Det er mange år siden jeg sist reiste med et dyrere flyselskap. Etter gårsdagens flytur med Ryanair fra London, lurer jeg på hva som skiller de dyrere flyselskapene fra de billige nå for tida. Altså, jeg regner med at man slipper ekstremt firkanta og stalinistiske regler i forhold til vekt og størrelse på bagasje og salg av skrapelodd på flyturen hos de dyrere selskapene, men hva med selve innsjekkingen, servicen ved gaten og slikt? Er det veldig merkbart når man er på en internasjonal flyplass om han reiser med et billig eller dyrt selskap?
F.eks så mistet vi en koffert da vi dro til Miami for noen uker siden. Siden kofferten ikke dukket opp på turen, henvendte vi oss til British Airways på flyplassen i Miami da vi skulle hjem.
Det endte med at vi fikk Club World seter hjem (og kunne ligge utstrakt på hele hjemreisen, samt at vi ble oppvartet med champagne og svært god flymat), og med at vi fikk 4000 kroner på et debit kort der og da. I tillegg (da kofferten dukket opp igjen) fikk vi kofferten gratis fraktet direkte hjem til oss (Østfold) fra Gardermoen.
Jeg tror neppe denslags service er policy hos alle flyselskap (i alle fal ikke Ryan Air og flyselskaper i samme gata).
Jeg oppdaget noe som kan være en forskjell da jeg fløy med Norwegian nå sist, jeg vet selvsagt ikke. En person fikk et illebefinnende av et eller annet slag i flyet før avgang, og kabinpersonalet virket oppskaket og stresset med diverse telefoner hit og dit og "jada, han er ved bevissthet nå". Vedkommede ble tatt med videre (og plassert ved siden av meg seff :knegg: ), og flyet lettet. I følge en jeg kjenner som jobber i SAS så ville ikke dette ha skjedd hos dem. Har hørt at sikkerthet og den slags har høyere prioritet hos SAS.
Jeg har tenkt på det samme, for jeg kom nettop hjem fra London med ryanair, og jeg er så utrolig fornøyd nå for 2 gang, med en helt perfekt flytur, ankomst alltid en halvtime før og alt går som en drøm hver gang jeg skal reise med de. Greit nok de har runda med noen skrapelodd, men alt ellers er helt topp. Greie flyvertinner, god service i flyet, og en meget behagelig flytur hver gang. Har aldri vært så LITE redd på fly ( jeg har en anelse flyskrekk)
På Rygge (regner med det var der du fløy fra?) så er det de samme som tar deg imot ved gaten og innsjekk uansett flyselskap. De jobber i Norport Handling.
Ellers har jeg hørt at Ryanair har den nyeste flyparken, men om det er hold i dette vet jeg ikke.
Jeg er ikke veldig flybevandret, men ei jeg satt ved siden av hjem fra Amsterdam nå nylig kommenterte Norwegian i forhold til SAS som vi kjørte med. Hun sa at Norwegian sine rutetider var mer "veiledende" og betalte heller litt mer for å kjøre med SAS. Det var sjeldent hun opplevde noe krøll der. Dessuten er det vel sånn at feks Norwegian ikke er så flinke til å ta seg av kundene sine hvis det skjer noe?
Ja, vi fløy fra Rygge. Rygge er jo ikke noe sted man kan sammenlikne de dyre og de billige selskapene ettersom det bare er billige selskaper som flyr derifra. Nå var det forsåvidt merkbar forskjell på lengden på køene til Norwegian og Ryanair da vi dro. Det var i det hele tatt sinnsyke køer både på Rygge og på Stansted.
Og det stemmer visst at Ryanair har den nyeste flyparken.
Jeg er heller ikke spesielt glad i å fly. På turen til London hadde vi en pilot som forhåndsvarslet den minste turbulens. Flyturen var behagelig og fin. Turen hjemover var den verste jeg har hatt på lenge. Jeg ikke nødvendigvis at dette har noe med selskap å gjøre.
Det tror jeg ikke har noe som helst med flyselskapet å gjøre. Det er jo ingen logikk i at billige flyselskaper skal ta med seg passasjerer som innebærer masse potensielt forsikringskrøll, og de dyre ikke. At vennen innen SAS sier noe slikt, tror jeg har mer med lojalitet til, og tro på at eget selskap er det aller beste. Noe jeg har skjønt er relativt vanlig innen SAS. :knegg:
Som passasjer syns jeg ikke det er stor forskjell på midpriceselskaper og de "dyre". Jeg syns det er behagelig, fint og enkelt å benytte meg av Norwegian, men jeg vil ikke benytte meg av Ryan Air. De har en helt annen holdning til kunder og personalpolitikk som jeg ikke liker. Ryan Air kan virkelig ikke sammenliknes med Norwegian.
Men hva med køene? Må man stå mye mer i kø når man reiser med Ryanair og tilsvarende selskaper? Det var som nevnt utrolige køer både på Rygge og på Stansted. Jeg synes det er kjipt å bruke så lang tid på reise når selve flyturen er så kort.
