfølgelig heller ikke greit å komme med trusler, men jeg tror nok mye av dette kunne vært unngått dersom AMK hadde håndtert situasjonen annerledes. Jeg hadde nok også blitt irrasjonell dersom jeg befant meg i samme situasjon (men definitivt ikke kommet med drapstrusler altså).
Hele saken kan jo stille seg annerledes dersom det er klippet vekk en del av samtalen hvor AMK faktisk beroliger osv, men slik denne saken fremstilles nå, er måten innringer møtes på helt uakseptabel. Slik arroganse ville jeg ikke like å bli møtt med uansett hvor jeg ringer! Det skal selvfølgelig også sies at det er en del av jobben deres å få roet innringer ned, slik at man kan få nødvendig informasjon og måten det ble forsøkt gjort på i dette tilfellet... Vel, den virket i allefall ikke. Dette bør de nå være klar over uansett hvor mange "snåle" telefoner de mottar daglig.
Tallulah sa for siden:
Står det et sted at det ikke er det? Jeg har ikke lest alle sakene, så hvis du er mer oppdatert enn meg så hadde det vært fint med en link.
Skremmern sa for siden:
Poenget mitt er at vi umulig kan vite noe sikkert, for alt kommer selvsagt ikke frem i tabloidene eller i media. Men som i Sofienbergpark-saken (jøss, for et langt ord) mister mange gangsynet og leser tabloidene nærmest ukritisk.
MegaMie sa for siden:
Jeg mener også å ha lest at ambulanse ble sendt umiddelbart men ventet i en sidegate fordi de opplevde pårørende som truende og ville vente på politiet. Men dette var rett etter hendelsen og det har kanskje kommet ny informasjon siden da.
Greit nok at pårørende bruker stygt språk, men dette burde vel den som sitter i telefonen på AMK være opplært i å takle?
Tallulah sa for siden:
Det syns jeg ikke. Så godt som alle i denne tråden syns de pårørende har oppført seg truende, så godt som alle syns det er greit at det har blitt sendt politi, men utifra lydloggene som er publisert så syns de ikke AMK har gjort det de burde for å løse situasjonen. Det må da være mulig å se det, selv om man er i bransjen selv? Det er ikke nødvendig å være nærmest ukritisk til dem heller.
IdaM sa for siden:
Jeg ser poenget ditt, og man må ta høyde for det. Alt kommer sjelden fram i media, men akkurat nå ser AMK ut til å ha satt seg i en fryktelig ekkel og unødvendig situasjon.
Obelix sa for siden:
Som med mange andre ting vedrørende saker i helsevesenet som blir blåst opp i media, så får man gjerne ikke vite alt sammen.
Jeg synes det er rart hvis hele loggen blir lagt ut i media all den tid den er under utredning og det blir kartlagt med alle de involverte, om hva som egentlig skjedde, ble sagt osv.
him sa for siden:
I denne linken (som jeg fikk i tråden) står det at dette er hele lydloggen fra AMK. Slike saker er vanskelig å diskutere fordi det alltid blir veldig uklart hva man egentlig vet.Jeg er egentlig mer generelt nysgjerrig på om det er noen spesifikk klageinstans for AMK.
Kanina sa for siden:
Jeg vil vel tro at man kan klage til Helsetilsynet (eller hvem det nå er man ellers klager helseinstitusjoner inn for), og at familien kan søke pasientskadeerstatning, dersom det blir konkludert med at rutinene ved AMK for håndtering av slike situasjoner var for dårlige. Eller rett og slett at det ble begått en menneskelig feil, uansett hva som var foranledningen.
Stompa sa for siden:
Det var denne jeg forholdt meg til. Jeg leste den som at dette var alt som ble sagt. Det er selvsagt mulig at jeg har misforstått; at dette er det som er publisert men at det finnes mer som ikke er tatt med. :vetikke:
Ut fra denne synes jeg begge parter går over streken, men generelt tenker jeg at AMK-ansatte skal være trent i å takle pårørende i sjokk som kanskje ikke tenker og reagerer rasjonelt.
