Jupp. Da skal jeg ta lappen. Jeg er 34 år gammel, og har sittet bak rattet på en bil to ganger i mitt liv. En gang noen runder på parkeringsplassen på Sognsvann, og en gang ca 60 meter i en bil med automatgir i USA. Som urban bypike har jeg igrunn ikke hatt behov for lappen, og har jeg hatt så mye penger som det kreves på en gang har jeg heller reist rundt om i verden. Med fly.
Men nå hadde det vært kjekt. Helgene kunne blitt mer efffektive, og på langturer kunne Glitterbarnet og jeg sluppet å bare sitte der hvis sambo trenger en pause.
Så bring it on, gi meg gode tips! Jeg vet virkelig ingenting om dette.
(Jeg vet at det har vært et par andre tråder om dette også, men jeg ville ha min helt egen.)
Vi har bare automatgir, og det er jo ikke så greit når man skal lære seg å gire. Men jeg skal ta lappen med en venninne, så vi vurderer å bytte menn innimellom, de har vanlig bil.
Jeg øvelseskjørte en gang med pappa...det var ikke noe suksess akkurat. Han var så nervøs at han satt og tviholdte i håndbrekket og lo og lo og lo, en sånn litt nervøs latter :knegg: Det ble med den ene gangen.
Også skulle jeg øvelseskjøre med min daværende svigerfar, men det gikk ikke så bra det heller. Jeg ble litt irritert/oppgitt over forklaringene hans og fant ut at det var like så greit å droppe det da jeg ikke hadde lyst å bli uvenner med han:oSå det ble ikke så mye øvelseskjøring på meg da, men klarte det jo alikevel.
Jeg var 25 når jeg kjørte opp da, så var ikke så tidlig ute akkurat. Men verdt alle pengene sine den lappen altså. Masse lykke til!
Sambo er rimelig laidback og pedagogisk anlangt, så jeg tror det skal gå greit å kjøre med ham. Han er også en flink sjåfør. Eneste jeg kan tenke meg er at han er litt pirkete.
Jeg begynner på trafikalt grunnkurs i slutten av februar, så tenker jeg å øvelseskjøre massemassemasse, også begynne med kjøretimer i mai, f.eks. Høres det ut som en grei plan?
Massemassemasse øvelseskjøring med lugn sjåfør. Det gjorde utslag hos meg. Og en avskjermet bakke som jeg kunne øve på bakkestart i. :knegg: Teorien regner jeg med at du fikser lett som en plett.
Heia! :heia:
Jeg er omtrent på samme sted som deg, bare at jeg har tatt trafikalt grunnkurs sammen med en haug med femtenåringer. Håper å begynne med kjøretimer utover våren jeg og.
Skal følge med og heie på deg! Har du noen tips om en god kjøreskole, forresten?
Da jeg tok lappen for fire år siden som 32-åring sa kjørelæreren min at det var en fordel å ha en del kjøretimer før man satte igang med øvelseskjøring i mengder. Dette fordi de aller, aller fleste visstnok legger seg til et par uvaner som det er unødvendig å lære seg opp til for så å må venne seg av med igjen. Men så lenge man hadde grunnlaget mente hun at øvelseskjøring i bøtter og spann var supert, både med og uten automatgir.
Cielo: Vi skal på ABC trafikkskole på Tøyen, tror de er greie. Har ikke funnet noe snusk i allefall.
15 åringer! Jeez, det stemmer det, de er jo ikke 17-18 lenger. Hjelpes. Det er godt jeg har en like gammel venninne sammen med meg da.
Hva gjør man egentlig på det trafikale grunnkurset? Trenger jeg noe til det? Jeg tok et teorikurs mens jeg var gravis (har ikke tatt prøven), og det var så latterlig lett at jeg tror ikke jeg trenger ett nytt. Eller?
Ja, jeg har også hørt dette, men også motsatt? At det ikke er noen vits i å bruke dyre kjøretimer på å lære seg det grunnleggende - som å starte, hva som er gass og brems ( :flau: ) og slikt. Så kanskje først grunnleggende trening med diverse kjente menn ( :knegg: ), så litt kjøretimer, så massemassemasse øveslseskjøring, og til slutt kjøretimer igjen?
Trafikalt grunnkurs bestod av endel teori, litt førstehjelp og en kveld med mørkekjøring (som jeg lurer på om erstatter den gamle mørkekjøringen, men det er jeg ikke sikker på). Man trengte ikke å ha med noe til kurset. Fem kvelder gikk kurset over.
