Å fly mindre er antakeligvis det viktigste bidraget fra privatpersoner som vil leve mer miljøvennlig. Samtidig flyr nordmenn mer og mer på ferie og i jobb, og det snakkes om ny utvidelse av Gardermoen. Jeg synes det er rart at ikke flere tar dette mer inn over seg og velger mer miljøvennlige reiser, særlig på ferie. At en del må fly i forbindelse med jobb har man kanskje mindre herredømme over, men også der har jeg inntrykk av at det er mange reiser som kunne vært unngått ved å bruke Skype o.l. eller ved å finne andre arbeidsformer.
Nå lurer jeg på hvordan ståa er på FP. Hvor mange private flyreiser kommer du til å foreta i 2017? Hvis det er planlagt reise med mellomlanding begge veier, kan du telle det som 2 reiser i pollen. Egentlig burde det skilles på korte og lange flyreiser, men da blir pollen veldig komplisert. :knegg:
Utdyp gjerne i tråden om du har endret flyvaner, både privat og i jobb, de siste årene av miljøgrunner.
Nei, jeg kommer nok til å fly mer i år. Men med "familie" på andre siden av dammen, så finnes det ikke så mange alternative måter å gjøre det på. Forhåpentligvis varer det bare et par år.
Jeg har valgt å kutte ned på flyreiser for flere år siden. Velger alltid tog om det er mulig, selv om jeg unektelig synes det er mer stress å ta toget fra Oslo til Bergen med poden (og tidvis også dyrere! :what: ), og vi drar ikke på ferier i utlandet i noen særlig grad. Eller, ikke egentlig i det hele tatt.
Jeg har de siste årene ikke reist mye med fly i privat regi. Sist var for et år siden da jeg dro på Hozier-konsert. Ferie ellers foregår med bil og campingvogn for min del; har jeg kjøpt vogn får jeg pinadø bruke den også. :knegg: :jupp:
I år planlegger jeg muligens én privat flyreise. Jeg har dette mer og mer i bakhodet når ferier skal velges, og ser at det er mer naturlig å se på andre fremkomstmidler enn fly. Vi har tenkt på roadtrip og togferie, og i å kommer de fleste familieferiene til å være på hytta, som vi både kan nå med bil, tog og båt.
Jeg planlegger én mulig flyreise med en venninne, om vi ikke velger et sted som ligger i togavstand i stedet.
Jeg flyr (dessverre) ganske mye i jobben, og det er i forbindelse med jobboppdrag som vi ikke kan bruke skype til. Skype brukes veldig mye det også, men noen ganger må man rett og slett være der.
Vi flyr en gang i året. Til og fra sommerferie. Har ingen planer om å bytte ut den flyturen for da bruker vi fort 2 dager i stedet for 1.
De gangene vi gjør trøndere av oss, så kjører vi tog.
Vi voksne kommer muligens til å reise på én tur i år der vi må fly, ellers bruker vi stort sett bilen, også på lengre turer til steder der vi kunne tatt fly.
I år blir det ingen flyreiser i sommerferien vår, men det krever at de vennene vi skal feriere sammen med må ta fly. Og i fjor var det omvendt. Vi bor i ulike land, og liker å feriere sammen. Ett år fikk vi det til uten at noen av oss tok fly. Det var da vi leide feriehus sammen i Danmark. Da kjørte vi bil og tok danskebåten, mens de kjørte bil fra Sveits, og satte bilen på nattog gjennom Tyskland. Men i fjor fløy altså vi til Sveits, og i år flyr de til Norge. Så rent klimamessig er vel vi også litt deltakende i deres flyreise.
Jeg har ikke konkrete planer om feriereise med fly andre ganger i året, men erfaringsmessig blir det en langweekend i en eller annen Europeisk storby sammen med studievenninnene mine, og kanskje en tur med mannen. Så jeg valgte 2-3, selv om det like gjerne kan bli 0 eller 1.
Vi tok også valget for lenge siden og har mindre enn én flyreise i året i snitt de siste årene. Jeg liker veldig godt å reise til nye steder, og tog/bil koster langt mer enn fly på mange strekninger, men vi har klart å holde på det vi bestemte oss for. Å ta et aktivt valg om få flyreiser gjør det lettere å ikke la seg friste av superbillige billetter, eller finne alternativer til fly når man skal på tur.
