Nå føler jeg meg noenlunde chill når det gjelder pandemi/ coronapass. Det vanlige passet er hentet. Men det skal selvsagt ikke være SÅ enkelt å planlegge første utenlandstur på 3 år.
Vi valgte Alicante med det i bakhodet at vi ville ha en destinasjon som var lett tilgjengelig i tilfelle- tilfelle. Bestilte de dyreste billettene for full flex. Med Sas. De har vært truet av konkurs, manglende personell og nå streik.
Hva gjør man? Kansellerer billettene og bestiller med Norwegian? Senker skuldrene og satser på at streiken er avblåst og at flyene går med nok personell? Vi reiser ikke før 30. juli.
Tør nesten ikke avbestille heller, livredd for å ikke få pengene tilbake. Har blitt skeptisk til alt. :rolleyes:
Jeg undres det samme. Vi skal fly til Palermo allerede 6.juli, og vi har Go Smart billetter og ikke Full Flex. Heldigvis har vi booket hotell som kan avbestilles inntil ankomstdato, så det er i hvert fall en trøst. Når kan man forvente informasjon om eventuell kansellering av flight? Mener å ha lest at det kan være kun kort tid i forveien, og det gjør det jo hakket verre. Blæh. Kjipt.
Snuppa skal fly hjem fra Italia på egenhånd i sommer, og vi har bestilt billett til henne med SAS. Mannen min har bestemt seg for å kjøpe en ekstra billett til henne med et annet selskap, sånn i tilfelle.
Hadde vi vært alle 4 sammen, så hadde vi nok ikke gjort det. Da hadde vi sammen taklet det som kom av trøbbel, men vi lar ikke 17-åringen strande alene i Italia. (Vi tre andre skal ta tog hjem til Norge.)
Tips fra en artikkel i går. Logg deg inn på reisen din, klikk på ? ved siden av flight nr. Står det opereres av SAS er reisen usikker, står det opereres av et annet flyselskap er det større sjans for at flighten gjennomføres.
Vi har Lufthansa med mellomlanding Zürich, ikke sikkert det heller. Bagasjen går hele veien.
Jeg brukte 24 timer hjem fra Bilbao i forrige uke. Kansellering, forsinkelser og bagasje på avveie.
Jepp, våre flighter flys også av Scandinavian Airlines.
Så lenge ikke vi taper penger så tenker jeg at det skal gå greit. Vi får bare utsette turen, men hvilke rettigheter har man hvis det streikes? Kansellerer de av andre grunner, så har man rettigheter vet jeg.
Her har vi avlyst ned med SAS og bestilt Norwegian. Storesøster kommer ned med SAS senere pga jobb, men vi bestiller en billett i tillegg med annet selskap. Orker ikke sitte i Spania og risikere at hun er stuck hjemme pga streik. Hjem har vi nå billetter både med SAS og Norwegian. Så må vi avgjøre hva vi satser på. Begge kan avbestilles.
Vi skal på charter, men flyet er SAS. Får ikke sett om det er vanlig sas eller et av de andre, men vi drar ikke før 12 juli, satser på at streiken er over før det.
Jeg slo til og bestilte to turer med SAS i sommer siden det var bare de som fløy direkte dit jeg skulle. Bra tips over og sjekke om det er et underselskap som flyr. Ser ut som turen den 30.juni er trygg i følge den. Den andre turen er ikke før i midten av juli, så da håper jeg det ikke er streik.
Ja, lenge kan en flystreik vare da? Har ikke billetter før 30. juli.
Kunne jo egentlig bare bestilt nye bill med Norwegian. Litt billigere blir det også og bedre flytider. Men ingen flex da. Og vegrer meg litt likevel, redd for å jinxe alt. Nå har vi flex pro.
Jeg skal charter med SAS til Hellas 29. juli. Regner med at det går greit, all den tid streiken er varslet fra 29. juni.
Hvis ikke får jeg sikkert pengene tilbake. Håper jeg.
Det er vel ikke bare streiken som truer SAS? Alt no kanselllerer de jo masse på kort varsel.
Jeg vet vi skal fly med SAS ned fra København i august. Hjem er det Norwegian. Usikker på hva vi skal fly med til Nice i juli. Norwegian som har direkteruter fra Bergem tro?
Jeg skal på jobbreise fra Bergen mandag morgen, skal innrømme at jeg håper den blir kansellert....., men oldeforeldre fortjener å rekke dåpen til oldebarn...
Eg trudde eg kunne sjå oversikt over innstilte fly ved å gå inn på avganger på Avinor sine nettsider. Men i følge den lista er det berre to innstilte fly frå Flesland i dag. Men mange forsinkelser. Stemmer ikkje desse listene? Kor skulle desse oldeforeldrene fly?