Hvordan køer tenker du på da? Sikkerhetskontroll og slikt? Det er jo styrt av flyplassene, ikke selskapene i såfall.
Nå har jeg aldri reist med Ryan air, men jeg har reist mye med norwegian, SAS, KLM, BA osv. og køene har aldri vært relatert til flyselskap egentlig. Mer til land og flyplass. I London syns jeg det er generelt mye kø, uansett. Det aller verste var den fancy nye terminalen på Heathrow, hvor vi sto flere timer i kø. Da fløy vi BA, som absolutt ikke er noe billig selskap.
Det kan jo hende billigselskapene sparer inn på bakkepersonell i skrankene, og det derfor blir mye kø? :vetikke:
Min erfaring er at så lenge du ikke skal mellomlande er billigselskaper like greie som de dyre, under forutsettning at ingenting krøller seg med bagasjen o.l.
Når vi skal fly med mellomlanding tar jeg konsekvent dyrerer selskaper, da er jeg garantert å komme fram.
Litt utenfor.. men jeg fløy til Tyrkia med et diigert fly, men at flyet hette "SUNEXPRESS" imponerte ikke særlig.
At det dryppet vann fra taket og ned på meg var heller ikke betryggende.
Hvis det blir forsinkelser, er det bedre hvis man reiser med et stort selskap tilsluttet et nettverk: De har ekstrafly aa sette inn (ikke vente paa reparasjon av det ene flyet man skulle dratt med), de sender deg med et annet flyselskap etc. etc.
I tillegg til at det kan vaere forskjell paa service mellom ulike selskaper, kan det vaere stor forskjell innenfor flyselskapet avh. av hva slags billett du har og hva slags kort du har (sölvkort, gullkort, sort kort etc.) m.h.t. hva slags tilbud du faar dersom det er forsinkelser, streik, aske etc.
Jeg tenker på køer relatert til innsjekking og i gaten. Det var helt enormt lange køer på begge flyplassene. At flere av dem foran i køen i innsjekkinga måtte pakke om koffertene fordi de veide over 15 kg førte jo også til at det tok ekstra lang tid. I gaten ble all håndbagasje målt og veid inntil det var så nære flyavgang at de ikke rakk mer.
Men jeg har aldri reist til London med fly før. Det er sikkert som du skriver veldig lange køer der generelt. Det var jo kjempekøer i sikkerhetskontrollen også.
Sånne enorme køer ved innsjekking har jeg bare opplevd én gang før. Det var da jeg reiste med Norwegian fra København. Det er muligens også flyplassrelatert.
Bagasje du skal sende må du bestille på forhånd sammen med billetten. Bestiller du det på flyplassen så er det rådyrt. Kofferten du skal sende må ikke veie over 15 kg. Sånn liten håndvekt er genialt når en flyr litt med Ryanair, og faktisk charterselskapene etterhvert også som har blitt mye strengere på vekta siste par årene. De andre selskapene er ikke så nøye pr.koffert, men samler hele reisefølget. Det gjør ikke Ryanair.
Håndbagasjen kan veie maks 10 kg med Ryanair og ikke overstige målene 55x40x20cm. Ryanair sine seter kan ikke legges bakover, en blir behandlet som en saueflokk når en skal av og på flyet siden alt skal skje så kjapt, men jeg har ikke noe imot å reise med Ryanair. Er veldig billig å fly med dem så lenge du får billetten til 50-100 kroner t/r inkl. flyplassavgifter. Da blir totalen ca. kr 1000 t/r når du får på bagasjeavgifter og andre avgifter.
Nå er ikke jeg noen stor RA-ambassadør, men akkurat her har jeg motsatt erfaring. Det ble oppdaget at flyet vårt hadde teknisk feil, og vips fløy de opp et nytt fly fra Dublin for å få oss på vingene samme kvelden. Vi har for øvrig reist fra Rygge flere ganger, og opplevd lite kø.
Vi kjørte fly for to uker siden, et stort, internasjonalt "høypris" selskap, og det dryppet masse vann fra taket.
Stewardessen gadd ikke engang å se på det når vi påpekte det. "Det er nok bare kondensvann" sa hun. Greit nok det, men hver gang hun gikk forbi stedet det dryppet fra senere, så hun skeptisk mot taket. :knegg:
Vi fløy RyanAir da vi var i Italia forrige uke. Prisen var 30% av SAS (3000 vs 10 000), og de landet på en flyplass langt nærmere dit vi skulle.
Jeg liker ikke RyanAir, virkelig ikke. Men prisen er så forskjellig at jeg klarer å fortrenge hvor mye jeg misliker dem.
LilleT: ikke pakk mer enn 15 kilo i de kolliene som skal sendes med flyet. 15 kilo er overraskende lite. Min koffert er bare halvfull når den veier 15 kilo. I tillegg kan du bare ha med en håndbagasje. Det varierer veldig hvor nøye de er på dette. Det lønner seg å møte opp tidlig ved gaten. Det er ingen setereservasjon, og først slipper de på priority boarding og så "røkla". Skal du reise med barn er det om å gjøre å være tidlig ute, slik at dere får sitte sammen.