Det koster selvfølgelig noe. Jeg skulle gjerne besøkt et søsken som bor på andre siden av jorden oftere, besøkt varmere klima, nye land og byer osv., men i forhold til hva andre står i, koster det egentlig lite å velge dette vekk. Vi reiser og opplever mye uten å fly.
Hvis alle hadde begrenset seg til en enkelt flyreise i året, hadde kanskje utbyggingen av Gardermoen blitt overflødig?
Jeg valgte 2-3, men så etterpå at tur-retur regnes som en flyreise. Vi har planlagt en reise med fly i år, det blir også mest sannsynlig den eneste private flyreisen. Jeg reiser noe med fly i jobb, dette er turer som ikke kan gjennomføres på andre måter (uten å bruke uforholdsmessig mye tid på reise).
Miljøet veier dessverre ikke kjempetungt når vi skal velge reisemål, men stort sett har vi 0-1 flyreiser i et normalår.
Tja. Sommerferien er ikke planlagt enda, men det ligger an til flyreise, muligens med mellomlanding. I tillegg tar ungene fly til svigers i løpet av sommeren (de bor i utlandet, og ungene er der to uker hver sommer). Jeg skal også i et bryllup som det ser ut som jeg må fly til for å få det til å klaffe med jobb, ser det ut til. Det er også mulig at det blir en helgetur til Storbrittania i løpet av året. Jeg krysset av for fire, selvom jeg ikke er med på ungenes flytur til svigers, og selvom det muligens blir fem hvis vi skal mellomlande i sommer.
Jeg vil gjerne reise mer miljøvennlig, men det er ikke så mange gode alternativer til fly når man skal til England syns jeg. Har jo familie der så det blir nok til at vi reiser dit et par ganger tenker jeg.
Men jeg kan jo prøve å unngå flyreiser ellers da. Og i det daglige reiser jeg mest mulig med tog eller sykler.
Ja, vi har blitt mer bevisst på transport de siste årene. Vi kjører alltid når vi skal besøke familien på andre siden av landet og vi ferierer mer i Norge enn vi gjorde før. Helgeturer med fly er det lenge siden vi var på.
Vi bor i Nord-Norge og er rett og slett vant til å fly mye. Jeg ønsker å begrense det av flere årsaker, både miljøhensyn og personlige preferanser (liker ikke å fly), men må forhandle heftig med resten av familien for å få det til. Siden vi ikke har tog er alternativet til fly å kjøre bil, gjerne 2-3 dager hvis vi skal til Sør-Norge eller tilsvarende langt sør i Sverige.
Det vil nok aldri være et alternativ for oss å bytte til transportmetoder som tar flere dager, for jeg kan ikke være på reise så lenge. Fly vil nok sånn sett være eneste gangbare fremkostmiddel ut av Skandinavia.
Til gjengjeld bruker jeg ingen transportmidler i det daglige, og har ikke gjort det på fem år.
Skal en uke til Portugal, mamma fyller 60 og vil spandere på alle. Så skal jeg sikkert besøke søsteren min en gang eller to, hun venter barn i løpet av våren.
Resten av sommeren har vi tenkt å kjøre litt rundt for å finne fjell verdt å gå på, her på Vestlandet. Tar det på sparket, sikkert avhengig av vær og vind.
Det kan være veldig gode grunner for å velge fly, både pga. helse og for "livskvalitet". Jeg tenker at dere er i en situasjon der det å velge vekk fly har for store kostnader. :nikker:
Foreløpig skal jeg en langhelg til Budapest i mars, og så skal vi fly Norge - Kreta - Nederland - Norge i sommer. Og så er jeg ganske sikker på at jeg skal en tur til London i høst.
Vi er ellers mer miljøbevisst når det gjelder transport i det daglige enn når det gjelder ferier. Både mannen og jeg går eller sykler til jobb, og ungene er også oppdratt til å gå, sykle eller ta buss når vi kan. Bilen brukes lite i hverdagen.
Men som sagt, blir ikke fly i sommerferien i år. Ikke av miljøhensyn, men fordi det lønner seg, både økonomisk og praktisk, å gjøre det slik som vi gjør det, med en kombinasjon av bil og tog.
