Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bilfritt sentrum, kan det funke?

#1

Tallulah sa for siden:

Med nytt byråd er det en av dagens hotteste saker, handelstanden er selvfølgelig bekymret, men kan det bli bra også, sånn bortsett fra med tanke på miljøet, liksom?

Jeg husker jo nøyaktig sammen diskusjon da Karl Johan ble gjort bilfri, og det ser ut til å ha gått bra. Hvor mange er det som kjører til sentrum for å handle, anyway? Min høyst ufaglige vurdering er at Folk Flest kjører kollektivt til sentrum og de bilene som i all hovedsak er her, er varetransport og jobb, samt folk som er på vei igjennom. Kanskje forskjellen ikke vil bli så veldig stor?

Kanskje man kan få flere spesialistbutikker, og ikke bare kjedebutikker som man finner på sentrene?

Det er selvfølgelig noen områder jeg lurer veldig på hvordan de skal løse. F.eks. parkeringssituasjonen rett utenfor sentrum, hvor jeg bor. Her er det allerede svært vanskelig å parkere, og jeg ser for meg at det kan bli enda vanskeligere og mer trafikk nå.

Hvordan kan man få til en slik løsning, på en kreativ og fin måte som er bra for miljøet og som holder sentrum levende?


#2

Guava sa for siden:

Sikkert ikke umulig med god planlegging, men det bør fikses veldig gode ordninger for parkering og enkel utstedelse av kjøretillatelser til dem som trenger.
Det kan nok bli tøft for enkelte virksomheter og enkelte vil nok føle et press på å flytte ut av sentrum.

Det er håndteringen av unntakene jeg ser for meg kan bli krevende å håndtere, samt gode parkeringshubs og god shuttle inn derfra. Noen steder vil bli belastet med mer trafikk, men sentrum vil bli koseligere.


#3

veobra sa for siden:

Jeg hørte i dag en fra Transportøkonomisk institutt som sa at kun 7% av handelen i sentrum gjøres av folk som transporterer seg dit i bil. Det er ikke stor andel. Det kan godt være at enkelte småbutikker har en større andel kjørere. Nisjebutikker som man kjører til, men man handler ikke andre steder i nærheten. Men generelt bør ikke dette gå så veldig ut over handelsstanden.


#4

Adrienne sa for siden:

I teorien synes jeg det er en god ide å gjøre deler av byen bilfritt, i praksis så synes jeg de tegner opp grensene på en måte som gjør det vanskelig for en god del mennesker. For eksempel så ser jeg ikke helt hvorfor Oslo S skal være innenfor grensen, med tanke på hvor mange reisende som kommer dit og trenger transport videre, med mye kofferter.

Derimot må det gjøres en grundig jobb med å definere unntakene og hvordan dette skal fungere i praksis, og jeg er nå ikke helt sikker på om MDG er klar for å inngå alle de kompromissene som skal til. Men de kan jo klare å motbevise det.


#5

Observatøren sa for siden:

Jeg synes det er selvsagt at sentrum av en by skal være tilnærmet bilfritt, kanskje spesielt en liten by som Oslo. Ser man i avstander ligger det i forslaget at det skal være bilfritt innenfor ring 1, og der er det i dag svært, svært få biler i utgangspunktet.

Er mer spent på hvilken effekt dette vil ha på nærområdene. Vi bor like utenfor ring 1, og venter på beboerparkering. En ikke kvalitetssikret metode (telle antall biler som etter 1 dag fortsatt har reklame på frontruta :knegg: ) tilsier at ca 80% av bilene kjøres inn/ut av området hver dag. Hadde vi bare sluppet at pendlere kan parkere gratis i gatene våre, noe som fører til at det sirkles rundt og rundt til det blir en plass, hadde kjøring vært sterkt redusert.


#6

Guava sa for siden:

Oslo S innenfor må være litt håpløst ja. Der bør det være mulig å hente folk. Å ha shuttle til en hub utenfor byen for sånt er bare brysomt.

De gangene vi er i Oslo sentrum er det utelukkende med bil og det er gjerne relativt korte stopp på gjennomreise. Vi kommer til å droppe slike stopp om det blir bilfritt. Det vil rett og slett ta for mye tid å drasse familien over på shuttle inn til byen når det bare er for noen timer.
Det er nok ikke veldig mange som oss, men noen er det selvsagt og med tanke på bilturister kan det kanskje være litt å tape. Jeg tenker da på alle dem som reiser med fergene. En del av dem stopper sånne korte stopp i sentrum før de kjører videre.


#7

Adrienne sa for siden:

Man trenger ikke shuttle for å komme seg innenfor Ring 1 selv om en kommer med bil, det finnes rikelig med kollektivtilbud som kan ta deg inn, både trikk, buss og t-bane vil gjøre den jobben og være rimelig hasslefritt. Men det krever jo at det er mulige parkeringsplasser utenfor Ring 1, og det vil jeg gjerne se en plan på å få på plass. Ofte er pendlerparkeringer stappfulle til en hver tid og langt utenfor byen og er særdeles lite brukervennlige.


#8

Lavender sa for siden:

Det er ca 90 000 som jobber i indre by, og som gjerne vil kunne benytte seg av parkeringsplassen på jobben. Selv om kanskje bare 7% kjører til jobb.

Personlig ville det ha gledet meg som sykler Sone 1 fra vest til øst, og ellers tar bane til byen.

De må teste løsninger med innfartsparkering, vareleveranser, taxi og utrykningskjøretøy.


