Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Ruter har fått velfortjent mye pes de siste årene sine. De har nå utviklet et billettsystem som krever mye av brukeren, og de skal nå sette opp prisen ytterligere.
Ett par av punktene som irriterer meg:
Kortene kan ikke brukes av flere. Skal man da f.eks. ha med seg en kompis av barnet på tur, må man kjøpe eget elektronisk kort til denne.
Kortene kan ikke fylles opp med antall reiser, kun faste pengesummer. Disse stemmer ikke overens med reisepris, slik at man alltid vil sitte igjen med litt penger man ikke får brukt på kortet.
Enkeltbillett skal nå koste 50 kroner på bussen, dyrest i hele verden. Minstepris på Taxi koster 109, så er man tre lønner det seg å ta taxi.
Mange steder er det flere kilometer mellom hvert utsalgssted av billetter, og man er da stuck med å enten snike, eller betale i dyre dommer på trikken.
Det finnes ikke billettautomater inne på trikken/bussen, slik som i Berlin.
De mener at å betale via SMS er gammeldags, og vil heller vente på at de får utviklet en betalings-app. :snill: Selv om Oslo bystyre vedtok dette i 2010.
Når de blir spurt om disse tingene svarer de bare tull. :gaah:
På toppen av dette kan man legge flerfoldige millioner i å utvikle systemer som ikke virker, lage seg et nytt intetsigende navn samt generell arroganse.
Hvordan kan man utøve forbrukermakt som faktisk virker mot Ruter? Hvordan kan vi tvinge dem til å gi oss det tilbudet vi betaler for?
Jeg tror det er vanskelig å få gjennomslag for noe som helst hos Ruter/tilsvarende selskap. Det er jo egentlig ingen reell konkurranse - hvis man ikke vil bruke Ruter har man jo ingen fullgode alternativ. Man kan gå, men skal man langt er ikke det så enkelt. Man kan kjøre, men det er jo ikke alle som har bil. Så da må man ta den bussen da, koste hva det koste vil.
Det er rart at det er såpass mye "vi vil at folk skal reise kollektivt" fra regjering/lokalpolitikere, mens Ruter (og til en viss grad NSB) styrer på som de vil med høyere priser og dårligere tilbud.
Jeg vet det er noen lokale ildsjeler her som prøver å få NSB til å skjønne at de ikke skal gi oss et dårligere togtilbud inn til sentrum når de nye ruteplanene kommer, men de får visst ikke gjenhør for noe som helst. Politikerene er det heller ikke mye hjelp i, de stiller ikke opp på møter i det hele tatt.
Jeg synes det er helt fantastisk at de har skamvett nok til å sette opp prisene nå, rett etter at de har innført et så elendig og forbrukeruvennlig system, som har møtt massiv motstand. :dåne: Det eneste som funker er om man har månedskort og reiser samme strekning hver dag. Enkeltbilettsystemet er jo til å grine av.
Hva vi kan gjøre? Nei, si det, selv er jeg avhengig av kollektivtransport til og fra jobb, så jeg må jo bare betale det det koster å reise. :sukk:
Joda, man kan faktisk reise fler, for om du tror du kjøper flere enkeltbilletter på automaten og fyller på kortet, så validerer vi alle på en gang og regner med at du er en gruppe.
Og når du klager til Ruter, får du et kryptisk svar fra en kundebehandler etter alt for lang tid, uten kontaktopplysninger - fra en mailadresse du får beskjed om at du ikke kan svare til. Så hvor skulle jeg sende kortopplysningene mine for å få igjen "en del av utgiftene"?
Jeg var inne i Oslo i helgen og endte opp med å gå de plassene jeg skulle (god trim), for jeg visste ikke om jeg kunne kjøpe billetter uten dette elektroniske kortet. Jeg syns det er veldig lite kundevennlig å ikke kunne ta flere klipp på samme kort. Vi er 4, og bor ved Oslogrensen, slik at vi bruke det kollektive i Oslo sjelden, men likevel så blir det noen turer i løpet av året.
