Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Politiet har i dag bestemt at det skal bli lov å bære religiøse hodeplagg til politiuniformen. Hva synes dere om dette?
Jeg er todelt. Jeg synes på en måte at man vi som samfunn skal være så tolerant at religiøse hodeplagg kan brukes av de som ønsker det i alle sammenhenger.
Samtidig ser jeg argumentet med at politiet skal være nøytralt og at religiøse hodeplagg kan komprimere dette- at man sender for tydelige signaler.
For tydelige signaler? Kan man ikke oppføre seg nøytralt om man har en hijab på hodet, istedet for et kors rundt halsen? Selvsagt bør politiet åpne for at mennesker med andre religioner kan søke.
Jeg synes det er mest greit. Jeg tilhører den store andelen (håper jeg) som nok ikke ville bry meg om politibetjenten jeg pratet med hadde hijab eller ikke.
Men, jeg ser at enkelte ville ha problemer med det. Får håpe det ikke blir for mye tull med det.
Jeg vet egentlig ikke om jeg synes at Politiet skal bruke noen som helst religiøse symboler jeg.
Hva de gjør privat er en ting, men som politi skal man jo håndheve loven og da bør man, i mine øyne, være mest mulig nøytral.
Religiøse symboler kan for enkelte være en kraftig provokasjon og alt annet en nøytralt.
Ikke fordi at jeg på noen måte er i mot at folk bruker hijab, men fordi at politiet har sine uniformer, og krav til bruk av disse, og da blir det på en måte litt feil å åpne for at noen kan kle seg annerledes, mens andre må følge de "ordinære" uniformsreglene.
Jeg ser helt klart motargumentene, men mener at integreringsformålet og positive rollemodeller veier tyngre. Blir det et stort problem så får man ta det derfra.
Jeg synes politiet skal bære den uniformen som hører til jobben, at de skal være nøytrale.
Jeg har ikke noe imot hijab, folk er som de er og tror på det de vil, men en politi bærer uniform.
Politi i UK kan bære turban, og det går visst fint. Politi i Norge kan bære både bukser og skjørt. Mao åpner allerede uniformen opp for ulike versjoner.
Bærer man uniform i jobben så bærer man uniformen og kun det.
Jeg har ingenting i mot hijab, men synes at man som politi skal være helt nøytral på utsiden.
Men er det diskriminering å si at de ikke kan bruke det i jobbsammenheng? Alle som har yrker med uniform må jo bruke uniformen slik den er, uavhengig av hva de vil eller ønsker liksom...
Jeg er som sagt delt, og blir ikke helt enig med meg selv her jeg sitter.
Og det har vel alle gjort til nå også, men det har kommet innspill om å endre uniformen. Nå er uniformen endret, så hijab er en del av den for de som ønsker. Mao brukes uniformen slik den er. Alle uniformer endres jo i ny og ne.
Jeg synes det ja. :enkel:
Men ikke bare religiøse ting, smykker, øredobber og slike ting mener jeg og er en uting når man er i uniform egentlig.
Jeg er dog veldig farget av offshoreHMS og har sett på nært hold hvilke skader en giftering kan føre til om man er riktig uheldig.
Som jeg sa tidligere, kun uniformen.
Mulig jeg har misforstått. Jeg har bare tatt det for gitt at det kommer en egen uniformshijab slik det finnes for kirurgisk personell, sykepleiere og Ikea-ansatte.
Ikke for at man skal bruke rød, stripete og prikkete rosa ijab til uniform. Bør være en egen for uniformen.
Jeg synes Hijab er et ganske flott plagg jeg, og har aldri hatt noe stort problem med det.
Skjønner argumentene med at politiet skal framstå som like, men erfaringene deres er jo at det er best å være litt ulike, rett og slett fordi ulike politibetjenter dermed oppnår ulike resultater. Politiet ønsker å bestå av personer som speiler samfunnet og dermed haster det med å få inn flere ansatte fra innvandrergrupperingene og også jentene.
Kommer det egen uniformshijab, så synes jeg selvsagt at den skal kunne brukes. Da er den jo en del av uniformen. Men blomstrete og sterke farger/mønster synes jeg ikke trengs å brukes til uniform.
