Vi leverte i dag i barnehagen i hver vår etasje som vanlig. Da jeg kom ut fra avdelingen til minstemor, kjente jeg en skikkelig sterk "klor"-lukt, som da viste seg å være fra en bil med motoren i gang på barnehagens parkeringsplass tett ved barnehagen. Min mann ber mannen i bilen (en far) om å slå av motoren. Det skjer ikke noe. Han ber på nytt han om å slå av motoren. "Jeg hørte hva du sa første gang" svarer mannen surt, og slår da av motoren i det jeg kommer dit. I det vi setter oss inn og skal kjøre, slår han den på igjen.
Da snakker vi på parkeringsplassen til BARNEHAGEN, kalde biler, avgass fra forbrenning i motor er høy, mange små i eksoshøyde, og mye åpning av dører og bagasjerom.
Det er viktig å stå på krava folkens. Jeg håper denne faren var fornøyd med seg selv da han dro.
Det der er så tullete. I vår barnehagen har det gått ut skriv om at det er ikke lov og la bilen stå på tomgang på parkeringsplassen der. Det var flere som bare lot bilen sto og gå når de gikk inn og leverte på kalde dager, uten at noen var i bilen også.
Det vil vel avhenge ganske mye av hvor parkeringsplassen er?
Vi lar alltid bilen stå å gå om vinteren.
Bilen min er ikke i så god stand at jeg kan sjangse på at den starter uten videre i 20-35 minus grader. I tillegg hadde den en feil som tapper batteriet.
Hadde en eller annen gjøk stoppet bilen mens jeg var inne å leverte hadde jeg blitt aldeles rasende!! Tenk om jeg hadde stått der med en nyfødt på armen, 30 minusgrader og ingen bil som gikk? Fordi et nek skulle leke politisk korrekt?
Nei vettu hva!
Vi har opplevd at det var skiltet i den andre barnehagen og der parkerte jeg selvfølgelig langt unna, når bilen sto å gikk.
Forresten så avgir en kaldstart langt mer avgasser enn om bilen får stå å gå noen minutter mens man leverer i barnehagen.
Så det så :trasser:
Forsåvidt. Men her var det jo ikke snakk om at det var kaldere enn i frysern og en sliten bil parkert i god avstand. Snarere det motsatte på alle punkter. Så da bør ikke PK være et skjellsord akkurat.
Det er en grunn til at barnehagen oppfordrer foreldre til å skru av motoren når de leverer barna. Dessuten har aldri jeg klart å levere barna mine på 2-3 minutter, så bilen kan stå på tomgang i 10 minutter den. Det er ikke særlig sunt.
Jeg har også hatt gammel og dårlig bil, som ikke kunne stoppes når den var kald med fare for at jeg ikke fikk den i gang igjen. Motorvarmer er en fin ting. Da er motoren varm FØR man kjører til barnehagen. Problem løst.
Floksa: Når man har kjørt TIL barnehagen så har ikke motoren rukket og bli kald mens man er inne og henter barna, så det er jo ikke snakk om noen kaldstart akkurat.
Jeg foreslår at dere reparerer bilen så dere slipper og forurense på tomgang utenfor barnehagen.
Og :heia:til de som skrur av motoren. Både på egne og andres biler.
Jeg tror jeg hadde stått og sniffet, jeg ELSKER bensin-, klor- og eksoslukt. :knegg: :gal:
Men nei, det kunne ikke falt meg inn å la bilen gå på tomgang slik han gjorde, for et nek.
Generellt bør man alltid skru av motoren, tomgang er noe tull. Men noen kan jo ha grunner i en periode i livet for å gjøre annerledes. Når det var kaldt, og jeg var syk og hadde hatt en større operasjon, så stoppet vi i barnehagen og mannen løp inn med jentene. Jeg satt ute i bilen som gikk, mens han leverte. Så dro vi til sykehuset der jeg var dagpasient. Det blir fryktelig fort kaldt inne i en bil som har motoren av.
Vi slår av motoren. Barnehagens ventilasjonsanlegg har luftinntak like ved parkeringsplassen, og barna på småbarnsavdelinga får gasskammer på stellerommet dersom det står biler og går på tomgang utenfor.