Betyr dette forresten at prisene økes i Akershus også? Jeg fikk beskjed fra Ruter om at de ikke skulle ta ombordtillegg i Akershus siden det var så få automater. Men her ser det jo ikke ut til at de bryr seg noe særlig om automatfrekvensen? Her kan vi ikke bruke sånn smart-reisekort, skal man ha enkeltbillett må det kjøpes på automat hver gang man trenger en. Og det er jo rimelig upraktisk.
Gjør det egentlig det? Her dukker jo ikke politikerene opp engang når pendlerforeningen innkaller til møte. NSB og jernbaneverket var ikke akkurat imøtekommende, men de kom i det minste på møtet. Det var det ingen politikere som gjorde, til tross for at ordføreren har sagt at NSB er teite (OK, da - hun sa ikke akkurat det, men det var det hun mente).
Svadasvar på Aftenposten. :gaah: Det koster så mye fordi det koster så mye å kjøre linjene? Staten subsidierer? Hvordan klarer de det da i andre land, til en brøkdel av prisen?
I Moskva går t-banen hele tiden. De har ikke ruter, fordi de kjører kontinuerlig. Man trenger aldri å vente særlig lenger enn 10 minutter før det kommer en bane. Hele dagen. Det koster 5 kroner.
Jeg synes det begynner å bli horribelt dyrt å reise kollektivt. Etter 1. februar koster det familien 180 kroner bare i transport hvis vi skal en tur til byen en ettermiddag. Da er det plutselig svært dyrt å være miljøvennlig, og det synes jeg er feil, feil, feil.
Du er ikke alene om å være frustrert. Men akuratt på dette punktet har de snudd, man kan f.eks. fylle på med 270 kroner slik at det dekker 10 enkeltreiser. Jeg tror de har snudd i alle fall, mener at jeg leste om dette i forrige uke.
Vi hadde med oss 4 barn på kino på fredag. Logistikken mht å komme seg til sentrum med t-banen var en utfordring, for å si det mildt.
Jeg bor jo ikke i Oslo og har ikke vært borti disse før, men apropos dårlig kollektivtilbud; her har de kuttet UT helgebussene. Ikke kuttet ned, men kuttet ut! Det betyr at vi som bor her er 100 % avhengig av bilen hele lørdag og søndag, da det ikke går en eneste buss hele helgen. Det er ikke som om vi bor langt ute i gokk heller, det er ca. 15-20 minutter fra Stavanger og 7-8 minutter fra Sandnes (med bil).
I tillegg er kollektivtilbudet så elendig i hverdagen også, at vi jo egentlig er avhengig av bil uansett. Vi må altså ha 2 stk biler for å i det hele tatt komme oss til og fra jobb. Jeg hater det, for jeg liker å ta bussen og hater å være avhengig av bil. Men det er altså bil og jobb eller ikke bil og hjemmeværende, og det går jo ikke.
Jeg bor 9 km fra jobben min (som er sentralt i Oslo) og må krysse en kommunegrense for å komme meg på jobb. Ruter trafikkerer deler av reiseveien min. Lokaltoget mitt som går fra Drammen via Asker, Bærum, Oslo, Lørenskog Skedsmo og Ullensaker; kommuner hvor det bor godt over en million mennesker, går hver halvtime, også i rushtiden. I helgene går det timesruter. :gal: Sjikkeli bra kollektivtilbud. :gal:
Fra jobben min og rundt til andre steder i sentrum er det bra kollektivtilbud, da. Men hva gjør man hvis man ikke får kortet sitt til å virke (BTDT) eller når billettautomaten på holdeplassen ikke virker? :gal:
Det er en annen ting. Jeg sto på (den ubetjente) lokalstasjonen og prøvde å fylle på månedskortet til eldste, og jeg fikk ikke maskinen til å virke. Det kom en mann som så ut til å være fra jernbaneverket (hvertfall sto det det på dressen hans), og sa at nei, den automaten virket jo ikke når det var kaldt. Kom tilbake når det er mildere enn minus fem. :snill: For det er jo aldri kaldt i Norge, så det er jo ikke rart at de ikke har tenkt at det er lurt med automater som virker i kulda. Jeg endte opp med å kjøre 10 km til nærmeste 7/11 for å fylle på - skikkelig miljøvennlig.