Man får ikke kjøre, nei. To og to satt på med kjørelæreren, så kjørte de til en øde skogsvei langt ute i Enebakk. Så skulle man se hvor stor forskjell det var på når bilene så deg når man brukte refleks og ikke osv. Det var ikke så veldig nyttig synes jeg, men femtenåringene som heller ville dø enn å bruke refleks lærte da noe.
Og bilder av døde barn slapp vi unna. :eek:
Lykke til. Bruk litt energi på å finne en som er rolig nok til å øvelseskjøre ordentlig med deg. Jeg var riktignok ung da jeg tok lappen, men å øvelseskjøre med mamma var et mareritt samtidig som det gikk veldig fint med pappa. Mannen min hadde ikke vært egnet, men han er ikke særlig pedagogisk heller.
:fnise: jeg humrer ennå i skjegget når jeg tenker tilbake på øvelseskjøring med mamma. "Hjelp. Det kommer en bil i mot. Du ser det kommer en bil, ikke sant? Pass deg for den bilen" Da klarte jeg å bli ganske stresset selv også.
:fnise: Jeg tror sambo greier å holde seg rimelig rolig, mannen til venninnen min også. Blir det for ille så får jeg finne noen andre. Det kan jo hende hans mørke sider kommer frem gjennom øvelseskjøringen.
Lykke til, Glitter! Har ingen gode råd, siden jeg er i samme situasjon selv. Samboer maser daglig om at jeg må få ut fingeren og begynne med kjøretimer. Men jeg er ikke så motivert, ennå :sparke:
Nei det blir du ikke. Det er klart man blir mer rutinert etterhvert, det kommer ikke automatisk, men jeg tror man er både mer fornuftig og mer ansvarlig i trafikken når man er eldre.
Da er jeg klar for første time av det trafikale grunnkurset. Jeg har kjøpt egen skrivebok, men er litt sur for at jeg har glemt pennalet mitt, da kan jeg jo ikke fargekode notatene mine. :skuffet:
I planleggingen tenkte vi at i mars ville det begynne å bli bart, og en fin tid å starte øvelseskjøring på, men helt sånn ble det ikke. Så jeg er litt usikker på når jeg egentlig får begynt å kjøre, jeg kan jo ikke ralle rundt i den snøen som er overalt nå.
Du kan begynne med å lære deg håndbrekkssladd med en gang. :rofl:
:hehehe:
Lykke til. Jeg har hatt lappen i evigheter nå og husker ikke hvordan det var. Jeg har derimot masse rutine fra mine mange oppkjøringer, så når du kommer så langt er jeg rette å spørre. :nemlig:
Ja, brekkslædd burde jo være det første man begynner med! :nemlig:
Jeg kan også avsløre en av mine største hangups når det kommer til å kjøre bil, jeg ble nemlig minnet på den av en av trådene her: Jeg har aldri fyllt benin, og aner ikke hvordan det gjøres. Jeg har tenkt mye på om det er vanskelig eller intuitivt. Jeg vet ikke hvilken pedal som er gasspedalen heller, men det har merkelig nok ikke gitt meg like mye hodebry.
Også må jeg jo spørre, hvor mange ganger kjørte du opp?
Gass-pedalen er den som er annerledes. :nemlig: Den er på høyre foten. Høyrefoten skal også betjene bremsen, venstrefoten brukes kun til clutching.
Automatgir kan være litt skummelt sånn, da har man ikke clutch og kan risikere å kline inn bremsen. Har jeg hørt.
Bensin er relativt intuitivt, så lenge du vet at du skal ha bensin og ikke diesel, og om du skal ha 98 eller 95. Det er aldri feil med 95, så om du får et blond moment på bensinstasjonen, så er det den sikre varianten. Har jeg hørt.
Dette har jeg også hørt og stiller meg derfor litt tvilende til å øvelseskjøre på automatgir og ha kjøretimer i en vanlig bil. Det blir en omstilling hver gang.
Fylling av bensin og diesel er lett, og nå er det også slik at nyere dieselbiler har mindre hull på tanken, slik at det skal være umulig å fylle feil, dvs at bare dieselpumpen passer inn der.
Nå kjnner jeg at jeg blir litt misunnelig, siden jeg også magler den berømte lappen.