Slettet bruker sa for siden:
Sånn for å ha dette helt på det rene.
Det å true med å nekte en person med respirasjonssvikt ambulanse er en like god trussel på livet som mye annet i min verden. For ikke å snakke om at det går ut over tredjeperson.
Skremmern sa for siden:
Poenget er at AMK må sile samtaler, nettopp av hensyn til befolkningen ellers. Man må ha ressurser tilgjengelig. Grunnen til at man stiller spørsmål er for å innhente informasjon. Det ringer mennesker og sier at barnet deres ikke puster, og så hører du barnet hyle av full hals i bakgrunnen. Foreldrene opplever det helt sikkert som at barnet ikke puster, men AMK-operatørene vet at legfolk bruker gjerne andre og flere ord enn det trent personell ville gjort. Derfor må man spørre og grave litt, for å vite hva som er tilfelle her. "Puster ikke" kan gjerne bety "svarer ikke" eller at vedkommende sover. Det er ytterst få som bruker ord som "bevisstløs", "livløs", "respirasjonsstans" og "brystsmerter". I stedet kan de si at vedkommende er død om en som er bevisstløs eller har respirasjonsstans. Man er nødt til å få visshet i hva som skjer, ikke bare for å gi veiledning, men for å vite hvilke ressurser som er nødvendig. Ambulanse ble sendt, men politiet må først avklare og sikre stedet.
AMK-operatøren prøvde neppe å "oppdra" innringer, og det er forskjell på folk som er regelrett frekke og uoppdragne og folk som faktisk er i sjokk.
him sa for siden:
Det er vel dette som folk reagerer på som "oppdragende". (Det er i alle fall det jeg reagerer på) Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at den som sitter på AMK skal rette på språket til de som ringer inn. Jeg synes ikke forpult er noe sjarmerende ord (men har brukt det selv), men det har jo absolutt ingenting med den medisinske tilstanden til vedkommende som er dårlig.
I: Hør da, slutt å mas, å, bare send en jævla forpult ambulanse!
M: Det er ikke noe forpult ambulanse. Det er ikke det det heter.
Skremmern sa for siden:
Det er absolutt lov å be vedkommende roe seg ned og snakke til deg på en ordentlig måte.
Maz sa for siden:
Jeg er enig i det, men de gangene jeg har ringt ambulanse har jeg måttet beskrive ituasjonen. De har spurt om pasienten, det har ikke vært tilstrekkelig å si send ambulanse.
Jeg har de gangene jeg har ringt måttet gjøre ting og rapportere slik at e har fått vurdert situasjonen. Mye av dette før, noe mens ambulansen har vært på vei.
Jeg har også opplevd å måtte diskutere litt, fordi jeg ikke har vær helt rasjonell og klar i hva jeg har formidlet, derfor har de ikke oppfatet hva jeg har trengt å formidle.
Dersom det skulle være slik at det er nok å si send ambulanse, uten å ha en dialog er jeg redd det ville fungere enda dårligere.
Jeg synes dog at AMK her burde ha vært litt mer pedagogisk i sine forsøk på å få informasjon. Jeg har forresten sett andre logger en det som her sies å være hele loggen. Det er vel muligens fordi det var flere som ringte.
Jeg vet at jeg ikke hadde taklet jobben til AMK (rent bortsett fra mangel på kvalifikasjoner). Jeg kan teke meg at det er tøfft å bli utskjelt, kjeftet på og direkte truet på livet. Og så selv skulle holde roen.
Det har vel ikke vært så mange episoder her i landet der ambulansepersonell har blitt angrepet eller til og med drept. Men AMK har vel et ansvr for å sikre sikkereten til ambulansen.