En gang mannen var i bhg og leverte, så han en bil som sto og gikk uten noen inni. Han slo av tenninga og slang nøklene i baksetet ...
Den var borte da han kom ut igjen.
Bak Mazungens skole holder en av hjemmesykepleiens soner til. På dager som i dag når det er kuldegrader står ca 20 biler på tomgang når jeg kommer og de står fremdeles når jeg drar. Det har et par ganger tatt 20 minutter eller så. Fasinerende når kommunen skal være så vedig miljøbevisst.
Ja, Floksa syns nemlig det er best at hun har en varm bil, miljø og sånn er bare for teitinger, og andres unger som kan komme seg inn i bilen kan sikkert bare takke seg selv. :nemlig:
Jeg ser at man i perioder kan ha behov for å ikke skru av motoren, slik som Emm beskriver, men innlegget til Floksa fikk ikke akkurat frem sympatien min.
Idag (4 minusgrader) sto en bil og gikk på tomgang etter at jeg hadde levert ungene. Bilen var tom - og har jeg vært litt tøffere og litt mindre stresset på vei til en avtale, så har jeg skulle stoppet bilen.
Nå er forøvrig vår parkeringsplass et godt stykke fra barnehagen, men likevel.
Vi har ikke bilen stående på tomgang, selv ikke når en av oss leverer og den andre sitter igjen i bilen, heller ikke når vi "bare" flyr inn. Ikke hadde jeg turt det heller.
Det trodde jeg og. Tror det er maks 3 minutter. Eller er det bare 1? Hm.. Lurer.
Iset: Du er gal. Kan jeg sende deg en eksosforgiftet sydvest du kan sniffe på? :humrer:
Hadde jeg sett en bil stå på tomgang utenfor en barnehage og det uten folk inne i hadde jeg pinadø stoppet billen, tatt ut nøkkelen og kastet den i nærmeste innsjø. Eller noe slikt. Faren for at en liten nysgjerrig unge setter seg inn og får bilen til å kjøre er absolutt tilstede, og eier av bilen kunne i værset fall bli siktet for uaktsomt drap.
Jeg har reagert på det i vår barnehage noen ganger, og gitt beskjed til styrer om å foreta seg noe. Sette opp en lapp eller lignende. Flere ganger har det vært store biler også. Sånne som en del folk på landet ynder å breie seg på landeveiene med. :himle:
Ikke bra. For en frekkas. De som gjør det burde få høre det. Men jeg vet ikke om jeg hadde sagt fra. Som regel har jeg så mye annet å tenke på at jeg ikke har verken tid eller overskudd til å bry meg nevneverdig over hva andre gjør.
Jeg pleier ikke å la bilen stå på tomgang, men jeg må innrømme at det er litt fristende å starte den litt før jeg er ferdig på jobb de dagene det har vært veldig kaldt og den må skrapes, men jeg gjør det ikke.
I vår barnehage har jeg faktisk ikke opplevd at bilder har stått på tomgang, det har sikkert skjedd, men det er ikke et stort problem.
Dere som har svart at dere hadde stoppet bilen om det ikke sattnoen inni: mener dere det seriøst?
Jeg hadde blitt flyforbannet om noen hadde skrudd av bilen den gangen vi hadde en bil som stoppet og ikke startet igjen om den ble kald. Jeg bruker forørvig lang tid ved levering.
Nå lar jeg aldri bilen stå å gå lenger.
Jeg kjenner jeg jeg blir både fly forbannet og mer til med tanke på mennesker som utsetter barn (og andre) for en slik fare som en bil som står åpen, i gang og klar for å kjøres er. Da har jeg ikke nevnt miljøaspekteret ved det en gang. :snill:
Jeg får faktisk lyst til å røske nøklene ut av tenningen, låse dørene, og kitte nøkkelen til skogs. Hvis jeg først skulle gjort det?