I tillegg sitter jeg med de samme spørmålene som du Glitter.. :knegg:
Veldig flaut å være 34 år og ikke ane åssen man fyller bensin. :flau:
Gruer meg til den dagen jeg setter igang, men detmå til.. en dag.
Mitt stalltips er å kjøre med noen man er trygg med. Og selvfølgelig med manuelt gir, slik at man kan det også. LIkevel er det jo viktig å prøve automatgir også da - slik at man ikke får helt panikk når man faktisk skal kjøre det. (Jeg syntes det var veldig ubehagelig å kjøre automat, nemlig)
Jeg kjørte opp på 1. forsøk, har aldri opplevd å få kjempesleng på bilen, kan ikke brekkslædd, men prøvde det på glattkjøringa da.
Ellers er det alfa og omega og ha en kjørelærer man trives med. Ellers er det ikke noe gøy med timene.
Jeg tok lappen som 40-åring, så det er aldri for sent. Du må bare kjøre masse masse masse etter at lappen er din. Jeg brukte en bråte med kjøretimer, og en hel formue, men det er så deilig å kunne kjøre selv. :riktig:
Lykke til på veien til lappen! Min erfaring er at det er best med dobbelttimer, mange timer på kort tid. Jeg ville nok også ha tatt noen kjøretimer med kjørelærer før ovelseskjøring privat. Det er lett å legge seg til dumme uvaner, og vanskeligere å plukke bort.
Det kommer til å gå kjempebra, alderen er bare en fordel iflg kjørelæreren jeg hadde for 2 år siden. Jeg var 35, hadde kun kjørt på parkeringsplass, men fikk lappen på 2 1/2 mnd. Hadde kun doble timer, flere ganger i uka. Det er kanskje ikke så lett å få til med full jobb, jeg hadde barselpermisjon og moder'n stilte opp som barnevakt. Trafikalt grunnkurs er fort gjort og det var flere over 15 på kurset jeg gikk. :)
Lykke til!
Lykke til! Jeg har hatt lappen siden 18 årsdagen min, og ting har jo forandret seg siden den gang. Med tanke på kurs og hva som er obligatorisk kjøring.
Lykke til!
Dette klarer du nok helt fint. :jupp:
Jeg hadde som Irma sier, tatt et par kjøretimer før jeg begynte å øvelseskjøre for å unngå å legge på meg uvaner det kan være vanskelig å bli kvitt.
Og så øvelseskjøre en hel masse. Parkeringsplasser er fine, der kan man øve på alt utenom å kjøre fort.
Bensin er veldig lett å fylle, og pedalene kommer du fort inni.
Stiller meg på sidelinjen og heier deg fram!
Å, nå ble jeg nesten litt missunnelig her. Jeg har heller ikke lappen, og burde virkelig sparke meg selv i gang snart. På grunn av denne tråden er jeg et ørlite steg videre. Jeg har lært at jeg må ta noe som heter trafikalt grunnkurs før jeg begynner med selve kjøringa. :knegg:
Jeg må visst også ta lappen snart. Men jeg skal gifte meg i år og har nytt hus, det er grenser for hvor mye penger jeg kan bruke på en gang, uten å vite om jeg har ny jobb en gang....
Jeg tok lappen for to år siden, 30 år gammel, og tror jeg vet hvordan du har det. Det er kjempeskummelt nå, men for en fantastisk frihetsfølelse når man sitter bak rattet helt alene for aller første gang og skal ut på shopping. :lykkelig:
Man kan ta lappen på automatgir. Mailet med Vegvesenet om akkurat dette i forbindelse med at jeg skal ta norsk førerkort, og her er svaret jeg fikk:
Kanskje litt kjedelig å ikke kunne låne/kjøpe bil med manuelt gir, men det kan i hvert fall gjøre det ganske mye mindre skummelt å ta lappen. I Norge har det jo vært vanskelig å få tak i bil med automat, men det blir vel mer og mer vanlig?
:nemlig: Akkurat det samme sa min kjørelærer, og han var en klok mann.
Det kan man vel hoppe over hvis man kan det? Hvis mannen din bare viser deg kjapt hvordan pedaler, spaker og knotter funker før du går løs på kjøretimene? Det fins ikke vanskelig, jeg brukte maks. fem minutter på å bli kjent med det jeg trengte å bli kjent med for å kunne kjøre.