Skulle gjerne visst det sidan eg etter planen skal fly til København frå Flesland i morgon og lurer på kor stor sannsynlighet det er for at flyet blir kansellert…
Jeg har et gjeng som er i Flaggstaff, deretter drar de videre til Sacramento. Veldig spent på hva ståa er når de skal hjem om t par ukers tid.
Jeg bidro inn i feriebudsjettet for at de skulle kjøpe billetter med trygge, godt etablerte selskaper, som f.eks SAS. :knegg:
Tror det ble en viss inflasjon i viderefortellingene - det var bare et par kanselleringer og mange forsinkelser. Skulle til Nord-Norge, så ikke all verdens mange fly. En grandtante og grandonkel ble også stående, og en onkel kom seg opp til å få med seg halve selskapet, i det minste.
Ok! Då veit eg iallefall at eg antageligvis kan stole på Avinor.no! Var mange forsinkelser i dag også, og fem kanselleringer. Men eg kom meg til København, ein time etter planen. Og videre til Aarhus, også ein time etter oppsatt tid.
Er veldig spent på korleis det blir når eg skal heim igjen fredag….
Vi fløy i går, tidlig morgen. (Ikke SAS) Men av alle flyene som stod på tavla så var det to kansellerte og ett som hadde ny flytid. Virket som alt annet var i rute og det var null problem på flyplassen mtp. streik osv. Alt var som vanlig for oss.
Vi skal fly ti Olbia/Sardinia 2.juli med SAS. Jeg er virkelig spent på hvordan dette skal gå når ting ikke vil bli avklart like før vi skal reise. Vi flyr via København, så det er jo flere mulige scenarier her. Heldigvis har vi avbestillingsmulighet på Booking.com på to av overnattingsstedene, frist 30.juni.
Mulig vi hiver oss på en chartertur om alt blir avlyst, men det er kanskje høyst usikkert det også nå. Og DYRT. :sukk:
Ingen anelse, det får kjærestens foreldre finne ut av. Det er ordentlige voksne med heldigvis. :knegg: Jeg har ikke vært involvert i bestilling (eller betaling).
Vi også sydover (Spania) men vi SKAL ned å ha ferie. Regner med vi får kjørt ned med en overnatting midt i Europa et sted. :cool: Det ser mørkt ut for flyvninger i år, flyteknikerne vil visst ha 17-19 % lønnsøkning, det er vel heller lite sannsynlig at det skjer?
Det kan ta noe mer tid enn å fly, men en opplevelse blir det jo med buss og tog på sparket da!
Vi har sånn traust, kjedelig ferie :stappe bilen til den stenger, eller nesten, og kjøre. Det blir langt dyrere u år grunnet diesel - prisene (nesten, bare nesten fristet av en fb reklame som sier en lokal forhandler har leveringsklare elbiler, en enyaq f. Eks, som vi kan få til helgs om så. Men helt reelt så vil vel det å pådra seg billån igjen, greia kostet jo over en halv mill, være dyrere enn å kjøre på rådyr diesel.....)
Men ingen streiker da, og alt går. Mye midnre spennende.
Guttungen skal stille til opptaksintervju på politiskolen i Oslo i morgen formiddag, og vi ble enige om at vi ikke kunne ta sjansen på at flyet hans går i morgen tidlig. Ringte SAS som ikke kunne si annet enn at han måtte bare møte opp før avgang. Vel, går ikke flyet mister han sjansen til å komme inn på studiet, så nå har jeg sendt gutten i bil til Oslo og så får han bare bruke natta på å komme seg dit.
Klarer ikke å glede meg til ferie på Sardinia i slutten av juli siden det er så mye tull på flyfronten. Ikke kan vi avbestille leiligheten heller hvis flyet skjærer seg. Kanskje må vi rett og slett kjøre hele veien?!? Sykt langt da, og så må vi jo få plass på båt til Sardinia også og det kan muligens bli en utfordring…..
Joda, det finnes sikkert løsninger om man bare vil nok. Hadde dog håpet at det funka med flyet direkte fra Gardermoen til Sardinia som planlagt…. Har selvsagt tenkt å kjøre t/r Gardermoen, orker ikke tanken på å ta risikoen å ta korresponderende fly. (Måtte benyttet to ulike flyselskap.)
Skal også til Sicilia, men vi kan dessverre ikke erstatte fly med bil eller tog, så da må vi rett og slett finne på noe annet. Men det skal gå bra. Vi er ganske fleksible og ingen går i kjelleren tror jeg, selv om to gleder seg sykt mye. Det er ikke noe vi får gjort fra eller til, så vi får bare gjøre det beste ut av det. Som jeg sa til Eldste i dag, så er vi heldigvis såpass priviligerte at vi kan få til noe uansett.