Hver gang jeg reiser med RyanAir, så sier jeg "dette er siste gang". Men når jeg skal bestille neste tur, så blir jeg så overveldet av prisforskjellen at jeg bestiller med dem igjen. Dog skjer det bare på korte turer og hvor vi slipper flybytte.
Da bør du få deg lettere koffert. Tipper du har hardkoffert som veier en 6-7 kilo bare i seg selv. Det nytter det ikke å fly Ryanair med. Det er bortkastet bagasjevekt. :humre: Jeg har en solid myk koffert som kun veier 2,6 kg. Denne er på 70 liter og den får jeg pakket stappfull selv om jeg reiser med Ryanair.
Mine store kofferter pleier å veie rundt 17 kg når de er stappfulle. Når vi skulle hjem fra USA sist og virkelig hadde shoppet som gale tror jeg den ene kofferten veide bortimot 20 kg, da var den virkelig tung, altså.
Jeg har en enormt stor hard Samsonite-koffert. Den tåler all behandling, og rommer alt. Men passer seg ikke så godt når man skal reise med RyanAir. Jeg bør egentlig investere i en mindre koffert for helgereiser.
Så selv om jeg og min venninne har bestilt sete sammen, så er det ikke sikkert vi får sitte sammen? Det passer veldig bra for oss, for vi har fått med en tredje venninne også, som ikke bestilte likt som oss.
Du får aldri bestilt sete med RyanAir på forhånd. Eneste du kan bestille er Priority boarding. Da går du 2 minutter før resten av røkla inn i flyet, men da må du møte opp i god tid eller så går du glipp av det. En kan like gjerne gå litt tidlig til gaten og sitte der og vente. Det pleier vi å gjøre. Venter kanskje bare 10 minutter ekstra forhold til røkla, men får komme inn nesten først og kan fritt velge seter. Da får stort sett mannen et av de første setene med god benplass. Han på 190cm sitter ikke akkurat noe godt på Ryanair fly om kan må sitte på vanlig plass.
Til helgereiser har jeg en liten samsonite, som er sånn halvhard. Den tåler virkelig alt og har vært med på mye. I tillegg har vi et par kjempestore myke Samsoniter som er veldig kjekke. De rommer alt, og veier null og niks. Jeg har faktisk aldri greid å komme over noen vektgrense med dem, men det har jo vært litt høyere grenser enn Ryan Air da.
Hvor i flyet er det best benplass, da? Jeg satt bakerst på hjemturen. Der var det definitivt ikke god plass til beina. En annen ting jeg tenkte på var at flysetet må ha vært smalere enn vanlig? Greit at jeg veier ti kilo for mye, men folk kan da ikke være særlig breie før setet blir ubehagelig trangt?
Gå inn foran på flyet og det er den aller første seteraden på hver siden som har god benplass. Aller første raden ved døra har kongeplass, men det er bra plass på første rad på andre siden. Det er vel en rad med nødutgangplasser litt lenger bak også, men dit rekker gjerne noen som går inn bakerst først.
Koffertene våre veide begge drøyt 12 kilo da vi skulle hjem. Da var de sånn 3/4 fulle. Vi visste ikke hva de veide før vi kom til innsjekkinga. Jeg skjønner at det er kjekt med en sånn håndvekt så man slipper man usikkerheten.
Det skal jeg huske hvis det blir en første gang. Mannen er for øvrig sikker på at vi hadde noe bedre plass da vi satt på 4.(?) rad på vei nedover enn det vi hadde på hjemturen.
Billigselskap: går greit ved strømlinjeforma reiser uten problemer.
Men: dårlig informasjon og opplegg om noe ikke er i orden.
Firkanta regler
Dårlig service
Ingen ekstraservice
Dårlige seter og dårlig plass
Dyrere selskap:
Enkelt å få hjelp hvis noe ikke går etter planen
Bedre rutiner
Litt mer serviceminded og mindre firkanta
Bedre plass og bedre seter
Gater i nærheten av innsjekk (på store flyplasser får billigselskapene parkeringene laaaangt unna, f.eks på Stanstead)
Gode rutiner for informasjon ved forsinkelser, bagasje som er borte, folk som får problemer på tur osv.
Bedre service når det gjelder bagasjestørrelse og spesialbagasje. Ryanair og Norwegian kaller ALT spesialbagasje, og tar ekstra betalt for det de kan.
Akkurat det la jeg også merke til. FLykapteinen varslet vennlig i mikrofonen at nå måtte vi alle sitte ned og feste beltet fordi vi skulle fly inn i et område med litt turbulens. Var ikke rare turbulensen men jøsses .. fikk en god følelse av at vi flydde trygt da.
Det var ganske lang kø da jeg stod på stanstead og skulle hjem sist men etter 20 min så var jeg framme og det gikk faktisk framover, det var tre personer som tok seg av køene så det gikk ganske raskt framover.
