Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Eg kjenner at eg vert heilt matt og satt ut av at store delar av sendetida i tv/radio og spaltelassen i avisene er via til at bensinprisane no er høgre enn på lenge - og at dette er Temaet (TM) som både provoserer og får folk opp av sofaen i raseri over "urettferdigheita i samfunnet".
Er det symptomatisk for samfunnet vårt at vi raser over bensinprisane medan vi knapt reagerer på liding, miljøproblem og fattigdom andre stader i verda?
Det er vel gjerne slikt at det som ligger folk nærmest også utløser mest interesse, positivt som negativt. Jeg tror bensinprisene får mye oppmerksomhet fordi det er mange som "rammes" som engasjerer seg i det. Disse er nødvendigvis ikke så engasjerte til vanlig, men vil selvsagt si noe når de føler seg rammet. Jeg har litt strutsementalitet ovenfor alt slikt, og vil helst ikke høre om hverken bensinpriser, renteøkning eller prisstigning:knegg: Kjenner jeg blir nervøs av alt slikt snakk om at "dette blir så dyrt at det går jo ikke!" osv.
Det er faktisk mange i Norge som bor slik til at høy bensinpris blir et problem, det er samtidig slik at mange sliter med renta. Som en følgeplage kommer prisen på matvarer og annet til å gå i været om ikke lenge. Forburkerne må betale det bedriftene har i økte utgifter. Tror ikke vi skal kimse av at enkelte grupper (lavtlønnte, barnefamilier, uføre, pensjonister. m.m) kan gå svært tøffe tider i møte også her i Norge.
Jeg har fått den fire ganger til nå, og innser jo at siden målet med den er å sende den til 300 millioner mennesker i Norge, så må jeg regne med å få den en del ganger til :rolleyes:. Lo meg fillete av den første gangen, men nå begynner den bare å bli irriterende.
Det blir jo nesten bare dumt når man vet at oljeselskapene har drøye krona i inntjening, og resten er avgifter til Norge og oljeprisen. Det er liksom ikke så mye å oppnå ved å boikotte bensinstasjoner :rolleyes:.
Jeg er vanligvis ikke så veldig enig med finansministeren vår, men hun har definitivt et poeng når hun sier at vi nordmenn har råd til dyr bensin.
Bensinprisdebatten er preget av strutementalitet, og mangelen på å sette ting i perspektiv. En standard renteøkning på 0,25% utgjør for de aller fleste langt større ekstrautgifter enn en økning i bensinprisen på 1 krone. Selv ikke 8 renteøkninger Norges Bank er i nærheten av å skape like mye harme som økningen i bensinprisen. Dette er en symbolsak fra forbrukernes side.
Nei, kjære vene. Det er bare fjas. Man bruker i snitt 3-4 % av inntekten på bensin og 8-10 % av inntekten på mat og klager så man skulle tro det var snakk om at hele lønningen røk på Statoil. :himle:
Jeg synes det er harry, smålig og kortsynt. For det første har nordmenn penger nok, for det andre bør man kjøre mindre og bruke mer kollektivt. Og det har en miljøgevinst og en øknomisk gevinst for hele samfunnet i form av mer penger på sparekontoen.
Dét er jeg helt enig i. Det som provoserer meg er at så mange velbemidlede mennesker, dvs de med to dyre biler og gode jobber, som absolutt kunne ha brukt sykkelen litt flittigere, engasjerer seg så sterkt. Ikke på vegne av de du snakker om her, men fordi det etterhvert blir dyrt å holde denne standarden. Dét er selvsentrert og ikke så rent lite provoserende, synes jeg. Og det finnes viktigere saker her i verden, som man heller bør stå på barrikadene for.
Ja, der sa du det. Vi har fått 1000 mer i renteutgifter i mnd på huslån og studielån siden de begynte å sette opp renten. Det er verre for småbarnsfamilier i etableringsfasen enn at bensinen koster en krone mer eller så pr.liter. Det betyr at turen til Bergen blir en liten hundrings dyrere liksom. Big deal.
Dette er velfødd manns tale, "mye vil ha mer og mer for mindre".
Jeg er forsåvidt enig,men frem til den dagen det fins kollektiv trafikk man faktisk kan bruke (snakker nå om steder utenom storbyene). Så har man ikke noe valg.
Men dette er så typisk for etterkrigsgenerasjonen. de var de første som hadde almenn tilgang til høyere utdanning og studielånet deres forsvant i inflasjonen på 80-tallet med et poff. Huslånet likeså. Husene de bygde eller kjøpte er nå verdt det seksdobbelte eller mer, de har hytter og biler og går av med AFP etter et kort og behagelig yrkesliv. Jeg er veldig klar over at dette gjelder middelklassen, men jeg mener seriøst at de har det veldig godt der de sitter i de nedbetalte husene sine, med hytter og leiligheter i Spania, nye biler og hei hvor det går. At de skal syte over bensinprisen er et hån mot arbeiderklassen og vi som kommer etter dem.
Da skal jeg passe meg for å legge ut for mange sånne uttalelser da, så du får beholde vettet ;)
Men jeg står faktisk for det jeg sier, og mener faktisk at vi her i landet - med meget få unntak - bør tåle høyere bensinpris. Særlig om det får oss til å kjøre mindre bil, så er ingenting bedre. Jeg ville vel kanskje heller bekymret meg mer for renta og for høyere matvarerpriser. Jeg sier ikke at alle i Norge har god råd, jeg sier bare at høye bensinpriser ikke nødvendigvis er et onde.