#9

Guava sa for siden:

For at det skal være tilgjengelig for andre enn dem som bor i Oslo og har kollektivmulighetene under huden må det et mer organisert parkere/shuttleopplegg til. Det må være selvforklarende omtrent.
Shuttle kan foregå med vanlig kollektiv, men jeg tror det med fordel kunne vært litt hubs med komfortabel shuttle framfor de kjipe banene.


#10

Toffskij sa for siden:

Øh. De kjipe banene? :what:


#11

Tallulah sa for siden:

Jeg tror kanskje man ikke kjører til disse heller, egentlig? Jeg prøver å se for meg hvilke nisjebutikker osm finnes i Oslo Sentrum, og det er sånn som Outland, Pascal, endel interiørbutikker og klesbutikker, men de aller fleste er av slik art at man veldig greit kan kjøre kollektivt dit. Hadde vært fint å se et sentrom med fler nisjebutikker!

Ja, det er et veldig godt poeng. Ganske lett å få til, om man beholder fartsåren mellom Oslo S og Operaen, men jeg må innrømme at jeg ikke helt husker planene for den? Mulig det skulle være temmelig bilfritt der også?

Ja, det er den parkeringen og trafikken rett utenfor jeg lurer veldig på hvordan de skal håndtere. Hos oss tror jeg de fleste som parkerer er fastboende (det ser man ved at det er umulig å finne parkering på kvelden), og det vil bli enda vanskeligere med pendlere og shoppere.

Nei, egne shuttles er overkill. Men det må etableres skikkelige parkeringsplasser i nærheten av kollektivtrafikken, og kollektivtrafikken må bli bedre. Det er allerede ekstremstappa på bussen i helgene, skal det bli enda fler med store poser vil andelen frakjørte øke betraktelig.
[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#12

Snipp sa for siden:

Problemet blir for de nisjebutikkene som selger "store ting", som man nesten er avhengig bilen for å få med seg hjem. Disse vil alle gå konkurs om byen blir bilfri.


#13

Tallulah sa for siden:

Kjipe banene? :skeptisk:

Men er det mange av dem? Og som ikke tilbyr hjemkjøring? De møbelbutikkene i sentrum er jo mest utstillingsvindu, de har lager og utkjøring helt andre steder.


#14

Guava sa for siden:

Jepps. :nemlig:

Det er kjipt å reise med bane i Oslo. Må man så må man og om man skal være der noen dager og komme seg rundt så funker det, selv om Oslo har mye å gå på. Å måtte lete etter parkering nær en stasjon utenfor ring 1 og dra med seg en ungeflokk på bane er veldig uaktuelt for et kort besøk i sentrum.
Det kunne kanskje vært aktuelt om jeg på forhånd visste at det var ledig parkeringsplass og komfortabel transport inn.


#15

Floksa sa for siden:

Kollektivsystemet i Oslo er nærmest selvforklarende og skjønner du det ikke kan du spørre og få god hjelp.
Hilsen er som bor på Bondelandet TM og elsker kollektivkjøring i Oslo også tar med seg fire små barn alene på slike reiser. Det er enkeltpenkelt altså!!


#16

Tallulah sa for siden:

Hva er det som er kjipt med å reise med bane i Oslo? Jeg tror du må forklare. Jeg syns det er den mest behagelige måten å reise rundt i Oslo på, og mye mer behagelig enn de fleste andre baner jeg har vært på i andre land.


#17

Toffskij sa for siden:

Banene er vitterlig ikke kjipe. De er romslige og raske, stort sett rene og fine, med veldig god stasjonsannonsering og hendige rutekart på veggen. De går ofte. Det er bare på toppen av rushet det er noe som ligner på fullt. Man er ganske bortskjemt om man synes Oslo-t-banen er kjip.


#18

Toffskij sa for siden:

Bussene er ofte kjipe. Trikken kan være kjip. Ikke banene.


#19

Polyanna sa for siden:

Det er virkelig svært, svært sjelden man trenger bil til sentrum, det være seg til jobb, handling eller barn til øyelege eller hva det er. Er Legevakten innenfor Ring 1? Dit vil jeg gjerne kunne kjøre, noe annet hadde blitt voldsomt upraktisk (og dyrt). #klippekort #gips

Men prioritering av parkeringsplasser nær t-banestopp må til. Og flere, langs hele linjen, ikke bare ett langt uti Bærum, liksom. Da vil flere kunne kjøre til barnehage om de må det, parkere ved nærmeste t-banestopp og ta bane til byen.

På en av holdeplassene nær oss var det tidligere en sånn parkeringsplass, men den bygges det nå boliger på, så den blir borte, og det blir bare begrenset gateparkering igjen. Å bruke sentrumsnære tomter som også er ønsket til å bygge fortetting på til parkering svir jo, jeg ser den, men jeg tror det er nødvendig.

Men man må kanskje ha en eller annen løsning for de gangene man faktisk trenger å hente tung sofa eller noe?


#20

Tallulah sa for siden:

... eller syns alt med Oslo egentlig er ganske kjipt, uansett.


#21

Polyanna sa for siden:

Nisjebutikk jeg kommer på: Den vidunderlige skumtexbutikken på Majorstua, der er det vanskelig å handle litt stort og reise kollektivt.


#22

Tallulah sa for siden:

Jeg syns forresten de planlagte utvidelsene av T-banenettet er veldig gode. Men syns de kunne skje litt fortere. Innen 2060? :sukk:

Men de få butikkene det gjelder kan legge om driften sin; ha lager et annet sted og tilby hjemkjøring.