Nemlig. Her ligger forskjellen. I fullservice-flyselskaper så er det slike ting som skiller dem fra lavpris-aktørene. Lavpris-selskaper har rett og slett ikke råd til slik kundebehandling når kunden har betalt 299,- for billetten sin.
For å ta Amsterdam som et konkret eksempel. Norwegian flyr til svært mange destinasjoner. Ofte bare med en avgang pr. dag eller for den saks skyld en gang pr. uke. Til Amsterdam flyr Norwegian 1 gang pr. dag til håpløse avreise og ankomsttider. SAS flyr 3-4 ganger pr. dag fra hhv. København, Oslo og Stockholm. KLM flyr 3-8 ganger pr. dag fra Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, Torp og Kristiansand. Ettersom Norwegian markedsfører seg som et lavpris-selskap så trenger de ikke ha et nettverk med flere avganger pr. dag for å dekke forretningsmarkeds-passasjerenes behov.Det må SAS og KLM ellers mister man de kundene som betaler mest og reiser oftest, og det har ikke de store nettverks-selskapene råd til.
En slik holdning er ikke relativt vanlig innen SAS, glitter... Jeg er dog enig i at jeg ikke tror det spiller noen rolle om man flyr Norwegian eller SAS i fht. om man vil ta med en syk passasjer ombord eller ikke. I tilfellet det her refereres til vil jeg anta at de ansatte i Norwegian ringte sitt flykontor for å forhøre seg om de burde ta passasjeren med eller ikke. Dette er nemlig en nøye vurdering man må ta før avgang dersom passasjeren blir syk før flyet har gått fra gate. Prosedyrene for å mellomlande pga. akutt syk passasjer i lufta er nemlig ganske kompliserte, tidkrevende og kostbare.
Forøvrig er jeg helt enig med deg at man ikke på noen måte kan sammenlikne Norwegian og Ryanair. Ryanair er flybransjens trash. Dårlig kundebehandling og elendig personalpolitikk.
:knegg: Kondens heter det, og har ingenting å gjøre med trygghet eller ikke. Det er helt normalt og helt ufarlig at det drypper vann fra taket dersom flyet lander i svært varme land f.eks. Fra iskaldt til glovarmt gir ofte kondens.
Men hvorfor er det helt ok å tenke slik når det gjelder flyreiser? Det er jo en grunn til at de er billige. Tenker vi slik når vi kjøper billige møbler fra Asia, eller mistenker vi da at det kan være fordi arbeiderne jobber for luselønn, kanskje det til og med er barnearbeid?... Eller ved kjøp av mat eller klær for den saks skyld... "Ok, jeg vet at det er barn som syr t-skjortene for 5,- dagen i lønn, men ja, den var så billig i fht. den Diesel-t-skjorten at jeg ikke kunne la være"....
Jeg må innrømme at jeg synes folk er skremmende ignorante i fht til det å ta bevisste valg ved kjøp av flybilletter. Hvor billig skal det bli før man setter spørsmålstegn ved seriøsiteten?
Kabinpersonalet på Ryan Air har vel samme utdannelse som dere som jobber i andre selskaper? Og da regner jeg med at de kan få jobber andre steder (hos andre flyselskaper), og at ingen tvinger dem til å jobbe hos Ryan Air?
Jeg er enig i at det er viktig å tenke på arbeidsvillkårene og lønnen til de ansatte, og å ikke støtte opp under det, men hvis de har det så ille hos RA, hvorfor bytter de ikke jobb da?
Hehe, dette var ikke akkurat det vektigste argumentet jeg har lest for å betale blodpris for billetten. Førsteklasseseter med champagne dersom du skulle være maks uheldig å ikke se noe til bagasjen din på hele ferien, er ikke noe jeg er villig til å betale ekstra for, i hvert fall. :hehehe:
Det kunne aldri, overhode aldri fallet meg inn å fly RyanAir. Det er et av forholdsvis få prinsipper jeg har, men som er veldig lett å følge synes jeg. For meg handler det om hva man "støtter" med å bruke, eller kjøpe et produkt, være det en flybillett eller et hvilke som helst annet produkt.
Jeg er heller ikke noe glad i Norwegian lenger og flyr nå nesten kun SAS og BA til London. Siste 4 mnd har jeg flydd denne ruten 10 ganger. Norwegian har tatt seg betalt for hver eneste kg overvekt på den store kofferten vår, dvs til og med når den var 23 kg så tok de seg betalt for 3 kg overvekt selv om lillemor sin koffert kun var 6 kg. British Airways har har også hengt seg opp de få kg overvekt og har bedt oss om å pakke om 2 ganger.