De som har aller dårligst råd i Norge har ikke bil, og ville nytt godt av en bedre utbygd kollektivtrafikk på små og mellomstore steder. Matvareprisene er heller ikke særlig høye, men der også går minimalt til produsenten og det meste til mellomledd.
Rent bortsett fra at jeg ikke tror det er den feite foreldregenerasjonen og de uten gjeld og med to biler som klager mest på bensinprisene, eller står bak mail/sms-kampanjeg, så kjenner jeg at jeg er veldig enig med Mim i denne tråden.
Men det er ganske frustrerende når holdningen er at folk skal reise kollektiv, mens man ikke gjør særlig mye for å bygge ut kollektivnettet. Akkurat i det tilfellet er det best om tilbudet er på plass før man legger masse restriksjoner på bilbruken.
Jeg er ikke enig i denne uttalelsen. Jeg antar de aller, aller fleste med bil kommer til å fortsette å kjøre bil, men det at man fortsatt kan kjøre bil, betyr ikke at man nødvendigvis har råd til det. Jeg ser for meg at det skjer på bekostningen av noe annet. Sosiale aktiviteter for barna etter skoletid, klær, skole- og barnehageutstyr, strømregning, sunn og variert mat, osv.
De fleste er avhengige av bilen og kollektivtransporten er ikke klar til å ta over jobben bilen gjør i dag, da må det utbedres på alle kanter, og til den tid, går denne prisøkningen utover de som allerede sliter med å få endene til å møtes. Det går utover barna deres, ekteskapet / samboerforholdet ...
Det er ikke alle som bare bruker bilen på ferietur til Bergen da, og kollektivtilbudet er ikke som i Oslo i hele dette lange landet. Hva med familier som bor i mer usentrale strøk, og er avhengig av en og kanskje to biler for å komme seg til jobb og barnehage? De har også fått økte renteutgifter på huslån og studielån, og det er ikke snakk om enten eller med økte bensinpriser- det kommer i tillegg. Jeg skjønner at det kan være en utgift som svir for noen.
Me er ein småbarnsfamilie med innmari dårlig råd. ( og dette er ramme alvor, eg tuller ikkje )
Me er nødt til å ha ein bil. Viss ikkje hadde ikkje mannen kommen seg på jobb. Det går ikkje busser dertil. Me hadde heller ikkje fått handla mat. Så bilen er me nødt til å ha. Me har ikkje meir enn 1500,- i månaden å bruke på diesel. Men no som prisane har gått slik opp, er me nødt til å bruke 3000,- i månaden. Dobbelt så masse som me har råd til mao.
Og desse pengane er me nødt til å tyne ut av eit allerede stramt budsjett.
Med ei rente som stadig stiger, og bensinpriser som går til himmels sliter me maks.
Det er me som blir ramma, me som allerede sliter. Urettferdig er det !
Jeg irriterer meg over alle mailene og SMS kampanjene. Men jeg håper ikke bensinen går så mye mer opp. Vi er avhengi av bil. Det går ikke buss her mer enn et par ganger i hverdagen og 1 gang på lørdager.
Vi har dårlig økonomi. Vi har ikke rett på noe fra NAV men får bare halv stipend fra lånekassen. Av mannen sin inntekt går 50% til hus og 30% til mat. vi har IKKE råd til å nesten dobble bensinutgiftene.
Nemlig. Vi er også avhengige av bilen, da det ikke går busser her når mannen skal på jobb. Dessuten er buss-tilbudet her ofte så elendig at man risikerer at bussen ikke kommer i det hele tatt. Og skal man levere barn to forskjellige steder, samt gå på jobb et helt annet sted, MÅ man ha bil så neste år når jeg skal ut i jobb må vi faktisk ha TO biler for å få det til å gå.
Selvfølgelig vil det gå på bekostning av noe annet. Det gjør det alltid. Men vi snakker likevel ikke om de helt store summene penger. Det er jo ikke så mye penger en vanlig familie bruker på bensin. Det er økning i andre utgifter - som renta - som burde bekymre oss vesentlig mer. Verre å måtte selge huset enn å måtte tenke seg om en gang ekstra mht nødvendigheten av bilturen, før man kjører avgårde.
Bensinprisene vil stige over hele landet, og i usentrale strøk med dårlig eller ikke-eksisterende kollektivtilbud vil det være ekstra kjiipt. Men der sitter man jo som regel med et mye mindre huslån enn de som bor i sentrale strøk, og som sagt så gjør høyere rente mye større utslag på økonomien enn bensinpriser.
Poenget er jo uansett at det ikke nytter å klage så mye på bensinprisen, all den tid økningen ikke tas ut som fortjeneste, men skyldes høy olljepris (vel, nå kan ikke jeg alle detaljene i hva som bestemmer den da) og høye avgifter. Og bor man i Norge, så må man akseptere høye skatter og avgifter ;). Så da blir jo bare sånne kampanjer som er satt i gang helt hårreisende dumme! Kanskje hadde vi klaget mer på renta også, om det hang skilter med renta utenfor bankbyggene? ;)
Livet er fullt av prioriteringer, hvis man ikke har så mye penger at man ikke trenger å prioritere. Synd, men sant. Og forskning viser faktisk at bensinprisen skal bli rimelig høy før bilbruken går vesentlig ned. så det betyr jo at det er noe som blir prioritert. Og bilbruken må ned, ikke bare fordi bensinen er dyr. Dyr bensin er ikke bare negativt, selv om det får konsekvenser. Negative konsekvenser, og positive konsekvenser.