Jeg synes alle skal ha lik uniform. Politi er politi, uavhengig av hva de er opptatte av på fritida. Hvis det å følge et uniformsreglement ikke passer for noen, så finnes det utrolig mange andre jobber å velge i mellom.
Nå har jeg ikke startet noen kampanje mot hijab, så da tror jeg ikke jeg gidder å ta brydderiet med skjørtene heller, men skjørt til uniform høres fryktelig utpraktisk ut. Jeg kan vanskelig tenke meg mange velger det som arbeidsantrekk. Hvis muligheten ble tatt bort for å gjøre uniformen helt nøytral tror jeg ikke det ville blitt protester.
Nå bruker ikke alle hodeplagget som hører til uniformen til enhvertid, og alle har ikke lik farge på håret (eller huden) for den saks skyld, så det er allerede naturlige forskjeller på "toppen" av uniformen. Hijab blir bare en variant til. Ser virkelig ikke problemet i form av "likhet".:gruble:
Jeg forstår at det kan oppstå konflikter i visse situasjoner, men da tror jeg uansett at det egentlig ikke er hijaben som er problemet. De som blir provosert av noe de tolker som religiøse symboler bør gå i seg selv og finne ut hva de vil bruke energien sin på.
Et klart nei herfra, politiet skal symbolisere nøytralitet og bruk av hijab vil bryte med det prinsippet. Jeg er enig med Politiets Fellesforbund som understreket hvor viktig det er med et enhetlig politi.
Jeg har egentlig ikke tenkt noe på det - men nå når jeg gjør det, så klarer jeg ikke helt å bli enig med meg selv.
På den ene side så ønsker jeg jo at mennesker som føler det er riktig å bruke hijab må få lov til å gjøre det - men så ser jeg jo også dette med politi og nøytralitet.
I mange andre jobber, så synes jeg det er en selvfølgelighet at man skal få bruke hijab - men politiet?
Jeg synes alle religiøse/kulturelle symboler bør være forbeholdt privatlivet. Frankrike har funnet en grei løsning når det gjelder bruk av hijab i skolen, mener jeg. Blir hijab tillatt i politiet, er døren åpen for andre symboler folk måtte ønske å ta i bruk. (Et kors tatovert midt i panna? :værsågod: ) Jeg personlig ville ikke hatt problemer med en politiansatt med hijab, men jeg synes absolutt nøytralitet er å foretrekke i slike sammenhenger.
Jeg syns det er helt OK, og skjønner ikke problemet. Nøytralt overfor hvem da? Det vil alltid være noen som syns det er forferdelig å bli arrestert av en kvinne, en fra bygda/byen eller en mørkhudet, men det betyr ikke at vi bare skal ha hvite menn fra Majorstua i politiet.
Dere som ikke syns det passer, hva mener dere utfordringen er? Er det i såfall bare i politiet det er problematisk, eller i andre yrker også?
Det hadde vært greit for meg med hijabforbud i skolen. Jeg synes helt klart det er en fordel med nøytralitet der også. Jeg ser ikke helt kva en homofil lærer har med saken å gjøre? Vi snakker vel om religiøse symboler som kan virke krenkende/ stigmatiserende alt etter som? En seksuell legning er jo noe helt annet. :confused:
I mine tanker så går ikke dette med hijab i politet på det krenkende kjenner jeg. Det går mer på dette med at jeg synes politiet bør gå likt kledd. Ser skjørt blir nevnt også i denne sammenheng, men det er vel et plagg som ikke blir brukt daglig det heller. Er vel mer til festbruk; 17, mai blant annet. Og jo; til festunifom kunne godt hijaben vært med, men ikke i den daglige uniformen.
Jeg synes det er helt villt å skulle nekte bruk av hijab i sivil sammenheng, men i yrker hvor uniform er et krav, så synes jeg det blir litt feil. Skal man gi en gruppe tillatelse til avvik, så må andre også få, og da får man et politi som til sist ikke er gjenkjennende.