Kanina sa for siden:
Det er det, og det har de jo også forklart i media. Men det er forskjell på å si noe sånt som "Hør her, for at jeg skal kunne hjelpe, må du gjøre som jeg sier og svare på det jeg spør om", kanskje i en streng tone, og å henge seg opp i banne-ord? Banne-ord i seg selv er jo ikke noe hinder for å få frem detaljene i en situasjon.
Esme sa for siden:
Jeg er enig i at AMK-operatøren kunne ha vært høfligere.
Men altså: Det ringer nå hele tiden inn telefoner som er sånn, "Noen er syke! Jeg vil ha ambulanse! NÅ!" og det er det ikke kapasitet til. Det finnes ikke noen ambulanser til å sende til alle som ønsker seg en, det må siles.
Når det er sagt så synes jeg jo at de som ringte inn må være toppen av ufordragelige mennesker. Om man trenger hjelp så må man ta seg litt sammen og gi litt info da. Herlighet. Det blir bare tull om man ikke gjør det altså.
Og jeg synes det er helt ok og forståelig at AMK ønsket å ha med politiet.
Slettet bruker sa for siden:
Det er det ene med at de truet med å ikke sende ambulanse om innringer ikke tedde seg jeg reagerer på. Jeg vil helst slippe å tenke at hvis jeg segner om på gata så får jeg ikke hjelp hvis det er en dust som finner meg først.
Og det med at det er pasienten det går ut over hvis amk ikke får informasjonen de trenger. De må gjerne mene at innringer er en kødd av en annen verden og jeg er krystallklart enig - men et sted der lå det ei dame og kreperte. Det er det som er fokus nr 1.
MegaMie sa for siden:
Men her var det jo snakk om at pårørende oppførte seg så truende at de ikke ville sende inn bilen før politiet var på plass. Ambulansepersonalet skal jo også få verne om egen sikkerhet. Er du ikke enig?
Skremmern sa for siden:
Det er jeg enig i, operatøren kunne vært høfligere, mitt poeng var bare å understreke til smilefjes hvorfor man må spørre så mye. Og ambulansen ble sendt, men pga innringers oppførsel måtte politiet inn først, som resulterte i at den syke måtte vente lenger på hjelpen hun øyeblikkelig trengte. Hver eneste dag ringer det mennesker og FORLANGER ambulanse, så man er nødt å gå i dybden.
Esme sa for siden:
Det er jeg enig i, men det er et felles ansvar, både for innringer og AMK-sentral å få frem informasjonen som er helt nødvendig. De kan ikke sende ambulanser fordi folk ringer og sier at de trenger en uten å oppgi mer informasjon, det kan de ikke.
Kanina sa for siden:
For de som er i nød, føles det antakelig viktigst å først få ambulansen avgårde, og så forklare situasjonen når de vet at hjelpen er på vei. Jeg kan godt tenke meg at jeg hadde tenkt slik hvis jeg visste at det var snakk om minutter før noen nær meg (eller noen jeg fant på gata for den saks skyld) ville være død. Den som ringer, vet jo selv at det er livsviktig, ellers ville de ikke ha ringt. De vet jo ikke at AMK får falske alarmer.
Informasjon om hvordan man best snakker med AMK burde kanskje inn i en hver form for livrednings-trening, og allerede på skolen?
Esme sa for siden:
Ja eller at de har satt tanken i hodet om at "Jeg vil ha ambulanse" når det ikke er det som er riktig.
Jeg jobbet et pittelite sted uten AMK-sentral en gang og alle telefoner gikk hjem til meg privat når jeg hadde legevakt. Da ble man typisk oppringt midt på natta av sånne ting "Send ambulanse! Nei, ikke sitt og diskuter, bare send en ambulanse!" og så kunne det være at for å fikse problemet så måtte pasienten ned til legekontoret og ambulansen var 2 timer unna sånn at det var best om den som ringte bare tutkjørte pasienten ned i stedet.