Egentlig ingen, dvs det er fire reiser som er på planen, alle fire blir nok ikkje gjennomført, og av dei er det tre som det er mulig å bruke tog eller bil til. Det er dog ganske sannsynlig at den eine blir flytur, for ellers tar nok reisa ei veke kvar veg.
Og det kan glatt innrømmast at det er minst like mykje pga flyskrekk som pga miljøhensyn at eg ønsker å minimere flybruken.
Vi flyr sånn ca hvert femte år, så jeg har ikke dårligst samvittighet for det. Likevel kommer vi nok til å tenke over alternativer når vi snart skal igang med ferieplanlegging. Jeg ivrer for tog, familien er mer lunken. :knegg:
Vi har også relativt god miljøsamvittighet i hverdagen. Vi er langt under landssnittet når det gjelder bilkjøring, og prøver å bruke bein, sykkel og tog når vi kan. :nikker:
Det er jo helt vilt. Og ganske så trist.
En jeg kjenner sa at de flyr mest mulig (som 8-9 turer i året) nå før det kommer restriksjoner eller høyere avgifter. Utrolig kjip innstilling synes jeg. (Men de er veldig nøye med kildesortering så klart. :stuart: )
Hvis det er lov å avspore litt; jeg har tenkt en del på dette og desentralisering. Jeg har en jobb hvor det reises ganske mye, og vi har kontakter i hvert fylke. Noen ganger skal folk fra alle fylkene møtes. Det er betydelig mindre flying om vi møtes i Oslo, enn i Tromsø f.eks. Om vi møtes i Tromsø må ALLE bortsett fra de som er basert i Tromsø fly. Møtes vi i Oslo kan alle på Østlandet ta tog og bil, og erfaringsmessig tar også dem fra sørlandet og Trondheim ofte toget også. Om man desentraliserer større statlige organisasjoner som har virksomhet som krever at man møtes face to face, så vil mange fler være nødt til å fly mer.
Jeg kommer sikkert til å fly mer og mer. Jeg har absolutt ikke vært alle steder i verden jeg ønsker å besøke og nå som ungene er større er det lett å reise med dem og etterhvert uten dem.
Privat tar vi fly når vi skal på sommerferie. Og jeg valgte fly t/r Trondheim. Jeg kunne tatt tog, men det er dyrere, barna mistrives (bortskjemte) og vi har alle til dels svært dårlig erfaring med tog. Togturen blir lettere jo eldre og mer selvstendig barna blir. Det kan være tungt å reise med tog når det skjærer seg, reisen blir lang og barna blir tilbudt buss eller taxi uten sikring. Det har vi opplevd tre ganger allerede. Husholdningen vår kjører lite bil til gjengjeld, ca 4000 km i året, har familie fem og ti mil fra der vi bor. Vi reiser kollektivt eller sykler til hverdags.
Det vil jo gjelde hvis alt skal desentraliseres til Tromsø. Desentralisering til andre steder i Sør-Norge vil ha mindre effekt. Særlig hvis man som en del av dette legger opp til bedre samhandlingsverktøy som gjør fysiske møter mindre nødvendige. At det ligger statlige institusjoner også utenfor Oslo er jo ekstremt viktig, mener jeg. Det kan jo også skynde på utbygging av mer miljøvennlig infrastruktur over hele landet.
Jeg kommer til å ha en eller to private reiser i år. Vi har i mange år ikke fløyet med familien i det hele tatt, så vi har litt å gå på. :knegg:
Desentralisering og behov for å møtes personlig blir jo en avveingin i et stort regnskap. Det koser også mye med bilkjøring i det daglige og transport til og fra arbeid i en storby. Fler vil få lenger vei til jobb hvis enda fler skal jobbe og bo i den samme byen.
I år blir det ikke mange private flyreiser tror jeg. Svarte derfor 2-3. Vi har hytte i Spania, som vi selvsagt ønsker å bruke mest mulig og da er fly det eneste alternativet.