Jeg ser ikke på det som diskriminering. Man kan fint jobbe som politi/lærer med hvilken som helst trosbakgrunn. Jeg snakker om at troen hører privatlivet til. I en en stilling i det offentlige bør man ha et mest mulig nøytralt utseende. Å sammenligne hijab-bruk med kvinner/mørkhudede i politiet, blir også helt latterlig. Det er jo noe folk ikke kan gjøre noe med. Vil man virkelig jobbe i norsk politi; ja da får man ta av seg hijaben, korset, burkaen mellom 8 og 4. (Og, ja, jeg ser at det for mange ikke er så enkelt, men da får man kanskje vurdere hvor viktig det er med den aktuelle jobben.)
Rine: Selvfølgelig kan man ikke gjøre noe med at man er kvinne, mørhudet eller fra Toten. Grunnen til at jeg trakk det frem var fordi Vianne Rocher trakk fram at det kunne oppfattes provoserende å måtte forholde seg til et politi i hijab, og da lurer jeg på hvor langt man skal gå for å tekkes andre. Jeg skjønner virkelig ikke argumentet mot, hvorfor må politiet være totalt nøytralt fremtoning? Hvem setter standarden for hva som er nøytralt? Hva er man redd for at skal skje hvis man ikke faller innenfor denne nøytral-standarden?
Kvinnelig politi i hijab må da også være en fin måte å gjøre kommunikasjonen med svakerestilte grupper (type innvandrerkvinner uten norsk nettverk i sårbare situasjoner) lettere.
Jeg er helt på tråd med Rine her. Jeg ønsker et helt nøytralt politi. Jeg synes religion hører privatlivet til, og har ikke noe i politiet å gjøre, ei heller skolen. Å blande inn homofili i dette er å dra det laaaangt.
Jeg er skeptisk, ettersom hijab både er et tydelig religiøst symbol, men også, så vidt jeg har forstått, et politisk. Og nei, jeg synes ikke politibetjenter bør bære hverken AP-roser, FrP-epler, Røde stjerner eller Davidsstjerner heller. Ei heller synlige krusifiks, krishna-figurer, torshammere eller koranvers. En politibetjent har lovverket som sin øverste autoritet på jobb, ikke religiøs eller politisk overbevisning. De bør derfor heller ikke bære tegn som gjør at de de er i kontakt med i embeds medfør får mistanke om at slik er tilfelle.
Skjønner hva du mener, men jeg tenker at du fokuserer på feil ting her. Det er litt forskjell på en AP-rose og en hijab, synes jeg. For en kvinnelig muslim ville det være umulig å kunne jobbe som politi uten hijab. For dem er dette en nødvendighet, og det er ikke er krusifiks på samme måte. Jeg ville ikke ha syntes det var greit at en muslim insisterte på å bære en eller annen for for Allah-symbol på uniformen, men jeg mener at en hijab ikke kan karakteriseres på den måten.
Synes dere det er greit at politiet f.eks tilrettelegger et bønnerom også? For strengt talt skal vel muslimene be 5 ganger om dagen. Jeg bare lurer på hvor man skal sette grensene...
Ja, men hvem satte standarden for uniformen i utgangspunktet? Uniformsreglene er jo laget med utgangspunkt i noe. Som regel menn, ofte. Jeg kan ikke se at man ikke skal kunne endre en uniform. Skulle alle damer gått i bumsete herre-uniformer bare for at uniformene var sånn i utgangspunktet? Og uten f.eks. hijab fordi de fleste i Norge tilfeldigvis ikke bruker det?
Jeg tenker at for en del år siden hadde denne diskusjonen vært om kvinner i politiet generelt, eller homofile. (Selv om de ikke er like lette å kjenne igjen.)
Samfunnet forandrer seg, og jeg synes det er flott om politiet ikke er en uniform (haha) masse.
Slik jeg ser det, dreier ikke dette seg om på hvilket grunnlag en uniform opprinnelig baserer seg på, eller om det skal være rom for å endre en uniform. Det dreier seg om hvordan politiet skal fremstå. Hvilket oppgave politiet har.
Jeg synes Ulvefar sa det godt; En politibetjent har lovverket som sin øverste autoritet på jobb, ikke religiøs eller politisk overbevisning.
Så du mener at hvis en kristen tar av seg korset sitt så er lovverket deres høyeste autoritet, men hvis de ønsker å ha det på så er det ikke det? Eller gjelder det bare muslimer?