Jeg mener at de som ringte inn også må ta en god del av skylden for at hele kommunikasjonen gikk i vasken. Det kan faktisk være helt umulig å snakke med sånne innringere som det var snakk om her, man kan godt se for seg at "om man hadde sagt sånn og sånn så hadde det ordnet seg" og de fleste som ikke jobber i helsevesenet ser for seg at de hadde nok klart biffen om nettopp de hadde tatt telefonen. Vel, det hadde de nok ikke.
Nå er jeg ikke imponert over AMK heller altså, det er tydelig at personen ble sint og mistet fatningen. Og det skal man jo ikke.
Lykken sa for siden:
Og hvor mange er det som ringer som egentlig ikke trenger ambulanse? Det er klart de må avklare hva som skjer, og når innringer kun har et ordforråd som går på suge, pule, hore, så er det litt vanskelig å få fram situasjonen, vil jeg tro. Og det hjelper sikkert ikke med veldig snill og hyggelig stemme, selv om jeg kan være enig i at operatøren kunne formulert seg noe annerledes for å prøve å få innringer til å roe seg.
Jeg har kun ringt etter ambulanse to ganger i mitt, ene gangen var jeg passe opprørt og kunne ikke skjønne hvorfor de brukte et kvarter. Det viste seg at det var riktig vurdert, det hastet ikke så på minuttet, selv om det var mye blod. Andre gangen var nyttårsaften, alle fulle og gale, en fikk astmaanfall, og vi ringte 3 ganger. De ville ikke sende ambulanse. Igjen riktig vurdering, han klarte seg fint med en plastpose. Poenget er at de kan ikke sende ambulanse til alle, og hvis man ikke får fram situasjonen, blir det kanskje sendt ut til de som egentlig ikke trenger det, mens trengende må vente. Når innringer ikke vil gi informasjon, og bare gjentar noen setninger ispedd pule og suge, så er det vel vanskelig å vurdere om det faktisk haster. Selv om det her ble sendt bil.
Slettet bruker sa for siden:
Jo, det er jeg helt enig i. Det var utsagnet "Tror du du får noen hjelp når du snakker sånn?" eller hva det nå sto jeg reagerte på. Det er en trussel.
Helt enig. Det er ni ambulanser eller noe sånt som dekker hele Oslo. Det sier seg selv at man må prioritere hvor man rykker ut.
Det er øredøvende viktig å få frem om dette da er alvor eller ikke. Men jeg mener ikke amk-personen gjorde noen imponerende jobb i å fremskaffe denne informasjonen her.
Jeg mener selvsagt at oppførselen til innringer er totalt på trynet - ikke misforstå. Men jeg mener at amk er de som er de profesjonelle her og dermed har et ansvar for å ha mer kontroll i en krisesituasjon.
Jeg vil tro setningen "Bil er underveis, men jeg MÅ ha følgende informasjon for å få den på plass, er du i stand til å svare meg?" ville hatt en gunstig effekt om den kom litt tidlig her.
Skilpadda sa for siden:
Eller bare en konstatering av at man umulig kan få hjelp dersom man ikke er i stand til å si hva man trenger hjelp til og hvor og hvorfor, men i stedet bruker kjeft og skjeller ut den som prøver å få tak i informasjonen. Jeg oppfattet det mer som et forsøk på å realitetsorientere - "Du kan ikke få hjelp før du roer deg ned og svarer ordentlig", og ikke "Jeg nekter å hjelpe deg når du kaller meg stygge ting".
Kanina sa for siden:
Det kan jeg tenke meg, ja. Eller, jeg mener, jeg kan tenke meg at det kan være umulig, og uansett hvordan man ordlegger seg, vil man ikke få oppklart situasjonen. Det forsvarer likevel ikke måten AMK svarte på, synes jeg, da.Og det med at den som ringer kan ha feil oppfatning av hvorvidt ambulanse faktisk trengs eller er smart: nettopp slikt vet ikke den som ringer, og som er overbevist om at det viktigste er å få ambulansen i riktig retning.