#23

Guava sa for siden:

Det er ikke vanskelig å ta bane i Oslo altså. :knegg:

Baner er generelt kjipe synes jeg, men ser at det er nødvendig transport. Jeg tenkte ut i fra alternativet å stoppe i sentrum for noen timer for å vandre litt og handle litt og så kjøre videre. Da synes jeg det å lete etter parkering utenfor for så å finne bane er temmelig kjipe greier.

Nå skal det sies at vi nok har vært svært uheldige på baneturene våre.


#24

Polyanna sa for siden:

Jeg er helt overveldet over at det tydeligvis finnes barn som ikke digger t-banen, det trodde jeg faktisk ikke. :knegg:

Om man kunne parkere lett ved ny bane på Lysaker (en gang rundt 2050. :knegg: ), Smestad, Storo, etc, og dermed sluppet både bompenger, bykjøring og parkeringshelvete,og være i sentrum 5-10 minutter etterpå, etter en ren og luftig t-banetur, det er det vanskelig å forstå skal være et veldig godt alternativ.


#25

Observatøren sa for siden:

Det er sant, men Majorstua er ikke innenfor området de vurderer som bilfritt.

Se kartet.


#26

Polyanna sa for siden:

Enkel, godt skiltet, godt tilgjengelig parkering er en forutsetning, da. Det mangler jo til dels i dag. :nemlig:


#27

Observatøren sa for siden:

Helt enig. Bane og trikk er fantastisk, buss not so much.

I tillegg finnes det bysykler. Ja, akkurat nå er det litt redusert kapasitet, men i 2016 blir det flere sykler og enklere betalingsløsninger som gjør det mulig å hoppe på og hoppe av. :nemlig:


#28

Guava sa for siden:

Var den rettet til meg?
Joda, Oslo er ikke noen favorittby, men jeg synes det finnes mye fint innimellom og nok til at jeg ønsker å besøke byen en gang i blant.
Da er det ikke veldig innbydende å måtte lete etter parkering rundt tilfeldige t-banestasjoner, handle seg billetter og ta bane inn. Rett og slett litt mer styr enn det er nå.


#29

Polyanna sa for siden:

Nei, det visste jeg egentlig. Men jeg kom på det som type butikk.

Det er vanskelig å gjøre butikk på tilpasset og spesialskjært skumplast til en hundrelapp eller to om man også skal tilby hjemkjøring, tror jeg. Jeg vil tro det finnes noen andre også?

Saint: Med det samme jeg har deg her: Jeg vet du er oppdatert på sånt: Vet du når vi skal få Rådhusplassen "tilbake" igjen og bussen bort? Jeg er så LEI meg for at et av favorittstedene mine i Oslo plutselig ble besluttet forpestet av masse dieselbusser og stygg asfalt. :trist:


#30

Observatøren sa for siden:

Dessverre ikke før i løpet av 2017 en gang. :mumle: :leppe:

Jeg forstår at det er vanskelig, men samtidig synes jeg det er helt, helt feil.


#31

Guava sa for siden:

Joda om Lysaker kan være en skikkelig parkeringshub, godt skiltet og med en fin bane som shuttle så er det innafor.

Men å digge t-bane? Hahaha.. nei.
De trives i både Oslo, Berlin og London og behersker bane, men de synes ikke banen er stor stas. Det er transport og praktisk så sant man har baner som funker bra.


#32

Polyanna sa for siden:

Man skulle jo tro mine var godt forsynt med t-bane, men nei. Fortsatt stas. :nemlig:


#33

Tallulah sa for siden:

Jo, men nå endrer du premissene. Vi snakket om at det ikke er behov for noen shuttle fra nyetablerte parkeringsplasser siden banene er gode nok, vi har alle vært enig i at det må etableres bedre parkeringsmuligheter. Da kan ikke du ta det bort, mene at det er en av grunnene til at bane er kjipt og det derfor ikke egner seg som shuttle og samtidig mene at du er i samme diskusjon. :humre:

Jeg syns det er helt greit at man må handle seg billetter, det skulle bare mangle, og har null forståelse for at en egen shuttle skal på noe som helst måte være bedre enn å benytte seg av eksisterende kollektivtransport.

Også tenker jeg at det blir det man gjør det til. Det tar ikke veldig lang tid før ting blir en vane, også for turister som bare er her i ny og ne, og man vet at man må beregne ekstra banetid i stedet for ekstra lete-etter-parkeringsplass-tid.
[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#34

Toffskij sa for siden:

Ruters billettapp er veldig enkel og grei.


#35

Ru sa for siden:

Jeg synes bane er helt glimrende. I hvert fall så lenge den ikke heter Bybanen. Den går jo bare feil vei.
Heller bane enn buss. :nemlig:

Jeg ser at artikkelen i i hvor det når var er delt og diskutert på en sykkel-gruppe på FB som ønsker det samme i Bergen. Jeg vil gjerne ha bilfritt på Bryggen. :nikker:
(Men det er jo helt halloi i den der sykkelgruppen, det er kun lov å sykle og det må for guds skyld ikke være elsykkel. :gal: )


#36

Ru sa for siden:

Verden har blitt bedre med apper. :nemlig:


#37

Guava sa for siden:

For min del var det ikke et poeng hvilken form shuttle er altså, bare at det ser ålreit ut, er praktisk i forhold til parkering. Jeg så ikke helt for meg hvordan det kunne se ut på stasjonene nært innfartsårene slik det er i dag, men kan hende det finnes geniale løsninger? Med en gang noe blir tidkrevende blir det mindre attraktivt. Å kjøre inn til sentrum nå og parkere i hus koster flesk, men er relativt enkelt om man skal ha en kjapp tur innom.