Men for alt i verden, jeg fortår folk klager, det er ikke det. Jeg blir bare så oppgitt over at de ikke ser at de retter baker for smed når de tror at de kan oppnå noe ved å boikotte den og den bensinstasjonen.
Som Maxi sier kommer bensinøkningen i tillegg til rentestigninger og dyrere mat. Og du kan umulig være særlig bevandret utenfor Oslo med en sånn tankegang. Jeg mener, turen til Bergen? :hehehe: Prøv heller turen til jobb, barnehage og butikk. Norge består av mer enn Oslo, skjønner du, og småbarnsfamiliene du snakker så varmt om får enda trangere økonomi når bensinprisene øker.
Vi er småbarnsfolk og har bil,
og jeg gir regelrett blaffen i bensinprisene. Vi har det jeg vil kalle fornuftig bilbruk.
Renta, derimot, er pyton å følge med på. Med billån, huslån og studielån x 2 blir det et utall tusen mer i året og det er tungt å svelge.
Det er ingen i mine omgivelser som klager på bensinprisene,
så for min del går debatten bare i media.
Jeg ser ikke helt poenget med å sende mailer og sms med oppfordringer om å boikotte det ene eller andre selskapet. Ei heller ha bensinprisene som hovedoppslag på avisene.
Men jo, en økning i bensinprisene gjør stort utslag for mange familier. Mange bor på landet, der kollektivtilbudet i bestefall er svært mangelfullt, og mange steder ikke eksisterende.
Avstander på 1 mil til nærmeste busstopp er ikke uvanlig, og der går kanskje bussen 2 ganger i døgnet, nemlig skolebussen.
Mange har lang vei til jobb, der de faktisk må kjøre siden det ikke går buss. 5 mil hver vei til og fra jobb, gjør at mange bruker mye drivstoff. Har man da i utgangspunktet dårlig råd, så har man kanskje også en gammel bil, siden det er det eneste man kan ha råd til når man må ha bil. Gamle biler bruker mye drivstoff.
Hvis bensinprisen øker opp til f.eks 17,- literen som jeg har sett spådommer for, blir det en økning på 4-5 kr literen. Når mange eldre biler da ofte bruker en liter og mer til pr mil, kan økningen i bensinprisene i tilfellet beskrevet over her, utgjøre opp til 1100,- pr mnd for en familie. Dette er kun kjøring til og fra jobb. Tar man med kjøring til fritidsaktiviterer og venner for ungene, blir det gjerne enda mer. Det er ikke alle som bor i gåavstand til dette.
Jeg syns det blir sneversynt av de som bor midt i byene, og andre steder der man har godt kollektivtilbud, å slå fast at alle normenn har råd til dyr bensin.
Det jeg skisserte over her er ikke bare få unntak altså. Det gjelder ganske mange rundt i landet.
Det som er litt ironisk oppi det hele er at staten Norge tjener ekstremt godt på oljeprisen, som også er den samme som får bensinprisen til å stige.
Jeg er vokst opp på et sted der bussen går tre ganger om dagen, og for å klare seg i de mer grisgrendte strøkene av bygda så må man ha bil. Så jeg forstår godt at folk som bor slik til synes det er kjipt når bensinprisen stiger. Men det hjelper jo så lite å arrangere boikott og lignende, for det er ikke oljeselskapene som bestemmer bensinprisen. Ja, kanskje de bestemmer om den skal koste 13,50 eller 13,80, men den aller største andelen av bensinprisen kommer av avgifter og høy oljepris.
Eg skriver at me ikkje har råd til å bruke meir enn 1500,-
Men er nødt til å bruke 3000,-
Me måtte nok over 1500,- før og, men no er eg nødt til auka diesel budsjettet til 3000,-
Det går desverre utover ein del anna.
Jeg skjønner at enkelte har lyst til å klage, men det vil jo alltid være sånn at det er både fordeler og ulemper ved å bo der en bor.
En må jo anta at det var gode grunner til å bosette seg nettopp der? Da må en ta med seg ulempene ved hjemstedet sitt også.
Jeg har vokst opp i Sogn og Fjordane, og bor nå i Bergen - og klarer å se forskjellene og være takknemlig for de egenskapene jeg har valgt.
Greit - men du ser at måten du framla argumentene dine på, gjorde at prisøkningen så ut til å være formidabel. Det er jo det som er problemet i slike situasjoner - nemlig at mange bruker argumenter som fremmer sitt eget syn.
Hvordan kommer du deg til jobben? Mannen din må ha veldig lang kjørevei for å bruke hele 3000 per måned?
Jeg tror Siri peker på noe viktig her, det er så utrolig mange (spesielt kvinner) som handler og handler og handler, det er jo bare å lese tråder her inne! Jeg tror det er mange av de som nå klager så veldig - rett og slett fordi det blir mindre penger til barneklær og -utstyr og diverse andre ting til seg selv...
Selvsagt er det noen familier opplever at denne utgiften gjør at de tipper over i minus - men der er jeg enig med Mim - det er familier som allerede sliter og deres behov skal ivaretas av NAV sine ulike støtteordninger.