SAS derimot, ingen kommentar engang når den veide 27 kg. De så tydligvis på totaltvekten på begge baggasjer og hvordan det veide opp. Og da vi landet nå sist gang fikk jenten min skikkelig vondt i ørene sine og det var ikke måte på hva de ansatte ga oss for å hjelpe henne. Så akkurat nå er SAS en stor favoritt hos meg og disse tingene gjør at jeg gladlig betaler litt mer for å fly SAS på denen ruten heretter :elsker:
Når det gjelder kommentaren om kabinansatte og den syke passasjeren. Er det egentlig så rart det skjedde? Bruker ikke Norwegian stort sett trainees? Det sier seg jo selv at de da ikke er så erfarene i slike situajoner. Det samme ble jo sagt da det norwegian flyet på vei til Bergen måtte snu og nødlande, kabinpersonale hadde jo virkelig ikke vært noe beroligende på passasjerer men ganske så panikk slagne selv sa passasjerene ombord i flyet. Og slik blir det jo hvis man bruker mange unge trainees uten nødvendig erfaring. Det er selvfølgelig lovlig, men overhode ikke betryggende på meg i alle fall.
Så vil jeg også legge til at jeg ikke synes det blir helt riktig å si at det er "dyrt" å fly med andre selskaper i dag heller, det har jo blitt helt avsinding billig å fly, stort sett bare man bestiller tidlig nok. Før kostet det mange mange tusen å fly til London eller New York, i dag gjør du det jo for 1300 kr tur retur og 4500kr tur retur New York. Det er superbillig, egentlig.
Vel, om du vil vite svar på spørsmålene dine så ligger de lett tilgjengelige på internett, bl.a. via de to linkene jeg la ved over her.
Dessverre er det nok ikke slik at de som begynner i Ryanair automatisk får jobb andre steder. Ryanair ansetter på spekulativt vis fortrinnsvis veldig unge hvor største drømmen for dem i livet er å jobbe som kabinpersonell (jada, det er fortsatt mange som drømmer om den jobben :) SAS fikk 4000 søkere til 100 stillinger sist vi rekrutterte). Fellesnevner er at de har lite erfaring fra både yrkeslivet og heller ikke utdannelse. Da er det ikke lett å komme inn hos andre aktører som stort sett stiller krav om at man har erfaring fra serviceyrker og/eller relevant utdannelse .
Kurset for kabinpersonell er langt i fra lik hos alle flyselskaper nei... og at man har kurs fra et selskap fører ikke til at man automatisk kommer inn hos andre flyselskap. I SAS jobber ingen som har jobbet i Ryanair for å si det slik, men vi har mange som har jobbet i Norwegian, Thomas Cook, Widerøe, TUI, Lufthansa, Spanair og andre seriøse aktører. Hos Ryanair må de ansatte betale for kurset, de må betale for uniformen og de må sågar betale for de lovpålage id-kortene og sertifikatene man må ha for å ferdes i fly og på flyplasser.
Når man har jobbet noen år, finner som regel Ryanair en grunn til å sparke deg, for da har du kommet såpass langt opp på lønnsskalaen at de syned det er bedre å hyre nye, uerfarne som ikke koster noe....Svært få av Ryanairs ansatte jobber der i mange år.
Selvsagt, kan man tenke omvendt også, men som flere andre kommer inn på her, så merker mans sjelden forskjellene før det oppstår problemer og uregelmessigheter, det være seg forsinkelser, tapt bagasje, mistet videreforbindelse, refusjon og endring av billetter, hva som er inkludert i prisen rett og slett.
Derfor er det selvsagt ikke helt merkelig at folk velger biligste alternativ når de skal på fotball-weekend til London, men kanskje velger et litt dyrere alternativ når de skal på et viktig forretningsmøte i Brüssel, eller når man skal fly til andre siden av kloden. Det er en grunn til at INGEN lavpris-flyselskaper flyr langdistanse-ruter.
Jeg tror du har helt rett, og jeg er helt enig med deg, og derfor flyr jeg selvsagt ikke Ryanair ettersom jeg har såpass inngående kjennskap til flybransjen. Jeg kan da ikke forsvare den forretningsvirksomheten som Ryanair står for. Det finnes andre og mer seriøse alternativ som fortsatt kaller seg lavpris, f.eks. Norwegian, EasyJet og AirBerlin.
Nei, jeg forstår at du ikke flyr så ofte på måten du argumentere på, men de passasjerene som betaler fullpris på førsteklasse gjør det nettopp fordi de vil minimere kluss på reisen sin, samt at de selvsagt har råd til det det måtte koste å kjøpe den dyrere billetten.
Når jeg kan få en tur til f.eks Dublin for 700 kr t/r fra Rygge som ligger 15 minutter unna med bil, så slår jeg til. Det kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg aldri har flydd RA før, men til det motsatte er bevisst har jeg ikke noen problemer med det. Den billige billetten og den nærliggende flyplassen er utslagsgivende for at turen blir et faktum.
Det kan være at dette blir min første og siste tur med RA, men jeg må prøve det når jeg har muligheten til det.