Jeg hadde i k k e lagt dem pent i baksetet. :hehehe:
VI hadde en gang en slik bil (rest in peace, Rusthaugen), og jeg har faktisk forståelse for de som lar slike biler stå på tomgang. Det er ikke moro å komme for sent på jobb annenhver dag, eller verre, å ikke rekke barnehagen på ettermiddagen.
Men lot du bilen stå på tomgang hele dagen på jobb da? Jeg kan ikke helt skjønne at bilen skal bli så kald de minuttene man er inne i barnehagen at den ikke starter igjen.
OK, så ikke bare syns du det er greit å la bilen stå på tomgang, du gjør det gjerne lenge også? :snill:
Hadde jeg hatt en slik bil hadde jeg nok ringt barnehagen på forhånd og bedt dem stå klare, slik at jeg kunne bruke så kort tid som mulig.
Nå hadde jeg ikke barn i barnehagen den tiden vi hadde den bilen. Jeg hadde muligens satt bilen ett langt stykke unna barnehagen om den måtte gått på tomgang.
Å vel jeg tror ikke personalet er interesert i å komme ut og ta i mot barnet av den grunn.
På den måte forurenset du ikke? Når du satte den langt vekk fra barnehagen, liksom. Da ville sikkert heller ikke noen kunne sette seg inn i bilen og fyke avgårde med den. Lurt!
Sa jeg at jeg hadde gjort det, nei.. Men muligens om jeg måtte latt bilen stå å gå å da hadde jeg selvsagt levert raskt om jeg måtte det.Nå er parkeringen til barnehagen ett stykke unna uansett da så. Men jeg har aldri latt den gå på tomgang hittil og ville aldri gjort detom det ikke var tvingende nødvendig .Jeg liker heller ikke de som lar den gå på tomgang hver dag og de finnes mange av de også.
Jeg snakker om i tilfeller man kanskje ikke har så mye valg om man skal rekke jobb og levere barn.Ikke alltid man får verkstedtime på dagen.
Jeg vurderte en morgen å la bilen stå på tomgang mens jeg leverte, da jeg hadde glemt å skru av lysene på den, slik at batteriet var fullstendig tomt. Men, det er en slik nymotens bil at den ikke lar seg låse når motoren er i gang, derfor tok jeg ut nøklene, låste bilen, og måtte frem med nødstarteren for å få bilen i gang igjen. Heller det enn at noen barn skulle komme seg inn i den og kjøre ned noen andre, det er tross alt et busstopp like ved,.
Jeg ser den.
Men du Minni, ser du ikke den potensielle faren for at et barn kan gå inn i den bilen som du lar stå på tomgang? Synes du eventuelt det er ok? Du risikerer ved dette å drepe/skade både den ungen som setter seg inn og eventuelle fotgjengere bilen måtte treffe på sin ferd. Det er i værste fall uaktsomt drap.
Med det i bakhodet synes jeg ikke det er så ille å ta seg til rette i andres bil, og slå av tenningen.
Jeg kjenner jeg blir litt dramatisk og sier som så at det på mange måter ikke er så farlig om man ikke rekker å komme tidsnok på jobb hvis man kan la vær å utsette andre og deres barn for en slik potensiell dødsfare som bil på tomgang er.
Og, sympati har aldri vært noe helt har hintet om i denne tråden.
Og dere som er så redd for at unger skal komme inn i bilen, hva for unger er det dere omgås?
Om barnehagen faktisk risikerte at ungene stikker av for å tukle i bilene som står utenfor, så er ikke det en barnehage jeg tørr å levere ungene mine i. :eek:
Hva miljøaspektet angår, så går det nok opp i opp med vår manglende bruk av fly. Vi flyr ca 4 timer hvert 4 - 5 år....
Jeg ser den altså, men nå tenkte jeg ikke på det i forrige innlegg siden vi hadde bil som kunne låses på den tiden selv om bilen sto på.
Nå kan vi ikke det så da hadde jeg nok ikke gjort det altså.Da måtte heller bilen stoppet , for jeg risikerer ikke andres liv på den måten.
Alle barn går ikke i barnehage Floksa. Noen er hjemme alene, andre er på vei til skolen og kanskje er en på vei inn i bilen din som står på tomgang med babyen din inne i.
