Hyacinth sa for siden:
Er det fremdeles INGEN tråd om dette, eller er jeg bare blind? :undrer:
Ja, 73% har stemt nei til avtalen, eller muligens til KS generelt.
Debatt?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Hyacinth sa for siden:
Er det fremdeles INGEN tråd om dette, eller er jeg bare blind? :undrer:
Ja, 73% har stemt nei til avtalen, eller muligens til KS generelt.
Debatt?
007 sa for siden:
Jeg stemte aldri, men jeg tror jeg hadde stemt ja. Jeg tror ikke streik fører noe bra med seg, heller tvert i mot.
Det jeg har landet på er forresten å melde meg ut av utdanningsforbundet. Jeg trenger ikke forbundet og de 8000,- jeg betaler i kontigent vil jeg heller bruke på noe annet.
Hyacinth sa for siden:
Eller er denne saken ferdig debattert for lenge siden? :knegg:
Kirsebær sa for siden:
Jeg er gift med en lærermann, men har fortsatt ikke helt fått taket på hvorfor de streiker nå når det er ferie? :blånn:
Teofelia sa for siden:
Jeg synes det er synd at lærerene har kommet dårlig ut av forhandlingene (eller føler at de har gjort det. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i sluttresultatet). Men jeg tror en lærerstreik nå bare vil se lettere komisk ut og neppe vil få verken mediedekning eller oppslutning utenom egne kretser. Dessverre, for jeg unner virkelig lærerne gode arbeidsbetingelser.
Karamell sa for siden:
De trapper nok opp etter ferien. De streiker primært for å beholde arbeidstiden sin.
Og så lurer jeg egentlig på om det bare er lærerne i utdanningsforbundet som streiker eller om det gjelder oss andre pedagoger også? Det har jeg ikke klart å lese meg frem til.
Teofelia sa for siden:
Det må da være grenser for hvor lenge fagforeningene har råd til å ha folk i streik? Eller er det bare en håndfull som er tatt ut nå?Karamell sa for siden:
Jeg innbiller meg det. At det ikke er mange som streiker nå, men innrømmer at jeg bare har lest overskrifter så langt.
Anne C sa for siden:
Skolenes landsforbund og Norsk Lektolag har vel streiket en stund? Nå streiker alle forbundene.
Jeg stemte nei, og kommer ikke til å melde meg ut. Det hadde jeg ikke gjort uansettt utfall. De andre to forbundene er for små, og å stå utenfor er uaktuelt for min del.
Karamell sa for siden:
Fra eposten jeg har fått og alle medlemmer har fått.
Stompa sa for siden:
At streiken starter nå er jo ikke noe lærerorganisasjonene kan gjøre så mye med siden hele lønnsforhandlingssystemet i Norge er laget sånn at forhandlingene er på våren, med på følgende streik på seinvåren/sommeren. Akkurat i år starter riktignok streiken seinere enn den kunne ha gjort siden det ble nei i uravstemming, men ellers er det bare sånn det er.
Det som er annerledes i år er at siden streiken starter 1. juli (?) i stedet for i slutten av mai tas bare lærerne ved en skole i Bergen ut i første runde - tror det var snakk om 33 stykker. Så trappes det opp når ferien er slutt 1. august. Jeg synes det er en god strategi når rammebetingelsene først er sånn som de er.
ming sa for siden:
De skal visst skjerme barnehagene, leste jeg ett eller annet sted på det store Internettet.
Vi har stemt nei fordi arbeidsavtalen fører til en mindre fleksibel arbeidsdag.
1)Å binde alle lærere på skolen 37,5 timer i uka tar ikke høyde for at lærere - spesielt på ungdomsskole og videregående - har perioder med enorm arbeidsmengde. Dersom alle skal jobbe minst 37,5 timer hver uke, går ikke arbeidsåret opp når lærere jobber f.eks. 60 timer i uka i retteperioder. Jeg ser det blir vanskelig på barneskolen også. Vi har ikke så store topper som lenger opp i skolesystemet, men det er likevel uvurderlig å kunne gå hjem kl. 15 noen dager innimellom i rolige perioder for å ha overskudd og energi til periodene med foreldresamtaler f.eks. Noen yrker har fleksitid, vi har denne muligheten, og vil ikke miste den. Det er også urimelig å kreve at alle lærere skal sitte på overfylte arbeidsrom og gjøre for- og etterarbeid. Realiteten er at når vi er på arbeidsplassen er vi tilgjengelig for ledelsen, kan bli pålagt vikartimer, må fungere som sekretær for andre elever, blir forstyrret av andre lærere som samarbeider osv. Mange lærere sier også at de trenger en skikkelig pause etter 5-6 timer undervisning for å kunne konsentrere seg om vurderingsarbeid og undervisningsplanlegging.
2) Vi skal lønnes dårligere for pålagte vikartimer. Dersom jeg er på jobb i de tilmålte 7,5 timer, kan rektor pålegge meg å ta vikartimer ved behov. Etter gammel avtale ville jeg da fått vikartimelønn oppå den vanlige lønna mi. Med ny avtale får jeg betalt for halve vikartimen, siden jeg uansett er på jobb, samtidig som jeg trekkes en time fra min ordinære lønn. Vikartimelønna er høyere enn min vanlige timelønn, så jeg går forsåvidt såvidt i pluss, men hva med det arbeidet jeg egentlig skulle gjort den timen? Det må jo fortsatt gjøres, så sånn sett taper vi på å ta vikartimer.
3)Seniortiltak (litt mindre undervisning) for å få lærere til å stå lengre i jobb, innføres senere enn ved gammel avtale.
Det er sikkert mer, men dette er hovedårsakene til at jeg stemte nei. Legg til at KS og Utdanningsforbundet tolket avtalen ulikt - det føles ikke veldig trygt og forutsigbart.
Teofelia sa for siden:
Det virker som en god strategi. Streik i august vil merkes. :skremt:Polyanna sa for siden:
Interessant timing.
Og jeg syns det virker lite hensiktsmessig å endre arbeidstidene slik det er foreslått.
(Og så har jeg på to-do-listen å finne ut hvordan vi skal organisere arbeidstiden på vår skole, som er satt opp annerledes)
Stompa sa for siden:
:nemlig:
Jeg kan godt planlegge timer (forarbeid) på jobb, men jeg klarer ikke å rette (etterarbeid) der. Og det enda vi har kjempegode arbeidsrom; nyoppussede, lyse, med nok plass. Men vi sitter flere sammen, og det er forstyrrende.
På rommet mitt sitter det seks til sammen. Det er alltid noen som må ta eller får en telefonen, som småprater litt sammen, som diskuterer et opplegg (vi har ingen andre tilgjengelige rom der vi kan samarbeide faglig), og det er alltid elever som banker på og spør etter noen. For meg, som blir veldig lett forstyrret, er det helt umulig å fokusere nok til å gi gode tilbakemeldinger på norskstiler. Jeg forstyrres av de visuelle (bevegelser), men også av lydene, og jeg klarer ikke å rette med musikk i bakgrunnen heller, så hodetelefoner/øreplugger er ikke et alternativ.