Det er sant, men man har kanskje ikke regnet med å få dårlig råd da man bosatte seg der? Det er heller ikke alle som har like lett for å flytte på seg, med tanke på familie, venner, arve gårdsbruk osv.
Selvfølgelig kan man velge å gjøre det, men det er ikke bare bare. Et annet moment er jo også det at jo mer sentralt en velger å bo, jo dyrere blir boligene. Det er ikke sikkert at man har råd til å bo mer sentralt.
Og bare for ordens skyld. Jeg klager ikke altså. Selvfølgelig ønsker jeg lavest mulig pris på drivstoff, men jeg bor såpass sentralt til at jeg kan gå til det meste jeg trenger i det daglige. :)
Jeg synes dette er ille, altså. Jeg har sett lignende argumentering før, og jeg skjønner det bare ikke. Det må da være stuerent å være imot en prisøkning uten at man skal dra den enkeltes handlevaner i tvil? Har ikke du råd til å betale 17 kroner litern', altså? Hmm, var det ikke du som handlet ny genser i går? Det er helt latterlig absurd at man som forbruker skal finne seg i alt fordi 1) vi er jo så heldige å få bo i Norge, tenk på alle de som ... og 2) fordi vi har penger til å handle mer enn ett plagg pr. lønning. Jadda, vi skal godta alle avgifter og prisøkninger, for man bor da i Norge og har tross alt råd til å handle klær. Jeg finner ikke ord. Eller jo, jeg gjorde visst det.
Tsk tsk, jeg er oppvokst i en bitteliten utkantkommune der det gikk to busser til kommunesenteret om dagen, en kl. 0730 og en kl. 1430. Jeg vet veldig mye om å være helt avhengig av bil. Men samtidig: i den kommunen tjener ikke folk mye mindre enn i byene, man får en diger enebolig for en halv million, og alle mine gamle klassekamerater som er blitt boende igjen jobber i reduserte stillinger, har to biler, hytte, stort nedbetalt hus og lider ingen nød!
Hvis jeg flyttet hjem etter å ha solgt min 60 m2. leilighet ville jeg vært gjeldfri, selv om jeg kjøpte hus.
man kan forresten snu det på hodet: Kollektivtilbudet er dårlig på landet fordi alle kjører bil.
Så enten er man "rik" nok til at man slipper å tenke på bensinpriser eller priser overhodet, ellers så er man så fattig at man kommer inn under sosialkontoret og lignende? Jeg setter det nok på spissen nå altså, men jeg mener; det er jo ikke sånn at man må tippe over i minus for å ha dårlig råd. Jeg synes det er fryktelig synd om en barnefamilie skal måtte stramme kraftig inn på økonomien sin pga. ting som økte bensinpriser, når de er avhengige av å ha bil. Og når de finner på å klage på det, så får de høre at de "bare kan flytte eller ta bussen". Apropos det å flytte, tenk om det hadde vært så lett som enkelte mener? Det å bare pakke sammen og finne seg et annet sted å bo? :rolleyes:
Det kan godt være, og er enig i at de ikke har så veldig stor grunn til å klage.
Hvilke da? Det er ikke så veldig enkelt nei. Jeg har ikke hørt om at nav har støtteordninger for de med dårlig råd. Da må man til sosialkontoret for å få hjelp. Men der får man jo beskjed om å selge unna bil, kanskje hus også, og kvitte seg med alt som har en viss verdi. Bruke opp barnas sparepenger også (som ikke oreldrene nødvendigvis har spart opp) , før man får hjelp.
Nettopp! Det er fordeler og ulemper med begge deler. Usentralt må man bruke mer av lønna si på transport, sentralt må man bruke mer av lønna på å bo. Ingen liker verken høyere rente, høyere bensinpriser eller høyere matvarepriser, men det er litt rart at det blir så sinnsyke protester og avisoverskrifter av nettopp bensinprisen, når det nok er huslånet som til syvende og sist kommer til å velte økonomien for enkelte.
Jeg tolket Bergensturen som et eksempel på hva turen faktisk koster, og med 60 mil til Bergen (fra Oslo) og et gjennomsnittsforbruk på 0,7 L/mil, innebærer 1 krone mer pr. liter for bensinen at Bergensturen blir en snau hundrelapp dyrere. Hensikten med å dra inn økt rente var for å sette ting i perspektiv. De 8 (eller er det 9) renteøkningene Norges Bank har hatt, har medført en ekstrakostnad på ca. 15 000 kroner (etter rentefradrag) pr. million i lån. Dieselprisen har økt med ca. 30% det siste året, og det utgjør omlag 5000 kroner hvis man kjører 20 000 km årlig. Har man et lån på 2 000 000, blir dieseløkningen relativt liten i forhold i renteøkningen, og hylingen over drifstoffpriser er voldsomt overreagert. Jeg kjører bil til jobben, og innrømmer glatt at jeg også irriterer meg over dyrere bensinpriser, men å boikotte Statoil og Shell er skivebom. Økte drivstoffpriser er et internasjonalt fenomen som skyldes lavere produksjon i Midtøsten, samt økt etterspørsel fra India og Kina. Og med det lønningsnivået vi har i Norge, må vi tåle at vi har de har de høyeste bensinprisene.