Vi skal til Spania på lørdag, og jeg får helt vondt i magen av tanken på at vi nok en gang kanskje må avbestille. Har dessverre ikke mulighet til verken å bile, busse eller toge nedover, så krysser alt jeg har for at det går i orden!
Jeg orker ikke å gamble på at flyet går (jeg skal jo møte ungene mine, for pokker!), så jeg har kansellert begge avgangene og kjører heller over fjellet. Tar mye lenger tid og er mye dyrere også, men jeg vil ikke gå glipp av dette.
Vet noen hva man må belage seg på av tidsrammer? Når får man beskjed om at flyvning er kansellert?
Jeg tenker på hvis man har en flyvning kl 12 en gitt dag, får man da beskjed kvelden før at den er kansellert? Det blir jo meningsløst at alle skal møte som vanlig til flight, for så å få beskjed der? Flyplassene trenger vel ikke det kaoset på toppen? Vi har gratis avbestilling frem til kl 16 dagen vi skal ankomme, og flyvningen er kl 15.45.
Aner ikke hva sas gjør, men mannen min fikk beskjed om en klm kansellering mindre enn 24 timer før. Det var en hjemreise og han måtte overnatte og ta et annet fly (Lufthansa) neste morgen. Det var umulig å få kontakt med klm så han måtte fikse alt selv og venter fortsatt 3 uker senere på refusjon for overnatting og kompensasjon pga forsinkelse.
Det var ikke det svaret jeg ville ha, Nextlife :dåne: :knegg:
Til info så kan man nå sende inn spørsmål til ekspertpanel i NRK vedr. streik og annet om ferie og flyvninger i lys av hva som man står overfor denne sommeren.
Nå kansellerer Widerøe mange avganger, da begynner vi å snakke liv og helse, ettersom mange i Nord-Norge/ Finnmark/Troms tar Widerøe for å komme seg til sykehusavtaler.
Nå har jeg bestilt Norwegianbilletter til Italia, orker ikke å ha SAS-streik hengende over hodet. Har bestilt full fleks, og har full fleks SAS også, så jeg har ikke kansellert SAS-billettene enda, i tilfelle Norwegian-pilotene også plutselig skulle begynne å rasle med sablene. :dåne:
:lalala: Jeg stikker bare fngrene i ørene og sier lalala kjempehøyt. Jeg orker ikke tenke på det. Vi har puslet sammen en tur med tre forskjellige bestillinger for å komme alle i møte og jeg orker ikke en runde til med nytt (nye) flyselskap.
Jeg sitter nå med to billetter til Oslo på torsdag, for å ha størst mulig sjanse til å komme meg nedover. Er jeg først der, kan jeg komme meg til Wien på andre måter hvis flyet videre på fredag blir kansellert, men er jeg i Bodø,er jeg stuck uansett, liksom.
Jepp, jeg syns de snart bør vurdere det. Det er mange som reiser til kreftbehandling og den slags med widerøe og de bør jo få den behandlingen de trenger.
Har ikke lest tråden. Vi skal til Palermo med SAS. Samme dag som streiken er varslet…
Mannen har brukt mye tid til å sette seg inn i hvilke rettigheter vi har. EU slo fast i 2018 at streik ikke er en «uforutsett hendelse» og at det skal kompenseres. Man har krav på ombooking eller pengene tilbake PLUSS kompensasjon, 400 euro pr hode. Man har også krav på 200 euro dersom flyet er mer enn 4 timer forsinket, også pga ombooking. Dette gjør at vi ikke taper så mye på at feriehuset evt går i vasken.
Stemmer. Og i dette tilfellet vil jo arbeidsgiverforeningens lockout medføre tvungen lønnsnemnd, en effektiv måte for dem å få slutt på streiken fremfor å forhandle.
Det er jo en måte å få dem til å forhandle på. Problemet er at de stiller totalt uansvarlige krav. De er i realiteten ikke forhandlingsvillige. Det er som jeg skulle sagt til sjefen: «Gi meg en million!» Det er jo ikke fruktbart overhodet!
En faggruppe med utdanning på videregående nivå, men lønn høyere enn snittet mener altså at de skal ha mange ganger høyere lønnshopp enn alle andre og torpedere hele lønnspolitikken vi har i Norge. Vi et mange som har hatt reallønnsnedgang de siste årene. Nå må vi tenke helhetlig, få økonomien sunn, stanse inflasjon.
Jeg fikk gjenfortalt at en flytekniker hadde 7 års utdannelse. Dette inkluderte spesialisering på videregående. Hvis dette er korrekt, så er det jo ikke akkurat videregående nivå, er det vel?