Retting gjør jeg altså stort sett hjemme innenfor rammene av dagens avtaleverk, og det vil bli krise for meg hvis jeg blir nødt til å være på jobb 37,5 timer hver uke. Retting er såpass stor del av jobben min at jeg ikke vil få utnyttet disse timene fullt ut, og de resterende 6 timene som jeg råder over selv hver uke for å fylle årsverket vil ikke være nok til å bli ferdig.
Matilda sa for siden:
NLL er ikke i streik ennå, men de har brukt en måned på å gi endelig svar på meklingsskissa, og har landa på fortsatt nei. Da blir det streik. De kan vel ikke ta ut noen uten å melde plassoppsigelser to uker i forveien, eller hva det er.
Mings oppsummering er god. Hovedproblemet for min del er ikke å sitte full arbeidsuke på jobb, det gjør jeg allikevel de aller fleste uker, men nå mister jeg muligheten til å flytte tid fra de stillere ukene til de ukene det er kaos. Vurdering må følge etter undervisning, forberedelser kan ikke gjøres uker i forveien - så noen uker må jeg jobbe 50 og kanskje 60 timer uansett. I tillegg skal man altså være disponibel full tid på jobb de ukene det er roligere. I tillegg er ordninga rundt vikartimer helt høl i huet, siden man trekkes i lønn for oppgaver man allikevel ikke kan velge bort. Det hjelper ikke at lønnsoppgjøret var godt for min del, når arbeidstidsavtalen ikke tar hensyn til hvordan arbeidsbyrden er fordelt gjennom året, og dermed legger opp til at man skal utføre deler av jobben gratis.
Her er for øvrig hva Norsk Lektorlag sier om saken i dag.
Matilda sa for siden:
Det Stompa sier gjelder for meg også - bare at vi ikke er seks på mitt arbeidsrom. Vi er 19. Det betyr at sjøl når alle ikke er tilstede, sjøl når det ikke er ad hoc-planlegging i en krok, noen som ber om hjelp til å vurdere en elevtekst, noen som knotter på tastaturet sitt eller noen som sitter i telefonen, så er det et evig renn av elever på døra. Er det ikke mine, så er det noen andres, og så ringer telefonen og man må svare den. Og nei, vi har ikke stille rom å sitte på, vi har jo ikke grupperom til elevene en gang. Og vårt arbeidsrom er blant de bedre, jeg har stor pult og hylleplass og egen pc og er godt fornøyd, så lenge jeg kan gjøre vurderingsarbeid hjemme.
Acsa sa for siden:
Jeg er i SL, som gikk til streik med en gang etter forhandlingsresultatet, og har fem lærere på Karmøy ute i streik eller noe sånt. Opptrappinga kommer i august.
Jeg er glad for at medlemmene i Utdanningsforbundet har sagt så tydelig hva de ønsker, så det blir en bred front i denne konflikten!
Blondie sa for siden:
Jeg er også i SL og er veldig lettet over at organisasjonene nå står sammen. Det kan bli interessant å se det utvikle seg, arrogansen til KS i denne sammenheng er virkelig grensesprengende.
På min arbeidsplass er det store nok arbeidsplasser, men det krever kustus å ha arbeidsro der. Spesielt siden det er utstyrt med glassvegger til arealer hvor elevene oppholder seg.
Matilda sa for siden:
For øvrig er det vel egne forhandlinger i Oslo, de er utafor KS-området, og der her man akseptert avtalen, etter hva jeg veit.
Ru sa for siden:
Jeg må innrømme at jeg er veldig spent på hvordan dette egentlig vil gå. :gruble:
Input sa for siden:
Jepp. Avtalen var litt annerledes, men ikke veldig, fra KS sin.
m|nken sa for siden:
Stemmer at de har akseptert avtalen i Oslo, men det er viktig å nevne at de fikk en helt annen avtale enn ellers i landet.
Matilda sa for siden:
Ja, jeg har ikke lest den, siden jeg ikke er ansatt i Oslo. Tenkte bare å få med her og at foreldre til Oslobarn slipper å organisere seg med barnepass til høsten. Det står i de fleste avisene, da.
Og Ru, jeg er også spent! Jeg er i foreldrepermisjon og kommer ikke til å tas ut, men jeg hadde streika for dette. I sommer, til og med. Ikke fordi jeg er så hissig på konflikt, men fordi jeg tror at den nye avtalen kan føre til en dårligere skole på sikt. Jeg vil ha en bedre skole, jeg!
Lisa sa for siden:
Er det noen som kan si noe generelt om hvordan det er annerledes i Oslo? Bedre betingelser eller kompenseres de på andre måter? Lønnen er vel noe høyere i Oslo?
rine sa for siden:
Hm, jeg har lurt litt på hvem det er som ikke gidder å stemme, eller som vurderte å stemme/har stemt ja, og nå fikk jeg altså vite om en. :sjokk: Det er godt mulig streiken ikke forandrer på resultatet av den første avtalen, men det er jo pokker så viktig å engasjere seg og stemme NEI til en så drastisk forverring i lærernes arbeidsforhold som det KS la opp til?
En håndfull nå. Mange flere fra august. :nemlig:
Stompa sa for siden:
Jeg også. Jeg har ikke høye forventninger, men det handler like mye om at hvis vi ender med den avtalen vi nå har sagt nei til - eller til og med noe enda verre - har vi i hvert fall sagt fra om hva vi mener og har rett til å kritisere i etterkant.
007 sa for siden:
Men jeg skrev jo at jeg mest sansynlig hadde stemt ja, rine. Så OM jeg hadde engasjert meg, så hadde jeg stemt ja.
Lisa sa for siden:
Jeg vet det var unngåelig men synes det var svært uheldig timing på dette. Jeg er redd "folk flest" ikke vil ha særlig sympati for en streik som trappes opp først når skolen starter igjen etter 2 mnd sommerferie. Håper ikke det skader omdømme ytterligere. Jeg synes folk har forbausende mange fordommer om læreryrke fortsatt.
rine sa for siden:
Jeg reagerer altså på at du ville stemt ja.
Lisa: Helt klart, det blir ramaskrik om det blir streik i august, men Folk Flest sin støtte har lærerne aldri hatt uansett. Hadde de hatt det, ville ikke forslaget fra KS kommet på bordet in the first Place. Folk Flest, i dag representert ved VG som skriver at "lærerne jobber 43 timers uke for å veie opp for den lange sommerferien" :gal: er clueless når det gjelder lærernes arbeidstid og ser ikke noe annet enn lange "ferier" som de er grønne av misunnelse over.