Interessant lesning dette! Jeg flyr med Norwegian, men aldri med RyanAir. Det har jeg gjort en gang, som 21-åring, og da så flyvertinnene ut til å være yngre enn meg. Jeg fikk en følelse av manglende seriøsitet ifht hele opplegget, og denne følelsen har sittet i meg slik at jeg aldri har ønsket å fly med dette selskapet igjen. Utifra linkene og diskusjonen her tenker jeg at dette ser ut til å ha vært mer enn bare en tilfeldig magefølelse.
Ja, fly er blitt for alle. Slik var det ikke før. Der har lavpris-selskapene "skylden" og det er også grunnen til den store krisen som luftfarten har havnet i. De store nettverks-aktørene skal konkurrere med de små billig-aktørene på forholdsvis like rutenett men med forskjellig priser.
Det er også et stort miljø-aspekt i dette her. Det er merkelig, men de som forsvarer at lavpris-aktører popper opp og lander på hver lille flystripe over hele Europa ørten ganger om dagen, er også de som mener man bør ta toget fremfor å fly, kjøre kollektivt til jobb og spise økologisk. Den sliter jeg litt med. Det er ingen rød tråd på hva man står for. Norske myndigheter er i særklasse verst kanskje. De vil stå foran for resten av verden og proklamere om hvor flinke vi er på miljøvern, samtidig er det ikke et land i verden som har flere flyplasser og flere flyavganger i fht. innbygger-tallet. Det er halvtomme fly som lander på flyplassene fordi den frie konkurransen har gjort at man kan det...og norske myndigheter bejubler den frie konkurransen i luftfarten fordi det presser flybilletprisene nedover slik at alle kan fly... Jeg sliter veldig med den slags miljøpolitikk kjennner jeg.
Jeg leser og leser her ... ;) Som trådstarter må jeg bare minne om hvor mye tilgjengelighet i avstand betyr for flere av oss som bor rett i nærheten av en av disse småflyplassene som de billige selskapene flyr fra. Hadde jeg bodd i oslo, ville jeg aldri ha valgt å fly Ryanair fra Rygge framfor Norwegian fra Gardermoen (ikke SAS fra Gardermoen heller, for den saks skyld) for å si det sånn. Når jeg skal reise på lengre ferieturer, og kanskje ta lengre flyreiser, betyr ikke avstanden til flyplassen like mye, men for korte reiser, er det vesentlig. Tilgjengelighet betyr nok vel så mye som pris for andre enn meg.
Og for å nevne det: Når jeg som ser på meg selv som både miljøbevisst og mindre glad i å fly stadig lar meg lokke til å ta sånne korte turer til europeiske storbyer (det skjedde sjelden før Rygge åpnet), bør det av miljømessige hensyn være en god nok grunn til å stenge småflyplassene på Østlandet.
[size=1][/size]
(Ser at momentene mine er nevnt i mens jeg skrev ...)
Ojsann, det var et temmelig tynt grunnlag å fatte en sånn konklusjon på. :rolleyes: Min flyerfaring vet du fint lite om, ei heller hva jeg har råd til.
For øvrig er jeg helt enig med Lisa m.fl. i at prisene på flybilletter er blitt ganske så rimelige sammenlignet med tidligere. Uttrykket "blodpris" blir dermed ikke relevant stående alene, men er definitivt betegnende for "dyre" kontra "billige" billetter. Og utslagsgivende for om jeg velger det ene eller det andre, er ikke utelukkende pris, men også destinasjon, avreiseflyplass, reisefølge, formålet med reisen, flytid, avreise- og ankomsttidspunkt m.m.
Jeg har flydd endel med Ryan Air og syns det funker helt fint. På kortere flyturer greier jeg fint å sitte litt trangt og høre litt snakk om skrapelodd, hvis alternativet er å betale 8000 mer. Har aldri opplevd hverken forsinkelser eller mistet bagasje, begge deler har jeg opplevd flere ganger med f.eks. SAS. Det gjelder bare å holde styr på bagasjereglene, veldig greit å ha med en liten bagasjevekt (uansett hvilket selskap man flyr med).
Selv om jeg også synes at personalpolitikken til RyanAir høres problematisk ut, synes jeg likevel at det er søkt å sammenligne 5-åringer som syr T-skjorter i Bangladesh og voksne, vestlige arbeidstakere.
Personalpolitikken hindrer meg ikke i å kunne reise for 10'000 kroner mindre enn jeg ville gjort om jeg reiste med SAS & co.
Nå har jeg lest litt om bagasjereglene hos RA, og siden vi har betalt for å ha med ett kolli hver på 15 kg, så klarer jeg ikke å se noe annet enn at det eneste vi trenger å gjøre er å sørge for at det trillebagene våre ikke inneholder mer en 15 kg. Og at håndbagasjen ikke kan veie mer enn 10 kg. Det er ikke noe mer jeg trenger å vite da, vel? :confused:
Det er alt du trenger å holde styr på, ikke akkurat det vanskeligste. :knegg: Pass også på at håndbagasjen ikke overstiger målene den har lov til å være, de sjekker nemlig str på den. Dere får heller ikke lov til å bære poser o.l ved siden av håndbagasjen.