Jeg er avhengig av Ruter for å komme meg til og fra jobb, i hvert fall om jeg skal ta hensyn til miljø, tidsforbruk og lommebok, men jeg har heller ingen superråd for hvordan man kan påvirke priser eller annet. Leserinnlegg, kanskje, de pleier jo, i hvert fall dersom de er velfunderte og -formulerte, ha en viss påvirkningskraft.
Jeg tror at en streik på en time i morgenrushet(fra passasjerene), med full mediedekning, kombinert med krav om hoderulling, hadde fungert. :nemlig: Dessverre er det ikke realistisk å gjennomføre det.
Når det er et monopol sånn som nå, har jeg liten tro på at det funker å gjøre noe. Politisk press og krav til gjennomføring av politiske vedtak kan være noe. For meg som ikke har eller ønsker bil, er det ingen alternativer til Ruter, uansett hvor elendige de måtte finne på å være.
Aner ikke, men det er helt på tryne, alt sammen. Mannen min og jeg skulle kjøpe to enkeltbilletter på en t-banestasjon her forleden. Jeg forstod ikke at jeg skulle velge gruppe når jeg skulle ha to billetter, og betalte den ene med kort, men da fikk jeg ikke betalt nr to, fordi kortet ikke kunne brukes to ganger etter hverandre i automaten. :snill: t-banen kom og gikk. Vi fikk ordnet det til sist, mannen min smilte fornøyd og sa at dette måtte vi huske. Neste gang vi to har sex så er det gruppesex!
Jeg synes Oslo Sporveier var en pest og en plage da jeg vokste opp i sentrums-Oslo, og verre har det blitt. Jeg kjenner jeg er overlykkelig over å ikke måtte forholde meg til Ruter på daglig basis!! :nemlig:
Jeg tror dessverre ikke det går å forbedret billettsystemet til Ruter. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men de later ikke til å ønske at det skal virke. Det ser ikke ut til at det går an å få dem til å følge lover og regler eller vedtak fra bystyret heller.
Jeg har i dag, noe motvillig, kjøpt et 365-dagers kort for Oslo; 30-dagers kortet mitt går ut om en uke, og prisen går opp fra 5900,- til 6200,- i overimorgen. Jeg var dog nøye med å følge punkt 2 under. Jeg har i den sammenheng, ikke overraskende, funnet en ny idiotisk mangel ved systemet; jeg kunne ikke registerer kortet mitt på nettet fordi det tar hele 24-timer før et kjøpt kort vises der. Det fins naturligvis ingen akseptabel grunn til denne feilen ved systemet heller, og dette måtte jeg ringe Trafikanten for å finne ut av.
Jeg har stort sett brukt følgende fremgangsmåte ved kjøp av reisekort siden de elektroniske ble obligatoriske, og det har fungert ganske bra. Jeg anbefaler alle andre som må benytte dette systemet å gjøre det samme. Jeg har gitt opp å kontakte Ruter; de er korrupte og/eller udugelige og har åpenbart ingen interesse av å forbedre billettsystemet. Når selv samferdselsbyråd Elvestuen, skuffende nok, påstår til Aftenposten at dette systemet fungerer bra for de som bruker det daglig, er det neppe noe det går an å gjøre annet enn å sabotere så godt som mulig. Jeg vil ikke snike selv, og vil ikke oppfordre andre til å gjøre det heller, men Ruters åpenbare korrupsjon og udugelighet i forbindelse med innføringen av det elektronsike billettsystemet gjør at jeg ikke lenger har den sterke motviljen jeg tidligere hadde mot sniking.