Og skal man først se både drifstoffpriser og renter samlet under ett, så er det ingen tvil om at de som bor i grisgrente strøk og har mer behov for bil, ikke har hatt like stor vekst i boligmarkedet og således ikke rammes like hardt av renteøkninger.
Personlig har jeg ingen problemer med å takle høyere bensinutgifter. Vi bor sentralt med rikelig kollektivtransport og jeg jobber i gangavstand fra hjemmet.
Men mannen min er en av dem som river seg i håret av dette. Han er medeier i et håndverkerfirma som reiser land og strand rundt for å gjøre jobben sin. Selvsagt koster økte bensinutgifter dem masse penger.
For ikke å snakke om de som jobber i transportnæringen. Så mye kjøring totalt gir dem store merutgifter.
Eeehh.. :confused:
Jeg tror ikke hver minste bygd her i landet vil få et kollektivtilbud på linje med det dere har i Oslo. Hva skal folk gjøre mens de venter på at bussene, trikkene og togene som går hvert kvarter skal dukke opp? De må vel nesten kjøre bil?
Oi, det var jammen billige hus, selv til å være i en liten utkantkommune vil jeg si. ;)
Og for å kommentere det jeg har uthevet her. De fleste små steder er det jo ikke nok folk til å klare å drive/finansiere et godt kollektivtilbud, selv om ingen kjørte bil. ;)
Det var da godt. :D Men det er mange som mener det, det ser jeg til stadighet i diskusjoner som dette. Det er visst bare å bytte skole, barnehage og jobb og flytte dit man ønsker, tydeligvis. :o
Jepp. Vi har flyttet for å få relevant jobb for mannen, nå vurderer vi å flytte igjen for å få mer bolig for pengene. Det er bare å stappe tingene sine i kasser, selge og dra. :har flyttet 10 ganger på 15 år: Man må jo gjerne ta noen valg for å få det livet man ønsker, og utdanning, jobb og flytting er blant de valgene.
Maxi: mange sier de ville tatt bussen om det var en buss og de som driver busselskapene sier at de ville hatt et større tilbud om det var flere interesserte. Dårlig sirkel.
Som jeg skrev tidligere i tråden, så syns jeg også at det er overdrevet med alle avisoverskreiftene om dette temaet. ;)
Jeg ble bare litt provosert over at noen mente at økte bensinpriser kun ville ramme ytterst få.
Selv vil vi nok ikke lide noen nevneverdig nød om prisene stiger på drivstoffet.
Neida, det er ikke så enkelt. Men det vil alltid være familier som sliter, og man skal ikke bruke de situasjonene som argument mot bensinprisene. Familier med dårlig økonomi skal få hjelp fra NAV-systemet. Jeg vet det ikke er bare-bare, men det er nå engang det sikkerhetnettet vi har i Norge. Det er vel forøvrig også endel familier som ikke har så mye og rutte med fordi kun en person forsørger familien, mens den andre er hjemme med barnene. Det er klart at det blir trangt økonomisk i slike situasjoner - og da får man velge mellom trang økonomi eller å være hjemme på fulltid.
For jeg synes ikke sikkerhetsnettet skal være at bensinprisene skal holdes unaturligt lavt.
Men du må da innrømme at denne tankengangen er temmelig naiv? Tror du at hvis flere tar bussen som kanskje, hvis man er heldig, går tre ganger daglig, vil få et såpass utvidet tilbud at den dekker alles behov? Jeg mener, hva er poenget med å "støtte" og benytte seg av et dårlig busstilbud når det likevel ikke dekker dine behov? Skulle jeg ta bussen til jobb, må jeg reise to timer før arbeidsdagen starter, og jeg må dra tre kvarter før den slutter. Det er ingen dårlig sirkel her, det er et altfor dårlig tilbud!
Heldige dere. Så lett er det desverre ikke for oss, faktisk så og si umulig (av personlige årsaker). Synd, for jeg blir gal av å se på de irriterende lave boligprisene enkelte steder, når man såvidt får en HYBEL her til 2 millioner!
De som har sendt meg denne dustete e-posten er pussig nok kamerater av min mann. De er single, tjener bra, har alltid det siste innen gadgets og bor meget sentralt.
Fetteren min i et lite tettsted i Finnmark klager også, og ja, det er mye dyrere med bensin, lengre avstander og lite kollektivtransport. Til gjengjeld kostet huset deres 650.000 kr og lønningene er de samme som her. Så hjertet mitt blør ikke for ham.
At de økte prisene får konsekvenser for en del forstår jeg, men at det skal lede til så mye spalteplass og harme forstår jeg ikke.
Det er faktisk et poeng ;) Det bør være et aldri så lite passasjergrunnlag, om ikke kollektivtilbudet skal være omtrent 100% finansiert av subsidier da. Eller himla dyrt :rolleyes:
Jeg er tilhenger av godt kollektivtilbud, men jeg er også tilhenger av det kommer på plass før man ilegger restriksjoner på bilbruken. Men der det er et godt tilbud, der må de gjerne gjøre det litt vanskeligere å kjøre bil :nemlig:.
Men når alt det er sagt, så blir det jo selvfølgelig ikke noe godt kollektivtilbud av at man planlegger for bilbruk.
Selvfølgelig er noen mer bilavhenige enn andre (feks småbarnsforeldre, som undertegnede), men man kan jo ikke planlegge verden kun for dem. Selv om det hadde vært kjekt. Særlig i de årene man har småbarn selv :knegg:.