#38

Guava sa for siden:

Men du verden så mye enklere det hadde vært med fellesapp for kollektivtransport.


#39

Tallulah sa for siden:

I hele landet, tenker du på? Ja, det hadde vært deilig. Men jeg syns allikevel du er enormt flink til å se det negative i alt. :knegg:



#41

Guava sa for siden:

Eller at du oppfatter meg med vrange øyne?

Jeg synes jo at et bilfritt sentrum bør legges best mulig til rette, men det ser du kanskje ikke?
Å stenge Oslo er jeg i grunnen tilhenger av, men synes faktisk det er litt trist (tro meg eller ei) om det medfører at færre besøker byen.
Jeg tror ikke det er konsekvensene altså, men å gjøre oslo til en så bra turistby som mulig tenker jeg er bra også for landet som helhet.

:)

Og ja. Jeg har lastet mine apper fra ulike reiseselskap i inn og utland og synes en del av dem er geniale, men her til lands hadde det vært veldig ålreit med noe mer felles.



#43

Tallulah sa for siden:

Så kult!

Nei, det er nok noe med tonen som står i veien. :) Også vet jeg jo at du ikke liker Oslo, og det er selvsagt noe som spiller inn på både hvor villig du er til å besøke byen, og hvordan jeg oppfatter viljen til å se kreative løsninger og ikke bare problemer.
[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#44

Neket sa for siden:

Jeg syns det er en strålende ide egentlig. Jeg kjører veldig sjelden i sentrum, og hvis jeg må ha med bilen til Oslo parkerer jeg stort sett på The Thief (veldig greit, av motorveien og rett inn i parkeringshuset). Jeg bor et stykke utenfor byen, og her har vi diger og helt gratis parkeringsplass ved toget som tar oss inn til sentrum.

Men jeg tror de må være forsiktige med tidsperspektivet sitt, gode løsninger for parkering utenfor ring 1 må (for en gangs skyld) være på plass i god tid før de stenger sentrum, ellers blir det bare kaos og neste borgelige kommunestyre snur alt tilbake til start igjen. :synsk:

Og så må de ha en helhetlig plan for kollektivtilbud og utbygging av vei. Her jeg bor har en ruteendring på jernbanen ført til eviglange køer på en vei der det var kø en gang i skuddåret før omleggingen, og sånt er så unødvendig.


#45

Guava sa for siden:

Ok!

Du opplever meg som alltid negativ.
Det opplever jeg som nedlatende, men skal ta det til meg.

burde ikke skrevet i en tråd som omhandler en by jeg ikke bor i


#46

Acsa sa for siden:

Jeg er litt bekymret for gode løsninger for hc-kjøring i sentrum og parkeringsmuligheter, jeg vet at de sier at det skal bli ivaretatt, men det er lett å f.eks fjerne ordinære parkeringsplasser og bare beholde hc, det er veldig mange som kjører hc som parkerer på de ordinære plassene også. Ellers er jeg i prinsippet for. :jupp:


#47

Teofelia sa for siden:

Jeg er ofte Oslo-turist, og jeg kjører aldri inn til Oslo sentrum. :grøss:
Vi parkerer bilen i utkanten og kjører kollektivt under hele Oslo-besøket.

Banen ble selvforklarende etter at de begynte å skilte tydelig "Øst" og "Vest". Før det var den temmelig turistfientlig, men kjip har den aldri vært. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i påstanden om at det ikke er fint å kjøre med barn.


#48

Tallulah sa for siden:

Jeg la til litt i innlegget mitt. Jeg oppfatter deg ikke "alltid som negativ", det er en eh.. ganske negativ tolkning av hva jeg skrev (men ser det kan tolkes slik, det beklager jeg). Jeg syns det er helt fint med dine innspill i tråden, og vi er enige om en hel del. Men jeg leser deg selvsagt med viten om at du ikke er begeistret for Oslo i bakhodet, og det vil jeg tro spiller inn på din vilje til å besøke byen om det blir det du oppfatter som bittelitt vanskeligere. Jeg tror det vil være en overgangsperiode, men som for de aller fleste vil gå seg til, så sant det gjøres på en fornuftig måte med gode alternativer. Ikke at de bare plutselig stenger sentrum uten tanke for hvordan det påvirker bruksmønsteret til alle som ønsker å besøke byen.

Det er selvfølgelig veldig nyttig med et utenfrablikk på hva som er enkelt, vanskelig, dårlig tilrettelangt etc, for det kan være vanskelig å se om man er vant til det.


#49

Christa sa for siden:

Her er jeg og. :jupp: Og litt bekymret i forhold til Oslo Slå, ikke for min familie, men tenker på f.eks mange gamle med dårlige bein, men ikke hc som tar drosje til Oslo S for å så ta tog osv. For dem er det nok ikke bare at ta f.eks t-bane for å så gå til toget.


#50

Robyn sa for siden:

Jeg kjenner bare jeg er sjeleglad for at Ullevål sykehus ligger utenfor. :knegg:

Neida, jeg skulle veldig gjerne brukt kollektivt til og fra jobb, men det er nettopp der problemet ligger. All den tid en tur som tar under 20 minutter med bil tar godt over en time med kollektivt er det ikke et reellt alternativ. Spesielt ikke for oss som jobber turnus og gjerne skal til eller fra jobb på tider hvor det er enda dårligere tilbud enn i rushen.
Og i rushen er det oftere avganger, men allikevel stappet. Jeg tok bussen i sommer og var på nippet til å få panikk, helt på ordentlig. Det var stappfullt, glovarmt og jeg følte til slutt at jeg ikke fikk puste. Noen som sa banen var kjip? :hehehe: (Jeg skulle ønske jeg kunne ta banen overalt, i mine øyne er det det beste kollektivtilbudet.)