Gjør slik:
Kjøp nytt kort hver gang, lad aldri opp det gamle. Det er flere grunner til å gjøre det. Jeg prøvde først å lade opp kortet mitt, men resultatet var nedslående, og Ruters support var ikke til hjelp; de påsto bare at jeg hadde gjort feil, selv om jeg gjorde grundig rede for at så ikke var tilfelle (Ruter ignorerer innholdet i henvendelsene de får.) Å kjøpe nytt kort hver gang har flere fordeler; man slipper at automaten ødelegger kortet, man slipper irritasjon over at automaten ikke virker og man kan få en kvittering av en person på utsalgsstedet. (Se også punkt 4, som er et stort pluss ved denne fremgangsmåten).
Kjøp alltid kort hos kommisjonær, ikke direkte fra Ruter, og aldri i automat. Dette må jo gjøre at Ruter tjener mindre penger på billettsalget. Nå er det naturligvis fint å bidra til å betale for kollektivtransport, men veid opp mot at man kan bidra til at billettsystemet blir enda mindre vellykket er det altså ikke verdt det. Helst bør man jo kjøpe fra en uavhengig kommisjonær, men det er bedre at Reitan får pengene for salgsjobben enn at Ruter får dem.
Les aldri av kortet mer enn én gang. Ruter innbiller seg at avlesing av disse kortene er en egnet måte å samle inn statistikk på. Det er det naturligvis ikke. Og den slags sludder bør ikke oppmuntres. Utenom kontroll kommer jeg ikke til å lese av årskortet mer enn én gang heller, og jeg kommer til å kaste det i februar neste år.
Det hvite feltet på baksiden er fint til å skrive utløpsdatoen i. Det har jeg gjort hver måned, med tusj. Kortet skal uansett bare brukes en gang.
Ikke registrer kortet hos Ruter hvis du har råd til å sevassurere, det burde være greit med månedskort iallefall. Ruter protesterte inneldningsvis heftig mot at de måtte følge reglene for lagring av personopplysninger i forbindelse med billettystemet. Når det ble klart for dem at loven faktisk også gjaldt dem begynte de å lyve om at de følger reglene. Jeg tror ikke et øyeblikk på at Ruter hverken er villige til eller i stand til å følge lovverket på dette området. Det er i denne sammenhengen naturligvis også viktig å lese av kortet så sjelden som mulig.
Ben "med vond smak i munnen som følge av gyldig billett" Murphy
– Flexus er en kunstnerisk kommentar til at alt skal være så på stell og fungere her på berget. Det er en gigantisk innstallasjon, rett og slett, forklarte kunstnerisk leder i Ruter, Gro Grusfjell, på en pressekonferanse mandag ettermiddag.
Ikke si det til noen, men alle vi som jobber i Ruter eller underavdelinger av selskapet er helt sikre på at det egentlig er en vernet bedrift.
[size=1][/size]
De har nå faktisk snudd på dette med at du MÅ fylle opp kortet med hele hundrelapper, men det skulle da til h**** bare mangle.
At kollektivtrafikken er dyrest i Oslo er i og for seg ikke så rart, vi er tross alt en av verdens dyreste byer og prisnivået henger vel litt sammen der. Vi har tydelige årstider med alle de variasjoner i vedlikehold som det medfører.
På den annen side MÅ det jo ikke være sånn. Vi er også en av verdens rikeste land, så hvis vi ønsker det kan kollektivtrafikken sponses og utbygges. Med andre ord: Politisk vilje. Og udugelighet, når man ser på styringen av Ruter og Flexus.