Jeg kjenner jeg blir uvel når jeg leser gjennom alle punktene under "Fees" hos Ryanair....
Er man virkelig sikker på at det alltid lønner seg å fly Ryanair pga. de s.k. lave prisene?
"Name change fee 100 pund"...
"Sportsutstyr og musikk-instrument 80 pund pr. vei" :eek: Det betyr altså at man betaler 1500,- norske kroner for å ta med golf-bagen eller fela si på tur....
Skal vi se... 2 voksne til Rygge- Alicante, med hver sin koffert på 15 kg og to golf-bag'er avreise 17.juli, hjemreise 22.juli, at the total of
Norske kroner: 12 242,- med Ryanair.
[size=4][/size]
samme dato fra Gardermoen:
[size=4][/size] 10.392,- med SAS [size=4][/size]
Jeg håper dere alltid sjekker alternativene, folkens. INKLUDERT alle tillegg.
Jeg har aldri med golfbag og fele, så hva det koster er ikke relevant når jeg skal sammenligne priser. Jeg passer også på å få navnet riktig første gang, så da plager ikke de gebyrene meg. Sønnen min har forresten fått med gitar på ryan air uten å betale noe ekstra.
Jeg reiser ikke med Ryan Air fordi det ikke er noe alternativ her jeg bor, men jeg sjekker alltid hva som er billigst av SAS og Norvegian, og stort sett har Norvegian vært billigst selv med alle gebyr. Det er vel en selvfølge at man sjekker det vil jeg tro.
Jeg skulle ønske det var slik at alle sammenlignet priser og virkelig sjekket hva man får for prisen. Dessverre er det nok ikke slik. Ryanair, Norwegian er såpass offensive i markedsføringen sin på at de er billig, billig,billig at folk tror jdet gjelder alltid og uansett selv om det ikke alltid er tilfellet.
Og nå har det "festlige" skjedd; Venninnen min har blitt lagt inn på sykehus for operasjon (som er ille nok i seg selv), og hun andre jeg skal reise med vil dra allikevel. Jeg vet ikke helt om jeg vil dra uten hun som skal operere, men det er jo dumt at vi ikke får reist.
Vi lurer på å prøve å finne noen andre som vil ta hennes plass, men jeg blir ikke klok på å lese på RyanAirs hjemmesider (bombe :himle: ). Det ser ut som om navn på billetten ikke kan endres så lenge vi har sjekket inn online.
Er det noen av dere som reiser mye med RA som vet noe om dette?
Jeg flyr som regel billig på korte turer, og dyrere på lengre turer. Har flydd masse med Ryanair, og ikke hatt noen problemer bortsett fra den gangen vi ikke hadde lest de 15kg greiene godt nok. Reiser man flere sammen blir det en del kø ved gaten, men reiser man alene kan man jo bare dukke opp til slutt, så slipper man køen.
Nå har de endret bagasjereglene også, man kan bestille 20 kg bagasje for 50 kr (ca) mer.
Norwegian har jeg bare flydd med en gang, men det var helt greit det også. Sambo flyr innenlands flere ganger i uka, og han foretrekker Norwegian fremfor SAS. Har aldri hatt noen problemer (bortsett fra aske-greiene, da, men det var jo ikke Norwegian sin feil, og han var fornøyd med informasjonen han fikk) untatt noen små forsinkelser innimellom. Hver gang han bruker SAS er det noe det er tull med, store forsinkelser, bagasje som forsvinner osv. Mulig det er tilfeldigheter, men han liker hvertfall Norwegian best.
Det som er viktig med Ryanair er å sjekke hvor flyplassen faktisk ligger i forhold til hvor du skal, og å sette seg inn i bagasjereglene.
Jeg sjekker alltid pris på mange selskaper før jeg skal fly. Skal jeg fly i jobbsammenheng så velger jeg SAS eller annet med en eller annen businessløsning. Skal jeg betale selv gjør jeg en kalkulasjon på hvor mye ubehag jeg er villig til å risikere å få på turen og hva jeg er villig til å betale ekstra for av assistanse dersom jeg skulle trenge det. Flyr jeg RA til Italia vet jeg at i aller, aller verste fall så kommer jeg meg alltids hjem uansett. Skal jeg fly med mellomlanding ørten steder feks så vil jeg ikke velge RA. Men det kan godt hende jeg vil velge Norwegian.
Det jeg synes er tøft med RA er at man ikke kan legge ned setene. Det har den artige effekten at for meg som har lange bein så er RA nesten det eneste selskapet hvor jeg får plass til bena siden den foran ikke får lagt ned setet sitt. Me like.
Sammenligningen med barnearbeid er søkt for meg. Jeg er overbevist om at personellet i RA mest sannsynlig er over femten år altså. Med margin.
At de betaler sin egen utdanning og lønnes lavere i andre land enn feks i Norge har jeg ingen problemer med. Jeg krever ikke norsk tariff for de som jobber på hotellene jeg bor på i andre land heller jeg. Det er en viss avstand mellom dette og å akseptere barneslaver syns jeg.