Jeg er veldig for et bilfritt sentrum, men samtidig syns jeg kanskje fokuset bør ligge på å tilrettelegge enda bedre for å reise kollektivt. Ja, det koster penger, men samtidig er det det som må til om folk skal ha et reelt valg.


#51

Tallulah sa for siden:

Finnes det andre byer med bilfritt sentrum?


#52

Esme sa for siden:

Det er mange byer i Italia som er bilfrie, Firenze feks. Og så lurer jeg på om Cambridge har bilfritt sentrum? Det er noen år siden jeg kjørte der, så litt usikker.

Uansett, det funker jo helt fint for de byene som har et pent, indre sentrum om man holder bilene unna. Det er bedre for turistene også det. Segmentet av turismen som kommer med bil og som vil ha parkering i sentrum er så lite at det bør ikke påvirke.


#53

Lavender sa for siden:

Liverpool ble nevnt i Aftenposte. Lucca i Toscana er stengt for biler, med unntak for beboere. Det er flere byer i Italia hvor gamlebyene er stengt for biler. Og gamlebyen i Düsseldorf.


#54

Tallulah sa for siden:

Ja, vet at det er mange steder gamlebyen er stengt, men det blir litt anderledes med Oslo, i og med at dette ikke er et historisk sentrum, men et handelssentrum. Jeg fant en Wikipediartikkel som nevnte at Gehnt (Ghent? Genht?) har hele bysentret avstengt for trafikk. Noen som har vært der?

Men en tanke er jo at Oslo sentrum kan endre seg til et mer historisk og kulturelt senter, kanskje. Uten de store kjedebutikkene, men med mer småbutikker, cafeer og severdigheter. Det er en drøm, i allefall. :knegg:


#55

Hyacinth sa for siden:

Roma er også tilnærmet bilfritt i indre kjerne. Iallfall med strenge restriksjoner.


#56

Guava sa for siden:

Freiburg har veldig stort bilfritt sentrum. De har gratis parkering på park and ride og har veldig gode shuttletjenester fra disse. Park and ride er godt skiltet.
Det er både busser og bane inn i sentrum.
Veldig enkelt for turister å finne ut av og siden det ikke er trafikk funker det bra med gode shuttlebusser som supplement til bane.

Det er dog en liten by med bare 220000 innbyggere og derfor ikke helt sammenlignbar med Oslo.

Det fine er at det oppleves ganske velkomment når det er så tilrettelagt og enkelt.

Billettpriser er også lave kollektivt.


#57

Tallulah sa for siden:

Ja, Oslo har ganske høy kollektivpris, dog ikke fullt så ille egentlig, sammenliknet med andre byer. Men de burde være MYE flinkere til å promotere 4 barn gratis pr voksen i helgene, og man burde kunne ha med eldre barn enn nå gratis. Det er generelt MYE som kan gjøres med kollektivtilbudet i Oslo, ikke minst med Ruters holdninger til kundene sine. :gal:


#58

Hyacinth sa for siden:

Fikk sjokk forrige gang jeg var i Oslo med barn og bil. Parkerte like ovenfor Storosenteret og tok trikken nedover mot sentrum, først og fremst pga de ville prisene i parkeringshusene i sentrum. Men vi betalte en formue for den trikketuren t/r fra Storo til sentrum. Nå husker jeg ikke helt hvilken type billett vi kjøpte, det kan ha vært et dagskort fordi det lønte seg, husker som sagt ikke. Men det ble flere hundre kroner. Kunne like gjerne parkert i sentrum sånn økonomisk sett iallfall.


#59

Hyacinth sa for siden:

Når det er sagt er jeg veldig tilhenger av bilfritt sentrum, kanskje lett å si all den tid jeg ikke bor i Oslo, men hadde ønsket det velkommen i min by også. Bilfrie byer i utlandet er en helt annen opplevelse. Jeg tror det er mulig, det står mest på viljen. Men fritt for utfordringer er det ikke.


#60

Lavender sa for siden:

Jeg kan forstå at de som bor innenfor ring 1 og 2 synes kollektivt er dyrt. Men det er blitt mye rimeligere de siste fem årene for oss rett utenfor ring 3 og for alle innen Akershus.

Tog fra Østfold og Vestfold til Oslo, det er dyrt, kan være like dyrt som lavprisbillett til Trondheim.

Jeg lastet AtB for Trondheim, enkeltbilletter er dyre. Enkeltbilletter i London, :eek:.

Jeg og eldste tok banen til og fra fotballcup i byen sist helg. Alle andre kjørte, brukte tid i kø, tid til å finne parkeringsplass og sutret over 50,- pr time selv utenfor sentrum.


#61

Tallulah sa for siden:

Om barna er under 16 år så reiser fire av dem de gratis med en voksen i helgene (lør-søn, og helligdager tror jeg?). Billetten kan brukes fritt i en time. Voksen koster 30 og barn 15. Så er man to voksne og noen barn på en ukedag så blir det fort litt penger, ja.


#62

Tallulah sa for siden:

Ja, tog burde bli MYE billigere. Jeg reiser ofte til et sted ca 2 timer fra Oslo. Tur/retur for to voksne og ett barn (selv om barnet er gratis) blir over 1000,- :gal:


#63

Tallulah sa for siden:

Til sammenlikning koster en billett i Berlin 25 kroner, og den kan man bare bruke som overgang om man kjører i samme retning. Så Oslo er ikke crazy dyrt, sammen liknet med andre storbyer, egentlig.


