Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Lærerstreiken

#1

Karamell sa for siden:

Er det ikke en tråd om dette? Jeg leser om det i kaffebloggen og gruffetråden, men ingen egen tråd?

Jeg er medlem i UdF, men som ansatt i barnehage er jeg ikke tatt ut. Jeg er dog lærerutdanner og har mange lærervenne, og jeg vet jo det er mange lærere her, og ikke minst foreldre/foresatte.

Jeg diskuterte streiken i går meg noen, og det vi lurer på, og som også ble adressert i gruffetråden, ville det ikke blitt mer trøkk bak streiken dersom flere ble tatt ut snart? Oslo, Trondheim, og flere større steder? Jeg vet jo det startet i Bergen, så der er det vel mange. Ser ikke Norge/media/politikerne streiken før Oslo blir hardt rammet?

Kjør debatt.


#2

Zulu sa for siden:

I Oslo er det enighet. Konflikten gjelder bare KS-området.



#4

Karamell sa for siden:

Sånn var det, ja. Det visste jeg jo, men kjør debatt likevel?


#5

Zulu sa for siden:

For øvrig er jeg helt enig i at mer trøkk er en god idé for å få en raskere slutt på streiken. Og gjerne uttak lengre ned i skolesystemet også, så kanskje engasjementet våkner litt mer når det blir vanskelig for foreldre å komme seg på jobb. Påstanden om at uttaket er lagt til ungdomsskole og videregående for å skåne elevene, er tull. Skolen er minst like viktig for denne gruppa, og fravær får i de fleste tilfeller mye større konsekvenser. Men Polyanna var kanskje inne på det i gruffetråden, om at ungdommene er lette å ramme fordi de bråker for lite. Da er det jaggu på tide at vi bråker litt for dem!


#6

Karamell sa for siden:

Ja, tenker også at først når det rammer foreldrene, så blir det bråk.
Ungdommen min på vg2 er ikke rammet, og han er sur fordi naboskoler er tatt ut. Han vil ha fri ...


#7

Tallulah sa for siden:

Jeg vil nå påstå at media absolutt ser streiken, selv om det ikke skjer i Oslo. Det er da flere saker om det i alle avisene hver dag.


#8

Timar sa for siden:

Mine i 4. og 8. er hardt rammet av streik. De har maks 1 skoletime om dagen, noen dager verken skole eller annet opplegg.

Jeg er glad for at streiken er trappet opp. Da blir den mer synlig, og belastningen fordeles bedre på barna. Det er jo noen unger som knapt har vært på skolen i det hele tatt dette semesteret. Og der syns jeg avisene har vært alt for lite på.


#9

oslo78 sa for siden:

Har akkurat skrevet et langt innlegg i Gruffetråden. Flere streikende lenger ned, vil føre til tvungen lønnsnemnd, og det er akkurat det KS vil. Da blir nesten alltid det tilbudet de kom med i vår, stående. Da er det status quo, mindrelønnsutviklingen fortsetter og det ender med streik igjen til våren. Det vil i hvert fall ikke jeg.


#10

Zulu sa for siden:

Jo, men hvis man sammenligner med alle de tåredryppende historiene om ofrene for pilotstreiken i sommer, blir bildet ganske grelt, synes jeg.

Jeg er temmelig sikker på at denne streiken ikke vil føre til noen hopp i lønnen til lærerne uansett. Det er rett og slett ikke rom for det i kommuneøkonomien nå. De fleste steder har helsepersonell blitt prioritert, og de som har ubekvem arbeidstid.


#11

Appelsin sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med i nyhetsbildet de siste par ukene, men jeg merker naturligvis at mellomste på 15 ikke har skole denne uken.
Er det planer om samtaler med det første? Noen som vet?
(Bergen)



#13

oslo78 sa for siden:

Riksmeklar prøvar på nye lærarsamtalar
PUBLISERT KLOKKEN 11:43 ILÆRERSTREIKEN
Riksmeklar Mats Ruland seier til NRK at han har planlagt nye samtalar med partar i lærarstreiken i løpet av veka.

– Det er ein ganske fastlåst og vanskeleg situasjon, men vi gir ikkje opp, seier Ruland til NRK. – Konflikten er mogleg å løyse.

Måndag denne veka slå riksmeklaren fast at samtalar førre veke og i helga ikkje førte fram, og lærarstreiken vart dermed trappa opp frå tysdag. Fleire enn 6.500 lærarar er i streik.

– Partane har eit ansvar for å løyse konflikten, den rammar no mange elevar, og det er uheldig om dette blir langvarig, seier Ruland.

Fra nrk.


#14

Blondie sa for siden:

Jeg er litt desillusjonert og orker ikke å diskutere streiken for mye, det er mye hat for tiden (som man som lærer gjerne er vant til, men nå er det mer massivt).

Mitt forbund har lavt uttak foreløpig og jeg tror det handler om potensiell langvarig streik og streikekasse. (bare synsing).