Anne C sa for siden:
Var det ikke så mange som 16000 som ikke stemte? Sløvt synes jeg.
Nenne sa for siden:
Nå vet jeg flere har kommet med tall på folk som faktisk er tatt ut, men lærer-med-FAU-ere fortalte at i prinsippet så holder det å ta ut en i streik nå og så trappe opp seinere.
gajamor sa for siden:
Var det ikke én bergensskole med 36 lærere?
Matilda sa for siden:
Jo. Rothaugen skole i Bergen fra 30. juni.
Engasjert sa for siden:
Jeg har stor respekt for lærernes nei til denne avtalen, og som lærerdatter og mangeårig FAUer har jeg innsikt i lærernes arbeidsdag. Det er nok til at jeg er full av respekt for dem som faktisk velger et så viktig, og likevel så tøft, yrke. At man nå skal endre arbeidsvilkårene uten at arbeidslokalene er tilrettelagt for de arbeidsvilkårene de har forhandlet seg fram til, harmonerer bare ikke.
Dessverre tror jeg ikke at lærerne vil oppnå noe ved å streike, for dette hadde arbeidsgiver bestemt seg for på forhånd. Å ikke komme dem noe i møte (dvs beholde gammel avtale) tror jeg ikke vil være mulig.
Jeg håper imidlertid at lærerne får markert sin motstand kraftig, uten at "folket" blir imot dem fordi streiken blir for langvarig og sommerferien derme blir urimelig lang.
Ru sa for siden:
Hvordan i all verden skal det gjennomføres? Da må de jo stille som streikevakter og møte opp daglig for å få betalt av streikekassen? Midt i det som unektelig er ferie? Og man tar jo ikke ut de som har ferie i streik? :gruble:
Sånn ellers er det jo relativt at folk ikke stemmer. Ikke uvanlig der jeg har vært i hvert fall.
Blondie sa for siden:
Jeg har ikke all verdens tiltro til at streik vil føre til noen bedre avtale jeg heller, men det handler vel så mye om å sende et sterkt signal for min del. Avtalen gjør jo om på hele arbeidstidsavtalen og gir betydelig redusert fleksibilitet. Nå er det jo nok av dem som mener at det bare er på sin plass, men jeg mener helhjertet at det går utover elevene. Dessuten, hvem andre arbeidsgrupper går med på å ha mer bunden tid? Er ikke snarere trenden at det blir mer og mer rom for fleksible løsninger? Jeg har mer tro på tillit en mistro, men KS er altså ikke enig med meg.
At streiken starter 1. juli handler jo om spillereglene og at forhandlingene om slike avtaler foregår på våren. Det er jo ikke noe lærerorganisasjonene kan regjere over. Jeg spår at det vil merkes at lærerne streiker fra ca midten av august. :nemlig:
Chanett sa for siden:
Planlagt ferie kan avvikles, har jeg lest. For oss lærere blir det fire uker i juli, så strengt tatt betyr det streik fra august.
Matilda sa for siden:
Ja, jeg veit ikke mer rundt den praktiske gjennomføringa, dette så jeg bare kommentert av en av de ansatte ved denne skolen, inne på den FB-gruppa som heter Arbeidstidsforhandlingene. Den er jeg for øvrig ikke med i, for jeg synes det blei så mye usakligheter der inne en periode. Vi er ikke aleine i verden om å bli utsatt for økt press fra arbeidsgiver, det er ikke noe poeng i å svartmale mer enn nødvendig, det burde være nok å holde seg til fakta. En del fornuftige innspill kommer det likevel der, så jeg er inne og leser av og til.
Bloppy sa for siden:
Jeg støtter lærerene fullt ut i denne saken.
De ser jo ut til å gå motsatt vei som alle andre. De fleste andre får mer fleksible dager, mens lærerene skal få det mindre fleksiblelt.
Skjønner godt at det er godt å ha den fleksibliteten til spesielt etterarbeidet altså. Slik som Stompa og Ming forklarer det, så ser jeg at det definitivt virker som en heller dårlig deal å gå inn i.
Så får det heller være at vi må mukke det til litt i august. Men vi er prisgitt at noen dyktige lærerer fortsetter noen år til, så det får heller gå.
Malama sa for siden:
Å ordne barnepass i august går fint for oss, han skal uansett være hos mormor de tre dagene før skolestart for da er sfo stengt, og kan sikkert være der lenger.
Kjipt, for en førsteklassing som ser frem til skolestart og særlig det at han er først i klassen til å feire skolebursdag (altså vår måte å prøve å vinkle det positivt på at han akkurat ikke rekker bhg-bursdag) andre skoledag.... ja, da er ikke streik ved skolestart kjekt.
Men jeg har 100% forståelse for hvorfor de streiker, og støtter dem. Det er nå engang slik at av og til er det mye å gjøre, og da er det greit å kunne jobbe mindre i roligere tider da. Plusstiden jeg opparbeidet i årsoppgjøret (utover det jeg fikk utbetalt altså) tærer jeg på enda. Fleksibilitet i rolige tider, for å ha overskudd til de hektiske. Og å sitte på overfulle rom med etterarbeide forstår jeg at ikke er lett. Det heter seg vel "dersom arbeidsvilkårene er tilstrekkelgi tilstede", men jeg tipper de to partene ikke er helt enige om hva som er tilstrekkelig der.
Få i streik i ferien, og full streik fra skolestart, ja.
Matilda sa for siden:
... og så går det rykter om at førsteklasselærere ikke skal tas ut i de første puljene, men gudene veit.
Katta sa for siden:
Jeg har forståelse for at lærere protesterer på dette, men jeg synes jo det er litt festlig at arbeidsplasser som er vesentlig bedre og mer skjermet enn de vi har regnes som umulig å jobbe på. Nå er ikke vi fornøyd heller bare så det er sagt.
Darth sa for siden:
Det var noen som spurte om avtalen i Oslo. Den er vesentlig forskjellig fra resten av landet. De beholdt den gamle arbeidstiden, og har akseptert avtalen.
Malama sa for siden:
Det hadde vært veldig greit, for jeg har reelt sett mye mer forståelse for "åja, litt lenger ferie" fra 2. klasse og oppover enn akkurat førsteklassingene, men vi takler det om det rammer oss også. Tross alt, det blir jo skolestart før eller siden uansett.
Personlig har jeg jo full frihet, fleksitid, hjemmekontor og hele pakka. Skulle dog gjerne kunne "spart opp" til en lenger ferie, men de fire ukene jeg tar i sommer er å strekke det max som det er da. Egentlig hadde jeg jo en stund en plan om å bli lærer, men ombestemte meg. Angrer tid tider litt, men arbeidstiden min er bedre, ja.
~TM~ sa for siden:
Førsteklassingenes første skoledag skal visst skjermes.