Min bestevenninne flyttet til Finnmark for noen år siden og har sentralt beliggende enebolig i en av Finnmarks største "byer" til under 2 mill, har snart nedbetalt sitt gigantyiske max-studielån pga gunstige ordninger, har alle skattemessige tillegg og i det hele tatt. Jeg ville ikke maktet å bo i Finnmark, så jeg er ikke misunnelig, det er vel unt, men jeg hadde blitt sur om hun klaget på bensinprisen, når hun med samme lønn som meg sitter igjen med 30-40 % mer når alt er betalt.
Endre vaner? Jeg skjønner fremdeles ikke hva du snakker om. Man kan ikke endre på det man gjør idag før det eksisterer en alternativ måte å gjøre det på. Hva forventer du skal skje i mellomtiden?
Du mener fylkeskommunen, ikke sant? ;) Det er fylkeskommuner og stat som driver offentlig transport her i Norge, og som også bestemmer hvor mye penger som skal brukes på det. Som et følge av at drivstoffprisene har økt vil også busstilbudet bli dårligere, for selskapene som driver rutene har som oftest en klausul i kontrakten som gjør at de får kompensert for høyere drivstoffutgifter. Disse utgiftene er det fylkeskommunen som må betale, og dermed kutter de enda mer i det offentlige tilbudet. Verst er det i Nord-Norge, i følge Dagens Næringsliv.
Men det er faktisk ganske relevant i diskusjonen om bensinprisen at vi bor i Norge. Samme hva Aftenposten skriver, er bensinprisen slett ikke så høy i Norge i forhold til andre europeiske land hvis man justerer den i forhold til kjøpekraft.
Jeg syns ikke det at noen har dårlig råd er interessant i denne debatten i det hele tatt. Jeg er helt overbevist om at lavere avgifter på drivsstoff ikke er samfunnsmessig egnet som sosialpolitisk virkemiddel for lavinntektsgrupper, og jeg syns de som er interessert i å gjøre noe for disse bør finne seg noe bedre å ta tak i enn bensinpriser.
Og for ordens skyld: Jeg har ikke bil, og jeg kjører derfor ganske lite selv. Jeg syns det er helt greit at bensinprisen går opp. Jeg hadde ganske sikkert ment akkurat det samme selv om jeg hadde bil. Jeg bor også i byen og har veldig godt kollektivtilbud der jeg bor. Jeg kan anbefale begge deler.
Ben "kan vi få jordbærprisene i avisen snart?" Murphy
Jepp, jeg mener Fylkeskommunen. Og Skremmern, du gjør deg bare vanskelig, nå, for du er jo ikke dum. Du skjønner at det vil koste å kjøre tomme busser mens man venter på at de potensielle passasjerne skal oppdage bussen og begynne å ta den istedet for bil?
Men jeg skulle ønske at tilbudet kom før etterspørselen.
Nesten 4 mil ein vei. Så 8 mil for dagen berre der. Så kjem møter og slikt med jobben som dei alltid legger til ein annan plass enn jobben hans = meir kjøring.
Eg har jobben min her heime så eg har ingen reisevei
Jeg er realistisk, for det nytter ikke å ha tre bussavganger daglig og forvente fulle busser. Man må sette inn minimum to busser i halvtimen, og da kan vi komme tilbake til befolkningens vilje til å endre vanene sine.
Dette gjelder ikkje for her som eg bur. Her er det kraftig auke i boligprisane enno. Faktisk den plassen i kommunen som auker mest. Plassen her ligger då 1,5 mil frå kommunesenteret og er ein av nabokommunana til Bergen.
Jeg trodde ærlig talt det hele var en spøk da jeg mottok første bensinprismail. Jeg blir rett og slett forskrekket og nesten litt trist over at folk jeg anser som normalt oppegående kan engasjere seg så sterkt i denne saken.
Jeg skjønner at folk i grisgrendte strøk er avhengig av bil. Jeg skjønner at kollektivtilbudet må gjøres mye bedre mye bedre enn det er i dag. Men det handler vel ikke om enten høyere bensinpriser eller kollektivtilbud?
Jeg har ingen kilder å vise til nå, men såvidt jeg vet er Norge land nummer to i Europa når det gjelder å ha billige bensinpriser i forhold til gjennomsnittsinntekt?
Uansett hvordan man snur og vender på det, synes jeg at dette handler om å ta bevisste valg. De fleste er vel enige om at vi må jobbe for miljøet, eller? Mange av oss er også enige om at biltrafikk er et stort miljøproblem. Av og til må man faktisk velge bort et eller flere goder for å få en annen gevinst.
Ville det vært aktuelt for folk å engasjere seg like sterkt for å bedre kollektivtilbudet som å sette ned bensinprisene? Jeg tror ikke det.
Jeg generaliserer. Om 99% av Noregs befolkning synes bensinprisene er for lave, vil det allikevel være 50 000 som er uenige.
Selvfølgelig finnes det unntak, men sammenlikn din kommunes prisøkning med prisøkningen i Bergen. Jeg er overbevist om at prisøkningen totalt sett har vært høyere i Bergen. At det fremdeles stiger behøver ikke være noe annet enn et tegn på at smertegrensen i Bergen allerede er nådd.