Jeg bor rett utenfor Oslo, og er veldig glad for de nye sonene. Fra 1020,- pr mnd til 590,- pr. mnd passer meg bra. Når automaten ikke virker, det er ikke sjelden, tar jeg MMS av skjermbildet. Står alltid klar med mobil. Husk at hver voksen kan reise med 4 barn i helgene uten å betale for de.
I London kostet enkeltbillett 4,30 £. Jeg hadde ingen planer om å kjøpe Oyster card siste dagen.
Jeg har reist mye gratis fordi det ikke er mulig å fylle på kortet. Jeg ønsker å betale for meg. Men noen ganger er det rett og slett ikke mulig å kjøpe billett på atuomaten. Jeg har innført min egen tregangersregel for kjøp av billett, jeg forsøker tre ganger og så gir jeg opp og reiser uten.
Nå ble jeg plutselig uforholdsmessig glad i NSB, kjenner jeg. :skeptisk: Vi har fått redusert månedsprisen fra 1300 til 1000 kroner, og det er niks problem å kjøpe enkeltbilletter. (I tillegg går toget like fort som T-banen fra mitt tidligere bosted i Oslo selv om det er fire ganger så langt, så jeg føler meg privilegert.)
De får velge, synes jeg, om de skal være verdens dyreste eller verdens mest inkompetente og dysfunksjonelle. Jeg tror jeg hadde foretrukket verdens dyreste. :gal:
Jeg har månedskort. Jeg validerer ikke mer enn jeg må. Men jeg lurer på følgende: Må jeg alltid validere når jeg skal ta toget? Fordi det er NSB? :blånn:
Noe av det verste med å jobbe i systemet er å se hvor avsindig fornøyde de er med seg selv internt ... Det er slett ikke populært å komme med innspill som er negative, og ræva fri holdningen råder i en helt ekstrem grad. Jeg er steike glad jeg ikke er en del av administrasjonen gitt.
Ute der vi bor (ikke så veldig sentralt, men omtrentlig 20 minutter fra Oslogrensa og greit med folk) har vi et veldig dårlig busstilbud. Vi fikk på toppen av det hele satt opp prisen på reiser i forrige runde når sonenen endret seg, ikke får man kjøpt billett på stedet vi bor heller, så da må man ut med enkeltbillett om man slurver med planleggingen, og så kjøpe når man er i Oslo.
Bussen står forøvrig i den samme lange evige køen om morgenen da det ikke er egen bussfil, den biten er ikke Ruters feil da, men jeg blir litt oppgitt over at politikerene messer om å tvinge folk over på kollektivt når tilbudet i realiteten ikke holder eller er tilstede.
Det er synd at ikkje myndigheitene legg meir til rette for at det skal vere enkelt å kjøpe billettar. Samtidig, med fleksikort/månedskort fungerer det heilt fint. Eg fyller opp på nett, og får kjøpt billetter sjølv om eg bur langt unna næraste utsalsstad. Det krev litt planlegging, men det gjer det i resten av verda også.
I Warszawa koster 24-timers bilett på bussen 18 kroner. Der er timelønna for ein industriarbeider 7 kroner timen. 24-timers billeten kostar altså 2,5 timelønner. Her ligg minstelønn på 120-150 kroner timen, og 24-timers billetten 75 kroner. Altså 0,5 timelønn.
Eg kjenner eg blir litt irritert over at "alt er så dyrt i Norge". Vi gløymer veldig ofte å sjå det i forhold til lønnsnivået. Prisane er høge i Norge, det merker vi på varer og tenester, men dersom vi samanliknar med lønna, er det jammen ikkje så fælt her, likevel.
Du er i feil tråd. Denne handler om billettsystemet til Ruter i Oslo.
Det går ikke an å fylle opp kortet sitt på nettet her. Jeg har prøvd. Jeg har også ringt Ruter og spurt om hvordan jeg skulle gjøre det, fordi jeg trodde faktisk at jeg gjorde noe feil siden jeg ikke fant ut hvordan jeg kunne kjøpe nytt månedskort til kortet jeg hadde registrert på nettet. Men det går altså ikke. Jeg tror grunnen til at det ikke går an er at det ville være kundevennlig.
