Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

#1

millact sa for siden:

Det er varslet at ungdomsskolen vi hører til blir rammet hvis det blir streik.

Hva tror dere? Streik?


#2

Stompa sa for siden:

Ja, det tror jeg. Vi er som vanlig tatt ut, fikk beskjed tidligere i dag. :nemlig:


#3

Teflona sa for siden:

Jeg tror det, ja.


#4

Nasse sa for siden:

Ja, det tror jeg.


#5

Blondie sa for siden:

I år er det veldig sannsynlig. :nemlig:


#6

Señora sa for siden:

Hvor ser man hvem som er tatt ut?


#7

oslo78 sa for siden:

Hvis ikke må det skje et mirakel.

Mannen er tatt ut og de to eldste mister resten av skoleåret. Yngste og jeg går klar foreløpig.

Dritt!


#8

Kaija sa for siden:

Ja!


#9

Stompa sa for siden:

Det kommer vel i lokale media etter hvert. Foreløpig ligger det såvidt jeg vet ikke offentlig.



#11

millact sa for siden:

Ser dere er samstemte. Min by tas visst ofte ut og særlig skoler i min bydel. Bare å stålsette seg da.


#12

meisje sa for siden:

Jaggu er ungdomsskolen vår også på listen. Kjekt å miste enda mer undervisning....



#14

Señora sa for siden:

Stod i lokalavisa nå. Podens skole er ikke tatt ut.



#16

løve70 sa for siden:

Arvingen sin videregående er på lista ser jeg.


#17

Stompa sa for siden:

Vær obs på at særlig i vgs er det ofte mange lærere som ikke streiker (uorganiserte, medlem i forbund som ikke streiker), så det er ikke automatisk sånn at all undervisning går ut.


#18

Trixie sa for siden:

Ja jeg håper og tror det blir streik nå.
Det er nok nå. Elendig rekruttering, dårlig lønn, null smittevern og reallønnsnedgang har gjort folk mer enn forsynte. De aller fleste jeg snakker med nå vurderer å slutte. Personer pensjonerer deg før de har tenkt osv.


#19

Fersken sa for siden:

Der var jammen meg ungdomsskolen til Pie også.
Står også i fare for å bli tatt ut i streik snart, staten har også brudd.


#20

Karamell sa for siden:

Ungdomsskolen vår tatt ut, men ikke jobben min og meg.
Men hvordan er det med fagarberiderne, de har vel samme meklingsfrist? (Fagforbundet)

Ja, jeg tror det blir streik.


#21

polarjenta sa for siden:

Også fagforbundet har lagt ut hvem de har tatt ut.


#22

Karamell sa for siden:

Sikkert meg som ikke klarte å lese godt nok.


#23

Chanett sa for siden:

Eg måtte le då ein lærar er tatt ut hos oss.


#24

Stompa sa for siden:

Lurer på om planen er som sist storstreik: lite uttak før ferien, svær opptrapping i august.

Hos oss er forøvrig 123 tatt ut bare fra Udf. Har ikke oversikt over andre forbund.


#25

millact sa for siden:

Vi skal i teorien på klassetur 27-28.mai. Mulig streik og stort smitteutbrudd...... Får ta en dag av gangen.


#26

Señora sa for siden:

:knegg: ja jeg også. Det er ikke deg?


#27

Obelix sa for siden:

Jeg tror streikeviljen er stor hos de fleste nå. Det er ikke bare lærere som kan bli tatt ut i streik neste uke, spl også. Jeg kjenner jeg veldig gjerne streiker, men hos oss er foreløpig en person(veit ikke hvem) tatt ut så jeg på oversikten. Fint man starter i det små.


#28

allium sa for siden:

Kan dette gå ut over sensur på skriftlig eksamen for privatister?


#29

millact sa for siden:

Det vil jeg anta?

Og hva med muntlig eksamen for 10.trinn?


#30

Fersken sa for siden:

Og ikke minst setting av standpunktkarakterer om streiken varer litt.


#31

venla sa for siden:

Barnas skole er ikke med på lista, men jobben min er det, så om det blir streik må vi stenge flere eller alle avdelingene.


#32

Elise sa for siden:

Fristen for standpunkt-karakterer er nok før 27.mai. :jupp:


#33

Zulu sa for siden:

Ikke i år. Fristen er i uke 22 og 23.


#34

Hondacrv sa for siden:

Ikkje på vgs der eg jobbar.


#35

Matilda sa for siden:

Hos oss er det i uke 23 og 24, og jeg har det ganske travelt fram til da med å gjete elever og hente inn nok grunnlag, ellers kan det bli en del som ikke har grunnlag til karakter. Litt i overkant spennende uten streik...


#36

millact sa for siden:

Mange av lærerne har nok allerede satt de allerede hos oss, for i alle fall min datter vet nå hva hun får i et par fag. De er ferdig med alt av vurderinger, tentamen osv. Det gjenstår kun en prøve for noen elever i dag samt en musikkfremføring neste uke.


#37

Input sa for siden:

Ja, jeg så at i en eller annen bydel i Oslo er skolehelsetjenesten tatt ut. Skulle ønske man unngikk det.

Vi har fremdeles avsluttende prøver etter det. Hos oss er fristen for standpunkt 11. juni.


#38

Fersken sa for siden:

Mulig det er forskjellig fra ungdomsskole og videregående skoler og fra fylke til fylke?
Det var en artikkel i Aftenbladet jeg leste at en rektor var litt bekymret siden standpunktkarakterene skulle settes i begynnelsen av juni.


#39

millact sa for siden:

Det stemmer; det gjelder vel ungdomsskolen.


#40

millact sa for siden:

Det er vel mulig å sette dem nå hvis man har nok vurderinger? Ser i alle fall at for min 10.klassing er de ferdig med det meste nå. De hadde siste tentamen før 17.mai. Neste uke er det i teorien klassetur (hvis det ikke blir streik) og så resten av tiden går med til å øve til muntlig eksamen.


#41

Bluen sa for siden:

Streik, ja - det var jo akkurat det vi trengte nå for å krone dette ræva skoleåret.


#42

oslo78 sa for siden:

Det er en fæl situasjon. Jeg har hatt 15 dårlige lønnsoppgjør på rad, og jeg har for lengst innsett at KS ikke vil endre denne trenden uten stort press. Samtidig synes jeg det er grusomt at elevene skal rammes enda mer.

Jeg håper alle foreldre vil støtte kampen vår aktivt, det er den beste måten å få en kort streik i stedet for en lang.


#43

Blondie sa for siden:

Som vel er litt av grunnen til at det fryktes streik. Det er dritt, men må må det virkelig sies fra.

Utfordringen er selvsagt at det fort blir tvungen lønnsnemnd når sykepleierne også blir tatt ut.


#44

Tjorven sa for siden:

Det var min tanke også.

Jeg skjønner at lærerne har en ekstremt vanskelig situasjon, men i år er enda mindre skole veldig umusikalsk.


#45

Elise sa for siden:

Ja, det er selvsagt ulikt rundt om, det tenkte jeg ikke på. Her (u-skole der min datter går) er det i helgen, men de har tidlig muntlig i år og det må settes før det. Men det er mulig at rektor har satt fristen tidligere enn nødvendig fordi han vet at han må jakte lærere for å få registrert det de skal.


#46

Stompa sa for siden:

Nei. Skriftlig sensur er et oppdrag man tar for annen arbeidsgiver (statsforvalteren som har ansvar for gitt fag), og berøres ikke av streik. Det brukes også å gis dispensasjon for gjennomføring av muntlige privatisteksamener.

Muntlig eksamen for elever blir avlyst hvis faglærer og/eller sensor er i streik.


#47

Stompa sa for siden:

Frist for føring av standpunkt skal ikke framskyndes fordi det er fare for streik; det er undergraving av streikevåpenet. Ledelsen vår var klinkende klar på at systemet vårt ikke blir åpnet for føring tidligere selv om minst 123 stk his oss er tatt ut til streik.


#48

allium sa for siden:

Tusen takk for svar. :lettet:

Jeg så drømmestudiet ryke i nok et år for yngste her.


#49

Blondie sa for siden:

Umusikalsk, faktisk. Vel, streik handler jo mye om at det går utover en tredjepart. Det er ikke optimalt, men en faktor arbeidsgiversiden har ansvar for, synes jeg.


#50

tink sa for siden:

Mannen ser ikke fram til streikemøter på teams, for å si det sånn... Ser at mange lærere er tatt ut på eldste sin VGS også, foreløpig er ikke barneskolen vår rammet.

Jeg er enig at det er ugreit med streik nå, men signerer Blondie. Arbeidsgiver har absolutt et ansvar for å sørge for et godt arbeidsliv og en attraktiv lønn for lærerne.


#51

Polyanna sa for siden:

Er det noen som kan oppsummere litt hva det går i? "Bare" lønn, eller andre ting også.

Jeg tenker "kast penger på dem, for pokker!". Jeg er veldig redd for frafall etter dette året, og tror det er mange utbrente og slitne og demotiverte lærere nå. De er kjempeviktige folk, gi dem pæng!


#52

Stompa sa for siden:

I år er det lønn. Det er mellomoppgjør, så det er vel bare det man kan streike for?

Lærerne har i snitt hatt 50000 i reallønnsnedgang siden vi ble flyttet over fra Staten til KS. Vi er pissforbanna nå, og jeg tror streikeviljen er stor.


#53

Fersken sa for siden:

Dette gjelder ikke bare lærere, men de aller fleste ansatte i offentlig forvaltning.

Det hjalp jo ikke at i fjor så ble det holdt stramt til rammen som det ble enighet om i frontfagene, realiteten var at offentlige ansatte fikk mindre og reallønnsnedgang, igjen. Samtidig gikk frontfagene langt over egen ramme (nesten dobbelt). I år er i tillegg tilbudet også under forventet prisøkninger og dermed enda en reallønnsnedgang.


#54

Karamell sa for siden:

Jeg trooor ikke jeg så sykepleiere i kommunen min, og det er bra, for da kan streiken være mer reell. Og det et jo ikke bra om det streikes i smittesporing og test/vaksinering.


#55

Stompa sa for siden:

Helt sikkert – jeg svarer om lærerne fordi det er det tråden tar opp og fordi det er det jeg er selv. Helt ærlig har jeg ikke overskudd til å engasjere meg i andre sin situasjon akkurat nå. :nemlig:


#56

oslo78 sa for siden:

Lønn. Elendig lønnsutvikling i 15 år. Det ble satt sammen et partsutavhengig utvalg ved lønnsoppgjøret for to år siden (som en av lærernes «seire» den gangen). KS mente nemlig at lærerne hadde hatt en flott utvikling i lønnen. Utvalget slo fast at lærerne lå 50000 under det vi ville hatt med lik lønnsutvikling som andre i kommunene. Dette skulle vi begynne å ta igjen i fjor.

I fjor holdt lærere (og sykepleiere) seg til frontsfagmodellen. Det ga f.eks. meg 1400 kr i lønnsøkning. I februar viste det seg at omtrent alle andre grupper hadde gått langt over frontfagmodellen anslag på 1,7 - og vi ble lønnstapere igjen.

Legg på smittefrykt og en fullstendig følelse av å ha blitt ignorert i vaksinekøen, så har du mange sinte og frustrerte lærere.


#57

Anne C sa for siden:

Den lønnsøkningen vi fikk i fjor på 14-1500 kroner i året var som å bli spyttet på.


#58

Galathea sa for siden:

Enig (jeg er ikke lærer altså)
Det er arbeidsgiversiden som er umusikalsk, og som har mulighet til å redde restene av skoleåret med å gi lærerne noe annet enn lønnsnedgang. Det er to parter i et lønnsoppgjør, men alltid er det de som må streike som stilles til ansvar.


#59

Stompa sa for siden:

:nemlig:


#60

Kanutte sa for siden:

Enig. Streik er ikke arbeidstakers "skyld" alene, og altfor ofte usynliggjøres det i media. Bønder, sykepleiere og lærere bør løftes i dette oppgjøret, og jeg skjønner godt raseriet og streikeviljen. Jeg er selv i fare for streik siden forbundet mitt har brutt (Staten, verken sykepleier, lærer eller bonde), men jeg er mer enn villig til å la de ovennevnte yrkesgruppene få prioritet i årets lønnsoppgjør.


#61

Chanett sa for siden:

Ikkje meg. Dog trudde nokre elevar at det var meg. For eg står alltid på krava, meiner dei.


#62

annemede sa for siden:

:heia:
I år unner jeg lærerne en ordentlig lønnsøkning.


#63

millact sa for siden:

Absolutt.


#64

Teofelia sa for siden:

Her skal vi få det festlig i neste uke, hvis det blir streik. Både ungdomsskolen og vgs har en haug med lærer i første uttak, så begge ungene blir ganske sikkert permittert. Og jeg er også tatt ut i første pulje(!!!).

Det blir jo festlig å stå streikevakt på hjemmekontoret. Passe på at ingen bruker PC-en min, liksom? :knegg:


#65

Pøblis sa for siden:

Jeg skjønner at mange synes det er ubeleilig med streik, men hva skal nøkkelpersonell som lærere og sykepleiere gjøre da?

Både lærere og sykepleiere var lojale mot frontfagsmodellen i fjor, på tross av at det ga helt elendige oppgjør for folk, med lønnsvekst på rundt 1400 for sykepleiere i KS, for eksempel. Lærerne fikk vel samme prosentsats. Når man ser at lønnsveksten faktisk var mer enn dobbelt så stor i frontfagene, er det klart folk er forbannet og føler seg lurt. I tillegg har veldig mange av de som nå kan tas ut streik ved konflikt, stått i front gjennom pandemien, så medlemmene i organisasjonene er frustrert og forbanna og streikeviljen er stor.
Og verken lærere eller sykepleiere kan streike uten at det merkes. Klart det blir kjelkete for folk,men man får håpe folk er litt lojale og støtter opp om konflikten.


#66

Input sa for siden:

Ja, dette har jeg tenkt på. Skolen min får jo ikke lov til å ha undervisning og vi får ikke være på kontoret uten å avklare med leder. Så det er vel ikke så sannsynlig at vi får streike sammen?

Og hvordan er det med frister, som feks karakterfrist? Dersom du blir streik og den blir slutt 10. juni, må vi da bruke hele natta på å sette karakterer siden fristen er 11. Juni?


#67

Gaia sa for siden:

Jeg unner både lærere og sykepleiere en god lønn det går an å leve av, men jeg skulle nok også ønske det i større grad ble åpnet for å avlønning etter innsats, slik at den eneste muligheten til individuell lønnsutvikling ikke er å måtte bli leder.

Det å kunne motivere helt glitrende lærere også med lønn, tror jeg ville kunne vært et trekkplaster, både for de som har potensiale til å bli glitrende lærere og for å motivere de skikkelige gode lærerne til å bli i yrket. Det bør være tillegg for faglig utvikling, og utteling for gode resultater. Og da mener jeg ikke bare faglige resultater, men det å ha evne til å få en klasse til å fungere godt, og at elevene føler seg sett.

Og så syns jeg selvfølgelig at grunnlønnen bør være anstendig og god nok til å kunne kjøpe bolig der man jobber.


#68

Stompa sa for siden:

Vel, dette er en lønnsmodell som Utdanningsforbundet er helt imot, så det tviler jeg på blir en realitet med detcførste. Lektorlaget ønsker noe a la dette, men det er en grunn til at hovedandelen av lektorer (inkludert meg) er i Udf, ikke i LL.


#69

Stompa sa for siden:

Neppe natta, men du må nok regne med at det blir det første du må gjøre innen ordinær arbeidstid når du er tilbake på jobb. Og når vi passerer fristen, må den jo bare forskyves.


#70

Blondie sa for siden:

Jeg er ikke i noen av de forbundene, men er også mot en slik modell. Det tror jeg majoriteten av lærerne er også. Litt av utfordringen er jo at mye av det vi gjør i hverdagen er helt usynlig (frem til det ikke blir gjort). Vanskelig å lønne noe slikt.


#71

oslo78 sa for siden:

Var på kurs i går, og ekstraarbeid etter streik skal overtidsbetales. Ikke at jeg tror på det siden overtid ikke finnes i vår sektor, men det var beskjeden.


#72

Zulu sa for siden:

Lærerspesialistordningen er et forsøk på det.


#73

Gaia sa for siden:

Nå er det litt tilfeldig at det er Blondie jeg siterer, men jeg lurer helt oppriktig på om dere virkelig opplever at den gode jobben dere gjør er usynlig? Jeg, som forelder, merker jo veldig godt hvilke lærer som er gode, eller virkelig gode, og hvilke som faller litt igjennom i jobben sin. Og mitt inntrykk er at skoleledere også har en klar formening om hvilke lærer som virkelig er gode til jobben sin, og hvem som trenger ekstra støtte og veiledning for å mestre eller utvikle seg.

Nå skal det sies at jeg generelt er veldig positivt innstilt til lærere, og har stort sett bare møtt dyktige lærere i løpet av de 10 årene jeg har hatt barn i skolen. Men det er enkelte som virkelig har skilt seg ut. Enten fordi de har hatt en fabelaktig evne til å bygge miljø, eller fordi de er spesielt gode formidlere, som evner å skape fagforståelse og læreglede hos elevene. Jeg syns at det er talenter som bør anerkjennes, også økonomisk, fordi det skal lønne seg å være skikkelig god i faget sitt.


#74

Anne C sa for siden:

Er det noe denne pandemien har vist meg så er det at de som styrer og steller ikke bryr seg noe om meg på gulvet.

Jeg er ikke for en trynefaktorlønn, for det er det mange føler at det vil ende opp som.


#75

oslo78 sa for siden:

Jeg skulle egentlig etter noen år med kollegaer som konsekvent går tidlig hjem, ikke gjør fellesarbeid og ikke evner å skape ro i klasserommet, ønske meg en differensiert lønn. Men jeg var som tillitsvalgt med på lokale tillegg på denne måten på starten av tusenåret, og det førte bare til misnøye, mindre delingsvilje og dårligere teamsamarbeid. Det er så vanskelig å lage objektive kriterier for hvem som skal få, og det blir veldig trynetilleggfølelse. Vi lærere vet også veldig godt hvem som er bærebjelkene på arbeidsplassen og hvem som alltid driver teamene sine, men å skrive ned akkurat hva de gjør som skal føre til høyere lønn enn de andre, er veldig vrient i dette yrket.


#76

Stompa sa for siden:

Problemet er at mye av dette ikke er målbart. Og selv om det selvsagt er sånn at noen får dette til oftere enn andre, er vi allikevel prisgitt en masse tilfeldigheter som avgjør om vi "lykkes" med faktorer som faktisk er målbare. Jeg har flere eksempel på lærere som har har utrettet enestående, ting i en klasse ett år, for å mislykkes fullstendig i en ny klasse året etter - og omvendt. Det er så mange faktorer som spiller inn som man ikke har mulighet til å ta høyde for, både med tanke på enkeltelever, elevgruppa som helhet og ytre faktorer. For å bruke karakterer som et eksempel: I en klasse er snittet skyhøyt nesten "av seg selv", i en annen er det en enorm seier om alle elevene består og snittet er over 3.


#77

Stompa sa for siden:

:nemlig:


#78

nolo sa for siden:

Jeg var også tillitsvalgt da vi skulle prøve dette systemet, og det var forferdelig mislykket. Hvilke kriterier som skal legges til grunn for at noen lærere på en arbeidsplass skal få mer lønn fordi de er ekstra dyktige til ett eller annet er meg en gåte. Er det oppnådde resultater, tilbakemeldinger fra fra fornøyde/misfornøyde foreldre/kolleger/elever? Evne til å innynde seg hos systemet?

Jeg er for en helt gjennomsiktig avlønning basert på ansiennitet, utdanning og funksjon.


#79

Blånn sa for siden:

For å si det sånn har vi av ulike grunner måttet sjekke i en del personalmapper og når vi ser hvem som har fått individuelle lønnstillegg blir vi faktisk litt fortvilt. For der er det mange vi aldri ville gitt noe til.


#80

Input sa for siden:

Jeg slutter som lærer om det blir individuell lønn i større grad enn det er i dag. Det er ikke en tom trussel. At man som forelder kan se hvilke lærere som gjør en god jobb og hvilke som ikke gjør det er ingenting annet enn tøys.


#81

oslo78 sa for siden:

Det er jo ikke bare tøys. Foreldrene vet veldig godt hvem som har ro i klassen, følger opp avtaler, stiller forberedt til møter, legger ut vurderinger og ganske mye annet. Det vet også hvilke lærere som får akkurat deres barn til å bli motivert og hvilke lærere som får barna deres til å føle seg sett.

De vet ikke hvem som rydder i klasserommene, planlegger mest, skriver flest rapporter og en hel del annet.


#82

Input sa for siden:

Men foreldrene vet ikke hvor mye innsats læreren legger i å få ro i klassen uten å nødvendigvis få det til med mindre det er akkurat deres barn som er den største utfordringen. Det er et feilspor å ikke anerkjenne at veldig mye av jobben vi gjør er, og også må være, usynlig for foreldre. Undervisning er også en toveis greie og jeg er verdens beste lærer for noen elever og kanskje middelmådig for andre. Det blir rart å late som om alle lærere har evne til å være en fantastisk lærer for alle elever om de bare gidder.


