Her er en artikkel om hvordan forholdene er ved flerkulturelle skoler:
Dette er noe som alle oppegående mennesker vil spare barna sine for. Noen innvandrere ved skolen går sikkert helt greit, men hvis det blir over 50 % fremmedkulturelle ved skolen, er lurt å flytte til en annen skolekrets.
Samfunnet ville nok ha vært bedre tjent med egne skoler for de fra andre kulturer, men det tar nok noen år enda før politikerne finner ut av dette.
Hvis du gikk på en såkalt norsk skole, vet du jo ikke du hva du kritiserer. Mine barn går i en flerkulturell barnehage og både jeg og barna opplever dette som positivt, hvorfor skulle vi ikke det. Alle lærer noe av hverandre, og det skaper toleranse.
Shit, jeg har akkurat sett (halve, gjemte meg bak ei pute resten av filmen) Invasion of the body snatchers, og så kommer jeg hit og ser at viruset har spredt seg :redd:
Ikke så verst film, forresten. Bra til å være nyinnspilling :nikker:
Men da er det vel ikke et troll? Slik jeg har forstått forumtroll er det folk som kverulerer og øser opp andre bare på kødd. Det her kan like godt være en som bare er idiot helt av seg selv, eller frelst.
Det er nesten så man burde legge ut en link til den spørreundersøkelsen som viser hvilket parti medlemmene på dette nettstedet stemmer på, og gi til alle nye.
Da ser de helt av seg selv, at slike tåpelige utsagn som i hovedinnlegget, ikke faller i god jord her inne, og at det er veldig lite sannsynlig man finner meningsfeller for den type holdninger. :nemlig:
Men det er jo på en måte fint at han prøver å komme ut blant vanlige folk og innbyr til dialog om meningene sine? Kanskje han innerst inne føler at det er noe feil, og leter etter hjelp for å korrigere holdningene sine?
Milla er skikkelig bra. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett 5. Element :) Der er det både snille og slemme aliens, forresten. Resident Evil tror jeg er langt over "skummelt-grensen" min.
Helt på siden av fjasing og trolling: dette er jo et seriøst tema også. Vi fikk nye naboer som hadde flyttet fra en 3-roms ett sted i bydelen, til en 2-roms hos oss, for at barna skulle få gå på en skole med mindre andel flerkulturelle barn. Dette synes jeg er et dilemma: man frykter kanskje at en skole med høy andel flerkulturelle vil måtte bruke mye tid og ressurser på språkproblemer, som ellers kunne ha blitt brukt til "vanlig" undervisning. Og når alle de "norske" tenker slik, blir det etterhvert enda høyere andel flerkulturelle, etc. etc.
Jeg er fornøyd med at vi bor i en skolekrets med ganske mange barn fra flerkulturelle familier. Jeg vokste derimot opp på en annen kant av byen, hvor jeg dessverre opplevde at mine medelever hadde store fordommer og oppførte seg stygt mot de få med annen hudfarge/kulturell bakgrunn som "forvillet" seg til vår skole.
Å argumentere for full segregering/apartheid høres derimot ut som forumtrolleri, jeg klarer ikke å ta det seriøst engang.
Vel, man kan anta og tro hva man vil.
Det kan være mange grunner til at man velger å bytte både skolekrets og barnehage, og - heldigvis- for de aller aller færreste, har det absolutt ingenting med hvilke farge det er på de ansatte og barna å gjøre.
Det er ikke et stort kulturelt mangfold i barnehagen der jeg har mitt barn, og det synes jeg faktisk er litt synd. Barn har godt av å lære om forskjellige kulturer og mangfold, det er slik vi kan skape tolerante mennesker.
Det spiller da ingen rolle hvilken hudfarge eller religion folk har? Slike holdninger som du HansKristian viser til, derimot. Det vil jeg vennligst ha meg frabedt i nærheten av mitt barn.
Men jeg lurer på en ting.
Vår nærmeste skole er ikke bare flerkulturell, den har også en veldig høy andel elever som trenger (og får) spesielt tilrettelagt undervisning etc.