Det er vel snarere det at det er dyrt og dårlig som er temaet her, hadde tilbudet vært strålende hadde nok de fleste godtatt prisen for det. Holdningen din oser av "godt oppdratt nordmann", vi er generelt alt for dårlige til å utøve forbrukermakt i Norge. Klage over alt av priser på unødvendige varer er så sin sak, men dette er altså et dårlig fungerende tilbud mange ikke har et valg om de vil benytte seg av eller ei i hverdagen.
Jeg har veldig mye sympati med de som jobber og faktisk gjør noe annet enn å plage folk i dette systemet.
Jeg reiser typisk med både buss, trikk og T-bane daglig, og jeg er faktisk veldig fornøyd med alle tre. Mitt subjektive inntrykk er at buss og T-bane fungerer mye bedre nå enn de gjorde for 15 år siden.
Det er veldig synd at det ikke går an å få skiftet ut ledelsen med noen som prøver å få det administrative og økonomiske til å virke på lovlig og hensiktsmessig vis også. (Det har desverre vist seg at å omorganisere og å bytte navn på selskapene, men beholde de samme korrupte/udugelige menneskene ikke har noen særlig positiv effekt).
Nei, det er ikke nok å planlegge. Du kan ha reisepenger på kortet ditt, men så får du ikke trukket en enkeltbillett på bussen fordi automaten ikke virker (og det er svært sjelden de virker, etter min erfaring). Da skal du ifølge Ruter kunne få bot hvis du ikke kjøper 50-kronersbilletten i stedet. I rest my case.
Jeg kan ikke fylle på frøknas ruter-kort på nett, ei heller ha automatisk påfylling. Damen fra Ruter sa dette var umulig på barnebilletter. Uten at hun kunne gi en god forklaring på hvorfor.
Jeg tror kanskje det er fordi Ruter trasser etter at de ble pålagt å følge loven om behandling av personopplysninger. Det ønsker de nemlig ikke å gjøre (de gjør trolig ikke det heller), men de kan iallefall bruke det som et slags påskudd for å gjøre billettkjøp ekstra vanskelig for kundene sine. De trenger naturligvis på ingen måte å oppbevare den typen personopplysninger for å selge et abonnementskort, men det har de bestemt seg for at de skal. Det står forresten på sidene til Trafikanten at barn kan få automatisk påfylling, mulig hun du snakket med bare trengte å lyve mer til kundene den dagen for å oppfylle KPI-ene til avdelingen sin.
Hvilke grunn oppgir Ruter for at man "må" registrere kortet sitt på automatene på buss/bane/trikk hver gang? Er det for å samle inn info så de vet hvor mange som reiser på den ruten?
De prøvde seg med: «Hvis ikke får du bot!»; det er vel den eneste forståelige grunnen jeg har fått med meg fra Ruter. Men de fikk ikke lov av samferdselsministeren til å bøtelegge passasjerer som hadde gyldig, betalt billett. Det tror jeg ledelsen i Ruter er sure for fremdeles, og det virker som de prøver å hevne seg på kundene sine på andre måter i stedet.
Argumenter er at dei skal kartlegge reisevaner. Men eg synest ikkje det er holdbart. Men har dei lov til å fortsette å bøtelegge folk som har gyldig billett? Eg trudde dette var vedtatt at ikkje var lov.
Nei, det fikk de ikke lov til, men de ville altså svært gjerne gjøre det. Men de vil fortsatt bøtelegge passasjerer som ikke har fått registrert billetten de har betalt for fordi billettleseren er defekt, eller de kortet har gått i stykker etter registrering, eller der leseren til billettkontrolløren er defekt. Det er, så langt jeg har fått med meg, svært vanlig at disse tingene skjer. Systemet er grunnleggende defekt. Ingen deler av det virker. Ruter gjør ingenting for å få det til å virke. Ruter gjør derimot hva de kan for å hindre kundene sine i å få kjøpt billetter på enkelt vis, inkludert å trosse pålegg fra bystyret om å innføre betaling via SMS.