Og bare så det er sagt, jeg mener at statlige institusjoner også bør ligge i Tromsø eller andre steder i Nord-Norge. Hvis økt antall flyreiser blir et motargument her, må vi skru av oljekrana i Nordsjøen først. Det vil virkelig monne ift. "statlige utslipp" både ved at oljeproduksjonen stoppes og ved at alle flyreisene som er knyttet til oljebransjen blir overflødige.
Jeg mener selvsagt ikke at alle statlige organisasjoner skal flyttes til Tromsø. :knegg: Men desentralisering i Norge, vil kreve veldig mye mer flying. Skal hele Norge møtes i Trondheim, vil alle bortsett fra trønderne måtte fly. Og som jeg skrev: om man desentraliserer større organisasjoner som har virksomhet som krever at man møtes face to face. Det er ikke alt som kan løses via Skype. Jeg har jobbet med to prosjekt nå med flere land hvor det meste av møtevirksomhet har vårt på Skype, og det er virkelig ikke det samme, dessverre. Vi hadde sannsynligvis spart penger på å møtes face to face og jobbet effektivt en halv dag et par ganger.
Det var for øvrig ikke ment som et argument verken den ene eller andre veien, mer som en tankerekke over at Norge har endel utfordringer andre land ikke har, både på grunn av politikk rundt villet desentralisering og geografi. Det er ikke så rart da at det er mye flytrafikk fra Oslo til Stavanger, Trondheim og Bergen.
Bedre og raskere togforbindelse til de store byene vil hjelpe MYE.
Vi brukar å ha ein privat flytur i året, i år ser det ut til å bli 2. Dei siste åra har vi valgt destinasjon med kortast og enklast mogeleg flytur til og frå, og deretter forflytta oss rundt med tog.
Eg skulle veldig gjerne hatt mogelegheit til å ta tog til og frå på jobbreiser, men det går dessverre ikkje. Flesteparten av møtene mine går heldigvis via Skype, men enkelte prosjektleiarar er kroniske på at ein må vere til stade i same rom for å få gjort det ein skal. Då prøvar eg å samle opp så mange møter som mogeleg, for å sleppe å ta fleire turar enn nødvendig.
Vi pleier å ha 1-2 private flyreiser i året. I år blir det bare én siden vi ikke flyr på sommerferie. Den ene turen blir for min del til familie i Nord-Norge, og å
erstatte den flyturen med ett døgn på tog/buss hver vei er helt uaktuelt. Når vi besøker mannens familie på vestlandet pleier vi alltid å kjøre selv om det tar ni timer kontra 50 min flytur.
I løpet av året blir det nok 3 ferier hvor jeg tar fly tur/retur (2 uker, 2 uker og 1 uke). Også 2-3 helger med fly tur/retur i tillegg. Ferierer sjelden i Norge og er så glad i varmen og lite glad i å kjøre bil, så noe annet alternativ er uaktuelt.
I år reiser jeg nå t/rt Bergen i barnedåp for helgen. Å reise med tog for en helg er helt uaktuelt, bruker jo en hel dag på en sånn reise.
Så skal vi på ferie til Hellas i sommer.
Mannen skal på fotballtur til Manchester til våren.
Og så er jeg ganske så sikker på at det blir flere Bergensturer på meg i løpet av året. Til sommeren kjører vi sannsynligvis (elbil), for da blir vi lengre enn et par dager. Men til høsten blir det nok en flytur eller to på meg igjen.
Vi suger balle når det kommer til flyreiser. Vi har nær slekt både over dammen, langt nord og på de britiske øyer. Vanligvis klarer jeg meg med to-tre turer i året og Helten 1-2 til. Jeg reiser ikke i jobb. I år har vi planlagt fem turer og det føles ekkelt mye.
Til gjengjeld blir bilen bare brukt når Helten har vakt.
Pr nå, så er jo tog dyrere enn fly i mange tilfeller.
Og så håper jeg at det forskes på, og at utviklingen går dit at å fly også kan være miljøvennlig. For jeg tror ikke vi mennesker kommer til å reise noe mindre i fremtiden.
Jeg har to reiser planlagt i år. Må mellomlande både t/r på den ene reisen. Kunne jo kuttet de ut, men å møte venner trumfer nok miljøet på den ene turen. Den andre turen er en "unødvendig" helgetur sammen med mannen. Da vi bodde i Oslo så var det lettere å velge miljøvennlig synes jeg, men burde jo helt klart kuttet nå selv om vi bor annet sted i landet.