Bør jeg da heller søke overflytting til en annen skolekrets? :blånn:
Eller er det kanskje ikke så dumt å la barnet mitt gå på en skole som har veldig høy pedagogtetthet, og veldig mange ekstraressurser. :blunke:
I tillegg til det faktum at barnet mitt jo vil lære å forholde seg til alle slags mennesker, som jeg bare ser på som positivt.
Jeg er veldig glad for at mine unger slipper å omgås mennesker med sånne holdninger som HI. Det er ikke like lett å finne ignorerknappen i RL, dessverre.
Ja, egne skoler for ikke-etnisk-norske barn. Jeg regner med at de hvite ikke-etnisk-norske kan gå sammen med de etnisk norske, for det er jo gøy med folk fra Finland, USA og Italia. :nemlig:
Å ha de fargede for seg er jo en kjempeidé. Det har jo vært prøvet med hell i USA og Sør-Afrika. Der slapp man feks å vente på bussen sammen med folk som hadde annerledes farge enn seg selv.
HansKristian: vår datter skal begynne på en skole med kun 4-5 % unger med minoritetsbakgrunn. Vi bor på Oslo Vest og vurderer helt seriøst å flytte østover for å finne en skole med rundt 30 % minoritetselever, da vi mener dette vil gi vår datter bedre samfunnskompetanse i en globalisert verden, der man faktisk er nødt til å forholde seg til at folk er forskjellige.
Lavt utdannete hvite samfunnstapere, som oftest menn, vil selvsagt ikke forstå verdien av mangfoldig kulturell kompetanse og hva positivt som kan komme av økt kontakt og kunnskap mellom ulike mennesker med forskjellige erfaringer. Den moderne tid, der likestilling, antirasisme og kunnskap verdsettes er skummel for hulemenn.
Det er mange ting man kan være negativ eller kritisk til ved skikker, holdninger eller menneskesyn som er veldig annerledes enn våre, men vi øker ikke andres forståelse eller endringsvilje ved å stenge dem inne for seg selv.
Å stenge folk som er annerledes enn storsamfunnet inne for seg selv i egne skoler, bydeler eller leire er jo også prøvd, og det fungerte heller ikke noe særlig, gitt.
Jeg tror man bare må leve med at man er forskjellige her i verden, at mna flytter på seg og at det er ved friksjon det skapes varme.
Jeg tror du vil finne få her på FP som vil krangle med deg på at minoritetselever gir et positivt bidrag til norske skoler, men jeg synes ikke det kan være noen tvil om at det er stor forskjell på 30% elever fra ulike minoriteter og 80% som ble beskrevet i den tyske artikkelen. Skal man få integrering i det norske samfunnet, så må de norske elevene være i flertall.
Det er jo integrering vi ønsker og når det bare er én og annen norsk elev ved skolen, oppnår man ikke at nordmenn lærer noe, ei heller at minoritetselevene får opplæring og forsåelse av norske vaner og skikker. Hvis jeg er skikkelig grei tror jeg på at HI er ute etter balanse, og med det som utgangspunkt går det i det minste an å få en diskusjon eller?
:sjokk: Har du sett på lenken som hovedinnlegger viser til?
Jeg synes ikke vi skal la hovedinnlegger få æren av å starte en fruktbar debatt med den linken det vises til som utgangspunkt. Jeg oppfordrer til å ignorere slike innlegg, jeg håper ikke FP blir et sted hvor ekstremister som legger ut linker av den typen vi ser her får lov til å starte såkalt konstruktive debatter.
Jeg er uenig i at et idiotisk innlegg ikke skal få munne ut i en ordentlig debatt. Faktisk var det det jeg håpet hadde hendt siden jeg var innom sist.