ER dette noe som skjer ofte?
At barn "tar" biler som står histen og pisten og motoren i gang??
Har du noe statistisk mattriale som tilsier at dette er en reel risiko?
Mitt inntrykk er ( altså, min subjektive oppfattelse) at når slike ting skjer er det barn som har tatt nøklene selv og gått ut i familiens bil, hjemme?
Det er forsåvidt sant, i hvert fall på eldre biler, men utenfor en barnehage så er det vel som oftest faren for at eksosen kommer inn luftekanalene som er årsak til at tomgangskjøring ikke er ønsket. En kaldstart utenfor avgir ikke så mye eksos at det vil merkes inn.
Jeg kan la bilen stå på tomgang her hjemme mens jeg skraper is, og om jeg står og venter i gitte situasjoner. Men aldri lenge, og jeg går aldri fra bilen med motoren i gang. Til det er jeg nok litt for glad i bilen min gitt.
Og den ser jeg helt klart og da vi hadde mellomste i en barnehage der dette var et problem, respekterte vi det selvfølgelig og parkerte lant unna :nikker:
Dengang minsten gikk i barnehage var det også noen foreldre med gamle biler som lod dem stå i tomgang mens de leverte. Da ba jeg en stille bønn om at de snart måtte få råd til ny.
Ellers slutter jeg meg helt og holdent til de som stenger av motor på tomgangskjørende biler.
Det kan jo være mange andre grunner også at en lar bilen stå på tomgang, men jeg tviler på at de fleste har så veldig god grunn i det hele tatt. Til og med når vi har hatt flatt batteri og har måttet starte bilen med startkabler hver gang så har jeg stoppet bilen utenfor barnehagen når jeg skulle hente.
Ja, det er jeg jo helt med på, men jeg svarte ut fra at det var fordi det var kaldt, og at bilen var kald, og derfor var vond å starte igjen hvis den stoppet.
Det kan jo være mange grunner til at enkelte velger å la bilen gå på tomgang, og alle er etter mitt hode like dårlige.
Men kald bil, og bil som ikke vil starte fordi den er kald -> motorvarmer.
Poenget mitt var at det var noe det gikk an å gjøre noe med. Da holder ikke tomgangsargumentet gitt.
Og om man aldri tar fly, da kan man forurense så mye man vil?
Det er godt mulig det, men jeg greier virkelig ikke å hoste opp noe dårlig miljøsamvittighet for å la bilen stå på tomgang, de kaldeste dagene, når jeg leverer/henter i barnehagen.
Kall det gjerne min luksus og meg et miljøsvin, men jeg håper man da er like fordømmende der andre tar miljøskadelige valg, som feks å fly på ferie.
Bruke plastposer når man handler, handle ikke-økologiske, langreiste matvarer, "papir"bleier, store biler osv.
Et kjapt google søk ga meg dette i forhold til hva som er forbudt:
Det som er forbudt er såkalt unødig tomgangskjøring. Det innebærer at politiet må bruke skjønn, og dermed må forholdet anmeldes før politiet kan reagere.
I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.
Grønn hverdag derimot, nevner ikke tomgangskjøring med et ord...
Bruk bilen mindre
Tre av ti bilturer i Norge er på under tre kilometer. Flere av disse turene er det mulig å erstatte med sykkel eller gange. Både kropp, sjel, miljø og lommebok kan kan ha godt av at vi bruker bilen litt mindre.
Hva kan du gjøre?
Ta beina fatt på småturene. Sunt for miljøet og sunt for deg.
Bruk sykkel på litt lengre turer.
La barna sykle til fritidsaktiviteter isteden for å kjøre dem. Fin oppvarming!
Apropos oppvarming: Hva med å jogge eller sykle til treningsstudioet i stedet for å kjøre dit?
Spandér en sparkesykkel, rulleskøyter eller lignende på barna, mot at de lover å bruke det - i stedet for å bli kjørt - på vei til trening, venner osv.
Bor dere for langt unna barnas fritidsaktiviteter: Hva med å gå sammen med andre foreldre om å kjøre dem? Én biltur er bedre enn tre.