Jeg har ringt AMK èn gang, og jeg ante virkelig ikke hva jeg skulle si. Men jeg hadde heller ikke en sterk overbevisning om at det var ambulanse som trengtes, så jeg fulgte mannen i den andre enden helt greit, og stolte på at han visste om ambulanse var lurt eller ei.
Slettet bruker sa for siden:
For pasienten som er døende så representerer utsagnet en trussel mot livet hennes. Får hun ikke hjelp så dør hun. Kanskje dør hun uansett, men oddsen bedres jo med hjelp i tide.
Uansett - jeg håper saken skaper to ting videre: At folk lærer hvordan man henvender seg til amk. Og at amk får bedre opplæring i hvordan man roer ned pårørende og får tak i informasjonen om pasienten.
Selv går jeg på førstehjelpskurs hvert år og der repeterer vi bestandig hvordan man henvender seg til amk. Det tror jeg er smart - det burde inn på skoler og alt.
Esme sa for siden:
Ikke sant? Og selv om det er helt ok at man tar en runde på AMK i forhold til hva man gjør i opphetede situasjoner så skulle jeg ønske at det kom frem litt mer
hva skal folk si og gjøre når de ringer AMK når de trenger hjelp?
I stedet blir dette nok en hylekorsak hvor ingen lærer noenting, men alle er liksom forurettet. Jeg synes det blir veldig feil om meldingen ut til folket blir "Ja, jøss bare la vær å komme med informasjon, heller vær usaklig, truende, ufin og teit, du har rett på en ambulanse akkurat når du vil, samme hva".
Esme sa for siden:
Dette er jeg fullstendig enig i.
Kanina sa for siden:
Absolutt, men da hadde det vært mindre "truende" om man formulerte det på en annen måte! Som f.eks. "Dette er viktig! Du må svare! Dette gjelder liv og død!" eller noe sånt. Ikke vet jeg, jeg er jo ikke AMK-ekspert. Men jeg har erfaring som småbarnsmor, og det gjelder jo nesten for det samme. :sparke: F.eks. er det en forskjell på å si til Kløver: "tror du at du får noe mat, hvis du driver og maser sånn?!" og å si "Kløver, hør på meg. Hvis du ikke slutter å mase, og lar meg bli ferdig med å trøste broren din [som var i fullstendig meltdown], så får jeg ikke lagd middag!" Det siste der var ikke en trussel, det var en reell mulighet. :o Og det skjønte hun. Hadde jeg sagt det første der, hadde det bare hørtes ut som en trussel, personlig rettet mot henne.
Esme sa for siden:
Jeg er helt enig i det, og det bør de jo ta tak i på AMK, det gjør jo jobben deres (som jo er å klare å sile ut de som trenger reelt hjelp) også enklere om de blir flinkere å få ut informasjon av vrange innringere.
Skilpadda sa for siden:
Helt klart. Jeg er sikker på at det hadde gått an å forholde seg bedre til innringeren og at det antagelig ville hjulpet kommunikasjonen. Men det kan jo virkelig ikke være lett å skulle prøve å snakke med noen som er så opprørt og rasende.
Kanina sa for siden:
Det tenker jeg også. Og særlig hvis AMK var ganske presset med mange innringere samtidig, etc. Den ansatte burde ikke ha ordlagt seg slik, men jeg kan likevel sette meg inn i hvordan det ble slik likevel. :(Slettet bruker sa for siden:
Absolutt ikke. Det har jeg all forståelse for.
Men det blir på en måte som når kunden min ringer og starter samtalen med "faen i helvete, smilefjes". Da er det bare å innse at jeg må roe fyren ned og finne ut hva som er problemet. Og siden han lønner meg så må jeg holde meg rolig selv. Deretter må jeg fikse problemet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.