#15

Appelsin sa for siden:

15-åringen ble ikke rammet før i går, så vi har god tid, men det hadde selvfølgelig vært bra for alle parter om det blir en løsning lærerne kan leve med snart.
Han var rammet av streik en uke i fjor også.


#16

meisje sa for siden:

Personlig syns jeg det er et større problem at korona elevene igjen ikke får undervisning enn at man ikke får reist på ferie. Men mediebildet stemmer ikke med det synspunktet. Heldigvis har noen foreldre begynt å skrive kronikker om hvordan enkelte elever blir hardt rammet.

Det er en vanskelig balansegang mellom ulike interesser. Det kunne vært fint om det var forsket på hvorfor enkelte grupper streiker ofte, syns selv tvungen lønnsnemd ofte resulterer i ny streik ved neste korsvei, men er det slik?


#17

oslo78 sa for siden:

Tvungen lønnsnemnd vil ofte føre til ny streik, ja. Det er fordi det alltid (eller muligens nesten alltid, men jeg vet ikke om noen unntak) besluttes det tilbudet de streikende sa nei til i første omgang.


#18

Floksa sa for siden:

Her er ingen skoler berørt. Men jeg har jo lest mye om streiken i media. Jeg forstår hvorfor det streikes, men tenker at nå må det løses på et annet vis. Her rammes noen som er helt uten påvirkningskraft og for mange rammes for hardt. Jeg tipper det er kort tid før tvungen lønnsnemnd(?) settes inn.


#19

Galathea sa for siden:

8-klassingen min fikk 2 dager på ny skole i ny klasse, og har siden ikke vært på skolen. Snart 4 uker nå, det begynner å tære på. Fra i går var også sjetteklassingen uten skole.

Jeg er overrasket over hvor lite mediedekning streiken har fått, med minutt-for-minutt oppdateringene fra pilotstreiken friskt i minne. Men heldigvis litt mer medietrykk denne uka, håper det legger press på partene om å forhandle.


#20

Appelsin sa for siden:

Desperate mennesker på flyplass eller ved bassengkanten er tydeligvis mer interessant enn barn som sitter hjemme og spiller Fortnite hele dagen :sparke:


#21

Tallulah sa for siden:

Enig, men ser ikke relevansen til det og Oslo. Pilotstreiken rammet hele landet, ikke minst syketransport i nord, og det var det det ble skrevet om. Og de tåredryppende historier om ferien som ikke ble noe av, eller de rasende hvordan skal vi komme oss hjem-reportasjene var på ingen måte isolert til Oslofolk. Tror heller på teorien om at ungdom som går glipp av skole ikke er så snacksy som rasende voksne.


#22

Zulu sa for siden:

Absolutt! Jeg tror ikke (den manglende) mediedekningen har noe som helst med at konflikten ikke omfatter Oslo å gjøre.


#23

Señora sa for siden:

Det føles bare så riv ruskende galt at elever igjen skal rammes etter pandemi, streik og nå går det også utover fritidsaktivitetene med stengte haller pga høye strømpriser.

Hva vil det koste samfunnet på sikt å ha en generasjon som har blitt forsømt i årevis og som nå mister verdifull skolegang igjen og også fritidsaktivitetene sine.

Jeg er bekymret over summen av alt. Vi er ikke veldig rammet i mitt hjem og er ikke farget av det. Poden mister to fag, gym og samfunnsfag. Ellers er det yrkesfagrelaterte fag sånn bortimot.

Lærerene har rett til å streike og jeg forstår hvorfor de streiker.


#24

Pelle sa for siden:

Noen yrkesgrupper er bedre egnet til å streike synlig og merkbart enn andre. Om jeg, med min saksbehandler/taleskriver/planarbeidsjobb blir tatt ut i streik, blir det nok meget få klager i media fra noen som helst.
Jeg synes det er skikkelig dumt at elever som ble særlig hardt berørt av hjemmeskole (som mine barn) nå er rammet av streik. Neste uke tror jeg 7. klassingen har tre timer eller noe, hvorav en halvtime er fysisk (som sikkert avholdes pga at den ansatte ikke er lærer og dermed ikke streiker). Det er mulig det er noe av poenget. Men som forelder, synes jeg godt man kunne tatt ut barn som i liten grad var på hjemmeskole. Jeg har venner med barn som har/har hatt skolevegring som skjelver i buksene av skrekk hvis barnet atter en gang blir mye hjemme, og hva det vil føre til.


#25

Madicken sa for siden:

Sånn er det for mine 8.-klassinger også. Kjipe greier for dem, selvsagt, særlig etter det som har skjedd de siste par årene, men vi heier på lærerne så da får det være litt kjipt en stund.


#26

Isolde sa for siden:

Jeg er og i utdanningsforbundet men kommer aldri til å bli tatt ut i streik. Nå er det enighet i staten så sånn sett så er det ikke mulig. Men ville gått lang tid før noen virkelig savnet oss. Ikke fordi vi er uviktige, men fordi vi er tredje linje.
Barna mine er ikke påvirket.