Hva er motsetningen i å ha på seg hijab og å følge lovverket?
Og jeg spør igjen, hvordan de skal fremstå for hvem? Hvem er det som setter standarden for hva som er nøytralt? Et helhvitt, monokulturelt Norge fra haugevis av år siden, eller dagens multikulturelle samfunn?
Jeg lurer fremdeles på hva som kan skje som er så skummelt hvis politidamer får lov til å ha på seg hijab.
Jeg synes ikke det er arbeidsgivers oppgave å tilrettelegge for bønn, det være seg hvilken trosretning man har. Når man er på jobben skal man utføre den jobben man har, ikke bruke tiden til å be. Er det ikke det røykerne til stadighet får høre, at de er ueffektive og sløser bort tiden? Hos oss er det regler for hvor ofte man kan ta seg røykepause, og man skal i alle fall vise forsiktighet med å være på internett for mye. Da hadde jeg reagert hvis kollegaen min kunne ta seg tid til å be 5 ganger om dagen, mens røykerne på avdelingen min blir uglesett dersom de går ut et par ganger om dagen. Så ja, jeg synes det er rart hvis arbeidsgiver skal ha eget bønnerom. Mulig sporet jeg av nå, men jeg kunne ikke la det være usagt. :)
En som er kristen kan jo ha med seg Gud som øverste sjef på jobb like mye som en som er muslim og bruker hijab? :gruble: En jordmor også åpenbart. (Men det er en annen historie.)
Det er jeg enig i. men å flagge en religiøs og politisk overbevisning gjør det ikke nødvendigvis lettere å forholde seg til alle deler. Det overbeviser i alle fall ikke om at man forholder seg til alle deler på en likeverdig måte. Det er ikke greit om en katolsk politibetjent insisterer på å bære krusifiks utenpå uniformen, og sier man at det samme ikke gjelder for hijab tar man hverken overbevisningene som ligger bak eller kvinnenes evne til å holde plikt og privatliv adskilt alvorlig.
Jeg skjønner at du og jeg ser veldig forskjellig på ting, Jentemamma.
Du spurte for øvrig ikke om det var arbeidsgivers oppgave å legge rette for bønnerom, men om det var greit at de gjorde det, det syns jeg er to forskjellige ting.
Og nei, jeg syns ikke alltid det er arbeidsgivers oppgave å legge til rette for religiøs aktivitet, men har ikke noe i mot at de gjør det hvis de ønsker det selv. Jeg kan godt forestille meg at i noen yrker så har man større behov for rom til ettertanke, som f.eks. politiet.
De aller fleste muslimer greier fint å be uten bønnerom, og jeg tror de fleste av oss tar en liten pause i hverdagen - om man ber, surfer på nettet, skravler ved kaffeautomaten eller gjør bøy og strekk-øvelser er egentlig ikke så viktig.
Hva er egentlig nøytralt? Vil ikke fravær av hijab oppfattes som et kulturelt/religiøst uttrykk for de som vanligvis bruker hijab?
Så lenge hijaben tilpasses politiuniformen, så er det uniform så godt som noe.
Ja, jeg ser også at det er såpass viktig å få flere kvinner, og spesielt innvandrerkvinner inn i politiet at det kan være verd å fire på kravene på dette: Det å få flere grupper representert nettopp for at politiet ikke skal være en hvit, mannlig greie er åpenbart veldig viktig. Jeg sa ikke jeg var bastant i mot, men at jeg er skeptisk.
Og skeptisk er jeg ennå. For selvsagt er personen inni den samme selv om de tar av seg kors og hijab, og en kristen betjent kan ha guden sin som høyeste sjef på jobb like mye som den muslimske har sin. Det er noe alle vet. Så nettopp ved å insistere på å flagge religiøs og politisk tilhørighet også når man er i uniform undergraver man tilliten til at betjenten faktisk klarer å skille rollen som politi og som privatperson. Hvis man ikke engang klarer å ta av seg symbolet utenpå, hvilken tillit kan de man møter da ha til at man kan gjøre det innvendig?
Den etniske/politiske/religiøse tilhørigheten man skal flagge når man er politi er politi. Ikke muslimsk politi, ikke kristent politi, ikke borgerlig eller sosialistisk politi, men politi.
Så hvis uniformen som den er oppfattes som en WASP-greie, så for all del endre den. Gjerne inkluder skaut. Men i så fall for alle.
Tja, snu det rundt da. For meg ville det føles veldig feil å bli tvunget til å bruke hijab eller kors ved enkelte jobber. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andre kulturer, religioner eller ser på dem med annet blikk. Min ateisme gjør ikke at jeg ikke greier å skille roller, hvorfor er det annerledes for religiøse?
Ulvefar uttrykte nok det jeg ikke klarte å få frem, nemlig at jeg er redd at hijaben kan undergrave tilliten til at politibetjenten klarer å skille rollene som politi og privatperson. Jeg vet at mange muslimer har en sterk religiøs overbevisning, og jeg ønsker ikke at det skal bidra til at man setter spørsmålstegn ved betjentens opptreden. Jeg er også klar over at en politibetjent i hijab sikkert vil gjøre en kjempejobb, men det vil altså få meg til å ha dette med religiøs og politisk overbevisning i bakhodet. Jeg ønsker at politiet skal fremstå helt nøytralt. Jeg tenker at det blir litt av samme greia med politikere som er medlem i losjen. Det er godt mulig at medlemskapet ikke påvirker rollen som politiker, men det er et problem hvis omverdenen føler det.
Hijab er jo et religiøst symbol, men det er også en kulturell standard for påkledning/tildekning. Jeg ville følt meg fryktelig ukomfortabel dersom jobben min krevde at jeg gikk i korte miniskjørt eller saggebukse/bar mage. Nå er jo volleyball i den andre enden av offentlighet, men jeg hadde ikke kunnet drive som profesjonell sandvolleyballspiller hvis jeg hadde måttet gå i slike bikinier "på jobb". Og tilsvarende vil det vel føles for kvinner som bruker hijab og som ønsker å jobbe i politiet eller andre steder, dersom det er en uniform som krever at man "kler av seg". Sandvolleyball er jo ikke en veldig samfunnsviktig oppgave, og det er slik det er pga seertall og reklamefinansiering, så selv om jeg synes det er forkastelig og kvinnediskriminerende, så er det ikke så farlig, og det er jo frivillig. Men jeg ser ingen sterk nok grunn til at politiet skal stille krav til avkledning. Burka, ja det blir en annen sak all den tid den er i veien for yrkesutøvelsen.
Jeg synes det Glitter og Kanina sa tidligere er viktig å ta med, hvis det er denne problematikken som gjør at man er skeptisk. Glitter påpekte at noen kan føle det som et problem dersom f.eks. politibetjenten er kvinne, men at vi jo ikke (nå) vil nekte kvinner å bli politi likevel, og Kanina påpekte at fravær av hijab vil kunne føles like problematisk for noen som hijab vil føles for andre. Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å lage regler basert på hva "omverdenen" vil kunne føle er problematisk fordi det er uvant.
Jeg synes også Ulvefar har gode innspill, og skjønner skepsisen. Men jeg tenker også litt at hijab er mer en kulturell enn en religiøs ting for mange, eller kanskje heller at "religiøs" og "kulturell" ikke er så adskilte ting for mange som det "vi" pleier å tenke.
Jo, jo, det er vel kanskje et poeng, men det finnes vel allerede frivillige variasjoner i uniformen, som mulighet for skjørt for kvinner? Eller hvorvidt man vil gå med politilue/hatt?
:nikker: Spesielt fordi "omverdenen" ikke er en statisk masse. "Omverdenen" består av mange individer, med ulike verdier, kulturer og oppfatninger, og jeg syns det er skummelt hvis noen skal bestemme hva standarden er, basert på egen oppfatning.
Jeg er veldig todelt her også. På den ene siden så er det veldig viktig å få inn også minoritetsgrupper inn i politiet.
På den andre siden så har jeg selv en jobb hvor man skal være svært varsom med å flagge seg selv som person, altså bære kors, partitilhørighetsmerker og hijab. Jeg tror nok at det i noen tilfeller er bra at man har folk som har tydelige religiøse overbevisninger og viser dem, spesielt når man har med andre av samme overbevisning. Derimot så kan det være en alvorlig hemsko for kommunikasjonen også.
En kvinne i hijab gir andre signaler enn en kvinne uten. Og jeg er usikker på om jeg synes det passer seg i yrker som helsepersonell og politi.
Nå er jeg ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.
Det å bære en uniform er jo en form for politisk symbol i seg selv, ettersom den representerer den utøvende makt for dagens politiske system. Det er din plikt som politiansatt å behandle alle likt for loven, og det å bære symboler som viser at du selv i uniform vil markere tilhørighet med en gruppe fremfor andre er ikke uproblematisk. Samme om gruppen er politisk eller religiøs, eller for den saks skyld etnisk, økonomisk eller geografisk. Det har ingenting å gjøre med hvorvidt jeg tror ateister, religiøse, sosialister eller kapitalister har størst problemer med å leve opp til dette kravet når de er på jobb.
Alle har større eller mindre problemer med å legge egne fordommer og preferanser til side og gjøre den tingen uniformen symboliserer: håndheve en lov som sier den skal være lik for alle. Selvsagt skal man ikke tvinge noen til å bruke symboler de ikke vil stå ved, men vil man ikke stå for det politiuniformen representerer så bør man finne seg en annen jobb enn å være politi.
Jeg har møtt mange i helsesektoren med hijab, og det eneste jeg har tenkt (hvis jeg har tenkt noe) er at det må være innmari praktisk og "renslig". Jeg liker nemlig ikke å få håret til andre ramlende ned på meg. :knegg:
Jeg syns forresten partitilhørighet sier mer om en gruppe enn hijab, dvs. ved å flagge partitilhørighet så defineres man innen smalere rammer, enn ved å bruke et religiøst symbol.
De aller færreste av oss reagerer på personer med gullkors rundt halsen, og jeg mener det er fordi det er noe vi er vant til, i likhet med at mange reagerer på hijaben fordi det er nytt og ukjent.
Jeg synes det er lettere å være skeptisk fordi politiet skal fremstår som enhetlige enn fordi "omverdenen" kan synes det er skummelt eller mistenkelig med politibetjenter eller helsepersonell med hijab (eller turban, som ble nevnt tidligere). Hvis hijaben åpenbart er en del av uniformen - samme snitt og stil, nøytral farge - så synes jeg ikke det er så avvikende at man ikke kan si at alle går i "samme uniform". Jeg synes jo uniformer som har både skjørt- og bukseutgave er greie nok å forholde seg til. (Men det kan jo også ha noe å gjøre med at jeg bor på Tøyen og synes hijab er minst like normal påkledning som skjørt. :knegg: )
Jeg innser at jeg ikke har et like sakralt forhold til uniformen som jeg kanskje burde. :gruble:
For meg, og jeg er da også en del av samfunnet, er politiuniformer til for at de skal være lette å kjenne igjen, ha et brukervennlig plagg og whatnot. Å tilrettelegge politiuniformen for å få et større mangfold i politivesenet klarer jeg virkelig ikke å se problemet med.
Interessant at du tar opp dette med helsepersonell. På UUS har de jo vært veldig fornøyde med "uniforms-hijab".
En digresjon, og ikke får å bruke som argument det at det finnes noe verre, men jeg synes faktisk det er mer problematisk med religiøse helseinstitusjoner, særlig når de er så integrert i det offentlige helsetilbudet. Selv sogner jeg til et kristent lokalsykehus, hvor det henger bibelvers på veggene. Det skaper en slags forventning føler jeg, om at sykehuset mener det vil hjelpe å tro på gud, kanskje. Selv om jeg ikke tror at noen ba for tarmtottene mine da jeg var der, men likevel. :knegg: Derimot føler jeg meg ikke på noen måte "truet" eller krenket av at enkeltpersoner har en annen tro enn meg. Og jeg regner med at de som profesjonelle yrkesutøvere holder sin private tro utenfor. Den grensen kan de krenke både med og uten kors og hijab. Som den jordmoren i media, og den forrige fastlegen som blandet alternativmedisin og legevitenskap uten å si ifra hva som var hva.
Ser som sagt absolutt argumentene for at det bør være så uproblematisk som mulig for underrepresenterte grupper å komme inn i politiet. Så jeg kan ennå overbevises.