Hvis de legger ned taxfreesystemet, blir vel automatisk flyreisene dyrere, samtidig som vi blir kvitt en helt idiotisk ordning. Det kaller jeg to fluer i ett smekk.
Jeg har en flyreise i forbindelse med studiesamling, og en flyreise over dammen til et lærerkurs som er frivillig, men har med jobben å gjøre. Det er ikke planlagt noen private flyreiser i år.
:knegg: og :klemme: Jeg pleier å si at jeg har gjort mitt mht å være miljøvennlig, for jeg har resirkulerte barn. Å ikke produsere flere mennesker som kan befolke verden, men velge barn som allerede er født er veldig miljøvennlig. :lykkelig:
Ellers er 2017 dessverre ikke et år hvor jeg flyr lite, tvert i mot. I år skal jeg fly veldig mye mer enn vanlig. I tillegg flyr jeg en god del i jobben (selv om vi forsøker å ta mest mulig over Skype).
Vi har planlagt to flyreiser.
Den ene hadde jeg glatt byttet med tog. Tog tar 12 timer vs 1,5 med fly. Jeg elsker tog.
Problemet var prisen. Tog for oss tre som skulle reise hadde kostet det dobbelte av det jeg fikk flybillettene for.
For meg handler det ikke bare om tid, men om tidspunkt. Da jeg dro en gang i uka til Kristiansand fra Stavanger var tog ikke et alternativ. Det som gikk tidlig nok gikk så tidlig at jeg måtte hatt barna på overnatting. Ved å fly kunne jeg dra halv åtte og være hjemme halv fem. Med tog måtte jeg dra før 05 og var ikke hjemme før 19. Det fungerer dårlig når man er alene med barn. Til og med bil fungerte bedre enn tog.
Der blir litt som når jeg får beskjed om at alle kan prioritere å trene. Det stemmer, men hva må man prioritere bort? Når det er barna man er alene om omsorgen for så er ikke regnestykket like enkelt. Selv om man selvfølgelig kan argumentere med at det vil tjene barnas framtid at man velger alternativet som gir mindre tid sammen med dem (forutsatt at man har noen som kan passe dem mens man er borte).
Derimot er det enkelt å velge elsykkel foran bil når sykle kun tar ti minutt lengre enn bil og gir trim på toppen.
For oss er det dessverre sånn at dersom ungene skal møte farsslekta, så må det flys. Så akkurat den kamelen er jeg villig til å svelge, men vi reiser i snitt en gang i året.
Jeg skulle derimot ønske at jeg greide å sove på nattog. :mumle: Det hadde vært veldig praktisk til jobbreiser.
Tidspunkt har også mye å si. Skulle jeg valgt å ta tog istedenfor fly til Bergen hadde jeg måttet ta nattoget, og ikke kommet frem før i morgen tidlig. Og dermed gått glipp av hele kvelden i kveld.
Jeg ønsker meg hyperloop mellom Oslo og storbyene. Tenk om man kunne reist Oslo - Bergen på en times tid! :hjerter:
Blir som regel 2 flyturer til Bergen (familie) og en utenlandstur iløpet av året. Om sommeren kjører vi til Bergen, men ikke vinterhalvåret. For en langhelg er ikke tog noe alternativ.
Er mer bevisst på det nå enn før ja. Særlig i forhold til weekendturer ol. Vi prøver å unngå fly på slike turer.
Foreløpig er det kun planlagt en flyreise på meg, og en på mannen.
Årets sommerferie blir nok bobil. Er vel ikke voldsomt miljøvennelig det heller. :knegg:
Jeg skal ikke lenger enn til Trondheim, men tog og buss er totalt uaktuelt for min del. Jeg blir så reisesyk at det orker jeg bare ikke over så lang tid. Og jeg skal prestere i et norgesmesterskap ankomstdagen, så "dop" er også uaktuelt.
Men vi kjører ikke veldig mange mil i hverdagen da. Mannen kjører lengst, men han kjører el-bil. Jeg har fem km til jobb, så det blir ikke mye kjøring på meg heller.