Jeg forstår lærerne, men er litt snurt da vi tjener mye mindre og har mindre muligheter i forhold til tariff osv. Både når jeg jobbet i barnehage, og nå i staten. Så de lærerne som streiker er de som tjener mest i utdanningsforbundet mer eller mindre. Lærerne i vidergående.


#27

Input sa for siden:

Men det har de ikke valgt selv da. Det er forbundet som bestemmer hvem som skal tas ut i streik. De streiker for alle lærere, ikke bare "lektorer i vgs".


#28

My sa for siden:

Her er ikke kommunen med enda, så ungdomsskoleelevene mine har fulle skoledager. I Fylkeskommunen er flere skoler tatt ut, så VGS-eleven min har kun kjemi og fysikk, siden lærerne der er organisert andre steder. Jeg forstår godt frustrasjonen og desperasjonen hos dem som er rammet, særlig med ungdommer som så sårt trenger skole. Tror de fleste har sympati med lærerne og deres streik, men når strikken blir tøyd langt nok vil folk bare ha en slutt, uansett hvordan, og sympatien daler.

Ungdommer er dessverre ikke viktige nok, og at det går ut over dem er ikke et effektivt nok pressmiddel for at arbeidgiveren skal gi etter. Derfor er jeg redd det først er når streiken kommer ned i småskolen, og når den aldersgruppa som trenger tilsyn, slik at det virkelig begynner å gå direkte ut over voksne foreldre, at det begynner å monne. Så lenge det "bare" er større ungdommer som rammes, uten at foreldrene settes i en akutt vanskelig situasjon, så får det skure og gå. Det er dessverre den triste realiteten.


#29

meisje sa for siden:

Det er så skrekkelig at de som har blitt hard rammet av korona tiltak igjen skal være hjemme, uten undervisning. Hvor stor påvirkning får dette fremover, og hvordan skal hull i kompetanse dekkes ? I vår familie betyr dette at vi driver kjøkkenbord undervisning også i høst, det ser ut til å bli den nye normalen.


#30

Blondie sa for siden:

Nemlig.
Og helt ærlig? Både samboeren min og jeg kunne tjent 2-300 000 mer i året hvis vi hadde holdt oss til de opprinnelige karrierene våre og ikke gått inn i skoleverket. Jeg som i tillegg har jobbet i det private tidligere, får ikke lønns-uttelling på det. (bare stort studielån).

Det er dessuten ikke bare penger det streikes for. Trenden med å sette inn ufaglærte i skolen øker.


#31

Isolde sa for siden:

Jeg forstår det. Men tviler på førskolelærere får stort hopp akkurat. Har mistet troen der. Der og settes det inn ufaglærte hele tiden.


#32

Zulu sa for siden:

Et stort hopp var det vel ikke, men Utdanningsforbundet var betydelig mer fornøyd med resultatet for barnehagelærerne enn lærerne i år.


#33

Appelsin sa for siden:

Nå ser jeg at barneskolen også blir tatt ut. Det er virkelig ikke noe kjekt.


#34

Appelsin sa for siden:

Jeg forstår at det kan kjennes kjipt å tenke på, men det visste dere antakelig på forhånd? At dere byttet karriere på grunn av noe annet enn lønnsforventninger.
Hvis økonomi var et avgjørende argument for alle ville ikke en eneste lege her i landet hatt doktorgrad, f.eks.


#35

Blondie sa for siden:

Nei, men det er en annen diskusjon. Det er jo selvsagt et valg for alle å bytte bransje, poenget er mer at det blir vanskelig å rekruttere til læreryrket. Det er jo det bekymringsfulle.


#36

Input sa for siden:

Viktige nok for hvem, tenker du? Og til hva?

Jeg mener det er ekstremt verdifullt å ha lærere som har gjort andre ting enn å være lærere før de ble lærere. De bidrar med enormt mye kompetanse. Men da må det også være mulig å gå den veien uten å tape veldig mye økonomisk og også uten at det er tvunget frem, for eksempel ved at man omskoleres pga. helse, men at man faktisk ønsker det.


#37

Magica sa for siden:

Her i byen er en av to store ungdomskoler tatt ut i streik og ingen elever på den ene skolen har hatt undervisning dette skoleåret. I tillegg så er VGS i byen også hardt rammet og har knappest hatt skole.

Når det varer så lenge blir det ekstreme forskjeller på elevers kompetanse og støtte og oppfølging, og jeg syns virkelig synd på ungene/ungdommene.

Mannen min er tatt ut i streik, men har fått disp nesten hver dag (han er avd.leder).


#38

Zulu sa for siden:

I veldig mange bransjer vil det å gå fra privat til offentlig sektor innebære lønnsnedgang (men også økt jobbsikkerhet). For en advokat, for eksempel, er forskjellen mellom å jobbe i privat og offentlig sektor skyhøy. Det betyr ikke at det ikke er viktig å passe på at lønnsgapet ikke blir for stort, men jeg synes ikke det er et særlig tungtveiende argument for lærerstreiken.