Men å avfeie hijab som "kulturell" synes jeg er en litt patroniserende holdning. Den er et like levende symbol for politisk/religiøs tilhørighet som bunad, røde flagg og davidsstjerner. Kulturell betyr ikke pittoresk og harmløs.
Godt argument fra Kanina over. Jeg deler hennes skepsis mot religiøse institusjoner, og ser at det finnes mye større problemer med trosbasert helsetjeneste enn uniformshijaben som har vist seg å funke fint. Men på den annen side har politiet ofte litt mer konfronterende møter med omverdenen enn sykepleiereog leger, så det er om mulig viktigere at det ikke skapes tvil om hva slags holdninger utøveren legger bak sin opptreden i embeds medfør.
Jeg synes det er dumt å åpne opp for religiøse symboler i tillegg til politi-uniformen. Blir det da også fritt frem for store kors, kalotter, og andre ting?
Og hvorfor stoppe der, hvorfor kan ikke politi som overværer en fotballkamp mellom rosenborg og brann ha på seg brann-effekter?
Nei, politiet skal være nøytralt. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor at det skal være nødvendig å bære religiøse symboler når man er på jobb som politi. (Og synes følgelig at det ikke er diskriminerende at det ikke er lov)
Var den til meg? :) Jeg mente ikke å avfeie hijabens betydning ved å trekke inn ordet "kultur", jeg tenkte vel heller (uten at det kom særlig godt frem) på at religiøs og kulturell identitet er tettere knyttet sammen for ganske mange enn det som er vanligst i Norge. Jeg mente slett ikke å antyde at det bare er til pynt, men at det blir litt feil å sammenligne det med veldig synlige kristne symboler, fordi det er et "mer ekstremt" statement for en norsk kristen å, tja, gå rundt med et digert kors rundt halsen, enn det er for en muslimsk kvinne å dekke til hodet sitt.
Syns du? Jeg tror jeg knapt ville lagt merke til det en gang. Det samme med en gynekolog med hijab. Eller turban. Dvs. det ville jeg jo lagt merke til, men ikke reagert på. Jeg ville, i likhet med Kanina, reagert sterkere på å få religiøse vers servert ved behandlingen, det hadde jeg vært ukomfortabel ved.
Så lenge folk utfører jobben sin slik de skal, og er kledd innen et "normalspekter", slik jeg mener en egendesignet politihijab eller et gullkors er, så plager det meg ikke det spøtt.
Hvorfor det? Fordi det kan komme i veien for instrumentene? :fnise:
Du tenker kanskje på dette med abort. Men en kristen abortmotstander vil jo uansett måtte forholde seg til dette på jobb, enten vedkommende har et synlig kors eller ei.
Den var litt, men langt fra bare, til deg.* Og jeg ser poenget her. En nøytral hijab i uniformssnitt kan være et såpass svakt symbol at det gjør mer gavn enn skade å innføre det som en lovlig uniformsvariant. Men debatten bør tas sak for sak, for jeg synes absolutt ikke det bør bli presedens for å innføre flere nye uniformsvarianter med stadig flere og sterkere politisk/religiøse undertoner. Og jeg er fortsatt tvilende, av grunnene jeg har nevnt over.
*Men til hva det hørtes ut som du sa, ikke hva jeg trodde at du mente, ettersom det å bygge en argumentasjon på at skilpadda har et ugjennomtenkt forhold til begrepene hun bruker ville vært debattstrategiens svar på charge of the light brigade.
Men hvis vedkommende har kors på seg, vil pasientene også måtte forholde seg til vedkommendes religion. Jeg ser den, og jeg er enig i at det ikke er enkelt. (Og så er det ingen kristne retninger eller tradisjoner jeg vet om som påbyr at man går med et synlig kors rundt halsen, så det blir ikke en helt parallell parallell samme hva man gjør.)
Det er vel nettopp det jeg synes er fint med dette, å få innført hijab som en del av uniformen i riktige farger og denslags. Det er en LANG vei fra det til å la G-styrkene jogge rundt med Palestinaskjerf, eller å la politi på fotballkamper vise sine fotballsympatier.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.