For selvsagt er det en utfordring når andelen fremmedspråklige bikker, jeg vet ikke, 80% eller noe. Det handler aller mest om språk, og selvsagt også noe om kultur. Spesielt hvis mange av barna ikke har gått (lenge) i barnehage, og dermed kommer inn i skolen relativt blanke på både sosial og språklig kompetanse. Det man jo også ser er at integreringsinnstilte og ressurssterke innvandrerfamilier flytter ut av "innvandrerbydelene" for å ha barna sine i mer balanserte skoler.
Hva man gjør? Vel, segregering er selvsagt et idiotisk forslag. Et fornuftig tiltak, som man gjennomfører med et visst hell i Oslo, er sponsede barnehager for fremmedspråklige barn. Man bør kanskje vurdere barnehageplikt fra 4 år i enkelte bydeler?
Ellers er jeg litt blank.
Men jeg tror nok at jeg også ville vurdert en annen skole enn nærskolen dersom den hadde 90% fremmedspråklige elever.
I min bydel, og også Grorud tror jeg? har de gjort kjernetiden gratis for alle fire- og femåringer. ALLE fire- og femåringer. Et genialt tiltak som gjør at flere barn kommer i barnehage, lærer norsk og lærer hvordan skolesystemet funker. I tillegg lærer foreldrene hvordan systemet fungerer, og får nyttig feedback. Utrolig bra integreringstiltak.
Skolen ungene her går på har vel ca 70 % barn som er definert som fremmedspråklige.
Det er 35 nasjoner representert.
Dette har aldri vært noe problem. Det mange glemmer oppi dette tror jeg er at de aller fleste fremmedspråklige er barn av 3. og 4. generasjons innvandrere. Ergo; for meg og sikkert mange andre oppleves disse som norske selv om de har en annen bakgrunn hva gjelder kultur,religion osv.
Jeg har ei datter som skal opp i 5.klasse nå til høsten. Hun har alltid vært veldig frempå når det gjelder lesing, skriving osv. Hun har aldri blitt satt tilbake selv om hun er 1 av 3 eller var det 4 etnisk norske i klassen sin.
Og jeg er veldig takkmenlig for at ungene mine får oppleve et slikt mangfold det er på skolen. Det er en skole et steinkast unna som veldig mange etnisk norske søker seg til nettopp av den grunn at der er det lite fremmedspråklige. Denne skolen gjorde det forøvrig dårligere på nasjonaleprøver enn skolen ungene hvis det er av betydning for noen.
Jeg stemmer med Polyanna - slike innspill skal vi debattere seriøst - rett og slett fordi det finnes så mange gode argumenter for hvorfor HI tar feil.
Hvorvidt en skole er dårlig eller ikke, tror jeg avhenger av ledelsen ved skolen og av skoleeier. Hvilke økonomiske rammer skoleeier legger til grunn er viktig, samtidig som det alltid er lederes jobb å utnytte de økonomiske rammene best mulig.
Jeg er sikker på at det vil være en styrke for "norske barn" som har gått på en god skole med høyt innslag av fremmedkulturelle barn - de blir rett og slett mye flinkere (generelt sett selvsagt) til å forstå ulike personers ståsted og verdi i et fellesskap.
Teamarbeid er nøkkelen til de gode løsningene i framtiden. Og hvem kommer til å være veldig gode på å forstå betydningen av tverrkulturelle team?
HansKristian - svaret på det siste spørsmålet skal du få lov til å tenke ut selv!