#64

Guava sa for siden:

Kollektivpriser varierer mye ja, men det er dyrt sammenlignet med en del land vi kan sammenligne oss med.

Vi vurderer Oslokort nå vi skal til Oslo med svigers pga rabatter osv på stedene de skal, samt at det dekker transport. Jeg tror vi kom fram til at vi betaler 2200 for hele familien for kortet for tre døgn.

I Berlin betalte vi 56 euro for omtrent det samme og da er også flyplasstransport inkludert.

At vi må ligge høyere enn Tyskland er forståelig, men at prisnivået oppleves som veldig høyt skjønner jeg.

Traff nettopp noen ungdommer på øko-arbeid i Norge. De syntes kollektivprisene våre var veldig rare. Man kan få veldig gode priser på langdistanse ved god planlegging, men å reise i byer koster masse.


#65

Hyacinth sa for siden:

Det var en ukedag i sommerferien. Det ene barnet har også ledsagerbevis, men vi fikk aldri noen klarhet i hvordan vi skulle ordne dette.


#66

Hyacinth sa for siden:

Men 30/15 synes jeg ikke var en upris. Bussbilletter i Stavanger koster såvidt jeg husker 36/16, eller kanskje til og med over 40 for voksen, jeg husker ikke fordi jeg knapt reiser kollektivt, dessverre. Det er ikke tilrettelagt for det her. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg reagerte på Oslo-prisen, det er jo billigere enn hjemme. Hmm. Kanskje det var fordi vi betalte 90 kr for hver enkelttur? :undrer:


#67

Neket sa for siden:

Kanskje du betalte på trikken, hyacinth? Da koster det mye mer enn med forhåndskjøpt bilett.


#68

Tallulah sa for siden:

Det ser ut til at det er dyrere i både Trondheim og Bergen også. Jeg syns ikke oslopriden på kollektivtransport er veldig mye dyrere enn Berlin, med tanke på hva man får for pengene (eller forskjellen på prisnivå ellers).


#69

Cuyahoga sa for siden:

Det er jo enkeltbillettene i Berlin som er dyre. Og som jeg oppfatter som litt far off i forhold til prisnivået forøvrig i Berlin. De andre billettprisene er vel forholdsvis lavere.


#70

emm sa for siden:

Det går nok helt greit med den sonen de har tegnet bilfritt nå. Men jeg tror nok vi tar bilen til et senter de gangene vi skal storhandle klær osv. Jeg er ingen handlefan, så de gangene vi drar på shopping tar vi i litt. Da er lange gåavstander og buss uaktuelt, for oss fire blir det 420,- i billett. Så på den måten blir ikke sentrum et sted vi vil handle noe særlig. Men det er jo mye annet man kan dra til Oslo for da!


#71

Tallulah sa for siden:

Storhandling i sentrum ville jeg nok aldri gjort, uansett. Jeg syns Karl Johan og sentrene i byen er temmelig ukoselige.

Ja, litt lavere er det nok. Et dagspass i Berlin koster ca 65,- (men varer bare til 0300 på natten), mens en 24-timersbillett i Oslo koster 90,-

Ikke meningen å forsvare prisnivået til Ruter spesielt altså, men jeg syns andre byer egentlig ikke er veldig mye billigere. Jeg syns Ruter heller bør gjøre det lettere å forstå at barn er gratis i helgene, samt gjøre det lettere å kjøpe billetter på forhånd enn å senke prisene.


#72

Pøblis sa for siden:

Jeg synes kollektivtilbudet i Oslo er veldig bra, jeg elsker ruterappen og bruker alltid kollektivt når jeg skal bevege meg rundt i sentrum. Fra der jeg bor ca 3 km utenfor bygrensa, derimot, er det skikkelig pes å reise kollektivt. Vi har lokaltog, men det har vært stengt i årevis pga ombygging. Når toget begynner å gå igjen, er vi lovet 15 min. Ruter, jeg håper det stemmer.

I dag er jeg forresten fly forbanna på det nye byrådet i Oslo. :sinna: Ved å stikke kjepper i hjul for E18-utviklingen, sier de samtidig at alle vi ca 30 000 som bor nær veien i dag utenfor bygrensa bare kan ha det like bråkete og forurenset og møkkete som vi har hatt det frem til nå. Et miljøengasjement som bare strekker seg til bygrensa er ikke mye verdt. :leppe:


#73

mrc sa for siden:

Nå er det en ganske liten del av Oslo dette - i utgangspunktet(...) - inkluderer. Det er vel et område hvor det vel ikke er all verdens av vanlig privatbilisme i utgangspunktet, men mye "næringskjøring" av forskjellig slag. For en del firmaer som holder til her kan det nok være aktuelt å flytte.

Å kjøre i dette området er vel noe de aller fleste i utgangspunktet prøver å unngå - med mindre man ikke har en tilhørighet, dvs. at man bor eller jobber.

Det er litt tåpelig at det skal bli ganske tungvint å kjøre noen til Oslo S slik jeg forstår det nå.


#74

Anita72 sa for siden:

Hva med hotellene i sentrum? Litt tungvint for turistene dersom de ikke får kjøre frem til hotellet/parkere i nærheten. Eller kommer hotellene utenfor grensen?


#75

Tallulah sa for siden:

Nei, det er mange hoteller innenfor. Jeg har ikke inntrykk av at de har veldig mange bilgjester egentlig. Men det er bare gjetning. Man kan ikke kjøre helt fram til Grand nå heller.


#76

Tjorven sa for siden:

Det har vært tungvint i mange år allerede.