Her jeg bor er det ikke automater, så da får vi kjøpe billett uten påslag i pris på bussen. Funker fint.
Når vi skal hjem må vi kjøpe før vi går ombord for å slippe å kjøpe hele dømrade bussen. Problemet med det er at det gjerne tar et kvarter å få kjøpt den billetten på bussterminalen. :mumle:
Jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på Flexus. :sur: Og det som gir meg aller høyest blodtrykk er tvangsvalideringen på de grønne Akershusbussene. Man må altså validere billetten sin hos føreren, så vedkommende kan sjekke billetten når man går ombord. Det teknologisk underlegne alternativet til å sjekke stemplingsdatoen på de gamle papirbillettene. Når det faktisk funker, går det sakte. Men det går såklart enda saktere når det ikke fungerer. Da må nemlig føreren trykke på noe greier, og så må man prøve på nytt. Og siden ingen såklart sniker på de bussene, så er det jo nesten aldri noen som ikke har gyldig billett, når det kommer til stykket (etter både tre og fire forsøk på å validere før det lykkes). Av den grunn tar det gjerne opptil fem minutter å få ombord 10-15 mennesker på én holdeplass i rushen. Det har hendt meg en gang at sjåføren har latt folk strømme på pga kraftig forsinkelse eller fordi han vet at valideringsautomaten er defekt. Men som regel spiller det ingen rolle at bussen allerede er 10 minutter forsinka. :snill:
Ho-ho, det der hadde jeg fortrengt! :knegg: Enkelte spekulerte jo i å vifte med 500-lapper på bussen i håp om at sjåføren skulle kapitulere og gi gratis skyss.
Jeg skal aldri glemme den gang en utlending, som åpenbart ikke var verken hjemmehørende eller kjent i byen, kom på bussen og ville betale med en 1000-lapp. Og sjåføren ikke ville gi ham vekslepenger, men bare skrive noe uforståelig på en lapp. Ikke snakket sjåføren noe videre engelsk heller, så forklaringen om at han ville få igjen pengene sine så snart han tok med seg lappen til hovedkontoret i Dronningens gate, var komplett umulig å skjønne. (Ikke at den pleide å være så veldig mye mer logisk på norsk akkurat.)
Enden på visa var at jeg forbarmet meg over begge to, forklarte galskapen for turisten og tilbød meg å følge ham dit han skulle når vi kom til byen. :hehehe:
... og den klassiske tabben var naturligvis å kun ta med seg en 500-lapp til en helaften på byen, hvorpå man ble sittende igjen med en tilgodelapp på kr 482, og TT-kontoret i sentrum var stengt for helga. :hehehe:
Man fikk ikke noe annet enn tilgodelapp. Betalte man med en 20-kroning, fikk man en hvit tilgodelapp som man kunne bruke til å betale neste bussreise med. Betalte man med noe større enn en 50-lapp, fikk man en gul, hånskrevet lapp på størrelse med en Post-it, som man måtte ta med seg til byen og veksle inn i kontanter på kontoret (i dennes åpningstid, så klart).
Her i byen har vi jo fått betalingsapp. Med samme rabatt som å betale enkeltbilletter med det busskortet som jeg ikke husker hva heter i farta. t-kort, var det ja. Uansett. Enkelt å bruke, lett å fylle på. I tillegg kan man betale nattbussen med det (med rabatt), slik at man slipper å tenke på om man har kontanter eller ikke kl 2 på natta.