Reis kollektivt når du kan. Og det er kanskje oftere enn du tror. Rutetider finner du via www.ruteinfo.no .
Unngå bykjøring, spesielt i rushtiden. Køer betyr økte utslipp.
Arbeidplasser kan tjene både penger og trivsel på mindre bilkjøring. På nettstedet www.arbeidsreiser.no finner du en rekke eksempler på hvordan arbeidsplasser kan satse på gange, sykling, kollektivtransport, mer miljøvennlig bilkjøring - eller smarte kombinasjoner av disse elementene.
Jeg synes det er "helt greit" å gjøre på de kaldeste dagene, av hensyn til meg selv og barna som skal sitte i bilen.
Det betyr ikke at jeg ikke forstår, vet eller har kapasitet til å ta innover meg miljøproblematikken i forhold til det.
Det betyr bare at jeg inrømmer å av og til ta et egoistisk valg.
Går motoren på tomgang 1/2 time om dagen, tilsvarer det et merforbruk på 121 liter i året. Dette koster deg mer enn 1400,- kroner og gir over 300 kg unødvendig CO2-utslipp.
Kilde grønn hverdag
Hvem er det som lar bilen gå 1/2 time hver dag da?
En flytur innenlands slipper ut 570 g pr km og passasjer, om jeg leser tallene rett.
Hvor mange som har brukt miljøperspektivet "mot" meg, avstår selv fra å fly på ferie av miljøhensyn?
Hvis du lar bilen stå på tomgang og noen skrur den av, hvem er det egentlig som tar seg til rette?
Hva i alle dager er det som får deg til å tro at det at du eier bilen gjør at du kan gjøre som du vil med den i forhold til andre?
I denne tråden er det virkelig mye som gjør meg skikkelig provosert.
Noen mener altså at man skal få lov til å gjøre ulovlige ting bare fordi det er praktisk for en selv?
Det er ingen tomgangskjøring ved vår barnehage. Noen fordeler er det med å bo midt i byen på østkanten. Ingen tør la motoren stå og gå, for sannsynligheten for at bilen blir stjålet er ganske stor.
Jeg vil svært gjerne se dukumentasjon på at det er ulovelig å la en bil stå på tomgang 3-4 minutter med et spedbarn i bilen, på en parkeringsplass, uten bebyggelse i umiddelbar nærhet.
Mitt lensmannskontor syntes ikke dette var å bryte loven nemlig.
Så fram til noen kan finne en dom på dette, så vennligst avstå fra å kalle meg en kriminell.
Å la et spedbarn være alene i en bil på tomgang anser jeg som uansvarlig. Men det er vel ikke noen lov mot det, men det er en forskrift mot å la bilen gå på tomgang.
Vegtrafikklovens forskrifter om trafikkregler $16.
I vår barnehage har de bedt om at folk slår av motoren når de er inne og leverer barna. Til tross for dette er det noen som fremdeles gjør det. Barnslig og egoistisk, tenker jeg.
Floksa: I stedet for å henvise til lovverket for å rettferdiggjøre at du lar bilen stå og gå unødig på tomgang, bør du heller ta en titt på Kardemommeloven: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill...."
Det er ikke alt som står i loven - som for eksempel å ta hensyn til andre mennesker rundt deg.
Hvis du er så ekstremt rask inn i barnehagen, hvorfor trenger du da å la bilen stå å gå? Bilen blir jo ikke kald på 4 minutter eller?
tillegg: Så lengre opp i diskusjonen at du hadde en bil med diverse feil på som gjorde at den nødvendigvis ikke startet når du ville. Men da hadde jeg kanskje prøvd å få fikset på dette i stedet for å brukt det som unnskyldning for å latt bilen stå å gå..
Nå har det kommet opp lapper på døra i barnehagen, i tillegg til at det allerede var informert om på foreldremøtet i høst + på websiden. Parkeringen er klin inntil barnehagen, og det er i bunn og grunn ingen årsaker til å holde bilen i gang egentlig. Selv babyer tåler da frisk luft.