#77

Guava sa for siden:

Det må vel bli unntak for hotellene.
Det er mange hoteller innenfor grensen.


#78

IzziCreo sa for siden:

Jeg synes det er fantastisk at de endelig går en grønnere vei i byen vår, og gleder meg over bilfritt sentrum innen rimelig tid. De må selvsagt bygge ut innfartsparkering, og det i stor grad, men slikt sier seg jo selvsagt selv. Vi har en stor innfartsparkering, en mindre en og en ganske liten. Alle disse, selv den store, er full fra morningen av. Regner med det er ganske likt rundt om i Oslo og rett utenfor. Skal man inn til sentrum så trenger man, og skal ikke mener jeg, kjøre inn til Ring 1 for å ta kollektivt videre. Det skal absolutt utbygges parkeringsmuligheter der også, men ikke som primærvalg for folk flest. De bør velge parkering lengre ut.

Jeg bekymrer meg ikke så mye for HC parkering, selv om det er et behov for meg til tider. Slikt vil jo løses. Samme med utrykningstrafikk.

Hvis man ser hvor mye biler det er i Sentrum hver eneste dag, så skjønner man at det er et behov. Og da snakker jeg ikke om varetransport og håndverkere.

Når det gjelder kollektivprisene i Oslo, så synes jeg de er helt greie. Tenker ikke over det engang. Med Ruter app så er det også enkelt å kjøpe andre type billetter enn enkeltbillett. Døgnbillett eller Ukesbillett koster faktisk ikke så mye, synes jeg.

At noen velger å kjøre forbi Oslo pga dette, kan jeg leve fint med. Tviler faktisk på at det kommer til å gjelde mange. Vi trenger en grønnere by rett og slett. Ingen vei utenom. Og jeg mener begrensing av biltrafikken er viktig i denne sammenhengen. Folk har egentlig bevist at de må tvinges i større grad når det gjelder å velge kollektivt. Ok, kanskje man ikke sparer tid på å kjøre kollektivt, men man sparer miljøet og en stor bonus er at tiden kan faktisk brukes aktivt til noe.


#79

Guava sa for siden:

Vi har overnattet på Royal Christiania noen gange. De har stor parkeringskjeller og det var mange biler der. Tror nok de ville tape en del om ikke gjestene kunne bruke kjelleren.


#80

Pelen sa for siden:

Jeg har lest i en undersøkelse at det ofte blir mer uro, særdeles på kvelder i områder uten biltrafikk/gågater. Dvs at det kan bli områder der det ofte ikke er hyggelig å gå på kvelder og der vi som ikke skaper uro holder oss unna og det si sin tur skaper en ikke helt optimal utvikling. Jeg skal se om jeg finner artikkelen igjen, det var en god stund siden jeg leste og jeg vet ikke en gang om det var på nett. Noen annen som har lest det?

Vi kjører til tider ned til byen for å kjøpe noe, f. eks. om det er noen gode tilbud på akkurat det vi er ute etter. Jeg tror ikke at vi kommer å gjøre det om vi ikke kan svippe forbi med bilen om vi uansett er ute og kjører (om det ikke er veldig mye å spare selvsagt. Det blir ikke til at man kjører et sted/hjem for å parkere bare for å ta bane til butikken om man heller kan kjøpe tingen et annet sted. Ofte så handler vi både her og der når vi er ute på kjøperunde og da bruker vi en av elbilene. Noen av oss jobber i sentrum.

Jeg ser at det kan bli utfordringer for bedrifter som har ansatte som kjører mye bil i tjenesten.


#81

Tallulah sa for siden:

Parkeringshuset er åpent for andre enn hotellgjester også, men de kommer nok helt klart til å miste noen gjester til hoteller utenfor. Kan hende det endrer seg på lengre sikt, og at Oslo etterhvert får en annen type turister enn tidligere.


#82

veobra sa for siden:

Jeg er også glad for at barn nå skal reise gratis kollektivt. Da blir det et alternativ å ta kollektivt med barna i hverdagen. Jeg har månedskort selv så da vil det ikke koste ekstra å ta buss til trening.

Jeg lurer også på om mange kjøpesenter innfører betalingsparkering? Storo har det. Jeg var på Linderudsenteret nylig og der tar de 5,- timen nå.


#83

Tallulah sa for siden:

Var det ikke bare på dagtid, slik at skoler og barnehager kommer seg rundt?


#84

Katta sa for siden:

Det er allerede flere hoteller man ikke kan kjøre til uten at jeg tror det er noe stort problem. Jeg tenker at bilfri sone midt i byen kan være veldig fint og at det kan trekke folk mer enn det jager folk vekk (det blir jo veldig mye hyggeligere), men om det er helt rasjonelt å tenke at ring 1 skal være grensen er jeg mer usikker på. Da havner vel både Oslo S og legevakten innenfor.


#85

veobra sa for siden:

Var det sånn? Prisverdig det altså. Jeg trodde de skulle inn føre omtrent som i København. Der reiser barn under der 12 år gratis med betalende voksen hele tiden. Det har jeg savnet.


#86

Tallulah sa for siden:

Ja, tror det er sånn i London også. Det hadde vært fint. :nikker:


#87

Éowyn sa for siden:

Hvordan er kollektivparken i Oslo? Er den rustet til å ta i mot alle tidligere bilister?

Eller er det som i Bergen, hvor selskapet selv har sagt rett ut at de ikke har kapasitet til å ta unna dersom det blir en masseøkning på kort tid?