#83

oslo78 sa for siden:

Jeg tror ikke jeg har sagt at alle lærere har den evnen. Som mye annet er det faktisk et visst element av talent i tillegg til å ha lært seg f.eks. teori om relasjonskompetanse og evne til fagformidling.

Det jeg sier er at det er stor forskjell på både timer lagt ned og evne til å få gode resultater både faglig og sosialt. Men dette er likevel altfor diffust til å dele ut lønn på grunn av det. Det fører dessverre ikke noe godt med seg, bare misunnelse og trynetilleggførlelse.


#84

Hyacinth sa for siden:

Jeg er 100% enig.


#85

Hyacinth sa for siden:

I dette også.


#86

Input sa for siden:

Nei, jeg mente ikke å si at du hadde sagt det, men jeg mener jo at det er en slags generell oppfatning, kanskje særlig i pedagogikk-undervisningen på lærerstudiene. Det klasserommet det undervises om og den læreren det undervises om er utopi. Jeg synes det er kjempeubehagelig å snakke høyt om dette, må jeg innrømme, for jeg skulle virkelig ønske at jeg var verdens beste lærer for alle elever jeg har. For alle elevene mine fortjener verdens beste lærer, og jeg ønsker å være verdens beste lærer for alle elevene jeg har.

Jeg tror også at for de jeg deler kontor med, ser jeg kanskje ut som en unnasluntrer. Jeg går ofte hjem tidlig. Jeg jobber mye på kveldene og i helgene, men det ser ikke de. For meg er dette en nødvendighet for å klare å stå i jobben, og noe jeg kommuniserer med lederen min om. De som er på samme team som meg ser jo at jeg også bidrar med å dele undervisningsopplegg og den type ting, men for en kollega som bare deler kontor med meg, ser jeg garantert ut som en unnasluntrer. Heldigvis er det ikke noe rydding eller pynting i klasserommet man driver med i voksenopplæring, for det hadde jeg sikkert også vært ganske dårlig på. :sparke:


#87

oslo78 sa for siden:

Det er jo om jobben blir gjort som teller da. Når man blir sittende med ansvar for lekseplan pg ukebrev og IOPer og pedagogiske rapporter og for å avtale møter og ta alle telefoner hjem fordi kollegaen din går hjem rett etter undervisning alle ganger det er mulig, er det er problem. Når kollegaen sier at jeg fikser ditt og datt hjemmefra, er det ikke noe problem.

(Og ja, det er tatt opp mange ganger, også av leder.)


#88

Gaia sa for siden:

Jeg syns rett og slett det er veldig underlig at dere som er lærere virkelig mener at det ikke er mulig å oppstille målbare parametere, som sier noe om hvem som er god i jobben sin, og hvem som ikke er det. Det er jo mulig i andre kunnskapsyrker. Og det handler da virkelig ikke om hvem som klarer å få en klasse med høyest snitt, til en hver tid. Eller hvem som gjør jobben sin på jobb, kontra de som tar den med seg hjem.

Jeg fremsnakker, av prinsipp, alltid lærerne til barna mine. Og jeg er veldig klar over at ikke alle lærer lykkes i alle klasser, og at det å være lærer også handler om kjemi med elevene. Samtidig ser jeg at det er enkelte lærere som får til "problemklasser", igjen og igjen. At det er andre lærere som virkelig kan det å heve det faglige nivået, selv om de ikke nødvendigvis er brilliante kontaktlærere. Og det er så viktig at disse talentene anerkjennes, for det er mange av dem i skolen!


#89

Anne C sa for siden:

Man er rett og slett bare redd for at det blir trynefaktor ut av dette.


#90

oslo78 sa for siden:

Det fungerte i hvert fall særdeles dårlig da vi drev med lokale lønnsforhandlinger.

Siden jeg er læreren som ofte får utdelt trinn som er mer krevende enn snittet på grunn av at jeg pleier å få det til, skulle jeg selvsagt ønske meg masse bonus... :DMen jeg har altså ikke tro på at det kommer til å fungere bedre denne gangen.


#91

nolo sa for siden:

Kan du foreslå noen målbare parametere?


#92

millact sa for siden:

Jeg er enig i alt du skriver!

Eldste har en fantastisk lærer. Hatt ham i tre år på ungdomsskolen. Alle jeg snakker med som har hatt ungdom som har hatt ham skryter. Han er engasjert, hyggelig, lager et godt klassemiljø og får med seg alle elevene. Han er rett og slett ganske unik. Jeg tør påstå det ikke finnes mange av denne typen; ingen av mine barn har i alle fall hatt noen som har vært i nærheten av dette. Som forelder merker jeg godt forskjellen på ham og de andre lærerne de har hatt.


#93

oslo78 sa for siden:

Jeg har også hatt dårlige, vanlige og fantastiske lærere til barna mine. Ingen oroblemer med å skille. Kanskje jeg skal forslå lønn basert på foreldrespørreundersøkelser? Eller på elevundersøkelser? Eller kollegaundersøkelser? Eller en kombinasjon av alle de tre?

Nei, tror ikke det er noen god ide altså.


#94

millact sa for siden:

Jeg har ingen problemer med at det er vanskelig å finne gode måleparametre. Mamma var lærer, så det livet vet jeg mye om.


#95

Input sa for siden:

Hvilke kunnskapsyrker mener du kan sammenliknes?

Tallenter kan heldigvis anerkjennes på andre måter, min erfaring er at vi er gode til det, sånn jevnt over.


#96

Gaia sa for siden:

Nei, for all del, det er mulig det ikke går an å finne gode parametre som ikke ender opp å bli rent trynetillegg. :vetikke: Jeg skulle bare ønske det var en måte å gi uttelling til alle de lærerne som gjør en enorm forskjell.


#97

Input sa for siden:

Jeg er fremdeles veldig nysgjerrig på hvilke yrker du mener vi kan sammenlignes med.

I Oslo er det jo delvis individuell lønn. Der jeg jobbet før måtte man ha et eller annet verv, type Ikt-ressurs for lærere, arbeidsgruppe for ett eller annet osv. For å få et slikt verv måtte man søke til ledelsen, og det endte opp med 3-4 ansatte som hadde alle vervene og derfor også alle lønnstilleggene.


#98

dutte sa for siden:

Hva tenker dere er en riktig lønnsoppgang denne gangen? Som helsepersonell tenker jeg at vi skal opp minst 20K, det er et minimum.


#99

Gaia sa for siden:

Alle andre yrker som krever høyere utdannelse for å gjennomføre. Noe de aller fleste stillinger i det offentlige nå krever. I enkelte sektorer (helse, politi, skole) er det en gjennomgående tanke om at det ikke mulig å måle enkeltinnsats, og jeg antar det er basert på en idé om at det vil føre til at ansatte utelukkende får lønnstillegg på grunn av trynefaktor.

Nå vet jeg ikke om det er tilfellet i skolen, og om det er umulig for ledere å gjøre en konkret og målbar evaluering av de enkelte læreres innsats. Det må nesten skolelederne her inne svare på. Men jeg syns også det vitner om en voldsom mistro mot egen ledelse at man ikke tror at de evner å vurdere innsatsen til de enkelte ansatte.

Det er selvfølgelig mulig å ha primærkriterier som er knyttet til ansiennitet/eksamensår/kompetanse/antall studieår/tilleggsoppgaver/funksjoner, men samtidig ha noe rom for individuelle forskjeller. Men det kan hende det også slår helt feil ut. Er det virkelig så vanskelig å definere målingsparametre?


#100

Pelle sa for siden:

Vi er jo mange som kun har individuelt fastsatt lønn, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle vært umulig for lærere? Ansatte i offentlig administrasjon i kap 5 (akademikere) gjør heller ikke lik jobb. Noen har to lange saker på et år, andre 1000 lette. På helt ulike temaer, med fornøyde eller misfornøyde mottakere. Ledere ser jo som regel hvem som funker likevel. Sikkert mye jeg ikke vet om læreryrket, men at det er helt utenkelig? Og man vet heller ikke hva han på nabokontoret får i lønnstillegg.

Jeg som jurist måles på andre ting enn ingeniørkollega. Felles er at hi alle må skrive hvorfor vi fortjener høyere lønn, om man har påtatt seg nye arbeidsoppgaver, tatt utdanning osv. det er ikke en gang nærmeste leder dom bestemmer ny lønn, men de gir sitt råd til nivået over der.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.