Det er litt som når jeg skal til Oslo. I enkelte tilfeller vil jeg ta en taxi, som regel holder det med bussen.
Og som Tjorven sier - når prisen er 30 % så er man villig til å tåle litt mer ubehag sålenge det er innen rimelige grenser.
Og ja, Elin - jeg sjekker prisen på alt.
Hjem fra Italia hadde vi forøvrig med oss et lass med fiskesprettsteiner, masse ost, vin, tomater, bøker, klær og sko og hva har du - og vi var ikke over noen bagasjegrense. Dessuten koster ekstra koffert på 15 kg firehundre spenn. Man kan med andre ord fremdeles ha mye å spare på å velge RA. Hvor flinke folkene ombord er til å servere blåser jeg i. Og at de holder godkjent standard på å åpne en nødutgang ved behov går jeg ut fra. Ellers er jeg såpass pessimist at jeg regner med at vi sikkert stryker med om vi krasjer med både SAS og RA jeg. :sparke:
Ff - jeg tror ikke dere får endret navnet etter innsjekk.
Tror det koster ca 1000 kroner å endre navn hos Ryanair. Vet ikke om det kan gjøres etter innsjekk, men mener det sto noe om å ringe Call Centre dersom det var behov for endringer sist jeg reiste. Men det kan fort bli dyrt: 820 040 02 - English speaking - 4.50 NOK per minute (incl VAT) Calls from mobiles and other networks may cost more.
Our lines are open Mon - Fri, 08:00-19:00 CET. Please note that our lines are closed Saturday and Sunday.
Elin: Selvfølgelig sjekker vi totalpris hver gang. Men ved de to siste turene til meg og mannen har skullet ta, så har det altså kostet 30 % av prisen å fly RA. (Ikke 30 % avslag, men 30 % av totalprisen.) Siden det har vært snakk om flyturer på under 3 timer så kan jeg klare å fullstendig avstå fra servicetilbud med en slik prisforskjell. Min oppgave er ikke å sponse SAS selv om de er langt mer humane arbeidsgivere.
PS: Jeg har også betalt utdannelsen min selv. De aller fleste gjør jo faktisk det.
Jeg synes Ryan Air har bredere seter enn mange andre flyselskaper, faktisk.
Jeg liker Ryan Air. Jeg har brukt Ryan Air helt fra de startet opp, og så lenge man klarer å henge med å alle de (tåpelige) nye reglene de hele tiden kommer med, så synes jeg Ryan Air er helt kurant. Jeg ville aldri ha brukt Ryan Air på reiser der jeg skal videre med fly. Da ville jeg ha lagt inn en dags margin.
Jeg har aldri opplevd store forsinkelser med Ryan Air, aldri noe tull med bagasjen og heller ingen andre ubehageligheter. Men luksuriøst er det jo ikke.
Der tror jeg du tar feil. Jeg kjenner ingen som bare bestiller flybilletter sånn helt i ørska. Jeg, f.eks. sammenligner ALLTID. Vi reiser mye til England, og svigers har sagt at de gjerne sponser mellomlegget dersom vi kan velge et selskap som lander på Heathrow. Med mindre det er snakk om mange tusen. Og hittil har de bare gjort dette én gang. De andre gangene er det snakk om så mange tusen kroner i forskjell at de gladelig kjører til Stansted på svarte natta for å hente oss. Og én gang var BA billigere enn RyanAir. Én gang på tja, minst ti år. Så Ryan Air vinner stort sett alltid.
Stemmer. Mulig det er klinsj mellom RY og flyplassen pga. dette, for vi må i alle fall stadig kjøpe færre tax free-varer enn planlagt, fordi vi ikke har plass til dem. Men selv om det er litt ugunstig for oss nå og da, så betaler jeg ikke mye mer penger for en billett for å kunne bruke enda mer penger på tax free.
Vi opplevde å være "strandet" på Torp etter at flyet vårt (til London) måtte ned på bakken igjen rett etter take-off. Problemet var at Ryan-air ikke har noen teknikere i Norge, så vi måtte vente i 9 timer på at tekniker skulle flys inn fra Dublin. :rolleyes: Sånt regner jeg med at fikses kjappere på Gardermoen, og med SAS og Norwegian. Men man får jo det man betaler for.
Jeg har ventet ni timer på SAS. Skulle fra Oslo til Stockholm, så om de i det minste kunne opplyst hvor lang tid det ville tatt så kunne jeg tatt bilen. :mumle:
Nå har jeg sett den videoen som ble linket til her tidligere, og det bare bekreftet det jeg fryktet, jeg kommer ALDRI til å fly med Ryanair. Greit nok at de har superstrenge bagasjeregler, tullete ekstragebyrer og dårlig behandling av folk om noe går galt. Sånn kan man tross alt leve med dersom man har betalt lite og ingenting for billetten. Men kompromissene med sikkerheten tar ikke jeg sjansen på.