Det er bare tull at bensinprisen er så dyr. Det går ikke an å sammenlikne krone mot krone. Dersom man sammenlikner kjøpekrafta vi har i dag med den kjøpekrafta vi hadde for noen år tilbake, vil man se at bensinen er billig sammenliknet med tidligere. De økte drivstoffprisene vi har sett i det siste er derfor helt rimelige og ingenting å syte for. Det er faktisk på sin plass at drivstoff blir dyrere. Det som er problemet, er at vi er blitt så bortskjemte. Nå har vi (eller de fleste for å være helt korrekt) råd til å kjøre så mye bil vi vil, og da gjør vi nettopp det. Selv om det blir mange kroner for drivstoffet, blir det ikke det helt store innhogget i kjøpekraften. Ikke sammenliknet med tidligere. Man greide seg tidligere også, med lavere kjøpekraft og lavere drivstofforbruk. I dag oppfører vi oss som om det å kunne kjøre ubegrenset med bil er en menneskerett. Er det det? Kanskje man burde innrette seg litt mer som "i gamle dager"? Det gir litt redusert frihet, og det er vi ikke villige til. Ergo må vi være villige til å betale for drivstoffet. Det er altså ikke bare drivstoffet vi egentlig betaler for, men også en frihet som vi ikke ønsker å gi slipp på.
Familier som har svak økonomi kan ha krav på sosialhjelp, bostøtte mm. Jeg har aldri brukt NAV (trygd, sosialhjelp ol) utover mine svangerskapspermisjoner, så det vet jeg ikke så mye om, men de har informative nettsider.
NAV er det sikkerhetsnettet man har i Norge, slik at hvis man får veldig dårlig økonomi så får man hjelp. Det betyr ikke at det ikke finnes familier som har dårlig råd uten å ha krav på dette. Men Nemi - du er hjemmeværende - det er da ganske selvsagt i midt hode at når dere velger å ha en inntekt så må dere være inneforstått med at det nødvendig blir trangere økonomisk enn for familier som har to inntekter? Jeg tror ikke NAV vil ha ordninger for dere - men arbeidskontoret kan helt sikkert hjelpe deg ut i jobb.
Du valgte å trekke fram din manns eksempel og på mange måter "villedet" du oss (meg ihvertfall) med tallene dine, slik at det skulle se helt håpløst ut for dere. Utgiften deres er ca kr 3000, og deler jeg det på en literpris på kr 13, blir det 230 liter diesel per måned. Altså - for hver krone dieselprisen stiger med, stiger deres utgifter med 230 kroner per måned. Det er litt ufint å vise fram et regnestykke som viser "mine utgifter stiger med 1500" når fakta er kroner 230?
Dere får jo skattefradrag for en del av dette også. Og - mannen din får helt sikkert kjøregodtgjørelse for kjøring i jobbsammenheng. Det er slik at man skal ha kjøregodtgjørelse fra arbeidsplassen til evt. møter.
Så egentlig synes jeg ikke dette virker så ille for dere. Kanskje du heller får kutte ut litt handling av krokodillekjøtt? ;)
Jeg har ikke mottatt en eneste mail eller sms i den anledning så jeg aner ikke hva som står der.
Men jeg skjønner godt at bensinprisen engasjerer. Hvis man skal bruke kollektiv til og fra jobb og barnehage vil man kanskje bruke 2 timer på transport om dagen, i tillegg til de 8 timene på jobb. Har man barn og familie, så vil man gjerne ha noe tid sammen med dem også om dagen, i tillegg. Så jeg tror mange er helt avhengig av bilen for å unngå tidsklemma; dermed er det ikke noe man velger bort uten videre, og dermed øker avgiftene/budsjettene ryker.
Jeg engasjerer meg ikke så veldig, for for meg betyr det ikke så mye, jeg er vel av den såkalte middelklassen. Men har ingen problemer med å forstå at folk med lengre reisevei og barnehagen lengre unna (jeg har fått i nærmeste bhg fra høsten) reagerer. Det er ikke altfor mange år siden jeg var avhengig av å kjøre 10 mil hver dag.
Kjære deg. Krokodillekjøttet som du så fint trekker fram var ein presang. Som ikkje blei noko av.
Jobb. Ja takk. Skaff meg ein jobb der eg tjener såpass at eg har råd til 3 barnehage plasser. Det koster meg 6000,- i månaden her ( med søskenmoderasjon ) Og i samme slengen skaff meg bhg plass til alle tre eller dagmamma.
Så klart me er klar over at me ikkje er blant dei best stilte med berre ei inntekt. Men når renta og bensinpriser stiger heile tida, er de me som merker det best.
Du får heller kryssa fingrane for at me får alle tre inn i bhg til høsten 09. Og då kan eg kan eg komma meg ut i jobb igjen og.
Og for å få bostøtte her i kommunen må ein familie med 2 voksne og 3 unger ha under 205 000,- i samla årsinntekt. Heldigvis har me litt meir enn det i året.
Men om staten set ned avgiftene på bensin aukar rentene, noko som utgjer langt meir enn den auka bensinprisen for dei fleste (i allefall dei som har store lån).
Jobb må du nok skaffe deg selv, voksne mennesker har jo det ansvaret. Du bor i et område hvor det burde være nok jobber. Det er mange jobber som er dårlig betalt, men det er vel ikke slik at du alene skal tjene inn de 6000? Hvis jeg tar utgangspunkt i en jobb med årslønn på kr 220 000,- (assistent barnehage for eksempel) vil det gi utbetalt ca kr 12000 med 35% skatt. Jeg tror imidlertid at det blir litt mindre skatt på en såpass lav lønn.