Betalingsapp? Jeg har sett reklame for det. :knegg: Men jeg husker jeg rista bra på hodet da vi skaffet oss de t-kortene, for det var alt annet enn enkelt. Nå har det meste gått seg til og det ser ut til å fungere ganske så fornuftig. De har også skjønt at man ikke har tomt kort selv om automaten ikke tar kortet umiddelbart, i det hele tatt har vi vel ikke så mye å klage på. Men betalingsapp må jeg sjekke ut. :nikker: Hva heter den?
Nei, du behøver kun å ha med et gyldig kort, så hvis du har startet ukes/måneds/årskort så behøver du ikke å validere kortet for å gå på toget. Konduktørene kan kun sjekke at du har en validert billett, ikke når den ble validert.
Bare for å at Ruter skal få kred for det de faktisk har gjort, så er det ikke NSB du kan takke for prisnedgang på månedskortet, men Ruter. (Selvom det er NSB som frakter deg til jobben.)
De nye prisene gjelder for Oslo/Akershus, og NSB er ikke begeistret såvidt jeg kan skjønne. Toget mitt krysser fra Østfold til Akershus og de som går på de to første stasjonene, som da ligger i Østfold, opplever ingen endring på pris på månedskort. Ei heller får de lov til å kjøpe månedskort til første stasjon i Akershus og så månedskort derfra og inn til Oslo. Lenge leve fleksibiliteten innen den norske kollektivtransporten. :cool:
Jeg har fylt reisepenger på kortet mitt. Det har vist seg å være en lønnsom affære. I dag, på tur nummer 8 etter fylling av kortet, har jeg for første gang betalt billett. Fram til nå har ikke bussjåførene vært istand til å trekke penger fra kortet mitt. Helt i orden for meg, jeg har prøvd og de har gitt opp.
Ja, det ser kjekt ut. Nå synes jeg jo t-kortene er kjekke også, vi har en reisekonto til hele familien og den roper når det står mindre enn 500 kr der. Men jeg tenker at dette mobilopplegget kommer til å overta også for oss. Det som er aberet såvidt jeg kan se er at man ikke kan ha felles mobilkonto? Eller kan man det? For det typiske vil jo være poden som oppdager at han har tom konto idet han skal reise, og han må jo da ha hjelp fra meg for å fylle opp tenker jeg.
:nikker: En annen ting jeg mistenker, er at kortene blir vanskeligere å lese av på de fordømte grønne bussene, etterhvert som de blir eldre, noe som jo bidrar til forsinkelse. :mumle:
Nå har jeg testet betalingsapp og kan informere om at det tok mindre enn fem min. å opprette bruker og fylle penger på kontoen fra Visa-kortet. Deretter tok det tre klikk å bestille og betale en voksenbillett, satt ned fra 30 til 22,50 fordi jeg hadde forhåndsbetalt.
På den negative siden var det kun mulig å fylle på hele 100-lapper, med forbehold om at jeg ikke overså et valg.
Hvorfor vil man ikke ha betalingsapp i Oslo igjen?
Jeg vil og ha app!
Kjøper jeg enkeltbillett som jeg validerer på trikken skjønner jo ikke verken bussen eller bussjåføren at jeg har gyldig billett, systemet er helt og fullstendig håpløst. :gaah:
Onsdag rakk jeg ikke buss nr. 1 fordi det var kø i billettluka (tenk, det finnes ikke automat på bussterminalen i Oslo! :dåne: )
Fikk omsider kjøpt billett og skal validere på buss nr. 2, men neida, den var ikke gyldig. Heldigvis var bussjåføren grei og lovte ordne opp dersom det ble kontroll, ellers måtte jeg ventet på buss nr. 3 pga idiotiske Ruter. :mumle:
Den appen her har et sikkerhetshull. Det er fullt mulig for en treåring å bestille 5 nattbilletter i en håndvending. :knegg: avverget krise i siste sekund. Det hadde vært greit om man måtte skrive inn et passord ved bruk egentlig.