Og denne idylliserte fremstillingen er oppskriften på hvordan man på dette området sender ballen over til de brune og tilbakestående (les: FrP) og lar den bli der; det er mange skoler i Oslo som har svært mye høyere andel fremmespråklige elever enn 30%. Skolen vi sogner til er en av flere med over 90% fremmedspråklige. Det er ikke først og fremst en ressurs eller et utgangspunkt for å gi elevene kompetanse. Det er først og fremst et problem. Det er et sammensatt problem og et stort problem. Det er sannsynligvis ikke et problem som ikke kan løses – og jeg tror til og med enkelte av skolene i Oslo gjør hederlige forsøk på å løse det – men det forutsetter faktisk at man innrømmer at det er et problem. Venstresiden i oslopolitikken er ikke villige til å si at det er et problem, skoleledelsen på «vår» skole er ikke villig til å si at det er et problem. Denne unnfallenheten er svært lite tillitvekkende når man skal sende barn på skolen, og jeg tror den er en av de faktorene som bidrar sterkest til at de som har muligheten enten søker seg vekk, flytter eller velger private alternativer, og det gjør naturligvis at problemet blir større. Nå syns jo jeg det er helt greit med alle de tre valgene, men dersom kommunen og skolen hadde spilt med åpne kort, gjort rede for problemet og forklart hva de gjorde for å gi et fullgodt undervisningstilbud også til elever med norsk som morsmål, kunne jeg vel iallefall ha vurdert å benytte den lokale skolen. Men basert på det lille vi har mottatt av informasjon fra skolen, og det jeg selv har innhentet av informasjon, var det komplett uaktuelt. Elefanten står midt i skolegården; jeg ser den, og jeg tror ikke det hjelper for politikere og skoleleledelse å late som om de ikke gjør det.
Og jeg er overrasket over hvor mange ellers oppegående mennesker som går rett i "hvaneimenneeeida, det er BARE fint og flott og hipp hurra"-grøfta her. Selv om jeg ser hvordan de ble dyttet dit.
Jeg er enig, getthofisering er like uheldig, men kanskje ikke fullt så ille rent etisk sett som segregering.
Dette er jeg veldig uenig i. Vi - som er her på FP - burde sørge for å få flest mulige konstruktive og fruktbare debatter. Uansett hvem som starter dem.
Det er ikke en ære å få starte en bra debatt. Det er vi alle som debatterer som skaper debatten og resultatet. Det er ikke vedkommende som startet den. Jeg ønsker å si hva jeg mener, og det ønsker jeg å gjøre selv om jeg snakker med venstreradikale, høyreekstimister, politikere eller "hvermansen". Det å utelukke noen fra en debatt er det samme som å be om at en slik debatt går under jorden.
Men er det ikke et langt større problem i Oslo, dette at flere skoler får en veldig høy andel flerkulturelle?
Det er en grei andel flerkulturelle familier i området her hvor vi bor, men jeg har ikke hørt noe om at det er et "problem" i forhold til %-andel på skolene i nærområdet.
I Bergen er det vel heller ikke fritt skolevalg, hvilket det er (enkelte steder?) i Oslo.
Jeg er veldig, veldig enig.
Det får heller være opp til oss å komme med motsvar, ta til motmæle og så heller la tåpelige innlegg falle for sin egen urimelighet.
Jeg nekter å tie slike ting som dette ihjel. :trasser:
Helt enig. :nikker: Det å starte en skikkelig og nyansert debatt med utgangspunkt i hatpropaganda er ikke å gi ekstremistene ære eller "kred", det er å være med på å balansere den totale debatten med fornuft. Jeg kan ikke se at det noen gang kan være "galt" å argumentere fornuftig og saklig.
Jeg vil ikke ha på meg å ville tie temaet ihjel, det kan diskuteres i det vide og brede - men helst i en annen tråd. Vi har hatt en lignende og interessant diskusjon før mener jeg å huske, men da med et litt annet utgangspunkt. Jeg synes man kan la være å gi voldsom respons til en bruker som benytter sitt første innlegg til å spre nynazistiske linker. Ryggen til liksom, vi husker Arne Myrdal.
I Oslo preges jo mye av denne problematikken av "too little, too late". Man har latt ghettoer utvikle seg og gjort for få tiltak på den sosiale fronten, språkkurs, damegrupper, jobbprosjekter, fritidsaktiviteter osv. Problemet i en by som Oslo, der det er så store forskjeller på folk er at fattigdomsproblematikken i stor grad også blir en en etnisitetsproblematikk. De fattige, de som står utenfor aktiviteter, er ofte ikke opprinnelig norske.
Gratis kjernetid er et strålende tiltak. mage steder, som flere steder i Groruddalen, kombineres dette med språkkurs for mor. Ungene burde nok ha vært i barnehage enda tidligere, men 4- 5 år er jo bedre enn ingenting.