Det er også skattefradrag på en stor del av utgiftene til barnepass/barnehage. Du bor i utkanten av Bergen, og de høyrestyrte store byene er vel ikke de med best barnehagedekning - men dagmamma burde vel være mulig for den minste. Kontantstøtten eksisterer jo fremdeles, så dermed vil du jo ha billigere utgifter til barnepass.
Mitt resonnement ville vært - det lønner seg å jobbe. Velger man å være hjemme (og det kan være mange GODE grunner til det for deg) så velger man også mindre inntekt.
Og økte utgifter til bensin for dere er peanuts mener jeg.
Krokodillekjøttet var et forsøk på en spøk - helt sikkert.
Noe utgifter må man forøvrig ha nesten uansett. Vi bor ganske sentralt og bruker kollektiv til jobb begge to. Dette koster oss over 2000 i mnd. I tillegg har vi bil som brukes daglig, pga barnehage over 30 min gåtur unna, handling osv. Men vi har ikke all verdens bensinkostnader.
De 2000 vi bruker på månedskort hver måned bruker andre på bensin, men jeg vil tro mange av disse ikke har utgifter til feks. månedskort? Må innrømme at jeg synes 25.000 i bussbillett er dyrt i året.
Buss er ganske dyrt ja, spesielt enkeltbilletter, og prisene stiger jo bare hele tiden. Bil er vel like dyrt, men jeg velger heller å komme tidsnok dit jeg skal, slippe å bære 3-4 handleposer og ikke stå i møkkaregn uten busshus og vente på en buss som aldri kommer om det koster like mye.
Når jeg og vesla feks. skal til legen, som er en busstur på ca. 10-15 minutter en vei, koster det oss nesten 120,- kroner tur-retur.
Nettopp! Valg! Selvsagt bør det legges til rette for at det skal være enklere å velge miljøvennlig, men vi har da alle et ansvar. Man må jo faktisk regne med å forsake noe.
Jeg tror mange er avhengig av den friheten for å få hverdagen til å gå opp. Spesielt oss barnefamilier. Hvor mye tid får man med barna dersom man er 8 timer på jobb og bruker 2-3 timer i reisevei om dagen? Selv om man ikke skal så langt, må man gjerne gjennom bussbytter, lange omkjøringer, (ihvertfall der hvor jeg bor, bussen skal innom hver bidige sving) og slikt tar tid. Ikke lett å få til å rekke barnehagen både på morgen og ettermiddag da. For ikke å snakke om det dårlige samvittigheten jeg ville hatt for å ha barna der ifra 7 til 17. Bensin er et "nødvendig onde" for meg og mange andre jeg kjenner. Bussen er ikke noe alternativ, selv om den går hvert kvarter.
Jepp for mange er det et valg, bla. for meg NÅ når jeg ikke er i jobb og jeg har et barn hjemme. For mannen min er det ikke, og for meg når jeg begynner å jobbe, vesla begynner på skolen og minsten begynner i barnehagen, er det heller ikke et valg. Jo altså, både jeg og mannen kan la være å jobbe, men da får vi litt mer problemer enn bensinprisene, for å si det sånn. :knegg:
Men: om man ikke skal så langt, og man uansett ikke bruker penger på månedskort, så blir jo ikke utgiftene særlig større enn de av oss som faktisk betaler månedskort for 2 personer hver måned + har bil utenom?
(Isåfall skjønner jeg ikke helt at dette likosm er sak nr 1 å engasjere seg i for tiden, slik det tydeligvis er for mange)
Barn på skolen vet jeg lite om, og grunner for kjøring vet jeg lite om. Jeg er liksom ikke der. Men jeg tror mange familier har det sånn at både han og hun jobber full tid, sånn var det jo ikke før.
Dermed kommer behovet for å forflytte seg raskt, for å kunne være litt sammen med barna før de legger seg.
Man klarte seg tidligere fordi mamma ikke var i jobb, kanskje?
Alle barn må ikke det. Noen velger kanskje av sikkerhetsmessige grunner å kjøre sine barn. Det er ikke alle steder i landet som er velsignet med fortau og ellers sikker skolevei.
Jeg ser poenget med besparelsen av tid for familier som har barn i barnehage. For andre ser jeg ingen forskjell. Tidligere brukte f.eks. mine foreldre å samkjøre med noen andre til jobb. Det er lenge siden de sluttet med det. Hvor mange er det som samkjører til jobb nå for tiden? Jeg tviler på at det er så mange. Jeg kommenterte dette til min mor en gang, om det ikke var en tanke å samkjøre igjen. (Tidligere var hun liksom veldig miljøbevisst). Nei, da ble hun jo så låst, kunne ikke gjøre som hun ville. Jeg forstår selvfølgelig argumentet, men da er vi tilbake til det jeg snakket om først. Vi er bortskjemte. Vi må ha frihet til å gjøre det vi vil. Og da mener jeg at vi må være villige til å betale det det koster også, uten å klage.
Alt vi gjør handler om valg. Om vi skal jobbe, hvor vi skal jobbe, hvor vi skal bo, om vi skal gå eller sykle i stedet for å kjøre bil, om vi skal ta bussen, om vi skal samkjøre, om vi på død og liv må kjøre den turen til byen, osv.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.