Vi har sikkert fortsatt endel å gå på. Vi kunne sikkert blitt flinkere på mange områder.
Slik det ser ut nå blir feriene i 2017 langt mer miljøvennlige enn i 2016. I fjor reiste vi med fly til NY, Spania x 2 og til London. Pr nå har vi kun en kort flytur planlagt, men det kommer nok flere. Dog ikke like mange som i fjor, i år vil vi bruke tid i hyttecampen på fjellet. Vi har kjøpt ny primus da, den er kanskje ikke så miljøvennlig?
I år planlegger vi bevisst å ikke fly til utlandet på ferie, og kommer nok ikke til å ha noen innenlands flyturer heller. Det er både miljøhensyn og litt spare-penger-hensyn.
Norge er et flott land å feriere i med bil og tog!
Vi kjører til Sunnmøre selv om det tar mye lenger tid enn fly, prøver å begrense flybruk.
De siste årene har vi hatt max 1 flyreise, i år blir det 3stk ser det ut som.
Som tidligere nevnt så blir 2017 skikkelig elendig med tanke på miljøvennlig ferie og turer. Til neste år vil det sikkert bli en tur nordover, men da skal vi bruke tog i de andre feriene/turene.
Dei fleste private flyreisene i familien ligg til ungane. "Eg reiser åleine" er eit utruleg praktisk tilbod, som ikkje kan erstattast av tog, buss eller bil. Dei flyr til besteforeldra ca to gonger i året. Sjølv reiser eg alt for mykje i jobben, men gjer mitt beste for å velge andre alternativ enn fly der det går. Båt er kanskje ikkje så mykje betre enn fly, men det er enklare å få lagt om dei motorane til fossilfrie alternativ, så eg har ofte brukt både hurtigruten og danskebåten på veg til møte. Det er ca 5 år sidan vi for på lengre familieferie med fly (Gran canaria). Ifjor brukte vi tog, elbil og båt, og reiste heile Noreg på langs. Vi har planlagt USA-tur i lengre tid, og hadde tenkt å reise no i påska. No er vi veldig usikre på om det er lurt, av geopolitiske grunnar.
Dette er et eksempel på en holdning som jeg rett og slett ikke forstår. La meg gjenta det noen siterte fra websiden hun lenket fra:
Så da er rett og slett spørsmålet: Ønsker du et levelig klima? De aller fleste her på Foreldreportalen har unger. Ønsker du at ungene dine skal vokse opp og få et levelig klima?
Det er nå tre år siden jeg tok innover meg at det faktisk er slik at private flyreiser må unngås. At vi faktisk holder på å ødelegge jordkloden, og at det å være superflink med kildesortering ikke på langt nær er nok. Det satt langt inne for meg å forstå og akseptere at det var viktigere å kutte ned på eller fjerne flyreiser enn å kildesortere avfall. MYE MYE viktigere.
Etter dette har vi av hensyn til miljøet (og KUN derfor) hatt ferier hvor fly ikke inngår. Jeg syns slike ferier er slitsomme og definitivt ikke det jeg personlig ønsker meg. Men likevel har jeg enn så lenge holdt ut.
Hva kommer det av at det ikke er mulig for flere å ta innover seg at vi ikke kan fortsette med å fly? Hvorfor ser man stygt på og kjefter på folk som kaster glass og metall i restavfallet, men sier ingenting når venner og bekjente tar helgeturer til London og langhelger i USA? Flyturene er jo verst?
Foreløpig ingen som er planlagt. Ungene flyr når de skal til faren, og sånn må det være, men det er ikke så ofte. Jeg flyr litt i forbindelse med jobb, og siden jeg bor her jeg bor er det ingen andre alternativer til akkurat det.
Akkurat i år er det dessverre planlagt en flyreise på oss, men siden det er min 2. siden 1997 har jeg gått med på det. Vi pleier vanligvis å feriere på en bedre måte, men svigers bor nordpå og med bilsyke barn har vi endt på at mannen flyr opp med ungene annethvert år omtrent.
Og ja- jeg har dette i hodet, og har hatt det i mange år. Prøver å få mannen til å jobbe for færre flyreiser med jobben også, men han har en jobb der det er umulig å ikke være fysisk tilstede der ting skjer.