JEg ville ikke tatt sjansen på å bruke en så dårlig bil med så små barn - spesielt hvis det var så kaldt. Her høres det vel ut som en bil som strengt tatt ikke burde vært på veien. Hva om du så måtte gjøre en nødnedbremsing på en hovedvei og i reaksjonen kvelte bilen? Eller ved et uhell kveler bilen ut av et kryss - skal du da, som et skikkelig nek, bli stående å hindre trafikken, og du var i utgangspunktet klar over at det var et problem med bilen?
Dette blir i basis egentlig litt tull. Med den korte tiden man er inne i barnehagen blir ikke motoren spesielt mye kaldere. En motor blir også raskere varm ved at den kjøres varm. Strengt tatt bør man ikke "tomgangsvarmkjøre" dieselbiler.
Og her må man også se klare forskjeller mellom avgasser i form av co2 og partikkelutslipp m.m. fra en dieselbil.
Duster som lar bilene stå å gå på tomgang er også et element som er med på å gjøre forsikringen dyrere for andre pga. lette tyverier.
Fristende å flytte bilen. Slik tomgangskjøring, der bil står uten tilsyn, gjør at det forsvinner en del biler i norge per år. Det er andre som har forsikringer som betaler for disse bilene....
Jo, det gjør jeg.
Og du må gjerne komme med ordene dine.
Men det gleder meg jo at så mange er SÅ engasjert i miljøet.
Det lover jo veldig godt for framtiden, tross sånne miljøsvin som meg.:nikker:
Når det gjelder Kardemommeloven, om å ikke plage andre, så har jeg såpass mange ganger beskrevet hvorfor det ikke er til sjenanse at min bil står på tom gang, ei heller til noen risiko for hverken barn eller tyveri, at jeg antar at disse hintene ikke er myntet på meg. Veitrafikklovens § 16 har jeg selv sitert, lenger opp og en telefon til mitt lensmannskontor avklarte at jeg ikke bryter loven, men det er mulig den jevne FP bruker innesitter mer kompetane på området enn den lokale lensmannen :jupp:
Nettopp det jeg sier. Lokal forurensning er ikke co2, men f.eks. partikkelutslipp. Helt hvordan forbrenningen på fly er vet jeg ikke, men flyene bruker vel egentlig et drivstoff (parafin mer eller mindre) som vel er mer likt diesel enn bensin, og kanskje da også får en del av ulempene som diesel kan gi i henhold til lokal forurensning. For Co2 spiller det vel egentlig ganske liten rolle hvor man har utslippet - problemet blir globalt. Partikler og en del gasser kan bli mer en lokal forurensning.
Og støy fra fly blir også å se på som en lokal forurensing, og er vel sjeldent noe problem annet enn i nærheten av en flyplass...
At fly er en co2 versting, i tillegg til partikkel, støy og gasser(?) er det vel liten tvil om. Særlig om man ser på antall personen forflyttet i forhold til utslippene. Og, at en forurensning er lokal, kontra global er vel ikke et godt argument for å bryke fly??
(og merk at jeg ikke anser tomgangskjøring som lurt, miljøbevisst eller solidarisk, men jeg inrømmer i allefall mine mer egoistiske valg...)
Poenget var vel litt fly kontra topic for tråden, tomgangskjøring - og for å forstå skillet for lokal og global foruresning. Problemet med å stå parkering utenfor en barnehage med motoren i gang er ikke co2-utslippet, men hva som skjer med luftkvaliteten rundt barnehagen - og inne i barnehagen.
Bilen burde selvsakt stått hjemme til den var iorden, men etter samtale med verkstedet fikk vi klarsignal til å bruke den, da feilen ikke gikk utover hverken sikkerhet eller bruksegenskaper.
Og jeg gjentar: det er ikke et problem i vår barnehage fordi ventilasjon, parkeringsplass og topografi og plassering av bygninger rett og slett gjør det sånn. Og, da vi brukte en barnehage hvor dette VAR et problem, så respekterte vi selvfølgelig det. Men dette har jeg skrevet noen ganger før altså.....