Er det noen som har sett argumentene til flyteknikerne? Hvis dette er stillinger det er vanskelig å fylle, så er det jo opplagt at man bør øke lønna. Hvis gjennomsnittsalderen blant teknikerne er svært høy, er det jo også naturlig at lønningene er høye. Men da burde jo fokuset være på å øke nybegynnerlønn.
Men altså: Om noen har satt seg inn i dette, så opplys meg! :vilha:
Og så lurer jeg fremdeles på om det er risikosport å reise med SAS. Vi har kommet oss til feriestedet vårt, men klok av skade har jeg ikke bestilt reise tilbake. Teller nå på knappene for å finne ut om vi burde bestille. :gruble: Norwegian har så teite tidspunkt for avreise, og Flyr tar vel ikke akkurat godt vare på sine ansatte?
Lille meg, sønnen min fortalte at skolen avbefalte søking på denne linja fordi det ikke er læreplasser å få, så de nærmest saboterer rekrutteringen. Sånn jeg forstod det er dette en vanlig vgs-utdanning med påfølgende fagbrev. Nevnte sønn kom inn på utdanningen, men takket nei til plassen, men det hadde med frykt for å ikke få læreplass å gjøre, ikke at det er en lang utdanning.
Fra utdanning.no: « I Norge tar man alle eksamener man trenger på andre og tredje året på videregående skole. Praksisen vil man kunne få ved 2 år som lærling i en bedrift, og 1 år videre arbeid som en flymekaniker.».
Høres jo ikke veldig ut som en 7-årig utdanning. :rolleyes: Samtidig: Hvis det er slik at det nærmest ikke finnes læreplasser, så er jo det ganske håpløst. Men det er jo noe helt annet enn svært mye høyere lønn!
Og der var alle raskere enn meg, ja. Men rart det er vanskelig å få læreplass hvis de mangler så mange folk? Kusinen min gikk flytekniker for mange år siden, og hun fikk ikke læreplass. Hun gjør noe helt annet i dag, men flytekniker var drømmen.
Det er jo mange yrker som strever med rekruttering, men de stiller ikke sinnsyke krav i forhandlinger likevel. Jeg kjenner jeg har lite sympati for denne gruppen.
Jeg er enig i at kravet deres er urimelig og alt for høyt.
Men det er nyanser her også. Et av hovedpunktene som de kjemper for er høyere begynnerlønn. Den ligger under elektriker og andre sammenlignbare utdannelser. Det er et krav som er lett å forstå.
At flyteknikerne tjener godt bunner jo også i tillegg for ugunstig arbeidstid. Det synes jeg ikke man skal holde mot dem, men bruke grunnlønn som utgangspunkt.
Jeg tror også at de hadde kommet bedre ut av det om de hadde en forhandler som gjenspeilet yrkesgruppen bedre. Lett arrogant mann i pen dress, pilotbriller og Rolex tror jeg virker ekstra provoserende som illustrasjonsbilde på denne prosessen. Det burde ikke være sånn, men jeg tror det påvirker bildet.
Vi skal ta fly på mandag ettermiddag. Jeg lurer på om det i det hele tatt er noen vits i å TRO at vi kommer til å komme oss med på det flyet, eller om vi skal bestille billetter med danskebåten først som sist? Vil de møtes før det blir lockdown, mon tro?
Jeg skal fly i morgen og neste lørdag. Velger å være optimistisk i forhold til begge flightene. Partene har kontakt stod det i avisen i morges, så det må vi jo håpe er et positivt tegn.
Leste intervju med anonyme flyteknikere som prøvde å forklare kravet og argumentet var bla:
«Helse tålte ikke skiftarbeid, så nå jobber jeg bare dagtid. Da har jeg gått ned mye i lønn»
«Mange av godene er borte og nå har vi bare lønna igjen»
Altså, seriøst??! Velkommen ut av egen ræv! Dette er realiteten til folk flest.
De har ikke lært å telle heller når de mener de har syv års utdanning, hvorav tre av årene er på videregående. De burde få tilbake litt penger på den utdanningen der. Nei, forresten, de har jo ikke betalt for utdanningen når to av årene er i lære. :knegg:
Det er jeg helt enig, men disse tjener i utgangspunktet relativt godt, og da kan de ikke regne med å få støtte fra befolkningen. Det er mange som gjør en veldig viktig jobb som tjener veldig mye mindre,
På utdanning.no står det at de må jobbe som flymekanikere i ett år etter fullført læretid for å bli flyteknikere. Det er betalt arbeid. Hvis noen trenger mer tid før de får tittelen er det fortsatt mens de har betalt arbeid.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.