Ellers er jeg utrolig imponert over hva de har fått til i Vinje kommune i fht integrering, det er noe alle kommuner burde lære av. Her spanderer de noen flere norsktimer, behandler folk som folk osv. Artikkel her.
Ellers bør man kanskje betrakte hi ut fra forumreglene: Du forplikter deg også til ikke å legge inn noen innlegg som er støtende, uanstendige, seksuelt ladede, hatske, truende eller annet som ellers er i strid med gjeldende lover.
Både innlegget og linken i hi kan vel ansees å bryte med en god del av dette, og dermed bryte med forumreglene?
Vil vi egentlig ha nynazistisk skit her inne, uansett hvor interessant debatten kunne ha vært?
Ut fra slik dere beskriver linken i HI så syns jeg den kan fjernes. Men diskusjonen kan likevel tas på en grei måte.
En av grunnene til at ekstreme synspunkter kan vokse frem er at det finnes elementer av sannhet der, og at disse elementene blir effektivt fortiet og fortrengt.
Jeg er helt enig i at debatten bør tas, og at det kan finnes elementer av sannhet i synspunktene som blir hevdet i hi.
Men det bør gjøres, som Polyanna sier, på en grei måte - og helst uten noe som kan minne om sympatier i retning nynazisme og annen skit. Aller helst i en egen tråd, avsporet fra denne.
... Men på den andre siden, det er jo neppe noe som hindrer ekstremister i å spre møkka si i den tråden heller.
En av de aller største problemene i forhold til integrering tror jeg faktisk er et fastlåst syn på hva en innvandrer er. Mange av de som slår seg på brystet og skryter av egen realisme tar et fastlåst syn for gitt.
Ved den skolen jeg vet at man har fått til ting så har man bl.a. ansatt og bidratt til lærerutdanning av voksne med samme kulturbakgrunn som en del av barna. Man har trukket inn ressursene fordi man har innsett at de finnes.
Det man sliter med er å få relevante instanser på banen fort nok når det er behov for det. Pga. ressursmangel. Men det er kanskje begrenset hvor mye kompetanse PPT og barne- og ungdomspsykiatrien har når det gjelder barn som har fortid som barnesoldater eller barn fra forskjellige land/stammer/landsdeler fra sine hjemland som er i krig.
De fleste innvandrerelevene har derimot ikke slik problematikk. Det er like mye skoleflinke, pliktoppfyllende barn med foreldre som jobber knallhardt for å klare seg og med leksevaner veldig mange kunne lære noe av.
Jeg synes det vitner om et ekstremt lite gjennomtenkt menneskesyn å definere mennesker som problemer kun på bakgrunn av hudfarge og nasjonalitet.
Det som er et problem er at relevante instanser og bevilgende politikere svikter når mange skoler prøver å rope varsko i forhold til enkeltsaker. Som f.eks. traumatiserte barnesoldater som har store problemer med å forholde seg til medelever og konflikter i vanlig lek.
Vi har fått mange innrapporteringer fra brukere angående denne tråden og lenken i førsteinnlegget, og vil opplyse om at vi har valgt å la adressen ligge, men tatt bort lenken i den, da vi vurderer det som bedre enn at lenker gis pr. prikk, for da vil vi komme i lenkestatistikken deres, men det gjør vi ikke slik den ligger nå.
Og siden mitt innlegg (i tillegg til de som uttalte direkte støtte til det) er det eneste i tråden som sier at dette er et problem; jeg har ikke sagt noe som helst om hudfarge eller nasjonalitet. Jeg sa kun noe om språk. 90% fremmedspråklige på en norsk skole er et problem. Et stort problem.
Jeg har ingen erfaring med denne type problemstillinger enda, men er stolt av måten denne tråden håndteres på. Jeg har prikket HI med så rødt jeg klarte, og dulter på Benmurphy, Kanina og Polyanna så hardt jeg bare kan.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.