Også er jeg enig i det med mange timer på kort tid, dobbelttimer og hyppige timer. Da har du det i kroppen fra gang til gang. Når man er helt fersk tror jeg det er fort gjort å føle at man omtrent starter på nytt hvis det går for lang tid mellom hver gang man kjører. Også etter at lappen er i boks. Følte at jeg øvelseskjørte i flere uker etter oppkjøringen, jeg.
Jeg har forresten enda ikke vasket bilen i Norge. :flau: Var så mye greiere i Houston, der de kjørte bilen gjennom utvendig vask, før 4-5 arbeidsmaur shinet bilen utvendig og innvendig.
Men å fylle bensin er latterlig enkelt. Dra kortet, tast kode, og fyll. Ja, åpne lokket aller først.
På korken (er det det det heter?) på bilen vår står det DIESEL med sorte bokstaver på rød bakgrunn. Kanskje man kan lage sånn selv og lime på? Hvis det er så innmari vanskelig å huske, liksom. :rolleyes:
Lykke til Glitter! Jeg har ikke så mange tips. Jeg tok lappen som attenåring og slapp vel mye lettere fra det enn dere gjør nå. Det jeg har hørt fra mine jevnaldrende som har tatt lappen de senere årene er at noe som er dumt er å ta for lett på teorien. En bekjent av meg (med ørtifjørti år på universitet og råbra karakterer) har strøket uttallige ganger på teorien. Det krever ganske mye å motivere seg for slik teori. Det er gørrkjedelig, men det lønner seg å ta den dønn seriøst for at det ikke skal bli for dyrt med nye prøver osv.
Kjørelæreren min mente det var motsatt. At vi med noen år på baken faktisk tok kjøretimer for å lære å kjøre bil, ikke bare for å få lappen. Nå ett år etter jeg kjørte opp tror jeg at han har rett :kry:.
Jeg ble meldt opp på oppkjøring før jeg følte jeg var klar, måtte kjøre de verste veiene i sentrum på en dag med sluddstorm og svært begrenset sikt. Fikk i tillegg den sureste sensoren, men sto med glans.
Teorien sto jeg også på uten problemer. Jeg leste boka, tok femti tester på en sånn "betal og ta så mange tester du vil i et døgn" på nett.
Ja, jeg vet, men jeg tror jeg skal ta på vanlig gir, det er kjekt å ha!
Da var første del av det trafikale grunnkurset over, i tillegg til mørkekjøringsdemonstrasjon. Nå har man nemlig ikke egen mørkekjøring lengre, men kun en demonstrasjon i gokk.
Grunnleggende kjørtetøy- og kjørekompetanse (aka runder på parkeringsplasser og i lite trafikkerte strøk)
Trafikal del - Trafikkforståelse, inkludert glattkjøring på slutten. Dette er også et lurt tidspunkt å ta teoriprøven på. Bildet til førerkortet blir tatt samtidig med teoriprøven, så man bør se pen ut på håret. :blånn:
Bl.a. langkjøring over to dager. Landeveiskjøring og forbikjøring, samt finne vei via kart og GPS.
De sa også at det var lurt å ta en kjøretime og der lære noe, og så kan man gå hjem og øve på den tingen med veileder til man "kan" det. At den private øvelseskjøringen også hadde mål og mening, ikke bare var tilfeldig. Det syns jeg hørtes smart ut, så vi gjør det nok slik. I begynnelsen blir det bare enkeltimer for oss som ikke kan noe, fordi det fort blir slitsomt for både oss og kjørelærern og hoppe rundt på en parkeringsplass. :knegg: De anbefalte å kjøre minst et par timer i uka.
I tillegg kan man faktisk stryke på oppkjøringen hvis man ikke kjører miljøvennlig.
Nå er jeg sliten, og i morgen er det enda mer teori. :stønn:
Fjøser. :fnise:
Skummel skogsvei i Enebakk her. Blir spennende å følge med deg. Jeg skal virkelig få ut fingeren jeg og. Ett år siden Trafikalt grunnkurs, og jeg har ikke tatt en eneste kjøretime.
Ja, det er veldig dumt, spesielt når du har barnevakt en helg for første gangen og er på vei til København. Ekstra dumt når det er din egen bil som du har hatt i 2 år og fyllt mange mange ganger fra før ...
Forresten, jeg lurer litt på om jeg må ta en synstest. Jeg bruker ikke briller, men har gjort fra jeg var 5 til jeg var 17 ca. Nå har jeg så godt som perfekt syn, problemet er at venstreøyet mitt ikke er helt i bruk. Hvis jeg lukker høyreøyet så mister jeg dybdesyn og ting blir liksom litt skyggete. Dette skjer ikke hvis meg lukker høyreøyet. Trenger jeg da synstest? Det kan jo hende jeg har litt dårlig sidesyn på venstreøyet, men det er tydeligvis ikke så ille at jeg trenger briller.