Vi flyr vel maks en privatreise i året, men det begynner å bli noen år siden, det og. Besteforeldrene mine nordpå lever ikke lenger, og vi prioriterer ikke ferie så høyt nå mens ungene er små, de pengene ligger i bil. Vi har vært på bilferie, da, det er vel heller ikke særlig miljøvennlig...
For vår del hjelper det nok uansett mest totalt om vi trapper ned på bruken av bil i hverdagen, det bør være gjennomførbart når ungene er større. Mannen burde egentlig sykle til toget allerede nå, han har svært sjelden med seg unger. Jeg har dårligere miljøsamvittighet for det enn for flyreisene våre.
Mannen fløy en periode mye i forbindelse med jobb, men det har selskapet trappa noe ned på. Jeg antar det er er kun økonomiske hensyn som styrer det, dog, men effekten blir jo den samme.
I år håper jeg å få til en UK-tur med mannen, da blir det vanskelig med tog, men vi har snakka om en Bergenstur med tog etter hvert. Vi skal garantert tilbake til Stockholm med toget, så problemstillinga har vært tatt opp på et tidspunkt, men pr. nå er det vel ikke miljøhensyn som styrer valgene våre, mer økonomi og anledning. Jeg skal ha det mer i bakhodet til seinere.
Samme her. Jeg har heller ikke vært alle steder jeg ønsker i verden, men mitt behov for å se verden trumfer virkelig ikke mine etterkommeres behov for å ha en verden.
Jeg vil ta mer tog! Noen som vet hvor jeg finner ut mer om Star Tours Blue train (nå Tui), jeg klarer ikke finne noe på nettsidene og alle googletreff er gamle...
Jeg satser på et like miljøvennlig reisemønster som jeg har hatt de siste 20 årene, ca 1 flyreise pr. 3.-4.år.
Jeg reiser ekstremt lite, skal ikke si at hovedårsaken er tanken på miljøet, men det er en medvirkende faktor.
Jeg har sagt nei takk til 2 spennende og inspirerende turer til USA i løpet av de siste 6 mnd, og der er miljøaspektet klart viktigst (dvs. denne siste turen som evt ville kommet i april, der er Trumphboikotten også veldig utslagsgivende).
Jeg synes miljøet trumfer navleloargeumenter som hva vi liker, hva som er billigst osv. , men ser klart at noen faktisk må ta fly for å få utført jobben sin, eller som her i nordnorge der reisen til hovedstaden tar så lang tid at man bruker tid man ikke har for å komme seg dit i jobbsammenheng.
Tror ikke vi skal ut og fly i år. Det er først og fremst et økonomisk spørsmål. Om vi hadde flydd mer om vi hadde økonomi til det? Ja, det tror jeg, men ikke flere ganger i året. En t/r i ferien, tenker jeg. Men vi hadde også tatt mer tog, kanskje kjøpt en el- eller hybridbil, gått like mye til jobb/skole, skaffet el-sykkel.
Dette fokuset på kildesortering mens man samtidig har ikke ser problemet med å fly, synes jeg er snodig. Det er omdiskutert hvor mye man egentlig får igjen for kildesortering. At flyreiser er en versting, er det ingen tvil om. Det hjelper lite å være bevisst på f.eks. bilkjøring i hverdagen hvis man fortsetter med flere flyreiser i året. Man kan ikke kompensere for det.
Jeg synes det er blodharry med folk som flyr mye (privat), og til og med kan virke litt stolte av hvor mange kontinenter, land og byer de har besøkt. Det er mye mer imponerende å la være.
Å gi barna miljøvennlige reise-/ferievaner synes jeg er en veldig god idé. Selv om det forhåpentligvis kommer mindre miljøfientlig transport etter hvert, er det noe med å få inn bærekraftig forbruk både på den ene og andre måten fra de er små.
Men det er jo fint å se at så mange her reiser så lite med fly! Jeg skulle så klart ønske at alle klarte seg med maks 1 tur i året, for alt utover det mener jeg er fullstendig uansvarlig for de aller aller fleste av oss.
Enig! Jeg hadde gjerne kjørt Norge på langs annethvert år hvis det hadde gått tog. Men jeg ser jo at det ikke er særlig realistisk pga. kostnader ved utbygging og vedlikehold.
Jeg er helt motsatt. Men så jeg åpen og ærlig på at jeg er en miljøsynder som velger å fly mye selv om jeg vet at det forurenser. Jeg lar mine egne ønsker og behov trumfe miljøargumentet når det gjelder flyreiser.
Hvorfor syns du det er greit? Og syns du det er greit i andre sammenhenger, eller kun i sammenhenger hvor du er den "tapende" part?
Jeg spør delvis fordi jeg syns det er ekstremt egoistisk (og i et større perspektiv ganske idiotisk) å la egne ønsker og behov trumfe miljøargument. Men jeg spør også fordi jeg sliter med å forstå.
Hvis alle gjør som meg og begrenser eller unngår private flyturer, så har vi kanskje mulighet til å stoppe den ekstremt negative klimautviklingen. Hvis alle gjør som deg, 007, og er miljøsyndere, så raser vi raskere mot stupet. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan forsvare dette for deg selv, og for ungene dine?
Er ikke det mest effektive i så måte å slutte å spise kjøtt? Mener jeg har lest at kjøttproduksjon forurenser mer enn all transport (fly, bil og hva-har-du) tilsammen.
Du tenker kanskje på denne artikkelen fra VG? Det som står der, er at på verdensbasis, så forurenser produksjon av kjøtt mer enn hele verdens transportnæring til sammen (18 % av verdens klimagassutslipp).
I Norge har vi andre strukturer, og her står landbruket for ni prosent av klimagassutslippene mens veitrafikken står for 18 prosent.
Så ut fra dette vil jeg tro det mest effektive fremdeles er å droppe flyreiser? :vetikke:
Jeg har hatt en privat flyreise i år, og familien har hatt en (eller to da, tur/retur). Det var på grunn av nært forestående dødsfall og deretter begravelse i nærmeste familie, så det var ikke akkurat ferie, vil jeg si. Ellers flyr vi lite som familie, og kjører bil på sommerferie, så jeg tviler på at det blir veldig mye mer i år. Antakelig en tur på meg og eldste, tenker jeg. Vi flyr litt i jobb- og organisasjonssammenheng begge to, men det er ikke noe vi styrer selv i noen vesentlig grad. Vi kjører en del bil da, så vi er ikke akkurat miljøhelter, men bruker kollektivt til sentrum (Oslo) og ellers når vi kan.
Nei. Biologisk produksjon er i et karbronkretsløp, mens bruk av fossilt brensel kun tilfører karbon.
Det er ikke dumt å redusere kjøttforbruket, men i et land som Norge klarer vi ikke å produsere nok mat hvis vi ikke også produserer kjøtt. Vi mennesker spiser ikke gress og heller ikke det kornet som brukes til fôr (det har ikke matkvalitet). Vi kan legge om matvanene våre og slutte å spise så mye storfe, der har vi nemlig stort underskudd og importerer mye.
Den første artikkelen du lenker til er fra 2007, og den andre fra 2014 og er fra USA. Den jeg har lenket til er fra 2016 og ser på produksjon av norsk kjøtt. Jeg vet ikke fasiten, men for meg ser den norske undersøkelsen mest relevant ut.
Jaja, litt lettet er jeg jo. Vi spiser ikke veldig mye storfekjøtt, så det er jo sånn sett greit å vite at det ikke er så mye å hente på å kutte ut annet kjøtt også. :knegg:
Jeg har aldri sagt det er greit, jeg sier jo at jeg er en miljøsynder på dette punktet. Og at egne ønsker og behov for opplevelser er sterkere enn miljøverdiene mine. Jeg har heller aldri forsvart det verken for meg selv eller ungene, jeg er tvert i mot åpen på at dette er et egoistisk valg.
Jeg skjønner ikke helt hva det er du ikke skjønner, rett og slett. :vetikke:
(Jeg skjønner at du ikke er enig i valget jeg gjør, altså. Om det var det du mente.)
Ikke imponert, men heller (mis)unnelig. Jeg elsker å reise, og liker å lese og se bilder fra andres reiser. Reising er hobbyen vår, og de siste årene har vi brukt mye penger på reising. Og har vært svært miljøsyndende.