Men er du ikke redd for at det skal skje noe med babyen eller bilen når du ikke er til stedet og bilen står på tomgang da? Hva om det oppstår brann f.eks.? Trodde ikke at det var lov å la barn være alene i bilen jeg, tomgang eller ei.
Sånn generellt om debatten: Vi har heldigvis ikke dette problemet da "parkeringsplassen" til bhg. ikke ligger i umiddelbar nærhet til hverken uteområdet eller bygningen. Jeg vet bare om en mor som pleier å gjøre dette (og hun kjører lilla bil med playboy bunny over hele bakruta etc.- jeg kjenner fordommene øse over meg), men nå er det lenge siden jeg har sett henne også gjøre det. Uansett er det en ufin ting å gjøre. Det er dårlig for miljøet, det er potensiellt farlig for de som ferdes rundt og det er totalt unødvendig.
:hehehe: Har du ikke hørt om kjøp og salg av klimakvoter?
Så rart. Ser ut som jeg leser situasjonen på flere måter enn de fleste her.
Uten at du trenger å ta dette noe personlig, så hørtes det ut som trassen kom fra mannen din. For han er jo ikke i posisjon til å bestemme over andre. (Selv om han syntes valget den andre mannen tok var irriterende.) Vi alle tar jo tusenvis av valg hver dag. Noen bedre, mer gunstig for naturmiljøet, egen helse og andres helse. Men vi tar jo så vist mange valg som ikke er av de mest gunstige. Noen av de er jo til og med dårlige på noen områder. Enten det går utover nabomiljø, naturmiljø eller bekvemmelighet. (Dere alle har vel selvinnsikt til å vite dere tar flere dårlige miljøvalg i hverdagen??)
Til det jeg mener med trass fra mannen din. Det er noe med å vite sin egen plass..
Mannen din sin plass er jo ikke å være miljøagent ved å bestemme over andres voksne menneskers valg? Selv om man er medlem i Blekkulf, kan man rett og slett ikke tro at en har myndighet (eller rett) til å bestemme over andre. Men å prøve å påvirke andre i riktig retning er jo fint.
(Ps. i store bokstaver: Det trengs ikke å halshugge meg nå for dårlige naturmiljøvalg, da jeg har ikke kritisert gode miljøvalg. Men jeg ser muligheten for at valget jeg tok med å skrive dette nå i dette forummiljøet, kan telles som et dårlig miljøvalg da. :fnise: )
Nei, det er jeg ikke. Skulle jeg vurdet faren for det som så stor at jeg måtte tatt lillebror med inn alltid, ja, så kunne jeg aldri kjørt bil.
Sannsynligheten for at vi skal bli kvestet eller drept på vei til eller fra barnehagen er så mange tusen ganger større, men jeg velger alikevell å kjøre.
Det finnes mange steder hvor jeg ikke lar ungene være alene i bilen, med motor hverken på eller av. Men barnehagen og butikken vår er ikke et av de stedene. Og da er ikke brann eller kidnapping eller min plutselige død årsaken, men stor sansynlighet for at noen vil ta kontakt med barna, evt stjele bilen.....
Vel. Om bilen hadde tatt fyr og du hadde vært der, hadde du jo kunnet fått ut ungen. Og om det plutselig skulle skjedd ungen(e) noe hadde du jo kunnet hjulpet ham/dem der og da.
Pussig å dra "det er jo så mange farer her i verden"- kortet. Det er utrolig banalt, rett og slett. Alle kan dø når som helst ja. Vi utsetter oss for store farer hver dag ja, men vi vil jo likevel prøve å gjøre vårt ytterste for å unngå det, for å minimere farene. Det er jo ikke slik at fordi verden er så farlig så er det er greit å være generellt uforsiktig?
Jeg synes ikke det er "trassig" å be andre slutte med noe som plager/irriterer en selv eller andre. Det trenger heller ikke å bety at man mener at man kan "bestemme over andre".
Det er jeg enig i. :) Men å kommandere er ikke å trasse, det er å være uhøflig. Å trasse, mener jeg, er å gjøre noe fordi andre er uenige, vil at man skal la det være, eller vil at man skal gjøre noe annet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.