#88

Katta sa for siden:

Det er viktigere for meg at barna går gratis når de IKKE er sammen med en betalende voksen. Men det er en avsporing. :)


#89

IzziCreo sa for siden:

Kollektivkapasiteten må økes. Vet togene herfra er altfor fulle på de heftigste avgangene i rush'en. Bussene også. Men ingen av de kjøres jo f.eks. like ofte som t-banen.


#90

apan sa for siden:

Jeg synes det virker helt urealistisk at man ikke skal kunne kjøre til Oslo S og legevakten.

Ift gratis kollektivtransport for barn er jeg i grunnen mer opptatt av hvor de skal ta pengene fra enn akkurat hva som blir gjennomført.


#91

Tallulah sa for siden:

Legevakten er så vidt jeg kan se utenfor, og grensa går så tett opp til Oslo S at det kan hende den er utenfor også.


#92

IzziCreo sa for siden:

Legevakten har også en base ved Aker, men Skaden er vel kun i sentrum.


#93

Harriet Vane sa for siden:

Jeg klarer ikke formulere noe fornuftig etter å ha lest at det fins folk som synes t-baner er kjipe. :sjokk:

T-baner, bybaner og trikker er det beste som fins.


#94

emm sa for siden:

Niks, noen heldig utvalgte i Akershus fikk en ekstra sone å betale under siste omlegging. Vi bor ikke langt fra Oslo, men er vi to eller fler lønner det seg å kjøre selv. Det bør være sammenligningsgrunnlaget man ser litt ut fra, spesielt når folk bor litt kronglete til.

Men nok om det, jeg håper egentlig at dette kan føre til en oppblomstring av nisjebutikker og enda mer liv i gatene. Den bilfrie sonen er jo egentlig ganske liten. Og om det bygges flere innfartsparkeringer synes jeg det er strålende! Det er jo nyttig både til hverdags og fest.


#95

Blå sa for siden:

Jeg er veldig usikker på hva som er fornuftig, faktisk. Ja til å redusere så mye som mulig. Så finnes der jo noen fornuftige grunner til å kjøre i sentrum.

Jeg må jo innrømme at jeg kjører i Bergen sentrum noen veldig få ganger i året og prøver å huske hvorfor. Delvis i forbindelse med jobb, fordi jeg skal ha med meg tunge ting. Og delvis for å være snill med et barn som er sent ute til kulturskolen. :flau: Det første ville det blitt veldig vanskelig å ikke kunne gjøre. Det andre kan hun egentlig godt ta på egen kappe.

Det de har gjort i London er simpelthen å gjøre det veldig dyrt å kjøre i sentrum. Veldig høye bompenger. Kanskje ikke så veldig sosialt, men veldig effektivt.

Men jeg skjønner ikke at noen kjører i sentrum i fremmede byer frivillig. Jeg har riktignok kjørt i Oslo, men foretrekker glatt kollektiv om jeg har mulighet. I Oslo kjører jeg dit jeg skal, parkerer og lar bilen stå.


#96

Maverick sa for siden:

Jeg tror det totalt sett blir ordentlig fint. Klart det blir noen nye irritasjonsmoment, men noen gamle blir borte.

Og så liker jeg frisk luft. Det er jo en fin bonus. :jupp:


#97

Tallulah sa for siden:

Her er bildet i VG. Og det er jo også verdt å huske på at dette ikke er noe som skal innføres i morgen, og hvordan det skal løses er jo noe man må diskutere seg frem til. Jeg tror ikke de mener at man bare skal ha sykkeldrosjer og håndkjerrer innenfor Ring1.

Jeg håper de greier å ha en god dialog med flere, og at de henter inn forskere og byplanleggere for å gjøre dette ordentlig.

Ang. utbyggingen av E18 fra vest, så er jeg litt sånn ja, tja. Nei, miljøengasjementet skal ikke stoppe på bygrensa. Samtidig så må jo lokalpolitikerne i Akershus ta sitt ansvar også, da. Det er tross alt deres innbyggere. Men jeg syns Oslo må utrede nøye hva en forkasting av de planene vil medføre, slik at det ikke bare blir symbolpolitikk, men faktisk har en miljøeffekt. Jeg er usikker på om det er riktig å stoppe planene.[url="http://www.foreldreportalen.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]


#98

Lavender sa for siden:

Helt enig. Vi valgte bolig nær t-banen for 10 år siden, og har ikke angret. Trikken fra Kjelsås tok den gang 35 min til byen, bussen fra Voldsløkka på Sagene brukte 20 min på den korte strekningen. Alt skinnegående som ikke står i kø er å foretrekke. Men det er så klart stømfeil, sporvekslingsfeil, lyssignalfeil og noen til.

Bane er førstevalg i andre storbyer også.

Men det er kapasitetsproblemer i rushtiden. Nå har Østerås banen fått avgang hvert 7. min, mens det andre linjen fra langt vekk i Bærum kan by på 15. avganger og ståplass til og fra byen i rushtid, selv med seks vogner. Det er visst ikke kapasitet i tunnelene til flere avganger.


#99

Blå sa for siden:

Det eneste virkelige problemet jeg ser der er om det ikke er mulig å kjøre til jernbanestasjonen. For det burde det være.


#100

Toffskij sa for siden:

Mja, men det er jo temmelig komplisert å gjøre det nå også. Nå kjører jeg ikke bil selv, og vi har ikke bil, men selv i perioden da vi hadde det, fant vi aldri på noe sånt. (For øvrig, om man absolutt kjøre til jernbanestasjoner, stopper jo alle langdistansetogene på stasjoner utenfor sentrum, så det er fullt mulig å gå av og på der.)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.