Jeg er mest spent på hvordan dette vil påvirke oss førskole/barnehagelærere. Jeg stemte nei av solidaritetshensyn (selv om jeg er veldig i tvil om lærerne ville gjort det samme om dette hadde handlet om oss, men det er en annen diskusjon), og var sånn semi-fornøyd med avtalen ut fra hva det innebar for meg.
Teflona sa for siden:
Førsteklassinger skal skjermes og få første skoletid, men kan rammes senere, har Udf uttalt.
Stompa sa for siden:
Det er jo uansett ikke sånn at alle skoler i hele Norges land tas ut i streik, så veldig mange vil ikke merke noe til dette i praksis. Husker at i det opprinnelige første streikeuttaket som ble kunngjort i mai var det bare 4-5 fylker som i det hele tatt var berørt, og der var det bare noen skoler/andre som var tatt ut. Opptrapping vil det selvsagt bli hvis det blir langvarig streik, men den vil jo også være gradvis.
Er spent på å se neste uttak - men det blir vel ikke før nærmere august.
Teflona sa for siden:
Jeg stemte nei og er stolt over at så mange lærere stemte nei denne gangen, en historisk oppslutning og et stort nei-flertall. For meg handler det om mistilliten fra KS, at jeg må sitte på skolen 7,5 t hver dag, noe jeg forøvrig gjør likevel, men det er likevel min fleksibilitet som rammes. Om jeg jobber 8-16 eller 8.30 til 15 og resten av timene hjemme, er det opp til meg som profesjonell arbeidstaker som må få avgjøre dette. Nå har vi fast arbeidstid fra 8.30 til 15.30 tre ganger i uka, 14.30 på fredag og torsdag, jeg blir ikke en bedre lærer av å bli ENDA mer detaljstyrt. Fra å ha over 10 timer til å legge hvor jeg vil, skulle jeg ned i under 6 med den nye avtalen.
Blondie sa for siden:
Jeg som forelder til både 1., 8, og 10. klassing til høsten synes vel ærlig talt det er viktigst å skjerme 10. klassingene i det viktige sisteåret, men innser jo at streik må ramme noen for å virke. Jeg er redd streiken kan bli langvarig hvis ikke det feiges ut og brukes tvungen lønnsnemnd.
Matilda sa for siden:
Jeg må bare få si i denne tråden også at det er fint å være lærer. Jeg liker jobben min - elsker den faktisk. Jeg liker ikke alle dager og alle situasjoner like godt, og noen ganger må jeg gjøre ting jeg gruer meg til også, men alt i alt er det fint. Det er ingenting som er så deilig som det kicket man får etter en god time der opplegget fungerte, elevene blei engasjert og jobba godt og fikk til ting. Det er ingenting som er så flott som å se at det løsner for noen, at de får til ting de har slitt med eller ser en sammenheng de ikke har sett før.
Arbeidstida som den har vært nå er ikke så dum, sjøl om det har vært klaging over den også. (Det er fagavhengig - det er større press på lærere med fag som krever mye etterarbeid og der det skal settes 2-3 karakterer, for det kompenseres ikke nok i lesepliktsavtalen.) Det er økte krav til dokumentasjon, uten at det nødvendigvis har noe for seg for elevene, man må gjøre flere sekretæroppgaver, slikke frimerker og sende ut brev og reparere kopimaskinen og sånt, på bekostning av det man skulle ha gjort. Det er frustrerende med nye krav og forskrifter som gir elevene flere rettigheter og færre plikter (sjøl om noe av det heldigvis har snudd igjen). Og selvsagt er det andre yrker der forholdene er mye verre, men vi må jo få si fra likevel når vi ser at ting kunne fungert bedre om det blei gjort annerledes. Personlig savner jeg mer tilbakemelding på jobben jeg gjør, det hadde vært hyggelig om ledelsen hadde tid og ressurser til å følge opp tettere og at man av og til fikk litt positiv feedback eller konstruktiv kritikk, sånn utenom skolevandring og den slags. Men det er en finfin jobb, og det er unektelig godt å ha mulighet for 6-7 uker fri i strekk. Jeg vil bare så gjerne ha mulighet til å gjøre jobben min på best mulig måte. Jeg vil gjerne ha mulighet til å imøtekomme de forskriftene vi er pålagt å følge. Jeg vil gjerne at elevene skal lære noe, ikke bare dyttes gjennom et løp sånn bare fordi.
Lille meg sa for siden:
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke skal støtte lærerne. Eller - det jeg støtter er skolen. Jeg er fremdeles himmelfallen over at KS kan foreslå noe slikt som dette, og jeg ble også himmelfallen da forhandlingsdelegasjonen ikke automatisk gikk i brudd. Men det er mulig jeg ikke helt har forstått hvordan man forhandler for lærerne.
Jeg vil ikke ha en skole hvor lærere må være til stede 7,5 timer daglig gjennom hele året. Folk som vil ha slikt har rett og slett ikke forstått hvordan en skole fungerer. De burde fiskedaskes til de forstår litt mer.
Serafin sa for siden:
Hvis det blir streik, er det da bare
de som er utdannet lærere som blir tatt ut? Hvordan er det med assistenter etc?
Legger plan A-B-C-D-E og F. Sånn itilfelle rottefelle
Teflona sa for siden:
Fint skrevet, Matilda!
Cuyahoga sa for siden:
Jeg er jo der at jeg ikke skjønner fusset over at man må være på arbeidsplassen sin i arbeidstida, og skjønner heller ikke helt greia med at man må kunne velge og sitte hjemme og uforstyrret for å rette og vurdere. Uforstyrret arbeidsro er vel rimelig utopisk for de fleste, å bli "forstyrret" av kollegaer/elever/kunder/studenter er vel en del av jobben i de fleste jobber? Så jeg er ikke så utpreget positivt innstilt til streiken.
Matilda sa for siden:
Det kommer jo an på hvor de er organisert.
Stompa sa for siden:
Store deler av jobben min gjør jeg på jobben, og både jeg og kollegene mine er stort sett på jobb mellom 8 og 15.30 hver dag. Problemet er at nå har jeg frihet til å velge å gå hjem og rette når jeg ser at jeg ikke får arbeidsro på arbeidsrommet - det vil jeg miste i den nye avtalen. I tillegg har jeg i dag mulighet til å jobbe noen færre timer i uker med lite rettearbeid (typisk på starten av en termin), og hente de timene inn igjen i periodene med stort rettepress. Denne fleksibiliteten vil også forsvinne, og er etter min mening en unødvendig forverring av arbeidssituasjonen min som til syvende og sist vil gå ut over elevene, siden de sannsynligvis vil måtte vente lengre på tilbakemeldinger på arbeidene sine.
Nextlife sa for siden:
Matilda, jeg får ikke prikket deg, men applaus for et flott innlegg skal du få.
Jeg har et spørmål til dere lærere, hva tenker dere skal til for å lage så gode arbeidsforhold at dere kan tenke dere å tilbringe hele arbeidstida på skolen?
Cuyahoga sa for siden:
Jeg kan godt se for meg at ikke alle skoler har gode nok arbeidslokaler for lærerne, men det tenker jeg blir en annen diskusjon enn hvorvidt normen er at man er på arbeidsplassen i den normerte arbeidstida eller ikke.
Katta sa for siden:
Men er det reelt at man nødvendigvis mister muligheten til å gjøre noe jobb hjemmefra eller flexe? Jeg ser at man mister retten til dette, men en sånn rett er det jammen ikke mange yrkesgrupper som har, heller ikke de med stor fleksibilitet og hjemmekontor. Eller er det ikke rom for lokale løsninger over hodet her? Jeg har jo i utgangspunktet bundet arbeidstid, men det er jo helt greit at vi flekser. Men: det er arbeidsgiver som styrer dette, som styrer graden av frihet hos den enkelte. Jeg greier ikke helt å se problemet med det egentlig. Jeg skulle like å se den lederen som ikke gikk med på at en lærer dro hjem og rettet når det var dette som fungerte best.
Matilda sa for siden:
Hele arbeidstida tilsvarer gjennomsnittlig 44 timer i uka, det er ikke aktuelt for meg å tilbringe alt det på skolen. Det kommer ikke fram i mediene at det fortsatt skal være noen timer ubunden tid oppå de 37,5 timene.
Jeg synes ikke Lied fikk fram poenget i intervjuet på NRK nå nettopp. Det å måtte sitte på jobb er ikke det verste ved den nye avtalen. Problemet er at den ikke tar hensyn til at arbeidsbyrden ikke er lik fra uke til uke.
rine sa for siden:
Har du en jobb der du ikke har mulighet for hjemmekontor i det hele tatt, altså? :skeptisk: Som lærer er man faktisk ganske mye på arbeidsplassen og gjør store deler av arbeidet mens man deler kontor med andre og altså blir mer eller mindre forstyrret. Greia nå er at KS vil stramme kraftig inn på de timene man faktisk har hatt mulighet for å jobbe i fred og ro. Er det så rart å skjønne at lærerne blir oppgitt over det. For meg er fleksibel arbeidstid et av de aller største godene ved jobben, viktigere enn både jobb og lang friperiode om sommeren og jeg kommer ikke til å bli i skolen et sekund lenger enn nødvendig hvis ikke streiken fører til en bedre avtale. Jeg er redd mange andre lærere tenker det samme.
Katta sa for siden:
Jeg tror ganske mange av oss sitter på felleskontor uten mulighet til å ta med jobben ut.
Cuyahoga sa for siden:
Jeg tenker det samme. Jeg jobber jo en veldig fleksibel bransje, men også der må hjemmekontor og avspassering avtales med nærmeste leder, og om man ønsker jobbe kortere dager i en periode og lengre i en annen periode, så må det også avtales med nærmeste leder. Og det skulle bare mangle, tenker jeg. I utgangspunktet er man forpliktet til å være på arbeidsplassen i arbeidstida.
rine sa for siden:
Og hva så? Regner med at pasientene dine ikke går hjem kl. 14.00? Greie er at lærere har muligheten, men at de, uvisst av hvilken grunn, ikke fortjener samme tillit som andre yrkesgrupper med mulighet for hjemmekontor.
Nærmeste leder for mange lærere er rektorer som sitter i skrustikka i lutfattige kommuner. KS mener jo også at lærere skal ta vikartimer uten ekstra betaling innenfor disse 7,5 timene siden man "likevel er på arbeidsplassen."
gajamor sa for siden:
Nå er jeg ikke lærer mer, men det handler ikke bare om kontorplasser. Det handler først og fremst om fleksibilitet til å jobbe mye når det trengs, og mindre når det er rolig.
Jeg tror rett og slett fagforeningene bør foreslå at det innføres fleksitid og timeføring for lærere. Da vil man kanskje få slutt på masinga. Det kan til og med tenkes at man kan få mer rettferdighet for de som har arbeidskrevende elever og mye karaktersetting.
Anne C sa for siden:
Ja jeg skjønner ikke dette.
Blånn sa for siden:
Jeg jobber i en administrativ stilling i skolen nå (inspektør) og har vært lærer i mange år. Jeg stemmer i Oslo og stemte ja, men ville også stemt ja i KS-avstemningen. Dette er et syn jeg har hatt lenge.
Som leder vil det være et pluss for meg at lærerne er på jobb. De aller fleste er til stede ut over bindingstiden sin, men jeg har også opplevd lærere som ikke legger opp uka til elevenes beste fordi de ikke har bindingstid etter undervisningstid på fredag og dermed ikke kan gjøre etterarbeid. Det frister å binde arbeidstiden til kl. 15 just to make a statement (kommer ikke til å gjøre det, men det frister). For meg vil et system med 7,5 timer tilstedeværelse være et fleksibelt system. Når rettebunken er stor er det bare å avtale med meg at man trenger rettetid hjemme.
I min avtale har jeg fleksitid, avspasering og hjemmekontorløsning. Det betyr som for de fleste andre med den løsningen at hjemmekontor må avtales med min leder (det holder å si i fra) og at jeg ikke kan avspassere uten at det er avklart på forhånd.
Cuyahoga sa for siden:
Joda, jeg kan ta hjemmekontor. Men jeg kan ikke gjøre det uten at sjefen min har sagt ok, og de på gruppa mi kan ikke gjøre det uten at jeg har sagt ok. Og det er ikke noen automatikk i at svaret er "ok". Jeg kan forøvrig ikke gjøre jobben min like godt hjemmefra som fra kontoret, for en del av jobben min er å være tilgjengelig. (Og jeg irriterer meg titt og ofte over enkelte samarbeidspartnere, hvor det er "aldri" er folk på kontoret før tidligst ni, og det føles som folk har hjemmekontor annenhver dag, slik at man ikke får gjort det man skal.)
Som sagt, jeg kan godt skjønne at enkelte skoler bør ruste opp lokalene til lærerne, men det synes jeg er en annen diskusjon.
Katta sa for siden:
Selv på dager jeg ikke har pasienter kan jeg ikke ta med meg jobben ut av kontoret mitt uten å ha klarert dette, og selv om man har kontordag skal man være tilgjengelig for drøftinger og spørsmål fra omverdenen. Selv om jeg deler kontor med 5 andre som snakker i telefonen, snakker med hverandre, har uformelle møter og spiser knekkebrød.
Vi er ikke fornøyd vi heller, men akkurat det med suboptimale arbeidsforhold er faktisk ganske vanlig.
Men det var i og for seg ikke poenget sånn rent bortsett fra at det er endel andre yrkesgrupper (ganske mange faktisk) som heller ikke har gode nok arbeidsforhold. Enkelte skoler har ikke arbeidsplasser til alle, det blir noe annet.
Poenget var mer at jeg tror det er veldig få som har en rett til fleksibel/ubunden tid i en stor kollektiv arbeidsavtale. Sånt er vanlig å avtale lokalt med nærmeste leder.
rine sa for siden:
Blå: Hadde skolelederne (inspektører og rektorer) vært dyktigere i jobben sin, hadde 99 % av lærerstaben sluppet å bli straffet fordi lederen deres er konfliktsky og ikke tør å ta opp kampen med den ene læreren som aldri gidder å gjøre jobben sin.
Anne C sa for siden:
Amen til det.
Levic sa for siden:
Jeg er enig med Blånn.
Ser ikke det store problemet, alle vi ikke-lærere har bunden arbeidstid, og alt annet må avtales med leder.
Jobber administrativt på skole/ barnehagekontor.
Jeg har ikke de enorme rettebunkene, men har mange andre enorme bunker. Har heller ikke elever, men mennesker i alle aldre jeg må serve.
Jeg var heller ikke den som ropte så høyt da førskolelærere fikk bunden tid, jeg jobbet på den tiden som ped.leder.
rine sa for siden:
Whatever. Regner med at dere "ser problemet" om et år eller to når dere begynner å merke konsekvensene av den nye arbeidstidsavtalen på kroppen.
Blånn sa for siden:
Samtidig tenker jeg at man må være på samme sted for å kunne samarbeide tett på team. Som jeg forventer at de skal gjøre. Men som sagt, jeg har hatt dette synet på arbeidstid omtrent siden jeg var nyutdannet for 14 år side. Så det er ikke en ny tanke for meg.
Matilda sa for siden:
Og yes, rine. Vi har kanskje to stykker som kjører sitt eget løp, ikke vil samarbeide med noen og som går når de sjøl synes det passer, ikke når avtalen åpner for det eller det passer best med timeplanen til elevene. De kommer til å fortsette med det uansett.
Jeg kan ikke ta hjemmekontor når jeg vil nå heller. Jeg har 30 timer der jeg må være tilgjengelig på skolen, og det er ledelsen som bestemmer når det er, avhengig av elevers og kollegers timeplan. Men jeg har 14 timer uka jeg disponerer som jeg vil. Det er ganske stor forskjell på 14 og 6. En del av disse er jeg uansett tilstede på jobb, og jeg pleier å si fra til nærmeste leder om jeg tar så mye som en halv dag hjemme.
rine sa for siden:
Vi har fast samarbeidstid og jobber mye i team. Jeg har aldri hørt at det har vært et problem på vår skole at folk går hjem kl. 13.00 når det er satt opp teammøte kl. 14.00, tviler på at det er et reelt problem på så veldig mange skoler at lærere blåser i samarbeid.
gajamor sa for siden:
Hvis vi snur på spørsmålet: Det mangler ganske mange tusen lærere i skolen. Det er flukt fra lærerutdanningene. Det blir stadig færre høyt utdannede folk i skolen, lektorene er en utdøende rase. Når 73% av lærerne sier at de ikke kan gjøre jobben sin med mer bunden tid, og en etter en av de dyktigste lærerne jeg kjenner sier at de kommer til å slutte, er det da noen mening i å diskutere saken?
Den bundne tiden som ikke har undervisning sløser rektor veldig ofte bort til meningsløse allmøter, "samarbeid" om å lage papirbunker som ingen bruker, og billige kurs som ingen får noe ut av. Det er dette, og frykten for å bli pålagt flere undervisningstimer "siden man likevel er på skolen", som gjør at lærerne er i harnisk. For- og etterarbeid tar tid, og hvis man sitter hjemme og jobber er man sikret at ikke kommuner eller rektorer i innsparingsøyemed stjeler den tiden.
Anne C sa for siden:
Jeg er litt frustrert over meg selv, jeg tar all denne mistilliten til lærere personlig. Jeg gjør for f... jobben min, og vel så det.
rine sa for siden:
Akkurat, gajamor. Man trenger ikke å se lenger enn til våre naboland (Danmark og Sverige) for å se hva lignende tiltak har gjort med den offentlige skolen der. Jeg tror ikke man skal gamble på at lærere bare truer med å slutte, og de lærerne som faktisk gjør det, kommer til å være de dyktigste. Lærere mellom 30 og 50 med master eller hovedfag, lærere som har lang arbeidserfaring, men som ikke er for gamle til å orke å finne seg en ny jobb. Jeg synes det er helt irrelevant hvilke avtaler andre yrkesgrupper har med sin leder og når de kan ha hjemmekontor. Lærere har hatt en arbeidstidsavtale de er fornøyd med og en fleksibilitet i jobben som har vært gulroten for mange. Forsvinner dette, forsvinner mange lærere. Det er ikke vanskeligere enn det.
Zulu sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din, Katta. Hvis du mener at den foreslåtte avtalen er suboptimal, hvorfor i alle dager skal den være en bedre løsning enn den som allerede eksisterer, og som mange (de fleste) lærere mener er bedre? Jeg synes variasjoner over temaet «Jamen, vi har det enda verre!» er temmelig uinteressante argumenter.Den mest alvorlige konsekvensen ved den foreslåtte avtalen er, etter min mening, at lærerne mister muligheten til å tilpasse tilstedeværelse og innlagte arbeidstimer til hvordan arbeidsmengden varierer gjennom skoleåret. Det vil sannsynligvis innebære en (fullt forståelig) motstand blant lærerne til å strekke seg ekstra i høypressperioder, fordi de er blitt fratatt tidskompensasjonen i andre enden. Det vil gi dårligere undervisningskvalitet, dårligere vurderingskvalitet, og - til sist - dårligere læringsutbytte for elevene.
Veldig mange yrker har høypressperioder, og det er i alles interesse at arbeidstakerne legger igjen flest arbeidstimer i disse periodene og tilsvarende mindre i roligere perioder. Det mener KS at ikke lærerne skal gjøre. De har tidligere sågar signalisert at de ønsker at lærerne legger igjen like mange arbeidstimer i perioder hvor ikke elevene er på skolen. Forstå det den som kan.
Blondie sa for siden:
Jeg er veldig enig i at det er underlig å dra frem argumenter om at andre har det verre eller like ille. Fagforeningene jobber for best mulige avtaler for sine medlemmer. Ståa nå er at overveldende mange lærere synes den fremforhandlede avtalen var for dårlig til å akseptere, det er vår rett som arbeidstakere.
NRK fremstiller streiken som et symbol på at lærere bare er sutrekopper med dårlig arbeidsmoral. Det tror jeg er uheldig for flere enn lærerne, egentlig.
Input sa for siden:
Jeg er mest forudret over argumentet "dere må tåle dårligere arbeidsvilkår fordi vi må det". Dersom alle landets leger hadde sagt at de trenger mindre bundet arbeidstid, hadde jeg støttet dem i det og tenkt at de som faktisk skal gjøre jobben må være de som vet best. Mulig jeg er naiv.
Malama sa for siden:
Altså, jeg har en arbeidsgivers som har som utgangspunkt at alle skal ha eget kontor. Vi sitter tidvis mye i telefon med kunder da, men jeg klarte fint å dele. Hun jeg delte med taklet det nok ikke like godt, hun har jo fra nabokontoret bedt meg om å TASTE STILLERE i stressede perioder....
Vi har mulighet til hjemmekontor mer eller mindre etter eget forgodtbefinnende, og at jeg en dag sier "går klokka ett jeg, jobber videre etter åtte i kveld" er ok. Flere gjør dette fast hver fredag, faktisk. (Andre småskuler litt, for de gjør ikke slikt, men det er ikke noe problem, reelt sett.
Jeg må jo tilpasse meg tidsfrister, og travle perioder, og mindre travle perioder.
Det er ikke altuelt at jeg dropper å jobbe den uka det er rapportering, men siste dagene i mnd... ja, gjerne. Vi jobber masse på nyåret, og avspasserer utover året.
Lærere har også slike "topper" og "daler" i arbeidspresset. Og at de ikke får forskyve arbeidstiden, det ser jeg at er langt mer trøblete enn at de må være på skolen x antall timer.
Jeg ser det, jeg ser det. Og det er flere grunner til at jeg ikke ble lærer. Det å være LÆRER er ikke en av dem, men alt det andre... tidvis angrer jeg, men ikke nok til å omskolere meg. Og med dette på toppen.... spent på hvordan det blir.
Adele sa for siden:
Anbefalt lesing for alle som ikke er lærere:
ipad.dagbladet.no/2014/06/25/kultur/meninger/kommentar/lederbloggen/lederblogg/34027506/?hideHeader=1
Teflona sa for siden:
Ett eksempel: en av lærerne våre har tre skriftlige fag, dvs 6 bunker ved heldagsprøvene. Hun ba om en dag til retting da elevene var på et opplegg med helsesøster, det måtte ikke settes inn vikar for henne. Da hun spurte om å få sitte hjemme, fikk hun blankt nei. Fleksibelt?
Blånn sa for siden:
Definitivt ikke fleksibelt. Og der mener jeg at ledelsen skyter seg selv i foten. Er ikke jeg fleksibel får jeg ekstremt stivbeinte lærere tilbake. Hvis jeg derimot sier det er greit at en lærer går til legen før den bundne arbeidstiden er over uten at hun (jeg har bare kvinnelige lærere) må søke en halvdagspermisjon vil sannsynligvis denne læreren også stille på et samarbeidsmøte utenfor hennes bundne arbeidstid en annen dag uten at vi må snakke om avspasering og kompensasjon. Hvis jeg gir tid til å rette en kartleggingsprøve blir sannsynligvis motstanden mot å gjennomføre prøven mindre.
Hos meg har lærerne et jevnt rettetrykk og få store prøver. Vi har denne våren jobbet med at vi ønsker at de skal bli flinkere med tilbakemeldinger på lekser. Derfor har vi nå satt av tid til dette i neste års arbeidstidsavtale. Vi krever noe og setter av litt tid til det selv om det strengt tatt hører til i ubunden tid.
Katta sa for siden:
Jeg skjønner at lærerne mener de ikke kan jobbe ordentlig hvis deres leder bestemmer over arbeidstiden deres, jeg forstår bare ikke hvorfor. Jeg prøver ikke å si at jeg synes andre skal ha det kjipt fordi det finnes noen som har det kjipere, jeg bare skjønner ikke helt problemet med at utgangspunktet er en normalarbeidsdag og så er resten lokal styring. Men det begynner å ane meg at man har en situasjon med mistillit mellom ledelse og arbeidstakere.
Anne C sa for siden:
Det jeg personlig synes er problematisk med den avtalen vi nå har sagt til er spesielt to ting. Først og fremst føler jeg at det er som en skolepakke 3, men at vi ikke får noe betalt for det. Vi har fått et tilbud om den samme lønnsøkningen som "alle" andre, MEN vi må betale for det ved å gi etter for KS sitt ønske om at vi skal være mer bundet til jobb og litt til. En annen ting som er veldig problematisk er at jeg synes det er klin umulig å rette prøver på jobb. Jeg får ikke ro til å sitte med bunker med diverse prøver. Jeg jobber ikke best rett etter jobb med retting, det gjør jeg best i helger rett og slett. Alt annet føler jeg at funker helt fint på arbeidsstedet mitt.
Candy Darling sa for siden:
Jeg klarer heller ikke å forstå at det er så mye verre for lærere enn for andre å måtte forholde seg til bunden arbeidstid og avtale unntak med nærmeste leder, men jeg skjønner at det er tungt å gi opp etablerte goder - det synes jo alle.
Men ærlig talt, jeg (som riktignok mener streik er en anakronisme som ikke hører hjemme i vårt samfunn) ble helt på fniser'n da jeg leste at lærerene skal streike NÅ, i ferien. Jeg har sikkert uvanlig tungt for det, men er det ikke litt vanskelig å selge inn som pressmiddel? Jeg ser dere forklarer og snakker om august, men kommer det i det hele tatt til å trenge gjennom rosédisen til Folk Flest (TM)?
Hyacinth sa for siden:
Nei, men dere vil jo merke det i august.
Anne C sa for siden:
Det er jo systemet med lønnsforhandlinger her i Norge som gjør at vi møter streik mot sommeren. Det er jo ikke lærere sin feil at vi starter forhandlinger så sent på året. Nå ble det jo helt speiselt i og med at det var en uravstemning som gjorde at vi gikk ut i streik. Det er jo ikke noe poeng å ta ut en hel haug med folk nå, vi må jo vente til august. Da kommer det til å merkes.
Pebbles sa for siden:
Om man vil forsøke å forstå hvorfor lærerne nå (endelig) lager en scene i det offentlige rom, så skal man la være å henge seg opp i de enkelte faktoeren hver for seg - Ragnhild Lied oppsummerer essensen her:
"Dette er et læreropprør. Lærerne krever muligheten til å kunne gjøre en god jobb for elevene sine. De sier ikke bare nei til mindre fleksibilitet i skolehverdagen, de sier også nei til kommunenes økende detaljstyring i skolen, og til de mange tiltakene som over tid har svekket lærerrollen og lærerne som selvstendige profesjonsutøvere, fastslår Lied.
Hvorvidt andre har arbeidsro eller ikke, er fullstendig irrelevant. Jeg ønsker alle dere andre arbeidro eller mer fleksible arbeidsdager også. Det er vel ikke sånn at "fordi jeg ikke har arbeidsro, så skal ikke lærerne ha de heller"?
Jeg ønsker å gjøre en så god jobb som mulig. Og det går ikke utover ett eneste menneske i resten av samfunnet om vi får ha en fleksibel arbeidsdag, så hva kan det være å ikke støtte? Lærerjobben er todelt - å undervise i flere timer i strekk, er som å stå på en scene, det er intenst. Jeg kan godt gjøre rutinearbeid rett etter en lang dag med undervisning, men jeg lager ikke kreative gode timer rett etter en lang dag med undervisning. Alle i landet er tjent med at Norges elever får så god undervisning som mulig. Det er helt supert for alle sammen at jeg og mine kolleger har lyst til å ta fram bøker og PC igjen kl. åtte på kvelden for å tenke klare og kreative tanker.
(Og å ikke være fagorganisert synes jeg er et historieløst valg. )
Teflona sa for siden:
Den største delen av arbeidstiden bestemmer jo arbeidsgiver over allerede. Det er den ubundne tiden, den tiden lærere disponerer selv, denne avtalen ville kuttet til fordel for mer bunden tid. For å ta det enkelt: 10 timer som jeg disponerer selv skal kuttes til 5,5. Disse timene jeg da "mister" skal jeg arbeide på skolen. Veldig lite hensiktsmessig, i mitt tilfelle ville jeg nok fortsatt å jobbe som før hjemme fordi jeg ikke får gjort mye godt arbeid med en undervisningsfri time her og en der, iallfall ikke av seriøst vurderingsarbeid. Og hvem tjener på det? Klart KS ønsker et slikt scenario. Mange har også fryktet at når vi først godtar 37, 5 t binding pr uke, er neste steg å gi oss flere undervisningstimer, det har skjedd i Danmark og det er KS' våte drøm å få til det samme her.
Når vi får tullete forklaringer på 7, 5 t binding som at rektor nå kunne ha hatt møter uten å innkalle 14 dager før, at elever skal få tak i oss når de er på skolen, at vi skal samarbeide om vurdering, er det så innlysende at de ikke vet hva de snakker om eller at de prøver å bløffe opinionen. Alt dette fungerer i dag! Det er oppkonstruerte problemer.
Zulu sa for siden:
Det er ikke snakk om unntak, det er snakk om systematisk variasjon i arbeidsmengde gjennom arbeidsåret. Det er en grunn for at lærere har denne spesielle arbeidstidsordningen i utgangspunktet. For det første har de et veldig komprimert arbeidsår, og for det andre er det store individuelle svingninger i arbeidspress gjennom året. Derfor er lange avspaseringsperioder når elevene ikke er på skolen, og fleksibel tilpasning av egen arbeidstid hensiktsmessig.
Jeg ser ikke et eneste godt argument mot å skulle organisere det sånn. Og det eneste motargumentet jeg hører, er tuftet på misunnelse og/eller manglende innsikt i hvordan pedagogisk praksis best kan støtte oppunder elevers læring og kvalitet på undervisning.
Zulu sa for siden:
Og Candy, streiken er formelt i gang når bruddet er et faktum. I dette tilfellet skjedde det først etter uravstemningen som fulgte avtaleforslaget etter forhandlingene. Som flere har vært inne på, er ikke timingen noe som velges, det er noe som styres av sentrale forhandlingsprosesser. I praksis starter streiken når lærerne er tilbake etter ferien.
Guava sa for siden:
Jeg er litt spent på om lærerne vinner folkets sympati med denne streiken? En streik trenger solid støtte fra det brede lag for å bli effektiv. Her lurer jeg på om man blir i stand til å holde "poteten varm" over sommeren uten å samtidig gjøre folk mett av å høre samme budskap.
Altså jeg lurer på om det ligger en ekstra kommunikasjonsutfordring ved å streike så sent?
Jeg forstår at lærere trenger ubunden tid og støtter kampen for å beholde den, men jeg blir litt lei av å høre fra lærere at alle andre har det så mye bedre. Det er nemlig ikke sant.
Røverdatter sa for siden:
Og dette er grunnen til at jeg støtter lærerne 100%. I vår kommune har dette virkelig hatt store og negative utslag, og kanskje særlig på vår skole. Det bekymrer meg ekstremt mye at vi nå ser at skoleledelsen ved flere skoler rekrutteres fra kretsene rundt kommunepolitikerne og skolesjefen. :skremt: Det må rett og slett være et helvete å være lærer i vår kommune om dagen.
Mer makt til lærerne!
Blondie sa for siden:
Nei, det er ikke sant. Jeg har heller ikke hørt mange slike argumenter i denne runden. Det som diskuteres mest nå er mistilliten fra KS og jeg tror dette har gått mange til å bli grundig lei. Når media i tillegg fokuserer ensidig på lange ferier og sutrete lærere så er det helt klart en utfordring ifht sympati. Gårsdagens Dagsrevyen var et grelt eksempel på hvor ensidig det går an å fremstille en arbeidskonflikt.
Pøblis sa for siden:
Jeg synes den økende detaljstyringen som foregår i helseforetak og ute i kommunene er bekymringsfull. Yrkesutøvere som har lang tradisjon for å ha vært gitt tillit, styres i stadig økende grad. Det er en økende og ganske internasjonal trend ( i hvert fall i vesten) at autonom yrkesutøvelse utsettes for stadig mer detaljstyring. All forskning på området (og det har blitt litt av den etter hvert) sier at det ikke hjelper på produktivitet eller sparer offentlige utgifter - likevel varer og varer det, og rådmenn og KS hiver seg på og arbeidsforholdene blir ikke bedre akkurat. De profesjonelle og semiprofesjonelle yrkene har jo hatt en tradisjon for autonomi i yrkesutøvelsen, men denne svinner hen for stadig fler. Lærerne står midt oppe i det nå.
I Danmark, som ha drevet kontroll og detaljstyringen enda lenger enn oss på noen områder, kommer det motreaksjoner nå, og nå kommer tillitsreformen i København: www.fagbladet.no/forsiden/kbenhavn_erstattet_stoppeklokka_med_tillit_245372.html
Det er skummelt å se hvor lett retorisk grep og ensidige fremstillinger plutselig blir sanne. Etter at Anne Karin Bratten i Spekter gikk ut mot sykepleierne og kritiserte dem for å bare ville jobbe hver tredje helg, er det blitt vanlig å sette et bare foran hver tredje helg når man snakker om turnus og arbeidstid - og det er helt nytt, men virker ganske effektivt. Samme med hvordan lærerne ble fremstilt på nyhetene i går. Jeg tenker at det ligger mye bevisst (og dyr!) kommunikasjonsstrategi bak slik. :nemlig:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.