#39

Pelle sa for siden:

Nå ble mine to skoler enda mer rammet fra neste uke av. Ååååh!

Ny oversikt over uttak: www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/streik/her-streiker-larerne/

Jeg er jo ikke enig i at de nødvendigvis skjermer sårbare grupper, slik de sier.


#40

Karamell sa for siden:

Ser at vg2 sønnens skole blir tatt ut fra mandag av. Tiden vil vise hvor mye han blir rammet.


#41

My sa for siden:

Viktige nok til at det at streiken går ut over dem funker som pressmiddel mot arbeidsgiveren. Ungdommene roper ikke like høyt og skaper ikke like store overkrifter i avisene. Streiken fører ikke til store og umiddelbare økonomiske tap for arbeidsgiveren, på samme måte som f.eks flystreik, hotellstreik, transportarbeiderstreik, industriarbeiderstreik etc. Så lenge det er ungdommer som stort sett klarer seg selv fra dag til dag blir heller ikke samfunnet lammet av at så mange foreldre må ta fri for å være hjemme. Derfor kan KS ta seg tid og råd til å la streiken skure og gå, uten at de gir etter for kravene.

#42

ingling sa for siden:

Her er barneskolen allerede berørt, og ut i fra den oversikten vil det vel sikkert øke neste uke. Nå gjelder det bare et av mine barn siden det andre går på privatskole, og hun er uansett mye hjemme av andre årsaker, men det hjelper jo ikke akkurat på tilværelsen til et barn med autisme at det er masse endringer, det gjør ikke det. Og som mor til et barn med to års ufrivillig skolefravær hvor problematikken startet etter koronahjemmeskole (selv om det er mange årsaker bak) forstår jeg så godt de foreldrene som endelig har fått barna tilbake til skolen, og så skjer dette. :sukk:

Det sagt, jeg klandrer ikke lærerne og støtter streiken. Jeg bare håper det snart er mulig å komme til en god løsning, for alles skyld.


#43

Appelsin sa for siden:

Jeg er enig i at det kan være nyttig og fint å ha lærere med annen bakgrunn, men "ekstremt verdifullt" og at de bidrar med "enorm kompetanse" sånn helt uansett, tror jeg ikke.

Enig.


#44

My sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt ... ser Trondheim står ramset opp over kommuner som blir rammet, både 6. og 7. uttak (linken og sitatet i Pelle sitt innlegg). Men på lista over totalt uttak på arbeidssteder, så ser jeg ingen kommunale skoler i Trondheim. :gruble: Menes det Fylkeskommunens skoler som ligger plassert i Trondheim kommune (Trøndelag Fylkeskommune står jo allerede på lista over fylker som er rammet)? Eller overser jeg noen skoler her?


#45

Blondie sa for siden:

Det kommer helt an på fag, altså. I tre av mine fag er det essensielt. I det fjerde spiller det sannsynligvis liten rolle.

Vi tok en opptelling i dag, ingen av mine nærmeste kolleger har mindre enn sku års høyere utdanning, de fleste har mer.


#46

Karamell sa for siden:

:nemlig:
Mener nok at det er vgs i Trondheim kommune ja, som jo ligger under fylket (som jeg vet at du sier altså).


#47

My sa for siden:

Litt rart egentlig, å skrive at Trondheim kommune er rammet av streiken da, når ingen av de streikende faktisk er ansatt i kommunen. Det er jo ikke kommunen som er rammet her. Anyway, jeg er glad til så lenge de to ungdomsskoleelevene mine får gå på skolen, egoistisk nok. De er ikke like strukturerte og flinke til å jobbe selvstendig som storesøster på vgs (som likevel er den som mest av alle trenger skolen, av psykososiale årsaker).

#48

Karamell sa for siden:

Jeg har 7 år, og får uttelling for 3. :knegg: Det er jo strengt tatt mil "feil", da. Ikke å bli syk selvsagt, men å både omskolere meg og bytte gren.


#49

Gaia sa for siden:

Det jeg savner litt i denne debatten er en samtale om hvor man skal ta pengene fra? Det blir jo en metadiskusjon, men den er viktig, den også. Det er en politisk samtale, som handler om kommunebudsjetter, og hvordan kommunens utgifter skal fordeles. Hvis det skal gå mer til lærerlønninger, spesielt faglærte lærere, så blir det mindre penger til noe annet. Og hva skal det være?


#50

Nenne sa for siden:

Det rammer ingen av mine, men jeg er så elgsint på KS at jeg nesten ikke får sagt det. :sur:


#51

Nenne sa for siden:

De fleste kommuner kan bare ta det fra strøminntektene. Null stress! De har penger nok.


#52

vixen sa for siden:

Dette gjelder ikke vår kommune og nabokommune. Vi er en kraftkommune som ikke bare mister kraftinntekter sånn som strømsituasjonen er nå,men må i tillegg betale for at situasjonen er som den er. Millioner i en allerede skrapa økonomi i en liten kommune. Vet at situasjonen er annerledes i kraftkommunene på østlandet. Fatter ikke helt hvordan det skal gå med kommuneøkonomien generelt. Lærerne er absolutt blant de med høyest inntekt i kommunen her iallefall.


#53

Gaia sa for siden:

Det er da virkelig ikke alle kommuner som er kraftkommuner. Og det er da virkelig ikke alle kommuner som går med store overskudd. Jeg syns det er et legitimt spørsmål å stille; hvor skal pengene tas fra, i HELE kommuneNorge. Med mindre du mener at lærere som bor i kraftkommuner skal tjene mer enn lærere som bor i Robek-kommuner. Eller at hver kommune skal forhandle for seg, fremfor at det forhandles samlet. Oslo er jo allerede eget forhandlingsområde, så det er mulig å få til.


#54

vixen sa for siden:

Vi er en kommune som har budsjettert med ca sju millioner i kraftinntekt som nå plutselig får krav på fjorten millioner fra strømselskapet. Dvs over tyve mill over budsjett bare der. I en veldig liten kommune er det jæskli med penger. Håper vel å få forhandlet sammen med andre kommuner i regionen. Alle enhetene i min kommune sliter. Alle tenker vi ikke skjønner hvordan vi skal strekke til. Som politiker så er det like stor fortvilelse for man ser virkelig ikke hvor man kan spare mer. Det er lite hotell og vinpakker her for å si det slik. Vi opplever at inntektene til kommunene blir mindre og mindre og oppgavene fler og fler.


#55

Stompa sa for siden:

Jeg tror Nenne var ironisk ... :sparke:




#58

him sa for siden:

enig i at effektiviteten til streiken hadde økt ved at de tok ut lærere for yngre barn. 1000 år siden jeg gikk på skole med på yrkesfag er det ekstremt viktig at lærerne kjenner arbeidslivet. På studiespesialisering (som begge mine barn har går på / går på) så er det ikke viktig. ironien slo ikke så godt an i dag. :humre:

#59

vixen sa for siden:

:humre: Godt mulig,men noen kommuner tjener altså godt på situasjonen sånn den er nå. Vi er i andre enden og som kommunepolitiker og enhetsleder som akkurat idag har fått statusrapport fra kommunedirektøren ble det en kommentar som traff forråsiresånn. :humre:
I tillegg så sliter kommunen med en aldrende befolkning som mange andre kommuner. Færre i arbeidsfør alder og færre barn og ungdom. Så vi må vri penger fra oppvekst til helse og omsorg. Og den som har prøvd å legge ned en grendeskole vet at det ikke er så lett. Situasjonen vi står i er også et demokratisk problem for ingen vil stå på liste lenger. Nominasjonskomiteene sliter og mange går nå ut (meg inkludert) Dette har ikke direkte noe med streiken å gjøre,men offentlige utgifter generelt er skyhøye og vi må kutte ned på velferd tror jeg. Alle er enige i at både læreren, sykepleieren og renholderen fortjener mer lønn. De aller fleste med høyere utdanning i offentlig sektor vil vel si de kunne tjent mer privat. Men hvordan skal det slutt finansieres?


#60

oslo78 sa for siden:

Hvis det ikke kan finansiereres, må man faktisk kutte i oppgaver. Sånn som det er nå kommer stadig flere krav om hva skolen skal følge opp både av utdanningsmessige og helsemessige oppgaver. Jeg driver med utrolig mye helserelatert arbeid som jeg ikke gjorde for noen år siden. Summen av antall timer nedlagt på jobb er blitt stadig større, og da føles det verre at lønns gir mindre og mindre kjøpekraft. Enten må skolen få færre oppgaver på den helsefaglige siden (følge opp elever som strever med mye forskjellig, familier som strever med mye forskjellig), eller så må lønna opp. Det ser ikke ut som det å kutte i oppgaver kommer til å skje. Dermed forsøker man nå å få økt lønna like mye som andre kommuneansatte for å se om det kan hjelpe. Det er fryktelig demotiverende å få mindre enn andre i kommunen år etter år samtidig som man jobber mer og mer.


#61

Fintdethei! sa for siden:

Jeg har ikke lest hele tråden, men har helt vondt i magen av å tenke på de stakkars ungene som enda ikke har fått startet skoleåret sitt. Og snart er det høstferie.


#62

Anne C sa for siden:

Jeg får også vondt i magen min av alle elevene mine som bare har 1-2 timer hver dag. Jeg rakk å ha de i 2.5 uker før jeg måtte ut i streik. Hadde akkurat lært meg navnet på 8. klassingene. Nå begynner jeg å glemme det.


#63

vixen sa for siden:

Jeg tror alle, uavhengig av sektor, føler de må jobbe mer og mer på mindre tid og med mindre ressurser. Jeg tenker også at vi kommer til å måtte kutte i offentlige oppgaver. Dette går alltid utover de mange som er sårbare fra før. Kanskje har lærere tapt terreng,men samtidig så tjener man ganske greit sammenlignet med en del andre kommunale ansatte med høy utdanning. Jeg er enda mer bekymret for mange ansatte vi har i kommunen som har lavere utdanning som virkelig tjener mye mindre og som vi er helt avhengige av. De skal også klare seg i dagens prisnivå. Jeg støtter retten til å streike,men skal være såpass ærlig at det er andre yrkesgrupper jeg heller går i tog for akkurat nå.


#64

oslo78 sa for siden:

Det er jeg enig i. KS og lærerforbundene burde ha sittet i kontinuerlige forhandlinger siden 15. juni, så ugreit er det.


#65

Elise sa for siden:

Min 15-åring har hatt seks timer tysk i år, ellers vært på tur med klassen en dag, og fått bøker og litt sånn en annen dag. Nå har hun gått inn i modus zombie grad III føles det som. Ikke engang ja eller nei-spørsmål blir besvart med lyder som gir forståelige ord. :sukk:

Vennlig hilsen lærer som ikke jobber som lærer lenger.


#66

annemede sa for siden:

Hvor realistisk er det at lærerne kan få en større del av potten enn det de er tilbudt? Har ikke de andre forbundene en "klausul" om at dersom lærerne får mer, så åpnes forhandlingene igjen - elns?


#67

Chanett sa for siden:

Eg orker nesten ikkje snakke med folk om streiken. Streikande lærar som eg er. Whataboutism står sterkt og ein kan knapt seie noko utan at andre kjem med; Men kva med? Frå neste veke er det kun 1. klasse som er på skulen i heile kommunen, så her er me hardt ramma. Når eg er ferdig med denne klassen vil eg bli som Elise. Ein lærar som ikkje jobber som lærar lenger.


#68

Millen sa for siden:

De tar opp streiken på NRK Dagsrevyen nå. Ref. media.

Brenna, sa nå på en diplomatisk måte at begge parter må ta seg sammen og finne en løsning.


#69

Eia sa for siden:

Ta bort tysktimene, så har dere vår situasjon. Det er 10. klassingen. Han vi sliter fra før av med å få gjennom grunnskolen. Dette hjelper ikke det minste.

Russestorebroren har ekstrajobb, og jobber så mye han kan. Men bekymrer seg over veien videre, og hva som kommer til å telle når det gjelder karakterer.

Jeg støtter absolutt lærerne i sak, men ikke i metode. Her kunne de funnet en annen metode enn streik for å føre sak. Spesielt siden de antageligvis ender opp med tvungen lønnsnemnd likevel, og "tilbake til start" når strikken er strukket langt nok. Mener jeg.


#70

Karamell sa for siden:

Hvilken metode tenker du på?


#71

Millen sa for siden:

På Distriktsnyhetene for Oslo og Viken ( tror det var med på Dagsrevyen også) er det intervju med en rektor på vgs hvor flere elever har sluttet på skolen pga streiken. Og det er ille.


#72

Bayone sa for siden:

Jeg har en som går VG3 som kun har undervisning i fysikk og historie og har hatt det hele skoleåret så langt. Det er også elever på den nærmeste ungdomsskolen som ikke har fått begynne på skolen ennå dette året. Det som er skummelt er at streiken rammer elevene så ulikt, noen merker ikke noe av streiken mens andre ikke får noe undervisning.


#73

Blondie sa for siden:

Hva slags andre virkemidler enn streik, Eia? Jeg er enig i at streik er den absolutt dårligste løsningen, men vi har altså en motpart som aktivt har motarbeidet oppgjørene i årevis. Hvilke andre grupper godtar reallønnsnedgang år etter år?


#74

veobra sa for siden:

Jeg priser meg lykkelig for at skolen her ikke kan tas ut. Det hadde vært katastrofe for skolegangen. På toppen av to tøffe år med hjemmeskolen. Jeg orker ikke ta det inn over meg, blir syk av det.


#75

Millen sa for siden:

Her er jeg og.


#76

Eia sa for siden:

Hadde jeg enda visst det, så. Det ser bare ikke ut som om streik virker heller, annet enn på de den ikke bør virke på, nemlig barna det går ut over.

Ulydighet på andre måter, kanskje, som i å nekte å utføre visse arbeidsoppgaver, men i alle fall beholde barna på skolen og i timer. Alt er bedre enn slik det er nå for de som blir rammet, slik jeg ser det. Og jeg ser det bare så altfor godt, på nært hold og nært rundt meg, med både nesten helt stengt ungdomsskole og vgs.


#77

Millen sa for siden:

Vet at lærerne går ur med bare lærere er lærere nå i streiken.
Men, i vgs blant annet er det jo også andre lærere som har en annen utdannelse i bunn,språk, økonomi, historie, osv som har tatt pedagogisk utdannelse i ettertid for å jobbe som lærer i "sitt" fag.
Er det virkelig ikke bra nok?? Trenger ikke skolen andre lærere som har en annen utdannelse enn lærerhøyskolen?? Lærere som kan sitt fag, og som har tatt pedagogisk utdannelse?

Mulig jeg kaster ut en brannfakkel nå, men jeg lurer oppriktig.


#78

Karamell sa for siden:

De er jo lærere de med PPU også. Lektorer. Eller spør du om noe annet nå?
Det er vel ikke mange på vgs med lærerhøyskolebakgrunn? Trodde jeg da, men jeg er så gammel at man ble adjunkt på lærerhøyskolen, ikke lektor.


#79

Anne C sa for siden:

Så lenge de har pedagogisk utdannelse så er de jo kvalifiserte lærere.


#80

Millen sa for siden:

Ja, og derfor blir utsagnet bare " lærere er lærere " diffust for oss foresatte
Jeg vet jo virkelig ikke hvilke lærere mine unger har som er utdannet lærere eller ikke. Dvs. jeg skjønner assistenter på skolen som bistår ikke har lærerutdanning, men tenker det er mange grunner til det. Tror strengt tatt ikke skolevesenet i Norge ikke ville hatt råd til å lønne alle son lærere.
Som i det private næringsliv, alle er ikke I ledelsen, og alle har ikke lik lønn selv om en utfører samme jobb.

Nå er heldigvis ikke vi rammet av streiken ( Oslo), men jeg syntes virkelig synd på elevene, samt at lærere er den yrkesgruppen som streiken mest her i landet. Sist 2021.


#81

Fersken sa for siden:

Tja, nå har jeg jobbet 7 år i staten og både blandt økonomene, revisorene, juristene, it-folka og resten av de ansatte i etaten har alle hatt reallønnsnedgang hvert år. Offentlig sektor i et nøtteskall.


#82

Nenne sa for siden:

Det var mest på tøys ja, men når det er sagt så er det ganske mange kommuner, ca. halvparten vel, som håver inn om dagen og sitter rimelig godt i det.


#83

Karamell sa for siden:

Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Alle som skal undervise skal være lærere med en pedagogisk utdannelse. Andre yrkesgrupper kan også jobbe i skoleverket, f.eks som barne- og ungdomsarbeidere, assistenter (ulik bakgrunn uten fagbrev ofte) og miljøterapeuter (minimum 3-års relevant høyskoleutdannelse, tror jeg), men de skal ikke ha ansvaret for undervisningen av en klasse. De fyller andre funksjoner på en skole.

Når det brukes vikarer som ikke har pedagogisk utdannelse til undervisning kalles det å bruke ufaglærte lærere, slik jeg har oppfattet det.

Correct me if I`m wrong.


#84

Millen sa for siden:

Jeg aner ikke Karamell, det er derfor jeg spør. Skjønner du 8g jeg er enig når det gjelder lærere som har fag + pedagogikk = lærer.
Også lurer jeg på, tenk om elever kunne streike mot lærere som ikke burde vært lærere. :btdt:

Kom over denne på Nettavisen nå, tenk om elevene kunne få kompensasjon/erstatning for tapt læring.ref tidligere i tråden om Sas streiken.

www.nettavisen.no/okonomi/da-flyet-ble-rammet-av-streik-kjopte-kunden-bil-pa-finn-og-sendte-regningen-til-sas/s/5-95-649996


#85

Malama sa for siden:

Mine unger har, på barneskolen, ufaglærte lærere som lærere støtt og stadig. Muligens ikke fast, men som vikar, definitivt. Jeg tror faktisk muligens ganske fast at uteskole - dagen i småskolen er bemannet av ikke-lærer, i alle fall for noen trinn.

Kommunen vår har over snittet høy bruk av assistenter i skolen. De er faste vikarer når lærerne er borte. Det funker jo på et vis, men lærere er de jo ikke


#86

Anne C sa for siden:

Når 1 av 5 som jobber i skolen IKKE har pedagogisk utdannelse så bør det bekymre foreldre. Da snakker vi ikke om de med PPU (har tatt pedagogikk i etterkant, og ER lærere), vi snakker om alle de som kommer mer eller mindre rett fra videregående som har alle typer fag i hele grunnskolen.


#87

Anne C sa for siden:

Det er ikke noe å være enige om, det er sånn det er. Ingen som jobber i skolen som faktisk ER lærer skiller mellom om man har PPU eller har pedagogikken innbakt i utdannelsen.


#88

Blondie sa for siden:

Det er den eskalerende bruken av de uten pedagogisk utdannelse organisasjonene reagerer på. For eksempel er det ikke uvanlig at de som ikke kom inn på lærerskolen får et vikariat i skolen. Vi mener jo at pedagogisk utdannelse er essensielt på alle trinn. Selvfølgelig.

Og når det gjelder andre tiltak enn streik, det har virkelig vært forsøkt. Streik er siste utvei bestandig.


#89

him sa for siden:

Slik lærerne og KS er organisert så ser det rett og slett ikke ut som streik virker. Jeg ville ha sagt at punkt nummer uno er å komme seg vekk fra KS som forhhandlingspart (slik Oslo har gjort). Så da er det jo Nenne som har rett ... Når man er i direkte forhandlinger med sin egen kommune vil det være noe å hente for noen og ikke for andre (men der det ikke er noe å hente vil det jo ikke være noe for noen, så det blir jo på en måte mer "rettferdig") Ja, den kommunefordelingsøkonomien ... :gal: Jeg har ett og annet å si der. Jeg skjønner på en måte at staten ønsker å fordele ansvar nedover (på grunn av arbeidsmengde) og kommunereformen - som skulle gi "jevnere" kommuner var en bra tanke, men gjennomføringen! Og nå sitter vi med en halvgjennomført reform, en fylkeskommune som gjør "ingenting" og store forskjeller for innbyggere ut fra hvor de bor.

#90

Blondie sa for siden:

Å bli kvitt KS er definitivt høyest på agendaen. :nemlig:


#91

Input sa for siden:

Å bli kvitt KS er jo noe av det det snakkes mest om blant fagforeninger.


#92

Karamell sa for siden:

Da jeg begynte som lærer hadde vi ikke KS, husker ramaskriket da vi ble overført, men jeg husker ikke hvem det var vi lå under før KS. Var det staten?


#93

oslo78 sa for siden:

Det var staten, ja. Det er ingenting lærerne heller vil, enn å slippe å forholde seg til Tor Arne Gangsø og KS.


#94

Eia sa for siden:

Men hjelper det med streik for å bytte forhandlings(mot)part? Dersom det er et av de viktige punktene?

Det er realiteten for mange yrkesgrupper, og ikke noe unikt for lærerstanden.

Jeg står fortsatt ved min mening om at streik ikke er det beste våpenet her. Heller ikke for striden om faglærte/ufaglærte.


#95

Blondie sa for siden:

Det hjelper ikke med streik, det er i tillegg. Mitt forbund streiket sist i 2014, så ofte er vi ikke i konflikt. Har du en glitrende strategi for å nå frem, tas den gjerne imot. Det er ikke lett å nå frem.


#96

ingling sa for siden:

Streik er nå engang det middelet en har når forhandlinger ikke fører frem, og det er fullt lovlig for alle yrkesgrupper, og en kjempeviktig rettighet som vi absolutt ikke bør begynne å tulle med. Lærere har like mye rett til å streike som alle andre, og jeg skjønner ikke hvilke andre virkemidler en viser til som kan være naturlig ledd i en forhandlingssituasjon? Ja, dette er kjipt, ikke minst for lærere som jo mye heller vil undervise enn å streike de også. Men det er sånn systemet vårt fungerer, vi forhandler og blir det ikke enighet, ja så er streik virkemiddelet. Fordi vi har et samfunn hvor arbeidsfolk faktisk har rettigheter og hvor fagforeninger er en selvfølge. Jeg har bodd i land hvor det på ingen måte er tilfelle og ledsaget folk som blir truet for å kreve helt basic rettigheter, og selv om jeg ikke anklager noen for å ha den type meninger får jeg emmen smak i munnen av at lærere angripes så hardt for å streike (om ikke her så i media). Det må kunne gå an å både være bekymret for barn og unge (som jeg absolutt er, og personlig berørt) OG se at streik er et lovlig virkemiddel. Og så håper jeg inderlig for alle parter at en kan komme til enighet, men såvidt jeg kan se er det KS som nå er den minst villige parten her.


#97

Input sa for siden:

Jeg synes det er litt kjipt med alle som uttaler "Jeg støtter kampen, men synes ikke streik er riktig virkemiddel" uten at de har noen forslag til konkrete virkemidler som kan fungere som alternativ. For det er godt mulig jeg bare er kunnskapsløs om hva som er mulig, men jeg føler at realiteten blir at vi ikke har noen muligheter for å protestere på lønn og arbeidsvilkår hvis vi skal la være å streike av altruistiske årsaker.


#98

annemede sa for siden:

Jeg synes streik som virkemiddel er ugreit, men det er det eneste (?) lovlige virkemiddelet som finnes, så da må man forholde oss til det på en måte.
I 2002 skreiv Einar Førde om kloke streikar, eller smarte streikar.

www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/QJ18P/kloke-streikar


#99

Matilda sa for siden:

Det ingling sa.


#100

him sa for siden:

Ja, misforstå meg riktig. Jeg er enig i at strek er et lovlig virkemiddel, men for statsansatte (kommuneansatte - har ikke oversikt) så fungerer det dårlig. Jeg tenker faktisk at når det gjelder statsansatte skulle staten være forpliktet til å være regulert opp mot næringsliv. Det er ikke spesifikt knyttet til lærere, men det er problematisk at konkurransen mellom offentlig og privat er så dårlig.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.