Det høres fornuftig ut å ta en synstest. Det er ikke lett å vite om man trenger briller hvis man er vant med det synet man har uten briller. Man merker det godt hvis man får på seg briller som justerer det dårlige øyet også.
Jeg har tatt synstest for ikke mange årene siden, altså, og de konkluderer med at jeg ser helt supert, til tross for at jeg mener det er vanskelig å se på det venstre øyet. Men jeg tror nok jeg bestiller en test for sikkerhets skyld. Ville jo vært veldig kjipt om noe skjedde, også kunne det vært unngått hvis jeg så bedre.
Da var andre del av det trafikale grunnkurset over, og heldigvis gikk var det litt mer spennende nå. Det er bare tre personer under 25 i klassen (heldigvis!), og alle er over 21. Den 21-årige gutten sitter selvsagt godt plassert i båsen sin, med kommentarer om at han tror at å drikke litt hjelper på kjøreegenskapene til noen. :snill: Han blir nok gøyal å møte i trafikken.
Jeg spurte også om jeg burde vente litt med å øvelseskjøre til føret var litt bedre, men det mente kjørelæreren ikke var noen vits i. Det var en god erfaring å skli litt rundt i snøen og på isen mente hun, gærne dama. Men hun har nok rett, altså.
Du lærer jo litt om hvordan bilen oppfører seg, ja. Litt tryggere, i hvert fall, enn å debutere på vinterføre alene på vei til barnehagen - på sommerdekk - slik min venninne Asjam gjorde da den første snøen kom i vinter.
Ja, det er sikkert bare å kaste seg uti det. Du trenger jo ikke finne de verste strekningene å teste på heller, du kan jo finne deg en liten vei uten trafikk som du kan kjøpe frem og tilbake på først. Sånn for å lære hvilken pedal som er gass og brems og sånt, og kjenne hva bilen gjør når den kjører på snøhumper og glatte strekk. (Jeg husker at jeg brukte sånn ca et halvt år på å lære meg hva det nå var jeg måtte gjøre for å starte bilen. Jeg kjørte gjennom Oslo sentrum, av og på motorveier og denslags, men å starte bilen? Like vanskelig å huske hver bidige gang. :humre: ). Du er så tøff som gjør dette altså!
Jeg var ute i trafikken andre gang jeg hadde kjøretime. Den første timen ble tilbrakt i rundt og rundt på en parkeringsplass.
Det gikk fint, altså. Men jeg synes jo kjørelæreren var klin galen.
(Jeg hadde en haug med kjøretimer før jeg begynte å øvelseskjøre hjemme.)
De pleier visst å kjøre på Jordal, siden kjøreskolen er rett rundt hjørnet.
I går gikk vi forresten gjennom "mennesket i trafikken" og spørsmålet "Hvordan hadde du følt deg hvis du kjørte over et barn" ble reist. Da tenkte jeg at det ikke var så farlig med lappen allikevel. :sukk:
Folk som kjører på vinterføre med sommerdekk skulle mistet lappen og aldri fått den tilbake. At man i tillegg har med barn i bilen sier i hvert fall for meg at de har en total mangel på dømmekraft.
Ups. Venninnen min trenger visst hjelp. Men jeg vil si til hennes forsvar at hun 1 - hadde en kilometer på lite trafikkert vei til barnehagen, og 2 - tok lappen i USA, hadde akkurat begynt å kjøre i Norge og derfor aldri hadde kjørt på norsk vinterføre, og 3 - fått beskjed av mannen om å helst ikke kjøre til barnehagen den dagen. Mannen kunne muligens vært litt strengere med kona si av og til. Har jeg hørt.
Venninnen min fikk ungen trygt i barnehagen, fikk bilen hjem for egen maskin, og lærte av erfaringen.
Asjam ble forresten påkjørt mens hun sto og spant ute i veikanten. En annen bil med sommerdekk kom sakte skliende ned en bakke.
Snøen kom litt tidligere enn vanlig i Oslo i år, altså.
Men NÅ skal jeg slutte å kuppe tråden til Glitter med Asjams dumheter.
Jeg hadde aldri sittet bak rattet på en bil da jeg begynte med kjøretimer i en alder av 26 år. Herre min hatt så nervøs jeg var, og jeg syntes godt det funket veldig bra å bare kjøre på veier hvor fartsgrensa var 30. :knegg:
Kjørelæreren min syntes det var herlig å ha en så voksen elev, fordi jeg var så mye mer moden enn ungstutene på 18. Tror kanskje han følte seg litt tryggere?
Jeg rygger som en mann, som min far så fint sa. Han har æren for det, for rett etter at jeg fikk lappen og bil, skulle jeg parkere på en heller trang plass. Jeg rygget inn, og for å være sikker på å ikke bulke bilen til høyre, la jeg meg godt til venstre. Eneste problemet med det var at til venstre sto det et fordømt furutre, som fant ut at det var en god ide å hoppe ut og bulke siden på min bil. Møkkatre!
Etter det fant altså far ut at det var på tide mor Inagh lærte å rygge. Han tok meg med på ei diger industritomt i Drammen, som faktisk blir brukt mye til øvelseskjøring. Der satte han opp et par store, tomme kartonger, og så brukte vi en hel solblank søndag på å lære meg å rygge og lukeparkere. Kjekt!
Jada jada, det var helt idiotisk, og det kommer ikke til å skje igjen. Fikk du inntrykk av at det var sannsynlig at det kom til å skje igjen utifra det jeg skrev over her? Jeg er egentlig veldig opptatt av bilsikring og av å kjøre forsvarlig, så jeg er helt enig med deg. Jeg gjorde en brøler den dagen.
Da var det trafikale grunnkurset over, komplett med førstehjelpskurs og simulert ulykke i garasje. Nå venter jeg bare på kjøretillatelsen, så begynner jeg å øvelseskjøre!
Jeg kan kjøre med sambo, problemet er bare at vi ikke kan øvelseskjøre i egen bil. Så det blir nok mange turer til mine foreldre og svigers, slik at vi har barnevakt samtidig med at vi kan låne bil. Så får jeg bare prøve å overtale alle venninnene mine til å kjøre med meg også.
Det er sikkert greit å ha flere å strenger å spille på, ja. Det er jo ellers en ypperlig anledning til å treffe venninner oftere:riktig:
Jeg tenker også på dette ift. meg selv, siden det ville blitt masete å skulle ha barnevakt hver gang jeg skal øvelseskjøre.
Så gøy! Jeg tok lappen som 29-åring, strøyk på to oppkjøringer og klarte meg på den tredje. Det eneste tipset jeg har er å kjøre,kjøre,kjøre! Teorien er ikke noe problem.
Lykke til!
Kjøretilatelsen er i boks og godt plassert i lommeboka, og første kjøretime er den 20. Før det må jeg prøve å lure inn et par kjøretimer med sambo, i lånt bil siden vår ikke har gir og brekk. Når tror dere jeg kan forvente å ha lappen? Hvor lang tid tar det egentlig?
Så kult at du skal ta lappen, Glitter! :D Hvis du øvekjører mye på fritiden så kan du sikkert greie å være sjåfør innen sommeren er over. Jeg brukte ca. 3-4 mnd i sin tid, men da hadde jeg øvekjørt i et par år med pappa og med kjæresten min.
Forresten, det er sikkert veldig annerledes med kjøreopplæring nå og da jeg tok lappen, så det kan hende jeg er helt på jordet ang. tidsperspektivet. :innså plutselig at det er 14 år siden:
Jeg håper jeg greier det fort, men jeg innser at det kan ta litt tid siden vi er avhengig av å låne bil for å øvelseskjøre på fritiden, og fritid ikke akkurat er et velkjent begrep. Vi må jo ha barnevakt også. Jeg vet det er lvo å øvelseskjøre med passasjerer, men det er det ikke snakk om at jeg gjør.
Du kan ikke alliere deg med en annen sjåfør enn mannen din da? Kjæresten til søsteren min hjelper en kompis med å ta lappen nå, de har kjørt i timesvis. Han betaler selvsagt for bensinen.
Jo, jeg må nesten det. Jeg skal låne mannen til venninnen min litt, også har sjefen min sagt at jeg kan kjøre med henne. Så jeg må bare være flink til å ta dem på ordet og følge det opp.
Jeg tror det er en klar fordel å øvelseskjøre med flere forskjellige biler, for en bil er ikke en bil. De er nesten små personligheter alle sammen og responderer forskjellig på lik behandling. :nemlig: